Osman
Bozkurt - Un maestru al armoniei și incantației
Maria
Diana Popescu
19
Mai 2024
Osman Bozkurt, un poet făcut de Atotputernicul, în loc
de suflet, cu o pasăre măiastră, scoate de sub lumina tiparului „Şoapta
viselor”, Editura Betta, 2018, București,
selecţie şi traducere din limba turcă: Nermin Yusuf şi Nevzat Yusuf
Sarıgöl, prefață, Emil Lungeanu, ilustrație copertă: tablou al pictorului turc
Irfan Ertel, realizat special pentru acest volum. O carte-bijuterie, un manual
de metafore filigranate, care străbat inspirat praful stelar al unui cuib de
mătase, unde poetul respiră şi se hrăneşte cu profunde înțelesuri. Locul unde
poetul Osman Bozkurt rămâne într-o perpetuă îmbrăţişare cu lumea sa de viziuni
graţioase. Locul unde, uneori, se înspăimîntă de şoapte, de speranţe deşarte,
de gînduri pribege și iluzii, de
pierderea mamei: „Întinde-ţi mâinile pentru ultima oară-să ţi le sărut, mamă…/
Tăcut-au potăile străzii, pisicile au dispărut în ploaie/ Captive-n ploaie sunt
frunzele, tu eşti trăinicia fără de sfârşit a morţii…ˮ
Spontaneitatea, reprezentările metaforice și
imagourilor simbolice, directitatea şi sinceritatea, devin pentru poet o arcă
salvatoare - un gen de armonizare cu timpul său, la fel ca o haină bine croită,
confortabilă şi elegantă. Poeme cu un tip de glorie și cantabilitate proprii
caracterului de confesiune și gingăşie, de instrument subtil de comunicare,
poeme de o elocventă sugestivitate, poeme în care stările sufletești sînt
prilej de confruntarea cu viața însăși: „Pe neaşteptate deschis-am uşa,/ Înăuntru
era închis universul/ Oamenii-albine, globul-fagure,/ Pe deoparte îl înţepau/
Pe de alta îl sorbeau/ Afară stelele erau singuratice.ˮ
Simţire şi intelect, îmbogăţite cu dinamismul muzical
al existenţialului uman - Osman Bozkurt, poetul pentru care „moartea-i un surâs
cât să nu te sperii”, se raportează la esenţa sa ca la un centru încărcat de
potenţialităţi, în labirintul cărora nu se poate niciodată pierde. Diafanul e
doar o tristeţe pasageră, seninătatea confesiunii fiind o manieră de vieţuire
în vers: „Crescut-am împreună cu norii/ Privind Pământul prin ceaţă/ Am crezut
că aşa-i lumina/ Într-o parte eu, într-alta Universulˮ. Un maestru al armoniei
și incantației, poemele sale sînt
dominate de o stare suavă și delicată, în care prevalează sensibilitatea,
grația, tristețea, speranța și chiar o moarte împăcată, precum cea a Clorindei din poemul lui Tasso: „Cine
ştie de câte ori va trece moartea pe lângă noi/ Dar umbra va merge împreună cu
noi mereuˮ.
Printr-o paradoxală maleabilitate a reperelor, poetul
nu dezleagă claritatea lumii exterioare de registrul în care are loc conturarea sinelui poetic.
Astfel, se dezvăluie o mirabilă trăire comună în continuă desfăşurare, cu
inflexiuni ce se prelungesc în văzduhul profund al sufletului, cu ecouri care
continuă şi după ce poemul s-a încheiat: „Oriunde şi oricând se năştea un
prunc/ Mama se chinuia, se-ncovoia de durere/ Apoi îmi ştergea ochii
nemaiîndurându-mi suferinţa/ Am plâns împreună cu norii/ Într-o parte
planetele, într-alta Universulˮ. Poeme care emoţionează şi îl solidarizează pe
autor cu sentimentele cititorilor. Ce păcat cînd, despre o carte de poeme atît
de frumoasă, prefaţatorul înşiră istorioare despre Coca Cola, Moş Căciun, Ana
Blandiana (o poetă care a cîntat comunismul, ca acum, în capitalism, să fie
dizidentă), despre scandinavi şi mateloţi italieni, fără a privi atent
metafizica unui traseu liric maxim, în care eul poetului, ademenit de o reală
inspiraţie, respiră în metafore rar întîlnite. Poetul Osman Bozkurt ne şopteşte
la ureche că existenţa umană, suspendată între limite inexorabile, îşi are, în
această implacabilă trecere, drama sa într-o secretă hierofanie filosofică.
Zguduit de fiorul muzical al morţii mamei şi al destrămării universale, dar
stăpînit şi relaţional, cu pas reținut
şi uşor, treptat, treptat, pentru a nu se pierde în labirintul sondării
sinelui, poetul Osman Bozkurt se opreşte la ţărmul unor meditaţii filosofice:
„Luna de pe cer e-un astru de neatins/ De aceea ceea ce se mişcă pe ape e umbra
păsărilor.../ Nici pe apă, nici în gerul iernii păsările n-au lăsat urme/ Nici
eu, nici prezicătorii nu ştim de lipsa zilelor/ În paşii acelei aventuri
hoinare au dispărut până şi cuvinteleˮ.
Depărtîndu-se delicat de şoaptele din vis, poetul
porneşte la drum eliberat de poverilor sufleteşti, cel mai sensibil simţindu-se
în poeme creşterea din sămînţa lirismului a unui mic univers, senin şi
încrezător. În această stare propice inspiraţiei, actul creaţiei, congruent cu
talentul, îi întinde poetului aripi spre căldura unui zbor salvator. Se cuvine
să adaug, aşa cum de mult Claudel observase la Mallarmé că, în cîteva dintre
poeme există un fel de „tehnicitate poetică” de foarte mare clasă, care necontestat
este cheia demersului său intelectual care „veşniceşte” creaţie, filosofie,
morală, cultură, patriotism, tradiţie: „Gloria era să se culce cu moartea în
numele nemuririi/ Cu mâinile ei în mâinile noastre am îngheţat în august/
Puştile au scuipat flăcări, au explodat bombele cu gaz/ Inimile porumbeilor
s-au înghesuit pe balustradeˮ.
Tocmai de aceea nu poate fi ignorat Osman
Bozkurt, acest poet valoros care
serveşte metaforei pînă la contactul cu înţelepciunea. Toate aceste trame
simbolice creează mediul propice de exteriorizare a talentului şi inspiraţiei
poetului Osman Bozkurt, care îşi proiectează arhitectura lăuntrică în vers,
obligînd cuvintele să păstreze o cenzurată măsură, transformînd, astfel,
poemele în vitralii şi itinerarii ce merită cercetate cu atenţie, pînă la
picioarele luminii. „Şoapta viselor” înseamnă discurs poetic în exprimare de
bun gust, în toate, poetul Osman Bozkurt se ştie mereu deasupra trăirilor,
aidoma unui dirijor al gîndurilor ce-l poartă în pagini, predestinat, ca
Ovidiu, pentru veşnicie, versului. Originalitate se vădeşte nu doar în
înţelesuri, ci şi în discursul elegiac cu elemente de oniric. Poezia sa
onorează nevoia de „ars poetica”, nevoia de alinare a tristeţii, a fragilităţii
şi trecerii a tot ceea ce este omenesc: „Drum fără de-întoarcere este viaţa/
Mai subţire decât un fir de păr, mai ascuţită/ decât sabia/ Fără a te
nedreptăţi/ În tihnă ascultă-ţi inimaˮ. Paradisul eului originar al poetului
(nu, un „paradis în destrămareˮ) este cel adus în cumpăna gîndului de visurile
copilăriei, este dorul de părinți, de casa în care s-a născut şi a copilărit
poetul: „Copilăria mea şi-a găsit tainiţă/ în vremurile când alergam în
picioarele goale/ noaptea după castori/ când m-am născut, funcţionarul public/
n-a putut să mă înregistreze/ a plecat, numit în alt oraş/ orele şi zilele
şi-au pierdut însemnătatea/ până să coboare tata în oraş/crescut-am în memoria
mamei mele/ de parcă eram o umbră a existenţei ˮ.
Osman Bozkurt, poetul care dezleagă gratiile efuziilor
inspirative, din care curg sclipiri și metafore, reuşeşte o evadare din
locurile comune, într-un timp efemer, care devine trecut şi mirare pură. Atunci
cînd poemul său părăseşte spaţiul realităţii sufleteşti, ca să exploreze
ţinuturile de dincolo de idee, îşi cenzurează elanurile metafizice, evită cu
consecvenţă patetismul, introducînd cu delicateţe amănunte culte: „De-alungul
şoselei stejari subţiri şi zvelţi/ Stejarul e verde, eu copil, singur pe şosea/
Tata nu vede, Domnul nu vede, robul nu vede/ În faţă-i lumea de apoi ce se
roagă pentru paradis/ Sunt neputincios în hăul fără de fundˮ.
Complexul de armonizări relevate mai sus vorbesc
despre poemele lui Osman Bozkurt ca despre nişte veritabile piese ale armoniei
cosmice de o impecabilă integralizare universală. O armonie care satisface
certitudinea noastră ontologică a finitudinii, oferind cititorului o deschidere
către libertatea cultă şi sensibilă, aşa cum se întîmplă, de pildă, în muzica
lui Bach. Aşadar, poezia lui Osman Bozkurt se arată cititorului ca eliberare
din spaţiile abisale ale interiorităţii, ca mişcare sufletească şi intelectivă
de profundă simţire: „Unda numără timpul/ Cine ştie fiecare oră, de câte ori/
Ne sporeşte tristeţea în dangăt de clopot/ Şi-n chemarea muezinului din
minaret/ În fiecate atingere furioasă a ţărmului/ Unda numără timpul/ Eu mă
aflu în ape adânci/ În ochii mei se usucă sarea/ Tot ce se depune la fiecare
du-te vino/ Jumătate-i moarte, jumătate viaţăˮ.
O eliberare într-o fermecătoare curgere de poeme,
cărora Osman Bozkurt le adaugă mişcarea
ideatică de la teluric la astral, de la creat la increat, de la posibilul uman,
teluric, la transposibilul metafizic. O
plutire, o încîntare eliberatoare, una din cele mai mai pure disponibilizări
spirituale! Doar pronunţînd numele cărţii „Şoapta viselorˮ simţi cum eşti
cuprins de zborul către zonele eterate ale simţirii şi ale minţii. Opera
poetului Osman Bozkurt hașureaza existenţa unui filon poetic valoros, care a
reuşit să se impună atît în literatura din Turcia și România, cît şi pe
meridiane: „Privesc luna, în oglinzi îmi sângerează chipul/ Cerul, oraşul, am o
rană în inimă/ E noapte, drumu-i violet, în fiecare mărăcine o vrabie/ Sunt o
fiinţă ce-şi caută calea pe marginea hăului/ Nu ştiu ce cale să apuc,
direcţia-i necunoscută/ Sunt nepuntincios în povârnişul fără fund ˮ.
Poeme
din cartea „Șoapta viselor” de Osman Bozkurt
Zile
fără grai
Marea-i
precum o flamură legănată de vânt
Nu
mă gândesc la care uşă să sun
Ştiu
că toate uşile sunt ziduri
În
inima mea valurile-s tăcute precum uşile
M-am
ascuns în mine însumi
În
schimb apar la miezul nopţii
Au
crezut că voi muri n-am murit la margine de drum
Marea
îngheaţă tăcută eu îngheţ singur
De
unde să ştie ei că zilele-s o bâlbâială tăcută
Nimeni
n-ar înţelege că eu îngheţ în septembrie
Anii
mei se află între chepenguri
Tu
eşti în acelaşi oraş dar eu sunt fără tine
Ghiocelul
din Hiroșima
Mi
s-au descusut toate firele
Peste
tot sunt fără cusături acum
Pe
ţărm mi-a rămas jumătatea trupului
Acum
eu mă aflu în apele oceanului
Pleacă
de lângă mine, am înghiţit momeala
Nu
mă căuta în zadar nici în adâncul mării
Nici
deasupra apei precum un balon
Căci
mă aflu în tainice, neştiute locuri
Deacum,
pentru a găsi lucrul tainic
Acel
lucru de care ţi-am vorbit
Adică
jumătatea trupului meu
Trebuie
să mă afund în ape adânci
N-am
putut să fiu fasoliţa mărilor
Nici
delfinul, stăpânul apelor
Toate
gâzele mi-au fost maeştri
Eu
acum sunt printre târâtoare
Nu
sunt precum o joacă de copii
Când
toate părţile mi se vor cârpi
Să
ştiţi că eu, ghiocelul de Hiroşima
Voi
renaşte din nou
Pe-nserat
Ultima
suferinţă nu-i asemenea cu cele de nesuportat
E
ca şi cum ai aduna şi ai scădea pe cele neinteresante
Furtuna
din depărtări şi vântul deasupra noastră
Pot
fi asemenea când unul e rai iar celălalt iad!..
De
altfel nopţile-s întunecoase, zilele s-au scurtat
Un
miros de ars îmi gădilă nările c-an trecut
Revin
acum necazurile sau nostalgiile viitorului
Cine-i
acel om cu şorţul pătat de ulei mânecile suflecate
Neîncetat
cară apă ca să stingă focul stârnit
Fiecare
picătură de apă împrăştiată mi-a atins inima
Ce
mult seamănă treapta de jos a scării cu cea de sus
Departe
una de alta sunt treapta cea înaltă de cea joasă
Hei,
voi agenţi ai conştiinţei, ajunge, nu-mi forţaţi mintea!
De
vreţi, urcaţi treptele una câte una sau coborâţi
Nu
vreau să-mi pierd minţile pe-nserat…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu