Electroputere
Craiova, de la citadelă la „mall
Electroputere
Craiova, de la citadelă a electrotehnicii la „mall
Electroputere
Craiova,
de
la „citadelă a electrotehnicii româneşti”
la
„mallul unor multinaționale”
27.09.2025 N. Grigorie Lăcrița
„«Sărac și fericit» este opiul servit (de când lumea)
de cei bogați celor săraci pentru ca suferinţele acestora să devină
suportabile.” (N. Grigorie Lăcrița)
Până în anul 1990, Uzina Electroputere Craiova era
cunoscută în toată țara ca o adevărată „citadelă a electrotehnicii româneşti”.
Acum fosta Uzina Electroputere a ajuns „mallul unor
multinaționale”.
Pentru cartea autobiografică pe care o am în lucru,
fac o documentare și în localitatea Lăcrița[1], în care m-am născut și în care
am trăit până la vârsta de 14 ani.
Foarte multe și prețioase informații le-am obținut și
le obțin de la domnul Matei Florea, cunoscut în sat ca Florea lui Ioniță Matei.
O bună imagine despre modul în care s-a muncit pentru
ca Uzina Electroputere Craiova să ajungă o „citadelă a electrotehnicii
româneşti” mi-a fost descrisă de domnul Matei Florea, pe care o prezint în
continuare.
Matei Florea s-a născut la 1 aprilie 1936, în Lăcrița.
În Lăcrița a trăit toată viața, locuind la circa 100
de metri de casa părintească a subsemnatului.
Și acum are o memorie foarte bună și bogată, de la
dumnealui având informațiile ce urmează.
Uzina Malaxa din Craiova a fost naționalizată din 11
iunie 1948, a fost trecută din proprietatea lui Nicolae Malaxa în cea a
statului, primind denumirea, începând cu 1 septembrie 1949, de Uzina Electroputere
din Craiova.
Începând cu anul 1950, Matei Florea a lucrat la Uzina
Electroputere din Craiova.
Față de domiciliul din Lăcrița, Uzina Electroputere
din Craiova se află la circa 20 de km.
Desculț mergea și lucra în fabrică.
În sezonul cald, drumul parcurs de Matei Florea era
următorul: De acasă și până la Gara Pielești, cale de circa 4 km, mergea pe
picioare, desculț, „pe poteca gării”, care era peste câmp, peste arături, prin
lanurile de grâu, de porumb etc.
Când se arau terenurile, poteca se făcea la loc peste
arături.
Se urca în tren, desculț, la gara Pielești și cobora
în Craiova, la cantonul din apropierea Uzinei Electroputere.
De la canton mergea pe picioare, tot desculț, până în
fabrică.
În fabrică lucra la secția lăcătușărie, unde efectua
operațiile de curățare prin polizare a pieselor ieșite de la turnătorie.
Circa o treime dintre muncitori lucrau desculți.
Muncitorii care lucrau desculți erau cei nou angajați
și/sau săraci, care nu aveau bani să-și cumpere încălțăminte.
După ce aceștia lucrau circa 3 – 4 luni își permiteau
să-și cumpere încălțăminte, cu atât mai mult cu cât protecția muncii începuse
tot mai mult să le interzică să lucreze desculți.
Din cauza căldurii foarte mari vara, în secția de
turnătorie muncitorii lucrau desculți.
La începutul iernii anului 1948, muncitorilor li s-a
dat câte o pereche de bocanci și câte o pereche de salopete (inscripționate
„Electroputere”), cu plata în rate, al căror preț era destul de mic și din care
sindicatul suporta 50%.
Muncitorii respectivi se simțeau onorați că purtau o
asemenea „uniformă muncitorească”.
Programul de muncă era de la 7:00 la 15:00, cu o pauză
de masă, când suna fabrica, de 20 de minute, între 11:00 – 11:20.
2
Fabrica avea o sirenă care suna așa de tare de se
auzea și la Lăcrița, la peste 20 de km depărtare, fiind unul dintre elementele
după care se orientau oamenii asupra orei din cauză că aceștia nu dețineau
ceasuri.
La întoarcerea spre casă, se parcurgea același traseu
ca și la sosire, descris anterior.
Parcurgând aceste drumuri, desculț, se ajunsese ca pe
tălpi să aibă o piele foarte groasă și tare (o crustă).
Alimentația.
În ceea ce privește alimentația muncitorilor din
fabrică, Matei Florea a precizat că, în pauza de la ora 11:00, când își
desfăceau pachetul să mănânce, la toți vedeai cam același meniu, respectiv:
1) vara: ceapă, usturoi, castraveți, roșii, ouă
fierte, brânză, mâncare la sufertaș și mămăligă;
2) iarna: ceapă, usturoi, murături, mâncare la
sufertaș, mămăligă și mai rar ouă fierte, brânză, șuncă și jumări.
La sufertaș (vas de aluminiu cu capac și cu mâner, în
care se transporta mâncarea fluidă, care se găsea la vânzare în magazine) se
lua ciorbă de urzici, de dragavei, de fasole, de cartofi etc.
Pâinea și carnea nu se vedeau în meniul muncitorilor.
Dacă în perioada 1948 – 1950 în Lăcrița mai existau
încă 8 – 10 bordeie și erau numai 5 – 6 salariați, după 1960 plecau dimineața
din Lăcrița mai multe autobuze, cu peste 300 de salariați navetiști în Craiova,
dintre care majoritatea lucrau la Electroputere.
Întreaga comunitate trăia tot mai mult după crezul
conform căruia „Avem de ales: a munci din greu și a trăi bine sau a lenevi şi a
trăi în sărăcie?!”, crez care a avut ca rezultat o dezvoltare înfloritoare și
rapidă a fiecărei familii și a localității în ansamblul său.
Cu asemenea țărani ca Matei Florea, luați de la sapă,
de la coarnele plugului, desculți, cu îmbrăcăminte insuficientă și uzată, slab
alimentați și făcuți muncitori, socialismul a realizat „Electroputere –
citadelă a electrotehnicii româneşti”, cunoscută prin diversitatea, calitatea
și performanțele produselor sale, care erau exportate în peste 100 de ţări de
pe toate meridianele globului.
Capitalismul colonial, care s-a instaurat în România
după evenimentele din anul 1989, a transformat „Electroputere – citadelă a
electrotehnicii româneşti” în „Electroputere – mallul unor multinaționale”.
Pe cei circa 11.000 de muncitori existenți la
Electroputere în 1989, cu o bună pregătire profesională, capitalismul-colonial
i-a lăsat pe drumuri, cea mai mare parte dintre aceștia fiind obligați fie să
se întoarcă la țară, la muncile brute, necalificate și la un nivel de trai din
ce în ce mai scăzut, fie să ia calea amară a străinătății.
În loc de concluzii:
„[…]Vai,
nenorocită ţară, rele zile-ai mai ajuns!
A
lor gheare-nfipte-n pieptu-ţi, fără milă l-au străpuns
Şi-n
bucăţi împart, infamii, carnea ta, avutul tău!
Tot
ce s-a găsit pe lume mai stricat, mai crud, mai rău,
Ăşti
nemernici fără suflet, fără nici un căpătâi,
Ţin
a tale zile-n mână, ş-a ta cinste sub călcâi.
Şi
călări pe tine, ţară, se cred zei aceste bestii
(din
poezia „Cârmacii”, de Alexandru Vlahuţă)
[1]Localitatea Lăcrița aparține de comuna Robănești,
județul Dolj și se aflată la circa 20 – 25 de kilometrii de orașul Craiova.
Note N. Grigorie Lăcrița:
1. Acest articol a fost publicat de mai multe ziare,
reviste și site-uri, dintre care menționez: https://uzpr.ro/14/12/2021/electroputere-craiova-de-la-citadela-a-electrotehnicii-romanesti-la-mallul-unor-multinationale/
Publicat în Revistă universală de Studii Strategice
Interdisciplinare și de Securitate, nr. 4(48)/2021, pg. 107.
https://iss.ucdc.ro/revista-pdf/us48.pdf https://revistedecultura.com/wp-content/uploads/2024/05/nicolae-grigorie-lacrita-volumul-iii-enciclopedia-scriitori-din-generatia-2000.pdf
3
A se mai vedea și:
https://www.agerpres.ro/economie/2014/09/09/destinatie-romania-electroputere-craiova-de-la-fabricarea-de-locomotive-la-spatiu-pentru-mall-11-07-02
2. Articolul a fost și este apreciat, din mai multe
puncte de vedere, (și) de personalități dintre cele mai diferite, dintre care
prezint numai una în cele ce urmează.
*
Aprecieri
La articolul „Electroputere Craiova, de la «c i t a d
e l ă a electrotehnicii româneşti» la «M a l l u l unor multinaționale»” Curea
M. Ovidiu ovidiucurea@yahoo.com , Dec 11 at 5:38 PM
Pe mine de Electroputere Craiova mă leagă o amintire
dureroasă.
Era prin 1993-94 și eram consilier economic la
Ambasada Romaniei din Buenos Aires.
Argentinienii la acea oră aveau în exploatare pe căile
lor ferate, locomotive Diesel echipate cu motoare ALCO pe motorină.
Motoare ALCO pe motorină se făceau atunci la
Electroputere Craiova, după o licență americană cumpărată cu ani în urmă de la
General Electric (GE).
După vânzarea licenței, GE a scos din producție
motoarele respective, considerate depășite, și au demontat liniile de
asamblare.
Românii rămăseseră singurii producători, iar
argentinienii doreau să-și renoveze întreg parcul de locomotive Diesel.
Era vorba de un contract evaluat la multe zeci de
milioane, dacă îmi aduc bine aminte, ceva în jur de 120 de milioane.
Cum era și firesc am trimis rapid informația la
Ministerul Comerțului Exterior și direct la Electroputere Craiova.
Nu am primit nici un răspuns.
Am revenit.
Tot nimic.
Argentinienii mă întrebau de ce nu le dăm nici un
răspuns.
Eu ce să le fi spus? Îi duceam cu vorba de pe o zi pe
alta.
Tărăgăneala a durat mai bine de o lună și jumătate.
Între timp, nu se știe prin ce mijloace, General
Electric află de dorința argentinienilor, răscumpără de la noi licența și le
trimit argentinienilor oferta de motoare ALCO.
Argentinienii încheie imediat contractul cu GE care
reinstalează linia de fabricație, produc și livrează la termen marfa
contractată.
Felicitări pentru acest articol adevărat și
emoționant!
Ovidiu M. Curea, fost consilier economic la Ambasada
României din Argentina.
Vazi și:
https://revistedecultura.com/wp-content/uploads/2024/05/nicolae-grigorie-lacrita-volumul-iii-enciclopedia-scriitori-din-generatia-2000.pdf
trimis de: MARIAN ILIE


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu