Gheorghe Constantin Nistoroiu
„Şi hotarul Ardealului. Pohta
ce-am pohtit: Moldova, Ţara Românească.”
(Mihai Viteazul)
Protodacii au
fost în comuniune harică cu Atotcreatorul-Tatăl ceresc prin tradiţia milenară
monoteistă: dreptate, vitejie, curaj, răbdare, râvnă, dăruire, cultură, adevăr,
sacerdoţiu, jertfă, nemurire, simbioză geografică prin răsfrângeri înălţătoare
spre cer, iar dacoromânii sunt în consubstanţialitate harică cu Hristos,cu Ortodoxia
Sa fiinţială mântuirii, prin Maica Domnului, prin Apostoli, prin Sf. Părinţi,
prin jertfele şi eroismul Strămoşilor, al Aleşilor, al Martirilor, al Sfinţilor
şi al Mărturisitorilor noştri.
Fiinţa
Neamului Dacoromân şi a Bisericii creştine a odrăslit sub acelaşi Chip şi
aceeaşi Asemănare: Frumuseţea şi Strălucirea lui Iisus Hristos.
Aceeaşi Fii
Aleşi ai Patriei şi ai Bisericii din aceeaşi Vatră specifică devenirii
spiritual-creştine, îndumnezeirii, sunt totodată Odraslele îndrăgite ale
Mântuitorului nostru.
Vatra
Strămoşească, prin relieful ei variat, sublim şi binecuvântat este dăruită de
Dumnezeu, care se armonizează cugetului, chemării, harului, credinţei, jertfei,
iubirii şi împliniriri acestui Neam în istorie, ca misiune şi vocaţie în drumul
său către cer, către nemurire.
Principatele
Dacoromâne: Oltenia, Muntenia, Dobrogea, Moldova, Ardealul şi Banatul, au fost
cândva Regat şi Imperiu pelasgo-trac,ulterior Dacia Mare a lui Decebal ce s-a
născut sub oblăduirea lui Dumnezeu încă din
Zorii istoriei omenirii.
Patria este
Neamul în Biserică.
Patria este
deci, permanenţă în istorie, geografie, cultură, religie, spiritualitate,
jertfă, îndumnezeire.
Chipul Patriei
se aprinde în fiecare suflet ales, luminează şi dogoreşte în fiecare inimă
hărăzită dăruirii tuturor celor drepţi.
Când
vitregiile celor mulţi şi răi se abat asupra ei, muşcând din umbra ei falnică,
sfâşiind cu ghiare de oţel purpura ei majestoasă, frângând părţi din trupul ei
sacru, smulgând năzuinţe de pe chipul ei divin, frumuseţea Patriei-Mireasă
rămâne o taină a cununiei spirituale cu sufletul fiecărui Român ori Dacoromân
mărturisitor.
Trecutul,
prezentul şi viitorul unui popor se conturează şi se regenerează continuu în
Icoana Vetrei treimice: Patrie-Neam-Biserică.
Conducătorul
trebuie aşadar, să aibă vocaţia conducerii, să fie un ales îndrumător al
tineretului şi un misionar al călăuzirii poporului său spre Calea mântuirii
întru Hristos.
Conducătorul
trebuie să fie Fiul Ales al Naţiunii sale, urmând să devină prin jertfa-slujire
Părintele şi Dascălul iubitor al poporului său!
Nu pot
coexista un Stat ateu şi o naţiune creştină în Sânul sfânt al Neamului. Este un
non sens, care duce permanent la trădare, la laşitate, la vânzare, la
prăbuşire, la dezmembrare, la descompunerea moral-spiritual a poporului, la sacrilegiul
adus lui Dumnezeu şi Neamului drag, care-I poartă aura sfântă, profanându-i
trecutul, îngenunchindu-i prezentul şi paralizându-i viitorul.
Nu pot exista
Instituţii culturale de vârf ale Statului, care se reclamă democrat, a căror
activitate, manifestare şi atitudine sunt anticreştine, păgâne, violente,
înveninate precum: Academia Română, Institutul Cultural Român, Şcoala,
Universităţile, Uniunea Scriitorilor, etc., care denigrează constant, pe
programă, pe Fiii cei mai Aleşi ai Naţiunii.
Şi „fruntea”
Bisericii, apăsată de coroanele mult prea încărcate de aur, rubine şi safire, puse una peste alta, sprijinită în
cârjele masive din aurul greu, se înconvoaie, tace ori pe furiş aplaudă
denigratorii, care sunt colegii întru iluminare...
Statul trebuie
să fie la fel de creştin, pentru ca prin arta şi puterea sa politică să de-a
demnitate şi autoritate Naţiunii pe pământ şi în cer.
În braţele
Patriei stă Crucea Naţiunii creştine, care îmbrăţişează Învierea lui Hristos şi
Învierea Neamului.
Înfăptuirea
Unirii unui Neam, care să dăinuie veşnic trebuie realizată treimic: unitatea
religioasă, unitatea naţională şi unitatea politică, adică Biserica, Naţiunea
şi Statul naţional, pe temelie şi stâlp creştine.
De-a lungul
istoriei a predominat comuniunea religioasă, foarte puţin unitatea naţională şi
aproape deloc unitatea politică, care a simulat o atitudine de complezenţă, de
teatru şi mai ales de circ...
Fără
comuniunea religioasă, fără harul creştin, realizarea unităţii naţionale n-ar
fi fost niciodată posibilă.
Tocmai de
aceea în toate marile înfăptuiri istorice ale Neamului, în fruntea dorinţelor,
a luptelor, a suferinţelor, a sacrificiilor, a frângerilor, a biruinţelor şi a
împlinirilor Naţiei milenare a stat continuu Biserica: în frunte, la mijloc,
peste tot, căci Voievozii, boierii, ţăranii şi Oastea ţării erau Trupul şi
Sufletul drept măritor creştin al Moşilor şi Strămoşilor Strămoşilor noştri.
Nu există
Unirea unui Neam fără trecut, fără prezent şi fără viitor!
Când apostolatul
uniunii religioase există, când cel naţional este frânt între poporul-elită şi
populaţia manipulată, fără apartenenţa unităţii politice, mistificarea se
întinde ca un flagel, ca o ciumă de o parte şi de alta, dând infirmitate ori
paralizie Naţiunii.
Deosebirile
geografice, organice și economice ale
dacoromânilor au separat pentru multe secole unitatea națională, generând dualismul
politic românesc.
Aspectul
geografic, ca unitate a pământului strămoşesc trebuie să fie o simbioză, care
dă armonie simultană naturii şi poporului.
Dacă la
aspectul geografic adăugăm şi configuraţia deosebită care despart Moldova de
Ţara Românească, prin aspectul hidrografic ce determină drumurile de comerţ,
care la rândul lor stabilesc zonele de influenţă politică, configurând
organisme deosebite, tradiţii dinastice, ca arie aristocrată şi voievodală,
ideea unităţii naţionale se configurează foarte greu, străbătând anevoios
concepţia politică a separatismului promovată de mulţi voievozi români,
susţinută aprig de Poartă, neabordată şi nesusţinută pe temei creştin şi la
timp de marii vlădici, care erau în acelaşi timp şi sfetnici domneşti şi
îndreptători ai Neamului. Păcat!
A existat
totuși o magnifică excepție, nemuritorul ban al Craiovei, Mihai Viteazul!
„Românii au avut și ei mari vizionari,
spune Călin Kasper. Mihai Viteazul a avut
misiunea de a sădi în sufletul românilor năzuința unirii... Misiunea Viteazului
a avut ca scop unirea geografică... Dar de ce să fi vrut Creatorul să-i unească
pe români? Această unire are sens doar dacă admitem că Domnul a rezervat
poporului român o Misiune de excepție, despre care au vorbit profeții mai vechi
și mai noi. Ne-a unit mai întâi geografic,, ca apoi să urmeze unirea
sufletească și desăvârșirea spirituală.”
(Călin Kasper-De la inimă spre
cer. Ed. Virtuală, Botoșani, 2014, p.409)
Despre Mihai
Viteazu, Întregitorul Regatului lui Decebal, ambasadorul spaniol la Praga, Don
Guillen de San Clemente spunea că: „... a apărut, la ceas de cumpănă, din
pulberea pământului românesc, în slujba căruia şi-a pus forţele, aspiraţiile,
întreaga viaţă, fiind un simbol al celor mai înalte virtuţi ale poporului său.”
(Alexandru Randa, Pro Republica
Christiana, Monachii, 1964, p. 39)
Graţie
desfacerii autarhiei economice, în secolul al XIX-lea, a împletirii năzuinţelor
noastre seculare cu firul libertăţii şi unităţii politice răsucit în Apus, s-a
aprins solidaritatea naţională prin cler şi alături de maturitatea politică au
ctitorit Unirea Principatelor, care reclama neapărat întregirea unităţii dacoromâne.
Realizarea
unităţii naţionale, a unirii unui Neam, spunea Mihail Kogălniceanu este: „dorinţa
cea mai mare, cea mai generală, aceea hotărâtă de toate generaţiile trecute,
aceea care este sufletul generaţiei actuale, aceea care împlinită, va face fericirea
generaţiilor viitoare.” ( Ghenadie Petrescu, Dimitrie A. şi C. Sturdza,
Acte şi documente relative la istoria renaşterii naţionale, Bucureşti,
1900-1909, vol. VI, partea I-a, p. 66)
Întruparea
marelui deziderat, Unirea Principatelor Române n-a fost un act istoric de
conjunctură, ci frământarea de veacuri a aspiraţiilor străbune, conştiinţa
milenară a originii etnice, unitatea religioasă, primordialitatea ontologică, apartenenţa
la aceeaşi limbă, tradiţii, obiceiuri, datini, cultură. Chiar dacă Principatele
au stat foarte mult timp separate naţional şi politic, ele n-au fost despărţite
niciodată spiritual-religios, ci au aparţinut aceluiaş Trup şi Suflet mistic al
Neamului lăsat de Dumnezeu pe pământ să-şi atingă menirea naţională, să-şi
împlinească vocaţia creştină, să-şi desăvârşească misiunea pe Calea îndumnezeirii.
În cadrul
unităţii religioase, a comuniunii creştine în conştiinţa morală s-a exprimat
viaţa Patriei pe tărâmul moral-spiritual, social-politic, cultural şi economic.
Credinţa
ortodoxă a tuturor românilor era una şi aceeaşi cu legea cea veche şi dreaptă a
Străbunilor întru Hristos şi cu a Strămoşilor întru Neamul Dac.
Cu Mihai
Viteazul s-au realizat concomitent sub acoperământul creştin, unitatea
naţională şi cea politică, care deşi a avut o soartă pe cât de măreaţă pe atât
de scurtă, ne-a rămas nouă, generaţiilor următoare ca moştenire testamentară,
re-împlinirea Destinului sfânt al tuturor Românilor.
Despre
conştiinţa unităţii de Neam sub aura sacralităţii creştine grăieşte şi marele boier-cronicar
Grigore Ureche: „Moldova şi Ţara Românească au fost tot un loc şi o ţară şi noi aflăm
că Moldova s-a descălecat mai pe urmă, iar Muntenii mai dentâi, măcar că s-au
tras de la un izvor.” (Grigore Ureche-Letopiseţul Ţării Moldovei. Ed.
Ştiinţifică, Bucureşti, 1967,p. 72)
În această
unitate de gând, cuvânt şi faptă, de credinţă, de religie şi cultură a
românilor din toate Principatele Valahe, de păstrare nealterată şi de
continuitate spirituală intervine promt, ia atitudine clară, rafinatul om de
cultură, Mitropolitul Varlaam al Moldovei în prefaţa lucrării sale,
<<Răspuns la Catehismul calvinesc>>, preocupat fiind de menţinerea
comuniunnii creştin-ortodoxe a tuturor românilor: „Tîmplîndu-mi-se...în părţile
ţării Rumîneşti... dumnelui Udrişte Năsturel adusu-mi-au şi o cărţulie mică, în
limba noastră rumînească tipărit... caria o am aflat plină de otravă de moarte
sufletească... pentru care lucru îndată... am strîns sobor dintr-amîndouă
părţile, şi din Ţara Rumînească şi din Ţara Moldovei... să arăt strîmbătura şi
tîlcul cel rău... întunericul şi neînţeleageria lor..., ci rămînerea în
credinţa cia pravoslavnică a moşilor şi a strămoşilor noştri.” (Mircea
Păcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, vol. II. Ed I.B. M. al B.O.R.,
Bucureşti, 1992)
Chiar
despărţite fiind Principatele Române, marii Voievozi au întreprins acţiuni
comune pentru consfiinţirea drepturilor social-naţionale şi iniţieri în vederea
unităţii naţional-politice, menţinându-se concomitent şi aproape identic
organizarea politică şi administrativă, ca
în vremurile de glorie ale lui Mircea cel Bătrân, Alexandru cel Bun, Vlad
Ţepeş, Ştefan cel Mare, Neagoe Basarab, Radu cel Mare, Radu de la Afumaţi, Mihai
Viteazul, Petru Rareş, Matei Basarab, Vasile Lupu, Constantin Brâncoveanu,
Grigore Ghica, Domnul Tudor, care şi el viza un gând şi un glas cu Moldova ori boierimea din Ţara Românească
grupată la 1838, în Partida naţională,
condusă de Ion Câmpineanu sub care s-a redactat manifestul: Act
de unire şi independnţă, ca finalitate a unirii Principatelor sau
boierimea moldavă constituită în Conjuraţia confederativă condusă de comisul Leonte Radu la 1839.
Scânteile care
preconizau Unirea românilor s-au aprins în Flacăra revoluţiilor de la 1848, în
toate cele trei Principate valahe prin marii Corifei patrioţi: Nicolae
Bălcescu, Gh. Magheru, Christian Tell, Ana Ipătescu, Mihail Kogălniceanu,
Vasile Alecsandri, A. I. Cuza, Avram Iancu, Simion Bărnuţiu, Eftimie Murgu,
etc.
În noaptea
sfântă a Anului Nou 1847, de la Paris, Bălcescu arăta în discursul său
îndreptat către Patrie că: ţinta noastră socotesc că nu poate fi alta
decât unitatea naţională a românilor. (Istoria României în date. Ed.
Enciclopedică, Bucureşti, 1971, p. 183)
În: Prinţipiile noastre pentru reformarea Patriei, program elaborat în 12/ 24 Mai 1848,
la Braşov, moldovenii subliniau în ultimul punct 6 unirea Moldovei şi a Valahiei
într-un singur stat neatârnat românesc. (Istoria României. Ed. Academiei R. P.R., Bucureşti 1964, vol.
IV, p. 53).
Această sacră
năzuinţă era aprinsă şi în Dorinţele partidei naţionale în Moldova,
o broşură-program apărută în August 1948, la Cernăuţi, despre care marele boier
Kogălniceanu grăia că este cheia boltei, fără care s-ar prăbuşi tot
edificiul naţional. (Istoria
României în date,op. cit., p. 191)
În Pruncul Român, ziarul din 26 Iunie-8 Iulie 1848, apare apelul Către
fraţii noştri din Moldova al lui Nicolae Bălcescu, care răsuna astfel: toată
naţia română să fie liberă, ca toată naţia română să alcătuiască un singur
stat, un singur popor de fraţi. (ibid.
p. 190)
Neizbânda
revoluţiilor de la 1848, s-a datorat în primul rând coaliţiei şi frăţietăţii creştino-păgâne a statelor
imperialiste, care s-au hrănit cu sângele, cu sudoarea, cu pâinea, cu munţii şi
cu bogăţiile noastre spirituale, secole de-a rândul, dar, s-a consfiinţit ulterior
prin sângele jertfelor sfinte într-o primă re-naştere naţională-Dacia Mică.
O figură
proeminentă a mişcării post-revoluţionare din Ţara Românească a fost şi
arhimandritul Ioasaf Snagoveanul, care a ctitorit o Capelă ortodoxă la Paris,
pentru trebuinţele românilor de acolo, în anul 1853.
Marii dorinţe
de unitate şi libertate naţională li s-au alăturat şi domnitorii Barbu Ştirbei
şi Grigore Ghica.
Domnul Ţării
Româneşti, Barbu Ştirbei s-a adresat vizirului printr-un memoriu arătând că: dorinţele
unanime ale Vlaho-moldovenilor cheamă unirea celor două principate sub un
singur corp, iar Grigore
Ghica la 1856, s-a adresat Conferinţei de pace de la Paris cu aceeaşi
rugăminte. (C. C. Giurescu/ Dinu C. Giurescu, Istoria României din cele mai
vechi timpuri până azi. Ed. Albatros, Bucureşti, p. 541)
Astfel,
acţiunile interne de unitate ale Vlahilor au declanşat şi orientarea politicii
europene. Prin tratatul de la 30 Martie 1856, Conferinţa de pace de la Paris se
referea şi la clauzele românilor: înlocuirea protectoratului rusesc cu cel al
marilor puteri, revizuirea Regulemantelor organice de către Divanul ad-hoc,
libertatea navigaţiei pe Dunăre şi neutralitatea Mării Negre, etc.
Inimile şi
ochii marilor Români se întorc însă tot către ţară, re-grupând şi re-organizând
forţele unioniste din Principate, sub oblăduirea directă a Bisericii, astfel că
cei doi mitropoliţi devin preşedinţii celor două Divanuri ad-hoc şi episcopii
ca membri activi.
Participarea cu însufleţire a clerului şi a
ierarhilor lor din cele două Principate valahe, cu buna organizare şi înfrăţire
la acţiunile de susţinere a Idealului naţional a înclinat şi a horărât
creştineşte şi definitiv soarta unirii românilor.
În Ţara
Românească mitropolitul Nifon Rusescu
a desfăşurat o activitate revoluţionară febrilă, cu multă abilitate
diplomatică, fiind tot timpul în miezul evenimentelor până la alegerea
definitivă a lui Cuza, ştiind că: „unirea este înălţarea clerului la adevărata
sa vrednicie,... pentru că dă mijloace de a i se înlesni o învăţătură largă,
trebuincioasă pentru răspândirea cuvântului lui Dumnezeu, pentru că ridică
nevoia în care se află astăzi cea mai mare parte din mădularii clerului, nevoia
de a se josura cerşind de la fiii lor sufleteşti pâinea de toate zilele a lor
şi a copiilor lor... Moralitatea acestui corp se înalţă, credinţa se întăreşte,
turma lui Hristos se află în păstorii săi, nişte adevăraţi miniştrii ai lui
Dumnezeu. Cât pentru foloasele Bisericii celei înalte, capii clerului ştiu să
le preţuiască singuri.” (O aruncătură de ochi asupra Principatelor
Române, de un român din Bucureşti, p. 33-34)
Toiagul cel
mai de preţ al mitropolitului Nifon
în lupta sa pentru unitate a fost Calinic-episcopul
de Râmnic, care a convins protopopii să sprijine şi ei şi egumenii mănăstirilor
şi schiturilor şi preoţii unirea, fiind chemaţi „să-şi ceară pe cale legiuită
coroana luptelor şi a sângelui vărsat pentru cruce, pentru apărarea Patriei... Poporul
român n-are decât să ceară... viaţa politică şi naţională,... de a se uni
într-un cuget şi voinţă... Drept aceea, una din datoriile ce reclamă a noastră
poziţie... este de a se înălţa rugăciuni... pentru unirea Românilor.” (Documentele Unirii Principatelor,
vol. III, p. 232)
Alături de
prea sfinţitul Calinic, fratele
întru ierarhie şi slujire, episcopul Filotei
al Buzăului se adresează protopopilor săi, prezentândul trecutul glorios de
luptă al poporului dac, arătând că bate
ceasul: „ să se asigure existenţa politică a naţiei române şi să ni se chezăşuiască
drepturile străbune... Drept aceea în timpul de faţă, pe lângă activitatea şi
lucrarea ce trebuie să depunem fiecare ca cetăţeni şi fii ai patriei, să împlinim
datoriile ce reclamă şi că a noastră poziţie în asemenea serioase împrejurări,
fiind de a înălţa rugăciuni părintelui ceresc pentru unirea şi înfrăţirea
românilor într-o singură voinţă şi un cuget ca să aleagă pe deputaţii lor
vrednici de a lor încredere, care să sprijine şi să ceară drepturile şi viaţa
patriei lor, scriem... să obşteşti preoţilor... şi prin preoţi tuturor
poporenilor precum şi... cuvioşilor egumeni, ca să se ţie Te-Deum şi
privegheri... rugând pe Dumnezeu ca duhul luminei, al dragostei şi al ţării să
unească sufletele tuturor românilor în aceeaşi dorinţă şi voinţă pentru binele
şi fericirea scumpei noastre patrii.” (Pr. Gabriel Cocora, Episcopul
Filotei al Buzăului, luptător pentru unire, în B.O.R., anul LXXVII, nr. 1,
Ianuarie 1959, p. 46)
Ambii Ierarhi de Râmnic şi de Buzău au
susţinut diligenţele pe lângă diferiţi reprezentanţi diplomatici ai marilor
puteri: comisarul francez Talleyrand pentru contele Walewski (fiul lui Napoleon
I şi al contesei Walewska)-ministrul de externe francez, Kamil-Bey,
reprezentantul Porţii, comisarul Banzi-împuternicitul Sardiniei, etc., ca se
sprijine doleanţele şi demnitatea românilor.
Elanul
clerului valah s-a întins cu repeziciune sub forma diferitelor broşuri tipărite
şi ziare răspândite poporului: „Predicatorul”, redactori fiind, Arhim. Dionisie Măldărescu şi Ilie Benescu,
profesori la Seminarul
Teologic-Bucureşti, „Românul” lui C. A. Rosetti, apelul pr. Grigorie Referendarul, poezia: Rugăciunea
preoţească a protosinghelului Veniamin Cătulescu, Rugăciunea moldo-românilor,
publicată în 1857, la Iaşi; Rugăciunea patriotului român, din Ţara Românească.
Alegerile de
deputaţi mireni, egumeni şi preoţi în Ţara Românească s-au desfăşurat şi
împlinit cu entuziasm: „Ne aflăm aici pentru a ne sfătui, rosteşte mitropolitul Nifon în deschiderea lucrărilor
Divanului Ad-hoc, împreună la fericirea şi prosperitatea patriei...fiecare trebuie să
vază... această strălucită ocazie în care ne putem da mâna... spre a lucra
pentru întemeierea neamului şi a binelui obştesc... Suntem puşi în împrejurarea
cea mai glorioasă şi cea mai delicată. Să avem... bunul simţ de a şti să ne
folosim de urmările sale, dreapta judecată de a preţui bine trebuinţele şi rara
înţelegere de a alege mijloacele cuvincioase spre a le împlini. Priviţi-vă...
şi veţi vedea că toţi suntem români: aceleaşi sentimente ne leagă, acelaşi
sânge ne uneşte... Toţi avem o patrie înainte, să avem şi un cuget şi un
scop... Începem astăzi lucrările chemării noastre... Uniţi-vă în acelaşi cuget
frăţesc şi naţional... Lăsaţi să citească viitorimea cu mândrie şi fericire
numele dumneavoastră.” (Ghenadie Petrescu/ Dimitrie A. Sturza/ Dimitrie
C. Sturza-Acte şi documente relative la istorie renaşterii naţionale, Bucureşti,
1900-1909, vol. V, p. 906-907)
Apelului
solemn, cald, frăţesc şi părintesc al mitropolitului, i se alătură ca o
îmbrăţişare chemarea patriotică a ierarhului Calinic: „ Nu am încetat a ruga pe milostivul
Dumnezeu pentru împreunarea într-un singur stat a Moldo-României şi sub un
singur guvern... ca unii ce suntem uniţi în credinţa cea către Dumnezeu, de
aceeaşi limbă şi acelaşi neam. Dorind cu osebire iarăşi ca guvernul să fie
ortodox sau la împotrivă moştenitorii tronului să fie născuţi din apă şi din
duh şi crescuţi în dogmele Bisericii noastre a Răsăritului, după cum şi fraţii
noştri moldoveni asemenea cer stăruitor.” (Documentele Unirii
Principatelor, op. cit., I, p. 600)
Prima sinteză
a adunărilor ad-hoc din Valahia a fost cuprinsă de episcopul Filotei, care la alegerea Domnului,
contravine îndemnurilor date de P. S. Calinic,
în programul celor 4 puncte: autonomia
şi neutralitatea teritoriului moldo-român; Unirea ţărilor Române şi Moldovei
într-un singur stat şi sub un singur guvern. Prinţ străin, guvern
constituţional reprezentativ şi o
singură adunare obştească.
În Moldova exprimarea Divanului s-a făcut în 5 puncte şi adăugate celor 4 ale Vlaho-muntenilor, au fost semnate,
întocmind raportul Comisiei comisarilor, care l-a înmânat Conferinţei de la
Paris. După tergiversări pro şi contra unire, Conferinţa a semnat convenţia din
7/ 19 August 1858, care s-a pronunţat:
-
cu privire la statutul internaţional al
principatelor;
-
cu privire la statutul intern;
-
prevederi cu caracter electoral.
Potrivit
acestor prevederi se arată că: Cele două ţări vor purta numele de
Principalele Unite ale Moldovei şi Ţării Româneşti, fiecare cu domn, guvern şi
adunare legiuitoare proprie. Se înfiinţează Comisia centrală pentru alcătuirea
legilor de interes comun şi Curtea de casaţie, comune pentru ambele principate,
cu sediul la Focşani. Se desfiinţează privilegiile şi rangurile boiereşti; se
instituie responsabilitatea ministerială, se reglementează prin lege relaţiile
dintre proprietari şi ţărani, se stabileşte modalitatea alegerii membrilor
adunării elective pe baza unui cens foarte ridicat, etc. (Doc. Unirii. Pr..., vol. VI,
partea a II-a,p. 30-31)
Alegerile de
deputaţi ce urmau să aleagă Domnul Unirii, în cele două principate s-au
încheiat astfel: în Moldova 55 de
deputaţi, dintre care 32 unionişti, iar restul nedecişi.
Culmea a fost că 38 din 55 de deputaţi şi-au depus candidatura
pentru domnie. Totuşi la 5 Ianuarie 1859, 48
de deputaţi prezenţi l-au ales pe colonelul A. I. Cuza, pregătindu-i terenul şi pentru Ţara Românească unde
erau 69 de deputaţi, în frunte cu
mitropolitul şi cei 3 episcopi.
Cum, majoritatea
Vlaho-muntenilor erau refractari la alegerea tot a lui Cuza, reprezentanţii
partidei naţionale şi cu acordul unor conservatori s-au strâns la hotelul Concordia
pentru strategie, apelând şi la serviciul înflăcărat al celor aproape 5000 de ţărani, care
au luminat cu torţele aprinse Dealul Mitropoliei şi pe cei dinlăuntru
nehotărâţi încă, sub bagheta lui N. T. Orăşeanu. În
noaptea marelui Revelion al Unirii de la Concordia,
prinţul Ghica l-a propus Domn tot pe Cuza, alegere pe care a subliniat-o a doua
zi şi avocatul naţionalist Vasile
Boierescu. Peste toţi deputaţii
s-a aşternut un entuziasm sublim. „Cei mai mulţi se bucură cu lacrimi.
Mitropolitul cere crucea şi Evanghelia; dar până să i le aducă, pronunţă
jurământul, plângând şi el înaintea icoanei Sfintei Treimi; rostind
următoarea rugăciune-jurământ: Doamne Dumnezeul părinţilor noştri,
aruncă-Ţi privirea Ta asupra inimilor noastre şi nu slăbi curajul fiilor Tăi.
Uneşte-i pe toţi într-o cugetare şi o simţire şi fă ca inimile tuturor să aibă
aceeaşi bătaie pentru ţara lor. Prinţul Cuza este unsul Tău între noi şi pentru
dânsul jurăm toţi că-l vom susţine. Jurăm! Jurăm, cu mâinile ridicate spre cer.
După ce toţi deputaţii repetară
acel jurământ se cheamă fiecare după ordinea alfabetică, sărută Crucea şi
Evanghelia, jură din nou şi primi buletinul spre a-şi scrie candidatul său.
După terminarea votării se deschide scrutinul şi după citirea biletelor...
părintele mitropolit... proclamă că s-a ales domnul Ţării Româneşti, cu
unanimitate de voturi exprimate, adică 64, prinţul Moldovei, Alexandu Ioan
Cuza.
Eminenţa Sa părintele Mitropolit, la şapte ore seara, îl proclamă domn
al ţării, de faţă cu domnii reprezentanţi ai puterilor străine, faţă cu un
numeros public, faţă cu un popor de peste 50 000 de oameni care umpleau curtea
şi tot dealul Mitropoliei. La vestea alegerii se trag clopotele tuturor
bisericilor, imediat tot Mitropolitul trimiţând o telegramă domnitorului
Alexandru Ioan Cuza, în care se spunea: <<Adunarea
electivă a Ţării Româneşti, procedând conform convenţiei la numirea domnului
stăpânitor a ales în unanimitate pe înălţimea voastră. Obşteasca adunare salută
cu respect şi amor pe Domnul său şi-l invită să ia cârma ţării >>.” (A.
D. Xenopol, Domnia lui Cuza Vodă, Iaşi, 1909, p. 50/ Acte şi Documente..., VIII,
p. 655-656, 592, 804/ C. C. Giurescu, op. cit., p. 383)
La 8
Februarie 1859, Domnul Cuza trimite
Mitropolitului Nifon comunicarea
următoare: „Voinţa naţională la care aţi participat Prea Sfinţia Voastră... ne-a
ales domn al Ţării Româneşti. Voinţa naţională este voinţa lui Dumnezeu.
Datoria noastră cea dintâi e ca să ridicăm glasul nostru de recunoştiinţă către
Atotputernicul care şi-a îndreptat cereştile priviri asupra naţiunii române şi
a revărsat îndurările Sale asupra persoanei noastre. Ne adresăm dar către Prea
Sfinţia Voastră... rugându-vă să înălţaţi ale voastre rugăciuni pentru
fericirea şi mărirea ţărilor surori: Principatele Unite. Aceasta este cea
dintâi şi cea mai mare a noastră cerere ce o depun la picioarele altarului
dumnezeiesc, iar ca domn şi ca creştin chemăm asupră-ne binecuvântarea Prea
Sfinţiei Voastre, a iubitorilor de Hristos părinţi episcopi şi a întregului
cuvios cler al Ţării Româneşti, iubita noastră patrie, ca să putem păşi cu
vrednicie pe calea măreaţă ce ne-aţi deschis împreună cu demnii reprezentanţi
ai Ţării Româneşti.” (Acte şi Documente..., op. cit., p. 887-888)
Răspunsul protocolar de mulţumire al
Domnului Cuza, devine şi un act care confirmă contribuţia expresă a Clerului ortodox
la înfăptuirea marelui deziderat, a marii năzuinţe, a marelui Ideal al Unirii
românilor din principatele valahe surori.
Sub aceeaşi
autoritate sacră a Mitropolitului Nifon, Oştirea Ţării Româneşti a depus
jurământul de credinţă pentru noul Domn, iar la 29 Ianuarie 1859, o delegaţie
solemnă alcătuită din P. S. Climent al Argeşului, Barbu Slătineanu, C. A.
Rosetti, Alexandru Florescu, Scarlat Creţulescu, Nicolae Opran ş. a. au plecat
la Iaşi să-i înmâneze lui Cuza actul alegerii ca Domn.
Pe 8
Februarie 1859, Domnul Unirii vine la Bucureşti să depună jurământul după
Regulamentul organic. N-a citit spunând că:
„jurământul este înscris în inima mea care pregăteşte un viitor fericit şi demn de gloria
străbunilor noştri.” (Acte şi
doc..., VIII, p. 881)
Slăvit să fie
Bunul Dumnezeu, cu Sfinţii Săi!
Slăvită fie
Maica Domnului-Ocrotitoarea Grădinii Sale!
Slăvită fie
România Mare-Moşia inalienabilă şi imprescriptibilă a Neamului Dacoromân!
(BRUSTURI-NEAMT – 23 IANUARIE
2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu