luni, 10 noiembrie 2025

Ilarion Felea - Cum să ne purtăm în biserică

 



Cum să ne purtăm în biserică

pr. Ilarion Felea

 

(...) Iubiţi creştini, este uşor să înţelegem şi să răspundem la ultimele întrebări de

conştiinţă în legătură cu Sf. Biserică, şi anume: Cum să ne purtăm în Biserică şi: unde aşezăm Biserica în viaţa noastră, sau: Care este locul Bisericii în viaţa noastră?

 

Purtarea noastră în biserică se cuvine să fie ca în şcoala şi în casa lui Dumnezeu: fără zgomote, fără tropote, fără şoapte, fără rîsete… Ştii, creştine, că sînt oameni care se înstrăinează de Biserică şi nu cercetează Biserica din vina noastră, a celor ce venim la Biserică?... Pentru că îi conturbăm cînd se roagă; depărtăm liniştea, oprim rugăciunea, ucidem sufletul celui ce se roagă; prin şoptirile, clevetelile, vorbele şi, vai, rîsetele noastre. Tulburarea credinţei şi a liniștii în Biserică este păcat, vină de moarte, sminteală. Ce a spus Iisus Domnul despre acei oameni prin care vine sminteala? Mai bine să se înece în mare şi să moară, să se ucidă ei, decît să ucidă ei în alţii credinţa şi evlavia (Mt. 18:7-9; Mc. 9:42-47).

Mai mult: cît a fost El de blînd şi de bun, de iubitor şi iertător, pentru liniştea şi sfinţenia casei Domnului a devenit aspru şi chiar violent. A răsturnat mesele de bani şi a scos cu biciul din templu pe vorbitorii şi zarafii care făcuseră din casa Domnului peşteră de tîlhari (Mat. 21:12-13;

In. 2:13-16; Lc. 19:45-46). În Biserică se cere linişte desăvîrşită, muţenie. Cu Dumnezeu ne întîlnim în linişte; nu în tunete, nici în trăsnete, ci în adieri liniştitoare, ca Moise şi Ilie. Atunci vorbeşte El inimilor noastre…

În Biserică toate grăiesc: praporii, crucile, icoanele, cărţile, cîntările, dar mai ales… tăcerea. În Biserică şi tăcerea grăieşte… Vorbeşte în taină cu îngerii, cu sfinţii, cu Maica Domnului, cu Hristos, cu Dumnezeu. Tăcerea dă pace inimii noastre, mîngîiere şi binecuvîntare.

Mult ni s-ar uşura cugetul dacă ar lipsi păcatele făcute cu gura, măcar în biserică. Tăcerea în Biserică şi peste tot în vremea rugăciunilor şi a cultului religios e o stare pregătitoare a sufletelor pentru cunoaşterea şi întîlnirea tainică cu Dumnezeu, pentru liniştirea sufletului şi pentru intrarea în viaţa veşnică.

Cît a trăit pe pămînt ca om, Iisus Hristos părea o rugăciune întrupată şi de aceea lumea se purta faţă de El ca la o slujbă religioasă. Aşa să ne purtăm şi noi faţă de El, în Biserică, în lăcaşul păcii, al tăcerii… al unirii cu Dumnezeu. Cine tulbură pacea şi liniştea din Biserică, tulbură credinţa şi pacea sufletelor care se roagă, face un păcat greu… În lume e zgomot, în Biserică linişte şi liniştire…

În Biserică, frate creştine, să te rogi cînd ceilalţi se roagă (în tăcere), să cînţi atunci cînd ceilalţi cîntă, să asculţi cînd ceilalţi ascultă, să-ţi pleci smerit capul cînd ceilalţi şi-l pleacă, să îngenunchezi cînd ceilalţi îngenunchează, să nu vorbeşti cînd alţii şoptesc şi clevetesc. Atunci să taci… fie înainte, fie în vremea serviciilor religioase, fie după încheierea lor.

Şi iarăşi: să nu stai în Biserică numai cu trupul, ci cu mintea, cu sufletul şi cu toată evlavia, totdeauna, cu luare aminte la sfintele învăţături şi la Dumnezeu, la preacuratele şi dumnezeieştile Taine…

Iar după ce ai ieşit din Biserică, atunci dezleagă-ţi limba şi vorbeşte cît de mult, creştine; spune şi altora cele auzite şi învăţate; păstrează gîndurile bune şi curăţenia primită în Biserică, întocmai ca un buchet de flori bine mirositoare şi hotărăşte-te pe tine, dar hotărăşte şi pe alţii să fie împreună cu tine de faţă la cea dintîi slujbă care se va mai face în Sfînta Biserică.

Să fii cel dintîi la Biserică şi cel din urmă să pleci din Biserică.

Îţi scriu acestea, ca să ştii cum trebuie să te porţi în casa lui Dumnezeu, care este Biserica Dumnezeului Celui viu, stîlpul şi temelia adevărului (1 Tim. 3:14-15)

Pe scurt, purtarea noastră în Biserică se poate cuprinde în următoarele porunci, care trebuie preschimbate în reguli de viaţă morală şi disciplină religioasă:

Cînd intri în Biserică, iubite creştine, păşeşte uşor, fără zgomot, cu evlavie şi te închină cu smerenie în faţa sfintelor icoane. Lasă afară toată grija cea lumească.

Cugetă la Dumnezeu. – „Sus să avem inimile“…

Nu sta prea mult în faţa icoanelor, lasă loc şi altora.

 

Aşează-te la locul cuvenit: bărbaţii la dreapta sau în faţă şi femeile la stînga sau la urmă.

Dacă a început sfînta slujbă, închină-te la icoane la sfîrşitul slujbei.

Lasă libere scaunele, pentru bătrîni, osteniţi şi neputincioşi.

Închină-te şi îngenunchează la citirea Evangheliei, la ieşirea cu Sfintele Daruri şi mai ales la „Pre Tine Te lăudăm“, cînd se întîmplă prefacerea sfintelor Daruri în Trupul şi Sîngele Domnului.

Păstrează în jurul tău şi în locul tău liniştea… Tăcerea în Biserică e scară la cer şi vorbire în taină cu Dumnezeu.

Nu vorbi, nu tuşi, nu rîde, nu scuipa, nu privi împrejur!

Fii cu băgare de seamă la rugăciune, la rînduiala slujbei, la citiri, la cîntări şi la predică.

Sîrguieşte-te să fii la Biserică de la începutul slujbei şi nu pleca din Biserică în cursul slujbei, ca să nu te asemeni cu Iuda vînzătorul, care mai înainte de vreme s-a ridicat şi a plecat de la Cina cea de Taină (In. 13:30).

Alungă de la tine toată ura şi vrăjmăşia (Mt. 5:23-24; 1 Tim. 2:8).

Dă-ţi seama că eşti în casa lui Dumnezeu, de Care se cuvine „să ne apropiem cu inima curată, în deplinătatea credinţei, curăţindu-ne prin stropire inimile de orice cuget rău şi spălîndu-ne trupul cu apă curată“ (Evr. 10:22) şi îmbrăcaţi în haine curate, primenite, de sărbătoare.

Cînd toţi credincioşii se poartă astfel, atunci în Biserica măririi Tale, Doamne, stînd, în cer ni se pare că stăm!... Atunci fiecare mai îndreptat se va întoarce la casa sa.

Sfîntul Antonie cel mare avea adeseori vedenii în care i se descopereau întîmplări din viitor. După una din aceste vedenii, s-a umplut de cutremur şi a căzut în rugăciune. A stat aşa mai multă vreme, apoi s-a sculat plîngînd. Miraţi şi înfricoşaţi, călugării din apropierea lui îl rugau să le spună ce a văzut şi de ce plînge. Suspinînd, Sf. Antonie le-a grăit: „O, fiii mei, mai bine ar fi fost să mor mai înainte de a avea vedenia aceea. O urgie are să cuprindă Biserica şi va fi dată pe mîna acelora care cu dobitoacele se aseamănă. Am văzut stînd în jurul Sfintei Mese catîri care dădeau cu picioarele dindărăt în ea, şi tot atunci am auzit glas zicînd: «Se va defăima altarul meu.»“[1]

Urgia şi catîrii despre care vorbeşte aici Sf. Antonie au fost ereticii arieni, care au călcat cu picioarele Sfînta masă şi au lovit-o întocmai ca nişte catîri. Ori  de cîte ori avem o purtare necuvioasă şi necuviincioasă în Biserică, sîntem asemenea unor dobitoace, care lovim ceea ce mai mult se cuvine să cinstim.

Mustrînd pe cei ce nu-şi pot stăpîni în Biserică atenţia la rugăciune, mişcările zgomotoase, bîrfelile, privirile iscoditoare şi rătăcirile nestrăjuite ale ochilor, Sf. Ioan Gură de Aur îi întreabă: „Ce s-ar întîmpla, dacă Dumnezeu ar cerceta nepăsarea noastră în timpul rugăciunii şi nesocotinţa noastră? Și că, stînd înaintea lui Dumnezeu şi chemându-L în ajutor, nici măcar atîta cinste şi ruşine faţă de El nu arătăm, cît arată robii faţă de stăpîn, ostaşii pentru căpeteniile lor şi prietenii faţă de prieteni?... Ştiţi, de bună seamă, că adesea, pe cînd Dumnezeu vorbeşte cu noi prin gura Proorocului, noi ne întindem cu vecinul la sfat despre lucruri care nu ne privesc deloc… Cutează, cînd îţi vorbeşte ocîrmuitorul, sau dacă vrei, unul dintre prietenii mai de seamă, să laşi şi să agrăieşti pe sluga ta şi atunci vei vedea cît de mare e greşeala ce o faci faţă de Dumnezeu.“[2]

În biserică toate ne cheamă a reculegere; „în Biserică toate strigă: Slavă“ (Ps. 29:9).

Nimic nu trebuie să conturbe rugăciunea şi cîntarea aceasta. În Biserică se adună toţi cei ce se aseamănă, toţi cei ce iubesc pe Dumnezeu Tatăl, Fiul şi Duhul Sfînt, Biserica şi Sf. Taine, adevărurile şi virtuţile Evangheliei, rugăciunea, cîntarea, evlavia, lumina, tăcerea…

 

Aici îşi spală şi îşi sfinţesc creştinii sufletele, în sîngele Mielului. Aici, acasă, în Biserică, aşteaptă Tatăl pe fiul cel pierdut. Aici aduce Păstorul Cel bun oaia cea rătăcită, aici femeia cea păcătoasă îşi spală păcatele, cu lacrimile. Aici se mîntuieşte Zaheu, aici se mustră fariseii şi se iartă vameşii. Aici tîlharul devine sfînt şi mortul viu; aici se vesteşte Evanghelia adevărurilor mîntuitoare de suflete; aici se face evanghelizarea oamenilor. Aici se aprinde în noi iubirea faţă de Dumnezeu şi de oameni, dragostea faţă de porunci şi scîrba faţă de păcat. Aici se stîmpără setea după lumina Evangheliei şi după harul Sfintelor Taine. Aici se gustă plăcerea sufletului pentru rugăciune şi pentru virtuţi, pentru credinţă şi fapte bune. Aici caută şi află şi oamenii şi îngerii „înţelepciunea lui Dumnezeu cea de multe feluri“ (Efes. 3:10). Înţelepciunea lumii o învăţăm de la oameni, înţelepciunea lui Dumnezeu de la Biserică.

Aici e lumina, aici e viaţa, aici e bucuria sfîntă, aici e cerul pe pămînt, aici e bine. După cum şi fericitul Pimen (pomenit la 7 august) ne învaţă: „Bine este, frate, a sta în luminatul, curatul, prea sfîntul loc, unde poţi, cu îngereştile puteri nevăzute a înălţa cîntare lui Dumnezeu.

Biserica este cer pămîntesc şi cei ce stau în ea, în ceruri li se pare a sta“.[3]

După socotelile oamenilor şi după năravurile fiarelor, lupul mănîncă mielul...

(Extras din cartea pr. Ilarion Felea, Spre tabor, vol. IV).

 

[1]  Vieţile Sfinţilor, I, p. 219.

[2]  Sf. Ioan Gură de Aur, Predicile despre statui, vol. II, pp. 179-181.

[3] Vieţile Sfinţilor, V, p. 182.

 

Sf. Ilarion Felea

Notă: Mulțumim redacției revistei „Atitudini“ care ne-a trimis prin e-mail acest extras. Am îndreptat tacit erorile

tehnoredacționale, ortografia și punctuația. (Mihai Floarea).

 

 

Trimis de Gabriela Radu









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu