Gheorghe Constantin Nistoroiu
„Inimă bună, garoafe sângerii,
iubire şi numai iubire, scumpul meu drag!
Un echo răspunde inimilor noastre
în auz de dimineaţă.
Scumpul meu Emin, să-l ascultăm
mărit în noi.
Cu totul, de-acum cu totul a ta!
VERONICA
Dragostea
harică în care se aprinde Iubirea lui Hristos este un dar dumnezeiesc, o harismă
specială, mistică, o suferinţă temporală pentru a se defini creştinul ales,
mărturisitor, ca să odrăslească apoi într-o
fericire veşnică sieşi şi cununei sfinte, strălucitoare a Neamului său.
Fără suferinţă
sufletul nu are demnitate, nu trăieşte viu, nu dogoreşte, nu naşte iubire, nu
dăruieşte, nu se smereşte, nu se înnoieşte, nu se închină, nu se jertfeşte
pentru a se îndumnezeii.
Parafrazându-l
pe genialul martir Ion I. Moţa, care a grăit dumnezeeştile cuvinte testamnetare
tuturor generaţiilor, că: Jertfa este
măsura creştinătăţii noastre, se poate spune că: Eminescu este măsura profetismului nostru naţionalist-creştin.
Mihail Eminescu a fost cu mult peste
măsura geniului său, a fost Profetul incontestabil al generaţiei sale. Demn şi
profund, cu desăvârşiri plenare într-un tot ortodox era expresia celui mai
angelic înţelept. Sinteza bio-psiho-spirituală întreţinută de munca titanică,
creaţia în duh, adăuga strălucire organizării armonioase a materiei şi a spiritului,
ca într-o Icoană aproape de perfecţiune.
Toate visele
sale înmugurite în virtuţi alese, toate darurile primite se roteau în jurul
unei inteligenţe matafizice strălucitoare, împlinind cu uşurinţă deznodământul
problemelor deosebit de dificile, vibrând ca un astru la mişcările Luminii, la
Atotştiinţa lui Dumnezeu, cu care se acorda creator prin harul hristic, cu
Creaţia care anticipase în el, Modelul
ce stilizează materia spre a grăi în spirit.
Pentru Mihail Eminescu vorbirea era cuvânt,
cuvântul era poezie, poezia era muzică, muzica era psalm, psalmul era armonie,
armonia era lumină, lumina era Nume, numele devenea Renume.
Eminescu şi-a cultivat cu tenacitate,
telentul. Minuţios şi metodic şi-a înmulţit talanţii primiţi în dar,
reîmprospătând permanent setea de cultură, reînnoindu-şi de fiecare dată
spiritul întru Duh şi Adevăr.
Cu cât suferea în profunzime înfiind destinul Neamului său, cu atât
sistematiza faptele, concretiza evenimentele în viziunea lor profetică,
dăruindu-se tot mai plenar: solitar în suferinţă, dar solidar în iubire, ca un
întristat pururea bucurându-se!
Urcând la
esenţa lucrurilor, taina creaţiei, căreia i se închina devenea o vocaţie
sacerdotală în care ardea focul Iubirii sale.
Geniul său
profetic, lupta împotriva timpului, împotriva vremii, împotriva spaţiului, a
mărginirii, acoperind cu jertfa sa singura menire care argumentează sacralitatea
sensului creştin: sfinţenia Iubirii.
Viaţa lui atât
de îngemănată în Dumnezeu, în Hristos, în Fecioara Maria, în Neamul protodac,
în Creaţie, în Cult, în Cultură, în Ortodoxie, în naţionalism creştin, în armonie
ecumenică, în pleroma Sfinţilor şi-n nemurirea Străbunilor, în Cuvânt şi Iubire,
nu s-a prelins într-un tărâm al abstracţiei, al gândirii gnostice, al exerciţiului
metafizic, ci a ţâşnit mistic în verdele trăirii vii, spirituale, religioase, filocalice,
susurând mirific şi serafic în acelaşi timp.
Asemenea
profeţi se întâlnesc foarte rar, fiindcă prea se înmănunchează în el tot felul
de raze frumoase, ce luminează sentimentele profunde, prieteniile adânci,
calde, durabile, inspirând permanent încredere, iubire, universalitate şi
dacoromânism.
Asemeni
tuturor înaintaşilor noştri profeţi, mesianismul jertfelnic al lui Mihail Eminescu s-a circumscris
sensului ortodox al trăirii continue, naţionalist-creştine, pentru fiii aleşi
ai Cerului.
Mihail Eminescu în orizontul gândirii
sale profetice nu şi-a propus elaborarea unei metafizici sau dogmatici
creştine, ci pur şi simplu comuniunea hristică, reală, înţeleaptă a Ortodoxiei
în sfera Filosofiei Duhului, a Filocaliei Evanghelice, în pilduitoarele proorocii
ale Marelui Pavel şi a mărturisirii dreptei credinţe a Ţăranului imperial, a Jertfei sublime, a vocaţiei liturgic-milenare
a Dacoromânului.
„Cum au reuşit, se întreabă profesorul
Mihai Rădulescu, întrebându-ne totodată, să
convieţuiască pe acelaşi disc al ţării cel mai atroce comunism ateu cu Biserica
cea mai rânduită din Ortodoxie?...” Un
răspuns ni-l dă P.S.Galaction-episcopul Alexandriei şi al Teleormanului: „Vocaţia liturgică a acestui neam care-şi
converteşte întreaga viaţă în gesturi şi amănunte sacralizate şi renunţă la
orice, la bunăstare şi la libertate chiar, dar la sacru niciodată”, iar
altă adăugare la fel de profundă vine de la părintele Buga: „Nicăieri ca-n România-puşcăria nu a fost
prefăcută în Sorbonă teologică şi în
catacombă creştină în care au oficiat cele mai alese spirite naţionale, pe
viaţă şi mai ales pre moarte.” (Pr. Prof. Ion Buga – Minipatrologie
contemporană. Ed. Symbol, Bucureşti, 1994, p. 18)
Vis-a-vis de regimul închisorilor este întrebat de o reporteră
ex-deţinutul politic, făgărăşanul Dumitru Moldovan:
-Dintre toate închisorile,unde a
fost cel mai greu?
-În România. După eliberare şi după Revoluţie.
(Supravieţuitorii-Mărturii din
temniţele comuniste ale României. Interviuri de Anca Ştef. Ed. Humanitas,
Bucureşti, 2014, p. 219)
Mihail Eminescu este hotarul statornic
al Neamului în Vatra credinţei milenare, apă, duh şi râu în curgerea divină a Străbunilor,
flacără şi căldură în ruga monahilor ce veghează tuturor stânca de neclintit a
crezului nostru biruitor, lumina şi cuvântul lui Hristos în Hrisovului
arhisecular al nemuritorilor Daci, Luceafărul care binecuvintează curgerea
cristalină a izvoarelor, adierea năzuinţelor valahe pe cărările veşnicilor
Carpaţi, izvorul călăuzitor spre limanul moral al dreptei conştiinţe.
Eminescu a fost şi încă mai este crezul
îndrăgostiţilor de frumuseţea sublimă a dragostei.
Pe fruntea sa
nimbată de cer s-au rezemat de-atâtea
ori...tâmplele atâtor frumoase fecioare dacoromânce.
Privirea sa de
Sfinx a pătruns în candela sufletului curat aprinzând dorul atâtor inimi
angelice, înflăcărate, serafice.
Gura sa a
înmugurit cuvântul dându-i slova harică, înmiresmată de mustul graiului dulce,
bucovinean.
În cugetul său
mare cât Kogaionul a adunat toate rugile de foc şi toate binecuvântările, toate
prigonirile şi toate năzuinţele, toate frângerile şi toate înălţările, toate
suspinurile şi toate îmbrăţişările, toate freamătele şi toate ecourile, toate flăcările
şi toate arderile, toate furtunile şi toate înseninările, toate fiorurile şi
toate împlinirile, toate crucile şi toate biruinţele, toate răstignirile şi toate
învierile.
Poezia iubirii
sale pătrunde în toate fibrele, în toate tainele fiinţiale aprinzând jocul
juvenil al celor ce se înfioară îmbrăţişându-se.
Mihail Eminescu este Crainicul doinei, Craiul
cugetului, Câneazul demnităţii, Boierul dărniciei valahe, Vestitorul
Adevărului, Luceafărul poeziei, Profetul înţelepciunii dace, Voievodul Iubirii.
Fiecare geniu
creştin ori profet ortodox trăieşte în suferinţa sa suferinţa Neamului, pentru
a suferi apoi şi-n suferinţa celor de după el.
El a fost şi
este imnul îndrăgostiţilor, balsamul răniţilor, flamura eroilor, porumbelul
bunelor vestiri, cântarea poeţilor, aura filosofilor, toiagul pelerinilor, crucea
celor ce nu se îndoiesc, ruga celor prigoniţi, scutul celor prea încercaţi,
pavăza mărturisitorilor, nimbul martirilor.
Aşadar, se
poate spune pe drept cuvânt că Eminescu a fost prezent mistic în toate
închisorile ateo-monarho-comuniste, alături de suferinţele urmaşilor săi întru
jertfelnicie şi crez.
Mucenicul,
Marele poet Radu Gyr spunea că Iisus a fost la ei, la Aiud: As’ noapte, Iisus mi-a intrat în celulă...
Cu siguranţă că Eminul nostru nu putea pierde un asemenea privilegiu divin,
fiind acolo sub Umbra înmiresmată a Domnului nostru-POETUL absolut al Iubirii.
Ruga şi poezia
în Amvonul suferinţelor creştinilor mistici, mărturisitori din temniţele
ateo-monarhice, ateo-comuniste au rezidit Omul, zugrăvindu-l în Icoana
sfinţeniei, înduhovnicindu-l totodată.
În temniţa Aiudului
comunist pe peretele unei celule, un îndrăgostit de Luceafărul poeziei noastre a
scris versul profetic neamului Dac:
-Nu credeam să-nvăţ a muri
vreodată!
(Eminescu)
un turtit de temnicer cu cadenţa
unui baros de tinichigiu, intră val-vârtej în cameră să surprindă nereguli.
După ce osteneşte, privirea sa ca un sloi de gheaţă îi cade pe perete mânjind
versul sacru... Boţimea minţii sale întortocheate desluşeşte doar dedesuptul:
Eminescu.
Ca o broscuţă pe mal gata să-şi
înghită insecta, rânjeşte satisfăcut:
-Care eşti bă Eminescu? Treci
în faţă!
-Tovarăşu..., răspunde
ucenicul..., Eminescu nu este aici, este
sus în Ceruri, la...
-Cerul măti de bandit! Ce bă, mă crezi prost ori tăntălău?
Las’ că-l dibui eu imediat pe banditul de Eminescu...
După ce „Experimentul Piteşti”, cel mai diabolic
sistem de tortură împotriva dreptei credinţe, a iubirii de Hristos şi de Neam, necunoscut
în Europa sau în lume, a umplut Cerul cu Mucenici, fruntaşii proletariatului au elaborat o altă strategie, o altă
variantă a torturii: cea moral-psihologică, înfiripată la Aiud, Gherla, Arad,
Oradea, etc. Tortura moral-psihologică s-a arătat travestită inofensiv sub
auspiciile unor discuţii pur şi simplu cul-tu-rale..., conduse de un
activit-educator, alfabetizat de cu seară. Se citeau ziarele „Scânteia”,
diferite cărţi proletare şi din când în când se organizau concursuri literare
din operele lui Caragiale ori Mihail Eminescu. Aşa s-a întâmplat şi la
Concursul de poezie „Eminescu” de la penitenciarul Arad.
În anii aceia prea
roşii, deceniile „decernate” pentru
credinţa strămoşească cu foarte multă generozitate de ateii venetici sau cei
bolşevizaţi: 25, 20, 18, 15, 10
(foarte rar...), se acordau de la vârste fragede: 13-14 ani, la 70, 74 şi mai
sus, sub marile dictaturi dintre ’30-’64,’74. În procesele tribunalelor
proletare, comuniştii acordau aprioric judecăţii, sentinţele grele. Acordarea gratitudinii comuniste se făcea cu
binevoitoarele adăugiri, re-arestarea sub acelaşi articol de lege: condamnarea
la 5 ani pentru o perioadă de 7, la 10 ani pentru 15, la 15 ani pentru 20, la
20 de ani pentru 25.
La
condamnările de 20 de ani şi peste 20 de ani se ofereau ca decoraţii bolşevice, lanţurile proletare.
În închisorile
ateo-comuniste, concentraţionare: psalmul, poezia, cântecul, suspinul, dorul,
colindul, credinţa, meditaţia, suferinţa, dragostea, căpătau o amplificare
serafică, o intensitate heruvimică, o trăire mistico-duhovnicească, o simfonie dumnezeiască.
Tocmai de
aceea, la eliberare, eu-l fiecăruia spiritualizat, presimţea ruptura sufletească
viitoare de parcă ar fi fost alungat din mănăstire.
O dată cu
anunţul competiţiei se aşternea însă şi dilema: ce poezie alegi? povesteşte
mărturisitoarea noastră Doctoriţa Galina Răduleanu: „Oscilam între Trecut-au anii şi Criticilor mei. Am fost însă insistent sfătuită să renunţ. Oricine
ar fi auzit <<pierdut e totu-n
zarea tinereţii / şi mută-i gura
dulce-a altor vremuri>> ar fi înţeles la ce mă refer. La fel şi Criticilor mei... M-am decis pentru
lumea basmului, Călin-file din poveste...
Am luat premiul II, cu felicitări şi... garoafe.
De-abia după
terminarea competiţiei au năvălit în mine poeziile lui Eminescu. Era ca un delir. Le redescopeream
frumuseţea şi le învăţam într-o adevărată febră psihică, dusă la paroxism de
elementul meu slav. De aceea, la fiecare vers, sunet, se răspândea în mine ca
<<o mireasmă-ntr-o pădure>>, ca o muzică al cărei ecou mergea de la
o celulă la alta, de la o fibră la alta, până la o cuprindere totală. Nicăieri
şi niciodată nu voi mai auzi atât de profund: <<se bate miezul nopţii în
clopot de aramă...>> Şi nici nu voi trăi atât de dureros:
<<zadarnic după umbra ta dulce le întind, din valurile vremii nu pot să
te cuprind>>.
Ş-acel dureros şi duios: <<când voi
muri, iubito, la creştet să nu-mi plângi, din teiul sfânt şi dulce, o ramură să
frângi...>>. Sau <<redă-mi comoara unei clipe, cu anii de păreri de
rău>>.
În această stare aproape febrilă, învăţam
câte 2-3 poezii pe zi, mergeam apoi să i le recit Lucreţiei, pe care o simţeam
rezonând la acelaşi diapazon. Descoperisem o comoară, o adevărată comoară. A
trebuit ca suferinţa să-mi deschidă porţile frumuseţii şi chiar mai mult decât
atât. Atunci şi acolo, cuvintele acelea aproape că se năşteau în mine.”
(Dr. Galina Răduleanu, Repetiţie la moarte... din spatele gratiilor. Ed.
Fundaţiei „Sfinţii Închisorilor, 2013-Piteşti, p. 269-271)
Aşadar, Luceafărul nostru Emin, după
multă chibzuială a luat rotunjimea horei şi legănarea viselor, surâsul
nuferilor şi gânguritul pruncului, îmbrăţişarea îndrăgostiţilor şi plânsul
căprioarei, mugurul gândului şi suspinul
îngerilor, floarea cuvântului şi
măreţia păunului, iuţimea vântului şi verdele ierbii, subţirimea cugetului şi catifelatul rozelor,
nestatornicia vremii şi sfiala păpădiei, flacăra focului şi limbuţia
rândunelelor, aurul mierii şi dulceaţa dorului, savoarea vinului şi aburul
pâinii, tremurul codobaturii şi semeţia condorului şi apoi împletindu-le cu
drag, o zămisli pe Venera...
+ Maririi din Sinai-14 Ianuarie
2015.
Dacoromânia-Brusturi-Neamţ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu