ÎNVIEREA
NEAMULUI ROMÂNESC
-
PR. CONSTANTIN GALERIU -
JERTFA, NU MOARTEA!
Potirul durerilor era plin la acea cumpănă de vremi! A
luminat atunci în spiritul vostru, tinerilor, un cuvânt unic: „Vom muri şi vom
fi liberi!”. Nu l-a rostit nimeni în vreo altă ţară, în vreo altă revoluţie,
nici la 1789, nici la 1848, nici în 1917. Voi aţi descoperit libertatea în
moarte, dar nu în moartea ca moarte, ci în moartea ca jertfă. Aşa a fost la
început: Jertfa, nu moartea! „Mielul e înjunghiat de la întemeierea
lumii”(Apoc. 13:8).
Creaţia e întemeiată pe jertfă. Păcatul a transformat
jertfa în moarte. Dar Hristos a transformat, prin Cruce, moartea în Jertfă,
care duce la Ȋnviere – în jertfă rodește învierea.
În jertfa voastră a rodit reînvierea neamului. Voi aşa
aţi trăit moartea, ca jertfă; trăind-o aşa, moartea murise în voi mai înainte.
Murise frica, murise sclavia totalitară, murise josnicia materialistă, murise
ateismul, murise tot ce omoară viaţa în duhul ei divin, nemuritor.
Jertfa nu e moarte. Jertfa este DA, afirmaţie
originară, început de existenţă. Moartea este NU, este negaţie, este sfârșit de
existenţă.
„DIN LIBERTATEA VOASTRĂ ŞI NOI DEVENIM LIBERI”
Cauza jertfei este iubirea, este Dumnezeu; cauza
morţii este păcatul, este demonul. Jertfa este conștienţă; moartea este căderea
în inconștienţă. Jertfa este liberă! „Mergând Domnul spre patima cea de
bunăvoie…”, psalmodiază Biserica în Săptămâna Patimilor. Moartea e silnică, nu
e liberă, o refuzi. Jertfa e vizionară, privește într-un viitor, orizont
însorit de Soarele Dreptăţii. Moartea nu privește decât la întunericul cel
veșnic; jertfa e profetică, prevestește învierea, un nou început. Veacul celei
de-a opta zi a creaţiei. Profeţia morţii este groapa, căderea.
SUNTEȚI VII, TOT MAI VII!
A luminat în voi, martirii, acest înţeles al ofrandei
voastre pure, genuine, ați înţeles că nu muriţi, şi că, deci, sunteţi vii, tot
mai vii. Domnul vieţii, Iisus Hristos, a zis: „Adevăr, adevăr vă spun vouă: cel
ce ascultă cuvântul Meu şi crede în Cel ce M-a trimis are viaţă veşnică şi la
judecată nu va veni, ci a trecut din moarte la viaţă”(In. 5: 24). Voi aţi
trecut la viaţa de veci. Aţi dobândit deplina libertate pentru voi, dar şi
pentru noi. Din libertatea voastră şi noi devenim liberi „de cel rău”.
Ȋn martiriu se dezvăluie adevărul fundamental al
existenţei: starea de oferire spre împlinire.
La temelia înnoirii României, la sfârşitul acestui
ultim veac al mileniului stă mărturie jertfa voastră, a tuturor.
Ferice de neamul care se întemeiază şi se înnoieşte
prin jertfă în numele lui Hristos, Cel care, prin jertfă, ne-a dăruit Ȋnvierea.
„M-am străduit să vă așez în suflet credința, voi să o
mărturisiți!
Dumnezeu dă omului ceva din veșnicia Lui. Setea Omului
după veșnicie e pusă în el încă de la creație!
Asta să nu uitați vreodată!
București, 1989
NASTEREA
FARA DURERI
-
Sfantul Sofronie Saharov -
Cât de importanta este petrecerea – sa nu spun
exercitiul – în rugaciune ne-o arata experienta. Cred ca este îngaduit sa fac o
parabola cu viata noastra fireasca, sa aduc câteva exemple cunoscute noua din
viata cotidiana. Sportivii, pregatindu-se pentru concursurile viitoare, vreme
îndelungata repeta aceleasi numere, pentru ca, în momentul întrecerii, toate
miscarile deja asimilate sa le execute repede, cu siguranta si parca mecanic.
De cantitatea exercitiilor va depinde si calitatea executiei.
Voi povesti acum o întâmplare ce s-a petrecut într-un
cerc de persoane binecunoscute mie. Într-unul din orasele europene, doi frati
s-au casatorit aproape concomitent. Una din fete era doctor în medicina,
inteligenta deosebita si un caracter foarte puternic. Cealalta era foarte
frumoasa, vioaie, inteligenta, dar nu prea instruita. Când pentru amândoua s-a
apropiat timpul sa nasca, s-au hotarât sa experimenteze teoria ce aparuse nu de
multa vreme, a „nasterii fara dureri”. Cea dintâi, doctor în medicina, a priceput
rapid mecanismul acestui act si dupa doua-trei lectii de gimnastica, a renuntat
la exercitii, încrezatoare ca a înteles totul si la momentul potrivit va pune
în practica cunostintele dobândite. Cealalta avea cunostinte primitive de
anatomie si despre corpul uman, dar nu era dispusa sa se ocupe de partea
teoretica a problemei, si cu asiduitate a început sa repete întregul complex de
miscari ale corpului, pe care însusindu-le în mod corespunzator s-a dus la
operatia ce o astepta. Si ce credeti dumneavoastra? Prima, în momentul
nasterii, de cum au început durerile, a uitat toate teoriile sale si a nascut
cu mare greutate si în dureri (vezi Facere 3, 16). A doua însa, a nascut fara
dureri si aproape fara efort. Asa va fi si cu noi. A întelege „mecanismul”
rugaciunii mintii este un lucru usor pentru omul contemporan cultivat. Urmeaza
sa se roage doua-trei saptamâni, cu o oarecare osârdie, sa citeasca câteva
carti; si la toate acestea va putea si el sa adauge ceva. Dar în ceasul mortii,
când întreaga noastra faptura este supusa unei ruperi violente, când creierul
îsi pierde luciditatea si inima încearca fie dureri puternice, fie slabiciune,
atunci toate cunostintele noastre teoretice dispar si rugaciunea noastra poate
sa se piarda.
Este necesar sa ne rugam cu anii. Sa citim putin si
numai ceea ce se gaseste în atingere cu rugaciunea. Prin practicarea ei
îndelungata rugaciunea devine o natura a fiintei noastre, o reactie fireasca la
orice fenomen în sfera duhovniceasca, fie lumina sau întuneric, aparitie a
sfintilor îngeri sau ale puterilor demonice, fie bucurie sau întristare,
într-un cuvânt, în toata vremea si în toate situatiile. Cu o astfel de
rugaciune nasterea noastra pentru lumea de Sus poate cu adevarat sa devina „o
nastere fara dureri”.
Sfantul Sofronie Saharov, Despre
rugaciune, traducere de Pr. Teoctist Caia, Ed. Publistar, Bucuresti, 2006, p.
134-135
ZORII
ZILEI
-
Sfantul Tihon din Zadonsk -
Vezi un rasarit de soare si începutul unei zile. Aici
ai din belsug prilejuri pentru a cugeta la bunatatea Domnului si pentru a te
minuna de ea.
1) Când trece soarele de cealalta parte a pamântului
si se lasa noaptea, atunci ni se pare deja ca el oarecum nici nu mai este; însa
îndata ce rasare iarasi, ca si cum din nou l-ar face Ziditorul, marele
luminator îti aminteste ca atât el, cât si tu ati dobândit fiinta de la
Facatorul.
2) Îti aduce aminte despre Soarele Dreptatii, Iisus,
Fiul lui Dumnezeu, Care a murit si a înviat din morti. Asa precum coboara si se
ridica soarele cel materialnic, asemenea si Hristos, venind pe pamânt si
savârsind lucrarea cea mare a mântuirii noastre, S-a pogorât în mormânt si
iarasi S-a înaltat. Si asa precum soarele, rasarind, le lumineaza pe toate de
sub cer, bucurându-i si încalzindu-i pe toti, asemenea si Hristos, înviind din
morti, a luminat întreaga lume si a revarsat lumina Sa prin Apostolii Sai ca
prin niste raze duhovnicesti, încalzind si veselind inimile tuturor.
3) Îti arata învierea mortilor ce va sa fie. Dupa cum
soarele, coborând sub pământ, se ridica iarasi, asa se vor înalta si trupurile
îngropate în tarâna ale celor ce-au murit si „cei drepti vor straluci ca
soarele în Împaratia Tatalui lor” (Matei 13, 43). 4). Rasare soarele si din nou
se face dimineata. Asemenea si binefacerile Domnului se înnoiesc si se revarsa
peste noi; iar prin faptul ca n-am pierit ni se vadeste bunatatea si mila lui
Dumnezeu.
5) Rasare soarele si pe toate le lumineaza si le
încalzeste. Asa ni se arata si bunatatea Domnului, care pe cel drept îl bucura,
îl veseleste, îl lumineaza, îl desfata si îl încalzeste, iar pe cel pacatos îl
atinge cu razele iubirii Sale si îl „duce la pocainta” (Romani 2, 4); si
„lumineaza pe tot omul care vine în lume” (Ioan 1, 9), „deschide mâna Sa si
satura pe tot cel viu de bunavoire” (Psalmul 144, 16).
Din aceasta întâmplare ne învatam, iubite crestine,
sa-I multumim din inima lui Dumnezeu pentru cele trei mari binefaceri pe care
le savârseste cu noi: pentru zidirea noastra, pentru rascumparare si pentru
minunata Sa Pronie ce-o are pentru noi. Sa-i zicem dar Lui cu duh plin de
bucurie: „Slava Tie, Dumnezeule, Celui Ce ne-ai facut pe noi! Slava Tie, Celui
Ce ne-ai rascumparat pe noi! Slava Tie, Celui Ce Te îngrijesti de noi,
nevrednicii! Binecuvântat esti în veci! Amin”.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in
imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 129
MĂRTURIA
UNEI PELERINE CARE A VĂZUT SF. LUMINĂ
Pregătirea venirii Sfintei Lumini
Varvara Briun Sent-Ipolit, o pelerină din Rusia, a
fost martora venirii Sfintei Lumini în anul 1859. Despre acest eveniment ea îi
scrie o scrisoare duhovnicului ei, egumenul Antonie, astfel:
„În Sâmbăta Mare în Mănăstirea Feodorovsk,
dis-de-dimineaţă toate pelerinele legau în mănunchiuri lumânări pestriţe mici
astfel încât fiecare mănunchi să fie alcătuit din 33 de lumânări – în amintirea
anilor Mântuitorului Hristos. La ora zece după Sfânta Liturghie, ortodocşii
noştri au stins toate candelele de la Mormântul Mântuitorului, iar în biserică
au stins toate lumânările. În tot oraşul şi chiar în împrejurimi nu a rămas
nici o scânteie de foc. Doar în casele catolicilor, evreilor şi protestanţilor
ardea focul.
Chiar şi turcii urmează obiceiul ortodocşilor şi în
această zi vin în Biserica Mormântului Domnului. Eu am văzut cum copiii lor
ţineau în mâini mănunchiuri de lumânări şi am vorbit cu ei prin traducător.
Copiii erau însoţiţi de maturi.
Evlavia închinătorilor
La ora 12 de zi uşile bisericii erau deschise şi
catedrala era plină de lume. Toţi, fără excepţie – mic şi mare – se duc la
biserică. Din cauza mulţimii am ajuns cu mare greu în biserică. Nu numai toate
cele cinci etaje ale cafastrelor erau pline de mulţimea pelerinilor, ci şi
pereţii, unde era posibil să te ţii cât de cât; peste tot şedeau arabi.
Unul dintre ei m-a impresionat mult: s-a aşezat pe
mânerul candelabrului din faţa icoanei ţinând-o pe genunchi pe fiică-sa, o
fetiţă de vreo şapte ani, şi tot timpul a stat acolo. În biserică au dat buzna
din munţi beduini cu capetele rase, femei cu bani înşiruiţi pe cap şi pe nas şi
acoperite cu văl. Cu dânşii erau şi copii de toate vârstele.
Toată lumea aceasta se îmbulzea şi se agita şi aştepta
cu nerăbdare Focul Sfânt. Oamenii erau supravegheaţi de ostaşii turci, care cu
armele îi potoleau pe arabii agitaţi. Acest tablou pestriţ era privit cu
curiozitate de călugării catolici iezuiţi, printre ei era şi principele nostru
(al ruşilor – n.n.) Gagarin, care 18 ani în urmă a trecut la catolicism.
În așteptarea Focului Ceresc
Uşile împărăteşti ale Catedralei Învierii erau
deschise şi se vedea clerul de frunte al tuturor confesiunilor creştine…
Fiecare din cei prezenţi ţinea în mâini câte un
mănunchi mare de lumânări, iar alţii, care erau în cafastre, au coborât
frânghii cu câteva mănunchiuri şi ele atârnau pe pereţi în aşteptarea Focului
Ceresc. Toate candelele au fost umplute cu ulei proaspăt, iar în candelabre
s-au înfipt lumânări noi, cu fitilurile neatinse de foc.
Eterodocşii neîncrezători şterg minuţios toate
colţurile Cuvucliei şi personal pun vată pe lespedea de marmură a Mormântului
Domnului…
Se apropie clipa solemnă, nevrând fiecăruia îi
tresaltă inima… Aşa cum toate gândurile sunt concentrate asupra fenomenului
supranatural, unii în aceste momente sunt încolţiţi de o îndoială puternică,
alţii, care sunt mai evlavioşi, se roagă din tot sufletul cu o convingere
fierbinte şi speranţă în mila lui Dumnezeu, iar ceilalţi, indiferenţi, aşteaptă
doar din curiozitate să vadă ce se va întâmpla…
Soare, nor, rouă, îndoieli
Iată în sfârşit o rază de soare a strălucit în
deschizătura de deasupra Cuvucliei şi a luminat acest tablou… Ziua e clară, în
aer e fierbinţeala zilei de primăvară orientală! Deodată, a apărut un nor care
a acoperit acea deschizătură în care cădea raza soarelui.
Eu m-am speriat că nu va mai fi Focul Sfânt şi lumea
indignată îl va sugruma pe preasfinţitul mitropolit (Petru Meletie). Îndoiala
mi-a întunecat inima, am început să-mi reproşez, de ce am rămas, oare nu-mi
este de ajuns că m-am închinat Mormântului Mântuitorului? De ce să aştept
fenomenul ireal? Şi meditând astfel, eu tot mai mult mă îngrijoram.
Deodată, în biserică s-a întunecat. M-am întristat
până la lacrimi… mă rugam cu sârguinţă… Arabii au început să strige, să cânte,
să se bată în piept, se rugau în glas, ridicau mâinile spre cer; soldaţii turci
începură să-i liniştească. Tabloul era îngrozitor, larma – generală!...
Între timp în altar încep să-l îmbrace pe
locţiitorul-mitropolitului – nu fără de participarea la aceasta a
eterodocşilor. Clerul îl ajută să îmbrace stiharul din argint, îl încinge cu un
cordon de argint, îl încalţă; toate acestea se săvârşesc în prezenţa clerului
armean, romano-catolic şi protestant.
Îmbrăcându-l astfel, îl duc de subsuori cu capul
descoperit printre două rânduri de soldaţi împodobiţi până la uşa Cuvucliei şi
închid uşa după el. Şi iată-l singur la Mormântul Domnului. Iarăşi linişte.
Asupra poporului coboară un nor de rouă. Mi-a revenit şi mie, pe rochia mea
albă de batist.
Totul se aprinde
În aşteptarea minunii din cer totul înmărmureşte, însă
nu pentru mult timp… Din nou agitaţie: strigă, freamătă, se roagă; pe cei
agitaţi iarăşi îi calmează. Misiunea noastră se afla pe catedra de deasupra
uşilor împărăteşti; văd aşteptarea pioasă a preasfinţitului Kiril. Am aruncat o
privire şi spre cneazul Gagarin, care se afla în mulţime. Vedeam bine faţa lui;
ea exprima tristeţe, Gagarin privea cu insistenţă spre Cuvuclie…
În prima cameră din ambele părţi ale Cuvucliei sunt în
pereţi două deschizături rotunde prin care egumenii şi stareţii mănăstirilor
din preajmă îi dau preasfinţitului mitropolit lumânările.
Deodată, din deschizătura laterală apare un mănunchi
de lumânări aprinse… Într-o clipită arhimandritul Serafim transmite lumânările
poporului… Deasupra Cuvucliei totul se aprinde: candelele, candelabrele… Toţi
strigă, se bucură, îşi fac cruce, plâng de bucurie; sute, mii de lumânări
transmit Lumina una alteia. Forfotă… Arabii îşi dau cu Focul Sfânt pe bărbi,
femeile apropie Focul de gâtul dezgolit. În această strâmtorare Focul pătrunde
înăuntrul mulţimii, însă niciodată nu s-a înregistrat vreun caz de incendiu.
Entuziasmul general e de nedescris, să redai acest tablou este imposibil:
aceasta e o minune nespusă.
Focul viu care nu arde
După soare a urmat norul, apoi roua şi după rouă –
Focul. Roua cade pe vata de pe Mormântul Domnului şi, deodată, vata udă se
aprinde cu o flacără albastră.
Mitropolitul apropie lumânările de vată şi ele se
aprind cu o flacără slabă albăstruie. E remarcabil că la început în biserică de
la atâta mulţime de lumânări domneşte semiobscurul; nu se văd feţele; tot
poporul se află parcă într-o ceaţă albăstruie; iar apoi totul se luminează şi
Focul arde foarte viu.
Transmiţând tuturor Focul, mitropolitul iese din
Cuvuclie cu două mănunchiuri mari de lumânări aprinse ca nişte torţe. Arabii au
vrut, ca de obicei, să-l ducă pe mâini, însă vlădica s-a eschivat şi a mers
singur ca prin ceaţă cu paşi rapizi din Cuvuclie spre altarul Învierii
Domnului. Fiecare se străduia să-şi aprindă lumânarea de la lumânările lui.
Eu eram în calea lui şi mi-am aprins lumânarea. El
părea străveziu; părul alb îi flutura pe umeri; fruntea-i lată era netedă, fără
riduri, faţa-i avea o paloare neobişnuită; era îmbrăcat în alb; în mâini avea
două torţe; ochii îi erau îndreptaţi spre cer; privirea – plină de inspiraţie;
poporul vedea în el un mesager ceresc. Toţi plângeau de bucurie.. Dar, iată că
din mijlocul poporului s-a auzit un sunet neclar…
(Extras din „Pogorârea Focului Haric la
Mormântul Domnului”, ed. Lavrei Poceaev, publicat și în Revista Atitudini Nr.
2).
STAND
LANGA MORMANT
-
Sfantul Teofan Zavoratul -
Stând lânga mormânt, am patruns în el cu privirea
mintii, si am vazut trup stricat, care s-a facut dezgustator în mormânt. Unde a
pierit chipul atragator? Se vad doar oasele risipite, uscate si acoperite de
putrejune. Am plecat de la mormânt cu necaz si amaraciune, mutându-ma cu gândul
la vremea aceea când vom învia la glasul trâmbitei si Te vom proslavi pentru
învierea cea gatita fiilor lui Adam, si am zis: „Lauda Tie, Doamne al tuturor!”
Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau
cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, p. 206
OM
NOU
-
Sfantul Nectarie al Eghinei -
Daca ar fi cu putinta sa vedem dinamismul si elanul
intelectual al mintii unui copil, care deja gângureste, am fi uimiti de
energia, de multimea impresiilor si de toata activitatea puterilor sale
spirituale. Omul cauta sa se desprinda de materie si sa se ridice la înaltimea
duhurilor spre care este purtat printr-un impuls înnascut. Apogeul vârstei
copilariei se manifesta ca principiu al unitatii armonioase dintre duh si
materie si este o minune a creatiei, pe care numai cei orbi n-o pot vedea; pâna
si numai simpla ei contemplare poate sa alunge orice îndoiala si sa ne arate
solutia la problema noastra. Sunt cu adevarat îngeri în trup haraziti
Împaratiei cerurilor. Cel ce tagaduieste acest lucru si-a pierdut deja sufletul
rational si a ajuns în rândul vietuitoarelor necuvântatoare.
Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al
omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia /
Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 18
TÂLCUIREA
ICOANEI ÎNVIERII
-
MICHEL QUENOT -
Învierea - Ziua Domnului
„Sărbătoare a sărbătorilor, praznic al praznicelor”,
această măreaţă şi sfântă zi reîmbracă o anume importanţă pe care o determină
ciclul liturgic. În limbile slave, cuvântul „înviere”(Voskressénié) înseamnă
duminica devenită „ziua Domnului” (Kyriaky hémera în greacă şi dies Dominica în
latină, de unde cuvântul „duminică”).
Învierea dă sens profund Întrupării pentru că la ce
bun să-ţi asumi umanitatea fără să o restaurezi!
Victorios asupra morţii, Hristos înviat așează apoi
prin înălţarea Sa umanitatea noastră la dreapta Tatălui şi revarsă Duhul asupra
întregului trup în ziua de Rusalii.
Precum apostolul Toma necredinciosul, noi căutăm
dovezi. Prin urmare, spune Sf. Apostol Pavel: „Dacă Hristos n-a înviat,
zadarnică este atunci propovăduirea noastră, zadarnică şi credinţa voastră. Ne
aflăm încă şi martori mincinoşi ai lui Dumnezeu [...] suntem mai de plâns decât
toţi oamenii” (Cor. 15: 14-15, 19).
Misterul Învierii
În opoziţie cu Răstignirea, Învierea lui Hristos scapă
privirilor. În ciuda impactului său asupra istoriei, Ea nu răspunde criteriilor
istorice pentru că relevă taina. Nimeni nu L-a văzut pe Hristos ieşind din
mormânt. În ciuda peceţilor puse la mormânt, gărzile uluite mărturisesc primele
dispariţia Sa. Dezamăgirea ucenicilor după moartea Sa tragică, descurajarea lor
şi neîncrederea faţă de primele mărturii ale Învierii Sale, răstoarnă acuzaţia
de luare din mormânt.
Şi Apostolul Toma oferă exemplul ultim al îndoielii,
spunând că vrea să vadă semnul cuielor şi să atingă rănile Învăţătorului său
pentru a crede în Înviere. Când Iisus vine prin uşile încuiate şi rămâne în
mijlocul ucenicilor Săi, el anticipă dorinţa lui Toma pe care-l invită să
atingă semnul rănilor. Apostolul, convins de firea divino-umană, exclamă:
„Domnul meu şi Dumnezeul meu!”(In. 20: 28).
Distrugerea încuietorilor prin Înviere
Într-o apropiere pur misterioasă, icoana împrumută din
simbolismul său textelor elaborate, încă din secolul al II-lea, care pun în
evidenţă coborârea lui Hristos în străfundurile iadului, victoria Sa asupra
morţii, eliberarea lui Adam şi distrugerea definitivă a încuietorilor pentru că
totul de acum înainte este deschis.
Icoana reprodusă aici frapează prin abundenţa luminii
pusă în valoare de fondul aurit. Învingător al morţii, Hristos apare într-o
mare strălucire în inima universului pe care vine să-l restaureze. Aripa
fluturând pe haina Sa simbolizează coborârea la întâlnire cu omul prizonier al
tenebrelor morţii. Spaţiul dintre stânci arată trecerea în împărăţia morţii
unde El face să se rupă încuietorile, spărgând uşile iadului pe care le calcă
în picioare.
„Acum toate s-au umplut de lumină: şi cerul şi
pământul şi cele de dedesubt. Deci, să prăznuiască toată făptura Învierea lui
Hristos întru Care s-a întărit”.
„Pogorâtu-Te-ai întru cele mai de jos ale pământului
şi ai sfărâmat încuietorile cele veşnice, care ţineau pe cei legaţi, Hristoase;
iar a treia zi, ca şi Iona din chit, ai înviat din mormânt”(Canonul Învierii –
Cântările a III-a şi a VIII-a).
Simbolurile Pogorârii în iad
Cel Înviat ţine în mâna stângă crucea, simbolul
victoriei Sale «pentru că suferind pentru noi pe Cruce El a omorât moartea prin
moartea Sa». Cu mâna dreaptă îl întâmpină pe Adam care pare că adună în
persoana Sa întreaga umanitate şi-l ridică din mormânt, de unde cuvântul grec
Anastasis, adică ridicare, simbolizat în această icoană. Această faţă către
Faţă a primului şi noului Adam este întâlnirea omului cu Mântuitorul care
coboară la el pentru a-l atrage spre urcare. Cu mâinile acoperite în semn de
respect, Eva participă la eveniment.
Deasupra ei, în prim plan, Moise, înconjurat de
drepţi, poartă tablele Legii. În spatele lui Adam, regele David şi fiul său,
Solomon, fără barbă. Mult mai retras, alături de un profet, Ioan Botezătorul
care, după ce ca Înaintemergător Îl anunţă pe Hristos pe pământ, l-a
propovăduit drepţilor în aşteptarea eliberării Sale.
De la Vechiul Testament la Noul Testament
Transfigurarea în oglindă, această revărsare a lui
Hristos în lumină, face să strălucească întregul univers. Sfintele Scripturi
relatează cum (Duhul face aceasta) catapeteasma Templului se rupe, semn al
trecerii de la Vechiul la Noul Testament, căci zidul despărţitor se prăbuşeşte,
încuietorile se rup, porţile cad. Cei pe care răul îi ţine legaţi sunt
eliberaţi, şi chiar dacă îşi arată puterea pentru puţin timp, zilele sale sunt
numărate până la reîntoarcerea în slavă a Celui Înviat pentru Judecata ultimă.
„În această zi iadul strigă gemând: Puterea mea este
surpată, am primit un mort asemănător cu cei morţi dar care nu poate rămâne. El
înviază pe cei ţinuţi închişi de veacuri”.
Umbre și lumini
Această icoană prezintă o paralelă cu cea a Naşterii
în care Nou-născutul stă în inima întunericului înfăşat în scutece pe un fel de
altar-mormânt, anunţând jertfa Sa, Mielul pascal ce Se dăruieşte pentru viaţa
lumii. Limitată până la venirea Sa în lume, lumina izbucneşte de această dată
în toată măreţia ei, învăluind totul: nu mai sunt umbre şi colţuri ascunse, Cel
înviat este Pantocratorul Care împărăţeşte peste întregul univers.
La fiecare Liturghie euharistică, preotul rosteşte
după Împărtăşanie o rugăciune din duminica Paştelui: „Învierea lui Hristos
văzând, să ne închinăm Sfântului Domnului Iisus, Unuia Celui fără de păcat.
Crucii Tale ne închinăm, Hristoase, şi sfântă Învierea Ta o lăudăm şi o slăvim.
Că Tu eşti Dumnezeul nostru, afară de Tine pe altul nu ştim, numele Tău numim.
Veniţi toţi credincioşii să ne închinăm Sfintei
Învierii lui Hristos! Că iată a venit prin Cruce bucurie la toată lumea.
Totdeauna binecuvântând pe Domnul lăudăm Învierea Lui; că răstignire răbdând
pentru noi, cu moartea pe moarte a stricat”(Ceasurile Sfintelor Paşti,
Penticostar pag. 26).
Într-un fel sau altul şi în grade diferite, fiecare om
experiază coborârea în iad. Experienţa lui Iov – supus ispitei prin ceilalţi
sau prin încercări (boală, înfrângere, nedreptate, pierderea unei fiinţe dragi
etc.), care provoacă îndoiala şi sentimentul părăsirii – este un exemplu.
Procesul moarte-înviere al fiecăruia din noi
În acest moment al adevărului în care te găseşti
singur cu tine însuţi, cu certitudinile şi întrebările tale, mâna întinsă a
Fiului lui Dumnezeu ne cheamă a o strânge şi a nu-i mai da drumul. Ridicarea,
Învierea rupe lanţurile robiei care sunt patimile, avuţiile, care ne împresoară
adesea mai mult decât putem noi să le supunem. Învierea ne aduce libertatea
care face din noi oamenii începuturilor. Pentru a ne împărtăşi, trebuie să
intrăm în procesul moarte-înviere ca să primim pe Duhul Sfânt la Rusalii.
„În mormânt cu trupul, în iad cu sufletul ca un
Dumnezeu, în Rai cu tâlharul şi pe scaun ai fost, Hristoase, cu Tatăl şi cu
Duhul, toate umplându-le, Cel ce eşti necuprins”(Ceasurile Sfintelor Paşti,
Penticostar pag. 27).
„Să ne curăţim simţirile şi să vedem pe Hristos
strălucind, cu neapropiată lumină a Învierii; şi cântându-I cântare de
biruinţă, luminat să-L auzim zicând: Bucuraţivă!”(Canonul Paştilor, Cântarea
I).
(Articol publicat în Revista Atitudini Nr.
16, tradus de Monahia Dometianam
SPICELE
DE GRAU
-
Sfantul Efrem Sirul -
Chiar si acum pe acest pamânt plin de spini putem
vedea pe câmpuri spicele de grâu pe care Dumnezeu ni le-a dat în ciuda
blestemului; multumita vântului grânele iau nastere în sânul lor; prin voia
atoatefacatoare a Celui Preaînalt adierea le alapteaza ca sânul unei mame,
închipuind astfel felul în care se hranesc cei duhovnicesti.
Binecuvântat Cel care în Raiul Sau va da bucurie
întristarii noastre!
Sfantul Efrem Sirul, Imnele Raiului,
traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2010, p. 83
CALEA
CU TRANDAFIRI
-
Cuviosul Bonifatie de la Teofania -
Necazurile se întâlnesc neaparat în calea noastra spre
Patria cereasca, deoarece cununa nu poate fi primita decât prin purtarea
neabatuta a Crucii. Când capul nostru este încununat cu spini, este cuviincios
ca picioarele noastre sa umble pe cai asternute cu trandafiri? Necazurile si
bolile sunt doctorii sfinte; putem sa le îndulcim prin credinta si prin
rugaciunea din inima – însa de obicei ni le facem singuri amare, adaugând
nerabdarea si putinatatea credintei noastre în paharul încercarii prin care
trecem. Necazurile sunt întotdeauna folositoare. În dreapta Domnului, ele sunt
mijloace de vindecare a bolilor noastre duhovnicesti, pentru smerirea trufiei
si potolirea patimilor. Ele înmoaie inima noastra cea împietrita, ne silesc sa
alergam cu rugaciune la Dumnezeu, ne fac saraci cu duhul si nimicnici în
proprii nostri ochi.
Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria
de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti,
2011, p. 65
PRAFUL
PAMANTULUI
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
Si praful pamântului va marturisi despre noi la
Judecata lui Dumnezeu. „Si scuturati praful de pe picioarele voastre spre
marturie împotriva lor” (Marcu 6, 11). Dumnezeul meu, câti martori ai
necredintei noastre! Unde vom fugi? Unde ne vom ascunde?
Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul viu și
ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas,
Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 152
INTELEPCIUNEA
ANIMALELOR
-
Sfantul Nectarie al Eghinei -
Cel care supune observatiei un animal anume poate,
desigur, sa determine care sunt limitele stiintei si întelepciunii aceluia?
Întelepciunea si priceperea animalelor au un caracter particular: fiecare
animal are întelepciunea corespunzatoare lui; întelepciunea unui animal nu se
înrudeste câtusi de putin cu întelepciunea altui animal dintr-o alta clasa si
nu au acelasi fundament, pentru ca nu au ca temei ratiunea, ci firea
animalului. Multe animale pot convietui vreme de secole în aceleasi locuri, dar
niciodata un animal nu va trage vreun folos de pe urma întelepciunii si
stiintei altui animal; se poate ca maimuta sa-l vada pe castor vreme de secole
construind, dar niciodata nu va ajunge sa-i imite mestesugul; nici câinele,
nici pasarea o alta pasare si nici vreun animal mai mult sau mai putin
dezvoltat nu va ajunge sa imite stiinta altui animal. Prin urmare, sufletul
animalelor nu se bucura nici de cea mai mica asemanare cu cel al omului; pentru
ca animalul nu lucreaza cu stiinta, nici nu e constient de finalitatea lucrarii
sale; pe când omul lucreaza liber, ca o fiinta ce e înzestrata cu suflet
rational, având constiinta scopului si finalitatii sale.
Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al
omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia /
Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 62-62
EREZIILE
CATOLICISMULUI EXPLICATE PE SCURT
-
IOAN VLĂDUCĂ -
Diferențele dintre catolicism și Ortodoxie
Se spune că între romano-catolicism şi Ortodoxie ar
exista diferenţe minore. Care sunt aceste diferenţe?
Răspuns: Diferenţele nu sunt minore. Papistaşii au
născocit multe erezii, dintre care cele mai cunoscute sunt următoarele:
Filioque. Ei spun că Duhul Sfânt purcede „de la Tatăl
şi de la Fiul”, nu doar de la Tatăl.
Graţia creată. Ei consideră că harul este creat. Noi
ştim de la Sfinţii Părinţi că harul este necreat.
Teoria satisfacţiei substitutive. Ei reduc iconomia
mântuirii la o simplă satisfacere, prin jertfa lui Hristos, a onoarei lezate a
Tatălui.
Supremaţia papală. Papa este considerat de ei capul
Bisericii, locţiitorul lui Hristos pe pământ.
Infailibilitatea papală. Ei spun că papa nu poate
greşi în cele referitoare la credinţă.
Purgatoriul. Ei cred că între iad şi rai ar fi un loc
unde stă sufletul un timp şi se purifică prin foc. Ei mai cred că papa poate
scoate sufletele din purgatoriu.
Imaculata concepţie. Ei consideră că Maica Domnului
s-ar fi născut fără păcatul strămoşesc, în chip suprafiresc.
Darul supraadăugat. Ei spun că în urma căderii, firea
lui Adam nu s-a vătămat, ci a pierdut doar un har supraadăugat.
Indulgenţele papale. S-a considerat că dezlegarea de
orice păcat se poate realiza în schimbul unei sume de bani.
Meritele prisositoare. Ei consideră că există merite
prisositoare, detaşabile de persoană, care se depun în tezaurul meritelor
prisositoare aflat la dispoziţia papei; acesta poate să le ia şi să le dea
altei persoane.
Mai sunt şi alte rătăciri ale papistaşilor: botezul
prin stropire, folosirea azimei la împărtăşanie, lipsa epiclezei.
Sunt grave aceste concepţii ale papistaşilor?
Răspuns: Da. Sunt foarte grave. Ele sunt erezii, adică
blasfemii împotriva Sfântului Duh, deoarece contrazic învăţătura pe care am
primit-o de la Dumnezeu prin Sfânta Scriptură şi prin Sfinţii Părinţi.
- Filioque.
Papistaşii spun că Duhul Sfânt purcede „de la Tatăl şi de la Fiul”, nu doar de
la Tatăl. Ei introduc astfel două principii (cauze) în Sfânta Treime, împotriva
Sfintei Scripturi şi a Sfintei Tradiţii.
- Graţia
creată. Această erezie a fost combătută de Sfântul Ierarh Grigorie Palama. Dacă
harul ar fi creat, sfinţii nu s-ar îndumnezei mai presus de fire. Dacă Dumnezeu
ar crea în sfinţi sfinţenia, ce nevoie mai era de Hristos? [1] Dacă energia
dumnezeiască ar fi din rândul zidirilor, înseamnă că a existat un moment când
Dumnezeu nu avea această energie. Însă energia Sa este veşnică. [2]
- Teoria
satisfacţiei substitutive. Ei reduc iconomia mântuirii la o simplă satisfacere,
prin jertfa lui Hristos, a onoarei lezate a Tatălui. Consideră că Adam l-a
jignit pe Dumnezeu, iar Hristos a plătit pentru această jignire. Aceasta este o
concepţie de tip juridic. Ei nu pun accent pe restaurarea firii omeneşti prin
Întruparea, Jertfa şi Învierea Domnului nostru Iisus Hristos.
- Papa
ia locul lui Hristos
- Supremaţia
papală. Papistaşii consideră că papa este capul Bisericii. Dar noi ştim că
Domnul Hristos este Capul Bisericii. Papistaşii au născocit un cap nou,
înjosind astfel Capul unic şi real al Bisericii, pe Hristos. Cauza tuturor
falsurilor papistăşeşti este trufia şi recunoaşterea papei drept capul efectiv
al Bisericii şi încă unul infailibil. De aici vine tot caracterul opresiv al
bisericii apusene (papale). [3]
- Infailibilitatea
papală. Despre aceasta, Sfântul Ioan din Kronstadt spune că „marea greşeală
constă tocmai în dogma infailibilităţii, fiindcă papa este un om păcătos şi
nemernic, dacă el crede despre sine că este infailibil. Să ne gândim câte erori
colosale, fatale pentru sufletele omeneşti a născocit biserica catolică
papală, în dogme, în rituri, în dreptul canonic, în slujbele dumnezeieşti, în
relaţiile ostile dintre catolici şi ortodocşi, în ponegririle şi calomniile la
adresa Bisericii Ortodoxe, în injuriile aduse Bisericii Ortodoxe şi creştinilor
ortodocşi! Şi de toate vinovat este papa, pasă-mi-te infailibil şi doctrina
iezuiţilor lui, duhul falsităţii şi duplicităţii lor.”[4]
Alte erezii ale Papismului
- Purgatoriul.
Ei spun că între iad şi rai ar fi un loc unde stă sufletul un timp şi se
purifică prin foc. Aceasta este o curăţire impersonală, automată. Ei mai
consideră că papa poate scoate sufletele din purgatoriu. Au nevoie de această
dogmă pentru a da mai multă putere papei.
- Imaculata
concepţie. Sfântul Ierarh Ioan Maximovici arată că prin această rătăcire,
papistaşii tăgăduiesc toate virtuţile Maicii Domnului, aceştia considerând că
Dumnezeu a păzit-o de tot păcatul, fără contribuţia
ei.[5]
- Darul
supraadăugat. Papistaşii spun că în urma căderii, firea lui Adam nu s-a
vătămat, ci a pierdut doar un har supraadăugat. Ei nu au o înţelegere fiinţială
a căderii, ci una juridică. În plus, dacă firea omenească nu ar fi vătămată,
asceza ar fi inutilă.
- Indulgenţele
papale. Ei consideră că dezlegarea de orice păcat se poate realiza în schimbul
unei sume de bani. Această învăţătură trădează tot o înţelegere juridică a
mântuirii. Ea este născocită pentru a creşte puterea şi autoritatea papei.
- Meritele
prisositoare. Ei consideră că există merite prisositoare, detaşabile de
persoană, care se depun în tezaurul meritelor prisositoare aflat la dispoziţia
papei; acesta poate să le ia şi să le dea altei persoane. Este contrazisă
astfel învăţătura Sfintei Scripturi şi a Sfinţilor Părinţi.
Invenția unor dogme noi
- „Papii
romani timp de o mie de ani şi ceva au lucrat în folosul mândriei lor şi al
minciunii, nu al lui Hristos, nu al Bisericii Lui, născocind o mulţime de
învăţături false – despre primatul papal în biserică, despre infailibilitatea
papală, despre azime la Liturghie, despre împărtăşirea numai cu Trupul, nu şi
cu sângele lui Hristos, despre purgatoriu şi altele; au îngrămădit atâtea dogme
noi, nemaiauzite, încât este cu neputinţă ca cineva să se mântuiască, dar ei
cred că este cu putinţă - pentru cel ce mărturiseşte credinţa catolică şi
minciuna catolică o socoteşte adevăr.”[6]
Am învăţat că Sfânta Tradiţie Ortodoxă are un caracter
dinamic. De ce nu se admit atunci dogme noi?
Răspuns: Revelaţia (Descoperirea) dumnezeiască se
păstrează în Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie. Amândouă sunt de la Dumnezeu,
iar Dumnezeu nu Se contrazice pe Sine. Dogmele noi nu pot contrazice dogmele
stabilite mai înainte. Sfântul Duh a grăit prin Sfinţii Părinţi la Sfintele
Sinoade, îmbogăţind Ortodoxia cu dogme. La aceasta se referă caracterul dinamic
al Sfintei Tradiţii nu la adăugarea unor dogme eretice născocite de oameni.
[1] cf. Sfântul Grigorie Palama, Despre
împărtăşirea dumnezeiască şi îndumnezeitoare, 3, Filocalia 7, EIBMBOR,
Bucureşti, 1977.
[2] cf. Viaţa şi nevoinţele celui între
sfinţi Părintelui nostru Grigorie Palama Arhiepiscopul Thessalonicului, Ed.
Cartea Ortodoxă, Ed. Egumeniţa, p. 162.
[3] cf. Sfântul Ioan din Kronstadt,
Liturghia: Cerul pe pământ, p. 77, p. 83.
[4] ibidem, p. 70.
[5] cf. Sfântul Ioan Maximovici, Cinstirea
Maicii Domnului în Tradiţia ortodoxă, Ed. Icos, 2000.
[6] Ne vorbeşte Sfântul Ioan de Kronstadt.
Ultimul Jurnal mai-noiembrie 1908, Ed. Egumeniţa, p. 53
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu