Piticii
la putere
Grid
Modorcea, Dr. în arte
13
Aprilie 2025
În România nu există pitici. Decât la putere. Oricât
de haidamaci ar fi ei, eu îi văd ca pe niște pitici care se zvârcolesc și se
bat să ajungă la putere. Și să n-o mai
lase din mână. Ba visează să rămână în istorie cu portrete, așa cum îi pictează
pe pitici Rone (de la Cicerone, pe el chemându-l Cicerone Florin Cojocaru), în
lucrările expuse la Galeria „Kulterra”, în expoziția numită „Forest Dwarfs”.
Ne-am dat pe romgleză cu totul, ați mai văzut vreo
expoziție în România cu denumire românească? Cui se adresează ea, românilor,
turcilor, celor care vorbesc romgleza sau piticilor de la putere? Fiindcă
americanilor, în nici un caz, mai ales acum, după ce ne-au retras Visa Waiver!
Au ei piticii lor, cu soții supersexy, precum faimosul Peter Dinklage, din Games of Thrones /Urseala tronurilor. Ce să
mai spun de petrecărețul Verne Troyer, care a devenit celebru în comedia
„Austin Powers” şi măsoară doar 81 cm. Cum este foarte bogat, Troyer sparge
averea pe soţia playboy Genevieve, înaltă şi frumoasă, pe petreceri sălbatice
şi pe procese în care este acuzat de tot felul de răutăţi pe care le-a făcut la
beţie. El are o figură de copil, precum Napoleon-ul lui Rone, un pitic
milităros, foarte colorat, cu chipiu ca al lui Napoleon, care a spus: „În
politică, prostia nu este un handicap”. Da, un bun titlu pentru tablou, cum ar
spune și Jack Black, regele piticilor de la Hollywood, fiindcă este cel mai
înalt și cel mai talentat. Eu nu l-aș plasa printre pitici, are 1, 68 m, după
cum joacă în filmul „The Holiday” unde se îndrăgostește de Kate Winslet și
Cameron Diaz.
Dar ce, pe Al Pacino îl plasăm printre pitici? Și are
tot 1, 68 m, cu 3 cm mai sus decât Napoleon. Napoleon a fost pitic? Avea 1, 65
m înălțime. Piticii suferă de o boală numită nanism, care îi împiedică să
crească în înălțime.
„Forest Dwarfs”, adică Pitici de pădure. O pădure a
piticilor găsim și în Alba ca Zăpada și cei șapte pitici. Cred că numai Frații
Grimm și Walt Disney i-au făcut celebri pe pitici! Noi știm de „Pădurea
spânzuraților”, dar cine mai vorbește azi de Liviu Rebreanu și Liviu Ciulei?
I-am arătat curatorului galeriei cartea cu Gopo. NU auzise de Gopo, de cel care
încă din 1957, când a luat Palme d’Or la Cannes pentru filmul „Scurtă istorie”,
a făcut cunoscută România în lume. Omulețul lui a cucerit cu floarea toată
planeta, în afară de România, fiindcă aici piticii sunt la putere și își bat
joc de toate valorile. Cum poți să faci o Românie demnă de respect, să-i redai
independența și identitatea, fără cultură, fără să existe un dialog între
generații?! Să nu auzi de Gopo, e ca și cum nu ai auzi de Picasso sau de Andy
Warhol. Gopo desena la fel de bine și ingenios ca Picasso. L-a dovedit, prin
originalitate, și pe Walt Disney, cu care a fost bun prieten și i-a făcut un
portret antologic. Sunt foarte supărat pe incultura care s-a instaurat în
România pe toate potecile și la toate etajele!
Dar să revin la Rone. Cine e Rone? Un pictor
îndrăgostit de pitici. El ne explică faptul că în 1990, în Franța, a fost
martor când piticii de grădină au fost expulzați într-o pădure, să li se dea
„libertate”, iar apoi a început să-i picteze, să rămână fascinat de
personalitatea piticilor, care nu trebuie reduși doar la calitatea de bufon de
circ. Sigur, este ceva total crazy să te ocupi de o categorie atât de
defavorizată a naturii și a societății. Cunoști mai bine Omul vitruvian dacă îi
studiezi pe pitici? Mă îndoiesc. Nici Leonardo, nici Michelangelo, nici Dürer
nu s-au ocupat de acest subiect. Pe cine a interesat din Renaștere? Pe nimeni.
E ceva neserios, speculativ în artă, fiindcă subiectul te îndeamnă la
experiment.
Rone a cam chelit, fiindcă expoziția lui nu ne spune
nici un cuvânt (fiindcă nu știe!) despre miracolul care a cuprins Parisul în
1974, când Lucian Pintilie (dacă o fi auzit și de el) a adunat toți piticii din
Paris pe care i-a folosit în spectacolul său după piesa Turandot de Carlo
Gozzi.
Și la „Bulandra” exista un pitic, nelipsit din
spectacolele cu oameni mari. După
apariția cinematografului, piticii au început să fie folosiți ca personaje
exotice. Și piticii nu sunt chiar pitici atât de mici, să facă baie într-un
ibric, cum spune cântecul de grădiniță. Duceți-v la „Kulterra”, să vedeți
expoziția lui Rone, și-i veți vedea pe pitici în tablouri uriașe, de doi metri,
cu rame princiare, pictați în culori vii, în acrylic. Rone a vrut să ne arate
regalitatea piticească.
Păcat că el nu a avut nici un simț politic, efortul de
a ilustra piticimea toată, cu eroii ei, precum Pierrot le Fou, Little Big Man
(lipsește Dustin Hoffman), Smile, Joker, Black Dwarf și White Dwarft sau
Arlekino, nu se ridică la nici un concept, dimpotrivă coboară totul la materie
și la sex. Filmul lui Jean-Luc Godard, Pierrot le Fou, îl are protagonist pe
Belmondo, care nu-i pitic. Ce credeți că au în comun toate aceste portrete cu
pitici mai mari și mai mici, proiectați în stil videoclip pe un ecran? Falus și
testicole. Toate se termină cu aceste podoabe naturale, ceea ce minimalizează
orice plăcere estetică, dacă nu ai umor nu înțelegi de ce piticii sunt atât de
mici, fiindcă au sexul mare și femeile sexy se omoară după ei, ce exotism
vulgar!, de aceea Rone i-a văzut monumentali.
Păcat că în cursa pentru alegerile prezidențiale nu
există și un pitic. I-ar bate pe toți cu obrăznicia lui. Un pitic colorat,
desigur, și potent, ca Napoleon-ul lui Rone. Însă din biografia împăratului
aflăm că „dragostea este o prostie săvârșită în doi, care face mai mult rău
decât bine și cred că ar fi o binefacere dacă o divinitate protectoare ne-ar
descotorosi de ea și i-ar elibera pe bărbați”.
Interesant ar fi fost să vedem și hobiți, care sunt
strămoșii pitici ai omului, așa cum i-a descris Tolkien și din care a rezultat
fantasticul serial cinematografic „The Lord of the Rings” (Stăpânul inelelor)
al lui Peter Jackson. Însă hobiții sunt inocenți, de o moralitatea absolut. La
Londra, la Tate Museum, am văzut piticii lui Turner, cu care seamănă izbitor
piticii lui Rone. Însă spectacolul cel mai original de pe lume al piticimii
este la Bergen, la Muzeul Trolilor. Ce fantastic contrast între troli și
vikingi! Însă geniul absolut al piticilor este Diego Velázquez. Mergeți la
Prado și veți vedea minunea, regi și pitici alături, începând cu Las Meninas.
Nu-i exclus ca și Yorick, pe care îl elogiază Hamlet, să fi fost pitic. Piticii
au o minte scăpărătoare. Nu e ușor să fii bufon la curtea unui rege. Dacă aș fi
întrebat ce aș vrea să fiu într-o nouă viață, rege sau pitic?, aș spune că aș
vrea să fiu pitic. E esențial să privești lumea de jos în sus, decât de sus în
jos. Dar în America? La New York am văzut
pitici negri și de acolo am aflat că falusul mare îl au nu piticii, ci
cocoșații. Așadar, pe când o expoziție cu cocoșați, d-le Cicerone? E timpul ca
și cocoșații să vină la putere!,,,

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu