sâmbătă, 25 aprilie 2020

Malovăț-Bârda - ,,Scrisoare pastorală” – 419, + RUGĂCIUNEA - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ




RUGĂCIUNEA
- Sf. Ioan de Kronstatd -
   

              Unii considera ca daca vor zice toate rugaciunile rânduite înainte de împartasire vor capata de la Dumnezeu buna sporire si iertare de pacate, socotind ca nu mai este nevoie sa se pregateasca într-alt chip, îndreptându-si inima spre Dumnezeu, pentru îmbunatatirea celor dinlauntrul lor; asa interpreteaza ei rânduiala de dinainte de împartasire. Cine vine la Sfânta Cuminecatura trebuie sa aiba în vedere înainte de toate îndreptarea inimii, pregatirea ei pentru primirea sfintelor Taine. Cauta sa vezi, îti este oare inima statornicita în adevar, din mila lui Dumnezeu; este ea gata sa primeasca Mirele? Atunci da slava Domnului, chiar daca n-ai dus pâna la capat rugaciunile de dinainte de împartasire. „Caci Împaratia lui Dumnezeu nu sta în cuvânt, ci în putere” (1 Corinteni 4, 20). Bine este sa dai ascultare în toate Maicii Biserici, dar cu întelepciune, si, de este cu putinta, nu cu multe rugaciuni, ci punând mult în ele. „Nu toti pricep cuvântul acesta, ci aceia carora le este dat” (Matei 19, 11). Daca îti dai seama ca, zicând o rugaciune lunga, nu esti în stare sa o sustii cu duh fierbinte, mai bine fa una scurta, dar cu ardoare. Adu-ti aminte ca un singur cuvânt al vamesului, pornit dintr-o inima fierbinte, l-a facut sa fie drept înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu nu cauta la multimea cuvintelor, ci la starea inimii. Principalul este sa ai credinta vie în inima si sa te caiesti de pacate cu ardoare.


MATERIA
- Sf: Ioan Kronstadt -
  
  
              Nimic nu este mai schimbator decât materia. Ea se transforma în milioane de feluri, pe cale naturala, sau dupa legile Creatorului. Ca sa nu mai vorbim de transformarile miraculoase, de pilda: focul în roua, apa în sânge, apa în vin, toiagul în sarpe; omul însusi transforma materia în mii de feluri. Ce-am putea spune atunci de Atoatefacatorul Dumnezeu? Schimbarea este o calitate a materiei. Dumnezeu nu i-a dat spiritului rational aceasta calitate si nu i-o va da niciodata. Calitatea de capetenie a sufletului este ca ramâne neschimbat. Dar spiritul rational cel creat are însusirea de a se desavârsi în lucrarea binelui. Triumful spiritului asupra materiei consta în faptul ca spiritul o transforma în mii de feluri. Luati seama, de pilda, cum transforma el materia în regnul vegetal, cât de infinit variate sunt formele plantelor care cresc toate din acelasi pamânt, aceeasi lumina solara, acelasi aer, aceeasi apa, acelasi sol. Dar corpurile animalelor cât sunt de variate! Schimbarea este, asadar, o calitate a materiei; lumea în toata varietatea sa a fost creata în functie de aceasta. Slava Atotputernicului Creator, Unul, Cel neschimbat în veci! Daca materia nu s-ar schimba, atunci Dumnezeu nu ar fi Atotputernic. Slava naturii spirituale! Fie ca ea sa supuna întotdeauna natura materiala. Roaga-te lui Dumnezeu sa ramâi neschimbat în savârsirea binelui.


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 51.


OGLINDA
- Sf. Tihon de Zadonsk -


          Vezi ca oglinda rasfrânge în sine acel chip catre care este îndreptata. De se întoarce spre cer, fata cerului se arata în ea; de se îndreapta spre pamânt, oglindeste în sine înfatisarea pamântului. Asa este si sufletul omului: cele catre care se întoarce cu dragostea sa si de care se alipeste se fac vazute în el. Daca se întoarce spre Dumnezeu, Chipul Domnului se arata în el prin puterea Sfântului Duh; daca se apleaca spre lucrurile lumesti si pamântesti, atunci faptura lumii se izvodeste în el. Si dupa cum e chipul pe care-l poarta în sine, asemenea este si întelepciunea pe care o are. Daca poarta Chipul lui Dumnezeu, pe Domnul Îl iubeste si pe omul facut dupa asemanarea Lui si cugeta la cele ceresti si înalte, nu la cele pamântesti. Iar daca poarta chip lumesc si dobitocesc, la cele pamântesti se gândeste, înfaptuind si urmând cele care sunt pe plac simturilor lui, ceea ce sta în firea dobitoacelor necuvântatoare. Cugetarea aceasta te îndeamna ca prin pocainta si prin credinta cea întru Iisus Hristos „sa te dezbraci de omul cel vechi” si de chipul sau dobitocesc si sa cauti Chipul lui Dumnezeu si sa te îmbraci în acesta, care este podoaba sufletului cea mai aleasa si mai minunata dintre toate. Cele ce se arata acum în sufletul tau vor iesi la iveala si în ziua Judecatii si astfel, vazând în tine Chipul Sau, Domnul te va cunoaste ca fiind al Lui. Iar de ceilalti, care nu au acea bineplacuta aratare, ci poarta în sine înfatisarea dobitoceasca si urâciunea pacatoseniei, ca de o dihanie înfricosatoare Se va lepada si le va grai: „Nu va stiu”, chiar daca aceia Îi vor spune: „Doamne, Doamne!” (Luca 13, 25-27).


Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 97.


VREMEA POTRIVITA
Sfantul Tihon din Zadonsk


                Vezi ca pentru toate este rânduita o vreme, dupa cum spune Ecclesiastul: „Pentru orice lucru este o clipa prielnica si vreme pentru orice miscare de sub cer” (Ecclesiastul 3, 1). Pasarile îsi fac cuiburi si îsi scot puii la vremea potrivita; animalele se împerecheaza si îsi nasc odraslele la vremea cuvenita; întocmai fac si pestii la vremea rânduita; copacii si ierburile înverzesc, înfloresc si dau roade la vremea lor; cei ce lucreaza pamântul ara, seamana si aduna roadele la vremea cuvenita; într-un cuvânt, Domnul si Ziditorul nostru a rânduit o vreme pentru orice lucru. Din acestea învatam ca si noua ne-a lasat Dumnezeu un timp anume pentru cautarea izbavirii celei vesnice. Acel timp este vremea de acum, „pâna ce putem sa zicem: Astazi!” (Evrei 3, 13), pâna ce ne gasim în aceasta lume, pâna ce mai traim si suntem calatori. Aceasta este vremea ce ne-a fost orânduita pentru cautarea mântuirii, pe care Hristos, Fiul lui Dumnezeu, a câstigat-o cu Sângele Sau. Iata de ce în Scriptura vremea aceasta este asemuita cu rastimpul semanatului: „Ce va semana omul, aceea va si secera. Cel ce seamana în trupul sau însusi, din trup va secera stricaciune; iar cel ce seamana întru Duhul, din Duhul va secera viata vesnica” (Galateni 6, 7-8).

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 87


             Hristos a înviat!

              Cu deosebit respect vă trimitem nr. 419 al ,,Scrisorii pastorale”. Dacă aveți posibilitatea, vă rugăm să ne confirmați primirea. În situația în care textul primit de Dvs. nu conține diacritice, vă rugăm să ne semnalați și vom încerca să vi-l trimitem într-un alt format.

              Sănătate, pace și fericire în casa și în  viața Dumneavoastră!

                                                                       Pr. Al. Stănciulescu-Bârda



METALE PREȚIOASE
- Sf. Ioan de Kronstadt -


           Fara a fi puse la încercare, fierul ordinar ar putea trece drept otel, alama sau tinicheaua, sau vreun aliaj de argint drept argint curat, bronzul drept aur, aurul impur drept aur curat, o sticla ordinara drept diamant. Numai puse la încercare, aceste materiale îsi descopera adevarata lor valoare. Asa se întâmpla si cu oamenii. În aparenta, multi se arata blânzi, smeriti, milostivi, buni, simpli, chibzuiti, credinciosi etc. Daca sunt pusi la încercare, se descopera nu arareori ca sunt rai, mândri, împietriti la inima, necinstiti, zgârciti, lacomi, invidiosi, ranchiunosi, lenesi etc. Oamenii sunt pusi la încercare prin lipsuri, pierderi materiale, necazuri, boli, umilinte. Cei ce trec cu bine printr-o încercare sunt vrednici de Împaratia lui Dumnezeu, cei care nu-i fac fata nu sunt vrednici de ea, fiindca mai tin în ei o mare doza de rau.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 281.



SIMPLITATEA
Sfantul Ioan din Kronstadt


               Când te rogi, cauta sa fii asemenea unui prunc care începe sa gângureasca, iar duhul tau sa fie una cu cel al rugaciunii pe care o spui. Socoteste-te pe tine ca pe un nimic, ia rugaciunea ca pe un dar al lui Dumnezeu. Renunta cu desavârsire la cunostinta cea dupa trup, nu tine seama de ea, fiindca „semeteste” (1 Corinteni 8, 1), ne face sa ne îndoim, sa urzim himere, sa hulim. Daca în timp ce te rogi, sau în alta vreme, vrajmasul îti tulbura sufletul cu gânduri ticaloase si cu hula, nu deznadajdui, ci spune cu convingere în inima ta: „Pentru a ne curati de aceste pacate si de altele asemenea lor a coborât pe pamânt Domnul nostru Iisus Hristos; Mântuitorul a venit sa ne ajute sa ne izbavim de ele si de toate pacatele pe noi, cei neputinciosi cu duhul”. Daca vei spune aceste cuvinte cu credinta, ti se va linisti inima îndata. Domnul ti-o va curata. Nici un pacat si nici o intentie de pacat nu trebuie sa duca la deznadejde; sa tinem neclintita nadejdea în Mântuitorul. O, nemuritoare, parinteasca grija a lui Dumnezeu! Cât de mareata este slujirea lui Dumnezeu, facut Om, catre noi pacatosii! Cu nemarginita iubire de oameni ne sta în ajutor, ne curata si ne mântuieste. Rusineaza-se puterea vrajmasului!

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 230-231



CARTEA FAPTURILOR
Sfantul Antonie cel Mare


         Au venit unii din cei întelepti la Sfântul Antonie cel Mare si au zis catre dânsul: „Cum rabzi, o, Parinte, lipsit fiind de mângâierea de la citirea cea din carti?” Si a raspuns Antonie catre dânsii: „Cartea mea, o filosofilor, este firea celor vazute si deschisa îmi este oricând voiesc sa citesc într-însa”.


Sfantul Antonie cel Mare, Proloagele, Ed. Mitropoliei Olteniei, Craiova, 1991, p. 439







           Dragii mei enoriași!
 Tristețea unui Prohod. În Vinerea Mare, vinerea de dinaintea Sfintelor Paști, seara, se oficiază denia cu Prohodul. Acesta este o cântare închinată Mântuitorului, patimilor și morții Sale. Este o cântare în trei părți, cu un conținut foarte bogat ca idei și învățături, dar și o melodie foarte suavă, mângâietoare, o tânguire demnă, în care se întrezărește speranța Învierii. În timpul Prohodului, în mijlocul bisericii se află o masă, pe care este așezat Sfântul Epitaf, care reprezintă icoana punerii în mormânt a Mântuitorului. Sfântul Epitaf este înconjurat cu flori aduse de credincioși. La sfârșitul Prohodului, Sfântul Epitaf este ridicat de preot și cântăreț sau un enoriaș și cu el se înconjoară biserica. La ieșirea din biserică toți enoriașii prezenți trec pe sub Sfântul Epitaf, iar la întoarcere intră în biserică trecând iarăși pe sub Sfântul Epitaf. Această trecere semnifică moartea și învierea noastră. În timpul când se înconjoară biserica bat clopotele, iar în cele patru puncte cardinale se fac opriri și preotul rostește ectenii pentru diferite trebuințe din viața omului și a comunității, ectenii pentru vii și pentru morți. Slujba se termină pe o notă optimistă, prin Sfânta Evanghelie a Învierii și Binecuvântările Învierii. Așadar, Domnul Hristos cel răstignit, mort și  îngropat înviază, dăruindu-ne și nouă garanția învierii noastre.
În parohia noastră slujba Prohodului are vechi tradiții. Am participat la cea din Bârda din copilărie, iar la cea din Malovăț încă de pe când eram elev la școala generală și la seminar. În ambele sate participarea enoriașilor era masivă. Se umplea biserica de lume, se împărțeau cărticele cu cântările Prohodului, se formau 2-3 grupuri mari și cântau alternativ. Cântau oameni în vârstă, bărbați și femei, tineri, copii. Grupele se formau  de obicei după sex, de-o parte bărbații, de-o parte femeile, dar erau și amestecate. Cântările erau foarte cunoscute, foarte populare, cred că erau unii care le știau pe de rost. Se cânta cu un entuziasm, cu voință și o solidaritate rar întâlnită. Vibrau geamurile bisericii. Fiecare simțea ceva din fiorul momentului, fiecare se simțea în momentele acelea solidar cu Domnul Hristos, își asuma suferințele Lui, parcă încerca să-I facă crucea mai ușoară. Mi-au rămas în amintire, încă din copilărie, multe chipuri ale celor ce au cântat în mod constant la Prohodul de la cele două biserici. De când am venit preot în cele două sate am făcut cu bucurie efortul de a oficia slujba Prohodului în ambele sate, uneori aceasta întinzându-se și după ora 24, pentru a păstra nealterată o tradiție atât de frumoasă și creștinească.
Prohodul din Vinerea Mare îl putem asemăna cu priveghiul ce se face când moare cineva dintr-ai noștri. În nopțile precedente înmormântării, la casa mortului se perindă zeci și sute de consăteni, uneori rude și cunoscuți și din alte localități. Aduc flori și lumânări, le dau de pomană deasupra mortului pentru mortul respectiv și pentru rude  ce au decedat mai demult. Mortul devine în acele momente mesagerul care este însărcinat de cei vii să ducă în lumea de dincolo ,,mesajele”, ,,scrisorile” celor vii. Participarea la priveghiu este un semn de dragoste, de respect față de mort, dar și de solidaritate față de familia mortului aflată în suferință, în doliu. La priveghiu participanții spun amintiri legate de mort, de viața lor, uneori se mai fac și glume, așa încât durerea celor din familia mortului nu mai este așa mare. Cei participanți își exprimă solidaritatea, compasiunea cu familia îndoliată participând la priveghiu.
Dacă asemănăm Prohodul cu priveghiul, trebuie să observăm că la priveghiu vin rude, prieteni, consăteni ai mortului, adică apropiați, nu străini. Cei ce participă Vineri seara la Prohodul Domnului Iisus Hristos se socotesc prieteni, rude și apropiați ai Lui. Este extraordinară apropierea. Este de fapt traducerea în faptă a mesajului biblic: ,,Voi sunteți frații Mei!” Iată cum românii au reținut această afirmație a Mântuitorului și i-au dat curs în modul cel mai practic: participarea la Prohod, la priveghiu, la înmormântarea Domnului Iisus Hristos. Dacă participarea la Pohod se face cu atâta tragere de inimă, cu atâta credință, nădejde și dragoste,  cu siguranță că Domnul Iisus Hristos nu rămâne indiferent la această atitudine. Cu siguranță că și El își va aduce aminte la timpul potrivit că aici, în satele și orașele noastre, în sânul poporului român, are atâția prieteni și frați, care au fost alături de El cu dragostea și compasiunea lor în momentele cele mai grele ale activității Sale pe pământ.
Anul acesta a fost, din păcate, ca niciodată! Au participat preotul, cântărețul și paracliserul. Au oficiat slujba  ca atunci când bisericile erau ticsite de lume, au cântat  Prohodul, dar n-a mai fost farmecul și măreția din anii trecuți! Nimic nu e mai trist decât slujirea unui preot într-o biserică goală! Am cântat Prohodul cu lacrimi în ochi și cu Dvs. în suflet. Parcă vă  vedeam chipurile alături. Cu siguranță că erau gândurile Dvs. și dorința de a fi participat prin prezență fizică, reală.
           Dumnezeu să ne ajute ca în anii viitori să reluăm tradiția cântării Prohodului cu toată măreția și frumusețea ei, liberi și nestingheriți de nimeni și nimic. Dumnezeu să ne ajute!
*
  Războiul cu pandemia(II).  În numărul trecut al ,,Scrisorii pastorale” vă relatam  măsurile luate de autoritățile austriece la sfârșitul veacului al XVIII-lea și începutul celui de-al XIX-lea pentru a stopa răspândirea  epidemiilor de ciumă și de holeră. Unele dintre acestea sunt valabile și azi.
În cele ce urmează, vă voi prezenta câteva forme ale luptei contra acestor epidemii la nivelul populației  românești în general și mehedințene în special.  Sunt multe tradiții legate de această luptă. Era o luptă disperată pentru viață. Iată câteva din aceste forme ale luptei contra unor boli molipsitoare:
-          Un anumit număr de flăcăi, diferit de la localitate la localitate, purtând cămăși albe de in, lungi până la pământ, ca niște stihare preoțești, cusute de fete din sat, mânau un număr de până la nouă perechi de cai sau de boi negri, care trăgeau un plug. Cu plugul croiau una sau trei brazde pe hotarul satului, de jur-împrejurul hotarului, pentru ca boala să nu pătrundă în localitate;
-          La hotarul satului se construiau troițe, adică niște cruci acoperite, ca niște străjeri meniți să apere satul de epidemie. În fața lor se închinau trecătorii, cei care mergeau la munca câmpului etc. La fel se făceau troițe și la răscrucile drumurilor;
-          Se organizau ,,ciumărci” în sate. Acestea erau niște manifestări religioase în zile de vineri. Fiecare sat avea ,,ciumarca” lui, adică ziua lui, care nu coincidea cu a satelor din jur. În acea zi se făcea de dimineață slujbă la biserică însoțită de rugăciuni pentru ferirea de boli molipsitoare. După-amiază, fiecare locuitor al unui sat în care se oficia în acea zi ,,ciumarca” pregătea masă ca la praznic sau la nedeie. Mâncarea era, bineînțeles, de post. La acea masă veneau călători, săraci, dar și rude și prieteni din alte sate. Altfel spus, luptau cu epidemia prin  rugăciune, post și fapte bune(milostenie). Sfânta Cruce era armă de căpătâi. Iată că istoria se repetă!
*
          Sfaturi părintești. Redăm mai jos un fragment din scrierea Sfântului Ioan de Kronstadt, intitulată Lumea ca o casă:
           ,,Lumea este o casă. Arhitectul și Stăpânul acestei case este Creatorul, iar Tatăl creștinilor care locuiesc în ea este Dumnezeu. Mama, în această casă, este Preasfânta Născătoare de Dumnezeu. Mergi întotdeauna în prezența Tatălui tău, cu iubire și ascultare; la fel în prezența Mamei noastre a tuturor, a Maicii Domnului, cu sfânta iubire, cu venerație și ascultare. În nevoile tale materiale și spirituale, în nenorociri, necazuri, boli, întoarce-te spre ea cu credință, nădejde și dragoste. Fii sfânt, așa cum Domnul Dumnezeul tău sfânt este; ca și stăpâna noastră, Maica Domnului și maica ta de asemenea, potrivit cuvintelor Mântuitorului: „Femeie, iată fiul tău… Iată mama ta” (Ioan XIX, 26-27). Pentru ca noi să nu ne îndoim de dreptul nostru de a o numi Mamă a noastră pe Maica Preaînălțată a Dumnezeului Preaînalt – Stăpâna, Preasfânta, Preacurata, nemărginit fericita –, dumnezeiescul ei Fiu, Domnul nostru Iisus Hristos, ne-a îngăduit în mod expres tuturor acelora care țintesc spre sfințenie să o numim Maica noastră: „Iată mama ta”. Căci în persoana Sfântului Ioan Teologul, nouă, creștinilor, ni se adresează aceste cuvinte. Da, ea este cu adevărat cea mai blândă, cea mai atentă dintre mame, care ne conduce pe noi, copiii ei, spre sfințenie”.
*
 Ce fericiți am fost, dar n-am știut! Am găsit pe internet o poezie cu acest titlu semnată de Domnul  Marius Mihai Coșerariu, care descrie foarte exact situația în care ne aflăm în prezent în plină pandemie. Iat-o:  


,,Ce fericiți eram și ce bogați
Și ne-ntâlneam cu toții-n sărbători,
Bunici, părinți, nepoți, surori și frați,
Ne bucuram de viață și de flori!

Mergeam pe stradă liberi și zâmbeam
Și alergam cu pletele în vânt,
În brațe ne luam și ne iubeam
Și Soarele zâmbea peste pământ.

Ce bine mai era și-aveam de toate
Și dragoste și dreptul la sărut,
Și liniște, credință, libertate,
Cât de frumoși eram, dar n-am știut!

Prin parcuri se plimbau îndrăgostiți,
Ținându-se de mână, fără teamă,
Prin cafenele, oameni fericiți,
Dar n-am știut, ori n-am băgat de seamă.

Duminica-n Biserici era plin
De oameni credincioși până-n pridvor,
Ce se rugau la Cer, cu har divin,
Cântând smeriți cu îngerii în cor.

Dar astăzi, iată, stăm închiși în case,
Să ne-apărăm de viruși inventați,
În amintirea zilelor frumoase,
Când nu știam cât eram de bogați.

Distanța dintre noi e tot mai mare,
Iar dorul de cei dragi e un calvar,
Trăim închiși, ca într-o închisoare,
Zâmbim la geamuri, dar zâmbim amar.

Ne plângem soarta cruntă-n izolare,
Carantinați între pereți de gheață,
Vorbim timizi prin masca protectoare
Și așteptăm o nouă dimineață.

Ce fericiți am fost, dar n-am știut,
Zadarnic regretăm, dar e târziu,
Acum privim cu jind către trecut,
Iar Cerul pare tot mai cenușiu!

*
       Mesaje. Datorită pandemiei prin care trecem, ordonanțele militare s-au succedat neobișnuit de repede și nu mai aveam timp să vă transmitem cum le aplicăm în teritoriu. Din cauza aceasta am recurs la mesaje transmise pe platformele de socializare. Acțiunea a dat roade, fiindcă aceste mesaje au fost citite de foarte mulți din parohie și aceștia le-au transmis mai departe, așa încât am putut să respectăm ordonanțele  întru totul. Dovadă că nici preotul, nici vreunul dintre Dvs. nu a fost sancționat de către autorități, deși am fost ținuți sub lupă tot timpul. Trei din aceste mesaje le-am dat în numărul trecut al ,,Scrisorii pastorale”. În continuare vom reda următoarele, pentru ca ele să fie cunoscute de către Dvs. toți. Să sperăm că starea de urgență va fi ridicată cât mai curând, lucrurile vor intra în normalitate și toate aceste măsuri se vor anula.    
          Iată-le:
          IV – 13.04.2020 . Dragii mei enoriași! Ordonanțele, indicațiile și informațiile curg în avalanșă, așa încât lucrurile se schimbă aproape de la o zi la alta. Cele scrise în ,,Scrisoarea pastorală” de multe ori sunt depășite înainte ca ,,scrisoarea” să ajungă la Dumneavoastră.
            Din discuțiile pe care le-am avut cu unii dintre Dumneavoastră, am înțeles cât de îngrijorați sunteți în legătură cu slujbele de Sfintele Paști. În prezent sunt în măsură să vă fac cunoscute precizările necesare legate de aceste slujbe, în funcție de îndrumările date de către autoritățile noastre bisericești și civile. Iată-le:
-          Slujbele din Săptămâna Sfintelor Patimi vor fi oficiate de către preot, fără prezența credincioșilor;
-          Slujbele din noaptea și zilele Sfintelor Paști se vor oficia de către preot, fără prezența credincioșilor;
-          Pâinea numită ,,Paști” va fi sfințită în Joia Mare, după Sfânta Liturghie;
-          Această pâine numită ,,Paști” va fi distribuită Dumneavoastră în Vinerea și Sâmbăta Sfintelor Patimi, între orele 11-13;
-          Veți veni câte unul din familie sau cel mai potrivit ar fi ca să veniți unul pentru mai multe familii, purtând mască și mănuși, la distanță de 2 metri unul de altul, și veți ridica Paștele în punguțe de plastic sigilate;
-          În noaptea Sfintelor Paști, la ora 0,00, când începe slujba și încep să bată clopotele, sunteți rugați să ieșiți și Dumneavoastră la fereastră, pe balcon sau în pragul casei cu lumânare aprinsă în mână, să cântați așa cum știți Dumneavoastră ,,Hristos a înviat!”. După aceasta, sunteți rugați să vă adresați rudelor Dumneavoastră din casă, vecinilor, cu salutul creștinesc ,,Hristos a înviat!” sau să răspundeți ,,Adevărat a înviat!” dacă dumnealor vi s-au adresat mai înainte!
-          Sunteți rugați să urmăriți la televizor pe postul Trinitas TV slujba de Sfintele Paști ce se oficiază la patriarhie, iar dacă nu aveți televizor să ascultați slujba la postul de radio ,,Lumina”;
-          În ziua Sfintelor Paști, Duminică dimineața, între orele 8-9, se va împărți lumina Sfintei Învieri. Pentru aceasta se vor deplasa 1-2 tineri(băieți și fete sub 65 ani) din fiecare mahala, cu declarație pe proprie răspundere semnată și datată, vor lua lumina de la biserică și vor împărți-o consătenilor din mahalaua lor, care vor aștepta la porți cu lumânări sau candele, pe care le vor aprinde;
-          Nu se vor face parastase în noaptea sau dimineața Sfintelor Paști.
              Rugați-vă cât puteți mai mult să ne ocrotească Dumnezeu și să îndepărteze această nenorocire din lume.
             Vă anunț cu acest prilej că până în prezent în comuna Malovăț nu avem nici un bolnav de COVID-19, deși celelalte comune vecine au mai mulți . Nu mai avem nici izolați la domiciliu. Cei 47 de izolați au ieșit din această situație și s-a dovedit a nu fi fost infectați. Să sperăm că ne va feri Dumnezeu pe toți până la sfârșit!
             Să avem convingerea că respectând toate ordonanțele și indicațiile autorităților luptăm pentru viața și sănătatea noastră și a celor dragi ai noștri, pentru stoparea acestei cumplite boli molipsitoare care a băgat spaimă în toată lumea. Teama de amenzi și de dosar penal să fie pe planul doi.
            Vă doresc din toată inima să petreceți Sfintele Paști cu sănătate, pace și bucurii în casele Dumneavoastră și să ne ajute Dumnezeu să ne regăsim în biserica Sa la Sfintele Slujbe cât mai curând!
          V –  15.04.2020. Dragii mei enoriași!  Situația de stare de urgență în care se află țara noastră a impus și impune noi legi, ordonanțe și reglementări privind viața și activitatea noastră, inclusiv activitățile religioase.
             Deoarece nu mai aveți voie să veniți la biserică și să vă comunic cele necesare, iar ,,Scrisoarea pastorală” ajunge la Dvs. cu mare greutate, e nevoie să vă fac câteva precizări referitoare la unele servicii religioase, astfel:
A)   Botezul ca Sfântă Taină se poate oficia în orice zi și la orice oră. Drept urmare, dacă cineva dintre Dvs. dorește să boteze copilul în această perioadă de restricții legate de boala molipsitoare cauzată de COVID-19, vă rog să respectați următoarele:
-         Veniți la biserică în grupuri mici, de câte trei persoane, cu distanțe mari între grupuri. E recomandat să veniți cu mașina, pentru a nu expune copilul prea mult;
-         În biserică, la slujbă, nu pot participa mai mult de 8(opt) persoane;
-         Petrecerea de după botez nu o puteți face. În primul rând localurile nu contractează asemenea petreceri, iar acasă nu aveți voie să organizați petrecerea. Vă recomand să oficiem Sf. Botez, dar să amânați petrecerea după ce încetează perioada stării de urgență.
B)      Cununia ca Sfântă Taină se poate face în perioadele menționate în calendar.  Vă rog să țineți seamă de următoarele:
-         Venirea la biserică sub formă de pietoni nu o puteți face decât în grupuri de trei persoane, iar între grupuri trebuie distanță mare. E bine să veniți cu mașina;
-         În biserică nu pot participa mai mult de 8(opt) persoane la slujbă;
-         Petrecerea nu o puteți face la local, fiindcă restaurantele nu au voie să contracteze asemenea evenimente. Nu aveți voie s-o faceți nici acasă.
-         Vă recomand să faceți cununia civilă la primărie, cununia religioasă la biserică, iar petrecerea s-o amânați până ieșim din această perioadă de restricții;
C)   Înmormântările sunt de două feluri:
I)      Înmormântarea unui decedat din cauza virusului COVID-19 se derulează după reguli stricte, astfel:
-         La spital decedatul este introdus în sac dublu de plastic și pus în sicriul care se sigilează;
-         De la spital vine o mașină cu sicriul, urmată de o alta cu câțiva membrii ai familiei și o alta cu polițiști/jandarmi;
-         Mașinile merg direct la cimitir, fără oprire;
-         La cimitir așteaptă preotul, care va face o foarte scrută slujbă, după care imediat se face înhumarea;
-         Slujba întreagă a înmormântării se face cu prilejul primului parastas dedicat acelui mort.
 Să ne ferească Dumnezeu să avem astfel de cazuri!
II)   Înmormântarea obișnuită are câteva modificări, astfel:
-         Nu aveți voie să participați la priveghiu în nopțile premergătoare înmormântării. Priveghiul îl fac membrii familiei decedatului;
-         În zilele precedente înmormântării și în dimineața zilei de înmormântare puteți trece pe la casa mortului ca să-i aduceți lumânări, flori, coroane, lacrimi și omagiul Dvs. Nu formați grupuri mai mari de trei persoane;
-         La înmormântare trebuie să fie cât mai puțini participanți. Pe drum pot însoți cortegiul doar grupuri de cel mult trei persoane, iar între aceste grupuri să fie distanță mare. În orașe este interzisă participarea la înmormântare ca pietoni. Participanții merg cu mașinile sau autobuzul taxat de către familia decedatului;
-         În biserică pot participa la slujbă maximum 8(opt) persoane.
           Parastasele și pomenile nu se fac sub formă de mese comune. După ce preotul face cuvenita slujbă, ofrandele se dau de pomană vecinilor, apropiaților. Firmele de catering aduc mâncarea în caserole de plastic, fără a mai instala mese.
           Vă rog nu dați atenție ,,vitejilor” care vă îndeamnă să nu respectați legile și îndrumările date de către autorități.
          Să fiți ferm convinși că toate acestea reprezintă o formă de luptă pentru viața și sănătatea Dvs. și a celor dragi ai Dvs., o formă de a stopa răspândirea acestei boli molipsitoare. Teama de amenzi colosale și dosare penale să fie pe planul doi.
            Rugați-vă și Dvs. cât puteți de mult să îndepărteze Dumnezeu cât mai repede această nenorocire ce s-a abătut asupra țării noastre și asupra lumii întregi, ca viața să reintre în normalitate, ca să ne putem reîntâlni cât mai curând la Sfintele Slujbe.
            Vă urez din tot sufletul să petreceți Sărbătorile Sfintelor Paști cu sănătate și bucurii, în mijlocul celor dragi ai Dumneavoastră!
              VI – 17.04.2020 . Dragii mei enoriași! Lucrurile și reglementările se schimbă de la o zi la alta. Cele ce vă scriam într-un mesaj precedent privind rânduiala din zilele Sf. Paști nu mai sunt valabile.
              În conformitate cu ultimele reglementări, lucrurile se vor desfășura astfel:
- Slujba din noaptea Sf. Paști va fi oficiată de preot și cântăreț, fără prezența enoriașilor;
- Dimineața, începând de la ora 7, aceia dintre Dvs., care au împărțit ,,Scrisoarea pastorală”, vor veni la Dvs. acasă, la poartă,  și vă vor aduce Sfintele Paști și Sfânta Lumină de la Ierusalim;
- Persoanele respective vor fi dotate cu mască și mânuși, iar Sfintele Paști vor fi în pungi de plastic;
- Sfintele Paști vor fi complet gratuit;
- Nimeni nu este obligat să primească Sfintele Paști și Sfânta Lumină.
Rugați-vă cât mai mult să îndepărteze Dumnezeu această nenorocire ce s-a abătut asupra lumii întregi!
Vă doresc din tot sufletul să petreceți Sărbătorile Sfintelor Paști cu sănătate și bucurii în mijlocul celor dragi ai Dvs.!
*
Ajutoare și donații. În această perioadă, parohia noastră a primit câteva ajutoare și donații, astfel: Domnul Bogdan Soare din București: 300 lei; Doamna Ivanovici Florica din București: 250 lei; Doamna Ing. Aurica Zăuleț din Tr. Severin, fiică a satului Bârda, Doamna Mehedințu Elena din Brașov, Doamna Trocan Maria din Lugoj, fiică a satului Bârda, Domnul Pană Liviu din Tr. Severin, fiu al satului Bârda, Doamna Ciurel Elisabeta din Tr. Severin, fiică a satului Bârda și Doamna Pană Gheorghița din Tr. Severin, fiică a satului Bârda: câte 200 lei; Doamna Leonte Daniela din Buzău: 150 lei; Domnul Stănciulescu Tănase din Tr. Severin, fiu al satului Bârda, Domnul Prof. Zloh Sebastian din Băilești(DJ): câte 100 lei; Domnul Popa Teodor din Tr. Severin, fiu al satului Bârda: 60 lei; Domnul Mucioniu Petre din Tr. Severin, fiu al satului Bârda, Domnul Trușculescu Constantin din Valea Boierească(MH), fiu al satului Malovăț și Doamna Michescu Maria din Tr. Severin, fiică a satului Malovăț: câte 50 lei;
Domnul Tănase Cristian din Malovăț a achitat prima lui contribuție de cult: 50 lei; Domnul Luca D. Gheorghe din Bârda a achitat pentru contribuția de cult: 50 lei;
Dumnezeu să le răsplătească tuturor!
*
Publicații. În această perioadă preotul Dvs.  a reușit să mai publice câteva materiale, astfel: Mesaj către enoriașii Parohiei Malovăț – 5, pe blogul Domnului Ben Todică, directorul postului de radio în limba română din Sydney(Australia), 9 apr. 2020, (bentodica.blogspot.com); ,,Scrisoare pastorală” – 419, în ,,Logos și Agape”, Timișoara, 6 apr. 2020, ediție on-line (http://www.logossiagape.ro); pe blogul Domnului Ben Todică, directorul postului de radio în limba română din Sydney(Australia), 4 apr. 2020(http://bentodica.blogspot.com); în  ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare, 9 apr. 2020, ediție on-line(https://ebibliothecaseptentrionalis. wordpress.com); Războiul cu pandemia(I), în ,,Națiunea”, București, 7 apr. 2020, ediție on-line(https://www.ziarulnatiunea.ro/category/firea-romanilor); Războiul politic(II), în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXII(2020), nr. 1023(9 apr.), p. 12; Țară de pușcăriași? În ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXII(2020), 1024(16 apr.), p. 12; Martor mincinos, în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXII(2020), nr. 1025(23 apr.), p. 11;
*
Coșul de Paști. Din  îndemnul Preasfințitului Episcop Nicodim și anul acesta s-a organizat de către parohiile din județul nostru acțiunea caritabilă intitulată ,,Coșul de Paști”. Drept urmare,  împreună cu Consiliul Parohial am hotărât să acordăm ajutoare unor familii și persoane cu dificultăți din parohia noastră în valoare de 1.100 lei. Aveam în proiect să efectuăm și anul acesta o vizită la azilul de bătrâni de la Ilovăț cu ajutoare. Din cauza pandemiei nu mai putem să efectuăm această deplasare. În schimb, am trimis  un ajutor de 1.000 lei Parohiei Valea Plopului din jud. Prahova, unde sunt îngrijiți peste 400 copii orfani. Așadar, contribuie și parohia noastră la această acțiune cu  ajutoare în valoare de 2.100 lei. Nu e mult, dar atât am putut să facem!
*
Amărăciune. În biserică a intrat un enoriaș trecut de 80 ani. ,,- Părinte, știu că n-am voie în biserică, dar venii să vă spun, să știți. Ieri toată ziua am ascuțit un cuțit. În caz că vor veni să mă ia și să mă ducă de acasă ca Antonescu pe țigani la Bug, eu îmi bag cuțitul în burtă și de acasă nu plec. Vreau să mor la mine în casă!” Am încercat să-l liniștesc. Imposibil. Drept urmare, rog pe cei care au talentul de a lansa asemenea știri-bombă și a-și face o adevărată celebritate din asta, să se gândească la oamenii aceștia care chiar le iau în serios și se pot produce tragedii. E foarte trist dacă în luptele politice se folosesc asemenea  tâmpenii!
*
Program. În cursul lunii Mai avem următorul program de slujbe: 2 Mai(Malovăț-Bârda); 3 Mai(Bârda); 9 Mai(Malovăț-Bârda); 10 Mai(Malovăț); 16 Mai(Malovăț-Bârda); 17 Mai(Bârda);  21 Mai(slujbă la Malovăț; pomeniri la Bârda, la ora 12); 23 Mai(Malovăț-Bârda); 24 Mai (Malovăț); 28 Mai(slujbă la Bârda; pomeniri la Malovăț, la ora 12); 30 Mai(Malovăț-Bârda); 31 Mai(Bârda). În restul timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda@gmail.com.     
*
           Aflându-ne în aceste momente de sfântă prăznuire a Învierii din morți a Mântuitorului, să alegem viața, ci nu moartea. Să alungăm din noi întunericul păcatelor, înviind la o viață pătrunsă de duhul sfințeniei, bunătății, credincioșiei și al dragostei față de semenii noștri.  Să respectăm întru totul îndrumările date de către autorități privind protejarea de boala molipsitoare care bântuie astăzi lumea, convinși fiind că acestea urmăresc protejarea vieții și sănătății noastre, cât și stoparea răspândirii virusului cauzator de moarte.             
              Fie ca lumina Învierii Domnului să Vă lumineze sufletele, iar biruința Mântuitorului asupra morții să Vă încurajeze în nevoința duhovnicească, în mărturisirea lui Hristos Cel Înviat, în lupta cu virusul ucigaș.
               Sănătate, pace și bucurii să vă dea Dumnezeu!

                                                                            Pr. Al. Stănciulescu-Bârda   







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu