sâmbătă, 31 mai 2025

Parohiei Malovăţ-Mehedinţi - Scrisoare pastorală nr. 541

 



 Scrisoare pastorală

   Foaie periodică, gratuită  a Parohiei Malovăţ-Mehedinţi

Anul XXV(2025),  nr. 541(1 –15 Mai)

 

      Dragii mei enoriași! Hristos a înviat!

              Între Mithra şi Hristos.  În una din zilele trecute, ascultam o emisiune la postul de radio ,,România-Cultural”.  Un românaş de-al nostru stabilit într-o ţară nordică îşi prezenta o  teză de doctorat, pe care o realizase şi o susţinuse de curând în străinătate. Teza fusese apreciată şi notată cu calificativul maxim. În teză era tratată tema cultului lui Mithra la români. Facem precizarea că Mithra a fost o zeitate cinstită în cadrul unui cult necreştin în spaţiul  sud-est european în primele veacuri ale mileniului întâi. Românul de care vorbeam făcea o serie de afirmaţii mai mult decât aberante, revoltătoare chiar. Două dintre ele ar fi destul să ilustreze acest lucru. Susţinea sus şi tare că religia creştină a fost impusă de către autorităţile politice româneşti poporului român începând din secolul al XIV-lea, odată cu înfiinţarea statelor româneşti. Până atunci românii ar fi avut religia lui Mithra, respectiv cultul mithraic.

              O gogomănie mai mare decât asta nici că se putea afirma.  Oare, românul nostru nu auzise el că aici a propoveduit  Evanghelia unul dintre primii Apostoli ai Mântuitorului, respectiv Sfântul Apostol Andrei în secolul I?  Oare, n-a auzit stimabilul de sutele de martiri creştini din secolele I-XIV, care şi-au dat viaţa pentru că L-au mărturisit pe Hristos, pentru că au recunoscut că sunt creştini şi nu şi-au lepădat credinţa în ciuda tuturor persecuţiilor? Nu auzise, oare, stimabilul de nenumăratele urme de biserici şi mânăstiri datând dinainte de formarea statelor româneşti descoperite de arheologi pe teritoriul românesc? N-a citit istoriile vechi, mărturiile cronicarilor străini despre creştinismul nord-dunărean şi reprezentanţii lui de seamă? N-a aflat că la sinodul I de la Niceea din 325 a fost prezentă o delegaţie a creştinilor din părţile noastre în frunte cu un episcop? N-a  auzit onorabilul de marii scriitori străromâni, profund creştini, precum Niceta de Remesiana, care au trăit şi şi-au scris opera în părţile noastre? N-a auzit de călugărul Dionisie cel Mic sau Exiguul,  român de-al nostru, care a inventat calendarul, pe care azi îl utilizează toate popoarele? Sau despre acelaşi Dionisie, care a tradus pentru prima dată canoanele sinoadelor răsăritene în limba latină, fiind socotit fondatorul dreptului canonic occidental? N-a auzit el de episcopiile şi mitropoliile înfiinţate de bizantini, care aveau în subordinea lor spaţiul şi creştinii din nordul Dunării?  Multe alte întrebări de acest gen aş mai fi avut de pus acelui domn ,,doctor”.

            A doua dintre gogomăniile spuse de stimabilul era aceea că toate colindele noastre româneşti nu sunt altceva decât cântări de cult mithraic. O prostie mai mare decât asta nici că se putea! Oricine ar cerceta colindele noastre, ar putea vedea cu uşurinţă că peste 90% din ele au conţinut creştin. Am putea spune că ele sunt o adevărată Biblie versificată. Că există şi colinde cu conţinut istoric, social, moralizator etc., e foarte adevărat, dar toate sunt în spiritul învăţăturii creştine, adânc înrădăcinate în conştiinţa poporului român, creatorul acestor nestemate.

              E foarte adevărat, că în folclorul românesc se mai găsesc reminiscenţe ale unor vechi religii care au existat înainte de apariţia creştinismului. Acestea sunt foarte importante, pentru că ele vorbesc despre vechimea şi continuitatea neîntreruptă a poporului român pe aceste locuri. Sunt adevărate relicve de arheologie spirituală. Cu ani în urmă am cules folclor din nordul judeţului Mehedinţi. Numeroase materiale au privit Cântecul Zorilor. E vorba de bocetele sub formă de versuri cântate la înmormântări. Sunt nişte creaţii extraordinare. Ei bine, într-un astfel de bocet am găsit un element interesant. Se spunea acolo că Mântuitorul Iisus Hristos umblă călare pe cal mohorât şi adună de la porţi sufletele celor morţi spre a le duce în lumea de dincolo. Nicăieri în Sfintele Evanghelii şi în învăţătura noastră creştină Mântuitorul nu apare călare pe cal şi nu are acest rol de a transporta sufletele morţilor dintr-o lume în altă lume. Am înaintat ipoteza că e vorba de o reminiscenţă a cultului Cavalerului Trac, o zeitate care a fost cinstită în părţile noastre prin secolul IV. Iată, că o frântură din acea religie s-a păstrat în cântecul nostru funebru, dar a fost creştinată de către autorul anonim. În felul acesta putem să vorbim de fărâme ale religiilor vechi necreştine păstrate în folclorul şi etnologia românească, dar nicidecum că acestea au predominat la români până în secolul al XIV-lea, când noi am fi fost creştinaţi.

         Gogomăniile spuse pe post de acel ,,doctor” mi-au lăsat un gust amar. Ascultându-l, mi s-a zămislit în minte imaginea unui copil, care strigă după mamă-sa că este curvă, încurajat de râsul şi aplauzele derbedeilor de pe marginea drumului.


*

Hristos a înviat! Redăm mai jos o poezie cu acest titlu semnată de Domnul Mircea Dorin Istrate. Sperăm să vă placă!

 


Hristos a Înviat! Au spus cu bucurie

Din adâncimi de suflet smerite neamuri toate,

Știind că pentru-a noastră promisă mântuire

EL însfințit-a crucea, ne spele de păcate.

 

Născut dintr-o Fecioară, al Domnului trimis

Venit a fost în lume ne-arate dreapta cale,

Povețe să ne deie, ca raiul cel promis

Să-l merităm la urmă, cu toate ale sale.

 

Și-n cele ce făcut-a în viața-i pământeană

Credința EL a pus-o la toate temelie,

Ca noi să știm de-a pururi, ca leac la orice

                                                             rană

Aceasta e și fi-va, de-acum până-n vecie.

 

Că toate celelalte, minciuna și trădarea,

Trufia, lașitatea, necinstea de pe lume,

Înalță pentr-o clipă averea și mărirea

La cela care fi-va vremelnic, doar un nume.

 

De viața am trăit-o în bună rânduială

În dragoste și-n cinste cu sufletul curat,

La dreapta judecată al nostru nume dară

Va veșnici   în raiul, de-atâtea lăudat.

 

Urmați-i așadară porunca pentru care

EL, Jertfitorul nostru, atâtea-pătimit,

Din moarte către viață urcat-a ce-a cărare

Ca-n noi să reînvie, de-acum pân-la sfârșit


*


   Obiceiuri de Paști(II)(Continuare din numărul trecut). Din textul ce ni l-a încredințat cu câtva timp în urmă Domnul  Prof. Univ. Dr. Theodore Bucur din  Douai(Franţa), mai redăm un fragment:  ,,După slujba de la miezul nopţii de Paşti(la sfârşitul căreia, la ortodocşi, se înconjoară biserica pe ritm de cântece religioase şi cu lumânări aprinse în mână), lumea se strânge pentru a lua ,,Paşti”, distribuite de angajaţii bisericii/mânăstirii: cuburi de prescură înmuiate în vin sfinţit de preot. Odată ajunşi acasă, stăpânul casei distribuie ,,Pasti” fiecărui membru al familiei, pe inima goală, după un ritual precis: cel care primeşte, rosteşte ,,– Hristos a-nviat!” la care stăpânul casei îi serveşte ,,Paşti” cu replica ,,– Adevărat ca-nviat!” Doar după ce toţi din familie(şi invitaţii eventuali) au luat ,,Paști”, toată lumea se poate aşeza la masă. Se începe cu rugăciunea Tatăl nostru rostită în general de tată sau de persoana cea mai în vârstă, urmată de ritualul ciocnitului ouălelor, alese de fiecare comesean din coș. Ouăle se ciocnesc în părțile mai alungite. Cel care ține oul rostește : – Hristos a-nviat ! iar celălalt lovește sec, replicând : – Adevărat ca-nviat ! În general, rămâne un singur învingător la masă, adică unul cu oul nevătămat, deci în imposibilitate de a-l gusta, doar dacă i se dă un alt ou pe care-l sparge singur. Se decojesc ouăle, se mănâncă cu cozonac, ridichi, ceapă verde, slănină, telemea, măsline, șuncă, drob de miel (făcut din măruntaie de miel cu multă verdeață). După ciorbă se servește friptură de miel, vin și deserturi, îndeosebi prăjituri realizate de amfitrioana casei, ajutată de fetele sale. În Ardeal, în a 2-a, a 3-a și chiar în a 4-a zi de Paști, tinerii se perindă din casă în casă, pe la colege de școală/muncă și mai ales pe la fetele îndrăgite, pentru a le ,,uda” cu parfum sau cu apă de colonie. Este un bun pretext de a face cunoștință (dat fiindcă viața cotidiană și timiditatea sunt obstacole firești unei interpelări spontane), de a conversa, de a se veseli. Odată ajuns la ușă, tânărul întreabă : “– Voie la udat?” La afirmativ, el pronunță, adresându-se părinților fetei, o poezie de genul : “- Am auzit c-aveți un trandafir frumos, și-am venit să-l ud să nu se vestejească, mulți ani să trăiască!” În timpul acesta stropește fata, în creștet sau pe decolteu, cu parfum. În semn de recunoștință, gazda invită tânărul la masă, la un pahar de băutură și o prăjitură, iar câteodată, în funcție de ora sau de considerația de care se bucură tânărul, chiar la masă (cozonac, ouă roșii, aperitive, ciorbă, drob și friptură de miel, uneori sărmăluțe și prăjituri de casă, ceea ce semnifică o mare considerație, încredere și intimitate din partea gazdelor). Înainte de a părăsi gazda, i se oferea tânărului, spre alegere, un ou roșu sau vopsit de fată. Prichindeilor li se dădeau ouă și bani. Este un adevărat spectacol să-i vezi pe puștani, cum își etalează bățos, ca un trofeu, pungile pline cu ouă adunate după ,,cuceririle” matinale, cum își numără banii adunați, se iau la întrecere la ciocnit ouă sau la aruncatul cu monezi și ouă la țintă: în cazul în care moneda pătrunde în ou, traversând coaja, oul aparține învingătorului; dacă nu, moneda este recuperată de proprietarul oului. În majoritatea satelor udatul se practica spontan și în grup, cu găleata, pe la fântâni situate în vadul satului.

În unele sate săsești, în noaptea de Paști, există obiceiul plantării unui mesteacăn de către tineri în curtea/grădina fetei pe care o simpatizează sau o îndrăgesc. Cu cât dragostea ce i-o poartă fetei este mai arzătoare, cu atât mesteacănul trebuie să fie mai vânjos. Sunt fete frumoase, care au privilegiul să descopere dimineața mai mulți mesteceni plantați de tineri concurenți. Dar ce lecție de ecologie, când fetele mai urâțele sau fără ,,căutare” află în curtea lor dimineața o întreagă pădure de mesteceni, încropită cu trudă noaptea de tatăl/frații ei pentru a ,,spăla rușinea” familiei. Oricum, sărbătorile de Paște ortodox sau Paști la catolici și protestanți sunt o ocazie neprețuită de bucurie, sub razele de soare din ce în ce mai blânde, zile în care oamenii merg cu plăcere la biserică. Această sărbătoare strămoșească a devenit treptat un pretext de schimbare a garderobei, de înlocuire a încălțărilor obișnuite cu papuci negri de lac. Ți-e mai mare dragul să-i vezi pe oameni zâmbind, ca și când ar anunța primăvara, pe vecinii cei mai ursuzi vorbindu-și cu respect, pe copii alergând și zbenguindu-se pe ulițele măturate și proaspăt udate pentru a îndepărta colbul, pe fete rimelate și rujate, frumos coafate cu fundițe în păr, cu fuste colorate și cu flori în mână: zambile puternic mirositoare, lăcrămioare sau lalele și mai ales liliac(numit boroștean în Ardeal, dacă-i vorba de liliac sălbatic).

         În literatură. Ouăle de Paști au inspirat creația fecundă a multor scriitori și poeți autohtoni. Mă opresc doar la poezia hazlie La Paști a lui George Topârceanu :

 

,,Astăzi în sufragerie,


Dormitau pe-o farfurie,

Necăjite și mânjite,

Zece ouă înroșite.

 

Un ou alb, abia ouat,

Cu mirare le-a-ntrebat :

– Nu vă ninge, nu vă plouă,

Ce vă este, frățioare, ce vă doare ?

 

Stați gătite-n haină nouă,

Parcă, Dumnezeu ca să mă ierte,

N-ați fi ouă … – Suntem fierte !

Zice-un ou rotund și fraise,

 

Lângă pască cu orez.

Și, schimbându-și brusc alura,

Toate-au început cu gura :

– Pân’ la urmă tot nu scap !

 

Ne gătește de paradă.

– Ne ciocnește cap în cap,

Și ne zvârle coaja-n stradă …

– Ce rușine, ce dezastru !

 

Preferam să fiu omlet.

– Eu, de m-ar fi dat la cloșcă,

Aș fi scos un pui albastru …

– Și eu, unul violet …

 

– Eu, mai bine-ar fi să tac :

Așa galben sunt, că-mi vine,

Să-mi închipui că pe mine,

M-a ouat un  cozonac ! …”


*

,,S. O. S.” pentru vremea noastră. Un text extraordinar, semnat de Doamna Judecător Adriana Stoicescu, ar trebui să ne dea de gândit fiecăruia dintre noi și tuturor laolaltă:

,,Marea dramă a omenirii nu este nici covidul și nici ciuma.

Nu este nici HIV și nici măcar un război.

Toate sunt depășite, ca intensitate și consecințe, de imensa, fabuloasa, de nepătruns prostie.

Oamenii devin, pe zi ce trece, mai proști.

Nu ne tâmpim pentru că mâncăm soia sau, dimpotrivă, prea multă carne, ci pentru că am aruncat toată înțelepciunea omenirii la gunoi apoi i-am dat foc, nu de alta, dar trebuie să salvăm planeta.

Nu o vom salva. Suntem prea mulți și, desigur, prea proști; cât timp nu ne putem salva pe noi înșine, cum am putea avea grijă de biata planetă.

E incredibil cum prostia a devenit pandemică, reușind să distrugă în câțiva anișori tot ce a clădit și creat omul mai de preț.

Generația decrețeilor, cea care a crezut că poate schimba lumea din temelii, cu Dumnezeu alături, va pleca în curând, lăsând în urma sa un ultim și de neacoperit gol.

Suntem ultimii care am devorat, ascunși sub plapumă, furând lumină de la o lanternă prăpădită, cărțile copilăriei.

Cu foi rupte de atâtea recitiri, știam pe de rost pasaje întregi din La Medeleni și, deși nu era cazul, replicile lui Scarlett…

Suntem ultimii care am scos din minți străzi întregi cu strigăte de ,,nenea, ne dați mingea” și ,,tanti mama lui Arpi, vine Arpi jos?” cu joaca până noaptea târziu, când acasă ne aștepta fie o scatoalcă, fie o urecheală, dar, inevitabil, căldura insuportabilă a locuințelor devenite, în toiul vacanței de vară, adevărate cuptoare că, de, nu știam nimic de reabilitare..

Plecăm încet și, odată cu noi, dispare acel ,,sărumânaaaaa” aruncat cu putere oricărui cetățean întâlnit pe scara blocului, cunoscut sau nu. Azi e suficient să arunci un ,,bună” din vârful buzelor țuguiate, cu ochii dați artistic pesta cap, în genul ,,ce favoare îți fac, bro…”

Pleacă în curând generația ce asculta, alături de părinți, ascunși în colțul bucătăriei, ,,Europa liberă” cu urechea lipită de un radio prăpădit, ce hârâia ca un bolnav tbc ist, înțelegând, pe cât se putea, că trăia într-un non sens care azi (ce oroare) începe să pară, de-a dreptul frecventabil.

Am fost copiii deprinși cu respectul, maturizați înainte de vreme, aruncați în apă fără să știm să înotăm, că ,,doar așa poți răzbi”, auzeam țipând de pe marginea bazinului…

Am fost adolescentele leșinate de emoție că ne-am pupat la reuniune cu vreun drăguț cu un an mai mare, sperând în taină la un dans mai lent, feriți eventual de ochii lui dirigu…

Mi-e tot mai greu să înțeleg lumea în care trăiesc și pun asta pe seama faptului că azi cartea a devenit un moft penibil și demn de dispreț.

Că a fi educat și cu un minim de cărți citite este doar o manifestare a unei slăbiciuni, în mințile netede ale celor care decid soarta lumii.

Am devenit o adunătură de bipezi cu ochii țintiți în niște aparate obsedante, care fac dovada statutului social.

Am devenit niște biete marionete ale unor indivizi la fel de proști precum cei care, cândva, erau trecuți în clasa a cincea doar de milă.

Planeta întreagă este condusă de cei care nici să copieze corect nu erau în stare.

Iar noi suntem în top…

Și asta pentru că nu ne pasă de nimic.

Nu ne pasă de mizeria din jurul nostru pentru că nu ne pasă de mizeria din noi.

Devenim din ce în ce mai limitați, sfârșind, probabil, prin a emite sunete guturale, așteptând răspunsul din telefon.

Vom deveni maimuțe ce știu să tasteze.

Pe măsura ce prostia se înscăunează, transformăm în bășcălie tot.

Pentru că nu mai citim, ne lăsăm influențați de indivizi fundamental idioți, dar care știu să mintă și să fie vocali, să ne promită ultimul telefon sau cea mai bună variantă de laptop.

Am ajuns mult mai jos decât votanții pentru o găleată de plastic și pentru asta nu e Europa de vină.

Ne batem joc de țara asta zi de zi, de trecut și de oamenii care au murit ca noi să putem să ne îndopăm cu pizza și Coca Cola.

Viața se reduce la cât mâncăm, ce mașină cumpărăm, în ce zonă a globului ne pozăm pentru a muri de invidie vecinul de la parter.

Vom pleca și odată cu noi va pleca generația care asculta Pink Floyd și Led Zeppelin, dar dădea iama și la filarmonică și operă, îmbrăcați la patru ace, cu muieri ce arătau și se comportau ca niște doamne, cu bărbați cel puțin încălțați corect.

Se vor duce, în curând, ultimele bastioane ale simplității și firescului.

Lăsăm lumea pe mâna celor care au, totuși, un scop comun.

Viața fără Dumnezeu!”

*

       Oaia lui Dumnezeu.   La Sfodea trăia o familie de oameni  simpli, dar foarte deosebiţi între ei. Maria era o femeie credincioasă, care nu lipsea niciodată de la biserică în duminici şi sărbători, indiferent dacă era slujba la Sfodea sau la Balta. Ea se angajase să asigure prescurile necesare pentru Sfânta Liturghie şi părintele se îngrijea ca la câteva luni să-i dea câte un sac de făină pentru aceasta. Maria îşi făcea cu regularitate rugăciunile, ţinea posturile cu sfinţenie şi ducea o viaţă de adevărată femeie creştină. Ion era mai lumesc. ,,Uita” întotdeauna că este zi de post sau sărbătoare, ,,uita” întotdeauna că este slujbă la biserică, la mânie înjura şi drăcuia de trosneau încheieturile cerului; era unul din obişnuiţii cârciumii şi, din când în când, mai sărea şi gardurile încoaci şi încolo.

         Într-o sâmbătă seara au venit copiii cu vitele de la câmp, dar, ajunşi acasă, au observat că le lipseşte o oaie. Imediat Ion a dat alarma. A mobilizat pe toţi ai casei, a chemat vecinii şi alţi vreo câţiva şi au plecat după oaie. Maria i-a spus: 

         ,,-Ioane, eu nu pot să merg! Mâine este slujbă la Balta şi eu trebuie să fac prescurile. Altcineva nu le face şi eu nu-l pot lăsa pe părintele fără prescuri şi să nu poată face slujbă! Eu zic să nu te alarmezi, că are Dumnezeu grijă şi de oaia noastră!”

         Atât i-a trebuit lui Ion. O  rafală de înjurături a lansat asupra femeii sale şi a plecat după ceilalţi. Au căutat până târziu în noapte, dar n-au găsit-o.

         Dimineaţa, Maria a plecat dis-de-dimineaţă spre biserica de la Balta cu cele cinci prescuri într-un coşuleţ de nuiele, iar Ion a plecat aiurea să caute oaia cu copiii. N-a uitat însă ca să mai sloboadă încă o rafală de înjurături la adresa soţiei. Pe la prânzul cel bun, Maria s-a întors de la biserică şi a pus masa. A venit şi Ion din pădure cu o falcă în cer şi cu alta în pământ, supărat şi obosit şi iarăşi a luat-o la înjurături pe Maria. Ea tăcea şi-şi vedea liniştită de treabă. Când el s-a mai potolit, i-a spus iarăşi:

         ,,- Lasă, Ioane, că ne dă Dumnezeu oaia înapoi! Ştie El unde este oaia noastră!”

         Lui Ion îi venea să înnebunească,  auzind-o cu câtă linişte şi siguranţă vorbeşte. Destul umblase el şi nu găsise oaia, nici vie, nici moartă.

         După ce au mâncat, Ion s-a culcat. Maria a luat-o prin grădină, fără să ştie nici ea încotro vrea să meargă. La un moment dat a auzit o oaie zbierând înfundat. S-a uitat în toate părţile şi a priceput. Într-un colţ al grădinii era  groapa în care astâmpăraseră var pentru casă. Varniţa rămăsese o groapă uitată, peste care crescuseră rugii an de an. Oaia ajunsese acolo, mâncase frunze de rugi şi la un moment dat căzuse în groapă. Cu cât încercase să scape din capcană, cu atât se înfăşurase în rugi. Maria a văzut-o, a zâmbit fericită, s-a închinat şi în sinea ei I-a mulţumit lui Dumnezeu, apoi s-a dus acasă. L-a trezit pe Ion şi i-a spus:

         ,,- Ioane, du-te şi ia oaia din varniţă! Ţi-am spus eu că ne-o dă Dumnezeu înapoi, nu ne lasă El să avem pagubă! Apoi, Ioane, de acu’ să n-o mai dai răului, că asta-i oaia lui Dumnezeu, să ştii!”

         Peste tot căutase Ion, numai în varniţă nu. A plecat ruşinat şi poate a înţeles şi el că nimic nu trebuie să facă fără Dumnezeu.

*

Ajutoare și donații. În această perioadă am primit câteva ajutoare și donații, astfel:  Domnul Hermeneanu Vasile din Constanța: 320 lei;  Domnul Cazacu Ion din Galați: 300 lei; Doamna Mârza Simona din București, fiică a satului Malovăț: 270 lei;  Doamna Elisabeta Leferenz din Nürnberg(Germania): 245 lei; Doamna Luca Marieta și Domnul Tătucu Grigore din Malovăț: câte 200 lei; Doamna Drăgan Liliana din București: 110 lei; Doamna Rolea Violeta din București, fiică a satului Bârda, Doamna Leonte Daniela  din Buzău, Domnul Hurduc Constantin din Tr. Severin, fiu al satului Malovăț, Doamna Caragea Veronica din Tr. Severin: câte 100 lei.

Pentru sinistrați a mai donat: Doamna Giurescu Lucreția din Malovăț: 100 lei și alții sume mai mici.

Dumnezeu să le răsplătească tuturor!

*

Firma ,,Scand” din Tr. Severin a reparat cele trei aparate de condiționat aerul ale Azilului de la Vânjuleț. Le-am dus înapoi la azil și un specialist s-a deplasat la fața locului, a  montat aparatele respective și  le-a pus în funcțiune. O persoană care nu vrea să i se știe numele a achitat costul lucrării în valoare de 2.100 lei. Dumnezeu să-i răsplătească!

*

Publicații. În această perioadă, preotul Dvs.  a reușit să mai publice câteva materiale, astfel: ,,Scrisoare pastorală” – 538, în ,,Observatorul”, Toronto-Canada, 13 apr. 2025, ediție și on-line(https://www.observatorul.com);  ,,Scrisoare pastorală” – 540, în ,,Moara lui Gelu”, Baia Mare, 17 mai 2025, ediție on-line(https://moaraluigelu.blogspot.com); în ,,Magazin critic”, Tg. Jiu, 18 mai 2025,  ediție și on-line(https://magazincritic.ro); în ,,Armonii culturale”, Adjud, 19 mai 2025, ediție și on-line(https://armoniiculturale.ro); în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare, 19 mai 2025, ediție și online (https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com).

*

Excursii. Parohia noastră organizează pe 5 iunie o excursie pe următorul traseu: Bârda-Malovăț-Tr. Severin-Mănăstirea Vodița – Orșova (Mănăstirile ,,Sf. Ana” și Mraconia), Valea Dunării – Mănăstirea Nera – Moldova Nouă – Oravița – Mănăstirea Călugăra – Munții Banatului – Bozovici – Mănăstirea Putna – Cascada Bilgăr – Orșova – Tr. Severin – Malovăț – Bârda. Excursia costă 80 lei/persoană. Așteptăm înscrieri.

*

            Zâmbete. ☺În sala de operații, asistenta, alarmată, îi spune medicului: ,,- Domnule Doctor, totu-i pregătit pentru operație, dar bolnavul a dispărut!” ,,- Nu-i nimic, zice medicul calm, începem și fără el!” ☺,,- Domnule Doctor, mă doare capul când mă dau jos din pat!” ,,- Încercați să coborâți întâi picioarele!”☺Pacientul: ,,- Doctore, mi-e frică! E prima mea operaţie!” ,,- Nu vă neliniştiţi! Și eu sunt tot la prima...!”  ☺Pacientul: ,,Domnule Doctor, am început să-mi pierd părul! Ce pot să fac?” Doctorul: ,,- Puneți-l într-o pungă!”☺ ,,- De ce, în timpul operaţiilor, chirurgii poartă mănuşi de cauciuc?” ,,- Ca să nu rămână amprente!” Pacientul: ,,- Credeţi că operaţia asta e absolut necesară? O să mă coste cam mult, se pare...!” Chirurgul: ,,- Preferaţi cheltuielile de înmormântare ?...” Pacientul: ,,- Nu, nu, dar n-aş vrea să le plătesc pe amândouă!...”☺,,- Domnule Doctor, mă doare rău spatele, când mă trezesc dimineața!” ,,- Atunci treziți-vă după-amiază!”

*

Licitație. În ziua de duminică, 1 iunie, ora 11, în incinta bisericii de la Bârda, va avea loc licitația publică pentru anul 2025 a următoarelor terenuri ale bisericii: curtea bisericii, cimitirul din Bârda, Dealul Corbului, Bucium, Govăra; în ziua de duminică, 8 iunie, ora 11, în incinta bisericii de la Malovăț, va avea loc licitația publică pentru anul 2025 a următoarelor terenuri ale bisericii: curtea bisericii din Malovăț, cimitirul  din Malovăț, Ogașul Barbului.

*

Botezuri. Înmormântări. În ziua de 3 Mai am oficiat Taina Sf. Botez pentru Cârjoi Patrik-Andrei, fiul Domnului Cârjoi Cosmin-Gabriel și al Doamnei Cârjoi Mădălina-Gheorghița din Tr. Severin. Să le trăiască! În ziua de 10 Mai am oficiat slujba înmormântării pentru Iordache Mihai(93 ani) din Malovăț. Dumnezeu să-l ierte!

*

Anunț. Cineva are purcei de vânzare. Cei interesați pot lua informații de la preot.

*

Program. În cursul lunii Iunie avem următorul program de slujbe: 1 Iunie(Bârda); 7  Iun(Bârda-Malovăț); 8 Iun.( Pomeniri la Bârda, la ora 7; slujbă la Malovăț); 9 Iun.(Malovăț-Bârda); 14 Iun.(Malovăț-Bârda); 15 Iun.(Bârda); 21 Iun.(Bârda-Malovăț); 22 Iun.(Malovăț);  24 Iun. (pomeniri la Bârda, la ora 7; slujbă la Malovăț); 28 Iun.(Bârda-Malovăț); 29 Iun.(slujbă la Bârda; pomeniri la Malovăț, la ora 1 Pomeniri la Bârda, la ora 7; slujbă la Malovăț   2). În restul  timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa: stanciulescubarda@gmail.com.

Sănătate și bucurii să vă dea Dumnezeu!  

Hristos a înviat!

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu