sâmbătă, 27 iulie 2024

Alex. Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ......!

 



IDEILE

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

 

Ideile se disting ca sensibile si abstracte, în acord cu obiectele din care sunt deduse; de asemenea, acestea se împart în: teoretice, morale si sentimentale; din ideile abstracte se nasc: a) ideile teoretice, anume cele despre nemurire, sfintenie, fericire s.a., b) ideile morale, cele ale dreptatii, virtutii, evlaviei s.a., c) ideile sentimentale, cele ale frumosului, binelui, adevarului, desavârsirii. Omul îsi rânduieste viata, actiunile, faptele în raport cu aceste idei. Acordul cu aceste idei poarta numele de stare ideala si subliniaza faptul ca fiinta care o respecta pe aceasta e spirituala, pe când dezacordul fata de aceasta stare apartine realitatii imediate sau se afla sub imperiul poftei si-l defineste pe adeptul acesteia drept o fiinta materiala; de aceea si faptele si stiintele sunt cu adevarat stiinta si arta când au o dimensiune ideala; daca sunt lipsite de aceasta sunt [pur si simplu niste] experiente si munci pline de cazne, asa cum sunt activitatile animalelor, de exemplu ale castorului, maimutei si ale celorlalte patrupede si pasari, a caror viata se afla sub semnul realitatii imediate, adica supusa poftei si redusa la materialitate si moarte.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 70-71.

 

  

 

GERURILE

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Gerurile puternice, ca si dezgheturile bruste arata limpede „în mic” ca Domnul care a „compus” întreg universul poate, într-o clipa, daca ar vrea, sa-l si „descompuna”. Arata, de asemenea, ca marile, lacurile, râurile pot sa înghete, dar si sa se dezghete, ca vegetatia înfloreste si se dezvolta primavara si vara, pentru ca toamna sa se ofileasca si sa se desfrunzeasca. În acelasi chip putem privi nasterea si moartea omului. Domnul ne-a „compus”. El ne si „descompune”.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 492-493.

 

https://youtu.be/J27OV7LvHwM?si=hgco0bprHDuADgJs



MINILEC

Sfântul Mucenic Emilian de la Durostor

 

 

 

Sfântul Mucenic Emilian de la Durostorum a fost soldat în armata romana, în timpul împăratului Flaviu Claudiu Iulian (361-363).

 

Sfântul Emilian de la Durostorum a fost fiul prefectului Sabbatianus, din Durostorum.

 

În acea vreme a venit la Durostorum vicarul Traciei (azi Silistra în Bulgaria), Capitolin, pentru a se convinge ca toți locuitorii de aici aduc jertfe idolilor.

 

Acesta aflând că toți locuitorii de aici se închina zeilor, a chemat la un ospăț pe toți dregătorii din cetate.

 

Văzând această sărbătoare păgână, Sfântul Mucenic Emilian, locuitor al cetății, a răsturnat cu mâinile sale toți idolii care se găseau acolo, luând un ciocan, a intrat în capiștea idolilor și a sfărâmat toți idolii și a risipit jertfele, a spart vasele și a doborât altarele tuturor zeilor din Durostorum.

 

Însă fiind supuși alții la chinuri pentru aceasta, el a mers de s-a vădit pe sine.

 

Astfel, Sfântul Mucenic Emilian va ajunge în fața lui Capitolinus, unde va mărturisi care este adevăratul Dumnezeu, iar că idolii din acea capiște erau niște pietre fără suflet, mute și surde, care nu erau bune de nimic.

 

Auzind acestea, vicarul a poruncit ca Sfântul Mucenic Emilian să fie dezbrăcat de hainele sale, după care a poruncit să fie aspru bătut cu vine (tendoane de animal).

 

După ce l-au bătut vreme îndelungata, mărturisind din nou ca este „rob al lui Hristos”, Capitolin a poruncit sa fie ars de viu, ca nu cumva curajul și statornicia lui în credința să fie urmată și de alții.

 

Atunci slujitorii l-au scos afara din cetate, aproape de malul Dunării, unde se pregătise un rug pentru el.

 

Sfântul Mucenic Emilian le-a cerut îngăduința să-l lase să se roage lui Dumnezeu.

 

Iar după ce s-a rugat, a fost aruncat de slujitori în foc.

 

Dumnezeu a făcut o noua minune, căci „focul cunoscând pe mucenicul lui Hristos nu l-a mistuit, ci l-a păzit întreg și neatins, iar pe slujitorii lui Capitolin, cei ce erau aproape, i-a cuprins flacăra și i-a ars de tot”.

 

Văzând ca a rămas nevătămat, fericitul Emilian „a mărit pe Dumnezeu, și întorcându-se spre răsărit, s-a însemnat cu semnul crucii și ridicându-și privirile către cer a zis: «Doamne Iisuse Hristoase, primește sufletul meu!» și zicând acestea, a adormit în pace”.

 

Era în anul Domnului 362, în ziua de 18 iulie

 

 

 

 

CUNOSTINTA LUI DUMNEZEU

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

 

Viata care curge necontenit, care se stinge si tot atunci apare din nou, înnoirea perpetua, existenta a toate care e trecatoare si totusi vesnica, scena întregului univers, adevarata si totodata amagitoare, pe care apar pentru scurta vreme diferitii actori ai lumii, ca apoi sa dispara pentru totdeauna, dupa ce fiecare îsi va fi dat pe fata chipul în marea drama orânduita de Dramaturg, îl conduc pe om la cauza primordiala, la Ipostasul real, la existenta neschimbata si imuabila ce fiinteaza vesnic, la adevarul unic pe care îl râvneste si în care cauta sa ramâna spre a dura vesnic. Aceste manifestari sufletesti ar fi fost cu totul în neconcordanta cu întelepciunea lui Dumnezeu, daca mormântul ar fi ramas hotarul ultim al existentei omenesti. Dar, pentru ca acest fapt se afla în contradictie cu întelepciunea lui Dumnezeu, urmeaza ca omul are un duh capabil sa primeasca cunostinta lui Dumnezeu, Care e nemuritor, întrucât ceea ce e muritor nu e vrednic de asemenea cinste si onoare, ca unul ce se nimiceste; asadar, omul are un suflet nemuritor; pentru ca unde este cunostinta lui Dumnezeu, acolo este si nemurirea.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 272-273

 

 

 

Sfânta Mare Muceniță Marina

 

 

 

„Bucură-te, Marino, înțeleaptă porumbiță a lui Hristos, căci ai biruit pe vrăjmașul cel rău.

Bucură-te și te veselește, fiica Sionului celui de sus, căci a venit ziua veseliei tale, în care vei intra cu fecioarele înțelepte în cămara cea nestricată a Mirelui Celui fără de moarte, a Împăratului ceresc!”.

 

SFÂNTA MARE MUCENIȚĂ MARINA era originară din Antiohia Pisidiei, fiind singura fiică a lui Edisie, preot păgân.

După ce mama sa a trecut la Domnul, tatăl a dat-o în grija unei femei pentru a o crește și a o educa.

Petrecându-și copilăria într-un sat în care majoritatea locuitorilor erau deja botezați, Marina a căpătat credință în Dumnezeu.

Așa se face că, la vârsta de 12 ani, a și trecut la religia creștină, hotărând să rămână fecioară şi să-și închine întreaga viaţă lui Dumnezeu.

În paginile Sinaxarului citim că, într-o zi, pe când avea 15 ani, a plecat să vadă oile tatălui său, care păşteau pe câmp. În acel  timp, s-a întâmplat că eparhul Olimvrie din părţile Răsăritului, un prigonitor cumplit al creştinilor, mergea spre Antiohia Pisidiei.

Acesta a întâmpinat-o pe drum şi, văzând că este frumoasă la chip, s-a gândit să o ia de soție și să o ferească de chinurile care urmau, dar Sfânta Marina nici nu a vrut să audă de o astfel de propunere.

 

 

 

AFLAȚI câteva întâmplări minunate din viața Sfintei Marina:

Sfânta biruie pe diavol

 

 

Sosind noaptea și sfânta rugându-se lui Dumnezeu neîncetat, diavolul a îndrăznit a înfricoșa pe mucenița prin niște înfiorări de năluciri, Dumnezeu îngăduind aceasta, spre mai mare preamărire a plăcutei Sale.

Deci temnița s-a cutremurat fără de veste și s-a văzut o oarecare strălucire ca un fum dintr-un foc, și s-a arătat diavolul în chip de balaur pestriț, mare și înfricoșat, care era înconjurat și încins împrejurul trupului său celui văzut cu mulți șerpi mici și cu vipere.

Acela a șuierat înfricoșat și, căscând gura mare și spurcată, slobozea o putoare nesuferită.

Și înconjurând împrejur pe muceniță, îi făcea frică mare și spaimă; apoi, deschizându-și foarte gura cea prea spurcată, a năvălit și a apucat capul sfintei înghițindu-l, încât mucenița se părea că este înghițită de balaur, precum de demult Proorocul Iona de chit.

Însă ea nu s-a deznădăjduit, nici nu s-a îndoit în credință; ci, îndreptându-și toată mintea către Dumnezeu, a făcut pe sine semnul Sfintei Cruci, și îndată a văzut crăpându-se pântecele balaurului, iar ea a ieșit întreagă și nevătămată din înghițirea lui.

Din acel ceas a pierit toată înfricoșarea, nălucirea și vedenia diavolească, pentru că, desfăcându-se pământul, a înghițit pe balaur și pe toți șerpii care erau cu dânsul, pogorându-i în iad.

Pe sfânta muceniță a strălucit-o o lumină cerească și, uitându-se în sus, a văzut acoperământul temniței ridicat și raze coborându-se de sus spre dânsa în chipul soarelui.

Și a văzut o cruce mare strălucind cu lumină negrăită, iar deasupra crucii vedea o porumbiță albă ca zăpada, care grăia astfel:

„Bucură-te, Marino, înțeleaptă porumbiță a lui Hristos, căci ai biruit pe vrăjmașul cel rău.

Bucură-te și te veselește, fiica Sionului celui de sus, căci a venit ziua veseliei tale, în care vei intra cu fecioarele înțelepte în cămara cea nestricată a Mirelui Celui fără de moarte, a Împăratului ceresc!”.

 

 

 

Cutremurul

 

 

După aceasta, eparhul a osândit-o și pe muceniță a fi tăiată cu sabia.

Și fiind scoasă Sfânta Marina la locul cel de tăiere, a cerut puțină vreme la cei ce o duceau pe ea și, întorcându-se spre poporul cel ce venea după dânsa.

Îi sfătuia pe toți să cunoască pe Unul adevăratul Dumnezeu, făcătorul lor, și să fugă de înșelăciunea diavolească și de pierzarea închinării de idoli.

Apoi, plecându-se la rugăciune, s-a rugat din destul pentru toți și deodată s-a cutremurat pământul și a venit frica peste toți.

Și mulți au căzut la pământ de frică, chiar și călăul, pentru că Domnul nostru Iisus Hristos, cu sfinții Săi îngeri, S-a arătat din cer miresei Sale, chemând-o pe dânsa întru odihna Sa și întinzându-Și mâinile ca să-i primească sufletul ei.

Iar ea, umplându-se de negrăită bucurie, a ridicat pe călău ca degrabă să-și săvârșească porunca lui.

Deci și-a plecat cinstitul său cap sub sabie și astfel a fost tăiată, iar sufletul i s-a luat cu mâinile Domnului și a fost dus în locașurile cerești.

 

 

De ce apare Sfânta Marina în icoane ținând în mână un ciocan?

 

Viața Sfintei Marina amintește faptul că, într-una din zilele în care sfânta era închisă, a intrat diavolul la ea, sub chipul unui balaur.

Neînfricata muceniță a prins cu mâna demonul și, găsind un ciocan, l-a lovit pe spate.

Apoi, cand s-a însemnat cu Semnul Sfintei Cruci, acesta s-a făcut nevăzut. De aceea, în unele icoane, Sfânta Marina este reprezentată având în mână un ciocan sau chiar lovindu-l pe diavol.

Pornind de la această întâmplare, în tradița poporului român s-a păstrat până astăzi o poveste conform căreia într-o zi, când Sfânta Marina a mers la biserică, l-a găsit în clopotniță pe diavol, care voia să toace.

Mucenița i-a smuls ciocanele și l-a batut cu ele. De aceea, străbunii spuneau că ziua de 17 iulie trebuie ținută cu mare cinste, pentru ca Sfânta să nu-i bată cu boli sau diferite necazuri.

 

 

Unde se găsesc moaștele ei?

 

Moaştele Sfintei Muceniţe Marina s-au păstrat la Mănăstirea Pantepontia până în anul 1204, când Constantinopolul a fost ocupat de către cruciații apuseni.

Astăzi, moaștele sfintei se găsesc la biserica închinată ei din Atena, iar mâna sa dreaptă se află în Muntele Athos, la Mănăstirea Vatoped.

De asemenea, credincioșii din țara noastră se pot închina și la părticele din moaştele Sfintei Marina, la Mănăstirea Hurezi, la Biserica „Sfântul Sava“ din Iași, sau la Biserica din localitatea Fetești, județul Suceava

 


FOAMEA SI SETEA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

           „Cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se vor adauga voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia lui Dumnezeu? Iata cum. Daca simti foame sau sete si vrei sa manânci sau sa bei, adu-ti aminte de foamea si de setea sufletului (lui îi este sete de adevar, de sfintenie, de mântuire întru Iisus Hristos). Daca nu-l saturi, sufletul poate sa moara de foame, rapus de patimi, istovit, chinuit. Ogoindu-ti foamea trupeasca, nu uita sa ogoiesti, cu atât mai vârtos si întâi de toate, foamea sufletului, prin vorbire cu Dumnezeu, prin pocainta de greseli, cu inima curata, prin citirea istorisirilor si învataturilor din Evanghelie si mai ales prin împartasirea cu Dumnezeiestile Taine ale Trupului si Sângelui Domnului.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 257-258.

 

  

 

BOGATIA PRIMAVERII

- Sfantul Inochentie al Odessei -

 

 

             Orisicât de bogata si de împodobita ar fi natura în timpul primaverii, totusi sufletul înnoit de harul dumnezeiesc este mult mai împodobit si mai bogat în florile virtutilor – într-însul se gaseste si floarea cea alba a nevinovatiei si curatiei inimii si floarea cea roza a binefacerii si dragostei catre aproapele si floarea cea albastra a contemplatiei si întelepciunii duhovnicesti si floarea cea galbena a înfrânarii si ostenelii.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 44

 

 

 

SFÂNTA MACRINA

 

A fost sora mai mare a Sfântului Vasile cel Mare, a lui Petru al Sevastiei şi a lui Grigorie al Nisei.

Din tinereţe şi-a închinat viaţa slujirii lui Dumnezeu, căci, murind logodnicul ei, şi-a ales fecioria, ajutând-o pe mama sa, Emilia, la treburile gospodăreşti şi la creşterea fraţilor mai mici.

Împreună cu fratele ei, Sfântul Vasile, au întemeiat două mănăstiri în Pont, una pentru femei şi alta pentru bărbaţi, cea de călugări fiind povăţuită de Sfântul Vasile, iar cealaltă de egumena Macrina.

Murind mama sa, şi-a împărţit toată averea săracilor, trăind în nevoinţe şi rugăciune.

Cercetând pe sora sa în boala ei cea de pe urmă, Sfântul Grigorie al Nisei a găsit-o cu totul slăbită de friguri şi culcată pe o scândură.

Pentru că sărăcia în mănăstirea fecioarelor era foarte mare, încât de-abia s-a găsit un văl vechi cu care să fie acoperit trupul ei pe când era dus spre îngropare, Sfântul Grigorie a acoperit-o pe sora sa cu man­tia lui de episcop.

În viaţa ei, Sfânta Macrina a făcut multe minuni, dând tămăduire bol­na­vilor şi îndrăciţilor.

Şi a murit fericită în anul 380, fiind în­gro­pată în Biserica „Celor 40 de Mucenici”, alături de mama sa.

 

 

Rugăciunea Sfintei Macrina la ieșirea sufletului


„Doamne, Tu în dar ne-ai dezlegat pe noi de frica morţii. Tu ai pus începutul vieţii celei adevărate şi sfârşitul vieţii de acum.

Tu pentru o vreme odihneşti trupurile noastre cu somnul morţii şi iarăşi ne deştepţi pe noi cu trâmbiţa cea mai de pe urmă.

Tu dai pământului ca pe un amanet trupul nostru, pe care cu mâinile Tale l-ai închipuit şi iarăşi îl iei din pământ, pe acel care l-ai dat lui, şi în dar schimbi în nestricăciune trupul nostru cel muritor şi grozav.

Tu ne-ai izbăvit pe noi din blestem şi din păcat, făcându-Te pentru dragostea noastră blestem şi păcat.

Tu ai zdrobit capul balaurului, care, prin neascultare, a înghiţit pe om.

Tu ne-ai deschis nouă calea către înviere şi, zdrobind porţile iadului, ai surpat stăpânirea morţii, adică pe diavol.

Tu ai dat semn celor ce se tem de Tine, chipul cinstitei Tale Cruci, spre pierderea vrăjmaşului şi spre apărarea vieţii noastre.

Spre Tine, Dumnezeul meu, m-am aruncat din pântecele maicii mele şi spre Tine a nădăjduit sufletul meu, din toată puterea mea.

Ţie mi-am dăruit trupul şi sufletul meu din tinereţe şi până acum.

Pune-mi înainte înger luminat, ca să mă povăţuiască la locul odihnei şi în sânurile sfinţilor părinţilor noştri.

Tu, Cel ce ai oprit sabia cea de văpaie şi ai aşezat în Rai pe vestitul tâlhar, care s-a răstignit împreună cu Tine şi a căzut sub îndurările Tale; pomeneşte-mă şi pe mine întru împărăţia Ta, că şi eu m-am răstignit împreună cu Tine, pironindu-mi cu frica Ta cărnurile mele şi înfricoşându-mă de judecăţile Tale.

Să nu mă desparţi pe mine de aleşii Tăi în înfricoşata prăpastie, nici să se pună împotrivă în drumul meu pizmaşul diavol; nici să se afle înaintea ochilor Tăi păcatele mele, orice am greşit prin neputinţa firii mele, cu cuvântul, cu lucrul sau cu gândul.

Tu, Cel ce ai putere a ierta păcatele, iartă-mi şi mie, ca să mă aflu înaintea Ta, când mă voi dezbrăca de trupul acesta, neavând nici o întinăciune în chipul sufletului meu; ci sufletul meu să se primească în mâinile Tale curat şi fără de prihană, ca tămâia înaintea Ta”



ALFABETUL NATURII

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

 

Când copilul începe sa învete alfabetul, pentru el literele luate separat se prezinta asemenea unor idoli. Literele au substanta, sunt materiale. Silabisind, copilul îsi încordeaza întreaga atentie asupra buchiilor si cugeta doar la ele. Astfel, urmarind litera dupa litera, citeste un cuvânt, însa, daca îl întrebi ce a citit, nu stie despre ce este vorba. Si chiar se mira, neîntelegând despre ceea ce este întrebat. Copilul nu pricepe sensul cuvintelor citite. Conturul, marimea si culoarea literelor scrise – adica aspectul exterior – este tot ceea ce cunoaste el, la un moment dat, despre litere. Slovele pentru copil sunt materiale, exact la fel cum sunt idolii pentru pagâni. Astfel, atât elevul din clasa întâi, cât si închinatorii la idoli privesc la idolii lor cu teama si consideratie.

 

Multi dintre oamenii pe deplin maturi sunt asemenea elevilor din clasa întâi, desi ei uneori, se cheama filosofi ori ucenici. Muncind cu sudoarea fruntii lor, abia reusesc sa citeasca pe silabe cartea naturii, însa sensul si însemnatatea literelor abecedarului naturii nu le înteleg nicidecum. Omul învatat citeste literele chiar negândind la ele, si într-o clipa întelege sensul cuvântului. Învatatorul este dator sa aplice constrângeri serioase ca sa-l învete pe ucenic sa citeasca nu pe silabe, ci „dupa sens”. Cele valabile în cazul citirii cartilor sunt valabile si în ceea ce priveste citirea „cartii naturii”. Plecându-ne înaintea naturii, e totuna cu a ne pleca înaintea literelor. Idolatrizarea naturii, aceasta este lucrarea copiilor maturi. Întrebati-i ce însemnatate au lucrurile si evenimentele, si ei se vor uita la voi cu aceeasi mirare pe care o are elevul de clasa întâi, pe care îl întrebati despre sensul cuvântului ce tocmai l-a citit.

 

Prin urmare se poate spune: oamenii care nu cunosc alfabetul se închina unui idol, iar cei învatati se închina duhului. Pentru primii, fenomenele naturale sunt materiale si realitatea lor este exprimata exterior, dupa marime, culoare, denumire si diferite alte raportari. Pentru cea de-a doua categorie, obiectele si fenomenele naturale sunt simboluri, semne conventionale creionând lumea spirituala; iar realitatea spirituala este sens, viata si justificare fiintiala a acestor simboluri. Un astfel de om citeste cartea naturii nu silabisind, precum începe sa învete elevul din clasa întâi, ci dupa sens, patrunzând întelesul, semnificatia.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 11-14

 

 

 

 

ARTA ADEVARATA

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

           Mai devreme sau mai târziu, în domeniul artei, oamenii vor parasi fotoliul cald din fata televizorului, a radioului si vor intra în salile de spectacol, dorind sa vada nu umbre, ci miscare vie, cântec adevarat, lacrimi si traire întreaga. Cu falsurile repede se satura omul. Un colt de natura, un crâmpei de cer, un amurg sau niste zori vor înalta, vor face sa tresara veac de veac inima omeneasca. Zeitatile antice au adus inima spre o însetare tot mai mare de lumina care n-are umbra. Zeitatile moderne ce au dus pe om spre un colaps interior, au redresat privirea lumii spre Izvorul vietii. Motiv ce ma face sa cred ca viitorul poeziei este triumfal.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 187.

 

 

 

KITSCH-UL INIMII

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

              Inima care se consuma din cauza obiectelor de folosinta zilnica, mai cu seama atunci când le strângem peste masura, paraseste pe Domnul, Izvorul vietii si al linistii, si de aceea se lipseste de viata, de liniste, de lumina si de putere. Când începe sa se caiasca, lasând deoparte preocuparea desarta fata de lucrurile pieritoare si se întoarce din nou spre nepieritorul Dumnezeu, atunci începe sa susure în ea din nou izvorul de apa vie, vin si se înstapânesc iarasi în ea linistea si calmul, lumina, puterea, îndraznirea fata de Dumnezeu si de oameni. Trebuie sa traim cu întelepciune!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 137




INTRISTAREA

- Cuviosul Bonifatie de la Teofania -

 

 

          Cine a biruit patimile, a biruit si întristarea, pe când cel biruit de patimi nu va scapa de obezile întristarii. Bolnavul se cunoaste dupa culoarea fetei: cel cuprins de patima se da în vileag prin întristare. Cine iubeste lumea nu are cum sa nu se întristeze, pe când cel ce a dispretuit lumea este vesel întotdeauna.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 43-44



RĂSPUNSUL PATRIARHIEI ROMÂNE PENTRU INSTITUTUL ELIE WIESEL ȘI NEDUMERIRILE ACESTUIA

 

 

Cine este Institutul Elie Wiesel ca să judece hotărârile Patriarhiei Române și în fapt, ale Bisericii Ortodoxe? Este cumva Dumnezeu pe pământ? Noi nu cunoaștem decât un singur Dumnezeu pe pământ, pe Iisus Hristos Fiul lui Dumnezeu, care a fost răstignit pe cruce de către poporul evreu. Creștinii sunt cei care au fost răstigniți, creștinii nu au răstignit pe nimeni. Creștinii și-au asumat jertfa pentru Dumnezeu. Creștinii nu și-au revendicat niciodată un holocaust, cu toate că sunt zeci de milioane de martiri creștini de-a lungul timpului. Și mai mult decât atât, creștinii nu s-au răzbunat niciodată pe cei ce le-au omorât propriul Dumnezeu pe cruce, Dumnezeu care a înviat a treia zi și a restabilit Iubirea și răscumpărarea omului.

 

Creștinismul este religia Iubirii, iar sfinții închisorilor au fost apostoli ai Iubirii în temnițele comuniste și nu au schingiuit pe nimeni. Dimpotrivă, și-au dat viața chiar și pentru ceilalți frați de suferință, dintre care unii evrei. Cel mai cunoscut caz este cel al lui Valeriu Gafencu care și-a cedat medicația (streptomicina) evreului Richard Wurmbrand.

 

Ne bucură comunicatul Patriarhiei Române care răspunde nedumeririlor Institutului Ellie Wiessel într-un mod obiectiv și în duhul iubirii lui Hristos. Redăm aici răspunsul Patriarhiei Române, care nu se dezice de sfinții lui Dumnezeu, proslăviți prin moaște întregi și darul facerii de minuni.

 

O analiză excelentă a problemei o puteți găsi și pe site-ul chilieathonita. Ne bucurăm că Părinții români din Sf. Munte Athos sunt alături de noi, în lupta pentru promovarea sfinților români și valorilor creștine.

 

 

Răspunsul Patriarhiei Române

 

Având în vedere comunicatul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, referitor la canonizările Părinților Ilarion Felea, Ilie Lăcătușu și Dumitru Stăniloae, Biroul de Presă al Patriarhiei Române face următoarele precizări:

 

a) În lumina principiilor libertății religioase și autonomiei bisericești cuprinse atât în legislația internațională (Declarația Universală a Drepturilor Omului, art. 18), cât și în cea națională (Constituţia României, art. 29; Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor), Biserica Ortodoxă Română, în calitatea sa de cult recunoscut, are dreptul de a analiza și a se pronunța, potrivit propriilor criterii religioase, în ceea ce privește canonizarea unor persoane din Patriarhia Română.

 

În cadrul procesului de canonizare, Biserica Ortodoxă Română desfășoară o activitate de cercetare minuțioasă a vieții persoanelor propuse prin raportare la modul în care acestea și-au schimbat viața. Procesul de canonizare constă exclusiv în recunoașterea sfințeniei pe baza dovezilor consistente și mărturiilor credibile. Astfel, în cazul trecerii fiecărei persoane în rândul sfinților (canonizare) s-a ținut cont de mai multe criterii canonice, istorice și pastoral-misionare din care reținem următoarele:Viața sa curată și sfântă;

 

1.   Mărturisirea dreptei credințe până la sfârșitul vieții;

2.   Aspru nevoitor, împodobit cu multe virtuți;

3.   Dragostea și spiritul de jertfă manifestat față de cei aflați în nevoie;

4.   Mărturisitor al lui Hristos în temnițele comuniste;

5.   A dobândit de la Dumnezeu darul facerii de minuni;

6.   S-a bucurat de o cinstire constantă din partea credincioșilor.

 

b) Menționăm, de asemenea, că unii sfinți care sunt cinstiți în Biserica Ortodoxă au avut, în anumite momente ale vieții, atitudini și gesturi greu de înțeles sau contrare chiar învățăturii creștine, însă Biserica ia în considerare schimbarea vieții păcătosului și, mai ales, modul în care și-au încheiat viața, fără însă ca, prin această atitudine, să fie încurajate (sanctificate) anumite derapaje pe care respectivele persoane le-au avut în timpul vieții.

 

Așa cum observăm din exemplele Sfântului Apostol Pavel, al Sfintei Maria Egipteanca sau chiar din cel al Sfântului Proroc și Împărat David, chiar și sfinții au avut unele căderi, de aceea trebuie să privim în special la cum și-au încheiat viața – adică la o înaltă măsură a desăvârșirii –, nu doar la greșelile sau păcatele săvârșite pe parcursul existenței lor pământești. De altfel, aceasta este și mărturia Sfintei Scripturi: „Aduceți-vă aminte de mai-marii voștri, care v-au grăit vouă cuvântul lui Dumnezeu; priviți cu luare-aminte cum și-au încheiat viața și urmați-le credința” (Evrei 13, 7).

 

Precizăm pe această cale și faptul că Biserica Ortodoxă Română se delimitează public de orice afiliere ideologică sau politică partinică, invitând totodată la dialog orice persoană interesată de studierea vieților persoanelor canonizate.

 

Biroul de Presă al Patriarhiei Române

 

 

 

 

Sfântul Proroc Ilie

Copilăria binecuvântată a Sfântului Ilie

 

 

Sfântul Proroc Ilie – văzătorul de Dumnezeu, făcătorul de minuni şi zilotul dumnezeieştii credinţe – s-a născut din seminţia preoţească a lui Aaron în pămîntul Arabiei, în cetatea Tesvi, pentru care pricină s-a şi numit Tesviteanul.

 

Când s-a născut pruncul Ilie, tatăl lui, Sovac, a văzut îngerii lui Dumnezeu cum şed în jurul copilului şi îl înfăşoară cu foc, şi îl hrănesc cu pară de foc.

 

Aceasta a preînchipuit caracterul de foc al Sfântului Ilie şi puterea lui de Dumnezeu dăruită.

 

El şi-a petrecut anii tinereţii în cugetări dumnezeieşti şi în rugăciune, retrăgându-se adesea în pustie şi rugându-se singur în linişte şi tăcere, înaintea Domnului.

 

 

 

Lupta cu regele păgân

 

În acea vreme regatul lui Israel era împărţit în două părţi disproporţionate: regatul lui Iuda consta numai din două seminţii, ale lui Iuda şi Veniamin, cu capitala la Ierusalim; iar regatul lui Israel consta din celelalte zece seminţii, având capitala la Samaria.

 

Regatul lui Iuda era guvernat de descendenţii marelui rege Solomon, fiul lui David, pe când regatul lui Israel a ajuns mai târziu să fie guvernat de o slugă a lui Solomon, pe nume Ieroboam.

 

Cea mai mare luptă a vieţii Sfântului Proroc Ilie a fost cu regele israelit Ahav, şi cu a lui nelegiuită nevastă Isabela, căci din cauza ei Ahav se închina idolilor, întorcând astfel şi poporul de la slujirea Adevăratului Dumnezeu Celui Unul, şi făcîndu-l să se închine la lucruri.

 

În afară de aceasta Izabela, care era siriană, l-a mai determinat pe bărbatul ei să ridice şi un templu idolului lui Baal, căruia i-a dat o mulţime de preoţi slujitori.

 

Osteneala întru întoarcerea poporului necredincios

 

Atunci a început să lucreze Sfântul Proroc Ilie mari minuni, întru vădirea adevărului, adică a marii puteri şi stăpânii a lui Dumnezeu.

 

El a închis cerurile, astfel încât nu a mai plouat timp de trei ani şi jumătate.

 

El a chemat foc din cer, care a ars jertfa adusă de Ilie lui Dumnezeu, jertfa pe care el turnase apă de trei ori, ca să facă vădită minunea, care foc peste jertfele aduse lui Baal de către popii idoleşti nu s-a coborât, chiar uscate fiind acelea.

 

El a adus ploaie pe pământ, curmând seceta doar cu rugăciunea; el a înmulţit minunat făina şi uleiul din urciorul văduvei din Sarepta Sidonului şi i l-a înviat pe fiul ei.

 

El i-a prorocit lui Ahav că sângele lui îl vor linge câinii, iar Izabelei că tot câinii o vor mânca, precum au şi fost toate, întocmai.

 

El a lucrat multe alte minuni, şi a făcut şi multe alte prorocii.

 

El a grăit cu Dumnezeu, şi a auzit glasul Lui în adierea de vânt lin din Muntele Horeb, care a fost după vijelia năprasnică şi după cutremur, şi după foc.

 

Mai înainte de plecarea lui la Domnul, Sfântul Proroc Ilie a uns proroc în locul lui pe Elisei, cerându-i-se aşa de către Domnul; atunci el a despărţit Iordanul cu cojocul lui.

 

La urmă, el a fost răpit la ceruri într-un car de foc tras de cai de foc.

 

El s-a arătat pe Muntele Tabor, împreună cu Moise, stând de o parte şi de alta a Domnului lisus Hristos, şi grăind cu El, la Schimbarea la Faţă a Lui.

 

Iar la sfârşitul lumii, Ilie va veni din nou, spre a pune capăt puterii lui Antihrist (Apocalipsa 11).

 

(„Proloagele de la Ohrida”, de Sfântul Nicolae Velimirovici

 

 

 

NEINCHIPUIT DE FRUMOSI

- Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

În veacul ce va sa fie, fericirea noastra va odrasli din uimirea de a-i vedea dintr-o data pe Sfinti, pe îngerii Domnului, neînchipuit de frumosi, strânsi în miriade de cete, alcatuite perfect, în ordinea ierarhiilor ceresti; din uimirea de a vedea sfintii, pe oamenii lui Dumnezeu buni si simpli, din toate veacurile, prooroci, apostoli si pe toti ceilalti, dar mai cu seama din uimirea de a sta în fata lui Dumnezeu, contemplându-L în lumina cea neapropiata, mirati fiind si de propria noastra iluminare launtrica, simtind fericirea absoluta, neîntunecata de nici un pacat, de nici o spaima, grija sau întristare.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 425.









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu