SPICUL
DE GRAU
-
Sfantul Vasile cel Mare -
Când
samânta a cazut în pamânt si are umezeala si caldura potrivita, se face moale
si poroasa; apoi pune stapânire pe pamântul din jurul ei si absoarbe din el tot
ce-i este propriu si înrudit; în urma acele particele foarte fine din pamânt
intra în porii semintei si-i maresc volumul, încât se înradacineaza în partea
de jos, iar din partea de sus ies la suprafata firele de iarba la fel de
numeroase ca si firele radacinii. Firul de iarba, încalzit mereu, îsi trage
prin radacina umezeala; odata cu caldura trage din pamânt si hrana care-i
trebuie, pe care o distribuie în pai, în coaja, în tecile grâului, în bobul de
grâu si în mustatile spicului. Si asa, crescând încetul cu încetul, fiecare
planta ajunge la masura sa proprie, fie grâu, fie legume, fie ierburi, fie
maracini.
Un
singur fir de iarba, o singura planta sunt de ajuns sa-ti faca mintea sa
contemple maiestria cu care s-au facut toate! Cum este de pilda paiul de grâu
încins cu noduri, ca si cum l-ar lega spre a putea suporta greutatea spicului,
ca sa nu cada la pamânt când este plin de rod! Ovazul salbatic are paiul gol,
pentru ca vârful nu-i cu nimic îngreuiat, pe când paiul de grâu este întarit cu
acele legaturi. Bobul de grâu este pus, apoi, într-o învelitoare, ca sa nu fie
cu usurinta rapit de pasarile care manânca seminte; bobul mai este aparat înca
si de vârfurile ascutite ale mustatilor spicului, care ca niste bolduri, nu
lasa sa fie vatamat de micile vietati.
Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la
Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p.
122
CHEIA
MANTUIRII
-
Parintele Rafail Noica -
Zice
Mântuitorul: „Fericiti cei milostivi, ca aceia se vor milui”. Fiindca spunem
noi, în Tatal Nostru: „Si ne iarta noua gresalele noastre, precum si noi iertam
gresitilor nostri”. Si iata ca, daca noi nu putem sa nu pacatuim, daca noi nu
putem sa nu fim copii ai iadului, Dumnezeu ne-a pus o cheie mica si usor de
mânuit, pentru a ne mântui. Ca Mântuitorul spune: „Daca voi iertati pacatele
semenilor, si Tatal vostru va ierta voua; dar daca voi nu iertati, nici Tatal
vostru nu va ierta voua”. Si iata cum putem sa facem ca pacatele de neiertat sa
se ierte noua.
Parintele Rafail Noica, Cultura Duhului,
Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2002, p. 83
TINERII
SI MUZICA CLASICA
-
Mitropolitul Ilarion Alfeiev -
Sunt pe deplin constient de numarul neînsemnat de
tineri care asculta muzica clasica, în vreme ce aproape toti asculta muzica la
moda. Consider ca aceasta este o adevarata tragedie.
Mitropolitul Ilarion Alfeiev, Cantul
inimii – puterea cuvantului si a muzicii (MIA), traducere de Laura Marcean
& Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 33
TRATAMENTUL
MEDICAL
-
Sfantul Tihon din Zadonsk -
Vezi ca un om bolnav, care doreste sa se vindece, se da întru totul voii
doctorului sau si tine rânduiala întocmita de acesta, pentru ca leacurile sa
lucreze fara de oprelisti. Noi toti suntem din fire betegi duhovniceste sau mai
rau decât atât: fiind raniti de moarte de tâlharul diavol, stam vatamati în
drumul lumii acesteia si nicidecum nu ne putem ajuta pe noi însine, asa cum ni
se arata în pilda samarineanului milostiv, care l-a îngrijit pe cel cazut între
tâlhari (Luca 10, 30-35). Daca voim sa ne vindecam de vatamarile pacatoseniei,
trebuie sa ne lasam în voia lui Iisus Hristos – Acel Samarinean Care nu din
Samaria a venit, ci dintru Maria Fecioara de Dumnezeu Nascatoarea –, ca sa faca
El cu noi precum voieste, fiind de trebuinta sa pazim rânduiala si legile Lui
care sunt scrise în Evanghelie, desi trupului nostru acestea i se par a fi prea
anevoioase. Cei bolnavi iau de bune si le rabda pe toate cele rânduite de
doctori, de vreme ce vor sa se tamaduiasca. Asemenea si noi trebuie sa înduram
tot ce voieste si ne porunceste Tamaduitorul nostru, Hristos, si sa le primim
pe acestea ca pe darul cel bun, caci altfel tamaduirea Lui mântuitoare nu ne va
folosi cu nimic, asa precum pe cel beteag nu-l va întrema lucrarea leacurilor,
daca acestea nu sunt luate dupa rânduiala lasata de doctor, ba chiar mai mult
va creste neputinta lui. Greu îi este trupului nostru sa lepede iubirea de sine
si sa urmeze voia lui Hristos, însa lucrarea vindecarii si a mântuirii noastre
ne cere sa le facem pe acestea negresit. De aici întelegem ca nu au o adevarata
întoarcere si pocainta cei ce nu vor sa se lase de iubirea de sine, de
îndaratnicie, de setea de slava si de alte placeri trupesti, ramânând astfel
betegi duhovniceste si netamaduiti, cu toate ca mântuitoarea tamaduire a lui
Hristos este lasata pentru toti.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in
imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 119
VALEA
SI VALCEAUA
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
„Orice vale si orice vâlcea se va umple si orice munte
si deal se va micsora; caile cele strâmbe se vor face drepte… si toata faptura
va vedea mântuirea lui Dumnezeu” (Luca 3, 5-6). Valea si vâlceaua sunt inimile
smerite; muntele si dealul se vor micsora, adica cei mândri, care au o parere
înalta despre ei însisi si dispretuiesc pe cei mici si umili. Asa se întâmpla:
Duhul de dreptate si de mila al Domnului nu va înceta sa lucreze în inimi,
smerindu-i pe cei mândri în diferite feluri, prin boala, ruina, umiliri, si
înaltându-i pe cei smeriti.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu,
1995, p. 99-100
GANDURI
BUNE SI RELE
-
Sfantul Paisie Aghioritul -
La începutul vietii lui duhovnicesti, omul alunga
gândurile rele prin meditatia duhovniceasca, prin rugaciune si prin lupta lui
jertfelnica. Dupa aceea vin în întregime gândurile cele bune. Mai târziu
înceteaza si gândurile bune si vine iluminarea dumnezeiasca.
Mustrând raul, deseori nu iese nimic. Aratând binele,
raul se mustra el singur.
Ca mintea si inima unui crestin luptator sa se
curateasca, trebuie ca acesta sa nu primeasca gândurile rele, nici sa gândeasca
cu viclenie. Sa se lupte, pe cât poate, simplu, smerit si cu darnicie.
Progresul duhovnicesc al ucenicului nu tine de
duhovnicul bun, ci de gândurile bune ale ucenicului.
Dobândeste mai întâi linistea ta launtrica prin
gândurile cele bune.
Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie,
traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 56-57
Setea
de Dumnezeu
Ne-ai făcut pentru Tine, Doamne, și neliniștit este
sufletul meu până se va odihni întru Tine!
B. Pascal
PAPUCII
STRAMTI
-
Sfantul Simeon din Dajbabe -
Pantofii strâmti la drum provoaca rani, iar gândurile
necurate în mintea omului duc la pacat.
Sfantul Simeon din Dajbabe, The Orthodox
Word, nr. 271-72, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina, SUA,
2010, cap. Selected Verses from the Treasury of St. Symeon’s , p. 37-
COMODITATILE
LUMII
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
Nefericit este cel ce iubeste peste masura comoditatile vietii si care
s-a înconjurat cu acestea. La orice inconfort se va simti stingherit, dezarmat,
fiindca nu este obisnuit sa rabde. Si totusi, toata viata crestinului este
„inconfortabila”, o cale îngusta si plina de asperitati, o cruce care impune
privatiuni si cere o imensa rabdare. Nu umbla dupa un trai lesnicios, nu
îndragi înlesnirile lumii acesteia, ci iubeste pe Hristos, purtatorul Crucii.
Rabda strâmtorarile, obisnuieste-te cu ele. „M-am deprins sa fiu îndestulat cu
ceea ce am” (Filipeni 4, 11), spune Apostolul. Nefericit este cel ce iubeste
zorzoanele, cel ce cauta sa-si împodobeasca trupul cu ele. El nu se va mai
putea stradui sa-si împodobeasca asa cum se cuvine sufletul, prin credinta,
dragoste, blândete, smerenie, adevar, rabdare.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in
Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 344-345
SUVOIUL
DE APA VIE
-
Fericitul Trifon Turkestanov -
Câta
desfatare daruiesti celor care cugeta la Tine, cât de facator de viata e
Cuvântul Tau Sfânt; mai alinatoare ca mirul si mai dulce ca fagurele e grairea
cu Tine. Datatoare de aripi si învietoare e rugaciunea catre Tine; inima se
umple atunci de atâta cutremur, iar faptura si întreaga viata devin atât de
marete si pline de tâlc. Unde lipsesti Tu, acolo doar pustietate mai ramâne.
Unde esti Tu, acolo dainuieste a sufletului bogatie si precum un suvoi de apa
vie se revarsa cântarea: Aliluia!
Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea
lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru
toate”, p. 127
---
Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,
Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania
tel. 0724 998086
PRIETENIA
ADEVARATA
-
Arhiepiscopul Iustinian Chira -
Noi avem ceva înca si mai de pret decât fratii:
prietenii. Femeile au prietene carora le spun necazurile si bucuriile: nici
unei surori, nici mamei si nici tatalui nu spune o femeie ceea ce îi spune unei
prietene. Barbatii, de asemenea, au prieteni carora le spun necazurile si
greutatile. Unui tata nu îndraznesc sa-i spuna greutatile, asa ca unui prieten
adevarat.
Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele
Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p.
105
TAINA
FERICIRII
-
Fericitul Trifon Turkestanov -
Fericit va fi cel ce va gusta din Cina cea
de taina în Împaratia Ta; dar Tu înca de pe acum, de pe pamânt,
împartasitu-m-ai dintru aceasta fericire. De-atâtea ori, cu dreapta cea
Dumnezeiasca, pusu-mi-ai înainte Sângele si Trupul Tau, si eu, cel de pacate
covârsit, primind acele Daruri Sfinte, simteam a Ta iubire ce-i de negrait si
mai presus de orice înaltime-a firii.
Slava Tie pentru puterea harului cea de
nepatruns cu mintea si de viata datatoare;
Slava Tie, Celui Ce-ai temeluit Biserica
Ta ca adapostire tihnita pentru aceasta lume istovita.
Slava Tie, Celui Ce ne nasti din nou prin
apele Botezului cele de viata facatoare;
Slava Tie pentru ca celor ce se pocaiesc
Tu le întorci a crinilor neprihanita curatie.
Slava Tie, Celui Ce esti nesecata adâncime
a iertarii;
Slava Tie pentru potirul vietii, pentru
pâinea bucuriei celei dintru vesnicie.
Slava Tie, Celui Ce ne-ai suit pe noi la
Ceruri;
Slava Tie, Dumnezeule, întru vecie!
Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea
lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru
toate”, p. 135-136
VISUL
ȘI ALTE CUGETĂRI
-
MAICA ECATERINA FERMO -
Vă prezentăm câteva maxime și cugetări
duhovnicești din Jurnalul maicii Ecaterina Fermo, din care puteți surprinde
lupte duhovnicești, împletiri de har și zbucium sufletesc. Aflați totodată și
ce i-au spus îngerii în vis maicii Ecaterina Fermo. MAICA ECATERINA FERMO –
VISUL ȘI ALTE CUGETĂRI
Visul
Într-o noapte, am avut un vis
înfricoșător. Se făcea că eram la Judecată și îngerii și demonii se luptau
pentru sufletul meu. Înfricoșații demoni aduceau înainte toate nelegiuitele
mele păcate, iar îngerii deveneau neputincioși în a mă apăra prin pocăința și
lacrimile ce nu erau destule. Atunci, a venit un înger cu o altă faptă bună să
o pună în cântar: „Uite, a mărturisit dreapta credință înaintea oamenilor, prin
diverse publicații ortodoxe”. M-am trezit transpirată și înfricoșată, cu gândul
să scriu cât mai multe articole.
Cugetări
Creștinul nu trebuie să fie bosumflat și
mereu cu capul în jos. Creștinul trebuie să aibă umor și viață în el. Hristos
ne-a adus vestea bucuriei și a Învierii, nu avem pentru ce să fim triști.
Când sunt mai rău și în chinul durerilor,
îmi amintesc de nopțile pline de har petrecute în Sfântul Mormânt la Ierusalim
și mai prind puțină putere să merg mai departe, sau de mireasma rourării
Harului de pe muntele Tabor când, pe vremea mea, norul se pogora din abundență.
Și te cuprindea din toate părțile cu bună mireasmă. S-a împuținat credința
noastră și acum aceste minuni, nu le mai vedem în toată abundența lor de
altădată. Păi, cum să mai facă Dumnezeu minuni cu așa suflete moarte, fără
simțire? Suntem nesimțiți, nu ne mai pasă. Și probabil, mai mult ne osândim
dacă vedem și nu facem. Și nu Îl iubim pe Dumnezeu. Pentru că Dumnezeu asta
cere de la noi – dragostea noastră. Să Îi dăm inimile noastre! Noi nu Îl iubim
pe Dumnezeu însă, vrem să fim iubiți de toată lumea.
Noblețe și eroism
Am îndrăgit-o mult pe Sf. Ecaterina și
Dumnezeu m-a învrednicit să îi port numele. M-a fascinat tot timpul dragostea
ei înflăcărată față de Dumnezeu, încât a renunțat la toate podoabele lumii și
știința ei, pentru a-I fi mireasă lui Hristos. Să nu avem pretenții mici! Îmi
plac oamenii cu pretenția de a ajunge mirese ale Domnului. Ce poate fi mai
frumos?
Să Îi cerem lui Dumnezeu lucrurile înalte,
ca unui Împărat de cel mai înalt rang. Îi mulțumesc lui Dumnezeu că m-a ales să
Îi fiu mireasă, chiar dacă nu mai pot săvârși niciuna din nevoințele pe care le
aveam în tinerețe.
Să faci Rai din ce ai! Întotdeauna am
încercat să îmi țin zâmbetul și bucuria inimii până și în cele mai grele
încercări. Dacă suntem posomorâți, am pierdut bătălia. Toată viața m-am luptat
să îmi țin buna dispoziție și să mă simt bine cu Hristos.
Aseară mi-a dăruit Domnul mult har și am
plâns. Atât de dor îmi e de Tine, Doamne! Unde este dragostea ce mi-o arătai la
început? De ce nu Te mai pot câștiga, așa încât să Îți simt iubirea, ca la
început? Oare Te voi mai vedea, așa cum mi Te arătai în toate și în tot ceea ce
făceam? Doamne, redă Ierusalimul inimii mele!
(Cartea: MAICA ECATERINA FERMO. Pagini de
Jurnal,
---
Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,
Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania
tel. 0724 998086
Duminica
Tomii
De două mii de ani ne purtăm prin lume cu Toma de mână
şi nu ştim prea bine de ce i se spunea Geamănul şi prea târziu ne dăm seamă că
i suntem de o potrivă.
Frate de necredinţă şi îndoială, de înfrigurări şi
aşteptare, de cutremur şi îngenunchere, el rămâne obsesia noastră perpetuă şi
întruparea neputinţei noastre de a accepta Bucuria dintr-odată şi fără echivoc.
Există nu numai o dramă a Patimilor, ci şi una – mai
puternică – a Învierii, şi ea se consumă, totodată, în sufletul lui Toma. În
trei trepte se consumă, toate ale lui Toma: el află şi nu i vine să creadă;
vede şi încă se îndoieşte; se înfrânge şi biruie.
„Toma nu e necredincios prin structură…”
Nuanţele sunt revelatorii. Toma nu e necredincios prin
structură, ci mai degrabă ipostaza omului care exclamă: e prea frumos ca să fie
adevărat!
El nu e un împietrit, cum devenise – de pildă – Iuda.
El nu refuză să creadă; el e doar copleşit de obiectul credinţei lui virtuale.
Fenomenul Învierii i se pare colosal. Poate că e
singurul dintre ucenici care intuieşte implicaţiile ei cosmice.
Toma ştie că adevărul trebuie să existe în sine, dar
îl imploră să i devină certitudine, adică adevărul lui, personal.
Cei zece îi spun: L-am văzut pe Domnul. El nu le pune
la îndoială spusele, ci doar putinţa ochilor lor de a nu se fi înşelat.
De aceea, el se hotărăşte să facă apel la simţul
tactil, cel mai material dintre cele cinci. Această, în ipoteza că Domnul i se
va arăta şi lui.
Îndoiala lui Toma
Toma îl vede pe Domnul. Şi totuşi, se îndoieşte de
adevărul Lui. Nu se încrede în simţul văzului.
El ştie ce poate fi o vedenie, o halucinaţie, o iluzie
optică, o sugestie în masă.
Prevăzuse impasul, era pregătit. Nici nu era el
întâiul şovăielnic.
Oare Petru nu se îndoise de Cel ce umblă pe ape? Oare
acelaşi Petru nu se îndoise de dumnezeirea Celui stâlcit în bătăi?
Oare Maria Magdalena nu i se plângea Grădinarului că i
se furase Stăpânul din mormânt?
Toma şedea în faţa lui Iisus cu povara – adânc
omenească – a tuturor îndoielilor Vechiului şi Noului Testament.
Îndoiala e jumătatea drumului dintre credinţă şi
necredinţă, şi poate duce ori la una, ori la cealaltă.
Împietritul refuză deopotrivă şi adevărul şi
certitudinea. El nu solicită miracolul, iar când acesta se produce totuşi şi i
oferă evidenţa, el va exclama: cu domnul demonilor îi scoate pe demoni.
Toma e un necredincios numai prin aceea că, bântuit de
îndoială, are nesăbuirea de a solicita minunea sensibilă.
El nu cunoaşte credinţa pură şi încă nu a învăţat că
minunea demonstrativă e argumentul vulgar al lui Dumnezeu pentru spiritele
inferioare.
Este el un spirit inferior? Până la acest prag cel
puţin, aşa se arată.
Dar Domnul îl cunoaşte mai bine pe Toma şi, înainte că
acesta să şi fi rostit cererea, întinde palmele spre el, îi oferă urmele
cuielor şi urmă suliţei şi…
Aici e minunea! Nu ni se spune că Toma ar fi ajuns să
atingă cu degetele rănile Domnului. Gestul însuşi al lui Iisus de a i se supune
sensibil îi sfărâmă îndoiala şi-l prăbuşeşte în genunchi.
El nu se poate încovoia la treapta spiritului de jos.
E un biruitor lăuntric: rănile Domnului sunt şi ale lui Toma, Domnul este şi al
lui Toma.
Credința dobândită
Lui Toma i se rosteşte Cuvântul. Şi ce poate fi mai
sensibil decât Cel prin care însuşi sensibilul şi a luat fiinţa?
Credinţa de acum a lui Toma nu e un triumf al
experienţei, nu simţurile sunt acelea care i adeveresc realitatea Înviatului.
El ştie că chiar dacă degetul său ar fi ajuns să
pipăie rănile Domnului, aceasta nu i ar fi rezolvat dilema din care, raţional,
nu se poate ieşi: dacă ceea ce văd e nălucă, cum de se lasă pipăit? iar dacă
are trup, cum de a intrat prin uşile încuiate?
Credinţa lui e rodul întâlnirii dintre om şi Dumnezeu
în clipa când unul îl caută iar Celălalt i se îmbie.
Să amintim iarăşi de roua, care nu poate umezi
floarea, dacă această nu i se deschide?
Mâinile lui Toma de azi
De curând, giulgiul de la Torino a fost din nou scos
la vedere şi câteva sute de savanţi au îndreptat asupra-i lentile, pelicule,
pensete, microscoape electronice, raze de tot felul, izotopi şi ordinatoare, ca
tot atâtea degete ale lui Toma, înfipte în rănile lui Iisus. Concluziile par
spectaculoase, dar nu ne impresionează. O parte de lume continuă să ceară
minuni. Dar noi, cei din Duminica Tomii, ştim că Minunea e zilnic cu noi, la
măsura îndoielilor şi deschiderilor noastre.
IPS Bartolomeu Anania
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu