sâmbătă, 30 decembrie 2023

alexandru stanciulescu - Tainele înomenirii - DOAR O VORBĂ....! cu GÂND DE SEARĂ

 



„Să nu credeţi că voi n-o să răbdaţi foame!”

- Arhim. Arsenie Boca -

 

        

 

Prigoana ca o binecuvântare

 

Dumnezeu iubeşte Ţara Românească şi pe ea vrea să o spele întâi de păcate.

 

La mulţi le-a zis: nu plecaţi din ţară că ţara noastră are destinul ei şi va da cei mai mulţi mucenici.

 

Să vă rugaţi să nu vină şi peste voi necazurile care vin pe oameni, că vor veni vremuri foarte grele.

 

Să nu credeţi că voi n-o să răbdaţi foame.

 

Să vă pregătiţi pentru martiraj.

 

În rugăciunea „Tatăl nostru”, „şi nu ne duce pe noi în ispită”, se referă la ispita lepădării de Dumnezeu.

 

Prin încercări se spală menajarea de sine. Când eşti asuprit, răstignit pe nedrept, să te rogi.

 

Unde ne merge bine, acolo nu sporim; unde-i mai greu, acolo te curăţeşti mai sigur; acolo unde nu eşti cioplit, eşti un necioplit.

 

Să vă aşteptaţi la întâmplări venite din senin. Că nu tu întrebare, nu tu ascultare, nu tu nimic din cele ale căii acesteia.

 

 

 

Cum să ne curățim de patimi?

 

Aşa cum ne purtăm cu aproapele, tot aşa se va purta Dumnezeu cu noi.

 

Nu greşelile altora ne scot din răbdări, ci puţina noastră răbdare; ne cheltuie şi răbdarea pe care o mai avem.

 

Pe călugări îi bagă în iad nimicurile.

 

De câte ori încetezi lucrarea cea bună a sufletului, seamănă a lene.

 

Ascultarea care mi se dă, aceasta este voia mea.

 

Rugăciunea e alimentată de citirea Sfintei Scripturi şi învăţătura de credinţă.

 

Omul necurăţat de patimi nu poate să priceapă adevărurile de credinţă.

 

Citirea cu socoteală a dumnezeieştilor Scripturi, aprinde şi hrăneşte sufletul cu gândurile lui Dumnezeu, care nu sunt ca gândurile omul.

 

Cine se leapădă de sine măcar de atâtea ori cât vin prilejurile pe zi, în chip sincer şi cu convingere, capătă nu numai sporire a puterilor sufleteşti, ci însuşirile lui sufleteşti încep să semene cu ale lui Iisus. Nu mai umblă cu candela stinsă.

 

 

 

Bogăția lui Dumnezeu

 

Noi să ne îmbogăţim în Dumnezeu, cugetându-L, iubindu-L, împărtăşindu-ne cu El, silindu-ne a gândi şi a iubi ca El, în toate împrejurările vieţii. Iată adevărată bogăţie care nu se va lua de la noi.

 

Adevărata creştere spirituală e să-ţi cunoşti neputinţele şi să te lupţi cu ele.

 

Singura neputinţă pe care ţi-o iartă Dumnezeu este aceea de a nu putea intra prin uşile închise.

 

În cartea vieţii te scriu mai ales faptele pe care le-ai făcut plângând.

 

Fericit este acela care, zilnic fiind ocărât şi defăimat pentru Dumnezeu, se sileşte spre răbdare; el va dănţui cu mucenicii, cu îndrăzneală va vorbi şi cu îngerii.

 

(Extras din Revista Atitudini Nr. 4   

 

 



 

Ce este păcatul împotriva Duhului Sfânt, ce nu se va ierta niciodată?

- Sf. Isidor Pelusiotul -

 

 

Cum trebuie înţeles ceea ce s-a scris, că: „Celui care va zice cuvânt împotriva Fiului Omului, i se va ierta lui” (Mt. 12, 32)

 

 

Contestarea Adevărului

 

Ai căutat răspuns la o întrebare cu adânc înţeles şi mult purtată pe buzele tuturor, cercetată de mulţi, dar pricepută doar de cei insuflaţi de Dumnezeu, anume: „Celui care va zice cuvânt împotriva Fiului Omului, se va ierta lui, dar celui care va zice împotriva Duhului Sfânt, nu se va ierta lui nici în veacul acesta, nici în cel viitor”. Şi ai spus că: <<De ce, dat fiind că una singură este fiinţa dumnezeieştii Treimi, hula împotriva Fiului nu e răzbunată, ci numai cea împotriva Duhului?>>.

 

Aşadar, ascultă: Domnul a spus că cel care va zice cuvânt hulitor împotriva Fiului Omului nu e judecat, pentru că celor înceţoşaţi la ochiul cugetului, le este cu anevoie de priceput şi de contemplat un Dumnezeu unit în chip negrăit cu netrebnicia unui trup văzut, dat fiind că necunoscută e Dumnezeirea cea ascunsă [în trup].

 

Dar cei curaţi la cuget, cărora li S-a făcut vădită Dumnezeirea cea întrupată, nu au avut nicidecum necredinţă, nici nu au fost ameninţaţi cu răsplata judecăţii.

 

Dar hula împotriva Duhului Sfânt de aceea e neiertată, fiindcă însele faptele arătate pe faţă [tuturor] îi dovedesc ca lipsiţi de bunăvoinţă şi nemulţumitori pe cei ce [le] hulesc. Căci depărtate fiind pătimirile şi alungaţi fiind demonii cu puterea Dumnezeirii, cârcotaşii iudei cleveteau că aceste semne dumnezeieşti se fac cu Beelzebul (cf. Mt. 12, 27). Prin urmare, această hulă, care este în chip limpede împotriva fiinţei dumnezeieşti, Domnul a hotărât că este neiertată.

 

 

Degetul lui Dumnezeu

 

Ai spus că e limpede că împotriva Duhului Sfânt e hula din însăşi vorba Domnului care zice: „Celui care va grăi împotriva Duhului Sfânt, nu i se va ierta”. Asemenea, că hula împotriva Duhului Sfânt va fi pedepsită e iarăşi limpede. Dar că Duhul Sfânt ţine de fiinţa dumnezeiască, asta ai mai cerut să-ţi fie limpezit din Scriptură.

 

Tu, care eşti ascuţit la minte, dacă te uiţi puţin mai înainte, din chiar cuvintele Domnului aflate acolo vei găsi dezlegare. „Dacă Eu, zice, scot demonii cu Beelzebul, fiii voştri cu cine îi scot? Dar dacă Eu îi scot cu Duhul lui Dumnezeu, înseamnă că a ajuns la voi împărăţia lui Dumnezeu”.

 

Iar în alt loc, evanghelistul spune mai clar: „Dacă Eu scot demonii cu degetul lui Dumnezeu…” (Lc. 11, 20). Deget al lui Dumnezeu Îl numeşte pe Duhul Sfânt. Iar degetul, precum ne arată pilda folosită pe potriva noastră, ţine de fiinţa trupului. Aşadar, prin numele de deget a arătat că ipostasul Duhului Sfânt e nedespărţit şi de acelaşi gen cu dumnezeiasca fiinţă.

 

(Fragment din „Epistola 54, Către Teologhie scolasticul PG 78”, 216-217)

 

 

 

INFRUMUSETAREA MORMINTELOR

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

 

Varuirea si înfrumusetarea mormintelor sunt un simbol al oamenilor celor fatarnici. În zadar le este munca înfrumusetarii mormintelor pe dinafara, daca acestea „înauntru sunt pline de oase de morti si de toata necuratia” (Matei 23, 27). „Oasele celor morti” sunt un simbol al inimii împietrite si al mintii omenesti pline de ratacire, care nu lasa ca Duhul Sfânt sa patrunda înauntru. „Necuratia” întruchipeaza multe alte vicii si patimi. Toate viciile si le ascund oamenii fatarnici cu prefacuta evlavie si virtute, precum mormântul cel frumos ascunde întru sine un mort.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 59





SEMNIFICAȚIA BOTEZULUI DOMNULUI ȘI AL FIECĂRUI CREȘTIN

SF. CHIRIL AL IERUSALIMULUI

 

 

DE CE NE DEZBRĂCĂM DE HAINE ȘI INTRĂM GOI LA BOTEZ?

 

Îndată ce-ați intrat, v-ați dezbrăcat de haine. Aceasta înseamnă că „v-ați dezbrăcat de omul cel vechi, dimpreună cu toate faptele lui”. După ce v-ați dezbrăcat, ați rămas goi, imitând și în aceasta pe Hristos Care gol a fost răstignit pe cruce; prin goliciunea Sa Domnul „a dezbrăcat domniile și stăpâniile” și așa a biruit îndrăzneala pe cruce.

 

Nu se cade ca de acum înainte să mai purtați acea veche haină, pentru că în mădularele voastre se încuibaseră puterile cele potrivnice. Când spun asta nu mă gândesc la hainele ce le purtați, ci la omul cel vechi, cel stricat prin poftele înșelăciunii. Să nu se întâmple cumva ca sufletul care l-a dezbrăcat o dată să se îmbrace din nou cu el! Dimpotrivă, să spună ca și mireasa lui Hristos din Cântarea cântărilor: „M-am dezbrăcat de haina mea; cum mă voi mai îmbrăca cu ea?”. Ce lucru minunat! Stați goi înaintea tuturor, și nu vă rușinați! Într-adevăr, sunteți ca și Adam cel dintâi zidit, care era gol în rai, și nu se rușina.

 

Pentru ce suntem unși cu Sfântul Mir?

 

Apoi, așa dezbrăcați, ați fost unși cu untdelemn sfințit din creștetul capului până la picioare. Astfel ați ajuns părtași măslinului celui bun, ai lui Iisus Hristos. Ați fost tăiați din măslinul cel sălbatic, ați fost altoiți în măslinul cel bun și ați ajuns părtași grăsimii adevăratului măslin.

 

Untdelemnul sfințit era simbolul participării la ungerea lui Hristos; el pune pe fugă orice urmă a lucrării celei potrivnice. Căci după cum suflările sfinților și invocarea numelui lui Dumnezeu, ca o flacără foarte puternică, ard și alungă pe demoni, tot așa și acest untdelemn sfințit, prin invocarea lui Dumnezeu și prin rugăciune, capătă atât de mare putere, încât nu numai ca și printr-o ardere curățește toate urmele păcatelor, dar alungă și toate puterile cele nevăzute ale vicleanului.

 

Ce înseamnă întreita afundare în apă?

 

După aceasta ați fost conduși la sfânta colimvitră (cristelniță) a dumnezeiescului botez, după cum și Hristos a fost dus de pe cruce la mormântul care era alături. Fiecare din voi a fost întrebat de crede în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Ați mărturisit mântuitoarea mărturisire și v-ați cufundat de trei ori în apă și v-ați scos afară din apă tot de trei ori.

 

În chip simbolic ați arătat prin asta îngroparea cea de trei zile a lui Hristos. Căci după cum Mântuitorul nostru a stat trei zile și trei nopți în pântecele pământului, tot așa și voi prin întâia scoatere din apă ați arătat prima zi a lui Hristos în inima pământului, iar prin cufundarea în apă ați indicat noaptea. După cum cel care e în noapte nu vede deloc, iar cel care e în zi este în lumină, tot astfel în timpul cufundării în apă erați ca în noapte și nu vedeați nimic; în timpul scoaterii din apă, însă, ați ajuns din nou ca în zi.

 

În aceeași clipă ați și murit, dar v-ați și născut; iar acea mântuitoare apă v-a fost și mormânt, și mamă. Cuvintele lui Solomon, spuse cu privire la alte lucruri, vi s-ar potrivi și vouă. El spunea: „Vreme este să te naști și vreme este să mori”; despre voi însă se poate spune contrariul: vreme este să mori și vreme este să te naști. Într-un singur timp s-au săvârșit și moartea, și nașterea; nașterea voastră a avut loc o dată cu moartea voastră.

 

Scopul Botezului

 

Nimeni să nu creadă că Botezul dă numai iertarea păcatelor, după cum era botezul lui Ioan, adică „botezul pocăinței întru iertarea păcatelor”; dimpotrivă, Botezul dă și harul înfierii. Mai mult încă, noi știm bine că după cum botezul este curățitor de păcate și pricinuitorul darului Sfântului Duh, tot așa este și antitipul patimilor lui Hristos.

 

Pentru aceasta Pavel spune mai sus, strigând: „Au nu știți că toți cât în Hristos Iisus ne-am botezat, întru moartea Lui ne-am botezat? Ne-am îngropat împreună cu El în moarte prin botez”. Pavel spunea aceste cuvinte împotriva celor ce socoteau că botezul este pricinuitor numai al iertării păcatelor și al înfierii, dar că acela care se botează nu participă prin asemănare la adevăratele patimi ale lui Hristos.

 

(Extras din Sfântul Chiril al Ierusalimului- Cateheze, Editura Institutului biblic și de misiune al Bisericii Ortodoxe Române

 

 

 

DUMNEZEU A CREAT TIMPUL

SF. VASILE CEL MARE

 

 

Ce este timpul, după care noi calculăm zilele și anii, ne învață Sf. Vasile cel Mare, marele teolog al Bisericii și descoperitor al tainelor lui Dumnezeu.

 

Când, însă, trebuia adusă între existențe şi lumea aceasta — mai întâi ca o şcoală şi ca un loc de învăţătură a sufletelor omeneşti, apoi, ca să spun pe scurt, ca o locuinţă potrivită tuturor celor supuşi naşterii şi stricăciunii — atunci, de aceeaşi natură cu lumea, cu viețuitoarele şi plantele din lume, a adus la existenţă şi scurgerea timpului, care se grăbeşte totdeauna, trece mai departe şi nu-şi opreşte deloc drumul.

 

Definiția Timpului

 

Nu-i, oare, aşa timpul, al cărui trecut a dispărut, al cărui viitor nu-i încă de faţă, iar prezentul fuge înainte de a-l cunoaşte bine? Aşa este şi natura tuturor celor din lume: sau cresc, sau se sfârșesc; întemeiere şi stabilitate nu-şi pot arăta. Se cădea, dar, ca trupurile vieţuitoarelor şi ale plantelor, legate în chip necesar de scurgere şi stăpânite de mişcarea care le duce spre naştere şi stricăciune, se cădea, deci, să fie cuprinse de natura timpului, care este înrudit cu cele supuse schimbării.

 

De la acest fapt a pornit Moise pentru a vorbi despre lume, învăţându-ne cu înţelepciune despre facerea lumii, zicând: «întru început a făcut», adică: la începutul acesta al timpului. Când Moise spune că s-au făcut «întru început», n-o spune ca şi cum ar da mărturie că timpul este mai vechi decât toate cele făcute, ci spune că cele văzute şi percepute de simţurile noastre au luat început în urma celor nevăzute şi spirituale.

 

Timp și creație

 

Îți este cu putinţă să afli din ce timp a început alcătuirea lumii acesteia, dacă, întorcându-te în urmă cu gândul din timpul de acum, te vei sili să găseşti cea dintâi zi a facerii lumii; vei găsi astfel din care moment este prima mişcare în timp; apoi vei vedea că au fost puse mai întâi, ca nişte temelii şi fundamente, cerul şi pământul.

 

Apoi vei vedea că o raţiune tehnică a condus împodobirea celor ce se văd, aşa cum îl arată sensul cuvântului „început” ; apoi că lumea aceasta n-a fost gândită în zadar, nici în desert, ci pentru un scop folositor şi pentru marea trebuinţă pe care o aduce celor ce există pe pământ, dacă lumea este într-adevăr o şcoală a sufletelor înzestrate cu raţiune şi un loc unde se poate învăţa cunoaşterea lui Dumnezeu, fiind prin cele văzute şi simţite în lume o călăuză a minţii pentru contemplarea celor nevăzute, precum zice apostolul, că «cele nevăzute ale lui Dumnezeu de la facerea lumii se văd, înțelegându-se din făpturi»(Rom. 1, 20).

 

Deci Moise a spus: «Întru început a făcut», ca să cunoaştem că lumea a luat fiinţă fără scurgere de timp, odată cu voinţa lui Dumnezeu.

 

(Sf. Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, PSB 17






FRUMUSETEA

- Sfantul Luca al Crimeei -

 

 

De duhul unei forte grandioase sunt patrunse masivele montane învaluite de nori întunecati si valurile oceanului bântuite de furtuna, care napadesc asupra stâncilor de pe tarm. Duhul vesniciei si al nemarginirii se revarsa în sufletele noastre de la miliardele de stele ale cerului noptii. Câta bucurie si pace ne aduc culorile blânde ale rasaritului si câmpiile si lacurile învaluite de lumina lunii! Natura vadeste valoarea suprema a frumusetii morale si repulsia fata de urâtenie în ochii blânzi si curati ai oamenilor buni, în înfatisarea respingatoare a raufacatorilor si a infamilor. Si daca aceasta este într-atât de evident, atunci în aceste forme ale frumusetii si ale urâteniei morale noi percepem în mod real iradierea duhului frumusetii si a duhului rautatii, care influenteaza inimile noastre; asadar nu suntem oare îndreptatiti sa afirmam ca la baza acelor profunde perceptii duhovnicesti pe care le primim de la frumusetea sau urâtenia formelor lumii anorganice stau influente, proprii întregii naturi, care actioneaza asupra noastra, în chip asemanator energiei duhovnicesti?

 

Nu este important ca materia amorfa nu produce nicidecum asupra noastra impresia ordinii duhovnicesti, ci este important ca Duhul e asociat cu forma. Noi vorbim despre faptul ca Duhul orienteaza dezvoltarea corpurilor omenesti în forme corespunzatoare. Acum vom spune ca prin contributia creatoare a Duhului se creeaza si formele lumii anorganice, toate formele creatiei. În acea actiune profund duhovniceasca, chiar interactiune morala, pe care o produce asupra noastra frumusetea naturii patrunse de energie duhovniceasca, trebuie sa vedem telul si însemnatatea frumusetii. Daca creatia ar fi fost ceea ce îsi închipuie materialistii, atunci în ea nu ar fi existat frumusetea formelor create de catre Duhul.

 

Sfantul Luca al Crimeei, Puterea inimii, traducere de Evdochia Savga, Ed. Sophia, Bucuresti, 2010, p. 70-71

 

 

 

Se putea să ne mântuim fără întruparea lui Hristos?

- Sf. Atanasie cel Mare -

 

 

Căderea lui Adam și din ce este alcătuită firea omenească

 

Noi (oamenii) am fost motivul pogorârii Lui și neascultarea noastră (în Rai) a făcut iubirea de oameni a Cuvântului ca Domnul să vină la noi și să Se arate între oameni. Pentru că noi am fost pricina întrupării Lui și pentru a noastră mântuire S-a lăsat mișcat de iubirea de oameni ca să Se sălășluiască în trup omenesc și să Se arate în el.

 

Căci Dumnezeu a făcut pe om și a voit să rămână în nestricăciune. Dar oamenii, nesocotind aceasta și întorcându-se de la cunoașterea Lui și gândind și născocind răutatea pe seama lor, cum s-a spus mai înainte, au căzut sub osânda morții cu care au fost amenințați (atenționați) mai înainte, și deci n-au mai rămas cum au fost făcuți, ci s-au făcut stricăcioși, potrivit cu ceea ce au gândit și moartea a pus stăpânire pe ei.

 

Căci călcarea poruncii i-a întors pe ei la starea cea după fire, ca așa cum, neexistând, au fost aduși la existență, așa să suporte precum se cuvine și stricăciunea spre neființă în cursul timpului. Căci, dacă având odată drept fire neființa, prin prezența și iubirea de oameni a Cuvântului, au fost chemați la existență, în chip firesc, golindu-se de gândul la Dumnezeu și întorcându-se spre cele ce nu sunt – (iar cele bune sunt cele ce sunt) – odată ce s-au despărțit de Dumnezeu, Care este, s-au golit și de existență.

 

De aceea, desfăcându-se, rămân în moarte și în stricăciune. Căci omul este după fire muritor, ca unul ce a fost făcut din cele ce nu sunt. Dar pentru asemănarea lui cu Cel ce este, pe care ar fi putut-o păstra prin gândirea la El, ar fi slăbit stricăciunea după fire și ar fi ajuns nestricăcios… Și fiind nestricăcios ar fi viețuit ca Dumnezeu, cum arată și dumnezeiasca Scriptură, zicând: „Eu am zis: dumnezei sunteți și fiii Celui Preaînalt. Iar voi muriți ca niște oameni și cădeți ca unul din căpetenii” (Ps. 81,6-7).

 

Fire și har, chip și asemănare

 

Căci Dumnezeu nu numai că ne-a făcut din cele ce nu sunt, ci ne-a dăruit și viețuirea după Dumnezeu prin harul Cuvântului. Dar oamenii, depărtându-se de la cele veșnice și, prin sfatul diavolului, întorcându-se spre cele ale stricăciunii, s-au făcut lor înșiși pricinuitori ai stricăciunii morții. Căci fiind, precum am zis, după fire stricăcioși, ar fi scăpat de ceea ce sunt după fire, prin împărtășirea după har de Cuvântul, dacă ar fi rămas buni. Deci, datorită Cuvântului care era cu ei, stricăciunea cea după fire nu s-ar fi apropiat de ei…

 

Iar aceasta întâmplându-se , oamenii mureau și stricăciunea prindea putere împotriva lor și era mai tare ca firea în tot neamul…

 

Refacerea firii

 

Dar era totodată necuvenit ca cele odată create ca ființe raționale (cuvântătoare) și părtașe de cuvântul să se piardă și să se întoarcă iarăși prin stricăciune la neexistență. Nu era potrivit cu bunătatea lui Dumnezeu să se strice cele făcute de El, datorită înșelăciunii uneltite de diavol împotriva oamenilor.

 

Era propriu doar Lui să aducă iarăși pe cel stricăcios la nestricăciune și să împlinească pentru toți ceea ce se cuvenea în fața Tatălui. Căci fiind Cuvântul Tatălui și fiind mai presus de toate, era firesc că numai El avea puterea să creeze din nou toate și să pătimească pentru toți și să fie pentru toți sol vrednic pe lângă Tatăl.

 

Din pricina aceasta Cuvântul netrupesc, nestricăcios și nematerialnic al lui Dumnezeu vine în latura noastră, nefiind departe, nici înainte. Căci nicio parte a zidirii nu a rămas goală de El. El el umple pe toate pretutindeni, fiind în același timp împreună cu Tatăl Său. … Căci știind Cuvântul că nu se putea desființa altfel stricăciunea oamenilor decât prin moarte – dar nu era cu putință să moară Cuvântul, odată ce era Însuși Fiul cel nemuritor al Tatălui, Își ia un trup în stare să moară, pentru ca acesta, împărtășindu-se de Cuvântul Cel e peste toate, să se facă în stare să moară pentru toți, dar prin Cuvântul ce locuia în el, să rămână nestricăcios, și, drept urmare, să înceteze la toți stricăciunea prin harul învierii.

 

(Sfântul Atanasie cel Mare, Cuvântări împotriva elinilor, Tratat despre Întruparea Cuvântului, Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă)

 

 

 

Cum au răsunat cuvintele Sf. Ștefan – „Doamne, nu le socoti lor păcatul acesta!”

 - Sf. Ioan Gură de Aur -

 

 

Rugăciunea pentru ucigași

 

A cui sete de sânge nu s-ar fi săturat cu moartea Sf. Ștefan? Pe cine nu ar fi împăcat blândețea celui ucis? Pe cine n-ar fi muiat rugăciunea lui pentru ucigași, când el a strigat: „Doamne, nu le socoti lor păcatul acesta!”?. (Fapt. VII 5, 9)

 

Dar tocmai pentru că Domnul n-a socotit păcatul acesta, de aceea din gonaci s-a făcut încă un propovăduitor al Evangheliei.

 

Adică, curând după moartea lui Ștefan, Pavel s-a întors la credință și Dumnezeu a ascultat rugăciunea aceluia. În adevăr Ștefan merită să fie ascultat, atât pentru viitoarea însemnătate a apostolului Pavel, cât și pentru cuprinderea cea slăvită a rugăciunii sale, căci în ea se zice: „Doamne, nu le socoti lor păcatul acesta”.

 

Puterea rugăciunii pentru vrăjmași

 

Această rugăciune trebuie să o asculte toți cei ce au vrăjmași și sunt jigniți de dânșii. Când ți-ar fi făcut vrăjmașii tăi mii de jigniri, totuși nu te-au ucis cu pietre ca pe Sf. Ștefan. Dar uită-te ce s-a întâmplat!

 

S-a astupat un izvor al creștinătății, adică Sfântul Ștefan, dar s-a deschis în locu-i un altul, care a curs în mii de pâraie și râuri. Când a amuțit gura lui Ștefan, a răsunat trâmbița Sfântului Pavel.

 

Așa Dumnezeu nu părăsește nici odinioară pe cei ce năzuiesc la dânsul, ci le dăruiește mai mult, decât le-ar fi luat vrăjmașii. Adevărat, iudeii prin uciderea Sf. Ștefan au răpit un luptător slăvit din oastea creștinească, dar Hristos l-a înlocuit cu altul și mai slăvit, adică cu Sf. Pavel.

 

(Extras din Sf. Ioan Gură de Aur, „Predici la duminici și sărbători”, Editura Bunavestire



Tainele înomenirii Domnului nostru Iisus Hristos

- Sf. Ioan Damaschin -

 

 

De ce a trebuit să se logodească Fecioara Maria cu Iosif?

 

Așadar, după ce ne-am lămurit cuvântul pentru cei ce ne privesc, haideți acum și noi să ne învățăm urechea în chipul în care am adunat flori din toate felurile de trandafiri. Să-l aducem acum în mijlocul nostru, pe evanghelistul Matei, astfel ca, bine începând, să vorbim pe îndelete despre Nașterea lui Hristos. «Iar Nașterea lui Iisus Hristos așa a fost: logodită fiind Maria, mama Sa, cu Iosif, fără a merge ei împreună, s-a aflat având în pântece de la Duhul Sfânt. Însă Iosif fiind drept și nevoind să o dea în vileag, a vrut să-i dea carte de despărțire pe ascuns. Gândind aceasta în sine, a fost trimis la el în vis îngerul Domnului, care i-a zis: Iosif, nu te teme să iei pe Maria, femeia ta, căci ceea ce s-a zămislit într-însa, este de la Duhul Sfânt»[1].

 

Ascultă cu luare-aminte acum explicarea amănunțită a urmării celor petrecute, căci nu simplu și fără rost s-au petrecut cele legate de înomenirea Domnului nostru Iisus Hristos, ci toate sunt cu un scop anume și în chip tainic. Ascultă așadar, cu băgare de seamă cum se leagă cele tainice între ele: Iosif se logodește cu Maria ca bărbat, astfel ca nu cumva, aflând diavolul de Nașterea cea fără de bărbat din Fecioară, ca din întâmplare să o afle fără de paznic. L-ai auzit puțin înainte pe evanghelistul Luca zicând: «Ieșit-a poruncă de la cezarul August să fie înscrisă toată lumea. Această numărătoare a avut loc prima dată pe când Quirinius ocârmuia Siria. S-au înscris toți oamenii, fiecare în orașul său. S-a dus și Iosif în Galileea, din orașul Nazaret, în Iudeea, în cetatea lui David, care se cheamă Betleem, pentru că acesta era din casa și seminția lui David, ca să se înscrie dimpreună cu logodnica sa, Maria, care era însărcinată»[2].

 

De ce a trebuit să se înscrie în Betleem?

 

Cercetează deci iubirea de oameni a Stăpânului; Dumnezeu, Cel care are toată zidirea scrisă (în cer) și Care le-a spus ucenicilor Săi: «întru aceasta să vă bucurați, că numele voastre sunt scrise în ceruri»[3], a primit Să-i fie înscrisă Maica Sa în registrele cele neînsemnate ale romanilor, ca nouă, cei ce ne-au robit, de bunăvoie zidirii, să ne fie dăruită libertatea și să fie înscrise în ceruri numele noastre ca ale unor robi casnici, pentru ca această înscriere a bunei-rânduieli a lumii să se facă arvună. Astfel că El Însuși a binevoit să fie înscris ca un supus al stăpânirii romane, spre adeverirea legilor instituite: atunci este de netăgăduit legea celui care împărățește, atunci când împăratul care legiuiește împlinește cel dintâi legea.

 

Și se plinește ceea ce s-a spus prin proorocul, care zice: «În zilele Lui va răsări dreptatea și prisos de pace»[4]. Mergând ei să se înscrie, zice, Fecioara vedea două neamuri, unul de-a dreapta, care este nobil, duhurile proorocilor și ale sfinților care se veseleau și se bucurau de Nașterea lui Hristos, și altul de-a stânga, fiind în doliu și plânset, hoarda demonilor jeluindu-și pierirea lor și pe drept.

 

Smerenia Domnului Iisus Hristos

 

Însă ascultă-l iarăși pe evanghelistul care zice: «Și pe când erau acolo s-au împlinit zilele nașterii și L-a născut pe Fiul ei Cel Întâi-Născut»[5]. O, preaslăvită minune! Făcătorul anilor a așteptat un răstimp de nouă luni, rânduit în chip firesc, spre a nu fi socotită iconomia (dumnezeiască) părere sau închipuire.

 

«Și pe când erau acolo, zice, s-au împlinit zilele Nașterii. Și L-a născut pe Fiul ei, Cel Întâi-Născut și L-a înfășat și L-a culcat în iesle, pentru că nu au găsit loc de găzduire pentru ei». Căci locul era pustiu, și ceasul spre seară, și nu a aflat acolo decât o mică peșteră. Însă aceasta a fost bună voirea (dumnezeiască): Stăpânul, Cel de nimic încăput, Care are cerul tron și pământ așternut picioarelor[6], a primit să Se nască într-o peșteră mică pentru ca omului celui căzut în mare cădere, care a ajuns peșteră de tâlhari prin schimbarea chipului, cu ajutorul dumnezeiesc să-i redea strălucirea unei mai luminoase împodobiri de frumusețe (dumnezeiască). Și este înfășat în scutece de Maica Sa, Cel ce Se îmbracă dumnezeiește cu lumina precum cu o haină[7], ca să dezlege legăturile păcatelor noastre prea apăsătoare.

 

De ce Maica Domnului nu a avut dureri la naștere?

 

Ia aminte la nașterea tainică a Fecioarei! Căci nu știu să fi cunoscut necurăția nașterii și s-a slobozit de cele ale femeilor; fiindcă fiecare naștere strică fecioria și se face în dureri pentru pedeapsa cuvenită blestemului: «în dureri vei naște prunci»[8]. Aceasta este Fecioară și înainte de naștere, și după naștere. Căci Dumnezeu era Cel ce S-a născut. Aceasta este Maică fără dureri și slujitoare a nașterii și se face moașă fără a fi învățată, născându-L din ea pe Cel mai presus de ea, mai presus de fire, fără dureri, pe Care L-a înfășat și L-a culcat în iesle.

 

Ce reprezintă peștera, dobitoacele, ieslea necuvântătoarelor?

 

O, taină înfricoșătoare! Dumnezeu, Cel care stă pe tronul de heruvimi, se așază în ieslea necuvântătoarelor, din necunoaștere aducându-i pe pământeni la cunoștința dumnezeiască; căci viețuitoarele, așa cum ni se pare, închipuie prezența heruvimilor alături de Stăpânul, zugrăvind totodată și lipsa de rațiune a oamenilor înzestrați cu rațiunea, arătând nefolositoare și dureroasă închinarea la cele zidite; precum și chemarea prietenoasă a Stăpânului, adresată neamurilor, către cunoștința dumnezeiască și buna orânduială îngerească. Isaia prorocind despre acestea, spunea: «Boul își cunoaște stăpânul, și asinul ieslea domnului său, dar Israel nu Mă cunoaște; poporul Meu nu Mă pricepe»[9].

 

Biserica neamurilor este închipuită asemeni moașei care Îl întâmpină ca pe un Mire adevărat pe Stăpânul, Cel ce Se naște; (Biserica) numindu-se în loc de Salem – Sion, vopsită în roșu, din Betleem în loc de Edem[10], din sângiuirile nepătate și preacurate ale Fecioarei, care este roșeața hainelor din via Bosor, din adevarata vie a lui Hristos Dumnezeu, vopsită în preacinstitul și preacuratul Lui sânge

 

 

 

Cum S-a născut deci Fiul?

Sf. Grigorie de Nazianz

 

  

Pentru cei ce nu înțeleg cum S-a născut Dumnezeu din Fecioară?

 

Nu ar mai fi mare naşterea Lui, dacă ar fi cuprinsă de mintea ta, care nu cunoaşte nici propria-ţi naştere, sau ai înțeles puțin din ea şi numai atât cât îți este ruşine să spui[1]. Şi apoi gândeşti tu că cunoşti totul?

 

Mult te-ai obosit mai înainte ca să găseşti explicațiile coagulării germenilor existenţei, ale formării, ale apariției, ale legăturii sufletului cu corpul, ale minţii cu sufletul, ale cuvântului cu mintea, mişcarea corpului, creşterea lui, asimilarea hranei, simţirea, memoria, amintirea şi celelalte din câte eşti alcătuit; şi cum unele din acestea aparțin celor două părți ale omului, sufletului şi corpului, iar altele împărțite între suflet şi corp şi pe altele le ia unul de la celălalt. Căci însuşirile a căror desăvârşire se face mai la urmă, îşi iau legile lor puse deodată cu naşterea.

 

Spune, care sunt acele legi? Şi nici atunci să nu filozofezi despre naşterea lui Dumnezeu, că nu este lucru în afară de pericol. Căci dacă cunoşti naşterea ta, nu o cunoşti neapărat şi pe a lui Dumnezeu; iar dacă nu o cunoşti nici pe a ta, cum poți să o cunoşti pe a lui Dumnezeu? Căci cu cât este mai greu de închipuit Dumnezeu decât un om, cu atât este mai greu de înțeles cu mintea şi naşterea de sus faţă de naşterea ta.

 

Iar dacă (naşterea aceasta) nu este cu putință de înțeles de către mintea ta, din această pricină crezi că nici nu s-a născut, atunci este vremea să ştergi multe dintre lucrurile existente pe care nu le-ai înțeles cu mintea şi mai înainte de toate pe Dumnezeu însuși; căci nu vei putea să apui ce este El, oricât de îndrăzneț şi oricât de plin de suflet ai fi tu când este vorba de lucruri de prisos.

 

„Naşterea Lui să fie cinstită în tăcere”

 

Aruncă-ţi la o parte vărsările şi despărțirile şi tăierile[2] şi felul tău de a gândi, când este vorba de natura necorporală, ca despre un corp şi poate astfel ai putea să cugeți ceva vrednic de naşterea lui Dumnezeu. Cum s-a născut El? Căci iarăşi voi striga plin de indignare acelaşi lucru. Naşterea Lui să fie cinstită în tăcere. Mare lucru este pentru tine să ştii că S-a născut. Cum s-a născut însă, vom fi de acord că nu le este dat nici îngerilor, necum ție să cugeți. Vrei să-ţi înfățișez cum s-a născut? S-a născut cum a ştiut Tatăl care L-a născut şi Fiul care S-a născut. Ce este dincolo de acestea, este ascuns de nor, scăpând slabelor vederi ale minților noastre.

 

Exista aşadar Fiul când L-a născut Tatăl sau nu exista?

 

Ce aiureli! Asemenea socotințe se potrivesc cu mine şi cu tine, care în parte eram, ca Levi, în coapsa lui Abraham[3], în parte ne-am născut. Aşa că într-un fel, ființa noastră s-a născut şi din lucruri care existau şi din lucruri care nu existau[4]; cu totul altfel stau lucrurile când este vorba de materia primită, care fără îndoială, este creată din nimic, chiar dacă unii şi-o închipuie necreată[5].

 

În cazul Fiului, naşterea îi coincide cu existenţa şi de la început, încât unde vei pune această întrebare a ta înconjurată de prăpăstii? Căci este mai vechi decât ceea ce există de la început, pentru ca să punem în acest timp existenţa sau neexistenţa Fiului? Căci şi într-un chip şi în altul va fi dărâmată expresia „de la început”; dacă nu cumva şi Tatăl, la întrebarea noastră repetată, născut după socotința ta din lucruri existente, sau neexistente să fie în pericol de a exista de două ori, odată preexistând, iar altă dată existând, fie de a păți acelaşi lucru cu Fiul, adică să fie din lucruri existente, din cauza neseriozității întrebărilor şi clădirilor tale de nisip, care nu rămân în picioare nici la adieri uşoare de vânt.

 

[1] Aici se referă la cele câte au loc până să se nască un om

[2] Revărsări, divider, spintecări. Aici face aluzie la josnicia naşterii trupeşti faţă de sublimul şi minunea naşterii dumnezeieşti. La naşterea omenească trebuie ca pruncul să iasă din pântece, ca substanța lui să se dividă în oase, nervi, carne, să spintece membrana care îl învăluie în pântecele mamei, spre a ieşi la iveală.

[3] Evrei VII, 10

[4] Din existene şi neexistenţe, adică noi am existat mai înainte virtual în coapsa străbunilor şi de abia mai apoi am existat real.

[5] Este vorba de Platon, în Timaeus, şi de Aristotel

(Extras din Sf. Grigorie de Nazianz, Cuvântări teologice, Editura Herald)









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu