Gheorghe Constantin Nistoroiu
(partea a III-a)
Tensiunea
interetnică între două sau mai multe ţări apare atunci când statul acelei
naţiuni, seminţii sau rase, renunţă prin germenii lui politici la principiul
autorităţii şi demnităţii de sine instituit de Dumnezeu-Atotcreatorul tuturor
neamurilor, respectiv naţiunilor, de a-şi păstra caracteristica unicităţii,
tradiţiei, religiei, culturii, menirea şi responsabilitatea sa în istorie
privind raportul ţării respective cu Biserica lui Hristos, cu Naţiunea
propriu-zisă, cu celelalte naţiuni în drumul ei spre mântuire, prin testamentul
divin lăsat tuturor popoarelor de Mântuitorul Iisus: unitate în diversitate!
Abaterea de la
această dumnezeiască deviză: unitate în diversitate!, pentru a
împrumuta o ideologie atee, străină, care este deopotrivă contrară Naţiei cât
şi Bisericii, promovează în rândul statelor care includ şi bisericile lor naţionale
chiar dacă sunt sau nu surori întru Hristos-Capul lor, o
tensiune constantă, ce se conturează apoi într-o criză politică, conflict
diplomatic, expansiune armată, hegemonie samavolnică, ură acută, antisemitism
cronic, iredentism acerb, toate înveşmântate într-un anacronism istoric şi
politic.
Tocmai de
aceea societăţile se grupează în state mici sau mari, în funcţie de râvnă, de ambiţie, de invazie, de acaparare,
de răpire, de ajutorul acordat de anumite Cancelarii, prin hrisoavele
fals-emise care fac oficiul arbitrajului noilor frontiere şi nicidecum prin
spirit, cultură, credinţă, adevăr ori martiriu întru Jertfa şi Crucea Hristică.
Este
arhicunoscut faptul că dimensiunea continuităţii dacoromânilor în Vatra lor
strămoşească milenară nu a fost contestată până la sfârşitul veacului al
XVIII-lea. După unirea tuturor dacoromânilor de către cel mai mare voievod
valah Mihai Viteazul, într-o Dacie Nouă, Imperiul Habsburgic a reacţionat
pentru distrugerea dorinţei şi a menţinerii unităţii naţionale, de teama
pierderii principatului transilvan, născocind teorii absurde ca cele susţinute
de Robert Roesler în Românische Studien, de
Franz Joseph Sulzer la 1781, în Geschichte
des transalpinischen Daciens, de Johann Christian Engel în Fortsetzung der allgemeinen Welthistoire
durch eine Gessellschaft von Gelehrten in Deutschland und England ausgeferigel,
de John Iacob Gebaur la 1804, în Geschichte
des Ungarischen Reiches und seiner Neberlander şi la 1813, în Geschichte
des Ungarischen Reiches, de Joseph Karl Eder la 1778, în Supplex Libellus Valachorum Transylvaniae
iura tribus receptis Nationibus communia postliminie sibi adseri postulatium.
În tabăra Adevărului însă, se găsesc multe personalităţi străine marcante care susţin dimpotrivă
şi deopotrivă continuitatea neîntreruptă a dacoromânilor: Poggio Bracciolinii
la 1451, în Disceptationes convivales, papa Pius al II-lea alias Enea
Silvio Piccolomini la 1489, în Historia rerum ubique gestarum locorumque
descriptio, J. Vadianus la 1534, în Epitome trium terrae partium
Asiae, Africae, et Europae compendiarium locorum descriptione, continentes,
Tiguri, Johannes Lebel la 1542, în De
oppido Thalmus, Antonius Bonfinius, la 1568, în Rerum
Ungaricarum decades quatuor cum dimidia, Basileae, Antonio Maria
Graziani (1537-1611) în De Ioanne Heraclide Despota, Johann
Troster la 1666, în Das Alt-und Neu-Teutsche Dacia, Das ist Neue Beschreibung des Landes
Siebenburgen, Nurnberg, E. Gibbon la 1788, în The History of the Decline and
Fall of the Roman Empire, Paul Joseph Schafarik la 1844, în Slavische
Alterthumer, Leipzig, J. A.
Vaillant tot la 1844, în La Roumanie, A. D. Gerando la 1845, în
La
Transylvanie et ses habitants, Paris, I. C. Schuller la 1855, în Zur
Frage uber den Ursprung der Romanien und ihrer Sprache, Sibiu, Amedee Thierry la 1856, în Histoire
d’ Attila, Paris, E. A. Bielz la 1857, în Handbuck der Landeskunde
Siebenburgens, Sibiu, M. Felmer la 1867, în Kurzgefasste
Historische Nachricht von der Wallachischen Volkerschaft uberhaupt und
derjenigen isonderheit der heut zu Tage in dem Kayserlichen Koniglichen
Erb-Furstenthum Siebenburgen anzutreffen ist, în „Archiv des Vereins
fur siebenburgische Landeskunde, Julius Jung la 1876, în Die Anfange der Românen,
Kritisch-ethnographische Studien, în
„Zeitschrift fur Oesterrei-chischen Gymnasium”, Josef Ladislau Pic la 1880,
în Uber
die Abstammung der Rumânen, Leipzig, A. Dopsch la 1923, în Wirtschafliche
und soziale Grundlagen der europaischen Kulturentwicklung, Berlin, Gustav
Kisch la 1926, în Siebenburgen im Lichte der Sprache, ein Beitrag zur Kulturgeschichte
des Karpathenlander, Leipzig, Giono Lupi la 1931, în Intorno
all’ origine dei Romeni, Jaroslav Muller la 1932, în Nasi
rumânsti sousede, Praha, R. W. Seton-Watson la 1934, în A
History of the Roumanians from Roman times to the completion of Unity, Cambridge,
M. Besnier tot la 1934, în Histoire des Hongrois et de l’ Etat magyar,
Paris, Marcel Emerit la 1939, în Les derniers travaux des historiens roumains,
F. Altheim tot la 1939, în Die Soldaten-kaiser, Frankfurt am
Main,
K. Jaber la 1940, în Die Rumânische Sprach-Atlas und Struktur des
daco-rumânischen Sprachgebites, Ernst Gamillscheg la 1940, în Uber
die Herkunft der Rumânen, Berlin, Hans Koch la 1940, în Die
neue Propylaen-Weltgeschichte, Berlin, Mario Ruffini la 1941, în Il
problema della romanita nella Dacia. Studio storico-filologico, Roma,
ş.a... (Milton G. Lehrer-Ardealul Pământ Românesc. Editura Ştiinţifică şi
Enciclopedică, Bucureşti, 1989, p. 31)
Atuul
cronicilor maghiare, în speţă Gesta
Hungarorum-de Ladislau cel Sfânt (1077-1095) şi Gesta Hungarorum a lui Simonis de Gheza (1272-1290), care susţin „dovada” enclavei maghiarilor din estul
Ardealului îl constitue descendenţa
secuilor din ramura hunilor, omiţând intenţionat să se precizeze antica anterioritate
a dacilor faţă de huni şi secui în Transilvania prototracă.
Istoricul
Karoly Szabo vede în secui pe urmaşii Chazarilor,
Iosif Thury îi consideră huno-avari, J. Karacsonyi le dă
apartenenţă bulgară apoi, dintr-o ramură
a gepizilor, iar Ladislau Rethy îi consideră descendenţi ai pecenegilor. (Kirâlyi telepitvenyesek-e a szekelyek?
Tîrgu Mureş, 1884; A szekelyek eredete, Cluj,
1898, în „Erdelyi Muzeum”, 1898, p.
216; A szekelyek eredete es Erdelybe valo
telepulese, Budapesta, 1905; A szekely nev, în „Ethnographia”, 1890)
Cronicarul sas
Georg Reichersdorffer afirmă pe la 1550, că secuii de fapt îşi află originea
în obârşia ramurei sciţilor.
(în Chronographia Transilvaniei, Viena, 1550, publicată de J. Bongars, Rerum
Hungaricarum Scriptores, Frankfurt, 1600, p. 582-589; A Prospect of Hungary and
Transilvania. London, 1664, p. 33-40; Schwandtner, Scriptores Rerum
Hungaricarum veteres, Viena, 1746, p. 800-810)
Un mare
specialist român în problema secuiască, G. Popa-Lisseanu afirmă că anterior
venirii secuilor în Ardeal ei se aflau ca mercenari răspândiţi în diferite
regiuni ale Ungariei, păzind burgurile şi castrele, servientes regis.(Sicules et
roumains. Un proces de denationalisation, Bucureşti, 1939, p. 18)
Alte cronici
vechi ungureşti ca cea a lui Simonis de Gheza, pomenesc de aşezarea
dacoromânilor şi a cânezatelor lor în teritoriile locuite ulterior de secui. (Gesta Hungarorum, Scriptores, I, cap.21,
p. 162-163; G. Popa-Lisseanu, Originea
secuilor şi secuizarea românilor, vol. II, 1938, p. 117)
Începutul
deznaţionalizării vlahoromânilor din secuime este oficializat prin politica de
stat a maghiarizării dacoromânilor, inaugurată de regele Ludovic de Anjou la
1366, prin excluderea românilor ardeleni din viaţa politică, pentru a nu
constitui o ameninţare la adresa nobilimii ungare şi pentru a preîntâmpina
instituirea unui voievodat român în Transilvania, capabil de unire prin
voievodul său cu confraţii din cele două principate valahe, surori, Moldova şi
Ţara Românească.
Împroprietărirea
şi înnobilarea unei părţi a românilor era condiţionată strict politic şi
religios: maghiarizarea şi catolicismul. Singura opoziţie în Ardeal a venit din partea
boierilor şi a ţăranilor făgărăşeni care şi-au păstrat autoritatea, curajul,
demnitatea şi credinţa valahă cu şi prin confraţii lor de dincolo de Carpaţi.
Ţărănimea
ardelenească-Iarba verde de Acasă,
tradiţionalistă şi conservatoare a influenţat energic însă populaţia secuiască
spre ritul ortodox, astfel încât a fost nevoie la 1234, de intervenţia expresă
a papei Grigore al IX-lea ca să oprească migraţia spre ortodoxie, culminând astfel
cu Sinodul de la Buda din 1299, care
interzicea românilor să participe la Liturgia cultului lor ori să ridice sfinte
lăcaşuri ortodoxe. (Ştefan Lupşa, Catolicismul
şi românii din Ardeal şi Ungaria până în 1556, Cernăuţi, 1929, p. 59)
Regele Ungariei
Sigismund, decidea la 1428, ca: „să se despoaie de avere toţi nobilii şi
cânezii care ţin pe moşiile lor preoţi ortodocşi, ce duc poporul în rătăcire,
iar preoţilor care vor boteza vreun copil în religia ortodoxă să li se confişte
averea.” (Ştefan Lupşa, op. cit. p. 74)
Este lesne de
înţeles la ce supraeforturi psiho-moral-sociale erau expuşi românii ardeleni
din partea neamului lui Attila şi cu ce riscuri şi-au păstrat cei care au
rezistat martiric odorul credinţei străbune.
Să amintim şi
faptul deloc lipsit de importanţă că papa Silvestru l-a încoronat pe Ştefan cel
Sfânt, ca rege al Ungariei.
După
catastrofala înfrângere de la Mohacs din 1526, Buda ajunge paşalâc otoman, iar
Ardealul devine un principat autonom condus de ardeleni trecuţi la calvinism,
neslăbind prigoana împotriva românilor ortodocşi, ba dimpotrivă întărind-o prin
hotărârea Dietei de la Sibiu de la 1566: „Episcopii români, fie preoţi sau călugări,
care n-ar voi să se lepede de erezie, şi ar continua să ducă poporul spre
pieire, să fie scoşi din ţară.”(Ştefan Meteş, Istoria bisericii şi a vieţii religioase a românilor din Ardeal şi
Ungaria, Arad,1918, p. 41; G. Popa-Lisseanu, op. cit., p. 74)
Pentru
vremurile mult mai vechi, statisticile privind raportul populaţiei dacoromâne
în cadrul enclavelor secuisto-maghiare lipseşte, dar se ştie că după 1700 d.
Hr., românii au scăzut în intervalul a două secole din cadrul populaţiei
secuieşti, de la 55% la 5%, astfel că la 1733, din cele 100 de comune ale
judeţului secuiesc Trei Scaune, 94
erau predominant româneşti şi că: „Într-adevăr, în acele vremuri nu a existat
nici o comună în regiunea secuiască în care să nu se fi găsit români.”
(G. Popa-Lisseanu, op. cit., p. 154)
Premisele unui
efort susţinut şi continuu privind hegemonia maghiarilor asupra Transilvaniei
s-au intensificat odată cu intrarea lor în componenţa Imperiului Habsburgic, prin
odiosul dualismn de la 1867: „Înfrângerile
austriecilor la Koniggratz şi Sadova din 1866 în faţa armatelor prusace l-au
determinat pe Francisc Iosif I să sancţionaze, la 8 Iunie 1867, încorporarea
Marelui Principat al Transilvaniei la Ungaria, anulând autonomia multiseculară
a acestui principat şi legile votate de Dieta de la Sibiu din anii 1863 şi
1865.” (Traian Valentin Poncea-Lupta românilor din Transilvania împotriva
legislaţiei învăţământului în primii ani ai dualismului austro-ungar
(1867-1876), în <<Muzeul Naţional>>, anuar al Muzeului Naţional de
Istorie, Bucureşti, an. VI (1982), p. 335)
Germenii deznaţionalizării se află aprioric în
gena hunilor şi de aici consecinţa rămâneri lor sub aura xenofobismului barbar.
Dacă ne
aruncăm pe scurt privirea asupra celor două scrisori celebre dintre doi
politicieni la fel de celebri, baronul Nicolae Wesselenyi şi Ludovic Kossuth,
care analizează problema naţională, cea a proprietăţii, a drepturilor
cetăţeneşti ale celorlalte popoare, observăm că totul gravitează însă în jurul
clasei dominante. Pentru salvarea nobilimii Kossuth este de părere că aceasta
trebuie să desfinţeze repede natura raporturilor feudale, căci: „astfel nobilimea cade sub ascuţişul coasei
şi acest praznic al tăierii va fi totodată şi ziua morţii constituţiei maghiare
şi a naţionalităţii maghiare.”(David Prodan, Transilvania şi iar
Transilvania. Ed. Enciclopedică, 2002, p. 65)
Moştenirea
predominantă a seminţiei huno-ungro-maghiară este obsesia deznaţionalizării, pe
care au înfiat-o în goană din faşa de pe şeile cailor: „Nu trebuie să uităm, scrie Wesselenyi, că în această nobilime există acum naţionalitatea noastră... La noi
acea mare majoritate (a celorlalte neamuri) e egală cu zero şi numai numărul nobilimii are valoare. În acest număr,
desigur, majoritatea e maghiară, şi de aceea, numai de aceea, nu este o
absurditate ca limba ei şi neamul ei să stea deasupra celorlalte.” (ibid.,
p. 66)
Sub egida trecutului lor glorios, deşi scurt,
aristocraţia în colaborare cu intelectualitatea ungară, încurajate din rândul
celorlalte naţionalităţi de anumite pături obediente, maghiarimea a promovat o
politică acerbă de deznaţionalizare a celorlalte popoare din cadrul Imperiului
Austro-ungar, după acel act mârşav din anul 1867.
Secuizarea
forţată, violentă, înşelătoare, mistificatoare a atins o adevărată exterminare
a românilor. Prin scoaterea din statisticile lor maghiare, prin măsurile cele
mai dramatice asupra populaţiei dacoromâne a continuat să-i împingă pe românii
ardeleni în braţele calvinilor şi a catolicilor până în perioada primului
război mondial, ba chiar şi sub vremea dominaţiei româneşti, împinindu-se
astfel secolul deznaţionalizării celei mai diabolice: „Să lăsăm la o parte, scria în broşura Politica naţională scriitorul Geza Kosztelsky, minciuna convenţională conform căreia noi pretindem că nu vrem să
ucidem naţionalităţile nemaghiare. DA-NOI
VREM SĂ LE SUPRIMĂM ŞI TREBUIE SĂ LE SUPRIMĂM! (Nemzeti politika a
Feldvideken-Politica naţională în Ţinutul de Sus-Slovacia, Budapest, 1898, p.
23)
La rubrica
naţionalităţilor, dacoromânii erau trecuţi insignifiant ca număr, or se ştie că
doar românii ardeleni aparţineau religiei ortodoxe şi greco-catolice, unde numărul
lor era destul de ridicat, covârşitor.
La 1910, în
judeţul Orhei, erau trecuţi la naţionalităţi 2840 de români, iar la ritul
ortodox şi greco-catolic 5528... În comuna Micfalău-Trei Scaune, la
naţioanalităţi erau trecuţi 6 români, iar la cultul ortodox şi greco-catolic
figurau 918 suflete. (G. Popa-Lisseanu, op. cit., p. 140)
La 1907, Dr.
Reiner Zsigmond, secretarul Consiliului de Miniştri maghiar, sublinia aprig
doleanţa sa: „Principiul necesar şi general afirmat pentru unitatea naţiunii maghiare
şi manifestarea hatărâtă a energiilor ei este a maghiariza.” (A Keleti vallasu magyar nemzeti egyhaz
szervezese/ Organizarea bisericii naţionale maghiare de rit răsăritean,
Budapest, 1907, p. 13)
În locul din
apropierea Schitului Iezerul din judeţul Vâlcea, numit „Crucile Moşilor”, citim următoarea inscripţie martirică:
,,ÎN ACEST LOC SUNT ÎNGROPAŢI PE
ALBIA RÂULUI APROAPR 300 CĂLUGĂRI AI VECHIULUI SCHIT- IEZERUL
PE LA ANII 1545-1554 VOIEVODUL MIRCEA CIOBANUL, ÎMPREUNĂ CU SOŢIA SA
DOAMNA CHIAJNA, AU REFĂCUT SCHITUL, ÎNGROPÂND LA TEMELIA ACESTUIA UN CAZAN CU
AUR. MAI TÂRZIU, GINERELE VOIEVODULUI, UN NEMEŞ UNGUR DIN TRANSILVANIA, AFLĂ DE
LA SOŢIA SA DE COMOARĂ. TRECE MUNŢII CU O CEATĂ DE SLUJITORI, UCIDE CĂLUGĂRII,
FURĂ AURUL, DĂRÂMĂ SCHITUL ŞI TRECE ÎN ŢARA SA. LOCUL UNDE ODIHNESC SUFLETELE
CĂLU-GĂRILOR UCIŞI, ESTE MARCAT PRIN TREI CRUCI DĂLTUITE ÎN STÂNCĂ, NUMITE „CRUCILE MOŞILOR”
Poate, că nemeşul era creştin?..
Poate, că a râvnit doar aurul?...
Poate, că sacrificiul călugărilor
era plata pentru efortul
deplasării?
Poate, pentru dezgropatul
aurului, că de, era ginere de os domnesc?
Poate, i-a redus la tăcere pe
monahi ca să nu fie ispitiţi?
Poate, ca să nu-şi piardă
călugării mântuirea?
Poate, cine mai poate şti?!?...
(fragment din CINE SUNT HUNII-UNGRO-MAGHIARII)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu