RĂZBOIUL
CU ANTIHRIST ȘI CU NOI ÎNȘINE
-
PR. IOAN SABĂU -
Ce
reprezintă războiul cu antihrist?
Noi luptăm cu duşmanul din noi. Păcat, trebuie să vă
gândiţi că am dus multe biruinţe politice cum le-am dus dar avem încă o
misiune: să ne biruim pe noi înşine.
Ori la ora actuală nici nu există mai mare confuzie
spirituală în lume ca acum. Ştiţi de ce? Pentru că noi suntem profeţiţi de
Mântuitorul Hristos. Nu noi am fost profeţiţi, neamul celălalt care nu L-a
primit, când i-a spus: „ce-Mi cereţi Mie semne şi minuni?”. Că spuneau:
„Arată-ne un semn”. Mântuitorul le-a răspuns: „Nu li se dă lor nici un semn, în
afară de acela care s-a dat lui Iona”.
Iisus Hristos, ca şi Iona care a stat în pântecele
chitului, va sta sub pământ şi va învia. Aceasta ei n-au crezut-o. Din păcate
cu aceste cuvinte pe care le-a spus El iudeilor: „Neam curvar şi păcătos şi
viclean”, acestea s-au răsfrânt din păcate şi asupra noastră.
Creștinii
care au abandonat armele
Noi, creştinii, am devenit aşa din momentul în care
noi nu mai cunoaştem datoria noastră de creştini.
Imaginaţi-vă la ora actuală, un mare front care se
numesc creştini, au abandonat piramidele principale. Maica Domnului şi Ioan
Botezătorul şi Crucea nu le au.
Există un text în Apocalipsă, Maica Domnului va apărea
în luptă cu balaurul, înveşmântată în soare, la picioare cu luna, cu
douăsprezece stele pe cap. Va duce război împotriva balaurului, războiul acela
care acum a început şi nu ne dăm seama.
Războiul
cu antihrist a început. Puterea Maicii Domnului
Antihrist terfeleşte dogmele ortodoxiei şi amestecă
toate religiile, să creeze aceste confuzii. De aceea pentru noi, cei care avem
pe morţii aceştia sub glie, ăştia sunt martirii care au murit pentru cauza de
atunci, dar acum urmează cauza viitorului.
Războiul sfânt cu Maica Domnului împotriva lui
antihrist. Va trebui să gândim că va fi un război mai greu decât acesta pe
care-l duc rachetele balistice. E mai greu pentru că trebuie să ne biruim pe
noi înşine.
Aici este mandatul pe care îl avem de la morţii
noştri, de la cei care am fost cu o credinţă cu ei.
Familia
biruită
Aceste păcate despre care vorbesc acum, curvia şi
vicleşugul desfiinţează familia şi desfiinţează societatea. Uitaţi-vă astăzi
când a fost familia mai decăzută? Când a fost mai încurajată să se piardă?
Acuma când este prostituţie, când sunt avorturi, homosexualii şi toate acestea.
Vor să le legifereze. În momentul în care am pierdut familia, am pierdut
viitorul, am pierdut orice.
Iubiţilor credincioşi, aş vrea să citesc şi un mesaj
de-al părintelui Stăniloae pentru tineretul de acum după ’89. Mai întâi
avertizarea lui Mircea Eliade. „Omul nu
s-a născut niciodată din mişcarea politică, ci totdeauna dintr-o revoluţie
spirituală într-o vastă prefacere lăuntrică”.
Ne spune nouă, mai departe: „Să fim conştienţi de
acest război sfânt … profeţit încă de proorocul Isaia care spune împotriva
acestui antihrist cu care ne vom lupta: «Va fi ucis de o sabie dar nu condusă
de un om»”.
Nu simţiţi că-i sabia lui Mihail, arhanghelul Mihail
care vine şi în ajutarea Maicii Domnului în acest sfinţit război? Scriptura
spune clar: „În mâna Domnului e cârmuirea pământului. El ridică la timp
cârmuitorul potrivit”, cum zice Isus Sirah.
Testamentul
Pr. Stăniloae
Să nu uităm că în Piaţa Universităţii, imediat după
revoluţia din 1989, cel mai mare teolog al veacului al XX-lea şi peste
protestanţi şi peste catolici a fost Pr. Stăniloae şi zice: „Iubiţi tineri ai
României, Hristos a Înviat! Vă trimit acest salut în scris, deoarece neputinţa
bătrâneţilor nu-mi permite să vin direct în faţa voastră. Vă rog să fiţi tari
şi uniţi în credinţă. Precum ne iubeşte El, să ne iubim şi noi unii pe alţii.
Aşa va birui poporul nostru greutăţile prin care
trece, aşa ne vom păstra ca un popor puternic şi ne vom impune lumii întregi.
Aşa ne vom păstra unitatea şi identitatea noastră spirituală ca neam românesc
care avem ceva de dat lumii”.
Să
sădim vise!
Nu se poate un răspuns mai clar. De aceea eu mă închei
cu versurile lui Radu Gyr:
„Nu
eşti înfrânt atunci când sângeri
Nici
când în lacrimi ochii ţi-s
Adevăratele
înfrângeri
Sunt
renunţările la vis”.
Suntem bătrâni toţi, dar la vise nu renunţăm şi să le
sădim în sufletul tinerilor noştri. Ei sun cei care trebuie să ducă războiul
sfânt cu Mihail în frunte şi cu Maica Domnului!
(Cuvânt rostit la Aiud, publicat în
Revista Atitudini Nr. 5)
TELECOMUNICATII
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
Asa cum putem comunica rapid cu persoane aflate la
mare distanta, cu ajutorul telegrafului, asijderea, prin credinta vie, ca
printr-un altfel de telegraf, putem intra îndata în relatie cu Dumnezeu, cu
îngerii, cu sfintii. Asa cum ne bizuim pe rapiditatea si pe eficienta
curentului electric, trebuie sa ne bizuim întru totul si pe rapiditatea si
eficienta rugaciunii. Trimite-ti prin telegraful credintei cererea catre
Dumnezeu sau catre sfinti si vei primi neîntârziat raspuns. Semnalele de
raspuns ale telegrafului sunt simple si cunoscatorii pot sa le citeasca. Simple
sunt si semnalele prin care lucreaza asupra inimii Dumnezeul Duhurilor, a toata
faptura si al sfintilor, dar cineva cu experienta le poate percepe.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in
Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 410.
RUGACIUNEA
LUI IISUS
-
Compozitorul Arvo Part -
Rugaciunea lui Iisus are zeci, sute, mii, milioane de
versiuni. Câti oameni pe lume, atâtea rugaciuni si suspinuri. Uite asa… e ca
îmbratisarea. Cauti aici si acolo si peste tot ca sa simti perceptibilul. Îl
vrei viu si proaspat. Asemenea sunt si relatiile cu un cuvânt. Îl privesti din
toate unghiurile. Dar nu-l poti apuca. Nu-l poti cuprinde niciodata.
Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii –
puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 77.
LATURI
SI LANTURI
-
Sfantul Teofan Zavoratul -
Naravurile cele rele ma înfasoara ca niste laturi, si
eu ma bucur ca sunt legat. Ma cufund în adâncul raului, si aceasta ma
veseleste. Vrajmasul înnoieste zi de zi legaturile mele, caci vede cât ma bucur
de felurimea acestora.
Tocmai lucrul acesta este vrednic de plâns si de
tânguire, tocmai aici este rusinea si ocara: ca sunt legat de propriile mele
voi. Si mai cumplit este ca ma leg singur cu legaturile pe care mi le da chiar
vrajmasul si omor cu patimile, care pe el îl bucura.
Stiind, totusi, cât sunt de îngrozitoare aceste
lanturi, cu osârdie le ascund de toti privitorii sub o înfatisare frumoasa. La
aratare sunt îmbracat cu haina cucerniciei, dar sufletul mi-e legat cu
gândurile spurcate. Înaintea celorlalti sunt evlavios, iar pe dinlauntru sunt
plin de toata netrebnicia.
Constiinta ma pâraste pentru aceasta, si as vrea cumva
sa scap din lanturile mele, si zi de zi ma tângui si suspin, dar ma tot încurc
în aceleasi curse.
Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau
cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, p. 24-25
CHEMAREA
LA VIATA
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
Esti lacom, nesatios, zgârcit? Gândeste-te: cine ti-a
dat viata? Banii? Sau pâinea? Nu Dumnezeu? Nu oare cuvântul Sau te-a trezit la
viata pe tine si toate fapturile? Nu Fiul lui Dumnezeu „tine toate cu cuvântul
puterii Sale” (Evrei 1, 3)? Oare, te mentii în viata numai cu bani, cu pâine,
cu apa si cu vin? Nu cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu va trai
omul (cf. Matei 4, 4)? Banii si pâinea nu sunt oare praf si pulbere? Oare nu
pâinea este cel din urma lucru de care avem nevoie pentru a ne mentine în
viata? Totul a fost creat si se tine prin cuvânt. Din Cuvânt izvoraste viata.
Prin El se mentine.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in
Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 310
FIRUL
INTRERUPT
-
Arhiepiscopul Iustinian Chira -
Omul trebuie sa fie constient de elementul etern din
el. Pierzând acest lucru, e ca si cum ai rupe un cablu de la sursa. Lipsa
aceasta de reînaltare a omului la elementul nemuritor. Ei, elementul acesta viu
si puternic care este sufletul, când pleaca din trup, e nemuritor. Fara
mentinerea acestei certitudini nu se poate face legatura între suflet si trup.
Nu se poate transmite iubirea pentru ca sunt doua elemente cu totul straine
unul de altul. Dar atunci când se întâlnesc doua elemente unul cu altul, atunci
se transmite caldura din unul la altul. Si atunci si lipsa de legatura
sufleteasca între oameni a deschis aceasta prapastie. Lipsa sufleteasca, lipsa
de la suflet la suflet pe care o au oamenii între ei, doar oamenii cu legaturi
materiale. Aceasta e materie moarta. Ce legatura e aceea pe care încercam sa o
facem cu o materie moarta, nu cu un suflet de la suflet? De la inima la inima?
Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri
in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 64-65
DRAGOSTEA
DUMNEZEIASCA
-
Sfantul Teofan Zavoratul -
Cine sa îndure neplacerile îngrijirii pruncului, daca
nu maica ce l-a nascut? Cine sa îndure nedreptatile lumii, daca nu Domnul ei?
Pentru Facator este usor sa îndure toate greutatile
din partea fapturilor Sale, caci daca n-ar fi vrut sa le îndure, nici nu le-ar
fi zidit.
Oare va uita femeia pe pruncul ei, ca sa nu miluiasca
odrasla pântecelui ei? Dar si de va uita femeia pe pruncul ei, Dumnezeu nu va
uita lumea pe care a facut-o.
Miscatu-s-au îndurarile Lui cele firesti, si El a
zamislit si a nascut faptura; lumea a aparut din voia Lui ca un prunc din
pântecele maicii sale.
Si iata, El a ridicat si poarta lumea cum maica ce
alapteaza poarta cu dragoste rodul nascut din pântecele ei.
Tatal Cel Milostiv ne-a nascut si ne hraneste cu
Sângele Fiului Sau, asa cum maica da sânii sai odraslei sale ca s-o hraneasca.
Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau
cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, p. 191-192
Scrisoare
către Eminescu(I)
„Bădie Mihai!…
Pe tărâmul
acela al tinereţii fără bătrâneţe şi al vieţii fără de moarte, pe care de atâta
amar de vreme hoinăreşti, ţi-o fi dor de ţară, de codrii şi pâraie, de holdele
pârguite şi fecioarele sfioase, de lacul albastru, de marea-nviforată, de lună
şi de luceafăr, de stele şi de plopii singuratici. Ţi-o fi dor, bădie, să mai
afli ce-i pe plai, ce-i în lume şi în suflet. Oi vrea să ştii câte împliniri
s-au zămislit pe de-a-ntregul, câte vifore ne-au spulberat speranţele, cu câte
oase ne-am însemnat hotarele, cu câte lacrimi ne-am plâns îngenuncherile.
Dulcea ta Românie a fost adesea otrăvită, acrită şi
amărâtă de lifte din patru zări venite să ne ceară pământ şi apă. A fost adesea
sfârtecată, jupuită, ciopârţită, i s-au tăiat picioarele şi mâinile, i-au
înfundat gura, i-au scos ochii şi i-au spart timpanele, dar ea a continuat să
strige „Victorie”, să blesteme, să se roage, să geamă şi să scrâşnească.
Gloriile şi le-a plătit cu fluvii de sânge, dar laurii au încununat frunţile
altora; flăcăii ei s-au spetit în ocne şi temniţe, au murit în tranşee şi nici
măcar morminte legiuite n-au avut. Dorul ne-a hrănit sufletul şi speranţa. Ne-a
fost dor de libertate, de pâine şi dreptate, de cer albastru şi de sărbători,
de colinde şi altare. Cu cât ne-a fost dorul mai mare, cu atât ne-au îndepărtat
mai mult de vatră. Au crezut că ni se rup firele, dar au fost ca funiile de
mătase din poveşti.
Mare-a fost trecutul, temut mi-e viitorul. Cârdurile
de corbi ne dau mereu târcoale, cu hămeseala lor dintotdeauna, lupii ne urlă pe
la gardurile stânii, suntem singuri, tot mai singuri într-o lume străină şi
haină. Dulcea Bucovină şi Ţara Basarabilor şi a Muşatinilor zac sub călcâi
străin, iar azi nici nu îndrăznim să mai vorbim de ele, ca să nu deranjăm
mărimuri de aiurea.
Mândru erai, bădie, când gândeai la viitor, dar tare
mă tem că dacă ai citi istoria veacului ai înnebuni. Fiii mândri ai ţării,
plăieşii de-altădată ai lui Ştefan, au fost umiliţi şi-ngenuncheaţi,
batjocoriţi şi huiduiţi.
Piatra-piatră de e piatră, o calcă roata şi crapă; o
calcă de mii de ori şi-o aruncă în vâltori. O ia apa, o ia vântul, nouă ne-a
rămas cuvântul. Şi cuvântu’ şi oftatu’, inima ca stânc-a stătu!
Răzbunare crudă, zău, că n-am făcut, chiar dacă
prilejuri am avut destule. Ne-am apărat brazdele, vetrele, altarele şi pruncii.
Dacă a fost nevoie, i-am speriat niţel la Mărăşeşti, Oituz, pe Jiu şi pe unde a
mai vrut Dumnezeu. Atât şi nimic mai mult. I-am gonit cât am putut, ne-am
curăţat hotarele, morţii i-am îngropat, bolnavii i-am vindecat, apoi am pus
mâna pe coarnele plugului şi ne-am văzut de treabă.
La sărbători avem răgaz şi-l ascultăm pe popa cum ne
citeşte pomelnic lung cu cei ce nu s-au mai întors acasă dintre noi. Am ştiut
că este un Dumnezeu acolo, sus, în ceruri, care cântăreşte şi judecă oameni şi
popoare şi am mai lăsat şi-n seama Lui, c-a Lui e răzbunarea.
Ne-ai dorit, bădie, cu cuvânt de testament, să avem
frăţie, precum stelele cerului, frunzele codrului, păsările văzduhului. Ne-am
înfrăţit prin vreme de multe nevoi, am pus mână-n mână, umăr lângă umăr şi-am
răzbit şi noi. Ne-am înfrăţit în faţa puştilor şi-a morţii, pe străzile
Timişoarei, Bucureştiului, Sibiului şi Clujului şi al altor locuri de sfântă
aducere-aminte. Ne-am înfrăţit la greu şi la bucurie şi greul n-a mai fost atât
de greu şi bucuria a fost mai mare. Ne-am înfrăţit în sărăcie, în umilinţă, pe
câmpul de luptă, pe ogor la cules, la semănat, la cozi, la nunţi şi la
înmormântări. Ne-am înfrăţit când am şoptit Mioriţa, Tatăl nostru, Manole,
Manole, ori poeziile matale.
Multe am să-ţi spun, bădie Mihai, şi-o să revin
curând. Până atunci, cu bine!
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
„VREI
SĂ TE MÂNTUIEȘTI? TREBUIE SĂ TRECI BARAJUL DE ARTILERIE”
-
Arhim. Justin Pârvu -
De aceea, meritul Ortodoxiei noastre este cu atât mai
puternic, cu cât o să știm să ne descurcăm în vremurile acestea. Acum se pune
problema mântuirii, nu în masă, se pune problema mântuirii individuale. Vrei să
te mântuiești? Trebuie să treci barajul de artilerie, cum e în război. Acolo,
nu ai comandant de grupă, nici de pluton, nici de companie. Ești singur cu arma
ta și te strecori printre proiectilele care cad în dreapta și în stânga. Iar tu
trebuie să pătrunzi prin acest zid de foc. Așa se strecoară și creștinul la ora
aceasta. Vrei să te mântuiești? Trebuie să-ți iei viața în mâini, de unul
singur.
Au venit vremurile când nu mai avem comandant. Și
atunci trebuie să rezistăm, să ne rugăm, să ne lumineze harul Domnului și,
privind în urma cortegiului de martiri și mucenici, punem și noi aici, o mică
jertfă la viitorul nostru istoric. Astăzi, dacă aștepți sfaturi sau metode, e
greu, nu ieși la liman… Trebuie să te lași în voia lui Dumnezeu, să te lepezi
de toate și să te strecori cum poți.
PREGĂTIREA
DUHOVNICEASCĂ INDIVIDUALĂ PENTRU VREMURI DE RESTRIȘTE
Nu mai vorbim de alte lucruri care se strecoară în
viața creștină. Dar Dumnezeu i-a dat creștinului bunul simț ortodox. Bunul
creștin are o răbdare a lui.
De aceea, se face apel la îndemânarea și pregătirea de
sine ca fiecare să se poată ridica. Înainte, se ridicau în viața creștină niște
bătrâni și niște tineri mai cu râvnă pentru Hristos, se izolau în cele ale
ascetismului și ale vieții aspre. La fel este și în zilele noastre când îți iei
viața de unul singur ca să te pregătești să fii câtuși de puțin în numele
Domnului.
I-A
CAZUT CU TRONC
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
„I-a cazut cu tronc la inima”, se spune când în
relatia dintre doua persoane, situate pe trepte diferite, una – cea mai
puternica – ofera protectie celei mai slabe. Cel ce s-a învrednicit de
protectia celui mai mare, cazându-i aceluia cu tronc la inima, îsi da seama de
aceasta si, prin reciprocitate, cauta sa-i fie aproape de inima. Asa se
întâmpla si între Dumnezeu si cei ce-L slujesc din toata inima: inima acestora
este întotdeauna aproape de Dumnezeu si Dumnezeu este aproape de inima lor. Asa
trebuie sa se întâmple ori de câte ori se roaga crestinul. Sa fim aproape de
Dumnezeu cu inima când ne rugam. Aceleasi relatii bune, sincere, pe care cautam
sa le avem cu oamenii, se cuvine sa le avem si cu Dumnezeu.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in
Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 50
IMNELE
BISERICII
-
Sfantul Sofronie Saharov -
„Tine-ti mintea în iad si nu deznadajdui”. Este o
lucrare grea, dar aceasta este calugaria adevarata. Acesta este continutul
tuturor imnelor Bisericii. Prin imne, prin tropare exprimam neputinta,
stricaciunea noastra (tine-ti mintea în iad) si cerem de la Dumnezeu mila Lui
(nu deznadajdui). Oricare alta stare fata de Dumnezeu este straina duhului
Ortodoxiei, ascezei Bisericii Ortodoxe. Toata vietuirea noastra este
recapitularea rugaciunii: „Numai noi am pacatuit si numai Tie ne-nchinam”.
Sfantul Sofronie Saharov, Cunosc un om in
Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, p. 23
MIREASMA
TRANDAFIRULUI
-
Sfantul Teofan Zavoratul -
Mirositi un trandafir ori o alta floare si va bucurati
de mirosul placut, iar când simtiti un miros urât va îndepartati si va
acoperiti nasul. Talmaciti astfel: fiecare suflet emana propriul sau miros:
sufletul bun, un miros bun; cel rau, un miros rau. Apostolul spune: „Suntem…
buna mireasma a lui Hristos” (2 Corinteni 2, 15). Îngerii din Cer si Sfintii,
iar adeseori si dreptii de pe pamânt simt acest miros si se bucura daca el este
bun, dar se întristeaza daca este rau.
Sfantul Teofan Zavoratul, Ce este viata
duhovniceasca si cum sa te apropii de ea?, traducere de Elena Dulgheru, Ed.
Anastasia, Bucuresti, 1997, p. 206
I
N I M A
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
Inima este, prin natura sa, sensibila, usoara, de
esenta spirituala, cereasca, pazeste-ti-o. Nu o îngreuna, nu o trage spre
pamânt, fii cumpatat în mâncare, în bautura, în general în placeri trupesti.
Inima este templul lui Dumnezeu. „De va strica cineva templul lui Dumnezeu, îl
va strica Dumnezeu pe el” (1 Corinteni 3, 17).
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in
Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 251
TABLOURI
INTR-O MANASTIRE
-
Compozitorul Arvo Part -
Artista Irina Brjevskaia mi-a povestit o istorisire cu
multa învatatura. Ei îi placea sa picteze tablouri într-o manastire. Si într-o
zi, când a vrut sa picteze portretul unei monahii, i-a cerut aceleia
îngaduinta. Iar monahia i-a raspuns: „Uite, alearga o scroafa pe acolo.
Picteaz-o si numeste-ti desenul Monahia Maria”. Si cât mi-as dori sa fiu si eu
un astfel de „porc desavârsit”...
Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii,
puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 79.
PAINEA
VIETII
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
În locul pomului vietii ne-a dat pâinea vietii; în
locul roadelor pomului cunoasterii binelui si a raului ne-a dat pâinea care da
viata. Atunci s-a spus: „nici sa va atingeti de el, ca muriti” (Facerea 3, 3),
acum ni se spune: „Cine manânca din pâinea aceasta viu va fi în veci” (Ioan 6,
51, 58). Atunci Adam si Eva i-au dat crezare ispititorului si au murit; acum,
dimpotriva, dam crezare cuvintelor Domnului vietii: „acesta este Trupul Meu,
acesta este sângele Meu” (Matei 26, 26, 28; Marcu 14, 22, 24) si ne umplem de
viata. Ne ridicam prin caderea de altadata. Am cazut neavând încredere în
Dumnezeu, prin neascultare (necredinta), ne-am ridicat prin ascultarea
credintei. Atunci am cazut la întelegere cu diavolul împotriva lui Dumnezeu,
unindu-ne cu el, înselatorul, spre moartea noastra; acum ne întelegem din toata
inima cu Adevarul Însusi, cu Dumnezeu-Mântuitorul si ne unim cu El, cu inima
curata, spre viata noastra, spre pace, spre bucurie. „O, înfricosata Taina! O,
buna mila lui Dumnezeu! Cum eu, fiind tina, ma împartasesc cu Dumnezeiescul
Trup si Sânge si ma fac fara stricaciune” (Canonul Sfintei Împartasiri, Tropar,
Cântarea a 8-a).
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in
Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 419
APELE
PRIMAVERII
-
Sfantul Inochentie al Odessei -
Semn al apropierii primaverii sunt pâraiele de apa.
Toata fata pamântului începe în acest rastimp a se topi si a lacrima; însesi
nisipurile sunt umede, însesi pietrele sunt ude. Acelasi lucru se petrece si la
începutul reînnoirii duhovnicesti a omului prin mijlocirea pocaintei: inima lui
e plina de cainta si ochii lui sunt plini de lacrimi. Dupa cum în starea lui de
nesimtire, omul ar vrea ca numai sa se veseleasca si sa râda necontenit, tot
astfel acum plecarea lui de capetenie este tristetea dupa Dumnezeu si
lacrimile. Caci ori pe ce-si pune ochii pacatosul acum, lumina fetei lui
Dumnezeu, catre Carele s-a întors, îl face sa se rusineze si sa-i para rau. De
se uita la sine si la sufletul sau, vede cât e de nepretuita rascumpararea
pacatelor omenesti, cât de putin s-a folosit el de aceste scumpe si mari
binefaceri, cât de adeseori a alungat de la sine darul milostivirii – si
plânge. Chiar privirea la mila lui Dumnezeu îl face sa se caiasca si sa plânga,
întocmai precum privirea cea blânda a tatalui umple de lacrimi ochii fiului
care pentru prima oara se înfatiseaza înaintea lui, dupa întoarcerea de pe
calea cea rea a pierzarii. „Izvoare de apa” – zice Sfântul David – „au izvorât
ochii mei, pentru ca n-am pazit Legea Ta” (Psalm 118, 136); atât de puternic si
de statornic era în el simtamântul de umilinta pâna la lacrimi, cu toate ca
vrednicia sa cea mare de împarat al lui Israil cerea de la el sa aiba o fata
vesela si plina de barbatie. Pâraiele primavara, de obicei contenesc dupa câtva
timp; însa aceste izvoare de apa ale pocaintei, nu arareori, curg pâna la
sfârsitul vietii omului.
Sfantul Inochentie al Odessei,
Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul
Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 42-43
TENSIUNEA
FOLOSITOARE
-
Sfantul Sofronie Saharov -
Tensiunea provocata de aversiunea fata de pacat
trebuie pastrata ca sa nu ajungem sa traim împreuna cu pacatul. Pacatul e atât
de perfid; e prezent – desi adeseori fara ca noi sa ne dam seama – aproape în
fiecare pas pe care îl facem.
Sfantul Sofronie Saharov, Rugaciunea
experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis,
Sibiu, 2007, p. 168
Starea
de har la care a ajuns Ioan Ianolide în temniță și grija sa față de cei bolnavi
Fără îndoială, clipele de har petrecute lângă Valeriu
Gafencu rămân cele mai preţioase şi mai dragi sufletului lui Ianolide în
această perioadă. Intensitatea trăirii lor va estompa durerea pierderii celui
mai scump prieten, petrecută în ziua de 18 februarie 1952 şi evocată de
Ianolide ca o stare mistică de excepţie:
„Sufletul îmi era plin de pace. Trupul era lumină. Sub
picioare simţeam ceva ca un câmp energetic, un fel de vibraţie care mă ţinea
legat de pământ. De fericire – am plâns. Am putut vedea în duh: am văzut
cerurile deschizându-se în adâncimea de nemăsurat a ochilor lui Valeriu. M-am
gândit că sunt în Cer.
Am fost atât de fericit în orele acelea, încât
niciodată nu o voi uita. Şi în veşnicie nu-mi doresc o stare mai înaltă decât
aceea, căci atunci eram plin, deplin fericit. Cred că Hristos era prezent în
Valeriu (…) Credinţa lui Valeriu îmi dădea şi mie tărie. Iubirea lui Valeriu
m-a supus desăvârşit iubirii lui Hristos”[1].
ÎI
SALVEAZĂ VIAȚA LUI RADU
„La Aiud, Radu s-a îmbolnăvit în noiembrie 1954,
într-o celulă la etajul 3, pe nord. Boala a debutat cu simptomele obişnuite ale
gripei, dar febra, transpiraţiile, o stare profundă de oboseală nu s-au mai
lăsat plecate. Boala lui Radu evolua. Apăruseră noi simptome printre care
dureri de abdomen, din ce în ce mai mari.
După un timp Radu s-a trezit. S-a ridicat pe un cot.
Forţa vederea. Asupra lui se apleca umbra unui om, ce tot încerca să-i
introducă în gură o lingură, ţinând în mâna stângă un flacon: «Stai liniştit.
Stai liniştit. Deschide gura. Este un tonic bun. Ia uită-te la mine, mă
cunoşti?». «Nu, mul…. Mulţumesc. E ta..
tare bun. Nu vă, vă, văd bine. Lu… lumina!». «A! Uitaţi-vă băieţi, zâmbeşte.
S-a trezit. Aşa… Mai primeşte o lingură din tonicul pe care ţi-l oferă cu atâta
grijă dl. Ianolide şi după aceea ai să mai dormi, că-ţi face bine».
Când Radu s-a trezit a doua oară, privirea i-a arătat
clar, tot ceea ce-l înconjura. Pe marginea patului său, schimbându-i o compresă
pe frunte, ajutându-l a se ridica în capul oaselor, învăluindu-l cu un zâmbet
blând, scăpat de sub mustăcioara neagră, l-a recunoscut pe Ioan Ianolide,
studentul care-şi deşira anii prin închisori încă din 1941”[2].
DOBÂNDISE
RUGĂCIUNEA INIMII
„Repetând constant, de-a lungul a zeci de ani,
rugăciunea inimii, el a căpătat acea iluminare interioară care, suprapusă pe
înclinaţiile lui iniţiale, l-a condus din ce în ce mai mult spre îmbunătăţire
duhovnicească. Totdeauna era gata să ajute pe oricine, cu sfatul sau cu fapta.
La el găseam în clipe grele, izvorul de înţelepciune şi tăria de a le putea
depăşi; era un fel de alter-ego al lui Valeriu[3]”.
[1] Ioan Ianolide, Întoarcerea la Hristos.
Document pentru o lume nouă, Ed. Christiana, Bucureşti, 2006, p. 217
Minuni
ale Părintelui Arsenie Boca în închisoare
-
Dan Lucinescu -
„Să nu mă plângeți când mor”
Părintele Arsenie înainte de a muri a spus: „Să nu mă
plângeți când mor, pentru că eu de dincolo vă pot ajuta mult mai mult”. A fost
un sfânt.
La Canal, l-au dus într-un grup cu bătrâni care nu
făceau norma și nu primeau mâncare. Când a venit Părintele Arsenie, dintr-odată
au venit și milițienii, toți făceau norma. Uite așa, așa creșteau munții de
pământ! Și el a căpătat simpatia gardienilor de acolo. „Măi frate, a venit
preotul ăsta și uite cum crește pământul, așa, mormane!”. Își făceau norma,
primeau bătrânii de mâncare.
Cum
a ajuns la înmormântarea mamei lui?
La un moment dat, Părintele Arsenie îl roagă pe
gardian: „Îmi dai voie să mă odihnesc vreo trei ore?”. Și spune: „Da, păi,
datorită dumitale au crescut munții ăștia, fac norma, sigur, odihnește-te
pentru că meriți!”. Și asta a fost dimineață.
Pe la 11 vine un control de la Ministerul de Interne
cu numărarea deținuților din sector: „Unul lipsește! Alarmă!”. Nu era spart
nimic. „Unde-i?”. Îl căutau. Nicăieri! S-a auzit la Ministerul de Interne.
Peste vreo patru ore, a început din nou verificarea, poate au greșit. Când au
numărat iar după vreo patru ore, a ieșit numărul. Și îl văd pe Părintele
Arsenie. „Dar dumneata, unde ai fost?”. „Păi nu v-am cerut voie și mi-ați dat
voie?”. „Da!”. „Dar, unde-ai fost, că nu te-am văzut?”. „Am fost la înmormântarea
mamei mele de la Vața de Sus”, o distanță de 800 de kilometri.
S-au uitat unul la altul. Coloneii de Securitate au
dat repede telefoane să se confirme declarația. Vine răspunsul: „Da, preotul
Boca, fiul «moartei» a fost la înmormântare”. Au făcut un consiliu și au spus:
„Domnule, dacă omul ăsta se duce cu toată paza unde vrea, de ce să-l mai ținem?
Pentru că el pleacă când vrea și unde vrea”. Și i-au dat drumul de la Canal.
Asta e absolut adevărat, adevăr confirmat.
Rugăciunea
din temniță
Avea o forță extraordinară. Inițial, l-au luat de la
Sâmbăta de Sus și l-au dus la pușcăria Făgăraș să-l mai izoleze de masele de
oameni. Când lumea a aflat, a blocat drumul mașinilor Securității. Părintele
Arsenie a spus: „Lăsați-mă pe mine!”. A coborât din mașină și a spus: „Oameni
buni, vedeți-vă de treabă. Eu mă duc, pot să mă elibereze. Voi aveți probleme,
gospodării, copii. Dați-vă la o parte! Lăsați-mă să mă duc!”. Și a spus:
„Mergeți pe linia muntelui că nu o să mai ajungeți cu mine până la Făgăraș”.
Și au ajuns la Făgăraș și l-au băgat într-o celulă. Se
uitau pe vizetă, o măsuță mică, o lumânare aprinsă și Evanghelia și Părintele
se ruga. Când se uitau la el, el se ruga. La un moment dat vine un securist în
grad mare de la Brașov, că era regional la Brașov, deschide ușa, probabil ca
să-l tulbure în rugăciune. Când deschide ușa, celula goală. Alarmă! Nebunie! Îl
ia pe ăsta: „Ce s-a întâmplat?”. „Domnule, era aici!”. Și închide ușa celulei
că nu avea rost și când se uită, el era acolo: „Uite, domnule, că este!
Uită-te!”. Desface ușa, nu era! Când venea să-l tulbure din rugăciune, el nu
era! Pe vizetă era! Și au venit de la Brașov. Au chemat un psihiatru, au chemat vreo șapte medici.
Toți se bâlbâiau între ei și până la urmă au spus: „Domnule, gata! Ne facem de
râs!”. Și l-au trimis de acolo.
… Și cu două luni înainte de căderea lui Ceaușescu,
l-au omorât. L-au ucis în chinuri mari. Cine are urechi de auzit să audă![1]
[1] Fragment dintr-o convorbire, ce a avut
loc în trapeza mănăstirii Petru Vodă; publicat și în Revista Atitudini Nr. 60
RUINELE
-
Parintele Arsenie Boca -
Bobul care nu vrea sa moara, fie chiar si de grâu, nu
mai aduce nici o roada. Mântuirea se lucreaza numai pe ruinele egoismului.
Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie
Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca,
2002, p. 112
Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,
Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania
tel. 0724 998086

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu