duminică, 3 decembrie 2023

Radu Moțoc - CĂDEREA CONSTANTINOPOLULUI

 



CĂDEREA CONSTANTINOPOLULUI

 

 

Drama unuia dintre cele mai longevive imperii din lume, care a dezvoltat și răspândit civilazia creștină, constituie un subiect interesant. Cauzele și împrejurările care au generat căderea Constantinopolului la 1453 sunt totuși puțin cunoscute. Acest gol în istoriografie a fost un bun motiv pentru doi istorici român, Constantin Dobrescu și Ion C. Petrescu să abordeze acest subiect, după o importantă activitate de cercetare, prin publicarea volumului pe care l-au intitulat: Căderea Constantinopolului, ultima citadelă a creștinismului din sud-estul Europei. Lucrarea a apărut la editura Premier, în anul 2009.

Volumul este structurat pe nouă capitole și la final este prezentată o bibliografie selectivă, cu 110 surse, care refectă dimensiunea acestui studiu istoric.

Autorii acestui volum menționează pe doi dintre istoricii care au studiat acest subiect. Primul este marele bizantinist francez Gustave Schlumberger și al doilea este englezul Edwin Pears.

Dar și istoricii greci, ce prețuiesc istoria bizantină ca pe însăși istoria lor, au acordat o atenție deosebită acestui subiect. Dintre istoricii greci care s-au ocupat în mod special de problema căderii Constantinopolului, merită a fi menționat Zoras.

Din nefericire, marea majoritate a istoricilor, din necunoașterea limbii otomane, nu pot valorifica bogăția izvoarelor, a documentelor turcești. Este semnificativă descrierea Constantinopolului făcută înainte de cucerire, în anul 1437, de către Pedro Taful, cavaler de Catilia, care sesizează profundul declin al imperiului bizantin:

 „Înainte de 1453, a mai fost o tentativă de ocupare a capitalei bizantine, în anul 1422, de către sultanul Murat al II-lea, tatăl lui Mahomed al II-lea Cuceritorul. Zelul depus de otomani de a cuceri Constantinopolul avea și un suport religios. Este vorba de tradiția după care profetul Mahomed ar fi prevestit cucerirea Constantinopolului de către musulmani. În acest scop, sultanii turci, până la Mahomed al II-lea, au dus o politică de izolare continuă a Bizanțului, folosind în acest scop atât mijloace pașnice, cât și forțe militare ”[1].

Numai în urma analizării urmărilor expansiunii otomane, înțelegem cât de important a fost rolul Europei, al țărilor noastre, în lupta antiotomană a poporului nostru, rol ce se reliefează și prin așezarea lui geografică. Această luptă înverșunată de apărare a poporului român explică prezența permanentă a poporului nostru la toate luptele mari.

„În concepția lui Nicolae Iorga, Iancu de Hunedoara rămâne singura forță, care a salvat Bizanțul de ocupația pe care otomanii o încercaseră prin comploturi urzite de sultan. Căderea capitalei bizantine la 29 mai 1453 a fost rezultatul unui raport de forțe disproporționate și, într-o măsură însemnată, al eficacității dovedite de artilierea lui Mahomed al II-lea, perfecționată de transilvăneanul Nicolae Orban, dar și soluția finală a lungii crize a statului bizantin”[2].


Occidentalii, care credeau că sunt invincibili, au văzut că ținuturile continentului european pot fi străbătute de turci, gata oricând să jefuiască și să ucidă.

Cucerirea Constantinopolului a constituit pentru otomani un eveniment de mare importanță, aceasta fiind o cetate de prim rang și un important centru comercial și cultural așezat la încrucișarea a două continente și la întretăierea drumurilor de comunicație maritimă.

Ocuparea Trapezuntului în 1461 a făcut ca grecii să-și piardă definitiv suveranitatea, așa cum se va întâmpla și cu statele balcanice. Numai Țările Române vor mai păstra o autonomie relativă.

„Cucerirea Constantinopolului de către turci a însemnat un moment deosebit de important, atât în istoria universală, cât și în istoria Imperiului otoman. Astfel, statul otoman devenea unul dintre cele mai mari imperii cunoscute în istorie, fiind unul din primele modele de monarhie centralizată din istoria universală. Actul cuceririi asigura acum legătura nestingherită între partea asiatică și cea europeană a Imperiului, iar noua reședință a sultanilor va deveni cel mai important centru politic al lumii musulmane.

Mahomed al II-lea, veritabilul fondator al Imperiului otoman, are meritul de a fi fondat în Anatolia și Rumelia un stat absolutist și centralizator, iar prin ocuparea Constantinopolului a devenit cel mai glorios și mai puternic al Islamului. El s-a străduit să facă din Constantinopol un veritabil centru politic și religios al Balcanilor și Anatoliei, dar în care să primeze elementul turc. Prin cucerirea capitalei bizantine, otomanii au limitat căile comerciale ce legau Apusul de Răsărit. De aceea, statele europene au fost nevoite să caute noi drumuri comerciale, fapt care a impulsionat descoperirile geografice, dezvoltarea navigației comerciale și a tehnicii navale.

Acestea au permis navigatorilor europeni, mai ales portughezi și spanioli, să cuteiere mările și oceanele Pământului, descoperirea Americii de către Cristofor Columb.

Bizanțul a căzut în mâna turcilor nu numai din cauza slăbiciunii sale, dar și pentru că statele din apusul Europei nu au întreprins nimic pentru a-l salva. Aceste împrejurări vor fi folosite de către turci, care vor continua ofensiva lor spre vest.

La 11 august 1480, ei debarcă în Italia unde jefuiesc orașul Otranto, apoi, peste patru decenii și jumătate, o armată turcă comandată de Soliman Magnificul zdrobește la Mohacs, la 28 august 1536, trupele maghiare, iar Ungaria va fi transformată în pașalâc[3]”.

Este o istorie care trebuie amintită, pentru că Țările Române au fost mult timp sub ocupație turcească și pentru eliberarea lor au fost foarte multe lupte cu sacrifii umane importante.

 

ing. Radu Moțoc, 20 noiembrie 2023



[1] Constantin Dobrescu și Ion C. Pertrescu, Cădrea Constantinopolului, Ed. Premier, 2009, pag. 9-10

[2] Ibidem, pag. 11

[3] Ibidem, pag. 13, 14


Sursa: RADU GABRIELA





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu