Învierea
Domnului, Sărbătoare a sărbătorilor și Praznic al praznicelor
†
Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului
17
Aprilie 2025
Preacuviosului cin monahal, preacucernicului cler și
preaiubiților credincioși din cuprinsul Arhiepiscopiei Râmnicului, Har, milă și
pace de la Dumnezeu Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, iar de la noi părintești
binecuvântări!
„Cât este de sfântă cu adevărat și mult prăznuită
această noapte de mântuire și strălucită, a zilei celei purtătoare de Lumină a
Învierii, mai-nainte vestitoare fiind, întru care Lumina cea fără de ani, din mormânt trupește tuturor a
strălucit!” (Cântarea a șaptea din Canonul Paștilor).
Preacuvioși și Preacucernici Părinți,
Iubiți fii și fiice duhovnicești,
Hristos a înviat!
Lumina cea neînserată și veșnică, ce izvorăște din
mormântul gol și dătător de viață al Domnului, dă mărturie întregii lumi despre
Viața cea nouă împărtășită prin Jertfa Fiului lui Dumnezeu.
Învierea Domnului arată adâncimea iubirii lui
Dumnezeu, dar și a atotputerniciei Sale, ca împlinire a dumnezeieștii iconomii.
Această aleasă și sfântă prăznuire este revărsarea de lumină a Veșnicului
Dumnezeu, care, în acest timp al înnoirii, umple întreaga zidire de mireasma
sfințeniei, împărtășindu-ne darul vieții și al nemuririi.
Domnul slavei, Cel Ce era fără de moarte, pentru
mân-tuirea noastră făcându-Se ascultător Tatălui până la moartea pe Cruce, a
fost așezat în mormânt și S-a pogorât întru cele mai de jos ale pământului, iar
de acolo, cu moartea pe moarte călcând, a sfărâmat încuietorile iadului și a
deschis porțile Raiului, făcându-ne fii ai Învierii și dăruindu-ne viaţă
veşnică.
Fiul lui Dumnezeu a înnoit şi a îndumnezeit firea
umană întărită şi restaurată prin jertfa pe Cruce și S-a făcut începătura
învierii noastre, Lumina și Sfințirea omului, pentru a ne reașeza într-o
legătură sfântă cu Dumnezeu, întrucât „nu era cu putinţă altuia să rezidească
în om exis-tenţa după chipul lui Dumnezeu decât Chipul Tatălui, după cum arată
Sfântul Atanasie cel Mare. Şi nu era cu putinţă altuia să facă, prin înviere,
pe muritor nemuritor, decât Cel Ce era Însăşi Viaţa, adică Domnul nostru Iisus
Hristos. El a adus şi jertfa pentru toţi, dând templul Său spre moarte (Evrei
IX, 12, 24), ca să facă pe toţi nevinovaţi şi iertaţi de neascultarea de la
început (Apocalipsa XII, 9) şi să Se arate totodată mai înalt decât
moartea”[1].
Deși a fost mort cu trupul, în acelaşi timp era
dătător de viaţă şi izvor de nestricăciune, ca Unul Care a biruit legile firii
stricăcioase și a săvârșit această tainică lucrare a nemuririi. Însă trupul
asumat de Mântuitorul nu putea să rămână muritor pentru că era Locaș al Vieții
și, prin Înviere, viața nouă a lui Dumnezeu trebuia să intre în firea omenească
și să o înnoiască. Astfel, „după ce a înviat din morţi, călcând moartea şi
prădând iadul, spunând celor din legături: „Ieşiţi!” și celor din întuneric:
„Luminaţi-vă!” (Isaia XLIX, 9), a înfrumuseţat din nou prin Duhul firea omului
ca la începutul neamului şi a zidit-o din nou spre sfinţenie”[2].
Din iubire de oameni, Mântuitorul Hristos a primit
Jertfa și Moartea, pentru ca „să se desfiinţeze în El legea stricăciunii
oamenilor şi să-i ducă din nou din moarte la viaţă, mistuind, prin trupul pe
care Și l-a însuşit şi prin harul Învierii, moartea lor, asemenea unei trestii
mistuite de foc”[3]. De aceea, ,,Hristos Domnul nu rămâne în starea morții
decât atât cât să se vadă că a murit cu adevărat, adică până a treia zi. Unirea
deplină ca om cu Tatăl prin jertfă Îi aduce fără întârziere starea de Înviere.
Aceasta arată că nu se ajunge la înviere fără a se trece prin moarte ca jertfă,
pentru că starea la care se ajunge prin moartea ca jertfă e una de unire
deplină cu Dumnezeirea, deci cu totul superioară celei trăite în trupul
muritor. Învierea lui Hristos prevestește deplina ,,trecere” de la viața robită
legilor naturii în starea actuală, la viața din Dumnezeu, în care materia va fi
ridicată peste legile care o robesc și prin care robește pe om”[4].
Prin Înviere, Viața a zdrobit puterea morții pentru că
Fiul lui Dumnezeu era Însăși „Învierea și Viața” (Ioan XI, 25), Cel Care a adus
răscumpărarea din păcat pentru neamul omenesc. Rupând legăturile morţii,
Mântuitorul Hristos S-a întors la viaţa care era a Sa ca Dumnezeu[5], revărsând
asupra noastră lumina cea neapropiată a Învierii. Astfel, după cum spune
Sfântul Apostol Pavel, „ceea ce este muritor a fost înghițit de Viață” (II
Corinteni V, 4). Totodată, ne încredințăm
de faptul că Domnul nostru Iisus Hristos, „desfiinţând prin înviere stăpânirea
morţii, nu Şi-a procurat învierea Sieşi, întrucât este Cuvântul şi Dumnezeu, ci
ne-a dat această binecuvântare nouă, prin Sine şi în Sine”[6].
Din firea Sa umană deplin îndumnezeită, Fiul lui
Dumnezeu revarsă asupra noastră puterea care umple totul de slavă divină,
pentru ca să ne dea împărăția cea nestricăcioasă și viața veșnică. Însă
darurile Învierii pot sălășlui în inimile noastre în chip deosebit, ca arvună a
vieții veșnice, atunci când sunt experiate prin rugăciune, asceză, participarea
la viața liturgică a Bisericii și râvnă pentru Dumnezeu încât, în acest sens,
Sfântul Simeon Noul Teolog arată că „sufletește ne facem fără nicio îndoială părtași
încă de acum ai bunătăților viitoare, adică nestricăcioși și nemuritori și fii
ai lui Dumnezeu și fii ai luminii și fii ai zilei și moștenitori ai Împărăției
Cerurilor, ca purtându-o pe aceea înăuntrul nostru” (Luca XVII, 21)[7].
„Înviat-a Hristos și se bucură îngerii! Înviat-a
Hristos și viața stăpânește! Intrați toți întru bucuria Domnului nostru!”,
îndeamnă Sfântul Ioan Gură de Aur[8].
Iubiți fii și fiice duhovnicești,
Astăzi toate s-au umplut de lumină. Cerul și pământul
s-au umplut de Lumina slavei Sale, cele create întru Hristos au fost
răscumpărate în Hristos, iar noi prăznuim și ne închinăm Învierii Celei de a
treia zi, cunoscând că prin rănile Lui toţi ne-am vindecat. Prin iubirea Sa
dumnezeiască, suntem chemaţi să ne unim cu El, să ne împărtășim de Harul Său,
căci „Domnul a dăruit prin trupul Lui şi trupului nostru învierea şi
nestricăciunea, care urmează după Înviere, făcându-ni-Se însăşi pârga învierii,
a incoruptibilităţii şi a nepătimirii”(9) din Împărăția lui Dumnezeu, cum
învață Sfântul Ioan Damaschin. Fiul lui Dumnezeu a devenit, deopotrivă, început
al Învierii și chezășie a Învierii celei de obște, întrucât El „trăieşte” ca
Persoană din veci şi până în veci[10] și propovăduieşte prezenţa lui Dumnezeu
în însăşi existenţa umană, chemându-ne spre a ne ridica din moartea păcatului
și a învia duhovnicește împreună cu El.
Așadar, în „Ziua Învierii, să ne luminăm, popoare!
Căci din moarte la viaţă şi de pe pământ la cer, Hristos-Dumnezeu ne-a trecut
pe noi, cei ce cântăm cântare de biruinţă!”[11].Această trecere este prilej de
aleasă prăznuire, însă una duhovnicească, spre lucrarea harului, căci bucuria
Învierii se împlinește în odihna iubirii lui Dumnezeu, care se pogoară peste
toată făptura, spre a ne așeza într-o legătură sfântă cu El. Sărbătoarea
transcede pe cele materiale și preînchipuie pe cele spirituale și este „însăși
strălucirea curată a sufletului, cunoașterea lucrurilor dumnezeiești și
cerești”[12]. Ca atare, prăznuirea nu este deplină decât atunci când cea
văzută, materială, se împletește cu cea spirituală, punând accent pe prăznuirea
duhovnicească, pentru că: „dacă vei prăznui așa și te vei împărtăși de
Dumnezeieștile Taine, toată viața ta va fi o sărbătoare, și nu numai o
sărbătoare, ci și un prilej de sărbătoare și un Paște, trecere și ieșire din
cele văzute spre cele spirituale, unde încetează orice umbră, orice închipuire
și toate simbolurile de acum” (13), după cum învață Sfântul Simeon Noul Teolog.
Pentru aceea, „aleasă şi sfântă zi, Praznic al
praznicelor şi Sărbătoare a sărbătorilor”[14] este numită, cu adevărat,
Învierea Domnului, pentru că ea reprezintă o stare nouă, dincolo de fire, în
care prăznuim omorârea morții și sfărâmarea iadului, dar și începătura altei
vieți, veșnice[15]. Lumea întreagă este chemată la prăznuire și suntem oaspeți
ai Praznicului dumnezeiesc de care Fiul lui Dumnezeu, Cel Înviat din morți ne
face părtași. Această sărbătoare „atât de mult le covârșește cu înălțimea pe toate,
nu doar pe cele omenești, dar chiar și pe cele ce cu sfințenie se săvârșesc în
cinstea lui Hristos Însuși, pe cât soarele covârșește stelele”, spune Sfântul
Grigorie Teologul [16].
În plan liturgic, Sărbătoarea Învierii Domnului
„constituie misterul central şi dominant al cultului ortodox, care îşi aruncă
razele peste întregul an bisericesc”[17], ea este începutul și sfârșitul
tuturor sărbătorilor creștine. De Duminica Învierii este legată ordinea și
denumirea duminicilor și a săptămânilor de peste an, apoi perioada Triodului și
a Penticostarului. În timpul săptămânii liturgice, Învierea Domnului este
serbată în prima zi a săptămânii, duminica, cea care orientează timpul spre
viaţa veşnică, printr-o anticipare a desăvârșirii tuturor. De aceea, în lumina
Învierii, viețuirea noastră de zi cu zi trebuie să devină una pascală, o
sărbătoare continuă, căci Harul lui Dumnezeu lărgește inimile noastre, spre a
fi după chipul Celui Înviat.
Dreptslăvitori creștini, preacuvioși și preacucernici
părinți,
Viața în Hristos este marele dar al Învierii și „aceasta este ziua pe care a făcut-o
Domnul! Să ne bucurăm şi să ne veselim într-însa!” (Psalmul CXVII, 24). Însă
bucuria și stările sufletești la acest Slăvit Praznic sunt diferite de toate
celelalte, pentru că ele izvorăsc din izbăvirea de întristare şi de moarte, din
bucuria îngerilor și a femeilor mironosițe, a Sfinților Apostoli și a tuturor
acelora care au fost martori ai Învierii Domnului Hristos. „Cerurile să se
veselească după cuviinţă şi pământul să se bucure şi să prăznuiască toată lumea
cea văzută şi cea nevăzută, că a înviat Hristos, bucuria cea veşnică!” [18].
Sărbătoarea Învierii este piatra de temelie pentru
fiecare creștin, întrucât aceasta deschide perspectiva unei vieți noi, în care
iubirea lui Dumnezeu se arată mai tare decât moartea. Prin Înviere, lumea s-a
umplut de felurite daruri şi toate neamurile au fost călăuzite la cunoaşterea
Adevăratului Dumnezeu. Vedem că lumea s-a înnoit acolo unde a fost vestită
Învierea, cum toate s-au schimbat și s-au îmbrăcat în lumina lui Hristos, Care
luminează tuturor.
Chemarea de a participa la realitatea Învierii
reprezintă împlinirea înnoirii firii umane, pentru că, prin Duhul Sfânt,
Dumnezeu ne face să simțim prezența Mântuitorului Hristos și puterea pe care
Domnul ne-o împărtășește prin Înviere[19], lucru de care ne încredințează
imnografii atunci când ne îndeamnă: „să ne curăţim simţurile şi să vedem pe
Hristos strălucind cu neapropiată lumină a Învierii! Şi, cântându-I cântare de
biruinţă, luminat să-L auzim zicând: Bucuraţi-vă!” [20].
Aceste cuvinte le-au așezat în inimile lor sfinții,
care au trăit în nădejdea vieții veșnice și a Învierii celei de Obște,
împărtăşindu-se de biruința Învierii în existența lor, după cuvântul Sfântului
Apostol Pavel: „dacă am fost altoiți pe El prin asemănarea morții Lui, atunci
vom fi părtași și ai Învierii Lui” (Romani VI, 5).
Dorul după
veșnicie implică trăirea vieții ca o răstignire şi înviere întru Hristos, după
cuvântul Mântuitorului: „Eu sunt Învierea şi Viaţa, cel ce crede în Mine, chiar
dacă va muri, va trăi! Şi oricine trăieşte şi crede în Mine nu va muri în
veac!” (Ioan XI, 25-26). Cunoaștem că darurile Învierii devin lucrătoare prin
iubirea jertfitoare, care este izvor de bucurie veșnică și, de aceea, ne
îndeamnă Sfântul Ioan Gură de Aur: „să intrăm toți în bucuria Domnului nostru,
să gustăm toți din ospățul credinței și să ne împărtășim toți din bogăția
bunătății!”.
De altfel, cine are nădejde în Înviere, acela este
străbătut de bucuria adevărată și sinceră, pentru că, spune Sfântul Nicolae
Cabasila, „noi Îl purtăm pe Mântuitorul în sufletele noastre curat, neîntinat
de vreun păcat, așa cum a înviat și S-a arătat ucenicilor Săi”. Bucuria aceasta
au experimentat-o sfinții și o întâlnim în scrierile aghiografice, în Pateric
și în Filocalie, unde nepătimirea este privită drept răstignire a păcatului, în
urma căreia nevoitorul trăiește o „înviere a sufletului înainte de învierea
trupului, ca un cer pământesc, căci mintea se înalţă în extaz la vederile
cereşti şi devine o desăvârşire fără limite”[21].
O experiență asemănătoare au trăit și mărturisitorii
din secolul trecut, dintre care pe unii Biserica Ortodoxă Română i-a trecut în
rândul sfinților și îi cinstește în chip deosebit anul acesta, al Centenarului
Patriarhiei Române. Ne încredințăm în acest an că aceia care au descoperit
lucrarea Bisericii ca fiind mântuitoare, au dat mărturie că Împărăţia Cerurilor
este o Împărăţie a luminii răspândite între Persoanele Sfintei Treimi şi din Ea
între persoanele umane, unite cu Hristos Cel Înviat, Care face posibilă
apropierea noastră de Dumnezeu.
Această apropiere a fost simțită de-a lungul
veacurilor în starea de rugăciune și într-o permanentă creștere duhovnicească,
care descoperă înrudirea noastră cu sfinții, căci „voia lui Dumnezeu aceasta
este: sfinţirea noastră” (I Tesaloniceni IV, 3).
Iubiți părinți și dreptslăvitori creştini,
Fiul lui Dumnezeu Cel Înviat din morți a ridicat firea
noastră căzută în păcat, a umplut-o de strălucirea și de sfințenia Lui și o
îmbracă în veșmântul sfințeniei. De aceea, datori suntem să facem aleasă
prăznuire acelora care s-au împărtășit cu cele cerești încă de pe pământ,
descoperind tainele cele înalte ale Dumnezeirii. Încredințăm, astfel,
sme-ritele noastre rugăciuni mijlocirii Sfântului Ierarh Calinic de la Cernica,
Ocrotitorul Arhiepiscopiei Râmnicului, pe care îl vom cinsti în chip deosebit
în Duminica a treia după Paști, numită a Mironosițelor, anul acesta în ziua de
4 mai, la Sărbătoarea Aducerii Sfintelor sale moaște în Oltenia.
Sfântul Ierarh Calinic s-a îmbrăcat în veșmântul
sfințeniei, fiind pătruns de harul, iubirea și lumina dumnezeiască, ca
experiență dobândită prin curățire sufletească, creșterea în virtute spre
nepătimire și prin rugăciune neîncetată. A dobândit îndrăznire în rugăciunea
către Dumnezeu și ocrotește pe toți cei care viețuiesc în ținutul binecuvântat
al Vâlcii. Avem încredințarea aceasta și nesfârșită nădejde prin închinarea la
sfintele sale moaște, care au primit putere făcătoare de minuni. Sfântul Ierarh
Calinic s-a făcut părtaș comuniunii de iubire cu Dumnezeu și cu sfinții
ierarhi, cuvioși și mărturisitori ai Olteniei de sub Munte, iar această
părtășie cu sfinții o dorim și noi, deopotrivă.
Astfel, vă așteptăm la Catedrala Arhiepiscopală
„Sfântul Ierarh Nicolae” în data de 4 mai, să mulțumim pentru binefacerile
dăruite de Preamilostivul Dumnezeu pentru rugăciunile Sfântului Ierarh Calinic
de la Cernica, Episcopul Râmnicului, care ne cheamă și ne păstrează în iubirea
milostivă a Mântuitorului Hristos, Cel Înviat din morți, pentru ca viața
noastră să primească cununa sfințeniei și a binecuvântării Preasfintei Treimi.
În zorii de har ai Învierii, rugăm pe Mântuitorul
Hristos, Care „ne-a născut din nou, spre nădejde vie” (I Petru I, 3), să vă
înnoiască lumina credinței și tăria dragostei, încununându-vă cu daruri
duhovnicești și bucurie sfântă, spre veșnică sălășluire în Împărăția Sa cea
cerească!
Hristos a înviat!
Al vostru, al tuturor, de tot binele voitor şi către
Hristos Domnul, Cel Înviat din morți, rugător,
† Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului
-------------------------------------
[1] Sfântul Atanasie cel Mare, Tratat
despre Întruparea Cuvântului şi despre arătarea Lui nouă, prin trup, cap. II,
VIII, în PSB, vol. 15, pp. 114-115.
[2] Sfântul Chiril al Alexandriei, Glafire
la a doua Lege, 3, în PSB, vol. 39, p. 461.
[3] Sfântul Atanasie cel Mare, Tratat
despre Întruparea Cuvântului şi despre arătarea Lui nouă, prin trup, cap. II,
VIII, în PSB, vol. 15, pp. 99-100.
[4] Sfântul Dumitru Stăniloae, Chipul
nemuritor al lui Dumnezeu, Craiova, 1987, pp. 194 –196.
[5] Sfântul Chiril al Alexandriei,
Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan, cartea a douăsprezecea, Introducere,
în PSB, vol. 41, p. 1138.
[6] Sfântul Chiril al Alexandriei,
Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan, cartea a unsprezecea, cap. 12, în PSB,
vol. 41, p. 1064.
[7] Sfântul Simeon Noul Teolog, Discursuri
teologice și etice, p. 329.
[8] Sfântul Ioan Gură de Aur, Cuvânt de
învățătură pentru Sfânta și Dumnezeiasca Înviere a Domnului nostru Iisus
Hristos.
[9] Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica,
traducere de Pr. Dumitru Fecioru, ediţia a III-a, Ed. Scripta, Bucureşti, 1993,
p. 146.
[10] Nota 717 a Sfântului Dumitru
Stăniloae la Sfântul Chiril al Alexandriei, Comentariu la Evanghelia Sfântului
Ioan, în PSB, vol. 41, p. 397.
[11] Canonul Învierii, cântarea întâi,
Irmosul, Penticostar, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii
Ortodoxe Române, Bucureşti, 1999, p. 16.
[12] Sfântul Simeon Noul Teolog,
Discursuri teologice și etice, p. 379.
[13] Sfântul Simeon Noul Teolog,
Discursuri teologice și etice, pp. 381-382.
[14] Irmosul Cântării a opta, din Canonul
Învierii.
[15] Cântarea a șaptea, din Canonul
Învierii.
[16] Sfântul Grigorie Teologul, Marea
cuvântare despre Înviere.
[17] Pr. Prof. Ene Branişte, Prof.
Ecaterina Branişte, Dicţionar de cunoştinţe religioase, Editura Andreiana,
Sibiu, 2010.
[18] Cântarea întâi, stihira a doua, din
Canonul Învierii.
[19] Sfântul Simeon Noul Teolog,
Discursuri teologice și etice, p. 174.
[20] Slujba Învierii, EIBMBOR, Bucureşti,
2010, p. 26.
[21] Sfântul Ioan Scărarul, Scara,
Cuvântul 29, Despre nepătimire.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu