Despre
libertate sau lipsa ei și dreptul de a fi „genial”, fie prost, fie neghiob cu
un oarecare rost
Dr. Nicolae Balaşa
07
Septembrie 2025
Într-un volum anterior, „Omul, punte frântă și cădere
spre niciunde”, încercam să pun în scenă omul din/de începuturi, omul
care a făcut cea mai proastă afacere din istoria sa: a dat traiul bun, a dat
nemurirea, a dat raiul pentru durere, venin, moarte și chin. Totul doar din
curiozitate și neascultare. Povestea cu ispita nu o mai aduc aici aminte pentru
că ea, ispita, uneori personalizată, este doar scuza cea de toate zilele a
celui prins în corzile suferinței.
Când crezi că îți este bine, ești deja replasat,
evident, de propria-ți nesimțire, într-un fel de hău, rai al tău, unul în care
șoldurile cadânei și belșugul îți sunt la îndemână. Atunci nici vorbă de
ispită! Tu ești atotputernicul! Și tot atunci, ca tot omul, vorba vine,
odată ajuns la sfârcuri sus, sugi cât poți, că nu se știe ce-ți mai poate oferi
lumea reală. Contextual, după ce mai dai și câteva pahare cu licoare pe gât,
amețit de aburii puterii, plimbăreț, când călare, când pe jos, cu capul lăsat
pe-o parte, te crezi chiar Dumnezeu.
În astfel de situații, fuga asta între un presupus
bine și răul la vedere, fuga dracului! Seamănă teribil cu mersul împleticit al
ghiolbanului politic (însprâncenat sau nu), amețit de aburii alcoolului
îngurgitat la umba unor buci! Buci de serviciu! Asta aici, în lumea reală!
În raiul de dinaintea izgonirii omului, desigur, o
altfel de pungășie. Ai de toate, dar, de fapt, n-ai nimic și ești fericit!
Degeaba Eva goală pușcă, că tot nimic! Ca la ăștia cu propaganda neo...!
Diferența, cică, în timpurile de acum, ar face-o gamă de băuturi, datul din cur
și marihoana, inspirație în țopăitul pe la festivalurile ce se țin langa de la
un capăt la altul al lumii. Prafuri de adormit pulimea, în special
atunci când se mai pune de vreo hoție. Dă cu legea (că doar n-o să băgăm mâna
neprotejați), hai cu festivalul și putem fura nestingheriți!
„Pârțaiche, tu dormi liniștit! Fondul de investiții
(pulitice) fură pentru tine!
Pe de altă parte, de la guvern citire: nu ai bani, nu
ți-e foame și nici pârțuri nu dai! Și uite așa, scade emanația de CO2, taxă în
viitorii ani! În curând, și moda mersului în curul gol! Scade poluarea, n-avem
nimic și suntem fericiți!”
Bine zic? Bine sau rău, depinde de individ, de
perspectiva și funcționarea neuronului lipsă, că ăla de serviciu, în vremurile
de acum, drogat, zace sau doarme.
Doar apocalipsu`, zi și noapte, își flutură prezentul!
...Că îmi vine să-i trag una în bot și să-i zic: „Mai stai dracu în banca ta!
Potolește-te, că războaie au mai fost, foamete, la fel, molime cât să ajungă!
Destul! Știm cum e! Adu și tu ceva nou, că de sfârșitul sfârșitului ne-am
săturat! Nimeni nu scapă! Îmi vine să te și scuip în ochi ca pe un tâmpit! Bă,
cap de varză, noi, populimea, n-avem averi de pierdut! ... Și nici moțul
la rahat n-am vrut să fim! Hai, cântă la altă masă! Fir-ar să fii cu apocalipșii
tăi cu tot!
Oameni buni, m-am luat cu vorba și am uitat de ce m-am
așezat în fața calculatorului, în limbajul mai vechi, de ce am pus mâna pe
condei. Prin urmare, revin la obsesiile mele și vă reamintesc faptul că în
paginile cărții citate mai sus, am vorbit apăsat despre căderea/decăderea
noastră ca oameni. Am vorbit despre gâgă analfabet, jeg cu pretenții de
demnitate publică, despre țața de la margine de șanț, specimen școlit la
ecologica de partid, craci la vedere, trei lulele și un praz verde, dar buci de
serviciu, depre javrele plesnite de cleptomanie, oricând gata de un furtișag
sau tun din banii statului, despre „m”-uri, „c” –uri, „vj”-uri etc-uri, toate
plesnite de sindromul bipolarității (apropo, aud că ăștia ar fi pus de un alt
tun, unul pe măsura demnității demnităților, nu așa pentru te miri ce
țâști-bâști! Spor! Când prada e împărțită cum trebuie, autoritățile
statului, cu siguranță, dorm, drogurile își fac efectul), am vorbit despre
ticăloși, despre nesimțiți, despre omul mâzgă, despre egoistul crăcănat, depre
narcisistul-viperă la vedere, am vorbit despre Apulizamă, Limbric Peltic,
Brează V Kil, Ștepârță, Piș Belea, Nae Prelipuță, Fircă Capdegloabă, Carcalete,
Sucălete, Căcălete, Reta Curcubea, Floaca, Leanca Pișpeea, Grațela Belitot,
madam Coi-ika etc. Am vorbit! Într-un cuvânt, desigur, povestea omului izgonit
din rai! Izgonit? Mă rog, să zicem izgonit! Dar după izgonirea asta, omul a
căzut neghiob în timpul său, cu libertatea cui? Mai pe scurt,
libertatea, în sensul larg al cuvântului, sau lipsa ei l-au făcut idiotul de
serviciu sau ceea ce, delicat, numesc eu, „punte frântă și cădere spre
niciunde”?
Pentru a avea un început, trebuie să vă spun că Lucian
Boia, atunci când este întrebat de Gabriel Liiceanu dacă oamenii au nevoie de
libertate, pomenește mai întâi patru forțe care mișcă
omenirea: dorința de putere, averea, sexul și cunoașterea, și numai după aceea
șochează: „Oamenii au nevoie de protecție”
Libertatea?!... Mai ușurel, că e cu praf și zgomot!
Răspunsul profesorilor Boia și Liiceanu m-a șocat.
Prin urmare, scoțând liberul arbitru din ecuație, fără a cădea în
existențialism, vom pune în dezbatere un subiect deja întors pe toate
părțile, „libertatea”, dar, desigur, cu trimiteri la cele patru, în
primul rând la „dorința de putere” echivalată de către subsemnatul, în
condițiile în care scopul nu este nobil, cu dorința de a fi neghiobul șef.
Altfel spus, libertatea sau lipsa ei ne fac să fim neghiobi?

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu