marți, 9 septembrie 2025

Alexandru Stanciulescu - DOAR O VORBĂ.....! Cu GÂND DE SEARĂ - MINILECTURĂ

 



CUM SĂ-I IUBIM PE CEI CE NE GREȘESC?

- PR. MIRON MIHĂILESCU -

 

Cum îi iubim pe cei ce ne disprețuiesc?

Când nu ești duh de dăruire, nu ai viață în tine. Acest duh al dăruirii, ni-l întreține Duhul Sfânt. Când iubești, ești plin de Duhul Sfânt. Când ți-aduci aminte de un om ce ți-a făcut rău, care te-a disprețuit amarnic, tu, pe loc, să poți să-ți deschizi inima împreună cu Hristos și să-l cuprinzi în tine. Când îți aduci aminte de dușmanul tău, să-l poți cuprinde într-un raționament dumnezeiesc și să-i zici, în taină: „Hai la mine, ai încredere pentru că ești, ca și mine, al Celui Ce ne-a dat viață”.

Mântuitorul a promis că ne va trimite puterea de a ne bucura de dușmanul nostru, ca de prieteni. Din moment ce ne cere lucrul acesta, înseamnă că avem posibilitatea de a-l îndeplini. Asta înseamnă că suntem o mare minune, că în ochii lui Dumnezeu suntem încărcați cu această posibilitate de a pune la inimă pe dușman ca pe prieten, exact cum face Dumnezeu.

 

Dragostea nu înșeală

Trebuie să ne bucurăm că suntem atât de dumnezeiești! Din moment ce ne împărtășim cu El, asta înseamnă că Dumnezeu are nădejde de la noi că putem fi dumnezeiești, deoarece garantează El. Ne stă la dispoziție ca să ne uităm la El și, așa cum ne privește El pe noi, să ne privim și noi, unul pe altul.

Dragostea niciodată nu înșeală, nu poate înșela. E vorba de dragostea lui Dumnezeu, după care și în care este și dragostea a tot creștinului. În aceasta constă și sfințenia de care zice Apostolul că e calitatea sau însușirea celui ce Îl urmează pe Hristos, spunând: „Aleși ai lui Dumnezeu, sfinți și prea iubiți”. „Sfinți și prea iubiți” constituie, deci, o contopire desăvârșită, binefăcătoare, de viață între oameni, și între oameni și Dumnezeu. Cine iubește cu adevărat este un sfânt, pentru că iubirea duce la făptuirea a tot binele, și aceasta e sfințenia.

Dacă observi că lângă tine e un om care nu-i cum trebuie și pentru care nu poți interveni nicidecum, te uiți la faptul tainic că îl ține Dumnezeu chiar și așa, în halul în care se prezintă el la momentul respectiv. Omul își zice: „N-am nimic cu nimeni” și i se pare că toate sunt bune. „N-am nimic cu nimeni, merg în drumul meu, dau pace la toată lumea, îi acord omului dreptul său și, deci, sunt normal”.

 

Analiza lăuntrică

Dar nu ne aducem aminte că dacă stăm bine să ne examinăm, pe parcursul gândirii noastre continue – căci gândim încontinuu – se pot observa atâtea și atâtea scăzăminte de inimă care trec, așa, ca într-un film, neobservate.

Nu întotdeauna suntem atenți să ne facem o imagine curată despre câte cineva. Suntem superficiali în a ne închipui valoarea cuiva.

Să luăm aminte că, lângă orice aspect al vieții ce îmi iese-n cale, este prezența lui Dumnezeu! Zărim pe câte cineva și ne pare urât, scârbos, neinteresant. E o cădere de la lumină. La orice îmi iese în cale, să mă uit cu duh de bine, cu duh de a îndrepta totul. Pentru că știu că aceasta este dorința Tatălui, de a nu rămâne nimic interpretat și văzut greșit de către om. Totul are valoare dumnezeiască. De aceea, ni se spune: să nu osândești! Ușurătatea cu care privim, asta să ne-o corectăm.

Păcatul este lipsa de dragoste în modul nostru de întâlnire cu oamenii. Multele greșeli, cele fără de dragoste, se iartă prin multa, multa dragoste ce se pune în locul golului pe care noi îl numim răutate. Omul iartă, dar ține minte. Nu se poate smeri, punându-și inima la dispoziția lui Hristos pentru a ști să ia atitudinea cuvenită. Ține mai mult la el însuși. „Pe mine m-a jignit”. Nu-i pasă omului că, de fapt, jignirea e adusă Mântuitorului. Pe om, îl doare inima doar pentru ofensa adusă lui. Te socotești mai de valoare decât Dumnezeu când nu ierți. Să nu cazi în această eroare! Dau de gândit cuvintele: „mult i se iartă, pentru că mult a iubit”.

 

(Extras din „Imperativul trezviei în teologhisirea părintelui Miron Mihăilescu”, ediție îngrijită de pr. Răzvan Andrei Ionescu și Laura Vasiu, Ed. Apostolia, vol. 2

  

 

POETUL

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

Poetul rupe din el si ne hraneste pe noi, cei flamânzi de poezie si de azur. Pentru a sluji viata e trimis poetul în lume. Pentru a risipi pustiul si tristetea si umbra. Poet este fiecare om care aspira, care viseaza, care gândeste, care creeaza, care munceste, care priveste si pretuieste viata în adâncime, fiecare om care se înfioara de soaptele vântului, de murmurul izvoarelor, de vuietul furtunilor, de cântecul pasarilor, de stralucirea stelelor, de munca si daruirea oamenilor, de cântecul si tainele vietii, de farmecul si frumusetile lumii, fiecare om care nu trece cu ochii închisi prin viata, ci vede, contempla, se mira, întreaba… Pe toate Dumnezeu „cu întelepciune le-a facut” – zice David cel neîmbatrânit, cel vesnic tânar. Pentru ca neîmbatrânirea este darul tuturor poetilor. Si David este cel mai mare poet.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 96-99, 32

  

 

NEBUNIA DE PRET

- Sfantul Sofronie Saharov -

 

Fiti nebuni, nebuni ca adevaratii nevoitori! De ce nebuni? Pentru ca a fi crestin înseamna a trai în doua planuri în acelasi timp: prezentul si vecinicia.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Din viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2011, p. 59




CEA MAI MARE EREZIE ÎMPOTRIVA MAICII DOMNULUI

- SF. IOAN DAMASCHIN -

 

Sfânta Fecioară este Născătoare de Dumnezeu. Contra nestorienilor

Propovăduim că Sfânta Fecioară este în sensul propriu şi real Născătoare de Dumnezeu. Prin faptul că cel născut din ea este Dumnezeu adevărat, este adevărată Născătoare de Dumnezeu aceea care a născut pe Dumnezeul adevărat, întrupat din ea. Spunem că Dumnezeu s-a născut din ea, nu în sensul că Dumnezeirea Cuvântului a luat din ea începutul existenţei. Ci în sensul că însuşi Cuvântul lui Dumnezeu, cel născut înainte de veci, în afară de timp, din Tatăl, care există fără de început și veşnic împreună cu Tatăl și cu Duhul, în zilele cele mai de pe urmă, pentru mântuirea noastră, s-a sălăşluit în pântecele ei, s-a întrupat și s-a născut din ea fără să se schimbe.

Sfânta Fecioară n-a născut simplu om, ci un Dumnezeu adevărat: şi nu un Dumnezeu simplu, ci un Dumnezeu întrupat. Cuvântul nu și-a pogorât din cer corpul, care să fi trecut prin ea ca printr-un tub, ci a luat din ea un trup de o fiinţă cu noi pe care l-a ipostasiat în El însuşi. Căci dacă şi-ar fi adus corpul din cer și n-ar fi luat firea noastră, la ce mai foloseşte înomenirea? Înomenirea lui Dumnezeu Cuvântul pentru aceasta s -a făcut ca însăşi firea, care a păcătuit, care a căzut și care s-a corupt, să învingă pe tiranul, care a înşelat-o și astfel să se elibereze de stricăciune, după cum spune dumnezeiescul apostol: „Pentru că prin om moartea, tot prin om învierea morţilor”(I Corinteni XV, 21).

 

Întruparea Mântuitorului din Fecioara Maria

Dacă prima este adevărată, este adevărată şi a doua. Dar dacă spune: „Primul Adam, din pământ, pământesc, al doilea Adam, Domnul din cer”(I Corinteni XV, 47), nu afirmă că este din cer corpul lui, ci evident că nu este simplu om. Căci iată l-a numit şi Adam şi Domn, indicând pe amândoi. Cuvântul „Adam" se tălmăceşte: făcut din pământ. Și este neîndoielnic că firea omului este făcută din pământ, pentru că a fost plăsmuită din pământ. Cuvântul „Domn", însă, arată fiinţa dumnezeiască.

Şi iarăşi spune apostolul: „A trimis Dumnezeu pe Fiul Său Unul-Născut, care s-a făcut din femeie”(Galateni IV, 4). N-a spus „prin femeie", ci „din femeie". A arătat aşadar dumnezeiescul apostol că însuşi Fiul Unul-Născut al lui Dumnezeu şi Dumnezeu este cel făcut om din Fecioară şi că însuşi cel născut din Fecioară este Fiul lui Dumnezeu şi Dumnezeu. Căci s-a născut în chip corporal, `ntrucât s-a făcut om. N-a locuit într-un om mai dinainte făcut, ca în profeţi. Ci însuşi s-a făcut om în chip substanţial şi real. Adică în ipostasa Lui există un trup însufleţit cu suflet raţional şi gânditor şi El însuşi s-a făcut ipostasa trupului. Aceasta înseamnă cuvintele: „s-a făcut din femeie".

 

Maica Domnului - Născătoare de Dumnezeu

Căci cum ar fi fost sub lege însuşi Cuvântul lui Dumnezeu, dacă n-ar fi fost om deofiinţă cu noi? Pentru aceea pe bună dreptate şi cu adevărat numim Născătoare de Dumnezeu pe Sfânta Maria. Acest nume constituie toată taina întrupării. Iar dacă aceea care a născut este Născătoare de Dumnezeu, negreşit şi cel născut din ea este Dumnezeu și, negreşit, este și om. Căci cum s-ar fi născut din femeie Dumnezeu, care are existenţa înainte de veci, dacă nu s-ar fi făcut om? Este evident că Fiul omului este om. Iar dacă cel născut din femeie este Dumnezeu, este evident că este unul și acelaşi atât cel născut din Dumnezeu Tatăl, potrivit fiinţei dumnezeieşti și fără de început, cât şi cel care în vremurile din urmă s-a născut din Fecioară, potrivit fiinţei care are început şi cade sub timp, adică fiinţei omeneşti.

Acest fapt indică o singură ipostasă, două firi și două naşteri ale Domnului nostru Iisus Hristos. Nu numim deloc pe Sfânta Fecioară Născătoare de Hristos. Această denumire a născocit-o spurcatul, pângăritul Nestorie, cel cu cuget iudeu, vasul necurăţiei, pentru a desfiinţa termenul: „Născătoare de Dumnezeu", ca supărător și spre a necinsti pe singura care cu adevărat este mai cinstită decât toată zidirea, pe Născătoarea de Dumnezeu, chiar dacă ar crăpa el împreună cu Satan, tatăl său.

 

Erezia lui Nestorie

Hristos (= uns) este şi David regele și Aaron arhiereul, căci demnitatea de împărat și preoţia se ungeau. Poate să se numească de asemenea Hristos orice om purtător de Dumnezeu; acesta, însă, nu este Dumnezeu prin fire. Astfel urgisitul de Dumnezeu Nestorie s-a semeţit să numească purtător de Dumnezeu pe cel născut din Fecioară. Departe de noi de a-l numi sau de a gândi că este purtător de Dumnezeu! Nu, ci îl numim Dumnezeu întrupat. Căci însuşi Cuvântul s-a făcut trup, a fost conceput din Fecioară, s-a născut Dumnezeu împreună cu natura pe care a luat-o și care a fost îndumnezeită de El în acelaşi timp în care a fost adusă la existenţă în aşa fel încât cele trei: luarea naturii noastre, existenţa şi îndumnezeirea ei de Cuvânt s-au întâmplat simultan.

Şi în chipul acesta Sfânta Fecioară se înţelege și se numeşte Născătoare de Dumnezeu și nu numai din pricina firii Cuvântului, ci şi din pricina îndumnezeirii firii omeneşti. Zămislirea și existenţa acestora, adică zămislirea Cuvântului și existenţa trupului în însuşi Cuvântul, au avut loc într-un chip minunat în acelaşi timp. Însăşi Maica lui Dumnezeu a dat în chip minunat Făcătorului să se plăsmuiască, iar lui Dumnezeu şi făcătorului universului să se facă om, îndumnezeind ceea ce a luat.

 

Cele două firi ale lui Hristos

Unirea a păstrat cele unite aşa cum ele au și fost unite, anume nu numai firea  dumnezeiască, dar și firească omenească a lui Hristos, cea mai presus de noi şi cea asemenea nouă.

Nu s-a făcut mai întâi om şi mai pe urmă Dumnezeu, ci totdeauna, din primul moment al existenţei, a existat în amândouă chipurile. Pentru că de la începutul zămislirii a avut existenţa în însuşi Cuvântul. Este omenesc, deci, potrivit firii omeneşti; şi este a lui Dumnezeu şi dumnezeiesc într-un chip supranatural. Mai mult, a avut şi însuşirile unui corp însufleţit, căci Cuvântul le-a primit pe acestea în virtutea întrupării. Acestea, potrivit ordinii activităţii naturale, sunt cu adevărat naturale.

 

(Extras din „Dogmatica”, Sf. Ioan Damaschin)

 

 

 

CHIPUL COPIILOR

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

                    Chipul copiilor exprima prin intermediul celor mai rafinate linii si trasaturi nobletea, aceasta calitate tainica si straina de firea tuturor celorlalte fiinte care, întretesuta cu harurile penelului prin excelenta de artist al dumnezeiescului Artizan, cu ajutorul caruia a fost maiestrita fiecare trasatura, fiecare linie a întregului chip, ne zugraveste mai degraba un înger venit aici spre a înnobila creatia decât o vietate menita sa traiasca asemenea celorlalte si sa se supuna aceleiasi sorti. Pe chipul acesta se oglindeste mai degraba nemurirea decât moartea, mai degraba spiritul decât materia. E cu putinta ca aceasta cununa a celor create, plasmuita cu atâta gratie sublima, sa fi fost zidita pentru a avea parte de soarta fiintelor necuvântatoare? Încât sa nu-si cunoasca dumnezeiescul Creator? Ca sa-si ignore bunatatea aparte, menita siesi, care ni se descopera cu atâta stralucire? Ca sa nu-I multumeasca Acestuia pentru darurile Sale cele bogate si sa nu-L slaveasca pentru înaltimea cinstirii, pentru bunavointa Lui deosebita si pentru nemarginita Lui bunatate fata de sine? Ca sa nu-L caute si sa-L regaseasca cu proprii sai ochi în creatia de El zidita? Ca sa nu-I doreasca frumusetea si sa cheme în ajutor atotputernicia Sa dumnezeiasca? Niciodata! Niciodata! E cu neputinta! Tagaduirea tuturor acestora va însemna tagaduirea întelepciunii si a priceperii lui Dumnezeu; va însemna tagaduirea bunatatii Lui si a acestor trasaturi dumnezeiesti care se vad atât de minunat în felul cum a fost modelata întreaga creatie si mai ales omul.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 16-17

  

 

 

GANDURILE OMULUI

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

                 Omul socoteste, de obicei, ca toate gândurile sunt ale lui, proprii, opera sa izvorând de la el însusi. Cu toate acestea, este neadevarat, chiar daca omul proclama ca duhul sau, partea lui launtrica, nu se supune influentei puterii duhovnicesti, nici celor bune, nici celor rele. În realitate, duhul omenesc suporta influenta unei multimi de puteri duhovnicesti exact în acelasi fel în care asupra trupului actioneaza o multime de forte fizice.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 80

 



ROADELE PAMANTULUI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

                 În orice roada a pamântului sunt câteva însusiri: culoare, forma, gust, putere hranitoare, frumusete, buna mireasma. Slava Tie, Treime, Ce toate le-ai gândit si le-ai zidit spre mâncare si desfatare fapturilor Tale, mai ales oamenilor, fapturile rationale!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul viu – ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 20

 

 

 

LUMANAREA

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

Ce rost are pe lumea aceasta un fir de lumânare? Ea înseamna o marturisire, un crez: cred în lumina, cred în Hristos. Toata lumea stie de Iisus Hristos, dar nu-L cunoaste cu adevarat si, de aceea, nu-L asculta, nu-L iubeste, nu-L urmeaza. Când Iisus este cunoscut si ascultat cu adevarat, atunci se face pace si în suflet si în familie si în tara si în lume.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 28, 31

 

  

 

 

FAPTA BUNA

- Parintele Arsenie Boca -

 

Iisus vrea ca fapta buna sa izvorasca natural dintr-o natura buna în chip dezinteresat, cum creste bobul de grâu si cum izvoraste apa din stânci, fara sa se preocupe de bunatatea lor.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 88









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu