sâmbătă, 10 decembrie 2022

Al. Stănciulescu-Bârda - MINILECTURA cu Gand de Seara - (11 - 20 Dec. 2022)

 

Un preot de altădată

 

Mulți dintre Dvs. vă amintiți de regretatul Preot Stelian Buzatu, care și-a petrecut ultimii ani ai vieții în Malovăț. Vă amintiți, de asemenea, de fiul său, Prof. Marius Buzatu, unul dintre cei mai buni și devotați profesori, pe care i-a avut școala din Malovăț. A făcut naveta cu bicicleta de la Magheru peste douăzeci de ani! Puțini însă dintre Dvs. știți ceva despre familia din care a provenit Părintele Stelică, respectiv fiul său, profesorul de limba română al atâtor generații. Prin bunăvoința Domnului Ing. Justin Buzatu din București, fratele părintelui Stelică, am intrat în posesia unui material, din care voi reproduce câteva date.

 

Bunicul Părintelui Stelică Buzatu fusese originar din Bâlvănești(MH). A fost împroprietărit de către Alexandru Ioan Cuza în Magheru și s-a stabilit acolo. Fiul acestui nou locatar al satului Magheru, Gheorghe, a urmat școala în Tr. Severin, fiind remarcat de Prof. Theodor Costescu, directorul Liceului ,,Traian”. Th. Costescu l-a ajutat cu bani ca să termine gimnaziul la acel liceu. A urmat apoi, ca bursier, Seminarul Central din București,  pe care l-a absolvit în 1904. Fiindcă nu a vrut să se căsătorească cu fiica arendașului din Magheru, deși însuși senatorul Strâmbeanu mijlocise aceasta, nu s-a putut preoți imediat și a funcționat un an la școala din Gogoșu. S-a căsătorit cu fiica preotului Pârvu Popescu din Șișești. A cerut să fie hirotonit la Breznița de Motru, dar episcopul de la Râmnic, înțelegând situația, l-a hirotonit pe Breznița de Ocol. Aici a  funcționat ca preot tot restul vieții, fiind un preot de elită în județ. A avut zece copii, dintre care opt au ajuns la maturitate. Șapte dintre ei au terminat câte o facultate, iar unul a murit student fiind. Din familia preotului Gheorghe Buzatu au ieșit un judecător, un inginer, un medic, o profesoară, doi preoți.

 

În 1947, deși mai avea doi copii în facultate, a fost ,,epurat”, pe motiv că nu mai sunt bani pentru salarizare și lăsat ca preot ,,onorific”. Ani grei au urmat, iar lupta pentru supraviețuire a devenit tot mai dură. După Plenara din 3-5 martie 1949, a fost inclus pe lista ,,chiaburilor” și impus la cote și dări înrobitoare. Ajungând la vârsta legiuită, a cerut pensionarea. A primit pensia câteva luni, după care i-a fost tăiată, fiind ,,chiabur”. Pe preoții ,,chiaburi” nu i-au dus în Bărăgan, ci i-au transferat în diferite județe. Pe preotul Gheorghe Buzatu l-au transferat ca ,,preot onorific” la Parohia Tăndălești din Jud. Gorj. A refuzat să se ducă. Numai intervenția Preotului Constantin Civitu, deputat în Marea Adunare Națională, l-a salvat de la pușcărie. Totuși, în adresa semnată de protopopul de atunci, Eugen Tămâș, scria: ,,întrucât ați refuzat ordinul Sf. Mitropolii a Olteniei de a vă prezenta la noul loc de muncă onorific, vi se interzice pe viitor efectuarea oricărui serviciu religios, neavând voie a intra în biserică decât ca simplu laic”. În 1953 a cedat pământul moștenit de la părinți statului, ca să scape de cote și tot felul de impozite înrobitoare. Copiii și mai ales fiica sa, stabilită ca învățătoare în sat, l-au susținut material și moral până în 1958, când și-a dat obștescul sfârșit la vârsta de 74 ani.

 

Un frate al Părintelui Stelică Buzatu, Dumitru Buzatu, a fost preot la biserica Ungureni din Craiova și un cunoscut cărturar oltean. În revistele de cultură din Oltenia și mai ales în ,,Mitropolia Olteniei” i-am întâlnit numele de nenumărate ori, fiind semnatarul unor studii solide din domeniul teologiei, istoriei, filologiei, etnologiei etc. A murit în București, prin 1973. Părintele Stelică, licențiat în teologie la București, a funcționat ca preot în mai multe parohii, precum Celnata, Valea Boierească etc. Doi dintre copiii săi, Marius și Ion, au fost profesori licențiați.[1]

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

[1] Un preot de altădată, în ,,Scrisoare pastorală”, an.  XI(2013), nr.  258, pp.  3-4; în ,,Datina”, Tr.  Severin, an.  XXIX(2019), nr.  7473(9-10 nov.), p.  14; nr.  7478(16-17 nov.), p.  14;

 

 

 

Rugăciunea lui Iisus(I)

 

 

Când Mântuitorul Iisus Hristos S-a întrupat acum mai bine de 2000 de ani, poporul lui Israel dezvoltase deja o evlavie profundă pentru numele sfânt al lui Dumnezeu. Acest nume, pe care Dumnezeu l-a revelat lui Moise, a ajuns să fie socotit de evrei drept inefabil, atât de sfânt încât nu putea fi pronunțat nici măcar în rugăciune. În locul său, evreii au adoptat numele Adonai, „Domnul”; însă, cu timpul, chiar și acesta a părut îndrăzneț și astfel a devenit un obicei ca, în ebraică, Dumnezeu să fie numit Ha Shem, care înseamnă „Numele”. Pe timpul lui Iisus, numele adevărat al lui Dumnezeu era rostit cu voce tare numai o dată pe an, de Yom Kippur, „Ziua Ispășirii”, când marele preot intra în Sfânta Sfintelor din Templul din Ierusalim, iar aici, de unul singur, pronunța sfântul nume.

 

 

Niciodată nu a fost atașată de numele lui Iisus vreo interdicție. Cum oare s-ar fi putut face una ca aceasta? Numele Său a fost rostit probabil de mii de ori atunci când a pășit pe pământ. Mai mult, în forma sa ebraică, Yeshua (Joshua în engleză), era un nume obișnuit. Chiar dacă primii creștini ar fi dorit să interzică cuiva să rostească numele lui Iisus, cum ar fi putut să o facă?

 

Cu toate acestea, evlavia față de numele lui Iisus datează din perioada apostolică. În Evanghelia după Ioan, Iisus Însuși îi încurajează pe ucenicii Săi să se sprijine pe puterea numelui Său: „Orice veți cere de la Tatăl în numele Meu El vă va da” (Ioan 16, 23). Nu după mult timp, Sfântul Pavel scria în epistola sa către Filipeni: „Ca întru numele lui Iisus tot genunchiul să se plece, al celor cerești, și al celor pământești, și al celor de dedesubt” (Filipeni 2, 10).

 

În jurul anului 150, un mistic creștin, pe nume Herma, a așternut pe hârtie mai multe vedenii pe care le experiase; această carte este cunoscută sub numele de Păstorul. Într-una din aceste vedenii, un înger l-a asigurat pe Herma: „Nimeni nu va intra în Împărăția lui Dumnezeu dacă nu primește numele Fiului Său”. Ulterior, îngerul îi spune lui Herma: „Numele Fiului lui Dumnezeu este mare și mai presus de înțelegere și susține întreaga lume”.

 

Observăm aici că, deja în secolul al II-lea, creștinii dezvoltau o teologie a puterii numelui lui Iisus. Dacă, așa cum credeau unii, Rugăciunea lui Iisus datează din timpul lui Hristos, atunci aceste rânduri din Păstorul fac dovada unei evlavii religioase care exista în acea perioadă. Dar dacă Rugăciunea lui Iisus aparține unei perioade târzii, atunci am găsit unul dintre cei mai timpurii precursori ai săi.

 

La aproape un secol după Herma, influentul teolog Origen (cca 185-254) a scris despre puterea numelui lui Iisus de a liniști cugetele și sufletele tulburate și de a schimba inimile: „Numele lui Iisus poate să înlăture confuziile din mințile oamenilor, să alunge demonii și, de asemenea, să alunge bolile; poate naște o minunată smerenie a duhului și o deplină schimbare a caracterului, și omenitate, și bunătate, și blândețe, în acei oameni care nu se prefac că sunt creștini”.

 

În cartea sa, Despre Duhul Sfânt, Sfântul Ambrozie (cca 337-397), episcopul Milanului și părintele duhovnicesc al Fericitului Augustin, a scris că, atunci când Hristos a venit în lume „a răspândit pretutindeni, la toate făpturile, acel Nume dumnezeiesc al Său, fără a fi împlinit de vreo adăugare (căci deplinătatea nu primește vreo micșorare), ci împlinind locurile pustii pentru ca Numele Său să fie minunat în toată lumea. Așadar, revărsarea Numelui Său semnifică un fel de belșug abundent de haruri și o abundență de bunuri cerești, fiindcă tot ceea ce este revărsat curge din abundență”.

 

Între timp, Fericitul Augustin (354-430), spune în epistola sa către Proba că primise vești potrivit cărora monahii și pustnicii din deșertul egiptean „rostesc rugăciuni foarte frecvent însă acestea sunt foarte scurte”. Aproape cu siguranță, una dintre aceste scurte rugăciuni era Rugăciunea lui Iisus, așa cum o știm astăzi.

 

Rugăciunea lui Iisus, așadar, pare să fi apărut din încrederea profundă a primilor creștini în puterea sfântului nume al lui Dumnezeu care și-a găsit calea în practica monahală de a rosti rugăciuni scurte în decursul unei zile.

 

Sursa: Norris J. Chumley, Tainele Rugăciunii lui Iisus. Trăind prezenţa lui Dumnezeu: pelerinaj în inima unei străvechi spiritualităţi, traducere de Dragoş Dâscă, Editura „Doxologia“, Iaşi 2012

 

 

Câteva pretexte pe care le aduc

părinții ca să nu-și căsătoreasca devreme copiii

 

 

1.           „E tânar” va spune cineva: „Dar e tânar !” Sigur, stiu si eu asta. Dar, daca Isaac s-a casatorit când avea 40 de ani si era fecior si-si traise viata în curatie deplina, cu atât mai mult ar trebui sa gândeasca la fel si tinerii nostri care au primit un har mai mare de la Duhul.

 

Dar, ce pot sa fac? Voi nu suportati sa se îngrijeasca cineva de cumintenia lor si, desi îi vedeti cum se necinstesc ei însisi, va faceti ca nu vedeti si nu va pasa. Îi lasati sa se spurce si sa se umple de toata mizeria si scârba, nestiind ca cel mai mare câstig în casatorie este pentru tineri acela de a-si pastra trupul curat. Daca nu se întâmpla asa, atunci casatoria nu slujeste la nimic. Voi faceti tocmai pe dos, exact contrariul. Când copiii vostri se umplu de o mie de pete, degeaba îi mai casatoriti, fara nici un rost.

 

2.           „Trebuie sa asteptam sa-si faca un rost în viata”

 

Va spune iarasi cineva: trebuie sa asteptam sa-si faca mai întâi un rost în viata, sa-si faca o cariera în politica. La asta va gânditi, dar sufletul lor nu va intereseaza si desi e parasit, va faceti ca nu vedeti.

 

De aceea totul e plin de confuzie, de tulburare si de dezordine. Grija pentru suflet a ajuns ceva neobisnuit, în schimb, de atentia voastra se bucura toate lucrurile de nimic. Nu stii ca cea mai mare binefacere pe care o poti face copilului tau e acea de a-l pastra curat de necuratia desfrânarii ?

 

Sfantul Ioan Gura de Aur



Profesorul Gheorghe Bulgăr

 

Nu l-am întâlnit niciodată faţă către faţă. Nu am vorbit cu dânsul, dar i-am auzit glasul de nenumărate ori la radio, l-am văzut la televizor. Zeci de ani am corespondat cu dânsul. Poate că scrisorile noastre au depăşit demult numărul de o sută. Eram pe aceeaşi lungime de undă şi aveam ce să ne spunem. Nu se ruşina să corespondeze cu un preot, cu un popă de ţară. Fie că se afla în Bucureşti, profesor titular la Universitate, fie că preda la Sorbona, scria la Bârda. Uneori scrisorile sale aveau multe pagini, alteori ele erau însemnări pe colţuri de ziare în care se aflau articole ale sale. Îmi trimitea ilustrate de pe unde îl duceau paşii, parcă ar fi vrut să împărtăşească şi altuia bucuria de a admira un peisaj, o operă de artă.

 

Îi trimiteam întotdeauna câte ceva din ceea ce publicam, îmi trimitea de ale sale. Vorbea foarte respectuos, fără infatuare, fără pic de orgoliu. Scrisorile mă încurajau să scriu, să public. Pomenea mereu citate din Eminescu şi din alţi corifei ai spiritului românesc şi universal privitoare la importanţa culturii în viaţa unui popor, a unui om. Numai profesorul I.C. Chiţimia mai era atât de generos, ori profesorul preot Petru Rezuş. Numai dânşii ştiau să îndemne, să încurajeze, să orienteze. Catedra pentru ei nu era numai la facultate, ci şi acasă la masa de scris. Sala de curs nu era numai acolo, ci toată naţia românească putea participa la cursurile lor. Prin scrisori, prin orice mijloace, ei propoveduiau cultura, îndemnau spre orizonturi înalte pe oricine avea vreme şi plăcere să-i asculte.

 

Făcea parte din generaţia marilor dascăli ai Şcolii româneşti, dintre dascălii aceia, care şi-au înţeles profesia ca pe o misiune, ca pe un apostolat, ci nu doar ca pe o sursă de câştig. Fără îndoială că mai sunt şi alţi asemenea dascăli ai Şcolii româneşti, dar prea puţini mai cunosc!

 

Profesorul Gheorghe Bulgăr ştia să se bucure de reali­zările cât de modeste ale celui mai umil dinte prietenii săi. Ştia să-şi prezinte lucrările savante cu modestie, fără să umilească, fără să-l facă pe interlocutor să se simtă rău. Era un veritabil om de cultură!

 

De nenumărate ori mi-a scris să-l vizitez, când ajung în Bucureşti, dar, din păcate, niciodată n-am făcut-o! Am avut impresia de fiecare dată că mai este vreme pentru aceasta, că altele sunt urgenţele de rezolvat în puţinul timp ce-l aveam la dispoziţie. În ultima scrisoare mi-a scris că merge la operaţie şi că-i este frică. Mă ruga să mă rog pentru el şi pentru familia lui! Îmi trimitea şi un pomelnic! Scrisoarea a fost ca un testament, căci a fost ultima. I-am mai scris, dar răspunsul a fost tăcerea…

 

Şcoala românească a pierdut un mare slujitor. A pierdut un profesor, care a socotit catedra ca un prestol, iar lecţia ca pe o adevărată Liturghie, un slujitor care şi-a făcut cu cinste şi dăruire misiunea, şi-a înmulţit talantul ce i-a fost dat de Părintele Luminilor.

 

Dumnezeu să te odihnească în pace, Domnule Profesor![1]

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

[1] Profesorul Gheorghe Bulgăr, în ,,Datina”, Tr.  Severin, an.  XIV(2003), 31 ian., p. 3; în vol.  Piscuri și prăpăstii, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2005, pp.  214 – 215;

 

 

 

SF. NICOLAE ȘI IZVORUL ASCUNS

 

 

Au venit la acest dumnezeiesc părinte unii clerici și căzând la picioarele lui, ziceau că: „Este un munte la noi, numit Cezar, în care avem, știm din auzite, un izvor ascuns, de multe generații, al cărui loc nu îl cunoaște însă nimeni din neamul nostru de acum. Și înduplecă-te să vii, robule al lui Dumnezeu până în muntele acela și credem că nu va ascunde Dumnezeu de tine apa aceea ascunsă”.

 

Iar Sfântul Nicolae, luând cinstitul lemn al crucii și Sfânta Evanghelie, făcând procesiune cu clericii și cu poporul, ajunge la munte și plecându-și genunchiul, se ruga cu tărie. Și amintind de multe istorisiri ale dumnezeieștilor minuni din vechime și cum în pustie din stâncă a izvorât apă adăpând poporul însetat, se roagă cu tărie lui Dumnezeu să-i descopere lui izvorul ascuns. Și i s-a descoperit lui că în locul în care a plecat genunchiul, acolo va fi și izvorul de apă.

 

Ridicându-se de la rugăciune și pecetluind locul cu sfânta cruce și luând o săpăligă a săpat puțin. Și apoi îndemnând pe un cleric să mai sape un cot și jumătate și îndată izvorul arată bogăție de apă limpede, din care sfântul și mulțimea poporului îndestulându-se au dat slavă lui Dumnezeu, Cel ce îi slăvește astfel pe robii Săi.

 

(Sfântul Neofit Zăvorâtul din Cipru, Panegirice I, Scrieri III, Editura Doxologia, Iași, 2016)

 

 

Sf. Nicolae și pietrele

 

În fața Bisericii Sfântului Sion era un munte pietros și adunând sfântul tăietori în piatră, au tăiat pietrele făcând locul larg. Și odată, având dreptul a pleca departe pentru o treabă zice fraților: Să dăm drumul tăietorilor până ce mă voi întoarce și eu. Dar un frate, pe nume Artemas a zis: dar nu putem și noi să conducem lucrarea și pe tăietori? Nu, zice sfântul, căci mie mi-a dat Dumnezeu puterea asupra acestor pietre, nu și vouă. Și slobozind pe tăietori a pornit în călătoria ce-i ședea înainte.

 

Iar fratele acela de care am vorbit, Artemas, împotriva voii sfântului a trimis înapoi după tăietori a început lucrarea. Dar voind să rostogolească o piatră, aceasta a rămas nemișcată. Dar adunându-se bărbați în număr de șapezeci și cinci, nici așa nu au putut întoarce nici măcar una dintre pietrele acelea. Și minunându-se ziceau că: „Bine a zis părintele că numai lui i-a fost dată de la Dumnezeu puterea peste aceste pietre. Când a venit Sfântul Nicolae, numai cu 12 frați a întors pietrele acolo unde au vrut și ziceau: Dacă pietrele ascultă de el, ce oare poate să nu asculte de el?

 

(Sfântul Neofit Zăvorâtul din Cipru, Panegirice I, Scrieri III, Editura Doxologia, Iași, 2016)




Pr. Prof. Dr. Vasile Borca - Un împătimit al cărţii

 

 

Nu l-am cunoscut personal pe Părintele Vasile Borca din Baia Mare. Dumnezeu a rânduit să aflăm unul de existenţa celuilalt. Eu eram la o margine de ţară, dânsul la cealaltă. Eu căpătasem năravul de a scrie cărţi, de a le tipări şi de a le răspândi în lume. Căutam cu disperare oameni cu năravul de-a citi. Trăiam într-o lume postrevoluţionară, în care toate valorile vechi fuseseră aruncate la coşul istoriei, inclusiv cărţile. Lumea se ocupa de acum cu calculatoarele şi cu alte multe ,,jucării” electronice ale vremii noastre. Lumea nu mai avea timp şi interes să mai citească o carte. Asta se făcea ,,pe vremuri”. Acum citeam pe ecranele televizoarelor titrajele filmelor, serialelor, priveam cum se certau politicienii ca la uşa cortului, cum se bâţâie ,,vedetele” şi ,,artiştii” de carton ai zilei. Cine mai avea timp de citit cărţi?

 

Iată că printre destul de puţinii împătimiţi ai cititului de cărţi, pe care am avut bucuria să-i mai întâlnesc ici-acolo, s-a numărat şi Părintele Vasile Borca. Sunt zeci de ani de când omul acesta îmi rabdă, cu o putere de martir, tupeul de a-i trimite din cărţile pe care mai reuşesc şi eu să le scriu, să le tipăresc, din când în când. Nici nu-l mai întreb înainte dacă le vrea sau nu, dacă-l interesează sau nu. Pur şi simplu i le trimit. Dânsul, pur şi simplu, mi le achită! M-am gândit de multe ori de ce face acest lucru. Din scrisorile pe care le mai schimbăm din când în când, am înţeles că este un iubitor incurabil al cărţii. Îl interesează aproape tot ce se scrie, nu numai în domeniul religiei, istoriei, literaturii... și în orice domeniu din care poate culege ceva folositor pentru sine, pentru enoriaşii săi, pentru studenţii şi elevii săi. Procedează precum albina, care umblă din floare în floare şi culege nectarul: din unele mai mult, din altele mai puţin.

 

În al doilea rând, am înţeles că-mi cumpără cărţile fiindcă a aflat că undeva, aici în Mehedinţi, un amărât de confrate, într-un sat uitat de lume, se trudeşte să facă umbră pământului. Nu este uşor, ba dimpotrivă. Ca unul care cunoaşte destul de bine problemele cu care se confruntă un preot de ţară şi mai ales unul cu năravurile de care am vorbit mai sus, întinde şi dânsul mâna peste munţi şi-l ajută să-şi ducă crucea, ori să se ridice când se prăbuşeşte. Adesea îi mai scrie câte o scrisoare, câte un mesaj, prin care-l îndeamnă frăţeşte, prieteneşte, să nu se lase biruit, să nu lase steagul jos.

 

Viaţa e grea, problemele sunt multe, mai ales în lumea cărţilor, dar când ştii că undeva există şi oameni ca părintele Vasile, prinzi curaj, te lupţi mai cu spor şi-ţi întăreşti convingerea că vei reuşi să supravieţuieşti editorial şi numai.

 

Cu ani în urmă, i-am solicitat un studiu pentru volumul omagial ce-l pregătea unul dintre foştii mei profesori, Nicolae Dură. Am rămas surprins, când am primit materialul la câteva săptămâni după ce-l solicitasem. A fost acceptat de colectivul redacţional şi apreciat la superlativ. M-am bucurat că nu dădusem greş, că Părintele Vasile Borca, cel solicitat de mine, poate să se înscrie cu succes printre semnatarii studiilor din volumul cu pricina. Iar aceştia erau personalităţi de renume, din lumea universitară şi academică mai ales, din ţară şi străinătate!

 

În contextul celor spuse, mă alătur celor ce-i sunt aproape în aceste zile aniversare şi-i urez şi eu Părintelui Vasile, cu sinceritate, prietenie şi căldură sufletească: să ne trăieşti, dragă frate, ani mulţi şi fericiţi, să-ţi dea Dumnezeu putere de muncă şi ajutor să-ţi împlineşti misiunea în lume, căci mai ai multe de făcut.

 

Să nu uiţi că undeva, la marginea de sud a ţării, ai un prieten care te respectă şi te iubeşte.

 

La mulţi ani!

 

Pr. prof. dr. Al. STĂNCIULESCU-BARDA









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu