joi, 11 septembrie 2025

Adrian BOTEZ - MAGIE TRANSFIGURATOARE DE ARLECHIN - ÎN VOLUMUL DE POEZIE AL LUI VIRGIL CIUCĂ - ”DRAGOSTE DE ARLECHIN”[1] (recenzie)

 



MAGIE  TRANSFIGURATOARE DE ARLECHIN  -  ÎN  VOLUMUL  DE  POEZIE  AL  LUI  VIRGIL  CIUCĂ  -  ”DRAGOSTE DE ARLECHIN[1] (recenzie)

 

Am  avut  onoarea  și  bucuria  să  primesc, prin  poștă, un  volum  de  Poezie (prefațat, cu căldură și empathie, de LUCIAN GRUIA), de la prietenul  și  ”Fratele  meu  întru  Duh”, VIRGIL  CIUCĂ (personalitate extrem de bine cunoscută și energic-activă, mai cu seamă în lumea Internetului și a ”militantismului DACO-VALAH  pro-unionist” -  având  dublă  cetățenie : română  și  americană  -  colaborator fervent, la revista ”CONTRAATAC”, ce-am ctitorit-o, în 1999  -  pentru a fi interzisă  și suspendată, în 2018, la ”indicațiile” Institutului Național [???!!!],  pentru Studierea Holocaustului din România, ”ELLIE WIESEL”...director : ALEXANDRU FLORIAN...  -  ...în strânsă colaborare cu obedientul și trădătorul de Țară, Neam și Tânăr Duh DACO-VALAH    -   M.E.C.S.   :  Ministerul Educației și Cercetării Științifice !!!) : pe  Coperta I a cărții (copertă color...extrem de frumoasă și rafinat-îngrijită - având, în centru, fotografia unui ARLECHIB-PĂPUȘĂ ! ) scria un titlu care m-a cam zăpăcit : ”DRAGOSTE  DE ARLECHIN”...  -  Editura Zupia, Iași, 2025  (184 de pagini) !

De-a lungul a destui ani, citisem, cu  inima  bătând  cumplit-eroic, stihurile  acestui  Viforos Războinic-Patriot  DACO-VALAH, FĂRĂ  EGAL (printre  colegii săi, din breasla scriitoricească !) – care a fost, este (și rămâne !) VIRGIL CIUCĂ ; titlurile cărților sale erau fierbinți-militante, chiar (uneori) agresive : ”BLESTEM STRĂBUN” (două ediții : 2007 și 2020  -  și  obținând  premiul I, la concursul de poezie organizat în 2007 de revista internațională „Starpress”, din Rm. Vâlcea și Canada  -  redactori Ligya Diaconescu și George Filip), ”CHEMAREA LA JUDECATĂ” (2012), ”CONDAMNAREA” (2013), ”SALVAȚI ȚARA” (2010) ”EXECUȚIA” (2014), ”ADUCEȚI  BASARABIA  ACASĂ” (două ediții : 2016 și 2018), ”VĂ ACUZ  DIN DRAGOSTE  DE  ȚARĂ”(2022), ”VERSETE  DUMNEZEIEȘTI” (trei ediții : 2008, 2023, 2024) etc. etc. ...

...De  unde  și  de  ce, oare, dintr-odată, acest titlu atât  de calin, de senin-pașnic...de cvasi-idilic...de ”dulce/surprinzător îndulcit”   -  ...aducând, în prim plan, un personaj cvasi-frivol : ARLECHINO[2] ? Ce (și : de ce ?)  anume s-a schimbat, atât de radical, în  mentalitatea poetică a autorului VIRGIL  CIUCĂ ? Dar...chiar  s-o fi schimbat ? Radical...?!

...Nu  se poate ! -  mi-am spus.  Un  om, cu un caracter atât de puternic și dârz, precum este Poetul și Ziaristul VIRGIL CIUCĂ  -  nu  se  poate  întoarce (spiritual), pe dos, într-un interval atât de scurt...ca o mănușă...”ca o  textilă” !

Și, îndârjit, m-am apucat, nedându-mi răgaz nici pentru vreun pahar cu apă...  -  ..să  citesc, cu mare aplecare,  cartea prietenului meu de suflet...

...NU ! NU  SE SCHIMBASE NIMIC, NICIO MENTALITATE ! În  schimb, a trebuit să recunosc, față de mine însumi, că  extrem de îndelung-îndrăgitul personaj ARLECHINO, din ”Commedia del'arte[3], poate căpăta (în contemporaneitatea noastră absurdă, sângeros-sumbră...) semnificații  noi, grave, cvasi-uluitoare ![4]

...MOTTO-ul-DEDICAȚIE al  cărții este extrem de clarificator-edificator, pentru VOCAȚIA  PATRIOTICĂ  ȘI  PRO-UNIONISTĂ a  autorului  cărții : „RECUNOŞTINŢĂ VEŞNICĂ CELOR CARE S-AU JERTFIT ŞI SE VOR MI JERTFI PENTRU REÎNTREGIREA ROMÂNIEI! MOARTE TRĂDĂTORILOR DE ŢARĂ ŞI NEAM” (VIRGILIU CIUCĂ).

*

 

...Încă de la  Poemul-de-DESCHIDERE  (pe post de PROLOG, de ”STINDARD” !)  -  TOATE  FRONTURILE  BĂTĂLIEI  (pentru   APĂRAREA DUHULUI  DACO-VALAHISMULUI,  pentru  DREPTATEA  CERUTĂ, CU CERBICIE, ÎN PATRIE  și-n  LUME...  -  ...pentru  IUBIREA-DE-SEMENI  pierdută, cu desăvârșire...și  înlocuită  de  URA, ABSURDĂ  și  TURBATĂ !  -  ...pentru LIBERTATE-ELIBERARE  DE STRIGOII  MINCIUNII  ȘI  CRIMEI  PLANETARE...)  -  ...sunt deschise LARG !, de către  ARLECHINUL-RĂZVRĂTITUL VREMII  SALE-VIRGIL  CIUCĂ  -  ...iar  TIRURILE  DEMNITĂȚII  ȘI  ONOAREI,  DE  ARLECHIN-APRIG-NĂZUITOR-DE-BINE-FRUMOS-IUBIRE-ȘI-DREPTATE  sunt  îndreptate, FĂRĂ  CRUȚARE !  - spre  NEMERNICIE-IMPOSTURĂ-TICĂLOȘIE, spre TRĂDAREA DE NEAM  ȘI  UMANITATE,  spre  RELIGIILE FALSE  ȘI  FALSIFICATE, în  mod  CRIMINAL, de către TOATE BISERICILE  TERREI (autorul  constatând, cu  adâncă  amărăciune  și  mânie, că OMUL  s-a dezumanizat  COMPLET !     -      ...re-devenind ANIMAL-FIARĂ !)... :

 

”(...) Ura bântuie pământul

Fii iubiți, setoși de sânge

Au nesocotit “cuvântul”

Omenirea-ntreagă plânge

 

Pigmeii urăsc de moarte

Goymii, căci beau pelinul

Pretinzând că-n Sfânta Carte

Le ține parte Divinul

 

Farisei din lumea largă

S-au unit, ucid popoare

Sunt convinși c-o să le meargă

Crimele la Drumul Mare

 

Conducători de popoare

Se închină-n fața crimei

Neamuri fără apărare

Rămân victime prostimii

 

S-au prins pigmeii în horă

Transformată-n joc fanatic -

Crima-i o faptă minoră

Pentru un popor lunatic” (cf. TOAMNA  ÎNSÂNGERATĂ  A  ROMÂNIEI, p. 13)

 

1-ROMÂNIA-DACO-VALAHIA   nu-și   mai  aparține... :   aparține  MORȚII-DE-SINE !  -  ...de când  anul 1989   A  DAT  SEMNALUL :  a-pentru  LĂCOMIE (”AUR”),  TRĂDARE COMPLICITARĂ, prin  ”MITUIRE-SUB-SEMNUL-IUDEI”  (”SPIONI-AUR”), b-pentru  DEZERTAREA  CLERULUI, din  TRANȘEELE  PATRIOTICE (”TOAMNĂ HÂDĂ/Pomenită și-n SCRIPTURĂ” – s.n.)  -  ...și  pentru  DEZVOLTAREA  VIRUSULUI  CUMPLIT-ABSURD   (....și  SINUCIGAȘ)  AL  URII-FAȚĂ-DE-SINELE-EI-AUTENTIC-IDENTITAR-STRĂMOȘESC...

Cu  aceste  ”PECEȚI  SATANICE”  -  ROMÂNIA/DACO-VALAHIA  își  pierde orice  ȘANSĂ-LA-FRUMOS-PURITATE-VITALITATE  -  și  dobândește,  fără să-și dea, măcar, seama !  -  CHIPUL  UNEI  ”TOAMNE  HÂDE”  -  PUSĂ  LA DISPOZIȚIA  HOHOTELOR  MORȚII-DE-SINE :Cu spioni, aur și ură/A-nceput o toamnă hâdă/Pomenită și-n scriptură/MOARTEA S-A PORNIT SĂ Râdă”;

 

2-...CRIMA  (”setoși de sânge”) și  URA  (”Ura bântuie pământul”) au înlocuit, în contemporaneitate  -  IUBIREA, propovăduită prin  ”CUVÂNTUL”  adevăratului   CRIST (căci  preoții  noștri ”goymi” și  poporul  ”fariseico-iudeu[devenit  ”CRIMINALO-PIGMEU”  și cumplit-blasfemiator, pretinzând că sunt protejato-răzgâiați și  ÎNDEMNAȚI  LA  CRIMĂ, de ÎNSUȘI  DUMNEZEUL LOR PARTICULAR”-IEHOVA-IAHWE : ”Pretinzând că-n Sfânta Carte/Le ține parte Divinul” ! ])  AU FALSIFICAT  CVASI-TOTAL, de-a lungul a două  milenii, ”CUVÂNTUL  AUTENTIC”, ce va fi fost propovăduit, cândva,  de către HRISTOSUL  NEAMURILOR ! ;

 

3-”CONDUCĂTORII  DE  POPOARE”  nu mai sunt  ”PĂSTORI-CĂLĂUZITORI-OCROTITORI” : ei  ”Se închină-n fața CRIMEI” (s.n.) și-și  mână  ȘI  popoarele  NĂUCITE/PROSTITE  (de propaganda  politică  și  religioasă), către invadarea, prădarea  și  nimicirea CELORLALTE  NEAMURI...  -  ...cele pașnice, cele fără apărare,  care apar, astfel, ca fiind ”cu vocație de victime” : ”Neamuri fără apărare/Rămân victime prostimii” ;

 

4-”POPOARELE  CRIMINALE”  (de fapt, devenite  DEMENTE-”LUNATICE”, în  urma propagandei  OBSESIV-POLITICO-RELIGIOASE !)  transformă  CRIMA  -  în  BUCURIE (”DELIRUL LUNATIC  AL  CRIMEI”  schimbă, total,  SEMNUL  MORAL : ”Crima-i o FAPTĂ MINORĂ/ Pentru un POPOR LUNATIC” – s.n.) :  pe  câmpurile suprasaturate de  victimele lor (ex. : GAZA !) și de  sângele acestora  -  ele  încing SATURNALII-HORE SATANICE : S-au prins pigmeii în horă/Transformată-n joc fanatic -/Crima-i o faptă minoră/Pentru un popor lunatic”.

 

...TRĂDAREA-CĂTRE-STRĂINĂTATE/NONROMÂNITATE (”ALOGENI”),  este,  ASTĂZI,   CEL  MAI  CUMPLIT  și  MAI  FRECVENT  FLAGEL (alături de  CORUPȚIE  și  LAȘITATE !)  -  ...cel  puțin  în  ROMÂNIA/DACO-VALAHIA ”COLONIZATĂ” :

 

Generali cu șapte stele /NE TRĂDEAZĂ/MAFIA DIN <<JUDECATĂ>>/Îi salvează//Parlamentul României/N-are minte/NE-A VÂNDUT PE VERESIE/ȘI PE LINTE//Alogeni și TRĂDĂTORII/Căpușează/Bogăția Țării noastre/Guvernează//Armata colonială/Înmulțită/Calcă <<Floarea României>>/Ofilită//Popoare cândva amice/Siderate/Ne acuză de reală/LAȘITATE/Cândva fala Europei/Luptători/Acum o adunătură/TRĂDĂTORI//Președinți impuși de Poartă/Și pigmeii/Ocrotesc <<cățeaua moartă>>/Și iudeii” (s.n.).

 

...CONSECINȚA  TRĂDĂRII/VÂNZĂRII  DE  PATRIE  ȘI  DE  NEAM,  CĂTRE ”PIGMEI” ȘI  CĂTRE  ”OCCIDENT /APUS / ”AMURGUL  ZEILOR”/”RAGNARÖKR” ?

 

NĂUCIREA...SĂRĂCIREA (FIZICĂ  și  SPIRITUALĂ)...”ROMÂNIA/DACO-VALAHIA  CA O  PRADĂ”...  -  ...”RUȘINAREA”-BATJOCORIREA  ȘI  ANEANTIZAREA  NEAMULUI DACO-VALAH  ȘI  A  PATRIEI  DACO-VALAHE :

 

Jubilează comuniștii/Sunt iar la putere/ÎI  AJUTĂ  OCCIDENTUL/CA-N  LUNA  DE  MIERE (s.n.)

 

Vin în haite să colinde/Șapte milioane!/De teama divinității/Suportăm canoane

 

Se Țin haită comuniștii/Și ne denigrează/Îi apără Occidentul/CARE NE TRĂDEAZĂ (s.n.)

 

Jubilează turnătorii/Plătiți în valută./De Guvernul României/ȚARA E VÂNDUTĂ (s.n.)

 

Țara noastră-i jefuită!/Visele-s deșarte/PIGMEII DE PRETUTINDENI/NE URĂSC DE MOARTE. (...)

 

Occidentul ne veghează/Când Senatul zace/Mulțimea care votează/Îngrozită tace

 

Refuză să mai colinde/Clasa oprimată/PARLAMENTUL ȚARA VINDE (s.n.)/Plebea-i dezolată

 

POPULAȚII SĂRĂCITE/SUNT DEBUSOLATE/ȘI CERȘESC NEFERICITE/FĂRĂ DEMNITATE (s.n.)

 

COMPLOTEAZĂ OCCIDENTUL/ȚARA SĂ DISPARĂ  (s.n.)/Jubilează Prezidentul/Suntem de ocară!”  (cf. ”RECRUDESCENȚA COMUNISTĂ”, p. 64).

 

...Când  până  și  ”CONDUCĂTORUL”  participă, ”al naibii de activ”, la acest  SCENARIU AL  TRĂDĂRII...  -  ...atunci  DEZASTRUL MORAL  ESTE SUPREM-DEFINITIV...  -   ...DEZERTAREA  MORAL-INTELECTUALĂ DEVINE  NORMALITATE...  -  ...DECĂDEREA  AJUNGE  CĂDERE  METEORIC-ÎMBEZNATĂ...  -  ...IAR  PUSTIIREA  CONFIRMĂ, DEFINITIV, ANEANTIZAREA-”PUSTIIRE”, A  DACO-VALAHIEI  ȘI  A  DACO-VALAHILOR  (cf. ”UNUI PREȘEDINTE TRĂDĂTOR  DE  ȚARĂ”, p. 132):

 

”(...)Satele sunt părăsite/Au plecat toți gospodarii/Cu viețile arvunite/I-au umilit mercenarii//Urlă lupul, țipă corbul/Bate vântul a pustie/Românul umblă ca orbul/În sărmana Românie//Steaua Țării e apusă/Armata n-are onoare/România e distrusă/Mulți cerșim peste hotare...

*

Refuzăm să fim cătane/Țara-i fără apărare/Pupăm poale de sutane/Cerșetori la drumul mare!”

*

 

...Până  și  POEȚII  au   încetat să  existe  ca o  ARMATĂ UNITARĂ A SPIRITULUI NEAMULUI  ȘI  PATRIEI :

 

1-Unii  (puțini și  tot  mai rari) înfruntă  VITREGIILE  LUMII  RE-BARBARIZATE  ȘI  DEMENTE, luptând  pentru SALVAREA  NOBLEȚII SPIRITULUI, pentru  CREZURILE LOR  SACRE, pentru  SALVAREA  VISELOR-VISĂRII  REVELAȚIE, pentru  SALVAREA  ARMONIEI   COSMICE  - și  îndurând  GOLGOTA  TEMNIȚELOR  și  a  TORTURILOR, doar  pentru  a  păstra  SUBLIMA  TAINĂ  A  CREAȚIEI  DESTINELOR  (”Secretele  DIVINE”) :

 

-” POEȚI DUȘI LA ÎNCHISOARE/FIINȚE FĂRĂ APĂRARE”, ”POEȚI TRĂDAȚI, POEȚI UITAȚI/POEȚI DE PLEBE IGNORAȚI/POEȚI ÎNCHIȘI ȘI EXILAȚI/POEȚI PRIN LEGE BLESTEMAȚI (...)SLUJITORI LOVIȚI DE SOARTĂ/SCRIBII PĂZITORI DE CARTE/POEȚII VISELOR MOARTE”  -  sau :

-”POETĂ CU VERS DE AUR/SIRENE CU GLAS DE GRAUR/LUPTĂTOARE SUB DRAPELE/POETE DE VREMURI GRELE”,

-”DINTRE MULTELE SECRETE/VERSURI SCRISE DE POETE/SUNT DESTĂINUIRI DIVINE/ÎNSOȚITE DE DESTINE”,

 

2-ALȚII  (majoritatea) lăsându-se  în  voia  NOROAIELOR-MLAȘTINILOR  IMORAL-EPICUREICE-CRIMINALE,  trădându-și/abandonându-și  BEZNELOR ANTI-SPIRITUALE,  DELAȚIUNII și  ”ARGINȚILOR  IUDEI”  -  MENIREA  și  MISIUNEA  LOR  TERESTRĂ, de  a  MÂNGÂIA  RĂNILE  OMENIRII, prin  SPERANȚĂ  ACTIVĂ,  de a  RECUPERA  PARADISUL-ARMONIE,  pentru  PLANETA TERRA și  pentru  NEAMUL  și  PATRIA  LOR :

 

-”POEȚI DE ȚARĂ TRĂDĂTORI/POEȚI DIN NEAMURI DE SCURSORI/POEȚI CU VERS DE POPĂ TUNS/POEȚI CU NEAMURI ÎN APUS/ (...)/CÂNTĂREȚI LA ‘NALTA-POARTĂ”  -  sau :

 

-”POEȚII FĂRĂ IDEAL/POEȚII ÎNECAȚI DE VAL/POEȚII RĂTĂCIȚI PE LUNĂ/POEȚI VISÂND O VIAȚĂ BUNĂ” ;

-”POETAȘI PLĂTIȚI PE ȘTATE/VISĂTORI DE LIBERTATE/SCRIITORI DE TREI PARALE/INSPIRAȚI DE MUZE GOALE/STÂLPI LA ZECI DE CAFENELE/IUBITORI DE FUSTANELE/CÂNTĂREȚI CHEMAȚI LA CURTE/SLUJITORI LA MULTE CULTE”.

*

 

...Când  până  și  PESCĂRUȘII  SUNT  NEGRI-FUNEBRI, ”COMPLICI AI MORȚII” (”Peste apele-nspumate/În zboru-i spre libertate/ȚIPĂ UN PESCĂRUȘ NEGRU/Pierdut în zboru-i alegru//Când nisipuri lucitoare/Privesc stele căzătoare/Zgomote stranii de valuri/Lovesc Țărmuri, lovesc maluri//Din apele răvășite/Ies sirene despletite/Pregătite să seducă/MATROZI DIN LUMEA NĂUCĂ// Sacadate, îndrăcite/Valurile afurisite/Spală PLAJELE PUSTII/Cu nisipuri argintii” – s.n.)  -  în  PUSTIUL  UMAN  -  ne  înlocuiesc (și  ne  răzbună !), pe  noi, ”OAMENII  DISPĂRUȚI  ÎN  NEANT”  -   CAII !  -  SIMBOLURI  MILENARE-PURE (”FĂRĂ SIMBRIE”) ALE  LIBERTĂȚII  ETERNE/”ÎNTRU ETERNITATE”  (”BIDIVII din herghelie/În goană crepusculară/Instruiți, FĂRĂ SIMBRIE/PĂZESC ȚARA MILENARĂ/CAII MEI DE LIBERTATE/CAII VISELOR REBELE/CAI PENTRU ETERNITATE”) :

 

Caii mei de haiducie/Cai din herghelia morții/Beau din grote apă vie/Ignorând voința sorții

 

Adunați pe malul mării/Caii din sălbăticie/Strivesc liniștea-nserării/În trap către veșnicie

 

În drum spre eternitate/Armăsari nepotcoviți/În galop de sănătate/Fugăresc regi ipocriți

 

Cai născuți în sihăstrie/Să își apere meleagul/Cai pentru militărie/Poartă cu mândrie steagul

 

În vremuri de anarhie/Doritori de libertate/Caii din sălbăticie/Sparg zăbrele de cetate

 

Bidivii din herghelie/În goană crepusculară/Instruiți, fără simbrie/PĂZESC ȚARA MILENARĂ

 

CAII MEI DE LIBERTATE/Caii viselor rebele/Cai pentru eternitate/Au potcoave cu caiele”  (cf.  ”CAII  MEI”, p. 44)

*

 

...Abia  la  paginile  57 și 107 (”DRAGOSTEA  ARLECHINULUI”)  se  suspendă, temporar, COȘMARUL-PECEȚILOR-IUDEI !  -  și-și  face  apariția, meteoric, ARLECHINUL  IUBIRII”  (pentru  a  se  crea, astfel, CONTRASTUL  VIOLENT, dintre  CRIMĂ-URĂ-DISTRUGERE-SINUCIDERE  -   și  IUBIREA  PURĂ-VITALIST-DEMIURGICĂ ! ) : 

 

”(...)O visătoare fără bani/Trup diafan, ochi de smarald/Cu păru-i argintiu, de ani,/M-a acostat, cu glasu-i cald//Mi-a sugerat să o curtez/Să-i mângâi părul răvășit/Credea că am să delirez/Ghicea că sunt nefericit”.

 

1-IUBIREA  stimulează  ”VISAREA”, ca evadare  din  TEMPLUL  IUDEI, din  ABATOARELE  LUMII (”Pentru-un sărut, fără bănat/STRĂINI ÎN VEACUL DISOLUT!” – s.n.), din  EGOISMUL-DEVENIT-FUNCIAR : ”GHICEA  CĂ  SUNT  NEFERICIT” (s.n.).

 

2-ARLECHINUL-SCRIITOR constată, prin experiența  (UITATĂ !) a  IUBIRII, că  există  și  ”DELIRURI  PURE-ALBASTRE”, care  contrazic, serafico-energic,  ”DELIRURILE CRIMEI” : ”Am cochetat zile în șir/Imaginând zile de dor/Petreceam zile în delir/Sub ceru-albastru fără nor” ;

 

3-ARLECHINUL  optează  (și, subtil, ne convinge și pe noi, NON-ARLECHINII-CITITORI !)  că  IUBIREA este  NECESITATEA, în  AUTENTICUL  UNIVERS  AL  DEMIURGIEI ! (cf. ”IUBIRE ȘI  CANDOARE”, p. 72 : ”În lumea noastră pieritoare/Iubirea-i greu de definit/Trăire plină de candoare/Venită din nedefinit!/O adorație senină/Fără-nceput, fără sfârșit/Îndrăgostiți-s fără vină,/De vor s-o guste înzecit [...]//Iubirea-i trăirea sublimă/Visată a fi fără sfârșit/Ades, plecată, anonimă,/În universal infinit)  -  și, ÎN  NICIUN CAZ !  -  NU  TREBUIE  (DIN MOMENTUL  ÎN  CARE  NI  S-A  REVELAT  IUBIREA !) să  mai  greșim, CUMPLIT !  -  ...optând  pentru  URĂ-CRIMĂ...  -  pentru  temporalitatea  malignă  :  ”SECOLUL DEZLĂNȚUIT” !!! :

 

N-a fost deloc întâmplător/Că-n univers ne-am întâlnit/PENTRU O CLIPĂ DE AMOR/ÎN SECOLUL DEZLĂNȚUIT”.

 

...Căci  el, ARLECHINO,  vrea să-și  uite  condiția  limitată, de ”servitor  naiv și  vesel”, ”acrobatic, agil și ignorant”  -  și  să  capete  valențe  de  SALVATOR  SPIRITUAL  AL  LUMII...  -  ...AL  ÎNTREGULUI  COSMOS  : PRIN  DRAGOSTE !   -  ...schimbând  SEMNUL  IMORALITĂȚII  BESTIALE, ÎN  CEL  AL UMANITĂȚII RECUPERATE,  RE-UMANIZATE ÎNTRU SPIRITUALITATE-”CULTURĂ”, ÎNTRU  DIVINUL  UMAN  (cf. ”DRAGOSTEA  ARLECHINULUI”, p. 107) :

 

De ani, pierdut, un arlechin/Bate, pe Terra, pasul/Nepăsător de ce-i divin/Își caută popasul//Privește cerul înstelat/CU GÂND LA NEMURIRE/Dar cum rămâne-un renegat/Viața-i o amintire//Nu-i pasă de necunoscut/NU L-A TENTAT AVEREA/Pribeag cu gândul la trecut/ÎL MACINĂ DUREREA//JUDECĂTOR ȘI JUDECAT/ACUZĂ IMPOSTURA/ÎN VEACUL CE A SUSPENDAT/ȘI LEGEA ȘI CULTURA!//N-A ASISTAT CONTEMPLATIV/LA CRIMA DIN CREDINȚĂ/N-A ACCEPTAT ADMIRATIV/INFAMA UMILINȚĂ //NU ȘI-A UITAT SATUL STRĂBUN/NICI DATINA, NICI CÂNTUL/TRĂDĂRII A RĂMAS IMUN/SFÂNT I-A RĂMAS CUVÂNTUL//EVOLUÂND SPRE NEUMAN/OAMENII-ANIMALE/CHIAR PE PĂMÂNT AMERICAN,/APRIND FOCURI BENGALE” (cf.  ”DRAGOSTEA ARLECHINULUI”, p. 107).

 

1-Pe   NOUL   ARLECHINO    (cel al  Poetului  VIRGIL CIUCĂ)... ÎL  DOARE !!!

 

DUREREA-PĂSAREA  DE  NECHIBZUINȚELE, UMILITOARE, ALE  LUMII   DEZ-UMANIZATE (...și  ale DIVINITĂȚII  NEPĂSĂTOARE, FAȚĂ  DE DURERILE, NEDREPTE, ALE CREATURII SALE !) -  îi  aduce   ȘIRUL  DE  REVELAȚII :

 

a-”AURUL”  nu  înseamnă  NIMIC, pentru  cazul  în  care  vrei  să  re-devii  OM (din  FIARĂ...) ;

 

b-IMPOSTURA (atunci  când  nu  se verifică  sentința :  ”OMUL  POTRIVIT, LA  LOCUL POTRIVIT”)  este  umilitoare  și  distrugătoare  de  SPIRIT-ADEVĂR...(”CULTURĂ”  ȘI  ”LEGE  DEMIURGICĂ”, iar nu  SINUCIGAȘĂ !”)...  -  ...deci, și  de  NEMURIRE  DIVINO-UMANĂ ! ;

 

c-NESIMȚIREA-NEPĂSAREA, în  fața  CRIMEI  -  duce  DIRECT  la  UMILINȚA  DEZUMANIZANTĂ !

 

d-IDENTITATEA UMANĂ  nu  există  în  PALATE  ALE  CRIMEI-MINCIUNII  -  ci în  CULTUL-ADORAȚIA  STRĂBUNILOR-EROICI,   în  DATINĂ (prin care se reface  ORIGINARITATEA  LUMII  și  a  OMULUI  DIVIN  !!!), în  CREDINȚĂ-LOIALITATE... (respingerea,  cu  SUPREMA  SCÂRBĂ, A  INFERNULUI  TRĂDĂRII  !);

 

e-abia  atunci  AJUNGI, prin  RECUPERAREA  ORIGINARITĂȚII  UMANO-DIVINE...  -  AJUNGI  la  TINE  ÎNSUȘI,  AJUNGI  să  te  recuperezi,  ÎNTRU  ARMONIA  DEMIURGIEI  SACRE :  CÂNTECUL-”MUZICA STELELOR-SFERELOR” PLATONICIENE !!! 

*

 

...Practic, ARLECHINO, în  urma  REVELAȚIEI-”CLIPĂ DE  AMOR”  -   strigă, către  ÎNTREAGA LUME :

 

NEBUNILOR !  NĂUCILOR-LUNATICILOR ! SCOATEȚI-VĂ  ÎNSÂNGERATELE  LANȚURI  -  ȘI,  MAGIC, DINTR-ODATĂ, VĂ  VEȚI  RE-DESCOPERI, PE  VOI  ÎNȘIVĂ, CA  DUMNEZEI-OAMENI!  -  ...VEȚI  DESCOPERI  FRUMOSUL-AMORUL-FERICIREA, CA  ANULARE  A  TIMPULUI-CRIMĂ ÎNLĂNȚUITOARE...CA  ETERNITATE  A  LUMINII ATOATETĂMĂDUITOARE !

 

...Și,  EXACT ÎN  ACEST  MOMENT !    -   ARLECHINO-CEL-FRIVOL   este exorcizat...  -  ...devenind  ARLECHINO-CEL-RESPONSABILIZAT (...asupra  LUMII,  asupra  NEAMULUI  și  A  PATRIEI) : NU  MAI  SIMTE  DUREREA, CI  SIMTE  PURITATEA  DEFINITIVĂ...).

 

ARLECHINO-CEL-NOU  (al lui  VIRGIL CIUCĂ !)  SIMTE  ETERNITATEA UMANO-DIVINĂ (...nu  numai  a sa, ci și  a  LUMII-PATRIEI-NEAMULUI...)!!!

*

 

...ARLECHINO-CEL-NOU, ARLECHINO-CEL-RESPONSABILIZAT  -   seamănă, LEIT ! (prin re-dobândirea  FORȚELOR  COSMICE ALE  IUBIRII,  ALE  ADEVĂRULUI    -  dar  și  prin  re-învățarea DOINEI, a CONTACTULUI  DIRECT  CU  GLIA  SFÂNT-STRĂBUNĂ și a  DORINȚEI   DE  UNITATE-DE-GLIE, împotriva  VENINURILOR  ALOGENILOR-PĂDUCHI, ajunși, cu  maximă  LĂCOMIE  și  OBRĂZNICIE,  în  fruntea  PATRIEI  SALE-”GRĂDINA  MAICII  DOMNULUI”... !) - ...cu  AMINUL-EMINESCU :

 

-”Din glodul Daciei străbune/Când domina apostazia/S-au întrupat, comuniune/Luceafărul și poezia!//Băiet, cutreiera pământul/Să deslușească adevărul/Confraților lăsând cuvântul/Că-n dragoste e tot misterul//Nu suporta cotropitorul-/Și-l acuza de tâlhărie/Adesea invoca soborul/Să nu ne-mpingă spre urgie./Luceafăr pentru nemurire/Și-a înfruntat tăcut destinul/Chiar de știa, din auzire,/Cine îi pregătea veninul (...)/Luceafăr pentru reunirea/Regatului cu Răsăritul/Poet de Neam, dar cârmuirea/Ne anulase plebiscitul!/Luceafăr pentru veșnicie/A înfruntat dușmani de Țară/Când cetățeni străini de glie/Cereau: Luceafărul să piară//Pe plaiul Daciei străbune/Emin, cutreiera Ținutul/Luceafăr prin comuniune/Cu Doina re-nvia trecutul”  (cf. ”LUI  EMINESCU”, p. 52).

*

 

...Iată  DORINȚELE  și  VISĂRILE  lui   ARLECHINO-CEL-NOU, ARLECHINO-CEL-RESPONSABILIZAT   -  vis-à-vis  de CONDUCĂTORII-DECIDENȚII  DESTINULUI  LUMII  DE  AZI (”ESTABLISHMENTUL”...),  vis-à-vis de CRIMELE ȘI  NEDREPTĂȚILE (”STRIGĂTOARE  LA  CER”) ALE LUMII (n.n. : a se vedea  genocidul  israelit, asupra  PALESTINEI !  -  ...dar și  crimele  NĂVĂLITORILOR IMPERIALIȘTI, de-a lungul secolelor mileniului al II-lea, al Terrei !!!), vis-à-vis  de SĂRACII  și  RĂNIȚII-DE-NEDREPTATE, ai  LUMII (dar, în primul rând, ai PATRIEI  DACO-VALAHE !), căci  ”BOGĂȚIA  DEMENTĂ (n.n.: ...dobândită MALONEST !) ESTE  O  CRIMĂ”  -  vis-à-vis de  MOARTE  (...atât  de  aleatorie, încât  o  percepem ca pe  o  ”VEXARE GRAVĂ, A  VIEȚII-  SACRE-CA-HAR-DIVIN”  și  a   UMANITĂȚII, în  general !)  -   ...dar  și vis-à-vis  de  ÎNSĂȘI  DIVINITATEA COSMICĂ, având  ”DOUĂ  FEȚE  ATITUDINALE” :

 

a-PASIV-NESIMȚITOARE,  față  de o  parte a  LUMII (așa-zișii ”GOYMI” !)   -  dar 

 

b-REVOLTĂTOR   DE  PĂRTINITOR-STIMULATOARE LA CRIMĂ,  față  de  o  altă parte a  LUMII :  așa-zisul   ”POPOR  ALES” !!!...  -  ...”POPOR ALES”  care  AR  MERITA   SĂ   EXISTE  UN   IAD !    -     ...dar NUMAI  AL  LUI  !!! :

 

 

-”De-aș putea s-ajung vreodată să conduc o-împărăție/De-aș putea să știu trecutul, să pot judeca prezentul/DE-AȘ PUTEA IMPUNE MORȚII SĂ DISPARĂ PE VECIE/Aș putea cu siguranță SĂ CONDAMN ESTABLISHMENTUL/De-aș putea impune Terrei O PACE UNIVERSALĂ/De-aș putea CA-N PALESTINA SĂ OPRESC CRIME DEMENTE/Mult aș vrea ca TOȚI COPIII S-AIBĂ PARTE DE O ȘCOALĂ/Și-AȘ TRIMITE LA-NCHISOARE CLANURILE OPULENTE./De-aș putea S-AJUT DIN LUME TOATE ȚĂRILE SĂRACE/DE-AȘ PUTEA TOPI ÎN SOARE OGIVELE NUCLEARE/DE-AȘ PUTEA JUDECA ASPRU NAȚIUNILE RAPACE/Și-aș putea SĂ OPRESC JAFUL ȚĂRILOR INVADATOAREA/De-aș putea S-AJUNG VREODATĂ LA TRONUL DIVINITĂȚII/CARE ȘI-A UITAT MENIREA ȘI NU-I PASĂ DE DURERE/SĂ-I ORDON SĂ PUNĂ CAPĂT CRIMELOR SI NEDREPTĂȚII –/Când Cel Sfânt cu Scaraoțchi se-nfruntă pentru putere/De-aș putea s-ajung vreodată să colind Calea Lactee/DE-AȘ PUTEA SĂ DAU MÂNCARE CELOR FĂRĂ NEAM ȘI ȚARĂ/De-aș putea umanității să-i dedic o epopee/Iar pigmeii nedreptății să ajungă de ocară// DE-AȘ PUTEA S-AJUNG VREODATĂ SĂ CONDUC O ȚARA MARE/N-AR FI RĂU SĂ AM PUTERE SĂ ORDON DIVINITĂȚII…/SĂ OBLIGE SĂ SE ROAGE FIII LUI FĂRĂ HOTARE,/DA-N CAZANELE CU SMOALĂ DEDICATE NEDREPTĂȚII!” (cf. ”DE-AȘ  PUTEA”, p. 98).

 

*

...ARLECHINO-CEL-NOU,  ARLECHINO-CEL-RESPONSABILIZAT  -  devine  ÎNȚELEPTUL  SFERELOR...devine  UNUL  DINTRE  CEI  ȘAPTE  STÂLPI  AI  UNIVERSULUI  :

 

-”Vârsta nu este dată de numărul anilor scurși ci de numărul și intensitatea cu care participi la evenimente!” 

 

-”Cele mai multe și oribile crime din Istoria Umanității au fost comise în numele celor două divinități, Dumnezeu, divinul suprem, și Diavol, și el tot o divinitate!”

 

-”ÎN EVOLUȚIA SA, OMUL-ANIMAL ARE ÎNCĂ UN DRUM LUNG DE PARCURS, PÂNĂ SĂ FIE O FIINȚĂ RAȚIONALĂ  : în actuala etapă a evoluției sale, omul este încă dominat de instincte animalice, iar DORINȚA DE CARNAGII și SETEA DE SÂNGE sunt dovezi irefutabile”.

 

-”Prefer prietenia unui om simplu fără credință, dar cu judecată, și nu anturajul unui credincios pornit să-și apare divinitatea și filozofia, comițând crime, precum inchiziția în Evul Mediu” etc. (cf.  ”DIN  CUGETĂRILE  ARLECHINULUI”, p. 162).

 

*

 

 

...VIRGIL  CIUCĂ  este,  în  piesa  (deocamdată,  ABSURD-TRAGICĂ)  a  LUMII,  un  POET-REGIZOR :  VIRGIL  CIUCĂ  a făcut, însă, prin cartea pusă  în discuție, mai sus, NU  UN  SIMPLU  ȘI  EFEMER  GEST  DE  ILUZIONIST !  -  ci  a  schimbat, prin  FORȚA DEMIURGICĂ A  CUVÂNTULUI,  un  DESTIN...al  unui  arhicunoscut  PERSONAJ :  ARLECHINO...!  -  ...oare ARLECHINO  este  AUTORUL, DOAR ?

VIRGIL CIUCĂ  spune, însă, altfel, demonstrând, LA SUPERLATIV  -  MAGIA CUVÂNTULUI :

 

NU !  ARLECHINO  SUNTEM  NOI ! ADICĂ...PUTEM  SĂ  FIM  ȘI  NOI...VOI :  FIECARE  DINTRE VOI SĂ FACĂ EFORTUL (...pe care eu  TOCMAI L-AM FĂCUT...) DE A DEVENI  ARLECHINO-CEL-RESPONSABILIZAT...  -  ...ȘI  LUMEA, ÎN  MOD  CERT  ȘI  DEFINITIV, VA  FI  MULT  MAI  BUNĂ ! ...adică, LUMEA   preschimbată, prin  CUVÂNT  și  EFORT  SPIRITUALIZAT  GENERALIZAT    -  VA    DEVENI  ADEVĂRATUL  PARADIS !!!”

*

 

...Și  socotim  a fi potrivit (ba, chiar, CU VALENȚE EXORCIZATOARE !   -   în  numele  fostei  ”PAIAȚE-ARLECHINO”, din renascentista  ”Commedia dell arte”...  -  ...”PAIAȚĂ” devenită, însă, ACUM, prin pana lui  VIRGIL CIUCĂ  : BRAVUL ARLECHINO-CEL-RESPONSABILIZAT” !)  să  încheiem  excursul nostru, printr-un citat extrem de sugestiv, al ANDREEI  NANU,  din articolul ei :”CLOVNUL CARE-L FACE PE DUMNEZEU SĂ BATĂ DIN PALME...” :

 

”(...)Ce <<credibilitate>> mai au astăzi <<PAIAŢELE”? Îmi vine în minte imaginea din parabolă: jonglerul care, neavând altceva să-i dăruiască lui Dumnezeu, face ce poate și ce știe, intră în catedrală și aruncă portocalele în sus făcându-l să râdă, să bată din palme pe pruncul Iisus... nu ca noi, mecanic, ci cu bucurie cosmică !

Teatrul-LUME  – nu de mâine, ci CHIAR DE ACUM – are nevoie să-şi recupereze valorile, să înveţe, când totul pare pierdut, SĂ SE ADUCĂ PE SINE CA JERTFĂ; SĂ-ȘI REDESCOPERE SENSUL ȘI BUCURIA DE-A FI, ASTFEL ÎNCÂT SĂ-L FACĂ PE DUMNEZEU SĂ APLAUDE...

...Va reuși? Asta e întrebarea – cel puțin a mea...”. 

 

                                                                           prof. dr.  Adrian  BOTEZ



[1] -VIRGIL  CIUCĂ  -  ”DRAGOSTE  DE  ARLECHIN”, Ed. ZUPIA, Iași, 2025.

[2] -ARLECHINO  -unul dintre cele 9 (sau 11...) personaje, din <<Commedia dell arte>> (ARLECHINO, Colombina, Il Capitano, Dottore-Doctorul, Innamorati [de obicei, numiți Flavio și Isabella], Pantalone, Pedrolino-Pierrot-Pedro, Pulcinella-Punch, Scaramuccia-Scaramouche, Tartaglia)  -  este cunoscut, de asemenea, ca ARLECHIN sau HARLEQUIN  -  și este un <<zanni>> (<<ZANNI>>  erau PERSONAJELE DE CLASA SOCIALĂ JOASĂ, iar ”VECCHI”       -    opușii   lor          și innamorați, sunt ÎNDRĂGOSTIȚII).
Este acrobatic, pus pe șotii și usor recogniscibil datorită costumului sau intesat de petice în formă de romb, iar masca lui are o frunte joasă cu un neg. Deseori, Arlecchino este servitorul lui Pantalone, uneori lui Il Dottore. Este îndrăgostit de Colombina, dar ea doar iși bate joc de el. În schimb, poate avea frecvent o relație cu publicul, implicându-l în acțiune sau gesticulând spre el”
  - cf.  ALINA GHERGHEL - PERSONAJUL ÎN COMMEDIA DELL'ARTE, 2011, blog.

Există,  la  hermeneuta  ALINA GHERGHEL, și  definiri mai vaste, ale lui ARLECHINO : ”ARLECHINO este un personaj din Commedia dell'Arte, un servitor naiv și vesel din Bergamo, îndrăgostit de Colombina. El este agil, ignorant și adesea cauzează probleme din cauza greșelilor și naivității sale, dar rămâne simpatic publicului. Arlecchino cunoscut de asemenea ca Arlechin sau Harlequin este un zanni.
Este acrobatic, pus pe șotii și usor recogniscibil datorită costumului sau intesat de petice în formă de romb, iar masca lui are o frunte joasă cu un neg. Deseori, Arlecchino este servitorul lui Pantalone, uneori lui Il Dottore. Este îndrăgostit de Colombina, dar ea doar iși bate joc de el. În schimb, poate avea frecvent o relație cu publicul, implicându-l în acțiune sau gesticulând spre el.

Colombina - inspirată din personajul lui Arlecchino, ea este partenera acestuia și este portretizată de obicei ca fiind inteligentă, vicleană și nesupusă nimanui. Asemenea lui Arlecchino, este o zanni și poate purta o costumatie similara cu a acestuia”. – cf. ALINA GHERGHEL  -  PERSONAJUL ÎN COMMEDIA DELL'ARTE, idem.

...Iar pentru cine este interesat, cu adevărat, de...ARLECHINO !  -  acesta  poate dobândi chiar valențe tragice...

Spre exemplu, în  spectacolul “ARLECHINO MOARE?”, o adaptare modernă a textului lui Nikolai Evreinov, realizată de Oana Turbatu  :   ”Când luminile s-au stins, am devenit martori la <<dansul>> lui ARLECHINO cu Moartea. Mâinile li se împletesc, iar ARLECHINO ştie că o nouă respiraţie va reuşi să dea un impuls sângelui, cât să alerge din nou prin trupul lui îmbătrânit, aşa că refuză îmbrăţişarea acesteia. Dar Moartea nu <<dansează>> de ieri,  sau de astăzi...  -  ... ea ştie că dansul presupune uneori paşi morţi, în gol, pentru ca apoi să revină în forţă. În tot acest timp, Pierrot, prietenul cel mai bun al lui ARLECHINO, se străduieşte să intre în cameră. El escaladează zidurile, reuşind să găsească o altă intrare şi, din întâmplare, e atins de aripa Morţii,  la rândul lui. Tulburat, reuşeşte, însă, să rămână în picioare, în viaţă. Înţelege vârtejul prin care ARLECHINO este nevoit să treacă luptând pentru fiecare respiraţie. Îl aduce pas cu pas în lumină, cheamă Doctorul pentru el, apoi încearcă să-i spună cât îl iubeşte şi cât de fierbinte îi este dorinţa de a-i săruta fruntea, ochii, gâtul. Iubirea lui Pierrot reuşeşte imposibilul: dă Timpul înapoi, pentru ca ARLECHINO să trăiască. Deplina fericire a vieţii, însă, aureolează chipul lui ARLECHINO doar atunci când Colombina, soţia lui Pierrot, vine la el. Nici unul nu vede, în euforia reîntâlnirii, negura ce l-a cuprins pe Pierrot. Simţindu-se trădat, acesta dă Timpul înainte, iar dansul lui ARLECHINO cu Moartea reîncepe. Moartea, pe care ne străduim, în marea majoritate a cazurilor, să o împingem cât mai departe -  este de neînlăturat, iar când toate posibilităţile sunt epuizate, suntem gata să o primim cu supunere calmă. <<Muribundul are nevoie de moarte, aşa cum obositul are nevoie de somn>>, spune o vorbă veche. ARLECHINO a învăţat că fiecare clipă este preţioasă. Acesta este efectul Morţii asupra lui ARLECHINO. ÎNTREGUL ROST AL EXISTENŢEI ACESTUIA PARE CĂ S-A STRÂNS ÎN PLOAIA CE-I SPALĂ CHIPUL LUI PIERROT, LA FINAL. PLOAIE DESPRE CARE SE SPUNE CĂ SPALĂ PĂCATELE ŞI ACORDĂ IERTAREA”  (s.n.) –   cf. LORETA POPA, 14 Aprilie 2014, în jurnalul.ro : ”EFECTUL MORŢII ASUPRA LUI ARLECHINO”.

[3] - COMMEDIA DELL'ARTE , conform originalului din italiană, însemnând "comedia artiștilor / breslei artiștilor", este o formă a teatrului de improvizaţie, ale cărei origini se găsesc în Italia secolului al 16-lea, care a ajuns la un anumit apogeu al popularității sale un secol mai târziu, fiind practicată până în ziua de astăzi. Spectacolele perioadei de început erau în majoritatea lor lipsite de vreun text scris, se desfășurau în aer liber cu foarte puține decoruri. Spectacolele erau gratuite, dar se bazau pe donațiile spectatorilor. Trupele constau, de obicei, din zece actori. Răspândit rapid în întreaga Europă, genul era cunoscut în afara Italiei sub numele de "comedie italiană"  -  cf. wikipedia.

[4] -PERSONAJUL  din COMMEDIA  DEL ARTE : ”Fiecare personaj, în ”COMMEDIA  DEL ARTE” era creat pe o singura idee,  de unde si denumirea de personaj masca pornindu-se desigur si de la faptul ca actorii jucau mascati. Personajele urmează trăsături anumite, fixate prin tradiția comică. Portul de maști ca și linia vestimentară, vin să confirme, să perpetueze această tradiție. Găsim la majoritatea personajelor <<note caricaturale, cu alunecări înspre grotesc și în același timp cu observații din realitatea vieții, toate în spirit de satiră și de vervă comică>>. Dar dincolo de existenta reală a măștii, există construcția psihologică, cu o singură direcție de dezvoltate: Pulcinella - trândav, pungaș, mâncău; Brighella - intrigant, deștept, viclean, răutăcios; ARLECCHINO - pierde-vară, naiv, vesel etc.” – cf.  ALINA GHERGHEL - Personajul în Commedia dell'arte, ibidem.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu