CHEMAREA TACERII
Fericitul Trifon Turkestanov
Adesea am vazut a Slavei Tale
oglindire pe chipurile celor adormiti. Cu ce nepamânteasca frumusete si bucurie
acestea straluceau, ce trasaturi nematerialnice si stravezii pe chipurile lor
se aratau: aceasta era praznuirea fericirii si a pacii dobândite; ei prin
tacerea lor la Tine ma chemau. În acel ceas când zilele vietii mele se vor
savârsi, sa umpli de lumina si-al meu suflet, ce striga catre Tine: Aliluia!
Fericitul Trifon Turkestanov,
Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui
Dumnezeu pentru toate”, p. 136
NEINCHIPUIT DE FRUMOSI
Sfantul Ioan din Kronstadt
În veacul ce va sa fie,
fericirea noastra va odrasli din uimirea de a-i vedea dintr-o data pe Sfinti,
pe îngerii Domnului, neînchipuit de frumosi, strânsi în miriade de cete,
alcatuite perfect, în ordinea ierarhiilor ceresti; din uimirea de a vedea
sfintii, pe oamenii lui Dumnezeu buni si simpli, din toate veacurile, prooroci,
apostoli si pe toti ceilalti, dar mai cu seama din uimirea de a sta în fata lui
Dumnezeu, contemplându-L în lumina cea neapropiata, mirati fiind si de propria
noastra iluminare launtrica, simtind fericirea absoluta, neîntunecata de nici
un pacat, de nici o spaima, grija sau întristare.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 425
PREDICĂ LA SF. M. M. GHEORGHE
- Pr. Prof. Emilian Cornițescu -
În cultul
Bisericii noastre, sărbătoarea Sfântului Mare Mucenic Gheorghe ocupă un loc
deosebit, prin faptul că ziua de 23 aprilie şi numele său sunt imprimate în
calendarul bisericesc cu caractere roşii şi acest moment festiv se încadrează,
de obicei, în perioada Penticostarului. El este unul dintre creştinii devotaţi
învăţăturii şi învierii Mântuitorului Hristos, pentru care a primit moarte
martirică în ziua de 23 aprilie în anul 30Descriere:
https://doxologia.ro/sites/default/files/styles/articol/public/articol/2014/02/sf_gheorghe.jpg?itok=_joy4dO5
„...Purtătorule de
biruinţă Mare Mucenice Gheorghe, roagă pe Hristos Dumnezeu să mântuiască
sufletele noastre" (Troparul Sfântului).
Fraţi creştini,
Odată cu
sosirea frumosului antotimp al primăverii, când natura înconjurătoare se
trezeşte la viaţă, creştinii prăznuiesc cea mai mare sărbătoare a lor, numită
în cântările bisericeşti „praznic al praznicelor", învierea Domnului, și
care s-a dat spre moarte pentru păcatele noastre şi a înviat pentru îndreptarea
noastră" (Romani IV, 25). În fiecare an, învierea Domnului ne aminteşte şi
adevereşte triumful vieţii asupra morţii şi stricăciunii, biruinţa luminii
asupra întunericului şi izbânda binelui asupra răului. Ea constituie piatra de
temelie a credinţei noastre în dumnezeirea Mântuitorului Hristos, Care, din
dragoste neţărmurită, şi-a dat viaţa Sa pentru a noastră izbăvire de sub
stăpânirea morţii.
Realitatea
Învierii Domnului a fost confirmată de Mântuitorul Hristos prin arătările Sale
timp de 40 de zile înaintea Sfinţilor Apostoli, iar mai târziu, Sfântul Apostol
Pavel pe drumul Damascului. Sfinţii Apostoli vor face cunoscut acest adevăr
tuturor neamurilor şi pentru apărarea lui îşi vor primejdui chiar viaţa lor
pământească. Exemplul lor va fi urmat de nenumăraţi creştini, între care se
numără şi Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, a cărui sărbătoare se încadrează în
decorul primăverii naturale şi duhovniceşti.
Numele
Marelui Mucenic Gheorghe, cât şi ale celorlalţi sfinţi sunt înscrise pe fiecare
filă a calendarului bisericesc pentru a fi cinstită în chip deosebit viaţa lor
curată în spiritul dreptei învăţături. În general, cinstirea sfinţilor îşi are
temeiuri fundamentale de credinţă în Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie din
care aflăm că ei sunt numiţi „prieteni ai lui Dumnezeu” (Ioan XV, 14) sau
„casnici ai lui Dumnezeu” (Efeseni II, 19) prin care Dumnezeu face minuni
(Ieşire XIV, 16-31; IV Regi IV, 32-36; Matei X, l; Marcu III, 15-16 etc.).
Cea mai vie
expresie a actului de cinstire a Sfinţilor este rugăciunea de la Proscomidie,
când sunt scoase şi aşezate lângă agneţ miride pentru prooroci, apostoli,
mucenici şi sfinţi. Prin venerarea lor, creştinii îşi îmbogăţesc viaţa lor
religios-morală, sporesc în evlavie şi în urmarea credinţei celei adevărate. De
aceea, Biserica Ortodoxă a împodobit cultul său cu cinstirea sfinţilor,
întrucât prin aceasta se sporeşte şi se întăreşte nu numai credinţa şi evlavia
creştinilor, ci şi adorarea lui Dumnezeu.
În cultul
Bisericii noastre, sărbătoarea Sfântului Mare Mucenic Gheorghe ocupă un loc
deosebit, prin faptul că ziua de 23 aprilie şi numele său sunt imprimate în
calendarul bisericesc cu caractere roşii şi acest moment festiv se încadrează,
de obicei, în perioada Penticostarului. El este unul dintre creştinii devotaţi
învăţăturii şi învierii Mântuitorului Hristos, pentru care a primit moarte
martirică în ziua de 23 aprilie în anul 303.
Prin viaţa
şi activitatea sa, Sfântul Mare Mucenic Gheorghe s-a arătat ca un vas ales al
lui Dumnezeu spre dovedirea adevărului şi slavei divine în momentul când
idolatria încerca, după mai bine de trei secole de creştinism, să ţină lumea
sub negura necunoştinţei şi să respingă lumina învăţăturii lui Hristos. Religia
idolatră era încurajată chiar de împăratul Diocleţian, care a declanşat în mai
multe rânduri valuri de persecuţie încheiate cu multe pierderi de vieţi
creştine.
Sfântul Mare
Mucenic Gheorghe s-a născut în a doua jumătate a secolului al III-lea, în
părţile Capadociei (sau la Beirut) din Asia Mică, dintr-o familie de creştini
de neam ales şi cu o frumoasă stare socială. În sânul familiei, el a primit o
creştere aleasă şi a fost îndrumat să îmbrăţişeze, ca şi tatăl său, cariera
militară, în care s-a afirmat repede, ajungând tribun şi apoi comis în armata
romană. El a ajuns omul de încredere al împăratului, care îl aprecia nu numai
pentru calităţile sale de mare strateg, ci şi pentru bogăţia cunoştinţelor
sale filozofice acumulate de prin locurile pe unde călătorise cu armata
romană. Ajuns în vârful piramidei militare romane, el se impune printr-o
aleasă comportare faţă de subalternii săi şi acest lucru confirmă educaţia sa
creştină datorată mamei sale care, deşi a rămas văduvă de tânără, şi-a dat
toată silinţa ca pe fiul său Gheorghe să-l educe în spiritul adevăratei credinţe.
Cuvântul
Sfintei Scripturi sădit în inima Sfântului Gheorghe de mama sa a rodit prin
bunătatea sa faţă de subalternii săi, care se minunau de faptul cum un tânăr de
30 de ani are o forţă spirituală deosebită, fără seamăn, în înalta societate
romană, stăpânită de felurite manifestări imorale. Dragostea faţă de Dumnezeu
şi faţă de oameni l-a determinat să iubească şi să cinstească pe cei ce i-au
dat viaţă şi pe cei din jurul său, să se considere ca un frate al celor
cinstiţi şi să urmeze calea vieţii virtuoase. Pe chipul său tânăr şi frumos se
distingeau trăsăturile smereniei, seriozităţii şi compătimirii faţă de cei ce
erau robiţi de închinarea la forţele naturii.
Cunoaşterea
şi trăirea adevăratei învăţături creştine au contribuit la formarea şi
păstrarea profilului religios-moral al Sfântului Gheorghe, care în faţa
prigoanei contra creştinilor declanşată de Diocleţian se va alătura celor ce
slujeau pe Hristos şi îşi dau viaţa pentru El. Conştiinţa sa sinceră de creştin
îl îndeamnă să se opună planurilor împăratului roman de a nimici pe creştini şi
a asigura în felul acesta triumful religiei idolatre. El declară deschis în
faţa împăratului că este şi el unul din slujitorii lui Hristos. Indignat de
măsura luată de împărat, Sfântul Gheorghe îndrăzneşte să-l înfrunte pe el şi
pe slujitorii săi zicând: „până când, o, împărate, şi voi curteni, veţi face
război contra creştinilor? Vouă se cade să faceţi pace în toată lumea, dar acum
pentru ce iubiţi războiul şi vrajba şi vreţi să vărsaţi sânge sfânt şi drept?”.
Cuvintele sale dojenitoare înfurie mai mult pe suveranul roman care nu se
aştepta să fie mustrat chiar de unul dintre sfetnicii săi cei mai apropiaţi şi
îndrăgiţi.
Văzând câtă
nedreptate se face creştinilor, oameni paşnici şi supuşi autorităţii romane,
Sfântul Gheorghe, fiind de-a dreapta împăratului, îi spune în public că şi el
este din rândul celor ce slăvesc pe Iisus Hristos. Din cauza acestei
mărturisiri, el este închis, şi în închisoare i se aduc feluriţi înţelepţi
necreştini care să-l determine să se lepede de credinţa în Iisus Hristos.
Încercările lor au fost zadarnice, iar torturile la care a fost supus nu l-au
clătinat, ci l-au întărit în credinţa lui, la care au aderat mulţi dintre cei
ce urmăreau chinurile sale. Printre cei ce asistau la înfiorătoarele chinuri
suportate de Sfântul Gheorghe se afla şi soţia împăratului, Priscia, care s-a
botezat, luând numele de Alexandra. Împreună cu ea s-a mai botezat şi fiica sa,
Valeria.
Inumanele
mijloace de tortură suportate de Sfântul Gheorghe în închisoare nu-l abat de la
dreapta credinţă şi din nou este întemniţat, în temniţă, el slăveşte şi
mulţumeşte lui Dumnezeu pentru purtarea Sa de grijă faţă de el, iar celor ce
veneau la el atraşi de minunile pe care le săvârşea le vorbea despre adevăratul
Creator şi Mântuitor al lumii. Statornicia sa în credinţă îl face să exclame în
faţa mulţimii care aştepta ca el să aducă jertfa zeilor: „Cum o să servesc eu
unui zeu care nici nu există, ci e plăsmuit de mintea omenească pentru
interesele noastre materiale! Eu mă închin Celui ce a slujit adevărului şi
aduc jertfa inima mea pentru cinste şi dreptate...” Ca urmare a celor afirmate
de el, împăratul l-a considerat drept hulitor al zeilor şi a poruncit să fie
aruncat într-o groapă cu var clocotind, din care a ieşit nevătămat.
Încercările împăratului de a-l atrage la credinţa idolatră sunt zadarnice şi
Sfântul Gheorghe îi răspunde cu multă seninătate şi fară teamă că el se pleacă
numai Celui ce este împărat al inimilor şi sufletelor nevinovate. Că el este
slujitorul lui Hristos şi nu al zeilor cărora lumea romană păgână le aduce
jertfe ca să dea frâu liber patimilor şi instinctelor sale.
Refuzul
Sfântului Gheorghe, care s-a declarat un slujitor convins până la moarte al
lui Hristos, a declanşat o adâncă amărăciune în sufletul împăratului, fiind
astfel nevoit să-l declare ca o persoană care necinsteşte pe zei şi se face
vinovat de cea mai aspră pedeapsă, decapitarea. Aceeaşi pedeapsă va fi
decretată şi pentru împărăteasa Alexandra. Înainte de a primi moartea
martirică, Sfântul Gheorghe s-a rugat lui Dumnezeu. Mai înainte, Dumnezeu i se
arătase în vis, ca să nu se teamă de chinuri, ci să îndrăznească în faţa lor.
După ce s-a rugat, şi-a plecat singur capul sub ascuţişul săbiei. Trupul său a
fost aruncat în groapa comună a sclavilor, de unde mai târziu l-au luat
creştinii şi l-au dus în oraşul Lida din Palestina şi aici va fi depus ulterior
într-o Biserică nouă. Sfintele sale moaşte vor săvârşi multe minuni în rândul
creştinilor care au cerut ajutorul său.
Prin viaţa
sa scurtă, Sfântul Mare Mucenic Gheorghe a dovedit multă râvnă şi dragoste
pentru învăţătura lui Hristos, pe care a apărat-o şi mărturisit-o cu mult curaj
în faţa celor care îl sileau să renunţe la credinţa creştină. Înaintea celor
care îl forţau să nege religia creştină, tânărul mucenic Gheorghe nu se înclină
şi dă dovadă de curaj. Aşa cum ne învaţă cântările închinate Sfântului
Gheorghe, el s-a dovedit în faţa celor ce nu-i respectau libertatea de
conştiinţă ca un purtător de biruinţă, ca un soare strălucitor şi ca un
mărgăritar de mult preţ. Cu puterea crucii fiind înarmat, el a zdruncinat
credinţa cea spinoasă a idolilor şi a sădit viţa dreptei credinţe. El este
asemănat cu un „diamant al răbdării, aprins de dragostea pentru Hristos".
Pe el creştinii îl roagă să mijlocească înaintea lui Dumnezeu pentru pacea
lumii şi pentru mântuirea sufletelor lor. Prin trăirea sa curată, el şi-a
adunat spicele faptelor bune şi a dovedit că este un lucrător iscusit în
grădina Domnului, de aceea creştinii îl imploră în cererile lor ca să se roage
neîncetat lui Dumnezeu pentru a-i curăţi de păcate şi a revărsa peste ei mila
Sa dumnezeiască. În ultimele clipe ale vieţii sale pământeşti, rosteşte o
mişcătoare rugăciune de laudă a lui Dumnezeu şi cere ca Cel atotputernic să
ierte celor ce i-au făcut rău, iar cei ce vor chema numele său în ajutor să fie
ajutaţi: „şi cei ce vor chema numele meu într-ajutor, dă-le lor cererea lor, că
Tu eşti lăudat şi proslăvit în veci”. Pătruns de dragostea divină, el iartă şi
cere îndurare pentru cei ce-l asupresc pe nedrept, şi atunci când este părăsit
de puterea fizică şi se apropie de pragul morţii se roagă pentru pacea şi viaţa
tuturor.
Se stinge
din această viaţă „ca un mucenic nebiruit, ca un purtător de chinuri, ca un
apărător al credinţei neînfruntat" (cântarea a 7-a). Ca să-şi salveze
sufletul de la credinţa idolatră, Sfântul Gheorghe de bunăvoie primeşte cu mult
curaj toate chinurile trupului. Curajul şi biruinţa sa asupra răului sunt
exprimate simbolic în iconografie prin reprezentarea sa ca un ostaş tânăr,
călare pe un cal, ţinând în mână o suliţă cu care ucide un balaur, tatăl
minciunii şi al tuturor relelor. Reprezentarea sfântului sub această formă stă
în legătură cu o veche istorisire, în care se spune că în părţile Libiei exista
un lac în apropierea unei cetăţi. Locuitorii acelei cetăţi erau alarmaţi de
faptul că mulţi din concitadinii lor piereau din cauza unui balaur care se afla
în lacul acela şi-i atrăgea în adâncul apelor sale. De la acest necaz ei vor fi
salvaţi de Sfântul Gheorghe care, înainte de a înfige cu putere suliţa sa în
gâtlejul balaurului, s-a rugat lui Dumnezeu, Cel ce l-a ajutat şi astfel a ucis
acest monstru ce sfâşiase mulţi oameni. Biruinţa Sfântului Gheorghe asupra
balaurului a impresionat foarte mult pe locuitorii acelei cetăţi şi mulţi
dintre ei s-au botezat.
Prin cuvânt
şi faptă, Sfântul Mare Mucenic Gheorghe a dat dovadă de credinţă vie şi
puternică, unită cu o trăire morală ireproşabilă pătrunsă de virtutea
dragostei creştine. El a fost asuprit pe nedrept şi fără milă de stăpânirea
romană, care persecuta în mod public pe cei ce credeau în Iisus Hristos. În
faţa celor cuprinşi de gânduri potrivnice învăţăturii Sfintelor Evanghelii,
Sfântul Gheorghe se arată vrednic „voievod al lui Hristos" (Acatistul
Sfântului Gheorghe) şi el este înarmat doar „cu platoşa dreptăţii, pavăza
credinţei, coiful mântuirii şi sabia Duhului" (Efeseni VI, 14-17). Din această
cauză imnografii îl numesc „purtător de biruinţă" sau „dumnezeiesc
viteaz", care cu îngerii dănţuieşte şi pe cei binecredincioşi îi apără şi
îi sfinţeşte când aceştia îl cheamă în rugăciunile lor.
Creştinii
ortodocşi, potrivit vechii rânduieli bisericeşti, cinstesc în mod deosebit, ca
şi la ceilalţi sfinţi, ziua morţii Sfântului Marelui Mucenic Gheorghe, ca zi a
naşterii sale la o nouă viaţă, fericită şi veşnică. Cunoscând viaţa sfântului,
ei văd cu ochii credinţei modelul adevăratului creştin din secolul al IV-lea,
aureolat de nimbul martiric şi pătruns de dragostea lui Hristos, de care nici
moartea nu l-a despărţit. Chipul sfântului este pentru ei călăuză luminoasă
spre cunoaşterea adevărului care este Hristos şi el le dă curaj în lupta împotriva
patimilor şi tuturor relelor care duc la vrajbă între fraţi. El şi-a dat viaţa
sa în nădejdea că toţi oamenii au dreptul să se bucure de viaţă ca dar al lui
Dumnezeu oferit deopotrivă tuturor ca să se pregătească pentru veşnicie.
Evlavia deosebită a credincioşilor noştri faţă de Marele Mucenic Gheorghe se
reflectă atât în purtarea numelui sfântului, cât şi în închinarea lăcaşurilor
de cult. Faţă de acest mare purtător de biruinţă, domnitorul moldovean Ştefan
cel Mare şi-a arătat deosebita sa veneraţie prin faptul că mai mult de jumătate
din cele 47 de Biserici zidite de el au hramul „Sfântul şi Marele Mucenic
Gheorghe”. La această adâncă şi felurită cinstire amintim şi obiceiul
creştinilor noştri de a invoca numele său în diferite împrejurări, precum şi
datina ca în ziua aceasta să-şi împodobească porţile cu crengi verzi, ca
simbol al biruinţei vieţii asupra morţii sau al izbânzii primăverii asupra
iernii.
În această
zi sfântă, întreaga creştinătate ortodoxă cinsteşte pe Sfântul Gheorghe prin
păstrarea credinţei sale pe care a mărturisit-o şi apărat-o cu preţul vieţii
sale. După pilda Fiului lui Dumnezeu care a pătimit din cauza fărădelegilor
oamenilor, Sfântul Gheorghe a îndurat toate chinurile pentru ca duhul
dreptăţii, libertăţii şi al păcii să domine relaţiile dintre oameni. Exemplul
vieţii sale se cuvine împlinit de fiecare creştin prin săvârşirea faptelor
bune, deoarece numai în felul acesta se face vrednic de aprecierea şi dragostea
oamenilor şi a lui Dumnezeu. Asemenea sfântului martir, orice creştin trebuie
să dovedească statornicie în credinţă şi îndelungă-răbdare în nevoi sau în
necazuri, pentru a primi de la Hristos cununa biruinţei asupra păcatelor. Ca
mesager al păcii, el se face pildă tuturor celor ce slujesc pe Dumnezeul păcii.
În semn de
cinstire deosebită faţă de Sfântul Gheorghe, să aducem în locul florilor
naturale, buchetul virtuţilor noastre, pentru a fi slujitori ai luminii şi ai
vieţii celei adevărate. Oferind acest smerit dar purtătorului de chinuri şi de
biruinţă, el nu va înceta niciodată să se roage pentru iertarea greşelilor
noastre înaintea Mântuitorului Hristos şi noi vom prospera în viaţa
duhovnicească. Să cerem din adâncul sufletelor noastre Sfântului Mare Mucenic
Gheorghe să fie mereu rugător şi mijlocitor pentru noi înaintea lui Dumnezeu,
izvorul vieţii şi al darurilor spirituale. Ca o stea purtătoare de lumină
duhovnicească să ne călăuzească totdeauna spre toate lucrurile bineplăcute
oamenilor şi lui Dumnezeu, Căruia I se cuvine toată slava, cinstea şi închinăciunea
în veci. Amin.
Pr. Prof. Dr. Emilian Corniţescu, (Glasul Bisericii nr. 3, 1988
INALTAREA CASEI
Sfantul Nicolae Velimirovici
Oamenii care-si zidesc viata pe
credinta în Hristos ca pe o piatra, sunt numiti în Evanghelie întelepti, iar
aceia care si-o zidesc pe nisip, neîntelepti. Zidirea celor întelepti va ramâne
în veac, iar zidirea celor neîntelepti se va sfarâma sub suflarea vânturilor si
se va prabusi. În vechime au fost oameni lepadati de Dumnezeu, care s-au gândit
sa ridice un turn pâna la cer. Ei chiar au început sa zideasca acest turn din
caramida, însa Domnul a nemernicit zidirea lor, pentru ca nu avea temelia pe
piatra, pe piatra credintei, ci era asezata pe nisipul miscator al necredintei.
Altfel vorbind, ea era întemeiata nu pe credinta în Dumnezeu, ci pe credinta în
om. O astfel de lucrare s-a surpat atunci si întotdeauna se va surpa, daca nu
este începuta în numele adevaratului Dumnezeu si pe temelia credintei întru El.
Nisipul, în acest caz, este simbol al netrainiciei, al slabiciunii.
Sfantul Nicolae Velimirovici,
Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti,
2009, p. 33
BILANTUL
Sfantul Ioan din Kronstadt
De-ti va trece cândva prin minte
gândul nechibzuit de a-ti face „bilantul” faptelor bune, cauta îndata sa-ti
opresti aceasta pornire gresita, facându-ti mai degraba socoteala pacatelor în
care cazi neîncetat si a nenumaratelor ocazii când L-ai jignit pe Stapânul Cel
Preabun si Preaîntelept si le vei gasi mai multe decât nisipul marii, faptele
bune fiind în comparatie cu ele ca si inexistente.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 104
ADMIRAŢIE
-Sf. Ioan Gură de Aur -
Cel ce
admiră cele de râs, de multe ori şi el este de râs şi chiar mai rău decât
bufonii.
A învăţa pe
cineva e lucru uşor, însă a-i arăta şi o cale oarecare, sau, mai bine zis, un
mijloc sigur prin care să realizeze cu uşurinţă cele învăţate, aceasta este de
admirat.
EXPERIENTA DE VIATA
Compozitorul Arvo Part
Omul este mai mult decât o masina
oarecare sau un sac gol. În el, pe lânga toate celelalte, functioneaza mereu si
constiinta; ea îi trimite impulsuri. Daca în jurul nostru si înauntru, în
sânge, este mereu zgomot, atunci bineînteles ca nu mai ascultam aceste
impulsuri. Nu stim cine suntem. Suntem târâti de puhoiul unui râu de munte. Dar
închipuiti-va ca acolo, în râul cel de munte, omul lupta între viata si moarte
si, dupa o piatra oarecare, într-un coltisor, deodata se opreste. Si acolo este
liniste. Si slava lui Dumnezeu ca a izbutit sa iasa de acolo [din acel puhoi]
macar pentru o clipa. Iata, atât de dramatice pot fi lectiile din care putem
învata adeseori în timpul vietii. Lucrul acesta trebuie trait. De zeci de ori.
Numai atunci începe [sa se arate] o oarecare stralucire tacuta si umilincioasa,
care va ramâne. Apare experienta, deprinderea, si omul începe sa vada în acest
întuneric. E ca si cum ai intra din strada într-o încapere întunecoasa si n-ai
vedea nimic la început. Abia apoi începi sa vezi. Odata cu trecerea anilor.
Aceasta discutie nu este pentru cei tineri. Ei nu pot sa se raporteze astfel la
problemele de felul acesta. Omul care are putina experienta de viata, care a
suferit putin, umbla pe alte cai. El are alte interese si necesitati.
Compozitorul
Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de
Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 112
PRIZONIERUL
Sfantul Tihon din Zadonsk
Vezi ca un om care a cazut
prizonier la un dusman hain îndura suferinte de tot felul. El este ferecat în
lanturi de fier, este silit sa traiasca dupa voia celui ce l-a înrobit, sa-i
faca pe plac celui care îl cazneste, si rabda batjocoririle, defaimarile si
ranirile pricinuite de acela – într-un cuvânt, duce o viata plina de
amaraciune, care nu este cu nimic mai buna decât însasi moartea. De la aceasta
înrobire simtita, întoarce-ti mintea spre înrobirea cea nevazuta. În ce
amarnica prinsoare se chinuieste sufletul cel pacatos care a fost luat sub
stapânire de diavolul, stapânitorul acestei lumi! Legându-l cu lanturile
poftelor lumesti, el îsi savârseste reaua sa voire asupra sufletului înrobit,
îl face de râs, îl batjocoreste, peste ranile cele vechi îi face altele noi, îl
t&ac irc; raste dintr-o nevoie în alta si-l ademeneste dintr-o faradelege
în alta. Amarnica e robia cea trupeasca, însa cea sufleteasca este si mai
cumplita! Caci cel robit trupeste, desi lucreaza cu trupul pentru chinuitorul sau,
cu duhul este slobod si duhul lui nu poate fi legat sau stapânit de nimeni.
Si-apoi, el se va izbavi de necazul sau prin moarte. Însa cel care are sufletul
sau înrobit, desi poate fi slobod cu trupul, este mai nenorocit decât oricare
dintre cei robiti trupeste, caci unul ca acesta va fi legat în veci, daca nu se
va izbavi prin harul lui Hristos. O astfel de înrobire e cu mult mai
pagubitoare prin faptul ca pacatosul n-o vede; el gândeste despre sine ca e
slobod, ca nu slujeste nimanui, însa de fapt este mai nenorocit decât cel ce
are trupul ferecat în lanturi.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 80.
PRIZONIERUL - Sfântul Tihon din
Zadonsk
DORUL DUPĂ DESĂVÂRȘIRE
Arhiep. Justinian Chira
Tuturor oamenilor le doresc ghimpii greu
de stapânit ai nemultumirii de sine, ca pe cel mai pretios si luminos dar. E în
firea oamenilor zbuciumul, nemultumirea de sine, setea dupa noi orizonturi,
dorul dupa desavârsire.
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca,
2009, p. 32.
Predică la Sfânta și Marea Luni
Părintele Petroniu Tănase Predici
Dar Iosif
este „preafrumos” nu prin frumusețe trupească, ci prin frumusețea curăției
sale. Curăția, întreaga înțelepciune, cum o numesc Părinții, este o numire
cuprinzătoare a tuturor virtuților, semnul credincioșieii statornice față de
Dumnezeu. De aceea, tot păcatul este întinare, necurăție, desfrânare, întrucât
omul păcătuind, părăsește pe Mirele cel adevărat, pentru care a fost creat, și
aleargă la diavolul cel necurat.
Sfânta și Marea Luni ne pune înainte
blestemarea smochinului neroditor (Matei 21, 19 - 20) și istoria lui Iosif cel
Prea Frumos.
Din aceste
pilde se desprind două înțelesuri paralele: unul istoric, privind poporul evreu
în așteptarea primei veniri a lui Mesia; altul duhovnicesc, eshatologic,
privind pregătirea și așteptarea celei de a doua veniri a Mirelui.
Cămara cea
împodobită a Mântuitorului în care trebuia să intre Israel este Biserica lui
Hristos. N-a intrat, însă, în ea pentru două mari păcate, pe care le pomenește
Domnul în Vinerea Mare (Utrenie): „Două lucruri și rele a făcut fiul Meu cel
întâi-născut, Israel: pe Mine, Izvorul apei vieții, M-a răstignit pe lemn, iar
pe Varava l-a cerut și l-a slobozit”.
Primul este
sterpiciunea, nerodirea: a părăsit apa vieții, cuvintele Evangheliei, și și-a
săpat puț sfărâmat, adică tâlcuirile strâmbe ale formalismului Legii. Pilda
smochinului are în vedere, în primul rând, această sterpiciune a Sinagogii. Nu
era timpul roadelor, nu se coborâse Duhul Sfânt, dar era stearpă, nu avea semne
de rodire. Refuzul net al Evangheliei și înțelenirea în formalismul Legii i-a
adus blestemul și uscarea: „Să nu mai rodești în veac”.
Celălalt păcat
al lui Israel este desfrânarea. Mesia venise în primul rând pentru oile cele
pierdute ale casei lui Israel. Acesta era chemat să intre întâi în cămară,
Mirele Hristos la dânsul venise. Or, Israel s-a lepădat de adevăratul său Mire
și a preferat pe Varava, un tâlhar. De aceea Biserica îl numește „Adunare
vicleană și desfrânată care n-a păzit credința bărbatului său”.
Iosif, din
seminția lui Israel, este o pildă de curăție și de credință față de stăpânul
său; a ales închisoarea decât să se învoiască la momelile desfrânate ale
egiptencei.
Cele două
păcate ale lui Israel sunt de-a pururi piedică la intrarea în cămara de nuntă a
Mirelui Hristos. Smochin neroditor este tot sufletul care nu se adapă din
Izvorul vieții, Hristos, și nu aduce rodul duhovnicesc al Evangheliei.
Mântuitorul, de-a pururi, flămânzește de mântuirea noastră și caută la noi
rodul faptelor mântuitoare și neaflându-l, ne blestemă cu uscarea, făcându-ne
materie pentru focul gheenei. De aceea, Vecernia de luni ne îndeamnă:
„Temându-ne fraților, de pedeapsa smochinului celui uscat pentru nerodire, să
aducem roade de pocăință lui Hristos, Cel ce are mare milă”. Rodnicia de fapte
bune este o datorie, potrivit cu puterea harului primit la Sf. Botez, precum
teologhisește și îndeamnă Marcu Pustnicul: „Omule, care ai fost botezat în
Hristos, dă numai lucrarea pentru care ai luat puterea”. Aceasta este haina
sufletească cu care se poate intra în cămara vieții de veci.
Prea
Frumosul Iosif e pomenit pe de o parte pentru curăția lui, pe de alta, pentru
că este icoană a Mântuitorului. Așa cum Iosif fusese vândut de frații săi cu
gândul ucigaș, dar mai apoi se făcuse izbăvitorul lor, hrănindu-i cu pâine în
vremea foametei, tot așa și Mântuitorul Hristos a fost vândut și dat la moarte
de neamul Său, dar S-a făcut mântuire lui Israel și întregului neam omenesc,
hrănindu-ne cu pâinea cea cerească a Preacuratului Său Trup.
Dar Iosif
este „preafrumos” nu prin frumusețe trupească, ci prin frumusețea curăției
sale. Curăția, întreaga înțelepciune, cum o numesc Părinții, este o numire
cuprinzătoare a tuturor virtuților, semnul credincioșieii statornice față de
Dumnezeu. De aceea, tot păcatul este întinare, necurăție, desfrânare, întrucât
omul păcătuind, părăsește pe Mirele cel adevărat, pentru care a fost creat, și
aleargă la diavolul cel necurat.
Slava de la
stihoavna Utreniei teologhisește minunat despre înțelesul duhovnicesc al
curăției: „A doua Evă aflând șarpele pe egipteancă, se nevoia să vâneze pe
Iosif prin cuvinte de momeli. Iar el, lăsându-și haina, a fugit și a scăpat de
păcat. Și gol fiind, nu s-a rușinat, ca și cel dintâi-zidit mai înainte de
cădere...”.
Adam și Eva
au fost creați de Dumnezeu „goi și nu se rușinau” (Facere 2, 25) și așa fiind,
erau ca întreaga făptură, frumoși foarte. În ce stătea goliciunea lui Adam?
Omul în Rai, zice Sf. Maxim, ducea o viață simplă, nemeșteșugită, nu avea
nevoie de îmbrăcăminte, deoarece din pricina nepătimirii ce avea, nu se temea
de rușine. Înainte de cădere, el nu era tras încoace și încolo de pornirile
stricăcioase și contrarii ale trupului, ci era mereu gol și liber de prefacerea
necontenită având o așezare trupească simplă și neînvrăjbită (Ambigua).
După cădere
însă, primilor oameni li s-au deschis ochii, au cunoscut că erau goi, s-au
rușinat, și-au făcut acoperământ de frunze și s-au ascuns (Facere 3, 7-10), iar
după blestem, Dumnezeu le-a făcut îmbrăcăminte de piele și apoi i-a scos din
Rai.
De atunci,
goliciunea trupească era mereu rușinoasă pentru om, aducându-l aproape de prima
cădere, de păcat. Când însă biruiește păcatul și ajunge la nepătimire,
goliciunea nu mai este rușinoasă. „Iosif gol fiind, nu s-a rușinat ca și Adam
înainte de cădere”. Mulți pustnici și oameni ai lui Dumnezeu (de exemplu Sf.
Maria Egipteanca) au trăit goi și nu se rușinau, goliciunea lor fiind semnul de
nepătimire și pricină de laudă.
De fapt,
omul în Rai nu era gol desăvârșit; era îmbrăcat în veșmântul harului
nepătimirii, iar goliciunea cea din afară pentru el nu avea înțeles. Tot așa
omul duhovnicesc, chiar dacă trupul este gol, el este îmbrăcat cu haina
virtuții și goliciunea trupească este ușor de purtat. Păcatul, lipsindu-ne de
îmbrăcămintea harului, ne dă simțământul goliciunii rușinoase, de unde nevoia
instinctivă a omului de a-și acoperi goliciunea trupească.
Oare în
dezgolirea trupească pe care o întâlnim tot mai des la omul de azi, nu cumva se
vădește, inconștient, nostalgia omului după goliciunea cea cinstită dinainte de
cădere? Dar ea, lipsită de cinstirea virtuții, i se întoarce în păcat și spre
mai mare rușinare.
Nerodnicia
virtuții și necurăția sunt păcatele cele mai mari care ne lipsesc de cămara cea
împodobită a Mântuitorului. Dimpotrivă, pentru a putea intra împreună cu El,
trebuie să ne agonisim asemănarea cu El, prin dăruire totală în slujirea Lui și
prin desăvârșita curăție. Aceasta este prima lecție a sfintei și marii Luni.
Mai există
însă o primejdie. Apostolii, mergând spre Ierusalim, socoteau că acum este
momentul inaugurării mult doritei Împărății mesianice, care avea să fericească
pe Israel printre celelalte neamuri. De aceea, cererea celor doi fii ai lui
Zevedei, de a sta de-a dreapta și de-a stânga, asupra căreia stăruie de
asemenea Sfânta și Marea Luni: „Doamne, nepricepându-se mama fiilor lor
Zevedei, pentru taina cea nespusă a rânduielii Tale, a cerut de la Tine ca să
dăruiești fiilor ei cinstea împărăției celei vremelnice...” (Utrenia).
Dacă cele
două păcate de mai sus au primejduit sinagoga, de acesta din urmă au fost
primejduiți cei mai aproape ai Domnului, ucenicii, Biserica Sa. Mântuitorul
însă ne arată că această înțelegere este străină de Dânsul... „Ci Tu, învățând
pe ucenicii Tăi, le-ai zis să nu se asemene păgânilor, ca să stăpânească pe cei
mai mici... Că nu va fi așa între voi, ucenicii mei...; ci cel mai mare dintre
voi să fie slujitor tuturor. Că și Eu Însumi am venit ca să slujesc lui Adam
celui ce sărăcise, și să-Mi dau sufletul răscumpărare pentru mulți...”.
Slava și
bogăția la care râvneau ucenicii și în care veacuri de-a rândul s-a desfătat
Biserica cea pământească, nu sunt în duhul Învățătorului Care, bogat fiind și
Stăpânul a toate, de voia Sa a sărăcit și a luat chip de rob și a venit nu ca
să I se slujească, ci ca El să slujească și să Se dea răscumpărare pentru lume.
Sărăcia și smerenia slujitoare a aproapelui cu care S-a îmbrăcat Mântuitorul,
abia în veacul de acum Biserica începe să le descopere în adevărata lor lumină.
Cât de anevoie unele adevăruri majore se impun atenției oamenilor! Pildele nu
au lipsit, căci Biserica de multă vreme cinstește astfel pe Cuvioșii săi:
„Cuvioase Părinte, glasul Evangheliei auzind... bogăția și slava întru nimic
le-ai socotit și tuturor ai strigat: iubiți pe Dumnezeu și veți avea dar
veșnic. Nimic să nu cinstiți mai mult decât dragostea Lui și atunci când va
veni întru slava Sa, veți avea odihnă cu toți sfinții...” Sărăcia, smerenia și
dragostea de Dumnezeu sunt podoabele care ne deschid larg ușa cămării celei
împodobite a Mântuitorului.
(Părintele Petroniu Tănase)
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulecu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu