George Anca
ALOHA
BAUDELAIRE
Canon în două acte
I BAUDELAIRE II ALOHA
La Nature est un temple où de
vivantes pilliers
Laissent parfois sortir de confuses
paroles...
Baudelaire
S-a stins viața falnicei Veneții,
N-auzi cântări, nu vezi lumini de
baluri.
Eminescu
1
După Eminescu, Ovidiu este “martir al
amorului”. Baudelaire îl văzuse printre sarmați pe frescele lui Delacroix, după
cum Dante îl întâlnise cu Homer și Horațiu, pe malul Acheronului, în limb:
Pe-un mal eram, al tristei văi
ce-adună
în jalnica prăpastie – un infinit
echou de vaiuri ce deapururi tună.
(Infernul, IV, 7-9, trad.G.Coșbuc)
Însuși Ovidiu, pe malul danubian,
poematizase cadavrul:
În aste văgăune sălbatece și dure
Săgeata-nveninată e singurul condei
Ce scrie-n vastul spațiu poeme
sângeroase
Având în loc de versuri cadavre
puse-n șir
(Pontice, III, 8, Darul Dunării,
trad.B.P.Ha]deu)
de viciu incapabili românii lui
Baudelaire
beţia amintită ucisului pe fler
Alda Zaira morţii şi-i numără părinţi
de i ne oferirăm intrându-ne în minţi
de ibsenieni antractul în blouse din
New Orleans
ne salutăm copilul de vaca sfântă
lins
cum nemişcat şi sare din stana soaţă
Lot
sunt un evreu cu Borges şi ochiul
hotentot
mă rătăcesc în firul întins de
Ariadna
până la fata noastră privindu-l pe
mahatma
ne învăţăm prinosul de ne-ai ameninţa
puţin rămasul poncho la gât pe-o
iminea
2
noi ne vedem aici de un fel de Ganesh
copil
până să-i fi tăiat capul dumnezeu,
ne pregătim să fim un cap de elefant
care urechi, care trompa, care a-ul
ne găzduiesc vechi juzi și negustori
de vinuri
au dispărut gropile și ne primesc
juzi și nu ne dau vin,
ci noi avem să dăm seama de gropi și
de vinuri duse pe râpă
copil nemaifemeie s-o găzduiască
vechi juzi
3
Ana, Rat / toga șobolanului lui
Ganesh
În obscuritatea depozitului, o plasă
pentru șobolani. Crește spațiul dintre rafturi, telescopic, virginal -
cromatografia afinității. Afară, o vânătoare, pușcașii, duduie, holurile
surorii. Șobolanul pe umăr.
Nu mai găse]ti extravagantă toga, soro.
Șobolanul suge țâța ca-n fiecare zi.
Aceea tăiată nu este de departe. Liniștea îți răsplătește așteptarea. Totul să
fie declarat după moartea mamei, numai ea simte toga șobolanului. Ucid copilul,
copilul mă ucide și el.
Doamna cu șobolanul, eu, nici un
scaun cu patru picioare, imitat după șobolanul alergându-și cele patru picioare
peste sânul care mi-a rămas,
biet șobolan, eu nu puteam rămâne
fără subvenție, tu n-ai fi venit în termeni nesubvenționați, atunci blana ta de
togă, peregrinările celor două suflete ale noastre, unul chiar tu, altul
respirația mea, nu-ți face griji, nu mă sperii, nimic.
Borges prive]te în Villa Borghese la
doamna cu șobolan.
Toga e pentru mort. Va să zică Ana nu
se simte bine. Nebunul ei de șobolan.
Tocmai. Ca tine. - Ce? Ouă de Paște.
Aduse de Toma Necredinciosul. - Nu, de Ana. - Rea fata, da? - Asta e alta. Frunze verzi afară, în stație, deasupra Anei,
în picioare, când Rat îi viziteaz` singurul sân, și vorbește pe malul râului,
el are-n sarcină apărarea de invazia șobolanilor de apă.
Acknowledge: Let me know that you
have received and understood this message. /
Affirmative: Yes, or Permission
granted. /
Break: I hereby indicate the
separation between poritons of the message. /
Correction: An error has been made in this transmission (or in the
message indicated). The correct version is Ana stays, Rat moves. /
Go ahead: Proceed with your message.
How do you read: (Self-explanatory). (The readability scale is as follows: 1.
Unreadable 2. Readable now and then 3. Readable but with difficulty 4. Readably
5. Perfectly readable. / I say again (Self-explanatory) / Negative: No, or
Permission non granted, or That is not correct. / Over: My transmission is
ended and I expect a response from you. /
Out: This conversation is ended and
no response is expected. Read back: Repeat all, or the specified part, of this
message back to me exactly as received. / Roger: I have received all your last
trasmission. /
Say again: Repeat all, or the
following part, of your last transmission. /
Say again: Repeat all, or the
following part, of your last transmission. /
Speak slower: (Self-explanatory)/
Stand by (Self-explanatory) This is correct (Self-explanatory) /
Verify: Check colding, check text
with the originator, and send correct version. /
Wilco: Your last message (or message
indicated) received, understood and will be compiled with words twice (a) - (as
a request) Communication is difficult. Every word in this message will be sent
twice.
Rat a sedus-o întâi pe Ana. Lui Rat
i-ar fi plăcut să fi fost și altă lume pe plajă demult. Foamea încetinită de
cel de-al doilea sân al Anei. Și Ana în frumoase imortalități. Rat și femeile
surâzând spre toate colțurile hărții. Ana nici nu putu să moară la timpul și
locul potrivit.
Unde-ai văzut mercenarii, Ana? -
Quirinus a părăsit raftul, Trypherus
a scăpat cuțitul în Suburra, vecinul lui Himet pare liniștit, vocea lui Statius
e încântătoare, Sabina se scaldă în lapte, Heliodor își taie testiculele, lucesc
chipurile lui Dacicus și Germanicus, zoé kai psihé, my soul, Eol s-a mutat în
peșteră... -
tu vigoroso hai saputo resistere al
dolore, e però ti assolvo; tu debole vi hai ceduto, e però ti condanno.
Ana sub toga muzicală în Nizamudin.
Rat se înconjoară de judecători și
bucătari,
supraviețuiește tot numai prin
cuvinte,
a extins depozitul până la piața
neagră,
hoții de legi n-au făcut revoluție,
parcă el l-ar fi omorât pe sfântul
Toma, nu cancerul,
i-ar sta bine înger într-o scorbură a
malului.
Rat devorând sânii lunari,
transmutați minuscul pe o catifea de perfecțiune la ceai.
Il numero dei partecipanti deve
essere dispari ma non piu di nove,
la polarità deve essere alternata
(cioè, attorno al tavolo devono sedersi alternativamente un uomo e una donna),
le gambe non devono essere incrociate
per non anulare l'evocazione,
l'ambiente deva essere fumigati con
erbe prescritee seconso il giorno,
bisognerebbe preferire la notte del venerdi,
il segno di croce deve essere fatto
dal medium al centro del tavola...
sorcellerie... de nuit... en secret...
le bruit comun est presque
infaillible en fait de sorcellerie...
le juge... que le sorcier ne lui
touche point la main...
ou bien ne le regarde le premier,
afin que le sorcier ne le corrompre en cette façon...
et le font raser partout... à raison
du sort de Taciturnité, qu'il se portent caché sur eux...
il y en a d'autres qui pratiquent le
bain...
visite l'accusé par tout le corps...
marque sur lui...
tous les sorciers sont ordinairement
marqués:
mais il faut avoir un chirurgien fort
expert
pour ce que ces marques sont fort
difficiles à trouver...
resserrer en une prison fort obscure
et etroite...
venir en confession, notemment s’il
s'agit de jeunes gens...
ils ont encore des réceptes pour
empêcher qu'ils se sentent aucune douleur... qu'aujord'hui la torture est presque
inutile...
que la confession volontaire est
toujours de plus grand poids...
signes (indices) légeres... jette les
yeux fixement par terre...
le regard affreux... est nés de
parents sorciers... est marqué...
se dépiter, blasphemer et faire
autres exécrations...
fait semblant de pleurer... point de
larmes, on qu'il en jette bien peu...
n'a point de Croix à la torture...
jusqu'a trois fois, et non plus...
à la negative... le renvoyer à pur et
à plain...
qui peut deposer de sabbats et
assemblées nocturnes
que les sorciers eux-mêmes...
le fils est admis à porter témoignage
contre le père, et le père contre le fils...
Nu veniți în peșteră, Rat roade sâni,
strivește șobolani, pielea mea e făcută să fie mângâiată.
Nu am putere să scriu romanul. Rat nu
era cu mine, nu mă exprim nici pe mine
În soare, Rat îi taie azi ori nu Anei sânul canceros.
4
el – ea / ecou, cor
plâng nemișcarea ce se abătu vineri
asupra casei noastre, creierul părăsind cu pași de pisică oasele uscate
nu mă mișc, nu există mișcare sau nu
exist mișcare,
tu ești, nu ești, eu sunt, am simțit că nu mă mișc,
nu ești sincer, aceasta este să
simți, nu ești sincer,
sunt, nu vreau, lasă-mă să fiu,
nu se poate să nu te miști, ești
mișcare,
vreau să fiu mișcare și deodată văd
că nimic nu se mișcă în jurul meu
și că nici eu nu mă mișc,
laptele dă în foc dar nu se mișcă,
ia uite că se mișcă, spiritul meu se
mișcă
unde se mișcă,
chiar se mișcă, se mișcă, se mișcă,
nu se mișcă,
chiar tu spuneai că mișcările sunt în
unghi, în cerc, în vârtej
spre a nu mai fi, a fi nemișcare,
spiritul nu e de la tine, e de la
indieni,
da, de la indieni poate să fie dar eu
am simțit în mine, nu ai voie să simți asta dar am simțit,
ce se va spune despre tine că susții
că nu există mișcare,
nu există,
ce fel de filosofie e asta și vei
suferi, ești tată de copil,
a, crede-mă că am simțit că nu e
mișcare, planta crește, nu se mișcă, este nemișcarea perfectă, atunci creșterea
nu e mișcare,
nu e dar spiritul se mișcă,
tocmai că nu se mișcă, nici n-ar
îndrăzni, este parte a nemișcării,
aceasta este o nebunie furioasă,
există mișcare adevărul adevărat,
adevărul pe care nu-l simți e
mișcare,
să mergi până la, să imigrezi în, dar
nu poți impune acest adevăr
e tot una
m-am obișnuit să cred că eu nu
gândesc,
nu gândesc pentru că nu simt,
nu simt pentru că nu vreau să simt,
nu vreau să simt pentru că nu vreau
să trăiesc,
nu vreau să trăiesc pentru că nu
trăiesc,
nu trăiesc pentru că n-am făcut
nimic,
n-am făcut nimic pentru că mi-a fost
lene,
mi-a fost lene pentru că așa m-am
născut,
m-am nșscut așa pentru că așa
meritam,
și meritam pentru că aveam nevoie de
o pedeapsă,
aveam nevoie de o pedeapsă pentru că
hotărârea nu poate fi niciodată a mea, hotărârea nu poate fi a mea pentru că nu
poate fi a nimănui,
nu poate fi a nimănui pentru că nu e
timp,
nu e timp pentru că bântuie altceva,
bântuie altceva pentru că nu poți
trăi tu singur,
nu trebuie să poți trăi tu singur
pentru că nu poți trăi tu însuți,
nu poți trăi tu însuți pentru că nu
poate trăi el însuși,
nu poate trăi nimeni el însuși pentru
că trăiești tu,
tr`ie]ti tu pentru c` nu ]tii c`
tr`ie]ti,
nu ]tii c` tr`ie]ti pentru c`
tr`ie]ti,
trăiești pentru că știi că nu
trăiești,
știi că nu trăiești pentru că nu
știi,
nu știi pentru că nici eu nu știu
pentru că n-ar fi avut rost,
n-ar fi avut rost pentru că așa e mai
bine,
așa e mai bine pentru că totul e dat,
totul e dat pentru că eu nu doresc
într-adevăr nimic, nu doresc
într-adevăr nimic
pentru că dorind mă înșel, mă înșel
dorind,
mă înșel pentru că nu am încotro,
nu am încotro pentru că nu sunt de
capul meu,
nu sunt de capul meu pentru că a
apărut viața pe pământ,
a apărut viața pe pământ pentru că
n-am vrut eu,
n-am vrut eu pentru că nu aveam
nevoie de ea,
nu aveam nevoie de ea pentru că nu
rezolva, nu mă rezolva,
nu rezolva, nu mă rezolva pentru că
n-am posibilitatea s-o rezolv eu
n-o rezolv eu pentru că sunt
înăuntrul ei, pentru că mi-e tot una,
mi-e totuna pentru că oricum nu i-aș
pătrunde în vreun fel învelișurile,
oricum nu i-aș pătrunde în vreun fel
învelișurile pentru că n-am șanse,
n-am șanse pentru că mi se pare a
avea altcineva,
mi se pare a avea altcineva pentru că
așa e mai ușor,
e mai ușor pentru că îmi place să
sufăr, să sufăr
îmi place, să sufăr pentru că n-am
suferință,
n-am suferință pentru că n-o caut,
n-o caut pentru că nici nu iubesc,
nici nu iubesc pentru că nu sunt om
și nu sunt om pentru că mi-e teamă să
fiu
și mi-e teamă să fiu pentru că așa am
învățat,
așa am învățat pentru că n-am avut de
unde altfel,
n-am avut de unde altfel pentru că
altfel e aproape imposibil,
altfel e aproape imposibil pentru că
a fost probabil posibil și poate nu mai este,
a fost probabil posibil și poate nu
mai este pentru că umplându-se spații urma să se demonstreze golul,
umplându-se spațiul urma să se
demonstreze golul pentru că timpul nu lucreaz deloc,
timpul nu lucrează deloc pentru că
n-are ce
n-are ce, pentru că nu găsește,
nu găsește pentru că nu cere,
nu cere pentru că n-are de la cine,
n-are de la cine pentru că nu se
uită,
nu se uită pentru că ar fura văzul,
ar fura văzul pentru că i-ar face
trebuință numai lui,
i-ar face trebuință numai lui pentru
că l-ar folosi,
l-ar folosi pentru că nu i-ar fi de
ajuns,
nu i-ar fi de ajuns pentru că n-ar
ști ce este,
n-ar ști ce este pentru că n-ar avea
de unde,
n-ar avea de unde pentru că alții au
pentru că li s-a dat,
li s-a dat pentru că a fost,
a fost pentru că s-a întâmplat,
s-a întâmplat pentru că nu se mai
întâmplase,
nu se mai întâmplase, pentru că era
ordine,
era ordine pentru că nu se poruncise,
nu se poruncise pentru că nu se
simțea nevoia,
nu se simțea nevoia pentru că era
devreme,
era devreme pentru că nu se dărâma
nimic
nu se dărâma nimic pentru că nu se
zidise nimic,
nu se zidise nimic pentru că
prisosea,
prisosea pentru că era neprevedere,
era neprevedere pentru că nu existase
vreun început,
nu existase vreun început pentru că
nu se povestea nimic,
nu se povestea nimic pentru că ar fi
apărut pripeala, pentru că ar fi apărut o începere, ar fi apărut o începere
pentru că s-ar fi rupt ceea ce nu fusese,
s-ar fi rupt ceea ce nu fusese pentru
că fusese fără să fie,
fusese fără să fie pentru că mai
fusese fără oprire,
mai fusese fără oprire pentru că
n-avea față,
n-avea față pentru că ar fi provocat
legea,
ar fi provocat legea pentru că s-ar
fi compromis,
s-ar fi compromis pentru că s-ar fi
pus de-a curmezișul sieși,
s-ar fi pus de-a curmezișul sieși
pentru că nu se avea,
se vizitase zadarnic, n-avea chip,
n-avea chip pentru că lâncezise,
lâncezise pentru că își dăduse drumul
II
ALOHA
5
(Laure, George)
Sólo para iniciados
Lorsque Alexandre le macédonien et
Cléopâtre l'égyptienne décident de
doter le pays d'un nouveau ręve
multimédia, les luttes fraticides au
sein de
la dynastie bobo font monter en
puissance les troupes du César
americain
faisant de la Gaule une province
romaine et celle-ci tombe sur la
tutčle
américaine.
Mais Cléopâtre la séductrice ne se
suicide pas, les perses n'arriverent
pas
et lui voler son ręve et décida de
changer les cours de l'histoire.
La hawaianne et la malabaraise
je me trouve a Honolulu en me
imaginant un hawaiian macedonian cleopatrien
je lis de Laura Garcia la melodie que
Pacific l'attand et j'ecoute egalement les ondes
la fondation Paul Claudel en Pacific
m'entrentiens par le fils
de Jean Charlot John Pierre le perre
a ete
honorary president et je pense bien
sur a Mira de mon Ramnicu Valcea
morte ici et enterree dans le
cimitiere Makiki en 1978 eh bien elle a ete la presidente
pas la presidente de Baudelaire comme
elle etait mignogne voir Laura mais
celle de B. la geante
on souviens le vers je te salut
vieill ocean et Laura
Mira Baciu-Simian Scholarship
annually up to & 4000
French literature and culture
preferance will be given
to those candidates wishing to study
or research
the Romanian influence on European
literature and culture
Paul Claudel a Hawaii Main Author
Mira Baciu
Mira Baciu Ionesco et le Paradis
perdue
La naissance des obsessions
fondamentales d’Eugene Ionesco
Ştefan a arhaizat modernismul
Mira surfa cu Paul Claudel în Pacific
Baciu la Arcadia mergea cu cadru
altfel welcoming cu plete fluturate
în Pacific la o masă ne iscălirăm cu
toţii pe un vârf de ac
Tigmandru până-n miez de Waikiki
dorule de unde-mi vii
Flori de plumeria la pensie-au ieşit
boemi şi piccoli şi regi
Tegucicalpa Turnu Măgurele cinci
caterinci
lilieci chiţăie în violine guri fără
dinţi îndrugă poezii
căzut cu paraşuta în Piaţa Lahovary
aşteptând un dric
balada omului care n-a ajuns nimic
din ce-a vrut să fie
noi suntem propria-ne stafie ieşim
din ieri şi nu intrăm în azi
din Honolulu-n piaţa Lahovary ochelarii
Paix Palhefa
6
Home
by Ștefan Baciu
Home is an apple
in a Japanese grocery window
on Liliha Street
in Honolulu, Sandwich Islands
or a gramophone record
heard in silence in Mexico
--Maria Tanase beside the volcano
Popocatepetl--
home is Brancusi's workshop in Paris
home is a Grigorescu landscape
on an autumn afternoon in Barbizon
or the Romanian Rhapsody heard on a
morning
in Port au Prince, Haiti
and home is the grave of Aron Cotrus
in California
home is a skylark who soars
anywhere
without borders and without plans
home is a Dinu Lipatti concert
in Lucerne, Switzerland, on a rainy
evening
home is this gathering of faces
of events and sounds
scattered across the globe
but home is
especially
a moment of silence.
This is home.
7
(Mira, Ștefan)
baci pacific balenelor în floare
latin
primeşte rămăşiţa vieţii mele morţii
tale
Sub Tâmpa în Honolulu un braşovean în
Arhipelagul Sandvich-Hawaii
îngerul malagambist din insula Oahu
palmierii de pe dealul melcilor
îl vizitară Anania Lungu Ursachi
toate ar fi de bine cum şi de rău
sunt
din Rohia în Oahu din mormânt în
cenuşă
între Steinhard şi Baciu între Rohia
şi Honolulu
între mormânt şi cenuşă dus-întors
prea mulţi vâlceni în Hawaii unul să
nu-l fi
contras din suprarealismul neafin
când nouă genele şi înnaşterea
dodiază
les neiges d’antan poate copilăria
noastră
les neiges d’antan sfinţenia vieţii a
aventurii a iubirii
nimic nu mai este ca înaine nici
măcar zăpezile
8
Catedrala Pacificului
pe evantaiul Pacificului Paul Jean
Ştefan
Mira netrecută în registrul de
înmormântări
popa era plecat la New York
Respected Rev. Dr. Gamvas,
Kindly refer to my visit to the Greek
Orthodox Cathedral of the Pacific, together with Dr. Mihail and Marianna Klimenko.
I thank you for your kind promission that the name "Mira Baciu" will
be written in the register with the deceased in 1978. I will also be grateful
for your high intervention that the cross of Stefan and Mira Baciu in the
Makiki Cemetery will be put in a vertical position (presently it is inclined).
tiny cross is inclined being not the
tower of Pisa
I realized lately that Simian House
in
Râmnicu Vâlcea is just the art museum
Mira a fost o Simian nu o simiană
în Pacific cu Paul Claudel
doar i-a ghicit ţiganca mări şi ţări
Mira în Pacific
cruce i-a pus Ştefan
şi i s-a alăturat după 15 ani
altfel de-o vârstă cu părinţii mei
făcându-mi părinţi din Mira şi Ştefan
sunt evreu după mama lui
Klimenko mult şi-l aminteşte pe
Anania
care pe Mira o preferase lui Ştefan
nici de psihogramă rostul dodie nimic
moloh
cu aloha în fereastră Goe-n Marcea e
paroh
ce şi tata să mă rupă cu fiordul mai
acum
şcoala arse-nvăţătura ce ne facem
doar de scrum
într-o insulă-n Pacific din destule
şi mai şi
şcoala s-a aprins vacanţei pe ziarele
făclii
aşa ne paşte clima cu polinezienii
mala şi micronezii danseze caloienii
că de pe urmă dreptul adio hawaiienii
doar că renasc în copii trăiască
râmnicenii
pot să le spun istorii de doamna
doctor Morris
am scris lui Bron şi versul
Baudelaire că ai lui norii-s
9
da băiatu’ te prinseşi că sunt un
scriitor / păi ce să scriu / păi poezie romane studii / tu că procuror îţi
place să citeşti / mult mai bine
te-ai prins acuzatorule nu mă întrebaţi ce părere am de americani că
nu ştiu ce vă spun
o cetăţenie americană o green card ca
Bron treaba voastră nu ştiţi să iubiţi da’ deloc
vă vorbeşte Vivekananda vă iubesc şi
eu în pofida voastră
Omorât să fi fost, nu e un subiect,
nici holocaust românesc în Honolulu. Ne-am împăca în Râmnic. A lui e Thalassa, al meu e Kalidasa .
întrevăzusem caldul prea luminos
şi-americ’
să-mi fi trecut prin linişti un sunet
de-ntuneric
sării peste depresii îmi cauţionară
bătrâne leat cu mine şi ignorata-mi
ţară
la tine vin Grigore Alexandrescu zi
de
Ştefan şi Mira Baciu de peste
Atlantide
Pacificului clasici nu îi mai
presărară
arhaic modernismul său de odinioară
la Paul Claudel cultivă al lui
Charlot amic
mexicanist cu zidul nu Chaplin
tiriplic
prinserăţi fenomenul ca-n puşcărie
rime
memorizare vie nici moartea s-o
suprime
Pacificului peştii zeificaţi corali
ni s-ar părea şi Darwin şi păruiţi
bacali
parodiază Baciu pârnaia din exil
Hawaii vaii taftă caftanului tractil
i-am vizitat mormântul ce rar năvod
năvadă
Pacificului cură perechea să şi-o
vadă
10
ce-mi trebuia America şi României
cine-i trebuie şi ideea de sine în răscrucea eidosului
cea mai neinteresantă limbă ca toate
urâtele să te dezvirgineze omenire
soldat român îţi mai aduci aminte
unde ai murit mormântul te aşteaptă din copilărie părinţii fraţii nici război
să te omoare ruşii frigul tocmai mă aflu la americani
salut copii ai mileniului patru
număraţi rima aratru
niciun zgomot mai mare ca America nici o linişte mai penibilă ca
România
viaţă întreruptă pe Mississippi fără
Mark Twain
avantajul morţii cu Dumnezeu în faţă
ai cânta blouse.
odâr America rămâi cui eşti
şi nu întoarce capul spre Găeşti
cu dusul şi întorsul te saturi de
Hawaii
acolo tot transportul îţi fluştură
toţi caii
Ruthe americane te taie de pe listă
nici tu nici România de parcă nu
există
vorbiţi a plictiseală sării de pagini
rare
ne-om doplosi aleanul fără bacoviare
nu bande funerare prin galbene
frunzare
cum v-ar răpi Katrina din naşterea pe
mare
nici nu se mai lasă ploaia pe pârâul
Mississippi
cu amica lui Katrina luna ta şi a
aripii
11
Dragi americani, să vă dea D-zeu
sănătate.
Dragi chinezi, să vă recunoască
lumea, o să mai predăm şi noi limba română.
Dragi indieni, dhanevad pentru
menţiunea ca distinguished guest. Mama mea e India.
Dragi norvegieni, încă este anul
Ibsen. I-am spus numele de faţă cu fostul profesor de rusă din Honolulu. L-a
repetat admirativ.
Dragi români, vă salut din America
tineretului nostru. Păcat de ei şi de noi.
I didn’t enter this world with
the permission of justice
am venit pe lună plină
plec pe lună nouă
unul şi unul cajunul
francezul jazzul
comandă-mi doamne
un cântec pe gustul tău
l-am văzut pe dumnezeu
doamne cu tine vorbesc
ai tăcut şi dumnezeu
12
(răboj)
dive into my luna sea kimi ga ima
saigo no megami ni mieru
at 7:55 on the sunny morning of
Sunday December 7 1941
183 Japanese planes swooped out of a
cloudless sky and demolished
the US Pacific fleet docked at Pearl
Harbour
it was this single catastrophic event
not the invasion of Poland the battle
of Britain
or the persecution of the Jews that
finally dragged the United States
into World War II
Oahu submarine Waikiki Banyan Condos
Discovery Bay to snorkel
history of Polynesia and Central
Pacific
whaling center headquarters for
Christian missionaries
and the home of Royal Hawaiian Family
in 1893 a group
of armed American businessmen wrested
political
control from Queen Lilinokalani
pronouncing monarchy defunct
menehunes cf elves leperchuns and
fairies
waikiki spurting water Kamehameha
Sandwich Isles
Hawaiians consume Spam Hornell’s
spiced ham
13
For Bronwen Solyom
it was about not drinking evening
I thought if this poem will do
nothing knowing of it but you Bron
see Baudelaire's clauds on Hawai'i
no poet like us to thoughts reading
still only you in not drinking
evening
lost hula in Jules Verne's Tasmania
got some three couples of vocation
I happen to be less antiAmerican than
Laura
antipodes from here in Romania not
Africa
we missed a globe you figured it
between us
Charlot played it again with the
muralist
yet the sonnets went all with Laura
yet I did sent to you the birds aloha
By George Anca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu