Clovni
inutili, fără angajament terestru
Col. (r) Alexandru Bochiş-Borşanu
27 Aprilie 2025
Ieșeam de la
premiera piesei „Angajare de clovn” de Matei Vișniec, o capodoperă, după cum o
aprecia critica. Pe mine m-a afectat, mi-a răvășit amintiri, eram îngândurat,
realizând care este mesajul transmis de actori, nouă spectatorilor trecuți de o
anumită vârstă. Realizez că pășisem într-o altă etapă a existenței. Una a
posibilei inutilități. Întrezăream o asemenea perspectivă, reală și pentru
faptul că, vizavi de persoana mea, premiera nu mai era ca altădată. Nu eram
invitat să particip la sărbătorirea reușitei spectacolului, o obișnuință de
altădată, până nu de mult, când în holul de la etaj, aproape de bufet, unde
alături de actori erau invitați și admiratorii lor statornici. De data aceasta
lipseam. Nici nu știu dacă a fost elogiată și apreciată ca altă dată, cu
stimulentul adecvat. Piesa era jucată de trei actori cunoscuți, prieteni ai
mei, pe care i-am cunoscut la sfârșitul deceniului șase: Puiu Văran, Jean
Costea și Dan Antoci, atunci, juni primi ai teatrului. Acum jucau rolurile unor
bătrâni clovni Filippo, Nicollo și Peppino, care se întâlnesc în fața unui afiș
de angajare. Se căuta un clovn. Fiecare l-ar fi râvnit. Erau fără angajament,
decăzuse, nu mai râdea nimeni de ei. Fiecare își amintește de perioada când
erau tineri, în culmea carierei, când scamatoriile și trucurile lor prezentate
în spectacolele de circ aveau succes la public. Acum, în fața afișului, doresc
o nouă implicare, dar parcă nu realizează trecerea timpului, că filele
calendarului derulându-se zi de zi, le-a fost afectată existența, că nu mai
sunt „cine au fost odată”! Ei își jucau rolul lor adevărat, dar și pe al meu.
În sinea mea
nu acceptam rolul, chiar dacă aș produce zâmbete, nu era suficient. Eu, în rol
de clovn, desigur la figurat, trebuia să produc râs, un râs tonic, fortifiant,
măcar pentru mine, dar nu-mi ieșea; și apoi, nu puteam să accept o stare
vegetativă, fără vervă, nu agream această postură.
Ieșim din
incinta teatrului, aproape fără să vorbim, ne îndreptam spre tramvai, cu soția
la braț. Acolo vizavi, era și stația Taxi, așa că fără să iau acceptul, mă
opresc în dreptul unui autoturism, îi deschid ușa din spate și o poftesc să
intre: Urcă dragă! Trebuie să ajungem acasă. Nu ne mai angajează nimeni! Nici
măcar în rol de clovni!
Pe drum, mi
se derulau imaginile cu sălile de spectacole pe care le-am frecventat cândva,
desigur, pline cu spectatori iar pe scenă cu actori talentați, iubiți,
ovaționați și care făceau roluri memorabile; îi admiram și aplaudam pe toți.
Nu știu dacă
v-am povestit, dar eram un admirator al teatrului! Parcă am amintit undeva, că
în clasa I, după ce am luat premiul, am recitat pe scenă, poezia Lordul John,
de George Coșbuc și apoi în fiecare an la serbarea de sfârșit de an recitam o
poezie aleasă de învățătoare. Ah! Da! M-am lăudat că la Naționalul Clujean am
văzut Nota zero la purtare, de Virgil Stoenescu, cu Aurel Giurumia, în rolul
lui Tarzan. Rețineți, e prima poveste. Și nu e singura. Trecând munții în
Regat, am avut ocazia să vizionez spectacolele unei trupe de actori
profesioniști adevărați ai Teatrului Alexandru Davilla din Pitești. Erau
printre alții vârfuri adevărate ale scenei, precum Constantin și Ileana
Zărnescu, frumoși și talentați, Miki Dem Niculescu, actor de forță, pentru roluri
sobre, reprezentative, cu o voce puțin nazală, care îi dădea multă siguranță și
credibilitate. Apoi, femeia fatală, de o frumusețe angelică, Ileana Focșa. Am
fost la Pitești la teatrul Alexandru Davilla. I-am văzut jucând în două piese,
apoi altele în turneu la Câmpulung Muscel. Pe Constantin Zărnescu l-am aplaudat
și în revistele de la estradă. Îmi scapă dramatizarea preferată în care a
jucat, dar acum, după 50 de ani nu poți fi sigur; și totuși cred că l-am văzut
în rolul Lelio din Mincinosul de Carlo Goldoni. Dar am și acum pe retină
finețea, frumusețea și gingășia actriței Ileana Focșa. Se spunea că are origini
ardelene, de undeva de pe Someș, un atú să o iubesc diferențiat. Pentru mine
oricine era din Ardeal, acolo în Regatul acela agitat, era frate cu mine, dacă
nu frate, oricum o rudă apropiată.
Cei patru
ani trăiți la Câmpulung Muscel au constituit pentru mine experiență utilă, ca
în viitorii 4 ani petrecuți în București, să-i parcurg mai ușor. Efervescența
capitalei se manifesta nu doar în agitația străzii, în cotidian, ci mai ales în
acte de cultură, de valoare ridicată, elitistă, care aveau o influență benefică
asupra educației românilor ce o populau. Unii poate știți, alții ați auzit,
poate nu, dar bucureșteanul mediu, este avid de spectacole, participa la
manifestări de cultură, la teatru, operă, mai ales la operetă.
Mi s-a părut
semnificativ, când împreună cu soția, după ce m-am căsătorit, l-am vizitat pe
unchiul Ioan la București, fratele tatălui, stabilit din timpul refugiului, ce
muncea la un restaurant. La prânz, jovial ne-a comunicat: asta seară sunteți
invitații mei la operetă, se joacă Bal la Savoy, cântă Constanța Câmpeanu. Un
om de rând frecventa opereta, iar altă dată ne-a invitat la Sala Palatului,
cred că în 1973, la un concert
extraordinar Aura Urziceanu. Ca să nu vă spun ce costume avea, din camgarn englezesc,
„ca scos din cutie”, și savura orice tonalitate mai deosebită a solistei.
Într-o sală de concert, auditorii se omogenizează, diferența de cultură
dispare, toți devin spectatori, iubitori ai genului expus.
Așa că, în
mijlocul deceniului șase, fiind la studii în capitală, m-am contaminat cu
microbul bucureșteanului: prezența la „actul de cultură”! Câți dintre confrații
mei se pot lăuda ca au văzut Take, Ianke și Cadâr, a lui Victor Ion Popa la
Teatrul Național? Mulți o să spună, da eu! Cu Radu Beligan, George Dinică și
Marinuș Moraru! Posibil! Numai că eu l-am savurat într-o distribuție fără egal:
Alexandru Giugaru – Tache, Ion Finteșteanu – Ianke și Marcel Angehelescu –
Cadâr, că să nu vă spun, în rolul Anei juca frumoasa jună Adela Mărculescu. O
am în imagine. Nu vă dați seama cum arăta! Femeie adevărată, cu buze
senzuale dar și actriță talentată.
Totuși, atunci, femeia fatală, privită de un bărbat normal, era mai proeminentă
decât actrița.
Numai un
exemplu vă mai dau. Ceva inedit. Am fost la Nottara să văd „Patima Roșie” de
Mihail Sorbul. Nu mai rețin distribuția, dar faptul petrecut m-a șocat. Era o
regie inedită. Se ridică cortina. Pe scenă e doar o tânăra Teofana. Lumea e
atentă, o admiră și dintr-o dată un individ gălăgios intră în sală pe culoarul
din mijloc, între scaunele din stal vorbind, vociferând, gesticulând.
Spectatorii întorc capul, surprinși de obrăznicia tipului. Un bărbat din rândul
trei, se ridică, cere voie doamnei din dreapta, intenționând să îl oprească pe
intrusul ce face gălăgie. Până să iasă pe culoar „intrusul” depășește zona, se
îndreaptă spre scenă, și urcă pe platou, iar Teofana îl primește bucuroasă.
Atunci o parte dintre noi realizăm că era chiar Spilț, nepotul hingherului,
care intra în rol, cum era menționat în Caietul de sală a spectacolului.
La
București, pe timpul studenției, am fost la multe spectacole, chiar cu prezențe
ale unor trupe străine. Nu le înșir, ar fi prea multe, dar ar merita totuși să
amintesc, de exemplu, că am fost și la Opera Națională. Nu era pentru prima
dată, mai fusesem „cu școala” la Opera din Cluj, sus la galerie, am audiat,
Bărbierul din Sevilla de Rossini, cu David Ohanesian în rolul lui Figaro. Cu ce
am rămas? Cu: Figaro-n sus, Figaro-n jos! Era prin 1956, eram la școala CFR.
Apoi, după ani, a ajuns unul dintre cei mai iluștri cântăreți de operă din
lume. Când am ajuns și eu mare, am auzit că a plecat la București, unde a
primit rolul lui Oedip din opera lui George Enescu. Regizorul V. Silvestri
afirma că, Ohanesian are „un timbru special, un timbru cu o uriaşă forţă
dramatică, o forţă dramatică interioară fără de care n-ar fi fost decât un
Oedip şi-atât, dar aşa, Ohanesian este Oedip”. În naivitatea și incultura mea,
habar nu aveam ce, și pe cine ascultam! Rămăsesem cu Figaro în sus… Auzisem de
Oedip, la Opera Română, dar până să ajung și eu în capitală, nemții l-au furat
pe Ohanesian, devenind prim solist la Opera din Hamburg. Apoi, o carieră
mondială.
L-am pierdut
pe Ohanesian dar l-am găsit pe Herlea.
În 1966,
prin toamnă, o stimată și iubită domnișoară, bănuiesc că dorea să-mi facă
educație muzicală, m-a invitat la Opera Română din București unde se juca
Rigoletto, de Giuseppe Verdi având protagoniști de valoare mondială, pe Nicolae
Herlea, Magda Ianculescu sau Ion Buzea. Am fost încântat. Mi-a plăcut aria La
Donna e mobile dar vă spun cinstit că am preferat aria „Pentru mine, toate
femeile sunt la fel". Atunci și eu, fiind destul de tânăr, îmbrățișam
opinia Ducelui de Mantova, dar să cuceresc femeile, nicidecum să le siluiesc.
Nici mental nu-mi permiteam. Auzisem și eu de liberul arbitru. Deci, pot spune că am fost și meloman? Nu prea! Dar
e cert, că eram admirator de frumos și ce nu e comun, indiferent de domeniu.
Cred că auzisem expresia celebră: „Ce-i
frumos și lui Dumnezeu îi place!” Nici nu făceam diferență între esteticul
muzical, literar, material sau feminin.
E frumos! Îmi place! Criteriile îmi aparțineau.
Cât timp am
parcurs 40 de ani în gând, taxiul s-a oprit exact la mine la bloc, pe splaiul
Mureșului. Aici locuia unul din clovni, Puiu Văran. Revelație! Realizez că în
imobilele unde am locuit în acest oraș, în fiecare am avut vecin un actor. Era
un atú, un imbold, o tentație, pentru a-l vedea într-un spectacol cum joacă,
să-l laud apoi. Mai sincer sau poate prefăcut, să-i spun: Vai vecine, mi-a
plăcut mult cum ai jucat, cel mai bine! Îți sunt dator, mulțumesc pentru
invitație! Consolidam vecinătatea! Nu?
După ce am
poposit la Arad, peregrinând pe la diferite gazde cu chirie, m-am însurat.
Logodnica o fată deosebită, mă acceptase
de bărbat, locuia într-o garsonieră,
primită de la serviciu. Aveam vecini de cea mai bună calitate. Fără să-i
spun viitoarei soție, când era la serviciu, am bătut la ușa fiecărui vecin de
la etajul II, m-am prezentat și într-un mod mai volubil, le-am cerut acceptul
pentru a deveni vecini. Nu au avut obiecțiuni, ba dimpotrivă unora li s-a părut
că sunt agreabil. Între vecini era și o actriță. Madam Netty Adamidi, o
bătrânică în jur de 75 de ani, dar încă lucidă, simpatică, cu tabieturi nobile
din vremuri trecute. Am fost invitat de câteva ori la cafea, când mi-a povestit
ce roluri dramatice a jucat la viața ei pe scenele din capitală, dar, intrând
în conflict cu Lucia Sturza Bulandra, dar și cu noul regim, a fost exilată la
teatrul din Vestul Țării. Avea o educație aleasă, delicată, măreață de gloria
sa trecută, se vedea că fusese „femeie de lume”. Era prin 1968, ca după doi ani,
madam Netty, să plece printre aștri, unde sigur, juca roluri memorabile pentru
îngeri.
Dar, nici eu
nu am mai locuit mult acolo. În 1971, primesc apartament cu două camere în zona
Gării CFR. Ce credeți, pe cine aveam vecin? Știu că intuiți: un actor! Pe Ioan
Iacob Văran, cunoscut în cotidian ca fiind Puiu Văran, actor la Teatrul de Stat
Arad. Vârste apropiate, primește apartament deasupra mea. El era Peppinno din
Angajare de clovni. De el, aș spune că sunt chiar legat sufletește. A primit și
el apartament la etajul IV iar eu la III sub el. Uneori, după spectacol, care
se termina la miezul nopții, la domiciliul lui se continua
festinul restrâns cu soții Petrache, Gabi Daicu, Virgil și Mariana Müller sau
alți băieți simpatici din teatru ori admiratori. Așa că pentru a nu fi privat
de liniște și, mai ales, de bunătățile ce le consumau și nici de conversațiile
lor inedite, savuroase, despre artă, cultură, deseori docte, m-am invitat să
particip și eu șuetă. Vecinul „de sus”, a fost de acord. Așa că, aproape de
fiecare dată când Puiu se întorcea acasă de la spectacol cu musafiri, când
ajungea la etajul III, punea degetul pe sonerie și mă invita sus la IV. Apoi
relația noastră s-a dezvoltat cu întreaga familie, soțiile au devenit prietene,
copiii mei cu fiica lui, mereu împreună. Așa s-a legat o prietenie, care ar
dura și azi, despre care o să revin, daă Puiu nu ne-ar fi părăsit acum un an.
în cronologia narațiunii din capitolul „Vecinul meu actorul”.
Sper că
dialogul meu cu vecinul actorul, a fost doar o modalitate de socializare, pe
pământ. Dar sunt convins, că îi voi mai întâlni printre aștri, și vom realiza
că Angajare de clovn, era o piesă scrisă de Matei Vișniec pentru noi, clovni
inutili fără angajament.
Notă -
Fragment din „Maraton spre senectute” - roman memorialistic, 2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu