Profesor Şerban Tomşa, unul dintre cei mai importanţi romancieri
români de azi
3 mai 2015
Împreună cu
câțiva colegi, am avut o întâlnire cu părinții elevilor clasei a VIII-a, pentru
a analiza rezultatele simulării la Evaluarea Națională. Printre altele, am
vorbit despre abilitatea celor mici de a-și manipula părinții și de a
distorsiona relația părinte-elev, cu scopul de a masca lipsa de interes pentru
învățătură. De pildă, elevul spune acasă: „Am răspuns foarte bine și ăla nu
mi-a pus notă. Îmi pune numai când nu știu. Pe X îl favorizează toți
profesorii, că e rudă cu Y și face meditații. Pe A, B și C, îi protejează
dirigintele. Fac și dreg, distrug mobilierul, iar el nu ia nicio măsură. Mie mi
se reproșează orice se întâmplă în clasă, chiar dacă nu sunt vinovat. Sunt
persecutat în fiecare zi.”
Cum în
România, pe fondul unei frustrări generale, toată lumea e cu ochii pe toată
lumea, părintele pune botul la momeală și începe să-i înjure pe dascăli. Atât
îi trebuie unui copil: e ca un permis de golănie. Face pe victima și scoate peri
albi personalului didactic
Aveam cândva un elev cu figură
angelică. Lipsea mult, dar când venea la școală se schimba totul. Băncile erau
rupte, pereții căpătau pete de noroi etc. Înjura ca la ușa cortului, dărâma
tablourile de pe pereți cu mătura și se comporta ca un bezmetic. Când tatăl său
venea la școală, nu apucam să deschid gura, pentru că imediat începea să turuie
și să-mi povestească prostiile făcute de colegii fiului său. Îl înjurau urât pe
înger, îl maltratau, îl izolau, au vrut să dea foc sălii de clasă etc. De
regulă, profesorul este de vină pentru tot ce se întâmplă negativ într-o
școală.
Pentru
contrast, voi relata o întâmplare de pe vremea când dascălii erau respectați.
Când eram elev, aveam un diriginte foarte exigent. Era absolvent de Școală
Normală, dar funcționa ca profesor de română și de istorie. Nu scria niciodată
la tablă și ne învăța nițică gramatică, purtând veșnic un ciomag în mână.
Trebuia să prinzi imperfectul, perfectul simplu, perfectul compus și mai mult
ca perfectul din ce ne spunea el. O dădeai în bară, te căsăpea. Consideram că
sunt completive directe toate subiectivele care aveau ca termen regent verbe
reflexive impersonale. La literatură trebuia să știm exclusiv despre ce este
vorba într-un text. Și așa mai departe.
O stradă poartă acum numele său.
(Mai aveam încă o doamnă cu aceeași calificare și un domn care începuse
facultatea: ei erau cadrele cu cele mai înalte studii din instituție.)
Într-o zi, un vecin m-a întrebat
cine mi-l predă pe Eminescu. I-am spus, iar el a avut o reacție care m-a pus pe
gânduri două-trei săptămâni: „Aaaa, cu ăla? Alăuia, al dracu', îi place
femeili!”
Mă duceam la școală și, la orele
de gramatică și de literatură, îl priveam pierdut pe magistru și mă gândeam:
„Ăstuia îi plac femeile. Cum o fi să-ți placă femeile? Ce le-o face? Cum intră
în vorbă cu ele?” „Bă, tu dormi sau ce faci?”, se stropșea la mine eruditul.
Povestea a durat până ce am întrebat-o pe mama cum e să-ți placă femeile. Ea
mi-a tras două palme, mi-a spus că vecinul e un prost care nu știe ce vorbește
și nedumeririle mele s-au risipit.
Atitudinea
părintelui față de școală este hotărâtoare în procesul educativ. Cert este că
părinții nu au timp să se ocupe de propriii copii, iar aceștia își fac educația
pe stradă, în pauze, pe tablete și pe net, fascinați fiind de modelul
șmecherului ignorant. Consecința este că minorii nu mai au simțul eticului și
au devenit amorali. Cei mai mulți mint, înșeală, manipulează, chiar fură - la
profesorii exigenți copiază temele de la colegi - și i-ar tăia felii pe
profesori, dacă ar ști că asta îi scutește de învățat pentru o perioadă.
Adieri care ne
dau fiori vin și din alte direcții. Am văzut și am auzit minuni de necrezut.
Un profesor de civilizație
britanică, de la Colegiul Lazăr, i-a spus fiicei mele că n-a auzit de Harper
Lee. Fata îl întrebase dacă a citit „Să ucizi o pasăre cântătoare”!
La același liceu, un alt mentor,
om bătrân, trecut de vârsta pensionării, doctor în litere, le înghesuie pe fete
în pereții holului/clasei și le sărută pe gură.
Am cunoscut o ziaristă care nu
știa să scrie decât cu majuscule și fără cratimă. Nici măcar vocea și talentul
n-o recomandau.
Un tânăr
student, fala familiei sale, mi-a spus la o nuntă, în București, că nu citește
nimic și că e mai bine să trăiești pe viu ceea ce ar putea să-ți povestească un
scriitor. Degeaba am încercat să-i spun că sunt cititul și trăirea sunt lucruri
distincte.
De ziua cărții, un băiat de
cartier era revoltat la gândul că e nevoie să citească o carte. „Să citesc?
urla el. De ce să fiu obligat să citesc, când pot vedea filme și povești în
imagini? Să ne întoarcem, cu cititul ăsta tâmpit, în jungla trecutului?”
Pe an ce
trece, sunt tot mai uimit de ignoranța elevilor mei. În clasele terminale, ei
n-au auzit de Rebreanu, Camil Petrescu și Marin Preda. Sunt convinși că Sorescu
e fotbalist, iar Nichita Stănescu e o bătăușă pietroasă care apare la
televizor.
Pe vremuri, în
clasa mea, doar repetenții nu știau nimic despre Geo Bogza și Mihail Sadoveanu.
Aveam un
aparat de radio amărât la care urmăream teatru radiofonic și emisiunile
culturale. Ascultam cu evlavie cronicile lui Manolescu și eram îndrăgostit de
Ștefan Iordache, Ion Caramitru, Emil Hossu, George Motoi și mulți alții.
În localitate
funcționa o bibliotecă bine înzestrată - avea în jur de 35.ooo de volume, dar
s-a risipit după Revoluție - și de acolo împrumutam săptămânal câteva cărți,
reușind să-i citesc, din adolescență, pe Faulkner, Hemingway, Cehov, Gogol și
Dostoievski.
M-am abonat la
România literară și Luceafărul din clasa a VII-a. Uneori mă apucă un dor
cumplit de Gheorghe Suciu - Botează-mă cu pământ!- și de Marcel Constantin
Runcanu - Sepia -, pe care i-am citit și care au murit de tineri.
Dar poate că e
mai bine să nu știm nimic. Miliardarii care circulă prin toată lumea abia
bâiguie câteva enunțuri incoerente. (Parlamentarii, oricât ar fi de proști,
și-au creat niște stereotipuri lingvistice și dau din gură tâmpenii așa cum cum
curge apa pe burlan, după cum bine scria Cehov.)
Și noi, cei care suntem
alfabetizați, ce facem? Tremurăm în fiecare an pentru rezultatele obținute de
elevi la exmene - eșecul e al nostru, reușita e a lor! - și am ajuns să ne
îmbolnăvim de nervi. Vom sfârși, probabil, la Bălăceanca.
Analizăm,
dezbatem, suntem criticați, directorii de școli sunt umiliți în ultimul hal, ne
agităm și muncim ca robii, în timp ce pe părinți și pe elevi îi doare-n cot de
carte și de problemele pe care ar trebui să și le rezolve urgent. Prieten cu
elevii cum sunt, l-am luat într-o zi deoparte pe un băiat și am încercat să-l
conving să mai deschidă și el cărțile și caietele. Știți ce mi-a răspuns? „Păi,
dom' profesor, eu pot să intru la liceu și cu media 2. Așa că de ce să mă mai
omor cu învățatul? Și mi-am ales liceul M, unde am auzit că dacă dai câte un
porc sau o capră, nici nu e nevoie să treci pe acolo, că te trece clasa!”
Am ajuns pe
fundul prăpastiei, dar școlile sunt evaluate după munții de hârtii și dosare pe
care le produc. Nimeni nu întreabă ce nevoi au profesorii, cum pot fi ajutate
colectivele didactice, cum putem atrage în sistem elemente de valoare, cum îi
putem motiva pe elevi. N-ar trebui, în condițiile astea, să renunțăm la orele
de curs, inutile și din ce în ce mai stresante, mai ales pentru profesorii de
română și de matematică, pe umerii cărora se sprijină tot prestigiul
lăcașurilor de învățământ.
Și, fiindcă
veni vorba, vreau să întreb și eu: de ce toată responsabilitatea trebuie să
cadă pe amărâții de română și de matematică, de ce numai ei sunt evaluați
permanent, prin examene și prin elevii lor, ca și cum ar fi plătiți dublu sau
triplu în comparație cu colegii lor? De treizeci și cinci de ani, predau
zilnic, la tablă, cu creta în mână și respirând tone de praf, câte șase ore -
nu stau pe scaun decât în pauze -, iar a doua zi mă trezesc că n-a învățat
nimeni nimic din ceea ce explicasem, scriind și spărgându-mi plămânii atâta amar de timp. Și sunt, hai să lăsăm
modestia la o parte, un profesor respectat de copii.
De ce factorii
de decizie mențin examenul la matematică pentru, de exemplu, liceele de muzică
și de arte plastice? De ce se dă examen la literatură, dacă unii elevii vor să
studieze matematica și fizica?
Ne lămurim
însă repede, când vedem subiectele propuse la Evaluarea Națională. Candidaților
li se cere să demonstreze, pe cincisprezece rânduri, că o operă este roman!
Sunt obligați să explice un titlu - insipid, inexpresiv, lipsit de semnificații
- pe treizeci de rânduri! Am scris multe
articole în care am analizat aceste subiecte catastrofal concepute,
referindu-mă și la partea de gramatică, jalnică, dar nu mă pot împiedica să mai
întreb o dată: ce calificare au băieții ăia care elaborează probele de examen?
Vrusesem să
fac o postare în care să explic de ce scriitorii români nu au cititori și uite
la ce am ajuns! O voi face cu alt prilej, țintind cauzele strict literare ale
eșecului de piață cu care se confruntă autorii români. În timp, cauzele lipsei
de interes pentru lectură se vor reduce la una singură: românii vor fi o gloată
de analfabeți blindați cu teancuri de diplome. Și atunci cine să te mai
citească?
Ion Cristoiu
spunea recent că încearcă o vie emoție când vede o fată citind pe o bancă, în
parc. E ca un miracol. Imaginea m-a tulburat și pe mine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu