Gheorghe Constantin
Nistoroiu
În destinul
fiecărui Neam, Dumnezeu a pus gena religioasă, puterea împlinirii lui, a
comuniunii divine înspre Calea nemuririi.
Neamului
nostru primordial, prima mare Familie a lumii, a primit din faşă, vocaţia,
misiunea şi împlinirea finalităţii sale spre mântuire.
Aşadar, Neamul
Dacoromân a fost hărăzit încă din zorii vieţii sale cu vocaţia Jertfei sfinte, cu
cultul nemuririi, cu înţelepciunea gândirii existenţiale, cu înţelegerea
fenomenelor miraculoase şi explicarea lor, cu spiritul dreptăţii sociale, cu
zelul eroismului trac, a cavalerului prin excelenţă, cu harul misiunii hristo-evanghelice,
cu iubirea de semeni întru virtuţile cardinale şi teologice, cu împlinirea
crezului ortodox întru conlucrarea lumească, întru desăvârşire, întru
îndumnezeire.
Atotştiutorul
Dumnezeu ştiind capacitatea spirituală, natura inteligenţei, piscul
înţelepciunii, avântul temerar, răbdarea harică, tămăduitoare şi sensul
sacrificiului suprem împlinit prin iubire al Neamului nostru, i-a dăruit şi i-a
ales personalităţile misionare care trebuie să-i ctitorească istoria, care
trebuie să-i zidească Biserica, care trebuie să-i definească autoritatea şi
demnitatea, care trebuia să-i consfinţească Neamul Martirilor şi Sfinţilor daci
în ceruri.
Misiunea
dacului, a dacoromânului a fost/ este de a cugeta neîntrerupt la complexitatea şi
miracolul vieţii continue, la scopul, la rostul şi sensul său în lume şi în
transcendent.
Iov-Ioan Volănescu (1903-1976), preot monah.
Părintele
Ioan-Iov Volănescu, unul dintre Aleşii
Domnului întru cinstire şi jertfă,
şi-a simplificat viaţa materială, şi-a clădit zelul pentru a face transparent
sufletului, esenţele harului primit spre dăruire.
Viitorul monah
martir s-a născut în Cândeştii Buzăului în familia smeriţilor creştini Nistor
şi Elisabeta la 12 Aprilie. A fost un copil cuminte, sensibil, rugător şi un
elev conştiincios. Tânărul Ioan se pregătea într-un domeniu economic, dar
pentru zelul său patriotic este arestat în 1939, de regimul totalitar
Carol-Lupescu, care-şi instalase regal, dictatura feroce. Celelalte regimuri
politice dictatoriale nu scapă nici ele prilejul de a fi mai prejos de odiosul
monarh, arestându-l pe rând pe tânărul naţionalist, în anii următori:
1941-1944, 1948-1964, 1975-1976. Cea mai mare parte a vieţii şi-a petrecut-o în
regim de teroare prin închisorile ale căror tentacole ucigaşe cuprindea
întreaga ţară. Tânărul Ioan era însă temerar. Pulsa în el sângele acela
imperial, ţărănesc, talpa istoriei şi temelia bisericii, care împletit cu zelul
preoţesc al slujirii, consfiinţea Omul creştin, ca apărător al legii supreme,
cum spunea Doctorul în Drept, viitor martir Ion I. Moţa: „... Deasupra legilor ordinare, există o supra legalitate, adesea
nefixată decât în tradiţie, în simţămintele sufletului şi în istorie. E
supra-legalitatea consrvării unei naţiuni, şi a culturii sale chiar împotriva
legilor parlamentare, care de altfel, n-ar trebui să aibă dreptul de a călca
această <<suprema lex>>.” (Ion I. Moţa-Cranii de Lemn. Articole
1922-1936. Ed. a V-a. Ed. Sânziana, Bucureşti, 2007, p. 26).
Bunul Dumnezeu
l-a ocrotit dăruindu-i în detenţie bucuria de a-l cunoaşte pe unul dintre marii
creştini-ortodocşi cu o trăire spirituală demnă de un mare ascet, bădia Traian
Trifan. Sub ocrotirea părintească a Doctorului în Drept Internaţional-Traian
Trifan, în lagăr, tânărul Ioan se apropie profund de Mântuitorul Hristos,
astfel că între „recreaţiile”dintre
arestări se îndreaptă spre trăirea monahală, mai întâi la mănăstirea Ciolanu,
apoi la Vărzăreşti în 1947 şi la Hodoş-Bodrog din Arad, un an mai târziu. După
1964, intră ca mohah la mănăstirea Hodoş-Bodrog, primind numele protodacului-Patriarhul suferinţei, Iov. La asalturile turbate şi repetate
ale securităţii, monahul Iov este
nevoit să se refugieze la mănăstirile Ciolanu şi Dealul, nu pentru mult timp
căci este din nou arestat şi pentru a nu mai crea bătăi de cap prigonitorilor
este omorât, împuşcat în cap, în închisoare la 19 Ianuarie 1976. Ultimul
refugiu l-a aflat la Mănăstirea Viforâta şi în ceruri. (Fabian Seiche- Martiri
şi mărturisitori români din secolul XX. Închisorile comuniste din România. Ed.
Agaton, Făgăraş, 2010, p. 510)
Un creştin
purtător în suflet de Dumnezeu şi de Neam, hărăzit jertfei, vede rostul lumii,
problemele generale ale naţiei sale în alte culori, cu sensuri noi, cu înnoite
semnificaţii, aşa cum a fost militarul de carieră, patriotul de destin Ion
Constantin Petrovicescu.
Ion Constantin Petrovicescu (1883-1949), general.
Ion Constantin
Petrovicescu,mlădiţă olteană, a îmbrăţişat cu patos cariera militară, luptând
în primul război mondial, remarcându-se deosebit şi urcând strălucit toate
treptele militare. Evenimentele politice l-au adus în contact cu Mişcarea
Ortodoxă naţionalistă şi copleşit de crezul şi demnitatea ei o admiră în taină,
o ajută schimbând cursul istoriei din postura de comisar regal, cătrănind astfel
guvernul liberal şi camarila sa, care pusese spre afacere, complotul de la Sinaia, procesul înscenării pentru a
ştrangula Elita naţionalist-creştină. În timpul guvernării naţionaliste devine
ministru de interne, fără apartenenţă politică. La început, generalul Antonescu
l-a acceptat bucuros: „E un soldat (oştean.n.a.)
conştiincios şi un om de ordine.
Mă bucur că-l vom avea la Interne”... (Fabian Seiche, op. cit.,
p.414)
Ideea de ordine înveşmântată-n conştiinţă la Conducătorul Statului era prea înfofolită în teatru, în figuraţie, aşa
că pentru a-i reuşi lovitura de stat, Generalul Ion Petrovicescu este destituit
din funcţia de ministru înaintea evenimentelor din Ianuarie, 21-23- 1941 şi
arestat, făcut apoi cadou comuniştilor între 1941-1948, care-l vor omorâ
la Aiud ca pe alţi zeci de generali bravi ai Oştirii române.
Generalul
Petrovicescu considera că onoarea în apărarea Adevărului, a dreptăţii, a Naţiunii noastre care s-a
născut aici în Vatra veşniciei este mai presus chiar de viaţă, de carieră, de
libertate: „Spre deosebire de toate
statele care ne înconjoară, a cuvântat în Parlamentul ţării, marele creştin
Român Ion Coja, şi de încă multe altele, statul românesc nu s-a înfiinţat printr-o hotărâre luată la vreun
conclav diplomatic sau în cancelaria vreunui imperiu...Statalitatea românească
s-a împlinit prin înţelepciune şi trudă, prin har politic şi putere de
sacrificiu, prin jertfă! Statalitatea noastră este una dintre cele mai vechi
din Europa şi din lume...” (Ion Coja-Legionarii Noştri. Ed. Kogaion/
Fundaţia Buna Vestire, Bucureşti, 1997,p. 200)
În urma
simulacrului de proces din 16 Iunie 1941, Generalul este condamnat la 7 ani
temniţă grea. Este supus simulacrului degradării (parcă demnitatea poate fi
vreodată degradată, n.a.) şi transportat la închisoarea din Deva. În fiecare
loc de suferinţă pe unde a trecut a lăsat o dâră de lumină din sufletul său demn,
cald, însorit: „Nici un regret, nici o
amărăciune, nici un pas înapoi. Antonescu l-a lovit („părinteşte” cu mâna în
mănuşa de mareşal...,n.a.), l-a umilit,
dar n-a putut să-l îngenuncheze... Generalul a trăit destul ca să cunoască
tragedia lui Antonescu şi să se întrebe în sine, împăcat cu soarta, de ce a
fost nevoie ca Mareşalul să dezlănţuie o crâncenă prigoană contra unor oameni
care nu i-au voit niciodată răul?” (Fabian Seiche, op. cit., p. 415)
Generalul-martir Ion Constantin Petrovicescu şi-a clădit viaţa, experienţa, cinstea,
educaţia, instrucţia, demnitatea, prestigiul pe omenia care l-a caracterizat
permanent, devenind solemn în suferinţă.
În vârtejul
nedreptăţilor sociale care se pripăşesc prin iresposabilităţile cotidiene ale celor ajunşi la vârf, devenind adevărate calamităţi istorice, Dumnezeu ciopleşte în
stânca Neamului, Eroii.
Ioan Glăjar (1929-2013), preot
Îi
binecuvintează cu căldura smereniei, cu răbdarea ascetică, cu fiorul dreptăţii,
cu dreapta credinţă, cu cinstirea Adevărului, cu slujirea Autorităţii
dumnezeieşti şi a Neamului, cu jertfa mistică, cu lucrarea creaţiei hristice,
ca pe bunul părinte Ioan Glăjar.
Viitorul
preot-profesor Ioan Glăjar s-a
născut în Ucea de Jos, judeţul Braşov la 24 Martie. Aplecat spre studiu, spre
cunoaştere, Ioan era bucuria familei. După clasele primare din Ucea de Jos,
trece cu uşurinţă pe cele secundare de la liceul Radu Negru din Făgăraş-un
bastion al Ortodoxiei: „Ideea apărării intereselor naţiunii române,
scrie marele istoric al epocii contemporane-Ioan Scurtu, s-a materializat
în organizarea unor <<frăţii de
cruce>>, <<gărzi ale conştiinţei naţionale>> etc. De asemenea,
unii oameni politici şi de cultură, precum Octavian Goga şi Vespasian V. Pella,
au stăruit asupra necesităţii de a fi sprijinită naţiunea română majoritară.” (Ioan Scurtu, Politică şi Viaţă Cotidiană în
România în secolul al XX-lea şi începutul celui de-al XXI-lea. Ed. Mica
Valahia, Bucureşti, 2011, p. 120)
Despre acel
moment deosebit de sub aura Corolei harului lui Dumnezeu, părintele-profesor ne
aminteşte: „Elevii care făceau parte din Frăţia
de Cruce, în care era încorporat şi el, erau
buni la carte, serioşi şi cu sufletul curat, idealist şi altruist. Elevii din
clasele superioare, membri în Frăţie,
recrutau şi instruiau pe cei mai mici. Se stabilea între ei o relaţie de
prietenie în care, atunci când era consolidată, se putea discuta despre
problemele ţării şi ale neamului din trecut şi prezent... La încheierea anului
şcolar 1947-1948, conducerea organizaţiei mi-a fost încredinţată mie. În luna
iunie 1948 Securitatea a început arestările... M-au dus la sediul securităţii
din strada Inului. M-au băgat într-o celulă, neagră, umedă şi cu apă pe jos...
Ancheta a fost însoţită de bătaie... Toţi am fost transferaţi la Securitatea
din Braşov şi întemniţaţi în aceeaşi celulă cu av. Virgil Mateiaş şi cu
părintele Arsenie Boca de la Mănăstirea Brâncoveanu... Şi la Braşov am fost
bătuţi... Eram 44 de elevi, studenţi, profesori universitari şi de liceu, medici,
muncitori, ingineri, avocaţi şi artişti în acea încăpere...” (Fabian Seiche, op. cit., p. 264)
Este eliberat,
dar prigoana asupra sa continuă, graţie trecutului...
Reuşeşte totuşi admiterea la Facultatea de Teologie-Sibiu, devine licenţiat în
1954, diacon în 1955, Doctor în Teologie în 1958, la Bucureşti, preot la Ucea
de Jos, lector la Istoria religiilor, protopop de Făgăraş. Deşi Securitatea era
omniprezentă, fiind supravegheat
permanent, de la Altar şi de-acasă prin rugăciune aproape continuă şi-a ajutat
camarazii din rezistenţa anticomunistă.
Părintele
profesor Ioan Glăjar a fost un monument de smerenie, un turn al bunătăţii, un
stâlp al Ortodoxiei, o temelie a jertfei, o ofrandă a dăruirii, o Cruce a
dârzeniei, un scut al credinţei, un far al mărturisirii, un ctitor de lăcaşuri
şi de suflete, o catedrală a Neamului pe care l-a iubit ca pe Dumnezeul pe
care-L sluja cu zel până la sacrificiu.
Îmi cer
iertare păintelui-profesor că nu am reuşit să mă apropii mai mult de sfinţia sa
şi nici măcar să-i mulţumesc pentru sprijinul acordat din suflet pentru
admiterea mea la Facultatea de Teologie-Sibiu. I-am mulţumit prin Dumnezeu,
indirect şi-i mulţumesc şi astăzi, mereu... Ştiu că nu dorea să i se recunoască binele
făcut în taină şi întotdeauna la timp. Părintele profesor preda în anii 3-4,
iar eu fiind ocupat cu evenimentele Revoluţiei
decembriste şi la rugămintea marelui poet Ioan Alexandru, m-am transferat
la Bucureşti. Am frânt legătura, pe care am tot amânat-o până s-a rupt de
tot...
Cu pioşenie
îngenunchez cu inimă curată pentru sufletul său cald...
Ioan Negruţiu (1915-2003), Ieromonah
Între cei Aleşi ai Neamului de către Bunul Dumnezeu,
unii sunt preaaleşi, prin harismă
specială să contemple Creaţia, pentru
a slăvi omenirea în Hristos, pentru a-L preamări pe Hristos în lume, pentru a semăna
harul Duhului între virtuoşi, pentru a pluti deasupra virtuţiilor taina
mărturisirii aşa cum a fost hărăzit părintele Ioan Negruţiu.
Despre
biogafia sa specială mărturiseşte chiar părintele: „M-am născut într-un sat din spatele lui Dumnezeu”. Mărturisitorul,
pătimitorul şi monahul de mai târziu s-a născut în leagănul unei familii sărace,
dar bogată cu 5 copii, din Borşea-Bihor la 9 Iulie. Nu împlinise 3 luni, când
părinţii credeau că-l vor pierde. A scăpat cu viaţă, dar a rămas orfan de tată
şi cu aceeaşi sărăcie lucie, care-i periclita mergerea la şcoală, neavând ce
îmbrăca. Deşi nu frecventa regulat şcoala şi-a uimit învăţătoarea prin
răspunsurile şi intuiţia pe care o avea. Luat acasă de învăţătoare pentru a-i
prezenta soţului, directorul şcolii, situaţia elevului Negruţiu şi pentru a-l
ajuta, părintele îşi aminteşte: „Mi-au
dat o felie de pâine albă unsă cu unt şi cu miere deasupra; atunci am trăit
primul extaz din viaţa mea.” (Fabian Seiche, op. cit., p. 368)
Alături de o
întreagă generaţie faimoasă de teologi ca: Dr. Gheorghe Furdui, Dr. Gheorghe
Racoveanu, Pr. Dr. Ilie Imbrescu, arhim. Grigore Băbuş, Ioan Negruţiu se
alătură Mişcării naţionalist-creştine. Urmează cursurile Facultăţii de
teologie, absolvindu-le cu o teză despre martiriu, inspirată de jertfa supremă
a celor Doi băieţi frumoşi-Moţa şi Marin.
Martiriul care l-a preocupat în cercetare, l-a înfiat vieţii sale prin
calvarele: carlist, horthyst şi comunist.
Mai întâi are
parte de bucurii: este hirotonit preot celib pentru catedrala din Beiuş şi
profesor la Şcoala Normală. „Nu am trecut
niciodată graniţa ţării, dar ea a trecut de trei ori peste mine”, îşi
amintea părintele-profesor.
Drama ţării
noastre de la 1940 este comparată de părintele Ioan, „mare ca o pâine rotundă, ca ofrandă adusă de jertfa liturgică: ţara
este străpunsă ca o prescure cu copia în cele patru puncte cardinale.”
(ibid. p. 368). Puterea cuvântului său plină de râvnă şi iubire pentru credinţă
şi strămoşi îl aduc în faţa autorităţilor comuniste. În 1947 este arestat şi
dus la securitatea din Oradea, apoi la Cluj. Lotul în frunte cu părintele
număra 200 de români. Îşi asumă singur vina
drept pentru care primeşte 10 ani muncă silnică, pentru uneltire împotriva ordinii sociale. Străbate pe rând infernele
Aiudului, Gherlei, Canalului, Jilavei. Acolo sau peste tot, în toate lagărele
comuniste creştinul ortodox mărturisitor, ancorat în Hristos este deplin,
cugetând lumea în toate simbolurile ei: „În
toată singurătatea lui, afirmă marele mistic Ioan Ianolide, el nu se simte
singur. În toată umilitoarea lui înfrângere, el are certitudinea triumfului
Hristosului din lume. El este un mistic, un filosof, un om politic, un poet, un
om de ştiinţă, un economist? Nu! El se consideră simplu un om creştin. Din
perspectiva aceasta cugetă la Filocalie şi la teologie, la creştinătate.”
(Ioan Ianolide-Deţinutul profet. Ed. Bonifaciu, Bucureşti, 2009, p. 25).
Fiind la penitenciarul Peninsula,
părintele Ioan refuză intervenţia Patriarhului Justinian Marina, de eliberare.
În ajunul eliberării visează că Hristos era pe Crucea de pe Golgota, între
celelalte două goale şi-L întreabă: „Pe
care dintre celelalte două cruci să urc: pe cea din stânga pentru osândire, sau
pe cea din dreapta pentru izbăvire? Îi răspunde Mântuitorul nostru: Ioane, crucile nu mai au semnificaţia din
Vinerea Patimilor; urcă pe oricare, numai pe Cruce să fii, lângă Mine!”
(Fabian Seiche, op. cit., p. 369)
Părintele este
eliberat teoretic, căci în timp ce păşeşte spre libertate peste câmp,
securitatea îl culege şi-l trimite cu
domiciliu obligatoriu la Rubla pentru a sluji comunităţii respective, pentru a
o îndruma, pentru a o mângâia, pentru a o scoate de sub zgâlţâirile atee, cu
harul Domnului Hristos, răscumpărând-o, împăcând-o şi restaurând-o: „Restaurarea cosmosului sau împăcarea dintre
creaturi, subliniază Patriarhul Imnelor creştine-Ioan Alexandru, trebuie să înceapă de la om, de pe faţa omenească şi
prin om să se întindă şi să cuprindă tot cosmosul... Avântul restaurării
cosmosului începe acum două mii de ani şi străbate ca un fir de argint toată
istoria şi toate neamurile, fiecare dând răspuns, după puteri, acestei înalte
cerinţe lăsată pe umerii omului.” (Ioan Alexandru-Iubirea de Patrie.
Eseuri. Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1978, p. 108).
Părintele nu
se cuminţeşte: se cumineca din Potir
şi din Radu Gyr cu aceeaşi sete şi este
din nou arestat în 1958, la muncă silnică pe viaţă. În 1964 este eliberat.
Slujeşte în comuna Cihei, apoi secretar al Eparhiei Oradea, director al
Seminarului Teologic din Curtea de Argeş, inspector general patriarhal,
redactor al revistei Arhiepiscopiei Timişoarei şi Caransebeşului, iar din 1981,
devine duhovnicul mănăstirii Timişeni-Sag.
Părintele Ioan
s-a dovedit loial credinţei sale, fidel Adevărului, împlinitor al Cuvântului
dumnezeiesc, risipitor de har şi bucurie duhovnicească, om de caracter,
hotărât, drept, predicator iscusit, model de slujire şi dăruire, fiind apreciat
cu veneraţie de însuşi Patriarhul Justinian Marina, care afirmase la vremea sa : „Părinte,nu ştim cum să-i mulţumim lui
Dumnezeu şi dumneavoastră că ne-aţi salvat Biserica! Noi aici am fost legaţi de
mâini şi de picioare şi cu căluş la gură! Ortodoxia noastră a amuţit aici.
Altarele româneşti s-au mutat acolo, în închisori!” (Fabian Seiche, op. cit., p. 369)
A refuzat de
câteva ori scaunul de ierarh. A fost cinstit de toţi patriarhii români.
Toate
arestările securităţii, toate prigonirile i-au netezit drumul Crucii înspre Calea către Hristos.
Slavă lui
Dumnezeu, Sf. Ioan Botezătorul, cinstire Eroilor şi tuturor purtătorilor
sfântului nume Ioan! Întru mulţi ani
binecuvântaţi!
Ciclul: Filocalia Suferinţei şi a Jertfei
(Brusturi –Neamț, 05.01.2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu