Despre
moarte, formă firească de a trăi în nefirescul vremurilor
Dr.
Nicolae Balaşa
13
Aprilie 2025
„- Domnule Eugen Ionescu”, care e cea mai mare durere
a dumneavoastră? a fost întrebat într-un interviu.
- Cea mai mare durere e că soția mea și fetița mea vor
muri într-o zi.
Am început subcapitolul cu acest citat din emisiunea
Profesioniștii, realizată de către Eugenia Vodă, la TVR, în primul rând pentru
a arăta înălțimea, statutul, noblețea sufletească spre care trebuie să tindem
în asceza noastră, ca oameni iubitori de oameni, în al doilea rând pentru a
repune în scenă ideea conform căreia, omul conștient de sine, chiar și prin
simpla sa prezență în lume, este preocupat de moarte, de cele mai multe ori, în
aceeași măsură în care este preocupat de viață. Altfel spus, atunci când uiți
că ești muritor, abia atunci cotești spre cărarea disperării.
Noi, pământenii, ca locuitori vremelnici ai acestei
planete, în marea noastră majoritate ne temem de moarte sau cel puțin regretăm
despărțirea de această lume. Felul în care ne raportăm la plecarea din ea ține,
în mare măsură, de structura spirituală sub a cărei palmă ne naștem. Deși pe
undeva mă repet, reamitesc faptul că dacă ne-am născut sub cupola
creștinismului, după „trecerea la cele veșnice”, ne așteaptă „învierea de apoi
și viața veșnică”, dacă ne-am naște sub cupola hinduismului, undeva pe valea Indului,
în India sau în alte țări ce au împărtășit această credință, după mai multe
cicluri de purificare aici, în această lume, am deveni sine din sinele suprem,
adică ne-am contopi cu zeul Brahman etc.
În lumea modernă, lume în care s-ar părea că
tradițiile, încet, încet, tind spre dispariție, promisiunile tuturor cultelor
religioase, cu excepția celor radicale, sunt din ce în ce mai puțin luate în
seamă. Locul lor este preluat de tot ce pune pe masă, în special, fizica
cuantică, în general, știința ca ansamblu al tuturor cercetărilor. La mijloc,
între legătura firavă, de tip tradițional și cea nouă, etalată de către
știință, îndoiala, apoi durerea, chinul și, desigur, plictisul în a tot aștepta
vremurile bune, făgăduite omului. Lipsa de încredere își are rădăcinile în el,
în om, stă în firea sa, ține de instinctul de conservare, un fel de precauție
în cunoaștere, însă ștergerea încrederii de pe chipul oricărei ființe ține, pe
de o parte, de biserică, instituție ca oricare alta, pe de altă parte, de
structurile social politice ce nu mai pot furniza speranță și încredere.
Când politicul oferă doar amăgiri și minciună,
disprețul și ura fierb până și la cel mai neînsemnat colț de stradă. Odată
ajuns cuțitul la os, anarhia își spune cuvântul. În astfel de situații, omul,
în disperarea sa, irațional, preferă moartea în locul vieții. Urmează revolte,
războaie civile, într-un cuvânt, dezumanizare. Părăsit, într-o lume potrivnică
„omul devine lup împotriva omului”. În varianta pesimistă, atunci când
înțelepciunea nu mai există, când comunicarea și înțelegerea este înlocuită de amenințare,
războaie între națiuni, de-aiurea și artificial învrăjbite, sunt inevitabile.
Iresponsabilitatea celor ce conduc popoarele depășește oricare limită. Peste
omenire, haosul, iar ieșirea omului din lume și din propria-i istorie,
mizerabilă și absolut nefirească.
Scos din turmă, fiecare pleacă în felul său, de cele
mai multe ori neîmplinit, regretând și
cu conștiința pătată. Puțini sunt cei împăcați cu viața și cu semenii. Apoi
teama de necunoscut ne agață de orice. Exceptând cazurile patologice, doar
suferința prelungită și chinurile îndurate îi fac pe oameni să-și piardă sensul
vieții. În astfel de situații nu poate fi vorba de sinucidere, ci pur și simplu
de singura formă de a se „salva” din cruzimile unei vieți, în care, de cele mai
multe ori, te aruncă structurile social-politice, prin activiștii plesniți de
duhoarea obedienței.
Ani la rând, în preajma mea s-au mișcat oameni,
fiecare cu forma sa de a fi și de a se mișca în lume. Unul dintre ei mi-a atras
atenția. În tinerețe, el, Ionele al Ioanei lui Ionele, un bărbat chipeș, ce
plesnea de sănătate. Ca oricare om din timpurile sale, și-a făcut o casă, apoi
o familie, într-un cuvânt, a intrat în rândul lumii. Prin anii `60, când
activiștii ciumei din răsărit băteau toba cu scoaterea țăranului român din
matca sa, la mezat, cu colectivizarea, pentru a nu-și pierde pogoanele de pământ,
de pădure, de fânețuri și animalele, sursă a existenței lui și a familiei sale,
a fugit în munți, împreună cu alți săteni. Potera securistă după el, până la
Petroșani. Acolo l-au priponit. Opt luni mai târziu i-au dat ca singură șansă
de revenire în lume, munca prin reeducarea în fundul unei mine din care, în cel
mai rudimentar mod, se scotea cărbune.
La intrarea în „șut” grija orânduirii pentru binele
omului: o zeamă lungă, un colț de pâine neagră și, pentru amorțit conștiința, o
cană cu rom, un fel de amestec de alcool industrial, coloranți și zahăr ars. La
ieșirea din tură, pentru a pune pe roate viciile și dependența individului, un
pachet de tutun ordinar și încă o cană cu băutura minune, băutură ce, pentru
neghiobii vremurilor, reprezenta primul pas spre cele mai înalte culmi ale
societății multilateral dezvoltate. După câțiva ani, în urma unui accident în
galeriile subterane, accident de care se făceau vinovați tocmai neghiobii,
idioți ai regimului, pentru a nu exista ca martor, l-au mutat la sute de
kilometri, pe un șantier al unei termocentrale. Deși nu era calificat, l-au
specializat peste noapte în construcția coșurilor de fum. La peste 80-100 de
metri spre cer, de pe o platformă de nimeni garantată, puteai muri în cădere,
până să atingi pământul, iar de vină era vântul. Dincolo de vânt, desigur, cana
cu rom își cerea de-acum și ea dreptul. Dacă nu aveai ce mânca dimineața sau
seara, nu crăpa pământul, însă dacă lipsea romul, același pâmânt se aprindea.
Cu tutunul, același blestem.
Ani buni la rând, cu o hârtie falsă în buzunar, hârtie
fără de care oricare analfabet pe post de șef de echipă, parte a sistemului, te
putea trece la târnăcop și lopată, a tot fost șantajat să tot construiască
coșuri de fum pentru termocentrale sau combinate chimice, să tot urce pe fel și
fel de platforme, la zeci de metri deasupra pământului, fără a ști dacă se va
mai întoarce întreg de acolo.
Cum ulciorul nu merge de multe ori la apă și într-o zi
plesnește, în același fel și cu Ionele. La numai 33-34 de ani, într-una din
zilele fierbinți de vară, la sfârșitul programului de lucru, lângă stresul
zilnic provocat de frica cu care trăia zi de zi, a adăugat un „duș” rece, făcut
la o pompă de pe strada din preajma locului de muncă și două beri cumpărate de
la o dugheană. La doar câțiva pași, un preinfarct și o insuficiență
respiratorie a dat cu el de pământ. A ajuns la spital, iar acolo, ca în mai toate
vremurile din România, lipsea una, alta, lipseau cam toate, cu excepția
indicațiilor de partid, indicații conform cărora poporul român, deși lipsit de
orice perspectivă, trebuia să fie sănătos tun. Forțat de împrejurări, Ionele
s-a întors la muncă. Două săptămâni mai târziu, când încă nu apucase să urce pe
platforma coșului de fum, a făcut înfarct. A avut noroc! După intervenții și
alte intervenții, o salvare l-a dus la un spital din București. Greu de
explicat cum a scăpat cu viață, însă un an mai târziu, Ionele, cunoștința mea,
s-a pensionat.
Statul, indiferent de forma sa politică și indiferent
cât de bogat ar fi, atunci când te vrea doar forță de muncă productivă, cu un
oarecare grad de libertate în mișcare, are toate mecanismele financiare cu
ajutorul cărora te face să trăiești de pe o zi pe alta. Prin astfel de timpuri
au trecut toate popoarele lumii, inclusiv poporul român, popor furnizor doar de
generații de sacrificiu. Generații după generații! Ideea unui viitor luminos a
fost momeala vremurilor. Personajul meu, ca de altfel noi toți, am mușcat din
ea. De ce? E o altă discuție. Amintesc doar că, în această perioadă,
intelectuali (cu pretenții mai târziu, chiar și azi, după 30 de ani de la
schimbarea regimului) cântau ode partidului și conducătorului iubit pentru un
post de vază la universitate și o vilă, casă naționalizată la bulevard.
Om în toată puterea cuvântului, cu responsabilitatea
întreținerii familiei sale, fără resurse financiare, odată ce s-a pus, cât de
cât pe picioare, s-a întors la lucru. Drămuitorii vremurilor nu l-au mai urcat
pe un coș de fum, ci pe o macara turn cu o comandă electrică dintr-o cabină la
doar doi metri deasupra pământului. Ionele părea împăcat cu sine, mai ales că,
din șase în șase luni, putea merge când la Buziaș, când la Vatra Dornei, să-și
trateze și să-și protejeze inima.
După o scurtă
perioadă de timp, la locul de muncă se comporta ca și când nu i se întâmplase
niciodată ceva. Anturajul, dependența de tutun și alcool au reapărut, iar
stresul s-a strecurat din nou în toată fiziologia sa. În una din perioadele de
recuperare, în Bucovina, la Vatra Dornei, i-a apărut, pe gamba piciorului drept
o ulcerație. Până să ajungă din nou acasă, la unul din spitalele regionale,
ulcerația s-a mărit și a devenit dureroasă. Trombi îi blocaseră circulația
sângelui în zona respectivă a piciorului. Fără să vrea, a ajuns iarăși la mâna
medicilor. De data aceasta, șansa nu i-a mai zâmbit. Flocea, medic chirurg, un
arogant și un nepriceput, ce doar terminase pe undeva, prin țară, la nu știu ce
spital, rezidențiatul, i-a făcut „o circumvolațiune”, în ideea de a face
ulterior curățirii zonei, un transplant de piele. Neatent și fără îndemânarea
necesară, din punctul meu de vedere, dintr-o culpă evidentă, i-a secționat
artera piciorului.
Pănă să cauterizeze vasele de sânge, aproape
instantaneu, pacientului i s-au înnegrit degetele de la piciorul bolnav.
Desigur, i le-au amputat, dar fără rezultate. Cangrena s-a ridicat pe picior în
sus, de la o lună la alta și tot cam la aceeași perioadă, specialistul în
ciuntit și despicat oameni, un fel de criminal autorizat, i-a amputat din
picior până ce a ajuns aproape de șold. Suferința lui Ionele trecuse cu mult de
limitele suportabile ale unui om normal. Timp de aproape doi ani și jumătate,
ridicat pe brațe și așezat pe tărgile unor salvări ponosite, cunoștința mea a
făcut drumul dus-întors casă-spital. Când rana de la șold aproape că se
închisese, ani la rând chinuită de gânduri și de lipsuri, în urma unui accident
vascular cranian, soția i-a murit. Din acel moment Ionele și-a pierdut
definitiv sensul vieții. În momente de luciditate, deși suficient de rațional,
nu mai înțelegea nici de ce a fost adus în lume, de ce a fost născut, nici de
ce a trăit și nici de ce nu i se sfârșește chinul. Nu mai putea înțelege rostul
lumii.
Câteva luni mai târziu, alți câțiva trombi au blocat
circulația în piciorul celălalt. Chinul, mai ales la nivel mental, a revenit.
S-a mai dus pănă la spital doar cât să asculte vorbele unui alt medic chirurg,
atunci de gardă:
- Trebuie să te operăm.
- Nu, domnule doctor, încerc și în altă parte - a fost
răspunsul său categoric.
Târându-se ca un câine, ce voia să moară departe de
ochii stăpânului, a ajuns la un prim telefon din urgența spitalului. M-a sunat
pe mine și m-a rugat să îl duc acasă. Mi-a arătat o anume sumă de bani, semn că
mă plătește. Înainte de a părăsi orașul, am mers la magazinul de pompe funebre.
Acolo, și-a ales, apoi a probat un cosciug. L-a achitat și s-a înțeles cu
vînzătorul să îl ridice a doua zi. Următorul popas a fost la un magazin de
haine. L-am însoțit peste tot. Și-a cumpărat chiloți, cămașă, ciorapi, cravată,
un costum și o pălărie. Într-un cuvânt, „hainele de moarte”. Ultimul popas a fost la el acasă. Acolo mi-a
dat toți banii ce îi mai rămăseseră.
- Din ăștia oprești și tu pentru binele ce mi l-ai
făcut, iar cu restul mă duceți la groapă. Plătești doar groparii și preotul.
Aprindeți și voi, după datină, vreo lumânare, două. Restul nu mă interesează -
mi-a zis și parcă extenuat de un drum lung, s-a întins pe pat. Părea mai
liniștit ca oricând. Două zile mi-a povestit întreaga lui viață, din care, în
parte, am spicuit anterior, apoi a tăcut. Nu s-a văietat de nimic. Nu mi-am dat
seama dacă îl mai durea ceva. Respira și atât. O săptămână mai târziu, ne-a
părăsit. Înainte de a-i ieși sufletul, parcă, totuși, a vrut să îmi spună ceva,
însă nu a mai putut. Ce voia să îmi zică?! Nu știu!...
Doamne, - se „ridică” Eugen Ionescu împotriva lui
Dumnezeu - ai făcut rău, ai construit-o rău viața, nu trebuia să începi cu
nașterea, trebuia să începi cu moartea. Dumneata mă faci, dumneata mă faci
sănătos, mă faci frumos și începi să mă demolezi!...
O avea dreptate Eugen Ionescu!...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu