Arhitectul
Dino Tudor din Los Angeles
Soarta a fãcut ca Dino Tudor sã lucreze ca architect
mai mult în afara tãrii, în SUA, Europa, Africa si Arabia Suaditã. A fost
architect si designer sef (‘Principal Arhitect’ si ‘Chief Designer’) la Ralph
M. Parsons (RMP), a 3-a companie de constructie si management din SUA; a lucrat
si în proiecte nucleare de cercetare, si apoi, 23 de ani, pe un post federal ca
architect al Serviciilor de Postã al SUA (USPS) in Los Angeles. Lista
lucrãrilor lui este lungã. Am ales sã mentionez doar câteva dintre ele: A fost
architect sef de proiect la proiecte de apãrare – Navy – Seaferer program, MX,
Missile Site, clãdiri legate de Space Shuttle Program în Palmdale, CA (NASA),
clãdiri de depozitare a materialelor radioactive, laboratoare de cercetare a
carburantilor de mare eficacitate (HTGR, MHD), recuperarea plutoniumului, Rocky
Flats, CO, clãdiri de suprafatã pentru extragerea minereurilor în Colorado,
fabrici pentru echipament industrial – Ingersoll-Rand, Algeria si Bell
Helicopter în Iran, Turnul III de birouri si parcare Jacobs Center Pasadena,
CA. A fost angajat consultant de DMJM, una din cele mai mari firme de
arhitecturã din California de Sud, pentru un proiect militar în valoare de
peste $250 Mil. în Algeria, pentru interpretarea codurilor franceze de
constructie, analiza conceptului partiurilor de arhitecturã a diverselor
clãdiri si verificarea documentelor de constructie pentru executie. A fost
trimes de Parsons sã prezinte pentru aprobare comisiei regale a Arabiei Saudite
propunerea de restructuare a noului terminal Haj si serviciilor de support ale
aeroportului din Jeddah, al cãrui design original fusese fãcut de Skidmore,
Owens, & Merril (SOM) din New York. Faptul ca propunerile de restructurare
create si propuse de Dino au fost acceptate de comisia regalã, a reprezentat un
succes spectaculos pentru firma Parson. Cãci SOM, cu trecut foarte bogat,
înfiintatã in 1936, e cunoscutã ca fiind una din cele mai mari si influente
firme in domeniile de arhitcturã, design de interior, inginerie si urbanism din
lume. Acum, la 75 ani, Dino continuã sã isi aplice logica si creativitatea
lucrând ca consultant.
Dino Tudor face parte dintr-o familie cu traditie
arhitecturalã. El este a 3-a generatie de arhitecti: bunicul, Marin Teodorescu,
a fost constructorul Pavilionului Principal din Parcul Carol, al Galeriilor
Lafayette din Bucuresti, a fãcut multe lucrãri în colaborare cu arhitectul
Gheorge Simotta; iar unchii lui, Ilie Teodorescu si Stefan Cãlugãreanu, sunt
mentionati în Istoria Arhitecutrii Românesti scrisã de Grigore Ionescu.
Dino a terminat Institutul de Arhitecturã la Bucuresti
în 1961 si în 1969 a plecat din tarã într-o excursie de 7 zile, la Viena, unde
a rãmas. La Viena a fost angajat la firma Victor Gruen, cea mai importantã
firmã europeanã de urbanism (cea care a fãcut, de exemplu, Rond Point’ul de la
Defense în Paris). Dupã 3 luni de lucru la Viena, Victor Gruen (cel care a adus
ideia ‘Shoping Mall’ în USA), îi propune o pozitie la Paris. Dar Dino îsi
doreste sã ajungã în SUA. La Los Angeles este angajat de firma Gruen International,
unde Partenerul la Deparatmentul de Design era cunoscutul arhitect american
Cezar Pelli (care a desenat, printre altele Petrona Towers, Kuala Lumpur).”
Întrebat de cât de usoarã i-a fost integrarea în
profesie în SUA Dino rãspunde “Am venit aici cu idea cã sunt ‘doctor în
meserie’ dar în fond a trebuit sã iau meseria de la început. În tarã
materialele de constructie erau cimentul si cãrãmida. Aici, mai ales în Vestul
Americii, sunt otelul si lemnul. Epoca actualã este de schimbãri radicale în
stiintã si technologie. Ca architect esti intr-o continuã transformare, încerci
mereu sa îmbunãtatesti … este greu sa te opresti. Dupã trei ani în America
mi-am luat, prin examen, licenta de architect, care îti dã dreptul de liberã
practicã. De fapt am trecut prin repetitia examenelor din tarã inclusiv Schita
de Schitã. Baza pentru mine au fost studiile la Mincu în România, o excelentã
scoalã de arhitecturã si urbanism unde am învãtat istoria si teoria
arhitecturii, importanta detaliului, materialele de constructie, logica
(împletirea între Beaux Arts si Bauhaus). La aceasta s-a adãugat experienta în
tarã, la IPIA (Institutul de Proiectãri al Industriei Alimentare), unde am
lucrat cu somitati în inginerie. Am înteles sã aplic si mai bine logica, SÃ
SLEFUIESC, sã simplific, sã aplic principiul ‘LESS IS MORE’ (‘Mai putin este
mai mult’). Sigur la acestea s-a adãugat ce am învãtat din cãlãtoriile pe care
le-am fãcut analizând incontinuu tot ce vedeam construit pentru a întelege cum
sã aplic mai bine ‘VALUE ENGINEERING’, evolutie si adaptare. Acest VE este
secretul succesului - îmbinarea tuturor componentelor, ceea ce pânã la urmã se
vede în cost si survabilitatea proiectului, cum ‘îmbãtrâneste’, cum rezistã
timpului. Aceasta este amprenta pe care am lãsat-o la USPS prin proiectele
fãcute de mine care s’au construit în Los Angeles timp de 23 de ani. Succesul
meu în carierã, toate realizarile mele in domeniul arhitecturii, toate le
datorez bazei pe care mi le-a pus Scoala ‘Ion Mincu’ din România.”
Un coleg de facultate de la ‘Ion Mincu’, Claudius
Panaitescu, architect si actionar la firma Perry-Weber din Luxemburg scrie:
“Dinu … este, pentru noi cei mai tineri (promotie 1982, diplomã cu prof.
Ascanio Damian) care am plecat din tarã, un stimul si un exemplu precum un alt
arhitect …, Dan (Tucu) Hanganu din Canada …” Si dacã cunoasteti cât de apreciat
si realizat este ca architect Dan (Tucu) Hanganu veti întelege ce mare
compliment este acesta.
Dino identificã trei creatori care l-au inspirat:
“Pentru clãdirea Morii, pe când lucram în tarã la IPIA, inspiratia a fost la
volume de THE LEVER HOUSE de SOM – Gordon Bunshaft, Park Ave, NYC. Apoi ‘si-a
pus amprenta asupra mea’ Mies Van De Rohe, cu adevãrul în care credea cã ‘nu
descoperi arhitectura în fiecare zi’. Dela el m-am inspirat pentru designul
Turnului III al clãdirii de birouri a firmei Jacobs Center din Pasadena,
California. Apoi Brâncusi, pentru faptul cã toatã viatã a “rafinat” aceeasi formã
în cãutarea perfectiunii si simplitãtii. Si eu, am cãutat simplitatea si cred
cã am reusit s-o creez în fatada clãdirii Halei de Autobuze din Hollywood
(Rapid Transit District - Bus Maintenance Facility), al cãrui designer am fost
pe când lucram la Parsons. Am încercat sã aplic în partiul de arhitecturã
convingerea mea cã ‘LESS IS MORE’ si sã realizez ‘un tot’ expresiv si
functional. Pentru aceastã clãdire creatã de mine mi-a fost înmânat Premiul de
Merit (‘Award of Merit’) în Noiembrie 1980 din partea Institutului Arhitectilor
Americani - American Institute of Architets (AIA) pentru excelentã în design si
executie. Sunt singurul architect român care a fost onorat cu o astfel de
diplomã din partea AIA-lui." Despre reusita acestei lucrari vorbeste Serban
Andronescu, în articolul despre arhitectura lui Dino Tudor din revista
"New York Spectator", New York, Mai 1990: ” Ideiile pe care
(arhitectul Dino Tudor) le-a avut si le executã, conceptia în general si
detaliul în particular, au fost recunoscute atât de organele de avizare ale
orasului cât si de colegii profesionisti si anume amplasarea unei clãdiri
industriale în mijlocul Hollywoodului! Adaptarea la teren a constructiei,
jumãtate inclusã în diferenta de nivel dintre bulevard si incintã, retragerea
dela stradã, tratarea simplã a exteriorului, expunera rampelor de acces la
diferite nivele ale clãdirii, alegera materialului de constructie, betonul
armat, fac ca aceastã clãdire sã fie inclusã la scara comunitãtii si sã nu fie
un conflict estetic si vizual, clãdirea ca volum nu obstrueazã vederea cãtre
oras a zonei de locuinte la Nord de teren ...”
Dino Tudor are meritul de a fi tratat arhitectura ca
stiintã si nu numai ca artã, doar pentru ‘ce se vede’. În clãdirile create de
el ca arhitect, Dino a împletit cu dibãcie si talent, nevoia programului, a
clientului – fie cã era vorba de Guvernul Federal sau de companiile
particulare, private.
Iatã ce scrie arhitectul sef Anthony (Tony) Josh în
Noiembrie 1981 în momentul când Dino si-a anuntat decizia de a pleca de la
firma Parsons. “Plecarea ta va avea un impact puternic asupra departamentului
de design pentru o vreme bunã de acum încolo. Sfera largã a experientei pe care
ai adus-o tu ca designer sef pentru Parsons poate fi numai un vis pentru alti
arhitecti, si mã refer în special la complexul premiat RTD si la “aventurile”
tale (arhitecturale, de success) în Arabia Sauditã (cu noul TERMINAL HAJ din
Jeddah). În numeroase ocazii clienti pentru care ai lucrat si-au exprimat
aprecierea despre tine.” Cu mult mai târziu, unui coleg de breaslã, acelasi
Tony Josh îi va spune “Mi-au trebuit 10 ani ca sã înteleg ce ne explica Dino.”
La începuturile anilor ‘70 Dino Tudor s’a împrietenit
cu arhitectul român Haralamb (Bubi) Georgescu**. Acesta reusise sã se facã
cunoscut pentru creatiile lui arhitecturale în ‘stil modernist’ – clãdiri de
resedinte si clãdiri medicale în Los Angeles si Palm Springs. Discutiile între
cei doi au fost lungi în domeniul profesional cât si despre colaborarea
arhitectului Georgescu cu arhitectul Horia Creangã. Dino si Bubi au devenit
asociati înainte de plecarea lui Bubi pentru a lucra în Australia – Dino, urmând
sã continuie proiectele începute în California sau care trebuiau sã se
definitiveze. Moartea tragicã a lui Bubi în 1977 a fost o loviturã pentru Dino.
Dino nu s-a sfiit sã îsi facã cunoscutã originea ca
român–american. În biroul lui, peste tot unde a lucrat, a avut expus motto-ul:
“My country America - My Heritage România!” (“Tara mea - America si Trecutul
meu/Mostenirea mea - România”). Dino este convins cã “poti smulge Românul din
România, dar nu vei smulge niciodatã România din inima Românului!” Dupã
Revolutia Românã din 1989 împreunã cu fratele lui, Marin Tudor, MD FACS, doctor
chirurg în New York, membru al Colegiului American de Chirugie, a fãcut donatii
pentru Spitalul de Copii din Bucuresti. Iatã ce spune Dino despre cu ce crede
cã se poate mândri: “Cã în viatã si în activitatea mea profesionalã nu mi-am
fãcut de rusine tara, familia si meseria! Si nu sunt singurul.”
Ileana Costea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu