Horațiu
Mălăele - „Tristețea ploilor”
Grid
Modorcea, Dr. în arte
13
Martie 2025
Am luat cartea „Tristețea ploilor” de Horațiu Mălăele.
Cum drumul meu spre casă trece prin Cișmigiu, m-am așezat pe o bancă și am
început să o răsfoiesc. Voiam să citesc câteva pagini, să intru în atmosferă.
Dar am citit-o pe toată. Fiindcă e o
carte „mitutică”, cum ar spune Eminescu,
dar plină de minuni, cum era și ziua primăvăratică, după atâta frig și ceață
politică. Și fantezia lui Horațiu m-a făcut să cred că sunt dincolo de timp,
poate în Olimp, un Olimp de mahala, pe care el îl urcă la cele cerești.
E povestea lui Caius, un bătrân de 104 ani, care
trăiește din amintiri, ca orice bătrân, și amintirile lui încep din copilăria
petrecută la orfelinat (sursă autobiografică), crește, până ajunge să trăiască
într-o vilă, la etajul 2, în Cotroceni, dar împrejurările îl duc la Paris,
unde, talentat în taina liniilor fiind, reușește la Școala de Arte Frumoase,
trăiește în mediul parizian al marilor artiști, ca să-și întâlnească marea
iubire și șirul minunilor să se oprească miraculos, să ajungă la primul deces.
Carte e plină de portrete admirabile, cum este
autoportretul pe care Caius și-l face privindu-se în oglindă. Dar toate
personajele pitorești pe care le întâlnim în carte, au parte de descrieri care
îl trădează pe artistul Horațiu Mălăele, pe observatorul omului, al sufletului
omenesc. Dar ceea ce nu poate face linia, face cuvântul. Portretele nu sunt
doar fizice, sunt și sufletești. E un
șir de portrete literare de un mare rafinament artistic. Enumerarea lor, prin nume de mahala, seamănă
cu descrierea eroilor lui Eminescu din povestirea „Părintele Ermolachie
Chisăliță”, care se duc să dea foc la biserică, fiindcă au descoperit că acolo
trăiește Satana, de care trebuiau să scape. E un simbol actual, care nu există
în Groapa lui Ouatu („Cuțarida” lui Eugen Barbu). Amintirea pură stă și în
plăcerea de a inventa nume. Pe erou îl cheamă Titu Caius Rogalski-Odor, „un
titan al ratării”, crescut de o surdo-mută, Rada Odor, care totuși reușește
să-i povestească orfanului înfiat „Capra cu trei iezi”. Apoi anturajul lui
Caius e format numai din „personalități” ilustre, ca Gina Cur de Fier, Titi
Limbric, Nicu Lipitoare, Gigi Morișcă, Zozo Piticu, Cuțit, Marmeladă și Lapte,
și alte asemenea, scoase parcă din „Marea hoinăreală a fraților Coen”, film
inspirat din Odiseea lui Homer, sau din „Poker” după Adrian Lustig, unde
Mălăele îl joacă pe mafiotul Titel Pangică.
Cartea e înecată în citate și poezii de o mare
savoare, așa cum la un moment dat plouă cu fluturi. Plouă în locuința de acasă,
dar el plasează magica secvență la Paris, așa cum tot acolo, în splendida lume
a artiștilor avangardiști, o plasează, hodoronc-tronc, pe doamna Camelia,
îngrijitoarea vilei din Cotroceni, cu bagajul ei lingvistic. De, trebuia un
contrapunct, ca la ploaia de fluturi (p. 31-32) să avem și o ploaie de
înjurături (p. 36-37). Suntem însă în
convenție, fiindcă nu poți avea pretenția de coerență în amintirile unui
„tânăr” de 104 ani! Ploaia de fluturi este metafora nostalgiei absolute.
Evident, așa cum „Emma c’est moi”, așa și Horațiu Mălăele poate spune „Caius
c’est moi”. El nu are încă 104 ani, dar va avea, și nu este greu să și-i imagineze
de pe acum. În fond, dacă scoatem 72 de ani, cât timp a fost mort, cum vom
afla, Casius a trăit, a fost în viață, numai 32 de ani. De aceea e atât de tânăr la 104 ani!
Citind această povestire, care mi-a stârnit dorința să
o recitesc, am ieșit din spațiu și timp. Nu mai trăiam pe vremea scăpaților de
la balamuc. Eram în lumea eternității, lumea artei, o fascinantă lume care ne
face să plutim dincolo de mahala, în paradis.
Partea amintirilor pe care Caius o derulează la Paris
seamănă izbitor cu „Midnight in Paris”, filmul lui Woody Allen, în care eroul,
un scriitor, Gil (Owen Wilson), care trăiește în secolul al XXI-lea, se
întoarce în timp și, la miezul fiecărei nopți, devine contemporan cu
personajele din „Belle Epoque”, cu care se întâlnește și Caius la Paris.
Obsesia lor este când era mai bine să trăiești, în „Belle Epoque, în
„Renaștere” sau în „Antichitate”? Nu le place prezentul. Prezentul întotdeauna
e trădat. Dar și cei din „Belle Epoque”, epoca în care Gil vrea să trăiască,
spuneau același lucru, așa cum spun și românii azi: „Era mai bine când era mai
rău”. E o paradă de opinii cu aceiași mari artiști, aceiași mari scriitori,
francezi, italieni, spanioli, americani. Întâlnirile au loc în casa Gertrudei
Stein, unde Gil/Caius îi cunoaște pe Matisse, Picasso și Hemingway. La fel, cum
Gil e fascinat de Adriana (Marion Cotillard), și Caius e îndrăgostit de
prietena lui, cu care locuiește, Amina.
După aventura lui Casius de șapte zile cu olandeza
Lotte, începe parcă altă carte, îl părăsim pe Woody Allen și intrăm în
universul lui Mircea Eliade. Urmează o poveste de dragoste de un romantism
paranormal. Amina e internată, suferă de o boală ereditară rară, care nu poate
fi rezolvată decât de Leopold, un profesor de științe paranormale din Viena.
Merg acolo, dar suntem în anul 1939, când Germania începuse invaziile. Și la
granița austro-elevețiană, când nemții urmăreau un ceh, Caius al nostru este izbit
deodată de o lumină incandescentă, ca Dominic, eroul din proza lui Eliade,
„Tinerețe fără de tinerețe”. Lumina incandescentă este un laitmotiv în prozele
lui Eliade. A preluat ideea și Dan Pița în filmul „Eu sunt Adam”. Caius se
trezește într-un spital. Își ridică un braț, și-l vede cadaveric. Unde sunt?
Cine sunt? Cât am dormit? O zi, două, o săptămână, un an? 72 de ani, îi spune
infirmiera pe nume Brigitte care se ocupă de el. Și aflăm că spitalul poartă
numele Aminei, care voise să se facă medic, se făcuse, dar nu mai trăiește, i-a
lăsat spitalul lui Brigitte, fiica ei. Fiica ei, care nu poate fi decât fiica
lui Caius. Deci fiica își îngrijea tatăl. De când el și-a revenit, Brigitte e
uimită cât de repede recuperează Caius, ca rejuvenescența lui Dominic. El
revine la București, în vila din Cotroceni, amintirile devin fum, și își reia
tabieturile zilnice, din care nu lipseau trabucul și alcoolul de calitate.
Fumul pare că-l înghite odată cu tristețea amintirilor.
Multe întâmplări par similare cu scenele din „Midnight
in Paris”. De parcă Woody Allen i-a citit cartea lui Horațiu sau de parcă
Horațiu a vrut să descrie filmul. Aici apar mai multe inadvertențe și potriveli
nepotrivite. Spun asta, fiindcă și eu mi-am petrecut o vreme în zona
Bateau-Lavoir și am hoinărit mult prin cartierul Montparnasse. În fond, ce este
timpul? Un prezent continuu. Și eroul devine contemporan cu Michelangelo,
ajunge ucenic și la Bosch, și la Vermeer, la Henri Matisse, Brâncuși și Van Gogh,
și la Frida Kahlo, și în atelierul lui Cézanne și Miró, și la alți mari pictori
din „Belle Epoque”. Și ce fantastică este ucenicia la Andy Warhol, unde devine
și cineast. E un mod sui-generis de a face istoria artelor plastice ca pe un
roman. Viața marilor artiști e o sursă de povestiri fantastice. O adevărată
ploaie de genii. Un exemplu, Brâncuși l-a cunoscut pe Matisse prin Theodor
Pallady. Prietenia lor i-a dus pe meleaguri americane, din această prietenie
s-a născut seria de ii românești pictate de Matisse. Pallady a locuit în Place
Dauphine nr. 12, unde a locuit o vreme și Brâncuși. El nu a cunoscut-o pe
Elvira Popescu. După cum nici Brâncuși nu a fost niciodată în casa doamnei
Stein. Dar suntem în împărăția fanteziei, nu trebuie să căutăm aici istorie și
precizie documentară, semnalăm doar un fapt colosal, că avangarda pariziană
este o sursă nesecată pentru fantezie. Această epocă se poate „literaturiza” la
infinit.
Oricum, Horațiu ar fi putut juca perfect în rolul lui
Gil, personajul interpretat de Owen Wilson. Și aici te apucă nebunia, de ce
geniile noastre nu sunt cunoscute în lume? Apare drama, tristețea, că țara
noastră nu știe să-și respecte valorile, să le ajute, să le creeze șansa de a
fi pe podium. Am avut și avem zeci de actori de Oscar. Dar mulți au murit în
uitare. Aici îți dai seama de ruptura dintre politică și cultură. Țările
dezvoltate nu fac politică fără cultură. Cultura este viața lor adevărată. O țară adună bogăție, dar devine civilizată
numai prin cultură. În primul rând prin Carte. E o fericire să vezi în
Manhattan cum mii de oameni stau la rând să cumpere o carte! Toată materia
trebuie să se concentreze pentru a sluji spiritul. La noi, geniile mor de
foame, precum Caius al lui Mălăele. Care este un fel de Petre Țuțea în mizerie.
Am avut și avem sute de genii, care au fost ignorate, fiindcă la noi politica
se face în afara culturii, fiindcă politicienii noștri sunt „semianalfabeți cu
internet”, ei nu concep să facă o politică pe bază de cultură, singura care
menține identitatea țării. Un popor atât de dotat, e condus de proști. Dar
greșesc, jignesc proștii. Conducătorii noștri nu sunt proști, sunt idioți!
Cartea lui Horațiu Mălăele nu este accesibilă
oamenilor neinițiați. El face o paradă de cultură. Marea cultură are nevoie de
elită. Dacă nu știi cine a fost Elvira Popescu și Theodor Pallady, pe care
Caius îi întâlnește la Madame Stein, degeaba o citești. Cartea e un sumumum de
informații culturale, o arhivă vie de personlități mondiale, dar fără
dicționar, fără subsol. Numai cititorul inițiat are satisfacții estetice. Politica, singură, ucide orice identitate.
Văd o mare de genii ale României, sute și mii de talente, care mor în uitare,
în ignorare. Cunosc atâtea talente care s-au pierdut, care nu au avut noroc,
care nu au primit nici o șansă de la țară. Și unele au făcut multe pentru
România. Și nu pot să nu pomenesc aici cazul poetului Simón Ajarescu, un geniu
absolut, creator de limbă nouă, un al doilea Eminescu în acest sens, dar
ignorat de critică și de autorități, care l-au lăsat să moară în mizerie.
Dormea cu capul pe o rogojină și se hrănea cu grâu încolțit. Punea într-o
farfurie un pumn de grâu, puțină apă, așeza farfuria la fereastră, la soare, și
când boabele dădeau rod, mânca verdeața ca pe o salată. A făcut o școală de
poezie, au ignorat-o. De fapt, au desființat-o, așa cum au desființat și școala
de nai a lui Gheorghe Zamfir de la Conservator. Eu l-am pomenit peste tot pe
Simón, fiindcă a fost un spirit liber, neancorat în nici o gașcă, dar degeaba,
parcă am strigat în pustiu. Da, fiindcă aici e pustiu. Vă pot înșira acum, pe
loc, cel puțin zece genii pe care le cunosc, dar sunt ignorate, în primul rând
de breasla literară și artistică. Vorba „să moară capra vecinului” a devenit
politică de stat. Geniile României sunt triste, ca proza lui Horațiu. Tristețea
geniilor pierdute nu are limite, deși are o explicație, politizarea în exces a
țării, a existenței, în scopul schizoid al jafului național. Asta e cauza fatalismului românesc.
Asta e prima mea impresie din Cișmigiu despre
„Tristețea ploilor”, gândurile mele trăite acolo, dar am citit cartea și în casă, să văd dacă e
mai bună în casă decât afară? Nu-i tot una. Mediul în care citești o carte te
influențează. Dar puteam să fiu și în
Grădinile Tuileries, ori în Central Park, fiindcă multe pagini mi-au adus
aminte de aceste parcuri.
Desigur, Caius este borgesian, adică un mare boem al
spiritului, un om cultivat, care face și din ploșnițe o pagină inspirată. Totul
e rafinat, am spus, ca și editarea cărții, perfect realizată de editura
BookZone, cu un corp de literă care parcă ajută limba literară să cânte cât mai
frumos. O pot citi și orbii. Horațiu vede atât de bine lucrurile fiindcă el a
creat show-ul „Eu sunt un orb”. Este o limbă înaltă, plină de farmec, o feerie,
cu pagini de mare poezie, înecată în metafore și savant umor, cu observații ale
oamenilor și ale vieții care îmi amintesc de limba studiată din Tehomir, cartea
neînregimentată a lui Horațiu. Dar și de poezia și pana lui Simón Ajarescu,
pentru care proprietatea termenilor avea o forță născătoare de limbă nouă.
Dar cele două cărți ale lui Horațiu nu seamănă între ele, sunt două cărți
diferite, Tristețea ploilor e mai puțin artificială, e plină de miez și de
savoare, fiindcă are o originală poveste de dragoste romantică. Primele pagini
descriu un mediu de groapă, dar limba îl ridică la spirit, îi conferă umorul
necesar. Ce miracol e limba! Ea poate face din țânțar, armăsar! Personajele de
mahala seamănă cu proza lui Fănuș Neagu, dar ceea ce are Horațiu superior este
declamația. Față de Tehomir, această povestire are oralitate. Sunt pagini în
care oralitatea devine un dialog comic, Caius vorbește adesea cu celelalte
personaje, tiradele lui parcă ar fi rupte din replicile unui personaj
shakespearian, cum este inserția cu preafrumoasa Didona, regina Cartaginei. Îl
și vezi pe scenă pe Horațiu cum recită aceste texte, cum declamă și face
gesturi suprarealiste. Iar fantezia cu decesul personajului îmi aduce aminte de
filmul său Funeralii fericite. Ca și acolo, Caius moare și învie. Totul
renaște, totul e viață, dar tristețea rămâne.
Notă - După ce i-am trimis cronica, H.M. mi-a răspuns:
„Grid, îti rămân îndatorat pentru cronica ta
înțelept-excepționalisimă. Dacă aș fi
avut timp să citesc atâtea cărți și să văd atâtea filme, câte par să se
căsătorească cu povestea mea, eu aș fi fost acu’ Grid Modorcea și aș fi scris o
cronică despre Horațiu Mălăele, care ai fi fost tu. Am terminat „Bulgărele”.
Esti, și vei rămâne, bufonul genial cu o mie de vieți, care arată regelui și
regatului, cu cinism și umor, rahatul împodobit și tristețea gloriei. Pentru
talentul, curajul și râvna ta, te îmbrățișez!
Ho”
Notă - Titlul original - „Tristețea geniilor”
Aranjament grafic - I.M.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu