În anul 2008, am avut onoarea de a o cunoşte pe
Magda Fotescu Ciobotăraşu, unica fiică a strălucitului actor Ştefan
Ciobotăraşu. La aniversarea Centenariului acestuia (2010) am rugat-o să-mi
acorde un interviu despre actorul, scriitorul, omul, soţul şi, nu în ultimul
rând, TATĂL domniei sale.
Vasilica Grigoraş: Care sunt primele amintiri păstrate
în suflet în legătură cu tatăl dumneavoastră?
Magda Fotescu Ciobotăraşu: Iaşi… nu ştiu anul. M-a luat
mama la teatru, nu înainte de a mă fi dăscălit bine ce să fac, cum să stau, să
nu vorbesc tare. Oi fi stat eu ce-oi fi stat, până când, în liniştea şi
întunericul sălii a tâşnit o voce care striga din rărunchi: “iote-l pi tata!”.
Cred că asta a fost prima întâlnire cu teatrul şi tata pe scenă, după care a
urmat o foarte lungă pauză… “culturală”. Era război, vremuri grele, a venit
refugiul, fuga din calea ruşilor. Îmi amintesc de scene pe care, copilă fiind,
le vedeam ca pe-o joacă. Trenul de refugiaţi se oprea din când în când şi cu
toţii ne băgam sub vagoane la adăpost de raidurile aeriene. Strânsă între ei
doi, nu înţelegeam ce se petrece, dar mă întreb acum, oare ce era în sufletele
lor?
V.G.: Mergeaţi des la Lipovăţ, Deleni? Ce-I plăcea
cel mai mult acolo?
M.F.C.: Nu, pentru că după refugiu, ne aflam undeva în
vestul ţării (Jimbolia?), iar mai apoi am venit la Bucureşti, la sora mamei
mele. Vremurile erau grele, tata avea angajamente sporadice, trăiam mai mult
din leafa de contabilă a mamei. Apoi a venit detaşarea tatei la Arad, şi iar am
pornit-o la drum. Nu era greu, că multe nu prea aveam!
Mama şi tata s-au reîntors la Lipovăţ după
mulţi ani, când tata fusese invitat la un spectacol de gală la Iaşi. Ştiu că
ajunşi la Lipovăţ s-au dus la cimitirul unde erau înmormântaţi părinţii lui,
bunica Anica, pe care n-am cunoscut-o, căci a murit în anul în care m-am născut
eu, şi bunicul Vasile, pe care l-am ştiut. Povesteau la întoarcere cât de
frumos au fost primiţi de oamenii de-acolo, câte amintiri au depănat. Tata era
vădit emoţionat ori de câte ori vorbea de Lipovăţ, Vaslui sau Iaşi! Eu n-am
fost niciodată acolo. Iaşul l-am văzut întâia oară când aveam 15
ani, dar locurile le ştiam din povestirile lor şi aşa mi-au devenit dragi şi
mie.
V.G.: Vă lua la repetiţii, spectacole?
M.F.C.: Nu, la repetiţii nu mă lua niciodată, s-ar fi
simţit stingherit de prezenţa mea (probabil). Noi “repetam” acasă, unde după
nenumărate zile şi nopţi de învăţăre a rolului, venea faza “de uitare” a
textului, cum zicea el. “Textul nu trebuie recitat, vorbele trebuie să curgă
firesc, natural, fără încârligături şi artificii”, obişnuia să spună, şi pe
drept, era un maestru al naturaleţii. Cine ştie însă câtă muncă se ascundea în
spatele acestui firesc? Firescul său proverbial avea în spate o muncă de
cizelare filigranată a nuanţelor. Îţi întregea rolul cu schiţe de portret (avea
mare talent la desen!), personajele prindeau contur într-un întreg în care
nimic nu era întâmplător: vorbă, aspect, gestică.
V.G.: Ce însemnau premierele, spectacolele pentru
mama şi pentru dumneavoastră? Amintiri legate de unele dintre ele.
M.F.C.: Premiere? N-am scăpat niciuna! Spectacole? Le
vedeam de zeci de ori! Îmi amintesc de piesa lui Hasdeu “Răzvan şi Vidra”, la
Bulandra unde tata juca rolul jupânului Zbierea. Erau două distribuţii, tata
juca cu amândouă. Mă postam undeva în faţă şi actorii mă ştiau undeva acolo,
aşa încât dacă lipseam odată, se-ntrebau “ce-o fi oare?” mărturise Fory Eterle.
Ştiam piesa (în versuri!) şi după spectacol mă duceam în culise, încât după o
vreme făceam parte din inventar! Mă fascina mirosul de mastic cu care se lipeau
bărbile, cutiile mari de vopsele cu care se machiau actorii, toată atmosfera
din spatele scenei. Îmi erau dragi şi mă simţeam cumva mândră să văd cu cât
respect îl înconjurau pe “meşter”, “maestru” sau simplu “nea Fănică”!
V.G.: Cum v-aţi decis să studiaţi filologie, limba
engleză? În familie erau cu totul alte preocupări, nu au încercat să vă
influenţeze?
M.F.C.: Da, tata, dar n-a reuşit! Prea eram ancorată
în lumea teatrului ca să mă gândesc că aş putea face altceva! Eram decisă să
dau la Institutul de Teatru! El a fost împotrivă argumentându-mi că-i o meserie
grea, în care dacă nu eşti foarte bun, nu prea eşti nimic, că… N-a fost chip.
În vara lui ’57, am profitat de faptul că era plecat la filmări, m-am prezentat
la examen şi…am intrat! Am fost repartizată la clasa Maestrului Finteşteanu,
Sanda Manu, Dem Rădulescu! Uimit de reuşita mea, m-a lăsat “să-mi fac
mendrele”, dar nu m-a încurajat în niciun fel. Un an am fost colegă cu Ştefan
Tapalaga, Dinică şi Moraru erau la clase paralele, Dorina Lazăr – ca să
menţionez câţiva din cei care aveau să ajungă în fruntea scenei româneşti. Am
gustat din “otrava” teatrului şi am priceput destul de repede că tata avusese
dreptate: nu aveam suficient talent! Văzând cât suf’ăr, tata m-a încurajat (de
data asta!): “tu ai alte talente, fata tatii, ai cap bun, învaţă o limbă
străină, ce n-a făcut neam de neamul nostru!”. Şi aşa m-am transferat la
Filologie, secţia de germanistică, engleză. Mi-a plăcut, am terminat facultatea
cu brio şi am ajuns profesoară de engleză, meserie care mi-a dat mari
satisfacţii. Teatrul şi filmul au rămas pasiunea mea, dar ca spectator cu un
“simţ critic, un ochi şi auz bine formate” (ca să mă “dau mare” cu vorbele
tatei, care nu prea obişnuia să mă copleşească cu laude!).
V.G:. Faptul ca eraţi fiica marelui actor, a fost un
privilegiu sau, o dulce povară?
M.F.C.: E câte ceva din amândouă. Tata era extrem de
iubit de public, foarte cunoscut în întreaga ţară, mai ales datorită filmelor.
Nu era chip să mergem împreună undeva, fără să fim imediat înconjuraţi de
oameni care doreau autografe şi poze. Mama şi cu mine treceam rapid în “planul
doi” lăsându-l în mijlocul admiratorilor. Avea răbdare pentru toţi, căci pe atunci
fanii nu erau (parcă) aşa de insistenţi ca acum, aveau o anume decenţă şi
respect faţă de cei pe care-i admirau. Dragostea şi respectul actorului Ştefan
Ciobotăraşu faţă de publicul său s-au bucucrat de reciprocitate.
Cu toată popularitatea de care s-a bucurat, n-a
încercat niciodată să obţină vreun profit de pe urma acesteia. Eu, ca fiică a
lui, profitam, vă mărturisesc, când era vorba să obţin mai uşor bilete la câte
un spectacol care se juca cu casa-nchisă, sau la câte o premieră de film unde
lumea se bătea pentru un bilet. Aşa au “profitat” şi colegii şi prietenii mei
de faptul că mă chema Ciobotăraşu. Dacă tata ar fi aflat de “faptele” mele…
bine nu mi-ar fi fost; dar el nu mai era ca să mă poată muştrului, iar setea
mea de tot ce însemnase viaţa lui, a noastră – teatru, film, spectacole – era
neostoită, aşa că, de data aceasta, scopul a scuzat mijloacele!
Dulce povară? Poate, uneori. Nu e uşor să
creşti în umbra unei asemenea personalităţi total dedicate meseriei. Viaţa de
familie a fost deseori sacrificată în favoarea vieţii lui de actor. Zilele de
sărbătoare, vacanţele erau pline de spectacole, filmări, sau de amândouă! Nu
putea să refuze niciun rol, sau vreun regizor tânăr pe care considera că
trebuie să-l ajute cu prezenţa lui. Şi asta însemna timp luat din vacanţele lui
când ar fi trebuit să se odihnească. Poate tocmai de aceea, timpul împuţinat
petrecut împreună era mai intens, mai dedicat unul altuia. L-am simţit
întotdeauna ocrotitor şi îl acaparam cu totul, voind parcă să spun că omul ăsta
bun şi mărinimos, cu privirea plină de căldură era tatăl meu, şi numai al meu!
Egoismul meu de copilă nu voia să împartă cu nimeni dragostea lui. Singura
excepţie a fost Răducu, fiul meu, care însă nu s-a bucurat de bunelul decât
până la patru anişori… când, într-o zi de august, a plecat la Piteşti unde se
turna filmul “Aşteptarea” şi nu s-a mai intors…
V.G: Maestru Ciobotăraşu avea mulţi prieteni,
colaboratori apropiaţi din lumea artistică, literară şi nu numai. Familia
Ciobotăraşu avea o casă deschisă unde veneau oameni de cultură ai vremii. Pe
cine aţi cunoscut şi ce vă impresiona la ei?
M.F.V.: Toţi colegii tatălui meu, actori. Maestrul
Calboreanu îmi impunea respect, cu glasul lui impunător, iar soţia dumisale era
prietenă cu mama; Octavian Cotescu, proaspăt angajat la Bulandra, moldovean şi
el, apoi pleiada de film cu “cei care miroseau a brazdă” cum zicea Ernest
Maftei: Ilarion Ciobanu, Mihai Mereuţă cărora părinţii mei le-au botezat copiii
sau i-au cununat. Amza Pellea şi Vasilca Tastaman cu care am fost în diverse
turnee…. Gh. Novac şi Neculae Botez de care-l lega o veche prietenie de-o
viaţă. Nu “mărimea” unui actor ci “omul” l-au legat de ei. Pictorul Costache
Agafiţei cu care împărţise sărăcia studenţiei ieşene şi care i-a făcut un
portret de tinereţe şi alte câteva tablouri pictate de el, care îmi încântă
ochii aici, în Germania. Asta am luat cu mine la plecarea din ţară. Asta şi
amintirile! Scriitorii nu-i prea ştiu, că nu eram de faţă. Bănuiesc Fănuş
Neagu, Corneliu Leu, Alexandru Andriţoiu. Deci, de cunoscut am cunoscut în
general actori, dar nu personal şi îndeaproape pe toţi, ci ca un avid
consumator de artă care am fost dintotdeauna.
V.G.: Marele actor avea harul scriiturii. A
publicat în periodicele vremii. Vă arăta ce scria? Citeaţi din slovele
aşternute pe hârtie?
M.F.C.: Mărturisesc că nu. Pentru un om care-şi
petrecea mare parte din viaţă în văzul lumii, la lumina reflectoarelor, public,
scrisul reprezenta ceva intim. Era el, cu simţirile lui, cu vorbele lui, fără
public, fără “martori”. Era nevoie de acest echilibru, cred, căci firea
extrovertită a actorului ascundea de fapt un mare şi sentimental timid. Nu era
omul marilor mărturisiri sau declaraţii; acestea şi le exprima
în scris.Multedin poeziile sale le-am cunoscut abia acum, cu ocazia
alcătuirii acestei cărţi. N-a avut vremea necesară să şi le publice într-o
culegere. Poate şi proverbiala sa modestie l-a făcut să nu dea răspuns
afirmativ la diferite solicitări. Oricum, râvna dumneavoastră, doamna Grigoraş,
face să pot afla de unele versuri risipite, altele crezute pierdute, măcar acum
cât mai sunt în viaţă. E şi asta o mângâiere!
V.G.: Pe lângă profesia de actor şi înclinaţia pentru
scris, ce alte pasiuni avea?
M.F.C.: Desenul, mai exct schiţe de portret şi decor.
Făcute din câteva trăsături de condei pe marginea textelor; ce păcat că s-au
pierdut! Era extrem de muzical, cu o ureche perfectă , de unde şi sesizarea
oricăror nuanţe “false” la el, sau la cei din jur, în viaţă ca şi pe scenă.
Lectura! Era un cititor însetat şi adesea venea
acasă cu braţele pline de cărţi de la nu ştiu eu ce anticar pentru care
devenise o grubă de aur! Voia parcă să-şi astâmpere setea din tinereţe când nu
avusese mijloacele necesare să-şi cumpere cărţi după pofta inimii!
Şi, ca o glumă, dansul! Era uşor ca un fulg,
lucru remarcat mai în glumă, mai în serios de Doamna Bulandra, la o sărbătoare
a teatrului, unde, proaspăt angajat şi extrem de timid stătea mai retras, cu
noi, familia şi Marea Doamnă l-a poftit la dans. Cred că de frică a rotit-o la
un vals după care Doamna Bulandra i-a zis : “Nu bănuiam că la volumul tău eşti
uşor ca un fulg, Ciobotăraşule”, la care tata i-a răspuns “iar Dumneavoastră
aşa sprinţară, stimată Doamnă!” Încremenire, dar, Doamna Bulandra s-a amuzat
mai de milă, mai de silă…După ani tata avea să repete ceea ce zisese cândva în
tinereţe: “timidul sare întotdeauna peste cal!”. Căci, da, era extrem de timid!
V.G.: S-au scris foarte multe cronici, articole
despe ilustrul actor Ştefan Ciobotăraşu. Însă în anul 1973, Aurel Leon îi
dedică prietenului şi colaboratorului său cartea „Destinul unui artist – Ştefan
Ciobotăraşu”. Vă rog, povesţi-ne câte ceva despre autorul cărţii!
M.F.C.: Din păcate nu l-am cunoscut pe Aurel Leon. Tot
ce ştiu este că după moartea tatei, a fost singurul care s-a adresat mamei
pentru a alcătui cartea despre tata. Eu nu m-am implicat în niciun fel, mama a
fost cea care i-a dat toate materialele necesare, atât de mare-i era dorinţa de
a vedea împlinită această carte. Şi măcar acum, postum, îi mulţumesc lui Aurel
Leon, pentru că a scris “Destinul unui artist”.
V.G.: Din paginile sale de jurnal se ştie că
actorul avea puţin timp pentru viaţa de familie. Acest lucru era compensat de
intensitatea cu care se exprimau sentimentele. Am găsit o poză “Tandreţe…
culinară acasă” din 1953. Minunată! Vă rog, câteva cuvinte despre relaţia
părinţilor.
M.F.C.: – Se spune că în spatele unui bărbat celebru,
stă întotdeauna o femeie puternică. Aşa este! Mama fost întotdeauna “omul din
umbră” care s-a pus în întregime în slujba tatălui meu, scutindu-l de grijile
cotidiene, de orice ar fi putut să-l abată de la meseria lui! Era o gospodină
desăvârşită, la masa noastră s-au ospătat mulţi din bunătăţile ei. Era omul
care aducea echilibru într-o familie cu o viaţă cam dezordonată din pricina
meseriei tatălui meu.
Ştia să-l îmbune când era supărat, să-l mângâie
când era trist şi să-l oţărască când o cam lua “prin păpuşoi”. Viaţa alături de
un artist, nu e uşoară, spunea ea. Trebuie să ştii să-i suporţi capriciile,
excesele de melancolie sau exploziile de bucurie care se manifestă altfel decât
la “muritorii de rând”. Actorii, aceşti “copii de duminică” ai unei societăţi,
se manifestă uneori într-un mod aparte. Se consumă până la epuizare pe scenă,
îşi umplu memoria cu sute de pagini scrise de alţii, au o viaţă care arareori
se conduce după reguli şi tipicuri fixe. Mama este cea care a creat o atmosferă
de linişte într-o viaţă plină de tumulte. Au trecut împreună peste multe
greutăţi şi neajunsuri, s-au bucurat împreună de succesele şi gloria de mai
apoi. Dragilor mei părinţi le port cea mai frumoasă amintire şi caldă
recunoştinţă. Regret că fiul meu, Radu, avea doar patru ani când s-a stins
bunelul, n-a apucat mai mult timp împreună cu el! Toate greşelile mele care
erau prompt sancţionate, îi erau permise lui Radu care mă întrecuse în
“gravitatea” poznelor! De exemlu. camera tatei era tabu pentru noi, muritorii
de rând! Dezordinea din hârtiile răspândite pretutindeni era pentru mama veşnic
prilej de nemulţumire, căci, vai de îndrăznea careva să-i facă ordine! El le
ştia exact locul şi rostul. Doar că Răducu a scăpat odată la bunelu în cameră
şi până să ne lamurim ce şi cum, a “făcut ordine” în stilul lui în hârtiile
tatei. Am înlemnit! Cum să-i spunem tatei catastrofa? Ei bine: doar o fugară
încruntătură din sprâncene, şi un “ia te uită, dragul bunicului, s-ar zice c-o
să se facă scriitor!” De atunci, când se mai rătăcea câte-o foaie, cine era
“vinovatul”? Răducu.
V.G.: În însemnările sale, tatăl dvs povesteşte
cu mult drag şi mândria de a fi bunic despre fiul d-vs, Răducu, nepotul mult
iubit al bunicuţului. Îşi aminteşte ceva nepoţelul despre bunic? Dacă da, ce
anume?
M.F.C.: În principiu îşi aminteşte de el din
povestirile mele. Era prea mic când s-a stins bunelul. Viaţa ne-a dus departe,
în altă lume la care, Radu s-a acomodat perfect şi doar eu ce mai pomenesc de
trecut. La rândul lui, fiul meu e tătic de trei feciori, care nu vorbesc
româneşte, dar în ce-l priveşte pe Răducu, ce mândru ar fi fost tata de el
văzând tot ce a realizat profesional aici, în Germania.
V.G.: Un mic portret al tatălui, asa
cum l-aţi văzut d-vs.
M.F.C.: Greu, foarte greu în câteva cuvinte. A fost un
monument de modestie. Un munte de bunătate, altruist până la uitarea de sine:
dăruia în dreapta şi în stânga (uneori spre disperarea mamei) lucruri şi bani
celor pe care-i vedea în suferinţă. Era aprig la supărare, avea un nemaipomenit
simţ al dreptăţii şi dacă pentru el nu era în stare să revendice sau să
negocieze mai nimic, o făcea pentru alţii şi încă aprig şi răspicat. Era de o
căldură sufletească ce i se putea citi în priviri (şi acum când revăd câte un
film, îi privesc ochii aceia din care răzbate frumuseţea sufletului!) Pauza de
şters ochii şi abureala ochelarilor!
Îi plăcea să zăbovească cu prietenii la un
pahar cu vin, spre necazul mamei, care tot necăjindu-se odată că venea târzior
acasă, s-a decis să mergem şi să-l luăm de la teatru. Bun şi făcut! Locuiam pe
atunci pe lângă Foişurul-de-Foc şi era iarnă grea. De la Izvor şi până acasă,
drum greu. Mama tot zicea: “Hai, Ştefane, să luăm un taxi!” El, “Ba, deloc!
Iaca, Aurico, să vezi şi tu cât îi de greu drumul către-acasă!” Zicerea asta a
circulat ca banc multă vreme!
Era hâtru, cum zic moldovenii. Dar cu adevărat
se manifesta în compania prietenilor, unde arăta altă faţetă a personalităţii
lui. Eu nu-l ştiu să fi avut efuziuni sentimentale faţă de noi, ci doar gesturi
şi priviri care emanau o tandreţe pe care-i era greu s-o rostească!
Nu am crescut alintată şi răsfăţată, ci oarecum
spartan, lucru pe care l-am apreciat cum se cuvine mai târziu în viaţă, când a
trebuit să mă descurc în diferite împrejurări dând singură din coate. În
preajma lui m-am simţit protejată de personalitatea lui puternică.
V.G.: Ce vă impresiona cel mai mult la tatăl
d-vs?
M.F.C.: Cum să aleg? E tare greu! Sinceritatea, simţul
dreptăţii, căldura sufletului, modestia, altruismul… Doamne, lista e lungă şi,
mă tem, incompletă, dar peste tot şi toate a stat harul său dăruit de bunul
Dumnezeu şi pe care l-a cultivat întreaga viaţă!
V.G.: De obicei, fetele sunt „febleţea” taţilor.
Povestiţi-ne câteva ceva despre relaţia specială tată-fiică. Povestiţi-ne o
întâmplare plăcută petrecută cu tată-l d-vs.
M.F.C.: La întrebarea asta am răspuns prin tot ce-am
scris până acum. Noi doi ne-am înţeles adeseori fără cuvinte multe. Era deajuns
o privire şi stiam ce vrea să zică: dojană ori laudă, încurajare ori semnal de
frână. Oricum, orice ar fi însemnat, totul era grijă părintească şi ocrotire.
Nu cu vorbe ci prin tot ceea ce făcea. E drept că-i dădeam destul de des
prilejul să mă “urechească”, că nu la cuminţenie eram cea mai bună, dar până la
urmă se arăta îngăduitor exact acolo unde mama n-avea iertare şi se arăta mult
mai severă! Acum realizez că adesea mă străduiam să ies cu câte ceva bine,
pentru că asta îl făcea să fie oarecum mândru de mine. Îmi amintesc de o
întâmplare, oarecum hazlie: Părinţii mei primiseră o invitaţie la nu mai ştiu
ce sărbătoare, la Ambasada engleză. Tata a declarat sus şi tare: “o iau pe
Magda că ea ştie vorbi englezeşte. Aurico, asta e!” Zis şi făcut. Acolo, totul
a decurs, să zicem normal, şi singurele care am putut vorbi cu amfitrionul
englez au fost Dana Beligan şi subsemnata. Îşi umflase pieptul de mai că-i
săreau bumbii de la cămaşă de fudul ce era! Ambasada nu era foarte departe de
locuinţa noastră din Arghezi, aşa că am venit pe jos, în toiul nopţii, eu
agăţată de braţul lui, amândoi în ţinute de gală. Era fericit şi de data asta
el era mândru de mine şi nu invers, ca de obicei!
A doua zi, zvonurile începuseră a circula (prin
viu grai, că nu exista încă presă de scandal!): Ciobotaraşu are o iubită
tânără! Chiar foarte tânără! A trecut ceva vreme până lucrurile s-au lămurit,
tata a tăcut mâlc. Mama a fost cea care a făcut lumină! “Lasă-i să creadă ce
vor, că mie-mi convine! Tot chiabur, boier sau secretar de partid, şi june prim
nu?! zicea, încercând s-o dea în glumă, că mama îşi cam pierduse “humorul”.
Îmi amintesc cu plăcere de episod.
V.G.: În timpul filmărilor la “Amintiri din
copilărie”, actorii au fost găzduiţi la Mănăstirea Agapia. Am aflat că, în
muzeul mănăstirii există şi acum o poezie semnată Ştefan Ciobotăraşu. Se
întelege că era apropiat de sfântul lăcaş, de obştea monahală, de locurile
moldave. Mergeaţi în vacanţe acolo?
M.F.C.: Nu numai cu ocazia “Amintirilor din
copilărie”. La Agapia îşi petreceau verile o serie de actori fie de la
Naţionalul din Iaşi, fie doar de sorginte moldovană. Maica Stareţă de atunci îi
lua sub aripa ei bonomă şi ocrotitoare şi multe seri bine stropite cu vinuri
duhovniceşti mai petreceau ei acolo (toate sub oblăduirea sfinţită şi
binecuvântată de Stareţă!). În schimb, câte unul din actori, făcea câte o muncuşoară
la mănăstire. De exemplu, Paul Sava, coleg de-al tatei de la Municipalul
bucureştean, “repara” câte o vară întreagă (ba chiar două-trei la rând!)
clopotul bisericii mănăstirii. Mama uda daliile uriaşe de pe pridvorul maicuţei
Macrina, unde eram găzduiţi, Răducu o urmărea ca o umbră pe măicuţă să vadă ce
are pe cap şi când bătea toaca pentru rugăciunea de seară, era primul care
oriunde s-ar fi aflat, bătea mătănii, de ne prăpădeam de râs cu toţii. Iar
tata…tata “gândea” pierdut în reverii numai de el ştiute şi aştepta răbdător
“şedinţele” de seară cu prietenii. Dacă avea o relaţie aparte cu obştea
monahală, n-aş îndrăzni să afirm. Era un om cu credinţă în Dumnezeu dar fără
manifestări deosebite. Doar puţini ştiu că, de pildă, acasă fiind cu ai lui, înaintea
câte unei mese, îşi făcea o cruce mare, ţărănească.
V.G.: Ce a însemnat pentru d-vs plecarea soţului
în Germania?
M.F.C.: După plecarea din ţară a soţului meu, când am
avut de îndurat multe, tata s-a pus zid în apărarea mea şi a lui Radu,
spunându-le tuturor celor care mă hărţuiau cu “interogatorii”: “Cu mine să
staţi de vorbă, iar pe copiii mei să-i lăsaţi în pace!” La doar opt luni de la
plecarea soţului, s-a stins şi tata şi, odată cu el, tot sprijinul şi ocrotirea
ce mi le dăduse. Am rămas pradă hărţuielilor doar pentru motivul că eram soţia
doctorului Fotescu rămas în străinătate! Timp de 12 ani, am simţit permanent
sabia lui Damocles asupra capetelor noastre. Şicane, înjosiri nenumărate, dată
afară din învăţământ, toate astea m-au scârbit într-aşa măsură, că deşi legată
de ţară şi de tot ce trăisem acolo până atunci, am pierdut orice umbră de
regret, am lăsat în urmă tot ce-mi fusese drag cândva şi adio, România! M-am
decis să părăsesc ţara, asumându-mi toate consecinţele din acea vreme! Am vrut
ca măcar fiul meu să nu cunoască discriminarea de care am avut eu parte în
multe împrejurări, în special după ce-mi depusesem actele de emigrare. În toţi
aceşti ani, cei care m-au susţinut moraliceşte au fost elevii mei dragi, deşi
ei nu ştiau prin ce treceam. Mi-am iubit meseria şi – se pare – că şi ea pe
mine. Mărturie stau legăturile pe care le mai am şi acum cu foşti elevi
răspândiţi prin lume şi cu care ţin permanent contact. Concetăţenii mei nemţi,
nu pot pricepe cum e posibil aşa ceva, aici nu se obişnuieşte!
V.G.: După rămânerea soţului d-vs în Germania, au
fost repercursiuni în ceea ce priveşte viaţa artistică a tatălui d-vs?
M.F.C.: Soţul rămăsese în Germania în ianuarie 1970 şi
doar la 8 luni, în august 1970, tata s-a stins din viaţă tata. În martie 1970,
la doar 60 de ani,a trebuit să se pensioneze. M-am tot întrebat de-a lungul
vremii, dacă a voit sau a trebuit s-o facă!
Sigur că hărţuiala la care eram supusă eu n-a trecut pe lângă el, şi oboseala
de care dădea dovadă în ultimul timp era şi o consecinţă a acestei stări
de lucruri.Pe de altă parte, tata a fost toată viaţa ca o lumânare
care a ars la ambele capete. Nu s-a cruţat deloc, niciodată. De la o vreme
simţea că se făcuse “gol” în jurul lui, o linişte pe care şi-a dorit-o mereu
(casă cu cerdac şi flori undeva în Moldova lui dragă…), dar care
concretizându-se, îi dădea frisoane. O mărturiseşte într-un interviu la
împlinirea a 60 de ani. Îl neliniştea gândul că ar deveni inutil, el, care nu
mai prididea să dea curs solicitărilor. Lucra doar la filmul “Aşteptarea” scris
anume pentru el. La filmări, a plecat dintre noi, în somn, cu o carte deschisă
pe piept şi ochelarii pe nas… Lovitura a fost fulgerătoare şi cum nu l-am văzut
vreodată bolnav sau zăcând, având în minte imaginea ultimei plecări de-acasă,
n-am putut accepta până azi faptul că tata a murit. Pentru mine el a plecat
undeva numai de el ştiut, şi nu s-a mai întors. Faptul că-l mai pot vedea şi
azi în filme transmise de televiziunea română, mă face să-l simt mereu aproape.
Măcar atâta avantaj au actorii: ei nu mor ca orice “civil”, cum ar spune
scriitorul Al. D Lungu, căci pelicula îi ţine vii în memoria noastră.
V.G.: De ce tratament s-a „bucurat” mama d-vs,
după ce-aţi plecat din România?
M.F.C.: Mama, a fost ”atinsă” la partea materială, cu
o pensie de urmaş din care nu putea să trăiască. O mizerabilă pensie de urmaş
pentru cea fără de care cariera de succes a tatei, cu care s-au împăunat atâta
cât a trăit, n-ar fi fost posibilă! Peste tot rulau filmele cu Ştefan
Ciobotăraşu, artist al poporului, ştiut şi iubit de o ţară întreagă, iar văduva
lui n-avea din ce trăi! Asta ar fi fost soarta ei, dacă rămânea în ţară! Am
adus-o la mine un an mai târziu, în 1983, şi în 2000 s-a stis din viaţă cu
dorul de ţară pe care a vizitat-o doar o singură dată în acest răstimp.
V.G.: – Poate nu e lipsit de importanţă, să ne
spuneţi, ce s-a întâmlat cu toate lucrurile pe care le-au avut familiile
Ciobotăraşu şi Fotescu după ce aţi luat-o pe mama în Germania?
M.F.C.: – Risipite-n patru vânturi! Praful s-a ales de
tot şi toate! Eu a trebuit să vând tot din casă pentru a ne putea întreţine
după ce fusesem dată afară din învăţământ iar măicuţa … cine le-o fi luat,
Dumnezeu ştie! Sau mai corect zis, se cam ştie cine-şi făcea parte din bunurile
celor plecaţi!!
G.V.: Ce s-a întâmplat cu manuscrisele tatălui dv?
M.F.C.: – Iarăşi un capitol cu care n-am avut de-a
face, grijile mele de-atunci nu mi-au permis iar mama, inimoasă şi dorind să
împlinească visul tatei, a adunat laolaltă (parte erau deja sistematizate de
tata!) versuri şi o piesă de teatru (în versuri şi dacă nu greşesc, pentru
copii). Nu exista posibilitatea copierii textelor şi nici maşină de scris
n-aveam, aşa că de bună credinţă volumul a fost dat la Editura Cartea
Românească. A venit cutremurul din ’77 şi… după ce rănile provocate de această
catastrofă s-au mai vindecat, la întrebările repetate ale mamei privind
manuscrisul, i s-a răspuns că a pierit la cutremur. Asta e!
V.G.: În cercetarea noastră cu privire la viaţa
marelui actor Ciobotaraşu, nu am aflat unde este înmormântat. Avea o dorinţă
anume unde să-şi doarmă somnul veşniciei şi nemuririi?
M.F.C.: E înmormântat la cimitirul Bellu,
parcela actorilor.Mormântul are la căpătâi o piatră funerară cu un
basorelief din bronz al chipului său şi o inscripţie cu patru versuri de-ale
lui. El odihneşte însă în sufletul meu pentru totdeauna alături de cea care i-a
fost soţie credincioasă şi ocrotitoare, mama mea. Dumnezeu să-i odihnească în
pace pe dragii mei părinţi.
V.G.: Îmi aduc aminte cu mare bucurie că, în
martie 2008 am primit un mail de la d-vs, în urma lansării unui APEL de către
Biblioteca Judeţeană „Nicolae Milescu Spătarul” din Vaslui către românii din
diaspora, cu rădăcini valsuiene pentru alcătuirea unui dicţionar. Unde aţi
citit apelul nostru şi ce v-a motivat să ne contactaţi?
M.F.C.: Apelul l-am primit de la una din asociaţiile
româneşti din diaspora (AGERO). Iniţiativa mi s-a părut lăudabilă şi faptul că
numele tatălui meu era trecut în rândul personalităţilor cu rădăcini vasluiene,
m-a facut să vă adresez o scrisoare de mulţumire. Şi uite-aşa legatura a fost
stabilită, o legătură de suflet care continuă, iată, de peste doi ani. De
atunci sunt la curent cu diversele activităţi iniţiate de Biblioteca Judeţeană
din Vaslui, de Centrul Cultural „Ştefan Ciobotăraşu” şi de Şcoala Generală
„Ştefan Ciobotăraşu”, ambele din Lipovăţ, Colegiul Economic „Anghel Rugină”
Vaslui, Liceul „Mihail Kogălniceanu” Vaslui. Pe această cale doresc să aduc
mulţumiri unor vasluieni inimoşi, oameni de cultură şi din învăţământ: prof.
Voicu Gelu Bichineţ, Maricel Rusu, prof. Daniel Gheronte, prof. Elena
Anuşca-Doglan, prof. dr. Nicolae Ionescu care, alături de dumneavoastră, doamna
Grigoras, au iniţiat şi desfăşurat manifestări dedicate actorului Ştefan
Ciobotăraşu.
V.G.:Am aflat lucruri interesante, multe inedite, pe
care cititorii le vor lectura cu deosebit interes. Stimată doamnă Magda Fotescu
Ciobotăraşu vă mulţumesc din suflet pentru gândurile despre ilustrul
dumneavoastră tată, maestrul Ştefan Ciobotăraşu, transmise cu căldură românilor
care-i vor păstra spiritul veşnic viu.
Respect etern maestre!
RăspundețiȘtergereRemarcabil, in filmul Strainul.Mare actor!
RăspundețiȘtergereFelicitări pentru interviu.Multa sănătate fiicei și nepotului și întregii familii.
RăspundețiȘtergereUn mare, mare actor! Cu adevărat artist al poporului! L-am apreciat de mic copil în toate filmele văzute, și mai ales în Amintiri din copilărie, filmat în locurile mele natale, de o altă moldoveancă celebră: marea Elisabeta Bostan! Mulțumim pentru interesantul interviu. Am aflat lucruri noi și deosebite despre marele maestru. Dumnezeu să-l odihnească în pace!
RăspundețiȘtergere