Pr. Gheorghe Opriș
„Eroii care îşi dau viaţa pe
câmpurile de luptă pentru apărarea patriei şi martirii care îşi dau viaţa pentru
credinţă, pentru adevăr şi pentru dreptate sunt cei care scriu cu sângele lor
istoria eternă a neamurilor de pe pământ.
Să fie binecuvântaţi în veci!
(Prof. univ. Dr.
Teolog Teodor M. Popescu)
Gheorghe Opriş, preot (1927-2005).
Viitorul părinte s-a născut în Dridif lângă Făgăraş, pe 14 Februarie, sub
năframa binecuvântării sfinţilor cuvioşi Auxentie, Maron şi Avraam, primul
dintre cei 3 copii ai familiei bunilor gospodari creştini, Maria şi Ilarion.
Moşteneşte de
la părinţi şi bunici educaţia religioasă şi omenia arhimilenară dacoromână,
continuitate a sfintei tradiţii străbune.
Firul cu care
se ţese pe Iia Naţiei, Familia creştină este credinţa, pe
centrul căreia se brodează o inimă mare, în care pulsează dragostea de
Dumnezeu. Familia părintelui Gheorghe s-a clădit pe aceşti mari stâlpi ai
permanenţei: iubirea întru Mântuitorul Hristos şi dragostea de Neam şi Ţară.
Tânărul elev Gheorghe absolvă printre primii clasele primare şi gimnaziul,
păstrându-şi acelaş zel şi pentru renumitul Liceu Comercial din Braşov,
provocând totodată admiraţia părinţilor, a colegilor şi a cunoscuţilor săi.
Deşi firav
trupeşte, dovedeşte o tărie de caracter cum puţini ating această zestre harică,
mai ales după completarea educaţiei spirituale când se înregimentează în pedagogia Frăţiilor de
Cruce. Destinul i-a purtat paşii spre Facultatea de Teologie din Sibiu. Aproape
de finalul anului I, securitatea l-a arestat pe când ieşea după ora de rugăciune
din Capela facultăţii, la 9 Iunie 1948.
După anchetele
de la Sibiu şi Braşov, securitatea comunistă decide: 3 ani de temniţă. Tânărul
student Gheorghe Opriş cunoaşte calvarul închisorilor trecând prin <<moara dracilor>> care erau stăpâni
la Jilava, Braşov, Piteşti, Canal-Capul Midia. Stăpâni cu sâmbrie şi slujbaşi în acelaşi timp ideologilor lor
roşii: Macarenko, Pavlov, Ana Pauker, Zeller, Dulgheru, Sepeanu, Nicolski, l-au
avut ca instructor-demon pe Eugen Ţurcanu. Scapă cu viaţă ca prin minune de la Infernul
Reeducării Piteşti, dar ajunge la cel de la Gherla. Despre acest ultim popas al măcinării avea să scrie în volumul său
de memorii: „Drumul Golgotei”, următoarele:
„Omul
îşi dorea moartea, dar ea nu venea. Iar chinul de a te dezbrăca de demnitatea
de om, de aţi omorî conştiinţa, era de nesuportat.” (Bacău, 2008, p.
61)
Graţie
comportamentului său exemplar, la expirarea pedepsei celor 3 ani, primeşte
gratitudinea celor 24 de luni supliment, acordate pentru Bicaz-Neamţ, lagărul
de muncă forţată, între 1951-1953...
Tăria de
caracter, educaţia creştină şi nobleţea sufletească oferite scut existenţei şi
continuităţii Neamului l-a făcut biruitor în încleştarea cu răul ateo-comunist.
Prin Infernul
de la Piteşti, totuşi, marele Diavol, tartorul dracilor a fost grav terfelit şi
umilit. A fost la un moment dat tentat să renunţe la propriul Infern, dar nu-i
plăcea subordonarea, astfel că, deşi mulţumit şi satisfăcut pe deplin de
diabolica teroare-tortură, a renunţat.
Fiecare zi te
încremenea cu groaza care se aşternea peste ea. Echipele de torţionari
selectate prin promisiunea eliberării, pozau la început în prieteni şi camarazi de
suferinţă, amăgind şi înşelând pe cei din jur. După destăinuirea novicilor,
urma declanşarea unei bătăi furibunde, în aşa fel încât turmentaţi şi îngroziţi
de năpustirea celor pe care îi credeau suferinzi şi pătimitori, aveau trei
alternative: sinuciderea, rezistenţa ori promovarea în rândul
călăilor-torţionari, treaptă cea mai odioasă, laşă, dezonorantă.
Pentru
tămăduirea rănilor şi încetarea prigoanelor se cerea autodemascarea. În toate
zilele în care plutea acea atmosferă de groază şi teroare şi figurai ca martor
la spectacolul diabolic, angoasa era totală. Preferai să-ţi vină rândul mai repede în malaxorul torturii pentru a se alege
într-un fel, suferinţa ori deznădejdea.
Într-o zi i-a
venit rândul şi studentului Gheorghe Opriş: „se stinsese lumina, nu era
curent. M-au bătut pe întuneric. Se da, se da pe nevăzute. M-au bătut unde
nimereau, până nu au mai putut. A doua zi, oglindindu-mă în gamelă să-mi văd
chipul, nu mai m-am recunoscut. Mi-a spus peste ani un prieten: <<multe
feţe desfigurate am văzut, dar ca a lui Opriş nu am mai văzut>>.
<<Să scoţi tot putregaiul din tine>> urla Ţurcanu şi <<veţi muri când vrem noi, nu când vreţi
voi>>. În acest cuptor de iad,
singura şi ultima nădejde era în ocrotirea cerului. Mă rugam mereu cu putere,
cu deznădejde, şi Dumnezeu nu m-a lăsat.” (Drumul Golgotei,op. cit.)
Dumnezeu a
fost continuu în faţă şi în spate, de o parte şi de alta a celor mult prea
încercaţi Fii ai Săi, nelăsându-i pradă întunericului, forţelor diabolice care
au schimonosind insul căzut în tentacolele urii, ale violenţei, făcându-l pradă
satanizării, pieirii.
Dimpotrivă din
victimile vieţii prin ura lor au făcut Eroi, Mărturisitori, iar din cei
sacrificaţi morţii a înălţat Martiri şi Sfinţi.
„Socoteam
că cele îndurate sunt un prilej de spălarea unor păcate personale faţă de
Dumnezeu şi totodată sunt o jertfă adusă pentru salvarea neamului nostru de sub
stăpânirea celor ce vor să-i scoată din suflet, gândul şi dorul de Dumnezeu şi
să-i sădească în inimă ura, în locul dragostei...Mi se părea că duhul cel rău
îi inspiră, aşa ca să fie biruitori asupra binelui din om. Totodată, vedeam că
sunt tot mai convinşi că fac un lucru bun, ba mai mult, că slujesc unui ideal
superior, că sunt chemaţi să ajute la construirea societăţii ideale. Nu mi-am
putut explica acest fenomen de rătăcire colectivă, decât ca un proces de
demonizare în masă. ” (ibid.,p. 63)
Întărirea
credinţei, adâncirea crezului demnităţii, înălţarea harică toarse în caierul
suferinţei din închisori au promovat în planul devenirii transcedentale,
transformarea sufletească a creştinilor mistici-luptători, care la capătul
ispăşirii, al izbânzii şi-au înnobilat destinul prin slujirea lui Dumnezeu şi a
Patriei ca preoţi de mir sau monahi, precum, mărturisitorii: Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Constantin
Voicescu, Vasile Pătraşcu, Mihai Lungeanu, Arsenie Papacioc, Alexandru
Munteanu, Nectarie Ciolacu, Liviu Brânzaş, Vasile Rebreanu, Ilarion Argatu,
Lepădatu, etc. ( Fabian Seiche-Martiri şi mărturisitori români din secolul
XX. Închisorile comuniste din România. Ed. Agaton, Făgăraş,2010, p. 395)
Studentul
Gheorghe Opriş a confirmat prin propria experienţă a pătimirii, că suferinţa
întăreşte credinţa, păstrează echilibrul,înalţă morala: „A ieşit din temniţă,
consemnează un alt mare pătimitor creştin Nicolae Purcărea, cu
sufletul nealterat, integru, curat şi călit, hotărât să-şi urmeze destinul,
misiunea pe care o are de îndeplinit spre preoţie.” (Revista „Permanenţe”, Februarie, 2007)
După eliberare
reia cursurile la Facultatea de Teologie din Sibiu, terminând în 1955, ca şef
de promoţie. Se căsătoreşte cu fiica unui fost deţinut politic din Mândra,
Mărioara Dan.
De Schimbarea
la Faţă a Domnului, pe 6 August 1956 este hirotonit preot pentru parohia
Merghindeal-protopopiatul Agnita. Slujeşte mai departe la Dealu Frumos şi la
Rupea unde reînfiinţează în 1975, protopopiatul pe care-l va conduce până în
anul 1993. În anul 2005, părintele Gheorghe urcă la ceruri în Ceata Noilor
Martiri şi Mărturisitori Dacoromâni.
Întreaga viaţă
a părintelui Gheorghe Opriş a curs între lacrimi şi surâs, între datorie şi
dăruire, între suspin şi împăcare, între durere şi iertare, între neputinţele
omeneşti şi frumosul realizat, între năzuinţă şi împlinire, între Neam şi
Dumnezeu.
Gheorghe Constantin Nistoroiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu