joi, 12 octombrie 2017

ONOARE si PATRIE







Bricul Mircea
Wikipedia, enciclopedia liberă


Bricul Mircea este numele a două nave din dotarea Marinei române. Întâiul Bric Mircea, o corabie de tip bric construită integral din lemn, a funcționat între 1882 și 1944, iar cel de-al doilea „Bric Mircea”, o navă barc clasa A, construită din metal, dotat atât cu vele cât și cu un motor Diesel naval, a fost lansat în 22 septembrie 1938 la ora 15:48[1] și se mai află în funcțiune și astăzi ca navă-școală.

“La data de 17 mai 1939 a sosit în ţară şi a intrat în serviciul Marinei Militare nava-şcoală „Mircea”, velier de tip barc triarborat (cu trei catarge), construit în anii 1938-1939 la Şantierul Naval Blohm und Voss din Hamburg, Germania.

Nava a fost botezată „Mircea” ca şi înaintaşul său „Bricul Mircea” (1882-1944), purtând numele domnitorului Mircea cel Bătrân, întregitorul Ţării Româneşti până la „Marea cea mare”.    

Figura lui Mircea formează galionul navei.”




AMINTIRI


Aș voi să vă răspund la această prezentare incipientă privind Bricul ,,Mircea”.
 După toate prin care am trecut până acuma, uneori și adevărul mi se pare fabulație. Și cum nu sunt în țară, nu pot căuta niște dovezi, dar poate Dumneavoastră...  dacă se continuă alte mesaje pe această temă. 

Prin anul 197o sau poate 1971, cred, cum soțul meu avea și o stupină, am primit o invitație spre a petrece o săptămână la Maliuc, pe insula unde era o societate de apicultori și unde eu urma să fac un mic curs practic de apicultură, fiind eu în acea vreme  doar inginer agronom și  nu bibliotecarul de mai târziu.

Deci am plecat toată familioa, soțul , eu și cei doi copii , de șase și opt ani, către Delta Dunării, Brațul Sfîntul Gheorghe.  De la Tulcea am luat un vaporaș care ne-a dus la destinație. Vaporașul era ca o bijuterie, mic, cu banchete bine lustruite și ni se părea foarte interesant totul, parâme, timonă, o ancoră și alte accesorii necunoscute nouă. Puntea, de unde priveam despicarea valurilor, așezările de pesczri pe unde treceam, opririle pe parcurs, oameni așteptând pe mici pontoane ca niște bărci improvizate, păsări, foarte multe păsări de curte și sălbatice. Totul era ceva foarte nou pentru noi. Copiii voiau să stea pe punte, dar era cam curentos și am intrat în sala unde erau bănci, o sală nu prea încăpătoare și cu puține geamuri. Geamurile, erau cam sus așezate și nu puteam nici eu nici copiii să privim afară. Atunci am început să ne interesăm de ceeace era înăuntru. Pereții sălii erau  de culoarea mierii, sau mai bine zis a chihlimbarului. Vaporașul era foarte curat, îngrijit și bine lăcuit.  Pe peretele acelei săli- cabină, sau cum s-o fi numit, pe peretele opus direcției de înaintare a vasului era un mare tablou lucrat colorat în intarsie de lemn și sigur  undeva, pe scena din tabloul care il prezenta și pe acel domnitor, scria MIrcea cel Bătrîn. Tabloul  reprezenta un domnitor român într-o scenă color, așa ca în cărțile de istorie. Am fost uimiți ca pe un asemenea vaporaș să existe un asemenea tablou,   o adevărată operă de mare artă.  Cred că soțul meu a întrebat pe un marinar, iar acesta a zis că acest bric este dat la reformă și că acuma el este folosit pentru transportul de pasageri de la Tulcea spre Delta Dunării.

 Vă imaginați ce emoție am simțit eu, care scriu aceste rânduri, la citirea acestui mesaj, Dar, așa cum am spus la început, după trecerea de atât de mulți ani, fără dovezi, povestea mea poate părea o fabulație. Dar este sigur că am cutreierat Delta Dunării cu șalupa lui Moș Miron,  care ne-a zis că este interzis accesul pe Brațul Sulina, ocupat de ruși, este sigur că am văzut stârcii care semănau cu scheletele de pom uscat, este sigur că am băut apă din Dunăre filtrată prin amfora de ciment poros și că am mâncat mai mulți harbuji decât miere de albine.

     Cu stimă,
Melania Rusu Caragioiu,
     (Canada)










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu