Un
animal marin, care trăiește pe uscat și vrea să zboare...
Am mers la Eternitate, să-i duc sânziene lui Petru. Am
găsit mormântul devastat. Cupele de piatră sparte, pământul aruncat pe lespede.
Ca și cum ar fi vrut să-l îngroape încă o dată. Au vrut să fure florile din
cupe și, pentru că se lăsau greu dezrădăcinate, le-au spart cu lovituri de
baros. Învrăjbirea noastră, începută de Iliescu în 1989, a dus unde a dus: la
lipsa omeniei. M-am întrebat de multe ori de ce „progresiștii ” vor să dea delete
personalităților modelatoare. Pentru că vocile transumanismului vor altceva
decât umanism. Îi deranjează un pattern din Rugăciunea unui dac:
omenimea. Pentru conservatorul Eminescu, omenimea duce la mântuire. Uite unde
duce neomenimea: la profanări de morminte.
Și ce de roade culegem de la acest transumanism!
Vedete au ajuns traficanții de carne vie, violatorii de copii... Am spus viol?
I se spune „ sex surpriză”, surpriză sexuală. Face rating un prof. univ.
deghizat în fată cu sâni necopți și cu fustița atâtica. Se găsesc presari care
să-i ia apărarea. Asta și la chestionarul În fața ta, al lui
Claudiu Pândaru. Motivarea: cel care a violat un elev, cu pantalonii pe el, e
scuzat, iar celălalt, deghizat în femeie, e pus la zidul infamiei. Dar cel în
fustiță nu viola mintea studenților? Marx e din nou profilactic. Răzbește
iarăși prin oribila propagandă sexo-marxistă. Nu degeaba avea furuncule
purulente, pe tot corpul, peste tot.
Noi, pare-se, i-am așteptat pe barbari ca romanii din
poemul lui Konstantinos Kavafis. Știți când și cum: „Barbarii trebuie să
vină”. De aceea senatorii nu mai legiferau. „Fiindcă barbarii vor fi azi
aici/ La ce bun să mai dea legi senatorii?/ Dreptatea împărți-vor barbarii când
sosesc”. Agora era plină ochi de lume, imperatorul le pregătise onoruri
și-i aștepta la poarta cetății, consulii și pretorii își puseseră togi purpurii
și brățări cu ametiste, retorii tăceau. De ce? „Fiindcă barbarii vor fi azi
aici /și nu le plac discursuri, elocință”.
A trecut lungul azi de așteptare, s-a lăsat noaptea și
barbarii nu mai soseau odată. În fine, solii trimiși la hotare s-au întors cu
vestea „că nu mai sunt barbari”. Cum asta? „Dar fără barbari, acum, ce ne
facem?/Acești oameni erau, oricum, o soluție”.
Kavafis a scris poemul Așteptându-i pe
barbari în 1898 și l-a reluat în 1904. Adrian Alui Gheorghe, în 2024, a
tipărit la TracusArte o plachetă cu titlul Nu-i mai așteptăm pe barbari.
De ce i-am aștepta? Avem barbarii noștri: „barbarii de ieri s-au întâlnit cu
barbarii de azi/ și s-au recunoscut”. Cei trecuți de partea barbariei sunt
mulți. De ei ne apărăm prin… pasivitate, temători (global) și resemnați.
„Pișa-m-aș pe toate cuvintele mari pe care
lumea le rostește pentru tine, Patrie”, spune Mihail Gălățanu
(păcat de talentul lui!), care disprețuiește țara „plină de sifilis și de
scuipat”. Deși costă doar 15 lei, n-o să cumpăr Despre artă, nebunie
și misticism. Să rămână pe stoc din parte-mi.
Adrian Alui Gheorghe dă replică: „da, poemul
patriotic pe care îl voi scrie / va sparge inima vânzătorului de abțibilduri cu
patria / va strivi pe cel care îi ia numele în deșert / și îl va surghiuni
în propria-i nemernicie” (Un poem partriotic). Și în Demonii
dragostei de țară: „Dacă nu îți iubești patria ta / aceasta se usucă pe
hartă / se însingurează / și moare.// Dacă nu ți cunoști scriitorii/care te-au
alăptat cu laptele limbii române / care te-au învățat să visezi / că poți
rătăci printre stelele/de deasupra capului tău / scriitorii se usucă precum
frunzele toamna / și mor continuu continuu/un aer trist va intra în plămânii
tăi/vei trăi cu sentimentul că / ți se pompează în sânge / un aer de
import/care nu te omoară/dar nici nu te convinge / că ziua de a doua zi / mai
are vreun rost”.
Mai sunt barbarii din Sallambô. În stil
flaubertien, barbarii sunt înconjurați de familii întregi, cu mic cu mare („se
rendirent chez les Barbares”). Oamenii cei mai săraci erau triști, ceilalți
își disimulau, cum puteau, frica, neliniștea. Ca și noi. Pe o planetă locuită
de bolnavi după bani („banibanibani”; „nu își oferă măcar plăcerea/de a se
opri/ca să-i numere”) și războaie, costisitoare pentru neavuți, se poartă și
războiul demolator de istorie (Liniște, se rescrie istoria !), datină,
cultură. A câta oară repet că normalitatea a ajuns nefrecventabilă?
Ozana Barabancea ne anunță că la Ministerul Culturii,
chiar de ziua lui Enescu, s-a discutat desființarea Operei Naționale prin
comasare cu… Tinerimea Română. Turcan va zdrăngăni la pian. O statistică
recentă spune că numai 30% dintre români citesc, mai citesc. Or, o țară care nu
citește e, în opinia mea, o țară moartă. Comunitatea virtuală n-are loc
pentru cărți. Să le îngropăm! strigă barbarii:
„Să îngropăm, să îngropăm cărțile,
Să uităm încet și sigur.
Să facem un plan de uitat în comun
Să-i îngropăm pe cei care au scris cărțile
Să-i îngropăm pe cei care le-au citit”.
Mai ales pe Shakespeare, care ar fi prea alb și prea rasist.
Ură rimează, pentru barbari, cu literatură.
Cât despre poezie, e riscant s-o citești. O, ea te
bagă în retard sau în delir! Devii sclavul ei, dependent de puterea ei. E ca un
virus, îți ia sângele și lacrima. Carl Sandburg scria numai noaptea, în
mansarda cu miile de volume înghesuite. Pe hârtia cu poeme neterminate s-au
găsit urme de sânge. De la bandaje sau era chiar sângele scrisului? Cea mai
bună definiție a poetului, pe care o știu, a dat-o Sandburg: Poetul e un animal
marin, trăitor pe uscat, care vrea să zboare. Da, poezia e peste tot. În
fiecare deget și-n fiecare fir de păr; în cerul gurii, ca să-ți ia limba, în
mărul lui Adam, în ventricul și-n auricul, așadar trebuie eliminată grabnic din
corp, din minte, din conștiință:
„doar n-o să puneți viața la un loc cu
poezia
Te zăpăcești și nu știi pe ce lume ești
Trebuie scoasă din inimă și din minte
Din gând și din oul piciorului.”
Imagini apocaliptice, marca Adrian Alui Gheorghe? Și
da, și nu, de vreme ce un aspirant la președinție, pe care nu-l mai numesc, un
bărbat blondă, cu plete lungi și minte netedă (e în modă să fii jumătate
bărbat, jumătate femeie), îi vrea scoși pe scriitorii români din manualul de
română: „La câți avem la română, ăăăăă, nu știu, ăăăăă, Ana Blandiana și pe
cineva, ăăăăă, nu știu câți mai sunt în ăăăăă,viață din ăștia, majoritatea sunt
morți și îngropați de o sută de ani.”
Un critic infanterist ne sfătuiește să citim cartea de
la sfârșit spre început, ca să meargă mai repede lectura. Ce atâtea cuvinte? Le
sărim. Din cauza asta am avut un coșmar dintre cele mai întunecate. Se făcea că
toate cărțile din bibliotecă aveau paginile albe. Deschideam carte după carte
și toate erau golite de cuvinte. Niciuna nu mai avea cuvinte. Am aprins
candela: Lasă-ne cuvintele, Doamne, Te rog!
Scrie Adrian Alui Gheorghe, care se declară (cu
aroganță, dar și cu un pic de insolență care stă bine Poetului), ultimul
cititor de poezie: „De când au dispărut poeții, nu mai are cine să dea nume
lucrurilor.”
Dar Adrian simte enorm, vorba clasicului, și tot ce
simte devine poezie: „acum stabilim regulile/acum calculăm erorile/acum
analizăm imprevizibilul-/și vedeți/ aveți o piesă în priză :/ Inima” (Tabla
de șah cu 65 de pătrățele).
Mai sunt și pasaje de poezie-ziar, poezie-reclamă,
poezie-fake-news. „Prozaismul” (mulțumesc, Vasile Spiridon!) are rolul său.
Scrie și scrie, intuitiv și inspirat, dintr-un instinct de conservare, deoarece
„cuvintele dau consistență cărnii, trupului, visului.” În plus, bine
alese, „sunt bune conducătoare de curaj”. Adrian Alui Gheorghe se arată
de neepuizat, strălucitor și ludic, sarcastic și alert: „frumusețea e dată
pe mâna trișorilor”; „cele mai multe femei se lasă cucerite de poeți/fără
talent”. O secvență s-ar putea intitula Fără: fără sens, fără
valori, fără sentimente (enumerarea îi aparține poetului, în Muntele).
Cartea se încheie, însă, cu o speranță: poetul se lasă
exilat pe un plaur șubred, împreună cu o femeie fără nume. Dar noi îi știm
numele: Poezia. Va scrie și cu degetul pe apă? Categoric.
A fost o premoniție coșmarul meu? Mai întâi au
dispărut litere din cuvinte. Din te iubesc și din te rog au rămas t.i și t.r.
S-au uitat diacriticele, apostroful, cratima, toate punctele de pe i... Actul
de înțelegere deficitară se întrevede și în ortografie. Sensul cuvintelor
rămâne obscur. Poetul nici n-o să mai aibă nevoie de ele? Încet-încet, vor
pleca din alfabet literele, pe rând? Se vor păstra vreo două- trei și, la
sfârșit, va câștiga ă? Limba cu un sigursunet : ăăăăăăăăăăăăăăăăă... Ca limba
puiului King Kong. Asta înseamnă „văz monstruos”.
Și totuși ,ne liniștește poetul, „apocalipsa
culturii, a culturilor, va fi reală atunci când Omului îi va fi indiferent dacă
e mort sau viu. Un moment pe care eu îl cred imposibil.”
Așadar, poezia ține de moarte și de sete. Și poate se
va reinventa scrisul de mână, chiar și mâna care scrie singură. Iar scrisul va
crea altă realitate. Mai bună. Eu sunt o naiv-optimistă incurabilă.
MAGDA URSACHE
Titlul original: „Se întorc barbarii?”

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu