sâmbătă, 26 aprilie 2025

Pot Logaru - ARTA CENZURATA – LIBERTATEA CUVANTULUI

 



ARTA CENZURATA – LIBERTATEA CUVANTULUI

 

Se vorbeste mult despre libertatea de expresie, insa de multe ori este omis aspectul esential; pana unde poate merge aceasta libertate, daca exista sau nu niste limite. In mod normal nu ar trebui sa existe limitari, cata vreme measajul transmis se circumscrie unui anumit domeniu, cu normele si principiile lui de functionare.  Oricum, mesajul ar trebui sa fie unul corect conceput, argumentat, in logica fireasca a lucrurilor si sa nu incalce normele morale indeobste convenite si acceptate in societate sau mediul caruia i se adreseaza.

Cand e vorba de politica, lucrurile o cam iau razna, logica lucrurilor si normele de morala fiind considerate de cele mai multe ori caduce, cu balanta atarnand mereu in favoarea decidentilor.

 

In cazul de fata avem o asazisa lucrare de arta vizuala expusa in cadrul examenului de licenta la o universitate din SUA, lucrare prezentand capul presedintelui Trump tras intr-o teapa, cu adnotari textuale adecvate. S-a iscat scandal, lucrarea fiind in cele din urma retrasa din expozitie. Criticile au vizat mesajul lucrarii, in sensul ca ea indeamna la uciderea lui Trump, dupa cele doua atentate deja intreprinse asupra sa. Morala lipseste deci cu desavarsire, ceea ce eu consider descalificant pentru o opera ce se vrea arta. Arta trebuie sa vizeze frumosul, iar atunci cand abordeaza uratul - de exemplu, din politica - sa o faca cu propriile mijloace tehnice si de stil, intr-o maniera civilizata. Fenomenul nu este unul inedit, l-am mai evocat atunci cand ne-am referit la poezia porno, citatul din Mircea  Cartarescu referitor la Regina Angliei fiind deja viral pe Internet.

 

Este cat se poate de evidenta paralela intre evenimentul relatat mai jos din SUA si eseul publicat in recent aparutul numar al "Romaniei literare" sub semnatura lui Mircea Mihaies, intitulat "Intoarcerea subteranei" un apel (al catelea!) patetic la inlaturarea din viata publica a candidatului deja interzis de doua ori Calin Georgescu, axat pe o naratiune superficiala, argumentata intr-un stil politicianist dezarmant. Atasez eseul, ca sa fie clar despre ce vorbim. Cred ca este prea mult, atat data fiind durata razboiului - declansat de confratele banatean impotriva liderului suveranist inca de la alegerile de anul trecut - cat si prin precaritatea argumentatiei. Oricum, a pune ascensiunea lui Calin Georgescu doar pe seama TikTok-ului (unde, totusi, a fost al treilea ca frecventa a aparitiilor) si a nu da doi bani pe mesajul lui electoral este desclificant pentru un profesor universitar. Are sansa sa se convinga dupa alegerile ce vin,  comparand de data asta prestatiile din campanie (aparitiile pe TkTok, ca si panourile uriase si bannerele expuse publicului pe toate drumurile, dar mai ales sumele investite de candidati) cu rezultatul obtinut la alegeri de fiecare din ei - prin prisma mesajului fiecaruia din ei. Pentru ca, alaturi de prestatiile politice de pana acum ale candidatilor, alegatorii iau in calcul si mesajul electoral. Ne place, nu ne place, suveranismul e in ascensiune in lume si va fi din ce in ce mai inutil sa ne punem de-a curmezisul, cata vreme America a ales deja noua cale. Cat despre procesul lui Calin Georgescu, presupoun ca MM are in preajma juristi cu care s-ar putea consulta in sensul asta, cva sa nu mai spun ca are el insusi dreptul sa deschida actiune in instanta.

 

Las la o parte toate artificiozitatile despre persoana lui Calin Georgescu si ma opresc doar la caracterizarea marelui jurnalist american Tucker Carlson drept "o mostra de imbecilitate". Ce vorbeste don' profesor in alambicatul dumisale eseu? Dansul jigneste grosolan o majoritate covarsitoare a cetatenilor SUA, care l-au votat pe Donald Trump inclusiv cu sprijinul profesionist al unuia din cei mai mari jurnalisti pe care i-a avut si ii are America.  Nu, Tucker Carlson nu scrie eseuri, el realizeaza podcasturi, ia interviuri marilor lumii, si are o audienta colosala in Ammerica si in lume. Iar daca in Romania l-a ales pe Georgescu sa-i ia un interviu inseamna ca romanasul nostru nu este acel Neica Nimeni pe care Mircea Mihaies il maculeaza intr-o maniera atat de grosolana. Culmea lipsei de logica sare in ochi atunci cand il asemuieste pe Georgescu cu Iohannis, presedintele pe care MM l-a sustinut - ca doar meseria dumisale este sa educe Romania, cum proclamase Sparanghel Voda - si de care vad ca acum se indeparteaza fara jena. Nu cred ca e sincer, cred ca o face doar ca sa mai aiba un  argument in sustinerile  sale - in esenta, ca actuala clasa politica a facut o groaza de rele si trebuie sa ne lase, doar ca suveranismul promovat de Calin Georgescu este o solutie catastrofala, iar promotorul asta un  mai-mult-de-terchea-berchea. Pai atunci ce fel de schimbare vrei, don' profesor? Una a la Nenea Iancu ? Adica "Din doua una, dati-mi voie: ori sa se revizuiasca, primesc! Dar sa nu se schimbe nimica; ori sa nu se revizuiasca, primesc! dar atunci sa se schimbe pe ici pe colo..."? Pacat! Lumea e intr-o teribila schimbare, iar confratele din Banat o tine tot contra, pe contrafortul ala al sau... Cand ma gandesc la ce se poate intampla cat de curamnd si pe aici, pe la noi si prin imprejurimi

 

 

 

Operă de artă ÎNDEPĂRTATĂ

– Libertatea de exprimare REDUSĂ LA TĂCERE?

 

 

Când discursul politic transformă arta în indignare, libertatea de exprimare se confruntă cu un câmp de luptă complicat la Universitatea Kent State.

 

Pe scurt

Opera de artă a unui student de la Universitatea Kent State, care înfățișează violența împotriva lui Trump și a altora, a provocat controverse intense.

Universitatea a luat măsuri pentru a restricționa vizionarea, ceea ce a dus la îndepărtarea voluntară a lucrării de către artist.

Incidentul a reaprins dezbaterile despre libertatea de exprimare și cenzură în campus.

Atenția rețelelor sociale a accelerat amenințările și confuzia din jurul expoziției.

 

Artă și indignare: Cea mai recentă bătălie pentru libertatea de exprimare a Universității Kent State

O teză de licență în artă a lui Rorke McCullough a izbucnit în controverse la Universitatea Kent State. Opera sa de artă, care înfățișează capul președintelui Donald Trump tras într-o țeapă și mesaje care sugerează violența împotriva altor oficiali, a stârnit o indignare intensă. Lucrarea, expusă inițial pe o fereastră la Centrul pentru Arte Vizuale, era vizibilă pentru întregul campus. Pe măsură ce protestele publice creșteau, universitatea a instalat un ecran pentru a-i limita expunerea.

 

[Urmăriți videoul]

 

Perturbarea provocată de lucrarea de artă a atins un punct de fierbere, determinându-l pe artist să-și retragă expoziția controversată. Pe măsură ce imaginile au fost răspândite pe rețelele de socializare, amenințările s-au amplificat, amplificand tensiunile deja mocnite. Președintele Universității Kent, Todd Diacon, a remarcat: „Opera de artă a fost îndepărtată în mod voluntar și rapid”, subliniind poziția complexă a universității privind menținerea respectului pentru diversele opinii politice, susținând în același timp libertatea de exprimare.

 

Tensiuni în campus și reflecții istorice

Moștenirea tulburărilor politice a Universității Kent este împletită cu poziția sa privind libertatea de exprimare. Universitatea, locul unui tragic masacru din 1970 în timpul unui protest anti-război, se află din nou în vizorul discordiei politice. Diacon a comentat: „Reprezentările violenței politice sunt deosebit de problematice pentru Universitatea Kent. Știm din istoria noastră ce se întâmplă atunci când punctele de vedere polarizate se intersectează cu violența.”

 

„În ultimele zile, o atenție considerabilă pe rețelele de socializare a fost acordată unei expoziții de artă a studenților produsă într-un curs din cadrul programului nostru de licență în arte plastice. Lucrarea a reprezentat violența împotriva oficialilor aleși și nu a reflectat în niciun fel punctul de vedere al Universității Kent.” – Președintele Universității Kent, Todd Diacon.

 

În ciuda faptului că studentul a îndepărtat voluntar opera de artă, facultatea și artistul au refuzat să facă comentarii publice, lăsând discuția deschisă. Aaron Corpora de la FIRE a apărat opera de artă ca fiind protejată de Primul Amendament, criticând acțiunile Universității Kent State. Indiferent dacă opera de artă reprezenta sau nu o amenințare reală, existența sa a servit drept paratrăsnet pentru discuțiile despre exprimarea artistică versus incitare.

 

Revenind la libertatea de exprimare și cenzura

Controversa de la Kent State a adus în prim-plan temerile studenților legate de cenzură. Mulți și-au exprimat îngrijorarea cu privire la efectul descurajant pe care aceste acțiuni l-ar putea avea asupra exprimării artistice și politice. Studenta Amber Trares a reflectat: „Libertatea de exprimare este un lucru important în campus, iar restricționarea acesteia poate fi cu adevărat periculoasă.”

 

„Veți vedea o mulțime de relatări despre acest lucru numit operă de artă amenințătoare sau operă de artă incitare... dar această singură operă de artă nu se încadrează în niciuna dintre aceste categorii de exprimare neprotejată.” – Aaron Corpora.

 

Angajamentul universității de a susține libertatea de exprimare rămâne împletit cu climatul mai larg de sensibilitate politică. Acest incident împinge limitele în ceea ce privește cât de mult poate sau ar trebui să se extindă libertatea de exprimare în contextul percepției publice și al rănilor istorice. Va triumfa libertatea de exprimare asupra fricii de a fi jignit sau suntem pe punctul de a renunța la libertăți pentru tăcere?

 

Trimis de MI










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu