Stravechea disputa, care nu va muri
niciodata...
Vlahii sint
urmasii dacilor latinizati, ramasi in nordul Dunarii dupa retragerea aureliana
din 274.
In secolul
5-6 au sosit (din Asia, ca toti migratorii) slavii, populatie masiva si
sedentara, asezata in toata Peninsula Balcanica. Ungurii sosesc ultimii, prin
secolul 9; sint razboinici, si se lupta cu cei dinainte pentru cucerirea
Panoniei, in care locuiesc si azi...
Locuitorii
Pannoniei "Pannonia, adică uriaşa câmpie pe care se întinde Ungaria de
astăzi, în secolul al IX-lea era sub influenţa regatului franc. Era organizată
în cnezate şi ducate slave, conduse de boemi, vasali ai francilor. Cel puţin
asta o arată şi cronica lui Rudolf din Ems. Populaţiile aflate însă pe
teritoriul Pannoniei sunt descrise atât de cronicarii unguri, cât şi de slavi.
Astfel, la sosirea ungurilor în Pannonia, în 896 aceştia găsesc aici slavi,
parţial bulgari şi vlahi numiţi „păstori ai romanilor” întinşi pe toată
suprafaţa fostei provincii romane. Iată,
de exemplu, ce spune despre populaţiile din Pannonia la sosirea maghiarilor
cronicarul Anonymus, un secretar al regelui Bella al II-lea, după Constantin C.
Giurăscu în lucrarea sa „Gesta Hungarorum”: „Că această ţară o locuiesc slavii,
bulgarii şi blachii, adică păstorii romanilor. Fiindcă, după moartea lui
Attila, pământului Pannoniei romanii îi ziceau că este păşune, fiindcă turmele
lor păşteau în ţara Pannoniei. Şi cu drept cuvânt se spunea că pământul
Pannoniei ar fi păşunile romanilor, fiindcă şi acum romanii pasc pe moşiile
Ungariei”, arăta Annonymus. Consideraţia nu este singulară, fiind întâlnită şi
la un alt cronicar ungur, Simon de Keza, dar şi în cronica rusească a lui
Nestor. "
Citeste mai mult:
adev.ro/pbb99a
https://adevarul.ro/locale/botosani/o-ipoteza-suprinzatoare-romanii-locuiau-teritoriul-actual-ungariei-venirea-maghiarilor-dovezile-istoricilor-romani-1_55cb519bf5eaafab2c78055e/index.html
Disputele
stramosilor romanilor cu maghiarii, pentru stapinirea Transilvaniei, au
continuat peste secole. La intrebarea fundamentala: "A cui e o tara? A cui
o stapineste, sau a cui o locuieste?", raspunsul a fost impartit in cazul
Adrealului. Pina la urma, ungurii au stapinit si au guvernat Transilvania, dar
romanii au locuit-o in majoritate, muncind sute de ani un pamint ce n-a fost al
lor, ci al nobililor unguri... Zice Goga, adresindu-se lui Stefan cel Mare,
chemat simbolic in ajutor: "Maria ta, sintem batuti de nevoi, / La noi in
zadar ara plugul, / Caci holdelor noastre cu spicul de aur, / Strainul le fura
belsugul"... Dreptate s-a facut abia odata cu Unirea din 1918, sarbatorita
in acest an, la centenarul ei, de romani, si deplinsa (pe buna dreptate
ungureasca, Translvania pierduta atunci reprezentind cam o treime din fosta
Ungarie) de maghiarii de azi, care contesta cu indirjire Tratatul de la
Trianon, prin care puterile europene au dat Ardealul Romaniei... Se pare ca o
tara e, pina la urrma, a cui o locuieste in majoritate, si inca din
vechime...
https://adevarul.ro/locale/oradea/romania-ungariaa-cui-transilvania-tinut-atat-controversat-argumentele-istoricilor-1_55dc8103f5eaafab2ce7fc6f/index.html
Sursa: Franculescu Mircea
Ioan Slavici
(n. 18 ianuarie 1848, Şiria, comitatul Arad - d. 17 august 1925, Crucea de Jos,
Judeţul Putna) a fost un scriitor, jurnalist şi pedagog român, membru corespondent
(din 1882) al Academiei Române.
“Când am
sosit la Viena, am găsit acolo Bucovineni, Ardeleni, Ungureni, Bănăţeni,
Moldoveni, Munteni, ba aveam şi-un Basarabean, - Stamati, - precum şi un
Macedonean, Carajani. Unii dintre dânşii erau apoi Bariţieni, alţii Babeşişti,
ear alţii Şagunişti ori federalişti. Erau înse între noi şi oameni ca mine,
care-şi dădeau seama că toţi suntem Români şi în viaţa culturală avem să lucrăm
împreună – stăruind fie-care ‘n părerile sale politice.
Din gândul
acesta a pornit înfiinţarea societăţii “România Jună”, al cărei preşedinte am
fost ales tocmai pentru că stăruind însu-mi în părerile mele nu-mi dedeam
silinţa de a ‘ndupleca pe alţii să se lepede de ale lor.
În curând
s’a dat înse pe faţă şi o desbinare în ceea ce priveşte viaţa culturală. T.
Maiorescu întrase adecă în polemică cu Simion Bărnuţiu şi pe când mulţi se
deduseră ‘n partea acestuia, Şaguniştii, între care Eminescu şi Eu, precum şi
cei mai mulţi dintre Bucovineni ţineam cu T. Maiorescu, deci cu “Junimea”.
În adevăr
înse numai noi priviam cestiunile din punct de vedere cultural. Pentru
cei-lalţi societatea “România Jună” şi mai ales sărbătoarea de la Putna erau un
fel de paravane, din dosul cărora se făcea propagandă pentru unirea politică,
ceea ce noauă ni se părea lucru primejdios. Pentru-ca să putem organiza
societatea şi pentru–ca să ni se dea voie de a pune la cale sărbătoarea,
trebuia să fim de bună credinţă. Nu puteam apoi să perdem din vedere, că atât
la Italieni, cât şi la Germani unirea politică a fost o urmare firească a
unirii culturale şi că am vedea lucrurile dea’ndoaselea, dac’am vrea, ca la noi
unirea culturală să se facă abia după ce a fost făcută cea politică.”
La Viena,
Din volumul:
Lumea prin
care am trecut
Ioan
Slavici; Bucureşti, 1930
http://www.romaniamagnifica.ro/?do=%C5%9Ecoala&optiune=ACADEMIA&optiune2=1848.01.18+-+1925.08.17+-+Ioan+Slavici
Cu respect,
Valentin-Nicolae Bercă
"România
Magnifică" - www.romaniamagnifica.ro - un proiect cultural pentru unitatea
şi bogăţia spirituală a Românilor de pretutindeni, militând pentru reafirmarea
valorilor spiritualităţii poporului român, unit prin limbă, tradiţii şi
credinţă creştină, mereu mândru de istoria sa multimilenară în spaţiul carpato-danubiano-pontic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu