SMARANDA BRĂESCU – REGINA
AERULUI
„Rolistene: eu sosesc/ Nu ca să mă odihnesc,
Ci – ca vulturul, ce zboară/ Cu-a sa aripă
ușoară –
Eu cobor, asemeni lui/ Să mă dărui
zborului...”
(Regele
trac Rolistene, sec. V î. Hr.)
ZBORUL este una dintre marile
ispite-pasiuni ale Omului încă din fașa copilăriei creației sale. Zborul este
saltul omului temerar în tendința sa de a se desprinde de pământ, în atmosferă,
către înaltul cerului, spre o zare, spre o stea anume, spre un înger, sfânt ori
spre Dumnezeu.
Așa l-a ispitit Eva pe Adam să zboare spre poftirea din Pomul Edenului și
amândoi au zburat din Paradis. Așa au
zburat Icar și tatăl său Dedal din
Labirint, cu aripi din pene lipite cu ceară, dar apropiindu-se de soare li s-a topit zborul... Musaios – marele poet trac, discipol al Prințului trac Orfeu – Regele Poeziei universale, trata oamenii suferinzi spre o înălțare
a sufletului, prin muzică și poezie. Așa de magistral cânta încât i s-a
conferit darul de a putea zbura. Orfeu
era fiul regelui Traciei Basaride, Basaride, după numele profetului Dionysos căruia
i se spunea și Bassareus, Oeagrus și al
Sibilei-muze Calliope.
Așa
a zburat și Meșterul nostru Manole,
pe acordurile serafice ale divinei ctitorii de la Curtea de Argeș.
ZBORUL–izvorul
tradiției geților, prefigurând bucuria morții cu zborul ce le înflorea noua
viață!
Este
un zbor în sus, cel al sufletului curat și al pilotului temerar! Este și un zbor în jos, cel cu parașuta
și cel al Îngerului păzitor!
Dar, există și un zbor pe dos, cel al
căderii: demonii și oamenii păcătoși, nemărturiți!
ZBURĂTORUL-Zeul
Amor în mitologia tracă, pogora Dorul un inimile frumoaselor Fecioare.
Fiecare epocă a istoriei noastre naționale,
multimilenare a fost binecuvântată de Dumnezeu cu câte o personalitate, un
geniu, un profet, un conducător înțelept, cu eroi, martiri și sfinți.
Neculai I. Staicu, sapă și mai adânc, arătând că, „aproape nu e comună, și sat în România care să nu fi dat, pentru
veșnicie, o mare personalitate a neamului. Așa a fost în comuna mea, Buciumeni, din ținutul de altădată al Tecuciului, care a dat-o pe Smaranda Brăescu.” (Neculai I.
Staicu, Calvarul parașutistei-pilot
Smaranda Brăescu, Memoria–revista
gîndirii arestate, nr.14)
Fiecare moment
al Patriei noastre a fost înzestrat cu câte o ipostază – monument, care a adus Neamului și Națiunii un prestigiu
universal, așa cum în secolul al XX-lea, Mântuitorul Hristos ni i-a hărăzit pe
Marii Pionieri ai Aviației Mondiale, precum Aurel Vlaicu, Traian Vuia,
Henri Coandă și Smaranda Brăescu, prima femeie, pilot-parașutist a lumii, despre
care a vorbit și a admirat-o toate meridianele. Alături de ei mai stau cu
mândrie Elena Caragiani, din Tecuci,
prima femeie pilot, cu brevet de Paris în 1914, dar și Asul aerului, prințul Bâzu Cantacuzino, remarcându-se
excepțional în a doua conflagrație mondială, prin 608 misiuni de luptă, cu 54 de
victorii.
Traian Vuia (1872-1950), din Surducul
Mic-Timiș a construit primul avion din lume, brevetat în Franța la 17 August 1903 și s-a desprins cu el de
la sol la 18 Martie 1906.
Aurel Vlaicu (1882-1913), a construit
propriul avion cu care a zburat la 17
Iunie 1910. Al doilea zbor, în încercarea de a trece Carpații la 13 Septembrie 1913, i-a adus urcarea la
ceruri.
Henri Coandă (1886-1972), inginer,
savant a construit primul avion cu reacție din lume în 1910, cu care a și zburat în acelaș an.
Smaranda Brăescu
s-a născut în 21 Mai, 1897, Ziua
Sfinților Mari Împărați și întocmai cu Apostolii, Constantin și mama sa, Elena, alături de fratele său Paul, într-o
familie de răzeși cu 8 copii, în
satul Hănțești, comuna Buciumeni de Tecuci.
Cetatea Tecuci este cunoscută ca Patria Mănăstirii Vladimirești, a
Maicii Muc. Mihaela Iordache, Vasile
Pârvan, Nina Arbore, Calistrat Hogaș, Iorgu Iordan, Mihai Manoilescu ș.a.
Înțelepciunea
străbunilor geto-daci ne spune că cine se naște la Zi mare este sortit să
ajungă Om mare, cu un destin aparte, strălucitor, folositor Cerului și
Pământului.
Satul Hănțești,
neavând școală, micuța Smaranda a trebuit să mergă zilnic la școala din satul
vecin, Vizurești, 6 km pe zi,
dus-întors, toamnă-iarnă-primăvară-vară, cu ploi, ninsori sau arșiță, obținând
întotdeauna premiul al III-lea. La vârsta de 14 ani, părinții au trimis-o la
Bârlad la o școală secundară de fete. Când avea 15 ani a văzut sub cerul de
deasupra viilor din Hănțești, brazda unui avion Farman, pilotat de tânărul
locotenet Gheorghe Negrescu, pe care mai târziu îl va cunoaște. Atât de mult a
impresionat-o avionul încât a luat hătărârea să ZBOARE...
În satul
Hănțești s-a ridicat prima școală primară în anul 1918, unde va funcționa ca
învățătoare suplinitoare la 21 ani, Smaranda Brăescu. În orașul Tecuci s-a
înființat o escadrilă de aviație sub comanda căpitanului Tase Radu. Șansa
Smarandei i-a surâs. Un elev de-al ei, era rudă cu comandantul escadrilei și a
însoțit-o să viziteze aeroportul, apoi l-a rugat pe căpitan să se urce în
avionul pilotat de sublocotenentul Naidinescu.
Cum Smaranda era
o zână de fată, o prințesă și o regină a Aerului în devenire, tânăra surâzătoare
în frumosul ei costum popular, a aprins rugăciunea și s-a împlinit cu primul ei
zbor, ce-i va reaprinde ideea de a deveni pilot-parașutist.
În anul 1924
și-a pierdut mama, iar Smaranda a renunțat la partea de moștenire în favoarea
surorii ei, pentru a-și putea încropi o mică zestre de măritat, de însoțire,
cum zice Hașdeu.
Până la
împlinirea visului, Smaranda s-a înscris la secția Ceramică și Artă Decorativă
din cadrul Academiei de Arte Frumoase din București (1924-1929). În anul 1926,
face o excursie de studii în Egipt, vizitând piramidele, călcând astfel și pe
urmele generalului Napoleon Bonaparte, în campania sa din Egipt, care l-a consacrat drept militar dar și ca
geniu al intuiției.
Victoriosul
general era însoțit de 155 de savanți din toate domeniile științelor
matematice, artelor, ingineriei, muzicii, medicinii, arhitecturii, sculpturii,
istoriei, geografiei. Faimosul ordin dat la Piramide: „măgarii și savanții la mijloc”, se tâlcuiește prin salvarea
mijloacelor de transport a armatei și ocrotirea forței spirituale a oamenilor
de știință, care veniseră să cerceteze cele „40
de secole de istorie.” Înainte de a
se configura în formația militară le-a grăit ostașilor celebrele cuvinte: „40
de secole vă privesc de la înălțimea acestor piramide!”
În Europa,
Baroana Raymonde de la Roche obține în
1910, brevetul primei femei – pilot, Harriet Quimby în 1911 în America, iar mai
târziu Amelia Earhart cu primul zbor solo transatlantic, în 21-22 Mai 1932.
Istoria parașutei apare în veacul al XVIII-lea,
la câțiva ani de la primul voiaj aerian cu Balonul,
din 21 Noiembrie 1783. Prima
coborâre cu parașuta de la 1000 de m
i-a aparținut lui Andre – Jacques
Garnerin la 22 Octombrie 1797. L-a
urmat soția sa, cu multe lansări în toată Europa și nepoata lui, Elisa Garnerin cu peste 40 de lansări
între 1815-1836. Ascensiunea cu balonul din
16 Iulie 1819, i-a fost fatală doamnei Blanchard. La parașută s-a mai remarcat Katchen Paulus.
Smaranda noastră
se aprinde de focul aeronautic. Ia legătura cu inginerul-parașutist german Otto Heinecke. S-a împrumutat de bani
și cu 40.000 de lei a cumpărat o parașută Schroeder, iar după o serie de
cursuri și antrenamente, execută primul salt de la 600 m, pe aerodromul
Staaken, ajungând astfel prima
Femeie-parașutist din România.
Venind în țară,
constată că nu e cunoscută. Face o cerere pentru a intra la școala de pilotaj.
Este amânată o vreme, apoi i se răspunde că femeile nu au acces în aviație.
Sângele de răzeș care dospește ispita zborului,
de a te desprinde de la sol, de a te avânta în atmosferă înspre înălțimile
albastre ale Cerului, a reaprins-o executând prima lansare cu parașuta în
România, la Băneasa în 26 Octombrie 1928.
Ținta Smarandei
era un nou recordul mondial cu parașuta. Urmează antrenamente și salturi
demonstrative la Brașov, Galați și Cluj-Napoca, de la 2000 m, în anul 1929.
Fascinația și
frica o însoțeau pe Răzeșoaia „suspendată în nemărginire”, la fiecare
salt.
„-Ești curios să știi, ce senzații stranii
am, le spunea reporterilor, când mă
aflu suspendată în nemărginire, între cer și pământ? Cu două zile înainte, sunt
prada unei stări de spirit de nedescris... În avion când mă depărtez de pământ,
am nervii sâcâietori, enervanți. Căutăm locul prielnic pentru săritură. Nervii
îngheață. Mă uit în jos, privesc terenul, privesc altimetrul, care indică
înălțimea, fac o rugăciune mută ...
și-mi dau drumul. Până se deschide parașuta trec prin cele mai groaznice
chinuri.
Inima îmi stă în loc. Simt o scuturătură
puternică. Parașuta s-a deschis! Nu-ți poți închipui, câtă dragoste porți în
acele momente pânzei aeriene, care te-a salvat!... Nu mi-e teamă de moarte, m-ar durea o invaliditate, dar m-ar chinui mai
greu insuccesul...” (H. Soreanu, Realitatea Ilustrată, Satu Mare, 1930)
În finalul
articolului Soreanu a remarcat însorit: „Adevărat e că acei ce se coboară, se
înalță!”
În 17 August 1930, la Satu Mare, furtuna a accidentat-o
grav pe Smaranda, imobilizând-o pentru o jumătate de an. În 1931 și-a cumpărat
o nouă parașută în vederea marilor înălțimi. În Ziua de 2 Octombrie 1931, a
sărit de la 6 000 de m, stabilind
primul record național, absolut și primul record mondial feminin de parașutism.
Ochii, inima și
sufletul Smarandei priveau spre S.U.A., nu ca să „vină americanii...”, ci pentru a urma o școală de pilotaj,
refuzată în România, în sprijinul căreia a venit cotidianul „Universul”,
al cărui director era prestigiosul jurnalist Stelian Popescu și prin susținerea comandorului Gheorghe Negrescu. Ajunsă în America,
comunitatea diasporei românești din San Francisco, a ajutat-o cu fonduri și în
ziua de 23 Mai 1932, Regina
Aerului – Smaranda Brăescu sare
de la înălțimea de 7315 m, stabilind
recordul mondial absolut în 25 de minute.
Departamentul
Aviației din Washington, i-a ciupit din
înălțime 486 de m, stabilindu-i recordul mondial la 6.929 m. Smaranda pleacă la
New York și se înscrie la școala de pilotaj „Curtiss
Wright” de la „Roosevelt Field”,
iar în 8 Octombrie 1932, obține
Licența de pilot particular, fiind prima Femeie din Europa care a obținut
brevetul de pilot în S.U.A.
După o
demonstrație în Canada la Montreal, Regina
Aerului este sărbătorită de diaspora românească din New York, răsunând și
cucerind întreaga lume. În drum spre Patria dragă pe care a purtat-o permanent
în suflet, în portul popular și cu tricolorul cu care și-a înnobilat ființa,
s-a întâlnit cu mareșalul Balbo, ministrul aviației italiene și cu Papa Pius al XI-lea (1922-1939), cel
care a reușit 500 de beatificări și 33 de canonizări, între care și pe Tereza a Pruncului Iisus.
(Cu Sfânta
Tereza... se v-a întâlni în vremea fugară la Cluj n.a.)
În Regatul Unit
Român, pe scaunul patriarhal se afla Miron Cristea, fostul episcop de
Caransebeș, școlit la Budapesta, care a avut un singur merit vlădicesc, acela de a îndemna printr-o scrisoare guvernul
maghiar, citez din memorie, „de a zdrobi
țeasta ardeleanului care dorește unirea Transilvaniei cu Principatele Române.”
Când Armata
română, prin conducătorii ei a ieșit învingătoare, dând un milion de jertfe
Patriei și Bisericii lui Hristos, fariseul episcop Cristea s-a întors la 180 de
grade, fiind prezent la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia, la 1
Decembrie 1918, trecând astfel de partea românilor, apoi s-a strecurat și în
delegația care a prezentat actul UNIRII la București, vizând scaunul de
mitropolit primat, în urma demisiei mitropolitului primat Conon Arămescu
Donici.
După înființarea
Patriarhiei Române, la 1 Noiembrie 1925, Miron Cristea ajunge patriarh. În
viața politică a făcut parte din regența României constituită între anii 1927-1930,
iar apoi în timpul dictaturii lui Carol al II-lea, ajunge premierul Regatului
Român Unit între 1938-1939.
Patriarhul-premier,
obedientul prea plecat al dictatorului Carol al II-lea, s-a întrecut pe sine,
precum marele arhiereu iudeu Caiafa, cel care a aprobat uciderea Mântuitorului Hristos, iar
Cristea-Caiafa al nostru, aprobând omorârea
unuia dintre cei mai aleși Fii ai Neamului dacoromân, în noaptea Sfântului Apostol Andrei, 29-30
Noiembrie 1938. „Cea mai patetică ironie a acelei primăveri 1938 (însemna în Jurnalul
său, în penitenciarul de la Miercurea Ciuc, Mircea Eliade, arestat alături de mentorul său Nae Ionescu) a fost că nimicirea singurei mișcări politice
românești care lua în serios creștinismul și biserica a fost începută sub
oblăduirea Patriarhului Miron.” (Mircea Eliade, Șansa de a fi...în Memoria-
revista gîndirii arestate, nr. 6)
În 24 Martie 1933,
Smaranda pășește pe pământul străbun, obținând de la suveranul țării, Carol al
II-lea, Ordinul Virtutea Aeronautică, clasa „Crucea de Aur cu două barete.
Dorința de a
avea un avion personal, rapid, nu este auzită de autoritățile române, dar
același ziar cu același inimos director Stelian Popescu i-au venit în ajutor,
cumpărându-și un avion din Londra, botezându-l „Aurel Vlaicu” cu care a decolat peste Marea Mânecii, spre
Paris-Strasboug-Munchen-Viena-Arad-Turnu-Severin-București, purtând cu mândrie
pe sub cerul Europei, avionul ei cu fuselaj albastru, iar restul vopsit în
tricolorul nemuritor al Patriei.
Izbucnirea celui
de-al doilea război mondial, survine cu doliu peste țara noastră, prin actul
criminal Ribbentrop – Molotov, prin care provinciile românești Basarabia și
Bucovina de Nord sunt smulse din trupul Patriei. Smulse atunci, smulse și azi. Sufletul
mare de Român al Smarandei Brăescu,
arde pentru înființarea trupelor de
parașutiști, activând ca instructor
voluntar în Batalionul 1, format pe aerodromul Popești-Leordeni, apoi
activează în cadrul „Escadrilei Albe”, pe frontul de est, pentru salvarea
răniților, în „Escadrila nr. 13”, pe frontul de vest și în „Escadrila
nr. 113 până la sfârșitul războiului mondial, dar pentru Ea începea un alt război, cel împotriva
comunismului care s-a așezat samavolnic peste țara sfâșiată și îndoliată.
Curajul,
capacitatea de jertă pentru țară, i-a adus meritul, Crucea „Regina Maria”,clasa
a II-a. Fără salariu, fără pensie, singură doar cu entuziasmul patriotic, a
intrat în organizația „Sumanele Negre”, (am avut bucuria să-l cunosc pe unul dintre liderii ei
țărănistul Dumitru Șteanță).
Pentru Regina Aerului începe Calvarul Golgotei
românești. Instanța comunistă o condamnă la 2 ani închisoare în contumacie.
Pentru Smaranda începe cavalcada ascunderilor: în via fratelui geamăn, lângă
Iași, la prof. univ. Ioan I. Gheorghiu, la preotul greco-catolic Anton Peț din
Richiteni, la preotul catolic Matei Dumitru, la preotul Gheorghe Peț. Aici află
de existența unui cancer mamar. S-a apelat la doctorul N. Fălcoianu din Roman,
sub numele de Maria Matei. Nu
reușește să se vindece, fiindcă iudele comuniste erau pe urmele ei. O
adulmecau...
Fuge în Ardeal,
la îndemnul pr. I. Moga, în a doua jumătate a lunii Noiembrie 1947, la
Institutul Sfânta Tereza din Cluj,
sub aripile maicilor Sofia și superioara Elena Mureșan, iar de aici în comuna Jucul de Jos, la ferma Congregației
Maicii Domnului din Cluj, fiind ocrotită de maica Maria Agneza Plăian și
preotul călugăr Amalio Orduna, refugiat din Spania însângerată.
Acolo, Smaranda
a purtat numele oficial de Maria Popescu, rudă a unei maici, dar boala
avansează. S-a apelat la renumitul prof. univ. dr. Iuliu Hațieganu, care a internat-o într-o rezervă a Clinici
Universitare Cluj. Au îngrijit-o cu devotament maica Sofia și sora Astrida, dar
pe 2 Februarie 1948, la 51 de ani neîmpliniți, sufletul Reginei curajului a zburat la ceruri.
Trupul cu numele
Maria Popescu a fost înhumat în Cimitirul central Cluj, parcela II B, nr. 1550.
Odihna i-a fost spulberată în 1970, de Maria Szasz, care a concesionat parcela
și i-a scos osemintele, împrăștindu-le cine știe pe unde. Toți cei care au
ajutat-o pe Regina Aerului, în frunte
cu fratele geamăn, col. Paul Panait Brăescu, au fost descoperiți de hienele
roșii și arestați, primind fiecare câte 5 ani de închisoare.
Inimosul
profesor-sculptor Dan Mateescu i-a
ridicat o statuie în comuna Buciumeni, de asemenea a luat ființă Aeroclubul „Smaranda Brăescu” l-a Tecuci, în 1978.
Batalionul de parașutiști 498 – Bacău, înființat în 1990, poartă numele
Batalionul Smaranda Brăescu din 1996,
iar Aeroclubul teritorial Oradea îi poartă cu cinste numele scris pe Cer și pe
Pământ. Compania Red Bull a înființat „Ordinul Smaranda Brăescu”.
În Decembrie
2010, strănepoții Reginei Aerului,
Ana Maria Sireteanu și Tudor Sireteanu, i-au lansat prin Editura Vremea, „Jurnalul
celebrei Smaranda Brăescu”.
Doamne, cât de minunat a fost zborul Smarandei
întru nemurirea Neamului și-a ei!
Parcă
așa ne-a fost sortit nouă Românilor, să ne înălțăm spiritual întru zborul Ei,
temerar!
Eseu închinat
Distinsei Românce Magdalena Albu,
iubitoare de frumos, de adevăr, de tradiție, de Înaintași, precum și tuturor Zburătorilor
și Zburătoarelor întru Înalt!
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
12 Decembrie
2023
+ Sf. Ier.
Spiridon, făcătorul de minuni
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu