SCOALA DUMNEZEIASCA - Sfantul Tihon
din Zadonsk
Vezi ca aceia care sunt
doritori de a învata artele, stiintele si întelepciunea lumeasca intra în scoli
si studiaza la dascali iscusiti, asculta îndrumarile acestora si iau aminte la
reguli, calauzindu-se de ele în faptele lor, caci altfel nu pot învata, daca nu
le savârsesc pe toate dupa povatuirile si legile date de catre dascali.
Asemenea si crestinilor – ucenicilor lui Hristos – li se cuvine sa se învete de
la Dânsul daca vor sa capete întelepciunea duhovniceasca si cereasca, asa dupa
cum Însusi El ne zice: „Învatati-va de la Mine” (Matei 11, 29), întrucât El
este Întelepciunea Ipostatica a lui Dumnezeu, „Cel Ce de la Dumnezeu S-a facut
pentru noi întelepciune” (1 Corinteni 1, 30), si trebuie ca ei sa fie cu
luare-aminte la preasfintele si preaadevaratele Sale dogme, învataturi s i legi
care ne sunt date în sfânta Sa Evanghelie – dumnezeiasca si cereasca scoala.
Din acestea învatam adevarata pocainta, credinta, smerenie, dragoste, rabdare,
blândete si multe altele, caci tocmai în ele sta întelepciunea crestineasca a
duhului, care este dispretuita si umilita înaintea lumii, însa preamarita
înaintea lui Dumnezeu. Învatatorii cei iscusiti, când ne vorbesc despre legile
stiintelor, ne arata si chipul în care se pot înfaptui acestea, caci legea în
sine, fara o pilda graitoare, putin folos aduce, sau aproape nici unul. Dorind
sa-i învete pe ucenicii lor, dascalii le si arata în fapta învatatura legii,
pentru ca ei, privind la regula si totodata la lucrare, mai bine sa deprinda a
savârsi acele lucruri. Asemenea, crestine, a facut si Hristos, Cerescul si
Preaînteleptul nostru Învatator. El nu ne-a înfatisat doar dogmele învataturi i
Sale ceresti, ci ne-a pus dinainte si chipurile ei, dupa cum ne si zice: „Pilda
v-am dat, ca si voi sa faceti asa cum am facut Eu cu voi” (Ioan 13, 15). Ne-a
învatat smerenia, rabdarea, dragostea, blândetea si toate celelalte virtuti si
a binevoit sa ni le arate prin fapte pe acestea, atunci când S-a smerit pentru
noi chiar si pâna la spalarea picioarelor ucenicilor (Ioan 13, 5); a rabdat si
a fost „ascultator pâna la moarte si înca moarte pe Cruce” (Filipeni 2, 8); i-a
iubit pe vrajmasii Lui si s-a rugat pentru ei: „Parinte, iarta-le lor!” (Luca
23, 34); si astfel ne-a înfatisat un chip viu si neprihanit al unei vieti
bineplacute lui Dumnezeu, în care sta adevarata întelepciune. Aceasta este
marea învatatura pe care ni se cuvine sa o deprindem de la Dascalul nostru
Hristos, daca voim a fi învataceii Lui, adica a fi crestini. Caci un crestin nu
este altceva decât ucenicul lui Hristos.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 146.
NEBUNIA DE PRET - Arhim. Sofronie
Saharov
Fiti nebuni, nebuni ca adevaratii
nevoitori! De ce nebuni? Pentru ca a fi crestin înseamna a trai în doua planuri
în acelasi timp: prezentul si vecinicia.
Arhimandritul Sofronie Saharov, Din
viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba
Iulia, 2011, p. 59.
ÎNTREG - Sfantul Ioan din Kronstadt
După cum în cea mai mica particula din
Trupul si Sângele lui Hristos se afla Hristos întreg, asemenea în fiecare gând
si cuvânt bun sta Hristos întreg.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 492
Dragii mei enoriași!
Biserica și Marea Unire(VII). Au
urmat zile de înălţătoare bucurie a întregii naţiuni româneşti, când armatele
române recucereau pas cu pas fiecare metru de pământ românesc, când aceleaşi armate au trecut victorioase
Carpaţii. Presa vremii şi scrierile memorialistice din acel timp vorbesc de
felul cum a fost primită armata română de populaţia locală, majoritar
românească din satele şi oraşele Transilvaniei. Puţine momente atât de înălţătoare
au fost date vreunui popor de-a lungul vremii!
Victoria Armatei române a fost
fructificată cu folos de românii de pretutindeni. Anul 1918 a fost an de hotar
în contextul marilor împliniri naţionale româneşti. Unirea cu Basarabia (aprilie
1918), Bucovina (octombrie 1918) şi cu Transilvania (1 dec. 1918) s-a împlinit.
Era un act pecetluit cu mii de jertfe
presărate pe câmpurile de luptă, cu mii de eroi aflaţi până astăzi în morminte
ştiute sau neştiute. La aceste jertfe de viaţă şi de sânge se adăuga lucrarea
mare a neamului românesc de pretutindeni. Am putea numi aici pe cei risipiţi
prin ţările europene şi chiar pe cei de peste ocean. Poporul român îşi dovedea în faţa lumii
maturitatea, forţa şi voinţa de a fi el însuşi, de a lupta până la jertfa
supremă pentru înfăptuirea marilor sale idealuri.
Românii din Transilvania nu s-au
lăsat mai prejos decât fraţii lor din Basarabia şi Bucovina. Anul 1918 a fost
hotărâtor. Acţiunile politice întreprinse de fruntaşii intelectualităţii
transilvănene reuniţi în Partidul Naţional Român au declanşat energii
prounioniste nebănuite în rândul populaţiei româneşti din Transilvania.
Ierarhii români, ortodocşi, cât şi greco-catolici, dintre care citez pe Ioan I.
Papp al Aradului, Miron Cristea al
Caransebeşului, Dimitrie Radu al Oradiei, Iuliu Hossu al Gherlei,
Valeriu-Traian Frenţiu al Lugojului şi-au dat completa adeziune pentru cauza
românească a unirii cu Ţara. Publicaţiile bisericeşti ale vremii, precum
„Telegraful Român” de la Sibiu, ,,Biserica şi Şcoala” de la Arad, ,,Foaia
Diecezană” de la Caransebeş, ,,Unirea” de la Blaj sau ,,Glasul Poporului” de la
Sibiu s-au alăturat cu toată puterea lor de convingere altor publicaţii
ardelene prounioniste şi au format opinia populară atât de necesară declanşării
actului propriu-zis al Unirii.
În toate localităţile Transilvaniei
şi Banatului au loc întruniri, adunări, manifestaţii, iar printre organizatorii
şi mentorii acestora sunt şi preoţii. Profesorii de teologie de la Sibiu,
clerici şi mireni, au avut un rol deosebit în pregătirea actului Unirii. La 1
Decembrie, toată populaţia românească a Transilvaniei era pregătită pentru
Unire. Istorica zi de la 1 Decembrie 1918 o dovedeşte cu prisosinţă. Din toate
satele şi oraşele Ardealului şi Banatului au venit la Alba Iulia delegaţi într-un
entuziasm de nedescris. Cu adeziuni şi semnături din partea obştilor care-i
delegaseră, reprezentanţii naţiei se
duceau la Alba Iulia să-şi mărturisească
crezul: noi vrem să fim una cu Ţara. Peste o sută de mii de români au fost
acolo. Erau înveşmântaţi cu haine naţionale, fluturau steaguri şi eşarfe
tricolore, cântau cântece patriotice, mobilizatoare. Ca un torent de ape veneau
din munţi şi din câmpii tineri şi bătrâni, bărbaţi şi femei, intelectuali şi
oameni simpli, având în fruntea lor preoţi cu cruci şi steaguri, călăuziţi toţi
de un singur ideal, de o singură bucurie: ctitoreau România Mare în acea zi de
sărbătoare supremă. În dimineaţa zilei de 1 Decembrie au bătut clopotele
tuturor bisericilor şi mânăstirilor din Transilvania şi Banat, vestind ziua
,,Învierii”, ziua ,,Unirii”. S-au ţinut cuvântări înflăcărate la Alba Iulia,
dar şi în satele şi oraşele Transilvaniei, astfel încât hotărârea de la Alba
Iulia era expresia voinţei unanime a întregii suflări româneşti din
Transilvania şi Banat. Intelectualitatea transilvăneană, cunoscătoare a
principiilor dreptului internaţional, consfinţea în Rezoluţia din 1 Decembrie 1918, pe baza
principiului autodeterminării popoarelor, unirea Transilvaniei cu România. La
citirea ei de către marele Vasile Goldiş, martorii oculari spun că s-a pornit
,,un uragan de aplauze, care a durat circa 10-15 minute. Fereastra fiind
deschisă, lumea de afară a auzit hotărârea pronunţată şi a izbucnit în chiote
de bucurie, care s-au transmis departe, până la ultimul om ce aştepta cu
sufletul la gură marea hotărâre…. Mulţi plângeau, alţii îngenuncheau şi,
înălţându-şi privirile şi mâinile spre cer rosteau rugăciuni atât de fierbinţi,
că trebuiau să se audă până la al şaptelea cer. Am înnebunit cu toţii,
năzărindu-ni-se că vedem în văzduh pe însuşi Mihai, Mircea, Ştefan, Avram
Iancu. Credeam în acea zi că şi sfinţii din cer poartă costume naţionale
româneşti, iar Dumnezeu haina albă a dreptăţii pentru toţi”. Episcopul
Aradului, Ioan I. Papp, trăgea
concluziile cuvenite la terminarea Marii Adunări: ,,Ne-am prezentat… in corpore
la această sărbătoare naţională ca să dăm probe învederate că ori de câte ori
se tractează despre soarta neamului românesc, clerul şi poporul credincios, ca
fii adevăraţi una sunt în cugete şi simţiri, sunt una în dorinţele şi
aspiraţiile naţionale”. Episcopul Miron Cristea al Caransebeşului, viitorul
patriarh, completa: ,,Nu putem şi nici nu avem lipsă să retezăm Carpaţii, căci
ei sunt şi trebuie să rămână şi în viitor inima românismului, dar simţesc că
astăzi, prin glasul unanim al mulţimii celei mari, vom deschide larg şi pentru
totdeauna porţile Carpaţilor, ca să poată pulsa prin arterele lor cea mai caldă
viaţă românească”. Din delegaţia care a prezentat regelui Ferdinand la
Bucureşti Hotărârea Adunării Naţionale din Alba Iulia au făcut parte şi
episcopii Miron Cristea şi Iuliu Hossu.
Hotărârea Adunării Naţionale de
la Alba Iulia avea să fie consfinţită la Conferinţa de Pace de la Trianon printr-un tratat internaţional recunoscut şi
parafat de toate statele europene participante, inclusiv de Ungaria.
Unirea de la 1918 trebuia
consolidată pe plan intern şi recunoscută pe plan internaţional. Nu peste tot
aveam prieteni. Un prim pas pentru consolidarea Unirii era unitatea bisericească.
Biserica Ortodoxă Română era împărţită în conformitate cu vechea configuraţie
politică. Mitropolitul primat Miron Cristea face eforturi susţinute pentru
unificarea religioasă. Are în jurul lui ierarhii din întreaga Românie, preoţii
şi credincioşii. Întrunirile care au loc în diferite oraşe ale ţării dovedesc
cu prisosinţă acest lucru. Prima întrunire a Sfântului Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române la care participau şi ierarhii din provinciile româneşti
alipite de curând Patriei - mamă s-a petrecut în 1919 la Bucureşti. În strânsă
colaborare cu autorităţile de stat, s-a formulat proiectul ,,Legii şi
Statutului de organizare a Bisericii Ortodoxe Române”, care va apare în 1925.
Prin aceasta se ridica instituţia la
nivel de Patriarhat. Punerea ei în aplicare s-a făcut în acelaşi an,
împlinindu-se astfel şi aspiraţia de veacuri a Bisericii noastre de a fi pe
deplin autocefală şi autonomă.
Unirea de la 1918 a fost împlinirea unor aspiraţii de
veacuri ale tuturor categoriilor sociale româneşti, de la simplu ţăran până la
omul politic. Că ea nu a rezistat prea mult în timp, faptul nu s-a datorat
dezbinărilor interne, ci raptului istoric Ribentrop-Molotov din 1940, când
iarăşi au fost smulse de la sânul Patriei-mamă provincii româneşti străvechi, precum
Basarabia şi Bucovina. Alte multe decenii aveau să rămână sub administraţie
străină, deşi, în realitate, conştiinţa apartenenţei de spaţiul românesc nu a
lipsit niciodată, iar dorinţa de reunificare a sălăşluit în sufletul românesc,
deşi nu a putut fi întotdeauna exprimată cu tărie. Abia evenimentele din 1989
care au bulversat Europa de Răsărit au făcut ca să renască speranţa că idealul
multimilenar al neamului românesc va avea condiţii prielnice să se împlinească.
Realităţile istorice erau însă destul de vitrege şi nu au permis reunificarea
politico-administrativă. S-a putut realiza însă, deşi parţial, reunificarea
religioasă. Ne referim la înfiinţarea Mitropoliei Basarabiei sub jurisdicţia
Patriarhiei Române, mitropolie la care au aderat numeroşi preoţi şi
credincioşi.
Unirea de la 1918 a fost o etapă
din istoria atât de zbuciumată a neamului românesc. Ea a dovedit că împlinirea
este posibilă. Aceasta ne dă speranţe pentru prezent şi pentru viitor.
*
Sfaturi părintești. Vom reda mai
jos câteva cuvinte ale Sfântului Cuv. Siluan Athonitul despre iubirea Maicii
Domnului pentru noi, oamenii:
,,Ah, dacă am şti cum iubeşte
Preasfânta Născătoare de Dumnezeu pe toţi cei ce păzesc poruncile lui Hristos
şi cât îi este de milă şi se întristează pentru cei ce nu se îndreaptă. Am
simţit acest lucru pe mine însumi. Nu mint, spun adevărul înaintea feţei lui
Dumnezeu, pe Care sufletul meu îl cunoaşte: cu duhul am cunoscut-o pe
Preacurata Fecioară. N-am văzut-o, dar Duhul Sfânt mi-a dat să o cunosc pe ea
şi iubirea ei pentru noi. Dacă n-ar fi fost milostivirea ei, eu aş fi pierit
demult, dar ea a vrut să mă cerceteze şi să mă lumineze să nu mai păcătuiesc.
Ea mi-a spus: „Nu-i frumos pentru mine să mă uit la tine să văd ce faci!”
Cuvintele ei erau plăcute, liniştite şi blânde, şi ele au lucrat asupra
sufletului meu. Au trecut de atunci mai mult de patruzeci de ani, dar sufletul
meu n-a putut uita aceste cuvinte dulci şi nu ştiu ce i-aş putea da în schimb
eu, păcătosul, pentru dragostea ei faţă de mine, necuratul, şi cum voi mulţumi
bunei şi milostivei Maici a Domnului.
Cu adevărat,
ea este ocrotitoarea noastră la Dumnezeu şi chiar şi numai numele ei bucură
sufletul. Or, tot cerul şi tot pământul se bucură de iubirea ei. Lucru minunat
şi neînţeles. Ea viază în Ceruri şi vede neîncetat slava lui Dumnezeu, dar nu
ne uită nici pe noi, sărmanii, şi acoperă cu milostivirea ei tot pământul şi
toate noroadele. Şi pe această Preacurată Maică a Sa Domnul ne-a dat-o nouă! Ea
este bucuria şi nădejdea noastră. Ea este Maica noastră după duh şi, ca om, e
aproape de noi după fire şi tot sufletul creştinesc e atras spre ea cu iubire.”
*
In memoriam: Dumitru Fărcașu. S-a
stins zilele acestea un mare Artist și un mare Om: Dumitru Fărcașu. Toți îl
știam de ani și ani de zile. Cele mai frumoase concerte de muzică populară erau
acelea în care îl vedeam pe Dumitru Fărcașu. Era artistul care scria istorie cu
taragotul lui. Cântecul lui Dumitru Fărcașu nu era numai muzică; era istorie,
filozofie, bucurie și durere, hohot de plâns și de râs, amintire și speranță,
înfrângere și victorie. Dar ce nu era! Numai când ascultam pe Gheorghe Zamfir sau pe Constantin
Gherghina sufletul îmi era atât de răscolit, iar izvorul lacrimilor se
descătușa. Cântecul lui Dumitru Fărcașu învia moșii și strămoșii, eroii
neamului căzuți pe câmpuri de luptă, știuți și neștiuți. Învia marii bărbați ai
neamului și faptele lor de sfântă aducere aminte.
Prin taragotul lui, Dumitru Fărcaș
cântă munții, dealurile și câmpiile, apele și vremile; plâng cei neplânși,
horesc îndrăgostiții. Zvâcnirile cântului său amintesc de suspinele mamelor
nemângâiate, bocind la mormântul sau la amintirea fiilor morți la hotare, ori
secerați de boli; amintesc de inimile încătușate de iubire, nevoite să se
despartă poate pentru totdeauna. Cântul lui Dumitru Fărcaș este mâna cu care
Dumnezeu mângâie pământul Maramureșului natal, al Transilvaniei, al Bihorului,
al Banatului, al Țării Românești, al Moldovei, al Dobrogei și al tuturor țărilor
din împărăția limbii române.
Cântecul lui Dumitru Fărcaș este
sărutul pe care Dumnezeu îl dă
sufletului românesc dintotdeauna, sufletului cel atât de încercat al
neamului românesc. Glasul taragotului devine glasul istoriei venit din adâncuri de vremi, care povestește despre fapte de
mărire ale marilor bărbați ai neamului, despre lupte grele, prin care ne-am
apărat hotarele. El are două altare, pe care le cântă și le adoră, le poartă în
inimă: ,,Țara mea și Draga mea”. Înțelegem noi bine mesajul acesta al lui
Dumitru Fărcaș? Acestea ar trebui să fie altarele dintotdeauna ale sufletului
românesc: Țara și Familia cu toate valorile lor.
Rapsodul este un bătrân al nației
sale, îndrăgostit de tot ce-i valoros în cultura și în arta românească. El a
străbătut lumea în lung și-n lat și pretutindeni a spus lumii cine suntem, de
unde venim, ce idealuri avem; le-a spus tuturor celor ce au vrut să-l asculte
cât de frumos este sufletul românesc, cât de măreață este România tainică, profundă,
România românilor adevărați. Dumitru Fărcaș a vorbit prin glasul taragotului
său românilor răspândiți pe toată fața pământului de casa părintească, de
căldura căminului părintesc, de poarta
și de masa de acasă, de hora din duminici și sărbători, de pâinea scoasă de
mama din cuptor, de merele și de nucile din grădină, de turmele de oi păscând
pe coastă, de ciobanul ce-și doinește dorul. Dumitru Fărcaș ne-a făcut pe toți
cei ce l-am ascultat ca pe-o liturghie, fie că am fost aici, fie peste mări și țări,
să-i mulțumim lui Dumnezeu că suntem români, că facem parte din acest popor și
din această țară. Ne-a alungat decepțiile și disperările, nemulțumirile și
frustrările și ne-a redat speranța, încrederea în viitor, bucuria de-a trăi.
Dumitru Fărcaș a fost străjerul de la
hotare, care a scris pe cer cu cântecul
său, ca să citească toți vrăjmașii, că peste acest neam nu se trece.
Dumitru Fărcaș a lăsat cu limbă de moarte să fie îngropat în grădina casei
părintești, la umbra nucului sub care și-a petrecut copilăria și să-i fie
învelit trupul și inima cu pământul de acasă, pe care l-a iubit și l-a sfințit
cu iubirea sa.
A plecat dintre noi, dar sufletul lui a rămas să ne cânte în continuare,
să ne redea nădejdea, și încrederea, curajul și puterea să supraviețuim, în
ciuda tuturor necazurilor, dușmăniilor, vremurilor și micimii omenești.
Dumnezeu să te ierte, Dumitru
Fărcașu, Român adevărat!
*
File de jurnal – 11 Mai 1982.
,,Sâmbătă am avut servicii în Malovăț. A avut parastas și Ioniță Bobaru(Ion
Luca), originar din Bârda. E un tip
deosebit, rezervat în relațiile cu consătenii, meditativ. I-a murit un copil de
20 de ani în urmă cu șapte ani. A început să critice stările actuale de lucruri
din țara noastră. Printre altele a spus: ,,Cum e posibil ca-n țara românească,
țara grâului și a belșugului, să ajungem pe punctul de a muri de foame?” A mai
zis și multe altele, deși am încercat să-l temperez. Am rămas foarte surprins,
când mi-a spus că un inginer i-a vorbit despre mine și despre o scrisoare
foarte veche, pe care aș fi descifrat-o eu. Probabil este vorba de inscripțiile
de Murfatlar-Basarabi. A insistat asupra convingerii sale că eu nu voi rămâne
în Malovăț, fiindcă mă ,,duce capul”.
Seara eram la poartă și lucram la
mașină. A trecut B. M. din Crăguești, socrul verișoarei mele Adrinuța, beat
criță. A oprit mașina și mi-a cerut de băut. Refuzând eu să-i împlinesc
dorința, m-a înjurat și mi-a spus că ,,porc să fiu, dacă eu ți-oi călca
vreodată pragul!” Mda! Mare pagubă!
Duminică am făcut slujbă la Bârda.
M-am dus apoi la Malovăț, unde am avut o nuntă (Ionașcu Ștefan) și un
botez(Curea). De acolo am plecat la Negrești, la nunta lui Negrescu Georgică.
Am lăsat mașina în Malovăț. E drum
forestier și cu mașina mea nu pot ajunge. M-am dus pe jos. Pădurea e verde, iar
păsările nu fac economie la cântat. Am ajuns cam târzior la nuntă. Nu era lume
multă. Georgică a primit numirea pe Parohia Husnicioara. Are vreo opt sate. O
poziție foarte nenorocită. Au venit la nuntă și vreo cincisprezece colegi de-ai
lui Georgică de la facultate. Au fost cuminți și liniștiți. Am stat cu familia
Pr. Iliescu Dumitru din Bobaița la masă. Au avut pregătire bună, dar carnea a
fost veche și, în parte, stricată. Tăiaseră vitele cu o săptămână înainte, de
teamă să nu le fie confiscate. Seara am ajuns la Malovăț cu familia Iliescu.
Mașina lor este un IMS și merge și pe drum forestier.
De luni până azi am pierdut timpul
după lemne. Când găsesc pădurarul, nu am mașină; când am mașină, nu găsesc
pădurarul. Când le am pe astea amândouă, nu am lemne corespunzătoare. Azi am
fost în pădure la Gârdan. Se lucrează intens la decopertare, pentru a exploata
apoi cărbune(turbă). E o jale să vezi jaful care s-a făcut în pădure! Se taie
fără milă , iar zeci de buldozere, tractoare și mașini sapă și cară pământul
aiurea. Bietele plante! Dacă ar putea, ar lua-o și ele la sănătoasa”(Va
urma).
*
Bunica și intelectualii. Am
găsit pe internet o poezie cu acest titlu, semnată de Pr. Sorin Croitoru, în
care se scoate în evidență credința puternică și nestrămutată a omului din popor
privind existența lui Dumnezeu și nebunia celor care își caută originile în
animale sau în alte bazaconii. O socotim interesantă și de actualitate. Iat-o:
,,Bunica nu avea cultură,
Nu studiase-așa, ca noi…
Se ,,cultivase"-n bătătură
Și la prășit de popușoi.
Nu, nu era analfabetă,
Dar nici școlită nu era.
Din Biblia îngălbenită
De multe ori ea ne citea.
Mi-o amintesc în nopți de vară,
Cum se ruga lui Dumnezeu
Privind spre stele, în grădină,
Și neștiind că sunt și eu.
Ea nu luase masterate,
Nici doctorate n-a luat,
Însă credea cu fermitate
În Cel ce lumea a creat.
Cum să-i fi spus bunicii mele,
Ce se ruga spre cer mereu,
Că bolta cea cu mii de stele
Nu-i opera lui Dumnezeu?!
Să fi-ndrăznit să-i zici bunicii,
În noaptea cu parfum de fân,
Că greierii și licuricii
Nu-L au pe Dumnezeu Stăpân?!
Nici n-ai fi terminat ideea,
Știu foarte bine ce îți spun:
Bunica mea, din clipa-aceea
Te-ar fi privit ca pe-un nebun.
Căci, după mintea ei vioaie,
Nimic nu-i fără autor:
Nici clăi de fân, nici mușuroaie,
Nici simpla urmă de tractor.
Să îi fi spus bunicii mele
Că soarele ascuns în nor,
Sau câmpul cel cu floricele,
Există fără Creator?!
Așa erau bătrânii noștri,
Crezând în Domnul Dumnezeu;
Strămoșii au crezut, bunicii,
Și mama mea credea, și eu.
Dar intelectualii lumii,
Cu diplome la școli de soi,
Mai caută și-acum dovada
Că ei se trag din maimuțoi.
Ei scurmă harnici prin țărână
Și caută bucăți de os,
Prin care vor să demonstreze
Că nu suntem ai lui Hristos.
Aceasta este marea luptă,
Vrăjmașul vrea prin rațiuni
Să ne lipsească de credința,
Ce-o moștenim de la străbuni.
Să nu-i lăsați să vă golească
De harul ce-l aveți în voi;
Rugați-vă să se-nmulțească,
Iar Duhul va veni șuvoi,
Căci Tatăl nostru ne iubește
Și nu ne lasă lui Satan.
Cu harul Său ne ocrotește,
Vrăjmașii se trudesc în van.
Pe cei ce pierd credința dreaptă
Și-ncep să-și râdă de strămoși,
O grea robie îi așteaptă,
Căci demonii nu sunt miloși.
Urcați, urcați în Arca Sfântă,
În casa Domnului Hristos.
Biserica pe val plutește,
În timp ce lumea merge-n jos.
Amin!
*
Ajutoare și donații: În această perioadă, parohia noastră a primit
câteva ajutoare și donații astfel: Doamna Butoi Denisa din Londra(Anglia),
fiică a satului Malovăț: 300 lei; Doamna Popescu Angela din Tr. Severin, fiică
a satului Malovăț: 200 lei; Domnul Iusuf Alin din Tr. Severin, fiu al satului
Bârda: 150 lei; Părintele Pr. Stoica Haralambie din Craiova: 135 lei; Domnul
Didici Dragoliub din Dupliana(Serbia), Domnul Paraschiv Vasile din București,
Părintele Pr. Gheorghe Croitoru din Mizil(PH), Doamna Filip Cornelia din Tr.
Severin, Domnul Borcilă Dumitru din Italia, fiu al satului Malovăț și Domnul
Gâdea Dumitru din Viena (Austria), fiu al satului Bârda: câte 100 lei; Doamna Avoc. Constantinescu Mihaela-Irina
din Tr. Severin, Doamna Clelia Ifrim din București, Doamna Suciu Aurelia din
Cluj-Napoca și Doamna Preda Emilia din Tr. Severin: câte 50 lei;
Domnul Ghilerdea Sevastian din
Malovăț a mai adăugat 50 lei pentru contribuția de cult, totalizând 150 lei;
Doamna Baltac Guța din Malovăț a achitat 50 lei pentru contribuția de cult.
Dumnezeu să le răsplătească tuturor!
*
În luna iulie am donat pâine
enoriașilor participanți la slujbă, astfel: 1 iul.(Bârda): 166 pâini; 8
iul.(Malovăț): 240 pâini; 15 iul.(Bârda): 155 pâini; 20 iul.(Bârda): 108 pini;
22 iul.(Malovăț): 178 pâini; 29 iul.(Bârda): 173 pâini. Așadar, în luna iulie
s-au donat 1.020 pâini.
Copiilor li s-au donat și ciocolate.
Totodată, în luna iulie am vândut
pâine credincioșilor la prețul de achiziție de 0,70 lei/buc., astfel: 1
iul.(Bârda): 634 pâini; 8 iul.(Malovăț):
160 pâini; 15 iul.(Bârda): 645 pâini; 20 iul.(Bârda): 192 pâini; 22
iul.(Malovăț): 222 pâini; 29 iul.(Bârda): 627 pâini. Așadar, în luna iulie s-au
vândut 2.480 pâini.
*
Plăți. În luna iulie am efectuat
câteva plăți mai mari, astfel: 2.500 lei brutăriei pentru cele 3.500 pâini din
luna iulie; 1.400 lei tipografiei pentru cărțile Studii și documente privind
Istoria României, vol. III, Banatul a preotului Dvs. și Ultima petală a Doamnei
Prof. Mariana Mocioiu; 577 lei impozit; 400 lei poștei pentru timbre; 190 lei
materiale pentru cișmeaua de la Bârda(robineți, cherestea, țeavă, vopsea); 100
lei transport cărți de la Craiova; 85 lei pentru colete și altele.
*
Lucrări la cimitir. Am început
demersurile formale privind racordarea cimitirului din Bârda la rețeaua de apă
a satului. Sperăm că în luna august să fie gata lucrarea. Locatarii de acolo
sunt destul de bătrâni și nu mai pot să se ducă departe să-și ia apă!
*
Excursii-pelerinaje.
► Miercuri, 25 Iulie, parohia noastră a organizat o excursie-pelerinaj la
Mânăstirea Orșova(MH), cu ocazia hramului. Au participat 20 enoriași din
Malovăț, Bârda și Tr. Severin la Sf. Liturghie oficiată de mai mulți ierarhi în
frunte cu Prea Sfințitul Episcop Nicodim.
Parohia a suportat cheltuielile de transport. Așadar, participarea a
fost gratuită. În afară de enoriașii care au mers cu autobuzul angajat de
parohie, au mai participat credincioși din Bârda și Malovăț, care s-au deplasat
cu mijloace proprii de transport. În ciuda căldurii toride, pelerinajul a fost
o reușită.
► Miercuri, 29 august, de ziua Tăierii Capului Sf. Ioan Botezătorul, parohia noastră organizează o excursie-pelerinaj la Mânăstirea Schitul Topolniței, cu ocazia
hramului. Parohia suportă cheltuielile
de transport, așadar
participarea e gratuită. Așteptăm înscrieri!
►La o dată încă nestabilită, parohia noastră
organizează o
excursie-pelerinaj pe următorul
itinerar: Bârda - Malovăț - Tr. Severin - Mânăstirea Gura Motrului(MH) - Strehaia (mânăstirea) - Craiova(orașul, mânăstirea
Jitianu, mânăstirea Coșuna, seminarul teologic)- Tr. Severin – Malovăț - Bârda.
Costul era de 25 lei/pers. Până la închiderea acestei ediții, s-au înscris 9
persoane.
*
Publicații. În această perioadă, preotul Dvs. a reușit să
mai publice câteva materiale, astfel:
,,Scrisoare pastorală” – 374, în
,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare(MM), 2018, 8 aug., ediție on –
line(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); ,,Scrisoare pastorală”
– 377, în ,,Observatorul”, Toronto(Canada), 2018, 4 aug., ediție
on-line(http://www.observatorul.com); pe blogul Domnului Ben Todică, directorul
postului de radio în limba română din Sydney(Australia), 2018, 28
iul.(http://bentodica.blogspot.com); în ,,Armonii Culturale”, Adjud(VN), 2018,
30 iul., ediție on-line(http://armoniiculturale.ro).
*
Zâmbete. ☺Ca să te lași de alcool, îți trebuie multă tărie ! ☺În fiecare zi
trec pe lângă Gara de Nord şi văd acolo o țigancă însărcinată. Mi-e aşa milă! De 2 ani stă să nască acolo biata de ea şi tot nu reuşeşte !… ☺Am fost de m-am spovedit! Câte amintiri plăcute! ☺Cu adâncă durere anunțăm dispariția dintre noi a celui ce a fost Doru
D. Muncă; ☺Numai în limba română poate fi întâlnit un asemenea grad de rudenie: mamă de bătaie soră cu moartea. ☺Bărbatul a fost creat înaintea
femeii, ca să apuce să spună și el câteva cuvinte fără să-l
întrerupă nimeni. ☺Femeia are suflet bun. Ea poate ierta bărbatului orice, chiar și când el n-are nici o vină.
*
Vârsta lui ,,De ce?” ,,- Când oi fi
eu bătlân, o să le povestesc nepoțeilor mei!” ,,- Lasă că am să te văd eu
atunci!” ,,- Nu mai mă vezi tu, tataie, atunci!” ,,- De ce?” ,,- Păi, tu
dispari!” ,,- Cum adică?” ,,- Așa cum dispar toți bătlânii: câte unu, câte
unu….!”
*
Botezuri. Cununii. Înmormântări. În
ziua de 28 iul. am oficiat Taina Sfântului Botez pentru Gâdea Elena, fiica
Domnului Gâdea Dumitru și a Doamnei Gâdea Ana-Maria din Viena(Austria), iar în
ziua de 29 iul. pentru Borugă Patrisia-Maria, fiica Domnului Borugă
Vasile-Cosmin și a Doamnei Borugă Andreea – Gabriela din Malovăț. Să le
trăiască! În ziua de 28 iul. am oficiat Taina Sfintei Cununii pentru Domnul
Gâdea Dumitru și Doamna Gâdea Ana-Maria din Viena(Austria), cât și pentru
Domnul Nicolescu Gheorghe – Cornel din Sfodea și Domnișoara Boescu
Mihaela-Lavinia din Tr. Severin, iar în ziua de 29 iul. pentru Domnul Luca
Dumitru din Bârda și Doamna Băloi Mihaela-Adelina din București. Dumnezeu să le ajute! În ziua de 20 iul. am
oficiat slujba înmormântării pentru
Ghinea Luminița(40 ani) din Malovăț. Dumnezeu s-o ierte!
*
Program. În cursul lunii august avem următorul
program de slujbe:4 Aug.(Bârda-Malovăț); 5 Aug.(Malovăț); 6 Aug.(Malovăț); 10
Aug.(spovedit și împărtășit în Bârda, la biserică și în sat); 11
Aug.(Bârda-Malovăț); 12 Aug.(Bârda); 13 Aug.(spovedit și împărtășit în Malovăț
adulții, la biserică și în sat); 14 Aug. (spovedit și împărtășit copiii în
Malovăț); 15 Aug.(slujbă la Bârda; pomeniri la Malovăț, la ora 12); 18
Aug.(Bârda-Malovăț); 19 Aug.(Malovăț); 25 Aug.(Bârda – Malovăț); 26
Aug.(Bârda); 29 Aug.(Schitul Topolnița). În restul timpului, la orice oră din
zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la școală, la
telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa de e-mail:
stanciulescubarda@gmail.com. Sănătate, pace și bucurii!
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu