Ce se-ntâmplă, Doctore?
Magda Ursache
Doc, așa
cum îmi place să-i spun lui Christian W. Schenk, e un prieten cu care poți pune
țara (literară) la cale. Întâi a fost o întâlnire împlinitoare pe muntele Ceahlău. Și a rămas prietenul nostru (al
meu și al lui Petru), nu de departe, ca Emil Cioran pentru Dinu Noica,
dimpotrivă, de foarte aproape. Comunicarea noastră a fost animată de respect și
iubire, asta în plin discurs al urii instalate între confrați. Cum să nu-l
iubești pe un om cu inimă mare, cu conștiință bună, un altruist cu încredere în
cultura românească? Și-l numesc Magnificul pe Christian Schenk, cum se numește
Țone pe sine, după volumul uriaș al scrierilor.
Cine
spune că i-e rușine că s-a născut român, doar s-a născut pe aici, pe undeva. Schenk
e neamțul cel mai român pe care-l cunosc. „Pasărea în cuibul ei nu piere”,
crede etnosoful din mediul rural. Or, România are cuib în inima lui Schenk. Doc
nu și-a pierdut cuibul, a avut mereu aripi pentru reveniri dese în țară. E
teutonul care a rămas român (îmi place să-l citez pe filosoful Vasile Băncilă: „Apa
trece, pietrele român”) și după plecarea în Germania. Nu și-a dorit un conflict
între limba natală și română. Balansul între germană și română e benefic pentru
ambele graiuri. „Fiecare pasăre pre limba ei piere”, zice tot etnosoful anonim.
Schenk deține în egală măsură și maghiara maternă, și teutona paternă, dar și
româna școlară.
Doc, trebuie
să știi că, acum, vocabula școală se scrie cu K, șkoală, ca-n reclamele stupide, iar o făptură suspectă, cu carnet
de la Uniunea Scriitorilor, preconizează că se va vorbi în esperanto. Într-o
limbă, una singură , adică o non-limbă. Cum ar zice Cornel Regman, „în stilul
tuturor și-al nimănui”.
Românismul
lui Schenk e vizibil în grija de limba română, din ce în ce mai schilodită, dar
și în truda de a face literatura română vizibilă în Vest, nu cât unul singur, ci
cât două ICR-uri. A găsit cărți de seamă și le-a luat în seamă, urmând spusa
lui Blaga: poeții, „neîntrerupt popor”. Lista lui canonică nu cuprinde doar 100
de nume, ci 380, valorizări corecte sută-n sută. L-a ajutat iubirea. Pentru
Denk, iubita posesivă nu e medicina pe care a practicat-o, ci literatura.
O carte
de 586 pagini, format A4, Scrisori.1991-2002,
spune multe despre modul său de a valoriza. Schenk a ascultat sugestii de la
Al.Cistelecan (cum altfel?) pro Ion Mureșan și Aurel Pantea, de la G.Vulturescu
(pro Angela Marinescu, Mihai Ursachi, Ion Stratan, Mircea Ciobanu, Petre
Stoica), de la părintele Bartolomeu Anania (pro Arghezi), nu și de la
Crohmălniceanu, care l-a vrut interzis ca „naționalist și fascist” pe Romulus
Vulpescu. Doctorul nu s-a lăsat contaminat de „Bacilul Croh”, cum l-a numit Ion
Barbu, știind proverbul „Pasărea vicleană dă singură în laț”.
Imediat
după '89, au revenit „înfierările”de sorginte proletculturnică.Trebuia ca
Fondane, care a dus Fundoaia natală în Franța, să-l surclaseze pe Eminescu, cum
a încercat să facă Roxana Sorescu? Și-mi amintesc de Ion Vitner care, în Pasiunea lui Pavel Corceaghin, Editura de Stat, 1949, scria
despre Eminescu: „un mistic cu cultul morții, un idealist retrograd”. Vă sună
cunoscut?
Eliade-Cioran-Noica
au fost etichetați „dubioși”; Eliade, legionarul, Cioran, fascistul, Noica, socialistul,
„un trio sacru” disprețuit , ca tot ce e sacru, de Alina Mungiu. Pentru Radu
Florian, în revista „Era socialistă”, Noica
era „dușmănos”. Nu i s-a dat drept la replică. L-a urmat Al. Florian fils, fără argumente.
Să
continui? Nae Ionescu, „un rinocerizat de fascism”, Daniil Sandu Tudor și
V.Voiculescu, „propagandiști ai misticismului”. Până și Blaga a fost declarat
„legionaroid”, pentru că ar fi propagat
„cultul morții” ca Moța și Marin.
N-a
plăcut nici Bartolomeu Anania, pentru Memorii
și Jurnale, semnate cu nume de
mirean, Valeriu Anania. Nici D. Stăniloae, pentru spusa că „Religia nu e o
teorie, ci un mod de a fi”. Pentru mulți, foarte mulți români, admirabilul
N.Steinhardt este evreul cel mai român. N-a scăpat de blasfemieri: că, în
pușcărie, a hrănit „un popă legionar”, rupt de foame, din pachetul său cu
mâncare puțină.
Noii
canonici au ce au cu operele ample. Cu
Breban, Preda, DRP, Buzura, cu Stănescu și Sorescu. Nu dau nici un ban pentru
Ateneu, nu dau doi bani pe literatura clasicilor. Literatura clasicilor e
„involuată”? Nu, hotărât nu. Aceste terfeliri, denigrări, răstălmăciri,
minciuni, ascunzișuri sunt, în fapt, autodistrugere și l-au făcut pe Daniel
Turcea să strige: „Până când veți calomnia? Încetați odată!”
Christian
Schenk a strigat și el : Vrem dreptate critică pentru valorile literaturii
române! Și cum să nu fie decepționat de acest amestec de apă curată și ulei
presat la rece, în toate genurile: epic, liric și dramatic? Problema nu-i că n-ar
exista talente, problema e că nu sunt îndestul cunoscute.Or, asta a făcut
Doctorul. Ne-am descoperit, cum era și firesc, pe aceeași baricadă, și el, și
noi, Bătrânu și cu mine. Să-l citez iarăși pe etnosof? „Pasărea după pene, omul
după prieteni se cunoaște.”
Schenk
crede, ca și noi, că Adevăr-Bine- Frumos nu sunt concepte „ponosite”. Un
internetont zicea la Tv : „Cultura
deteriorează creierul.” Dar creier deteriorat cancel culture sau woke este cel acultural.Trebuia reconsiderat
Marinetti, futuristul, cerând să scuipăm pe muzee, pe biblioteci, pe academii?
Iar spit, nu spirit critic dețin
destui. S-a mers pe ideea că nici n-avem cultură, că ar fi doar iluzie deșartă.
Pierdem
Calea Gutenberg? Internetonții o vor. Baudrillard ne-a alarmat: „Vine
Mașinul!”, adică omul plat, dezumanizat, post-cultural, post-etic, post-etnic.
În
„Acolada”, Cr. Schenk a făcut invitație la o dezbatere publică privind Critica literară românească -adaptare,
oportunism și rezistență. N-a fost molipsitor curajul său.
- Ce
se-ntâmplă, doctore? A primat vechiul oportunism al teleintelectualilor, mereu
adaptabili și adaptați rapid la noile ordine, la noul conformism ideologic, după
dictare? A supărat ideea ta că ar fi „un spațiu al libertății intelectuale”
critica asta? Că exigența culturală e periculoasă într-un câmp critic tensionat
de drone explozive?
Doc mi-a
răspuns: „Instanțe critice sunt puține” și m-a trecut, prea generos, între ele.
Mai
decupez:
„Ce
rămâne e speranța că o nouă generație de critici va înțelege că vocația
criticii nu e apartenența la grupuri, ci curajul gândirii autonome.”
Nu i-am
mai spus că, refuzând eufemismele (vocabula
sa) privind oportuniștii și conformiștii cu direcție dată de politic, va avea
parte de cotonogeli literare, ca Marin Mincu după ce a susținut (în 2003, vă rog!): „critica românească a
fost confiscată de o castă”. Și Ursachi,
și Ursache s-au simțit cenzurați și-n postsocialism, când s-a reactivat Frăția inelelor, seria a doua, iar activiștii de partid comunist au fost repuși
pe scaunele de conducere pierdute la revoluție sau aruncați sus-sus, pe scara
indemnizațiilor de merit. Eu am fost oprită din drum de activul iliescan, iar
prietenii de casă și de mașină Dacia mi-au întors spatele, de parcă aveam vreun
virus necruțător. Nu mă victimizez pentru cei 13 ani de tăcere impusă; se
victimizează destul cei cu o lună-două de interdicție.
Daniel
Cristea Enache a încercat o ruptură în piaristică și a avut de tras ponoase, nu
foloase. Nu le-a mers bine nici lui Mihai Iovănel, în luptă cu paraliterații, nici lui Paul Cernat, cu Prostituții literare ieri și azi,
dar l-am lăsat de Christian cu speranță neștirbită. De la N.Manolescu, nefiind destul
de diplomat, a încasat destule. În „România literară” a ajuns persona non grata și asta știe o
lume literară.
Ce a
făcut Cr.W.Schenk? A tăcut și a selectat valori, cu calm și echilibru, după
știința sa de carte. Numai antologia
celor 81 de poeți, publicată în 1994, a necesitat trei ani de trudă. „Cuibul se
face greu.”, zice același gânditor anonim. Christian a avut parte dinspre cei
antologați de laudatio, de recunoștință. Scriitorii megalomani au cam cârtit,
simțindu-se neștiuți la Boppard. Vanități, orgolii, pretenții de neacoperit. Prostia
e fudulă.Te poate face să te crezi homo
universalis.
Greu cu
comunismul, greu și cu postsocialismul. Exilații au rămas excluși din spațiul
cultural, în afara istoriilor literare mari, însă D.Micu, figura centrală a
obedienței sub călăul cenzor Leonte Răutu, a fost recuperat. Și el, și Popescu
- Dumnezeu.
În acest
context, al formelor fără fond, Doctorul s-a decis să spună răspicat, ca
odinioară Maiorescu, „În lături!”, deși urmează linia Lovinescu, orientată spre
valoare occidentală și modernitate.
Ca
pamfletar e înverșunat, dar pe dreptate. La război ca la război, loialitatea pentru
cauza dreaptă primează. A început lupta cu impostura din reviste, dar și din
editurile care promovează non-valori, de care-s pline vitrinele „capitalizate”
ale librăriilor, câte mai sunt. Privirea e ascuțită și pixul e tăios cu
grafomanii, dar și cu criticii de întâmpinare având tarif cunoscut pentru superlative
în avalanșă: spun despre X că scrie poezie cu majuscule, despre Y că se cațără
spre transcendent, despre Z că e „scriitoare a secolul XX și XXI”. Oare de câte
ori pe săptămână le iese din gură cuvântul mirobolant?
Mă ajută cineva să număr?
În 15
septembrie a.c., Doc îmi scrie despre „paradele carnavalești” ale nominalizărilor
multe, din „luna cutare, anul cutare”. „Culmea culmilor: toți acești oameni
nominalizați, premiați, medaliați cu platină
literară și diamant academic nu au
operă.” Și pun aici o croșetă: „au făcut pentru literatura română exact cât a
făcut un chibrit ars pentru iluminatul public”, dar „joacă impecabil în rol de
importanți.” Ei, Doc, mai cad și de pe scenă!
În privința
prezentărilor de carte, citez din memorie: „Cărțile sunt mai prezentate decât
citite”. Ce-ar fi, se întreabă Schenk, literatura fără aceste parade
cavalerești? Și răspunde: „Poate doar o literatură adevărată”. Așa că lasă
nominalizările să-i tulbure pe ceilalți și
„premiile să se reproducă prin partenogeneză”, alegând să facă ce știe să facă:
„să scriu, să traduc, să respir literatură”. Fără teama că n-ar fi nominalizat sau oficializat.
E calea
de urcuș onest, Doc. În cuvintele lui Eminescu: „Eu rămân ce-am fost:
romantic.”

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu