duminică, 14 mai 2017

Podul de piatra de peste Dunare






Cine a construit podul de piatra de peste Dunare ?

Toată lumea a  învăţat  la şcoală (atât în clasele primare, cât şi în  liceu), la capitolul antichitatea românilor, că în  răstimpul 103-105 arhitectul Apollodor din Damasc a construit un  pod peste Dunăre, graţie căruia Traian a reuşit  să-şi treacă armatele în Dacia şi să o transforme în provincie romană ! Faină chestia, mai ales că este vorba de o minune a antichităţii în această parte a  lumii, fiind considerat cel mai lung pod din Imperiul Roman !
Numai  că. informaţia nu prea pare în regulă, mai ales că nici  nu are "acte" ! O să mă întrebaţi:
"Cum  adică nu pare în regulă ?"
Foarte simplu. Pentru construcţia acestui pod de către romani nu există nici un document. Nici măcar unul ! Nici de factură folclorică, nici epigrafică şi nici  literară !
Apoi trebuie să vă atrag atenţia că istoria este o materie de studiu logică. Ori, această acţiune de construire a podului de la Drobeta de către Traian, prin  intermediul arhitectului Apollodor din Damasc, este absolut ilogică ! Să vorbim întâi despre documente.
Este cunoscut faptul că monumentul triumfal ridicat de Traian în urma victoriei împotriva dacilor şi cunoscut sub numele de Columna lui Traian, este o cronică în piatră care relatează pas cu pas cucerirea Daciei. Pe un asemenea monument, mai ales că este construit de acelaşi arhitect care se presupune că a ridicat şi Podul de la Drobeta, Apollodor din Damasc, este practic imposibil să nu apară o asemenea realizare ! Fie si numai pentru satisfacerea orgoliului împărătesc şi a celui ce l-a construit., fără a mai pune la socoteală faptul că fără existenţa acestui pod poate că Dacia nu ar fi putut fi ocupată. Cu toate acestea dacă întrebăm documentele în legătură cu acest pod, ele tac, nu  există dovezi literare sau epigrafice care să ateste construcţia podului de către romani ! Există însă în folclorul aromân o baladă populară care vorbeşte despre construcţia acestui pod.
O sa vă spun imediat despre ce este vorba. Până atunci însă să vorbim puţin despre logica acestei afirmaţii tratată de specialişti ca "bătută în  cuie".
De ce ?
1. În primul rând este absolut ilogic ca romanii să fi putut construi podul de la Drobeta într-un răstimp atât de scurt (numai 2 ani) în condiţiile în care unul dintre maluri se afla încă în stăpânirea dacilor !
2. În al doilea rând este absolut ilogic ca  Decebal, pentru care libertatea poporului său era mai presus  de orice altceva să stea cu mâinile în sân şi să privească cum se construieşte un pod care punea  în pericol însăşi existenţa statului dac !
3. În al treilea rând afirmaţia este ilogică întrucât cercetări efectuate de către ingineri au pus în evidenţă faptul că, cu tehnica actuală şi pe vreme de pace, sunt necesari cca. 5 ani pentru finalizarea  unei asemenea construcţii ! Atunci era război! Iar Traian nu  era  un copil care se juca de-a războiul să nu-şi dea seama că-şi decimează armata în van  urmărind finalizarea acestui proiect. Tocmai de aceea pe Columnă  armata romană trece PE UN POD DE VASE ! 


Acestea fiind spuse să vedem, totuşi, ce este cu  Podul "buclucaş". Cine a construit podul de piatră de  peste Dunăre ? Mi se pare mult mai verosimil şi mai  logic din punct de vedere istoric ca Podul de la Drobeta să fi  fost  construit cu ceva timp înaintea războaielor daco-romane, pe timp de pace, climat mult mai propice pentru realizarea unei asemenea construcţii. 


Cine şi de ce să  fi  construit această "perlă" a ultimei provincii cucerite de romani?
Dacii stăpâneau, înainte vreme, ambele maluri ale Dunării. Prin urmare este  verosimil faptul ca Podul să fi fost construit de ei! Faptul apare cu totul logic după ce-l citim pe Strabon: "Burebista  stăpâneşte peste tot teritoriul de pe ambele maluri ale Dunării". Acelaşi autor ne spune: "(Burebista) trecea fluviul când dorea.", însă Dacia nu era putere navală la acea vreme! Dacă iarna Dunărea putea fi traversată pe gheaţă, cum se întâmplă în cazul atacului lui Decebal în Moesia, care era modalitatea de a trece Dunărea, vara, decât. pe un pod! Aceasta având în vedere că  Burebista, cum spuneam, nu dispunea de o flotă din care să facă pod de  vase. Mai mult pentru această afirmaţie există chiar şi documentaţie! O baladă populară aromână, intitulată "Puntea din artă" ne vorbeşte, valorificând probabil o legendă mai veche, despre trei meşteri constructori iscusiţi care au lucrat la construcţia unui pod peste Dunăre vreme de şase ani!
A se observa că cifra concordă cu cercetările moderne.
Având în vedere că Burebista stăpânea peste ambele maluri ale Dunării este de la sine înţeleasă necesitatea geo-strategică a construirii acestui pod peste care Burebista "trecea fluviul când dorea".
Necesitate care se impunea având în vedere faptul că Imperiul Roman încerca să-şi extindă dominaţia în sudul Dunării! Prin  urmare, este logic şi de bun simţ să conchidem că, Burebista este constructorul podului de la Drobeta. Apollodor doar a refăcut partea de lemnărie a podului pentru ca Traian să poată avea o cale mai facilă pentru a jefui Dacia de toate bogăţiile ei!
Dar ce se întâmplase cu podul înn  ajunul ocupaţiei romane ?
Decebal, strateg vestit, surprins de atacul romanilor, distruge lemnăria podului. Faptul pare a fi atestat de bucăţile de bârne arse aflate la fata locului. Deci, pentru a frâna în oarecare măsură invazia romană, Decebal, din necesităţi de strategie  militară, distruge opera înaintaşului său, Burebista. Aceasta va fi refăcută de un alt DAC, de această dată împărat al Bizanţului, anume CONSTANTIN CEL MARE, născut în oraşul Niş, aflat azi în Serbia!
 Când vom înceta a mai ridica elogii cuceritorilor şi vom trece sub semnul ignoranţei realizările strămoşilor noştri ?  

Sursa: Prof. Valentina Lupu














Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu