OSTENEALA TEMELIEI - Sfantul Teofan
Zavoratul
Nu este mare osteneala de a pune
temelie, ci este greu a desavârsi zidirea, si cu cât se înalta mai mult
aceasta, cu atât îi vine mai greu celui care cladeste.
Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire
sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, p. 148
ISPRAVA TRUPULUI - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Nefireasca dominatie a carnii
asupra spiritului se explica printre altele si prin aceea ca spiritul pare a fi
„îngropat” în carne, legat de aceasta. Aceasta iese în evidenta îndeosebi în
raport cu slujirea lui Dumnezeu. Omul pare a se apropia de Dumnezeu mai mult cu
gura, cu trupul, fals, nu I se închina în duh si-n adevar. Într-adevar, traim
adesea ca si cum n-ar exista în noi spirit, suprema treapta a desfrânarii
vadindu-se în om atunci când spiritul este sufocat cu totul si când omul ramâne
doar trup si nimic altceva. „Nu va ramâne Duhul Meu pururea în oamenii acestia
pentru ca sunt numai trup” (Facerea 6, 3). Priviti cu atentie în ce chip Îl
cinstesc oamenii pe Dumnezeu: veti constata ca trupul încearca sa o ia înaintea
spiritului. La sfinti se vede ca spiritul precumpanest e asupra trupului,
fiindca acestia traiesc cu spiritul, nu vad în lume nimic altceva decât spirit,
întelepciunea, atotputernicia si bunatatea lui Dumnezeu vadindu-se în toate. În
orice fenomen, în orice lucru vad pecetea spiritului. La oameni exista o
preponderenta considerabila a trupului asupra spirtului si ea apare în faptul
ca ei recunosc doar cele ce pot fi percepute prin simturi, nu vad – cum se
spune – mai departe de lungul nasului; omul simturilor, omul trupesc, vede
lumea aproape ca si fiintele necuvântatoare, irationale; îl lasa rece
întelepciunea, puterea pururea fiitoare, bunatatea Creatorului. Citeste Cartea
Sfânta si vede în ea numai buchea. Când se roaga, mintea îi zburda, trecând
mecanic peste cuvintele rugaciunii, nu le patrunde sensul, ignora arta
rugaciunii în duh si adevar. Trupul predomina si sistemul de învatamânt
(Nicaieri nu se învata &i circ;n scoala ceea ce reprezinta lucrul de
capetenie al practicii crestine: cum sa ne rugam; se învata oare undeva cum
sa-L vedem pe Dumnezeu?) Trupul va continua sa domine lumea pâna la sfârsitul
veacului, astfel încât „Domnul când va veni – sa judece lumea – va gasi oare
credinta pe pamânt?” (Luca 18, 8), ca si la oamenii lumii celei dintâi
(necredinta este isprava trupului).
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 38-39
VINDECAREA - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Deoarece Dumnezeu este viata, iar bolile si
suferintele sunt abatere de la viata, ne este de ajuns sa sorbim o singura data
din Izvorul vietii celei dintru început, sa ne „atingem” de El, ca sa ne
vindecam, fiindca Mântuitorul, Care este tuturor viata, a vindecat si vindeca
prin simpla atingere. Acelasi lucru se poate spune si despre „vindecarea” unor
„obiecte” contaminate. Un singur gest, o singura porunca, un cuvânt al
Atotfacatorului si Atotziditorului si ele îsi pot redobândi „sanatatea”: aerul,
apa, vegetatia, animalele.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 134
PROGRES ADEVARAT - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Fratilor! Pregatiti-va sa va uniti cu
Dumnezeu, lasati deoparte toate zadarniciile pamântesti. Staruiti asupra
lucrului celui mai important: curatirea si desavârsirea de sine. Iubiti
progresul întru credinta si fapte bune, nu progresul veacului acestuia. Înca de
aici, de pe pamânt, ne pregatim sa-L vedem pe Marele Artist, pe Cel ce a creat
toata faptura vazuta si nevazuta, Frumusetea absoluta, pe care acolo o vom
descoperi si o vom contempla în eternitate.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 470
Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU
BARDA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu