Despre
sărăcie. Marxismul cultural - mijloc, culoare și nuanță la societățile deschise
Dr.
Nicolae Balaşa
14
Mai 2025
După cum ați obsevat, cam toată pledoaria noastră,
făcută în ultimul timp, s-a axat pe ideea de naștere, apoi pe ideea de viață,
sens și, desigur, pe ideea de moarte. Alături lor, și marile teme ce creionează
mersul nostru prin lume, aici, pe pământ, ca structuri materiale și spirituale,
în primul rând. Vrem sau nu, într-o zi tot „trecem dincolo, la cele
veșnice”„după spusele creștinismului sau altor culte, iar cauzele plecării
noastre, câtă frunză, câtă iarbă! Printre ele, și foamea! Peste jumătate din
populația lumii, la momentul actual, trăiește la limita sărăciei. Milioane de
copii adorm seară de seară, flămânzi. Alte milioane suferă din cauza lipsei de
apă etc. Ciudat este faptul că lipsa alimentelor sau a apei vine la pachet cu
lipsa unui acoperiș deasupra capului și, evident, cu lipsa educației. La cele
enumerate anterior, se adaugă, ca un blestem, lipsa medicamentelor și a
asistenței medicale, iar de aici, bolile macină, zilnic, mii de vieți omenești.
Nici lipsa securității fizice nu este de neglijat. Suburbiile marilor orașe au
devenit nesigure chiar și în țările dezvoltate, unde civilizația își face,
totuși, simțită prezența. Drogurile, alcoolul, prostituția, jocurile de noroc
își spun cuvântul, uneori chiar și în centrul marilor metropole, locul în care,
prosperă, paradoxal, băncile, cele care speculează atât viciile umane, dar și
dorințele firești, multe din ele, formă elementară de a trăi. Cu alte cuvinte,
libertatea limitată a fiecăruia dintre noi nu se rezumă doar la a nu fi
întrebat în ce măsură vrei să vii în această lume, să te naști, ci la mulți,
chiar foarte mulți factori, ce depind sau nu de tine. Dacă la începutul
discuțiilor, anume neplăceri (nu îți place cultura și limba poporului în care
ai văzut lumina zilei, nu îți place culoarea ochilor, nu îți place sexul cu
care te-ai născut etc.), le poți corecta, știința, genetica etc., în sensul bun
al cuvântului, te pot ajuta, altele, enumerate mai sus, nu. Prin urmare,
factorii devin cauzele (interne sau externe) morții tale, din primele clipe petrecute
în lumea de pe pământ. Firesc este să ne întrebăm în ce măsură suntem vinovați
și pentru ce nu ne aparține direct, apoi în ce măsură putem evita sau influența
ceea ce vine, de obicei, din exterior, de la grupul din care facem parte, de la
poporul nostru sau, prin extrapolare, de la tot ce numim, fără accente
politice, în prezent, societate globală.
Privind retrospectiv, ca într-o oglindă retrovizoare,
acum, când pun aceste rânduri în rând cu gândurile lumii, în ansamblul ei, îmi
dau seama de tot ce putem numi memorie prezentă despre cele trecute, vedere în
prezent a celor prezente şi aşteptare prezentă a celor viitoare. Cândva, când
adăugam la cele trecute, Al Doilea Război Mondial, aveam sentimentul că
popoarele lumii trecuseră prin focul vremurilor ciuntite la propriu și
sufletește, dar trecuseră. Totuşi, şi atunci, dar mai ales acum, la umbra unor
vremuri parcă tot timpul ofilite, mă tot întreb: Ce a fost în trecut și ce este
acum? Prezentul este un fel de viitor care vine de-a valma peste noi sau ne
este premeditat în cancelariile marilor puteri ale lumii? În ce tip de
societate trăim? Ne-o construim singuri sau cădem, turme, în lațurile ei,
întinse cu mult înainte? În aceste condiţii, desigur, orice afirmaţie aş face,
fără a mă raporta la teorie, la anumite principii, gândurile mele nu ar căpăta
nici limpezime şi nici concreteţe, iar voi, cititorii acestor rânduri, aţi fi
dezamăgiţi. Prin urmare, mai întâi trebuie să simplificăm mult în ceea ce
numim acumularea de tip teoretic şi să cădem de acord asupra faptului că în
ultimul secol al mileniului doi, cel puţin pe suprafaţa pământului, dacă ar fi
existat în formă pură, ca prototip, am fi avut de-a face cu o societate de tip
capitalist, cu alta de tip comunist şi una de tip socialist. Cu alte cuvinte,
capitalismul s-ar defini, în primul rând, prin sistemul economic de tip
capitalist. Acest sistem are ca structură de bază mijloacele de producţie,
capitalul, compus din bani, utilaje, forţă de muncă, pământ, resurse şi un set
de principii sociale, în a căror structură sunt incluse principalele concepte,
precum cel de familie, de proprietate, de lege, de naţiune, de libertate etc.
Alături lor, religia. În acest tip de societate, marea majoritate a statelor
occidentale, în special SUA, s-au organizat sub semnul constituţiei, cel mai
înalt cod ce prevede punerea în acord a legilor Naturii şi a legilor lui
Dumnezeu (din punctul meu de vedere, cele 10 porunci primite de către Moise, pe
Muntele Sinai, reprezintă prima Constituţie a lumii, constituţie în jurul
căreia s-a constituit statul evreu). În centrul acestui tip de societate, stă
individul. Prin urmare, statul capitalist se pune în slujba sa şi, evident, se
substituie acestuia. Statul are menirea de a proteja individul. În cadrul
acestui tip de societate, oamenii au libertatea voinţei proprii. Ei decid în
limitele legii şi a moralei creştine. În consecinţă, valorile sociale se găsesc
sau vin dinspre individ. El, individul, îşi dă sieşi identitate, iar prin el
şi societăţii căreia îi aparţine. Reformulând, în cadrul societăţilor de tip
capitalist, individul se construieşte pe sine, în istorie, construind, în
acelaşi timp, societatea. Scutul capitalismului a fost şi este creştinismul.
Pentru a înţelege ce este societatea de tip
socialist, ce este socialismul, trebuie să înţelegem ce este mai întâi
societatea de tip comunist, ce este comunismul. Evident, şi în cazul de faţă,
elementul definitoriu al tipului de societate este sistemul economic.
Revenind, putem spune, fără mari rezerve, că, în ansamblu, comunismul este un
sistem economic în care statul deţine mijloacele de producţie, mijloace care
însemnă, ca şi în cazul societăţii de tip capitalist, bani, utilaje, forţă de
muncă, pământ, resurse, numai că în această situaţie, adică în cazul societăţii
de tip comunist, statul încasează tot ce produc ele.
Din perspectiva lui Karl Marx şi a vremurilor sale,
în societatea de tip comunist, statul ar trebui să deţină mijloacele de
producţie, precum şi produsele fabricate, apoi acesta să împartă, corect, o
cotă fiecărui muncitor în parte. Sloganul „fiecăruia după nevoi“ nu este o
noţiune nouă. Principiul a mai existat în China antică, cu aproximativ 5.000
de ani înainte de Hristos, însă formulat astfel: „Fiecăruia după nevoi, încât
să poată reproduce“, adică, fiecăruia după nevoile de a participa într-un nou
ciclu de producţie, în care, dacă se poate, să producă ceva mai mult decât în
ciclul anterior. La vremea aceea, atunci când se raţionaliza hrana, se ţinea
cont, în primul rând, de cât poţi să munceşti. Evident, în interiorul familiei
de tip patriarhal, cea mai multă hrană o primea tatăl, care avea şi obligaţia
să muncească cel mai mult. În cazul în care, de exemplu, la sfârșitul unui
ciclu de producţie, după raţionalizare, nu ajungea hrana pentru toţi membrii
familiei (tot o colectivitate, chiar mai unită decât societatea de tip
comunist), porţia nu se diminua. Pentru salvarea familiei, erau sacrificaţi
acei membri neproductivi, copiii, în special fetele, pentru a se împiedica şi
înmulţirea prea rapidă. În China Antică, dealurile sau văile morţii erau acele
terenuri neproductive, unde îşi găseau sfârşitul cei ce nu puteau să
muncească sau nu aveau randament. Câteva idei specifice comunismului au fost
formulate şi în Antichitatea greacă, de către Platon. Gânditorul grec a pus
în discuţie posibilitatea rentalibilizării muncii femeii, din perioada
respectivă (bărbaţii, în principal, erau războinci), prin creşterea în comun
a copiilor (chestiune realizată în perioada contemporană, prin intermediul
grădiniţelor). Din păcate, viziunea sa, mai târziu, în perioada modernă, fie a
fost luată în derâdere, spunându-se că el ar fi vorbit (vulgar) despre
punerea în comun a femeii, fie a fost speculată de către activiştii din
perioada comunistă, sugerându‑se ideea conform căreia Platon ar fi fost promotorul
comunismului. De la geniul Antichităţii trebuie reţinut faptul că cetatea
sau statul ideal conceput în dialogul Republica nu este un proiect politic, ci
o analogie utilizată de autor pentru a putea răspunde la întrebarea ce indică
tema dialogului: „Ce este dreptatea?“
Astfel, teoria facultăţilor şi virtuţilor sufletului,
precum şi proiectarea ei asupra ideii de stat, reprezintă un model pentru
identificarea formei dreptăţii ca oikeiopragia (unificare interioară, condiţie
şi scop în cunoaşterea veritabilă). Nici statul ideal, nici sufletul perfect
armonizat, în acord cu dreptatea, nu există în lumea sensibilă. În domeniul
sensibil, al lucrurilor corporale, există numai formele corupte ale Ideilor
sau paradigmelor (fie că este vorba de Ideea de Cetate, fie de altele).
Gândul conform căruia în societatea de tip capitalist
oamenii şi companiile private puteau să deţină mijloacele de producţie şi să
câştige cât doresc, îl deranja enorm pe Marx. Din această idee şi lupta de
clasă - formulată, dezbătută şi re-dezbătută până la conceptualizare. Evident,
în cazul societăţii de tip comunist, statul este deasupra individului, iar
valorile sociale vin de la el, de la stat, de la societate, dinspre
colectivitate. Dacă în socitatea de tip capitalist, într-o anume dificultate, individul
apela la valorile sale tradiţionale, la familie, în primul rând, în societatea
de tip comunist, într-un anume impas, cu siguranţă individul va apela la
guvern, la o instituţie a statului. În consecinţă, apelând la stat, omul nu mai
are libertatea voinţei proprii, ci aceasta i se impune, i se cere să facă
ceva, pentru că statul a decis în numele majorităţii sau că majoritatea a
decis. De aici şi diferenţa între individ şi colectivitate. Individul
acţionează liber, colectivitatea în condiţii de coerciţie. Potrivit lui G.
Edward Griffin (scriitor şi producător în SUA), „Colectivismul implică faptul
că dacă ceva este important, atunci statul trebuie să intervină şi să se
asigure că toţi se conformează chiar dacă nu doresc. Deci, esenţa colectivismului,
din punct de vedere politic, este că foloseşte coerciţia pentru a le cere
oamenilor să lucreze împreună pentru valoarea colectivă”.
Socialismul este un sistem economic în care statul
deţine fructele producţiei, însemnând veniturile generate de către mijloacele
de producţie, exprimate în taxe. Altfel spus, societatea de tip socialist are
ca trăsătură principală sistemul de taxe. Ea poate exista doar prin intermediul
unui întreg aparat de stat care legiferează, impune şi colectează, de obicei,
taxe excesive. Statisticile actuale arată că statele, cu un sistem economic
de tip socialist, din Europa, confiscă aproximativ 50% din banii pe care
cetăţenii îi plătesc pentru servicii şi produse din comerţ. Statul socialist
intervine în economie, însă lasă preţurile să se autoregleze. Un stat
socialist agresează cetăţeanul, cum am spus, prin taxe excesive, pe când un
stat de tip fascist agresează oamenii, în special, prin datorii excesive,
datorii care generează, în cele din urmă, o taxă ascunsă, numită inflaţie.
Aceasta se manifestă, în principal, prin creşterea preţurilor, creştere cu
acelaşi efect pe care îl are şi o taxă.
Trebuie să mai menţionăm că şi statul de tip
comunist, cât şi cel socialist se organizează tot în baza unei constituţii,
însă a uneia care defineşte în alt mod noţiunile de libertate, democraţie,
dreptate, dreptate socială, lege etc. De asemenea, trebuie să precizăm şi că
oricare dintre societăţile amintite, inclusiv societatea capitalistă, au ca
scop în sine, binele general. În cazul statelor de tip comunist şi socialist,
constituţia împuterniceşte guvernul pentru a crea bunăstare generală. Ca o paranteză,
trebuie precizat că orice tip de societate a avut şi are oameni săraci,
bolnavi, cu handicap, oropsiţi ai sorţii etc., pe care a încercat să îi ajute.
Cele şapte lucruri trupeşti ale milei sunt cunoscute încă din anul 1597, din
timpul regimului elisabetan, în Anglia: să îi hrăneşti pe cei flămânzi, să îi
îmbraci pe cei goi, să le dai să bea celor însetaţi, să primeşti pe cei
străini, să-i vizitezi pe cei încarceraţi, să cercetezi pe cei bolnavi, să
îngropi pe cei morţi, însă ele au fost practicate cu măsură. Or, în cazul
statului comunist şi socialist, această chestiune este percepută de oameni ca
fiind un fel de asigurare generală de viaţă. Numai că această asigurare
însemnă a subvenţiona indirect sărăcia care produce, ca în cazul oricărei
subvenţii, şi mai multă sărăcie. În această situaţie, a acelei asigurări
generale de viaţă, avem de a face cu acel stat-doică, stat care plăteşte totul,
dar care şi reglementează totul. Fără a dori să vă sugerez ceva despre
vremurile şi societatea în care trăim, amintesc reglementările specifice
statului socialist, reglementări ce se regăsesc sub denumirea de legi pentru
salariul minim pe economie, legi pentru munca minorilor, legi pentru
beneficii/venit minim garantat, legi pentru bonurile de masă, legi pentru
închirieri, legi pentru persoanele cu handicap, chiar legi extinse pentru
animale de companie. Aceste legi au fost şi sunt votate, de cele mai multe ori,
de către persoane ce au fost cumpărate de către multinaţionale sau entităţi
fără nume. În cazul societăţii de tip socialist, guvernul ce ar trebui să aibă
doar menirea de a proteja cetăţeanul, se ocupă de egalitarisme (de cele mai
multe ori false, sub umbrela cărora se dezvoltă, extrem de uşor, corupţia). Cu
alte cuvinte, guvernul, în loc să protejeze, dă, însă pentru a da îşi rezervă
şi posibilitatea de a lua dintr-un loc şi a da în alt loc. Această chestiune,
în subsidiar, un fel de a păcăli şi a învrăjbi masele largi, duce tot timpul la
abuz de putere şi, inevitabil, la un sistem totalitar. În cadrul statului de
tip socialist, guvernul nu numai că ne taxează grosolan, fără scrupule, dar ne
şi urmăreşte zilnic ce şi cât cumpărăm, pentru a face, permanent, noi şi noi
reglementări.
Înainte de a părăsi această primă parte, mai adăugăm
faptul că structura politică a societăţii de tip capitalist est dată de
liberalism. Odată ce liberalismul a fost împănat cu măsuri de asistenţă
socială, apare neoliberalismul. Din el şi din liberalismul clasic, toate
curentele şi toate doctrinele politice din ziua de astăzi.
Fără a trage concluzii şi fără a fi ermetici, trebuie
spus că o societate formată din cetăţeni fără valori comune, fără factori care
să-i coaguleze, este o societate dezorientată. Cetăţenii ei pot fi liberi în
totalitate, însă confuzia lor în acest tip de libertate nu va dura. În cele
din urmă, această societate se va ocupa de hedonism, de obţinerea plăcerii prin
achiziţionarea obiectelor care produc plăcerea ieftină, obiecte orientate
uneori spre violenţă.
Aşa cum am arătat mai sus, în perioada modernă nu a
existat şi nu există o societate pură, de tip capitalist, comunist sau
socialist. Experienţa trăirii în regimuri politice diferite, precum şi
acumularea de cunoştinţe teoretice ne permit observaţii pertinente asupra a tot
ce s-a întâmplat pe pământ românesc şi nu numai. Din acest motiv, putem afirma,
fără rezervă, că în oricare tip de societate există cel puţin elemente
specifice unui alt tip de societate, apoi uşor de observat este şi faptul că
structura decadentă a fiinţei umane, aflată într-o permanentă goană după avere,
după putere etc., a generat mişcări şi convulsii sociale, a generat, altfel
spus, o rostogolire a vieţii pe pajiştile nu tocmai prielnice ale istoriei.
Concomitent, în funcţie de context, şi mintea umană, în permanentă căutare a
binelui, a dreptăţii, a frumosului sau fericirii, a generat concepte, idei
conform cărora viaţa omului ar fi altfel, dacă ceva s-ar întâmpla în mersul său
firesc de dinainte.
Pe fondul acestor frământări, în situaţii care mai de
care, minţi mai mult sau mai puţin geniale, mai mult sau mai puţin diabolice,
au gândit societăţi precum „De Civitate Dei” (Cetatea lui Dumnezeu, (lat.,
Sfântul Augstin) sau societăţi în care utopicul era la el acasă. Privind cu
strângere de inimă în urmă, observăm, undeva, la marginea prăpastiei, şi
gândirea lui Karl Marx (1818-1883). Teoretician şi lider al mişcării
muncitoreşti, scrie şi publică în 1848, împreună cu Friedrich Engels,
Manifestul Partidului Comunist, manifest centrat pe ideea conform căreia
„istoria tuturor societăţilor cunoscute este istoria luptei de clasă”, concept
folosit cu mult timp înainte de către istoricii burghezi în studiile lor, şi
sub sloganul „Proletari din toate ţările, uniţi‑vă!“. Din perspectiva sa,
unirea proletarilor din toate ţările şi pornirea unui război împotriva
capitalismului ar fi avut drept scop cucerirea lumii şi instalarea unei
societăţi marxist-comunistă, societate ce va sta sub dictatura proletariatului.
Contrar celor dorite de către el, în preajma şi în timpul Primului Război
Mondial, proletariatul nu numai că nu s-a unit la nivel internaţional, ci s-a
grupat în interiorul statelor şi şi-a apărat valorile ţărilor din care ei,
muncitorii, făceau parte. Cu alte cuvinte, muncitorii, la nivel internaţional,
s-au luptat ei între ei, pentru a-şi apăra valorile tradiţionale, casa,
biserica, legile strămoşeşti. Ba mai mult decât atât, nu şi-au exprimat
dorinţa de a avea o societate fără clase şi, evident, nu s-au ridicat împotriva
guvernelor din ţările lor. În consecinţă, în această perioadă marxismul, ca
doctrină, a fost un profund eşec.
Antonio Gramsci, unul dintre discipolii marxismului,
ca doctrină, crede că marxismul va avea totuşi succesul dorit, dacă marxiştii
vor pătrunde în cultură şi vor schimba modul de a gândi al oamenilor,
angrenându-i în ceea ce el a numit „marşul cel lung“, marş ce trebuia să
treacă obligatoriu prin instituţiile statului, prin biserică, prin şcoli, prin
arte, prin cinematografie, televiziune, mass-media etc., pentru a ajunge în
mintea fiecărui individ, minte ce o va perverti iremediabil.
Pe fondul acestor frământări, în 1923, Partidul
Marxist Comunist înfiinţează Institutul pentru Cercetare Socială de la
Universitatea din Frankfurt, cunoscut ceva mai târziu sub denumirea de Şcoala
de la Frankfurt. Amintim că din acest cerc, fie ca adepţi, fie ca militanţi sau
absolvenţi, fac parte György Lukács, Antonio Gramsci, Charle Reich, Herbert
Marcuse, Theodore Aldorno, Wilhelm Reich, Max Horkheimer, Erich Fromm. Noii
marxişti se aflau de acum sub îndrumarea lui Max Horkheimer, a celui care le propune
schimbarea sloganului „proletari din toate ţările, uniţi-vă!“ cu „schimbaţi
cultura occidentală şi poletarii se vor uni!“. În consecinţă, după marxiştii
clasici, a apărut un nucleu de gânditori care au considerat înţeleaptă ideea
conform căreia societatea de tip colectivist se va instala prin modificarea
culturii maselor. Tocmai când să se pună în mişcare acele idei ce conturau
conceptul de marxism cultural, Hiltler a început al Doilea Război Mondial.
Încolţiţi din toate părţile în Europa, reprezentanţii Şcolii de la Frankfurt
fug peste Ocean, se instalează la New York cu sprijinul Universităţii Columbia,
locul în care îşi transferă ideile către cultura americană, prin tipărituri de
notorietate. Prima dintre acestea a fost „Teoria Critică”, lucrare ce s-a vrut
un joc semantic de o simplitate uimitoare, ce propunea criticarea fiecărui
stâlp al culturii occidentale: familia, morala, democraţia, legea, libertatea
de exprimare şi altele. Sub această presiune critică, toţi neomarxiştii sperau
că aceşti stâlpi vor ceda şi, în cele din urmă, se vor nărui.
Următorul material a fost volumul Personalitatea
autoritară, ce l-a avut coautor pe Theodor Adorno. Aceasta, printr-o mişcare
subtilă, mută accentul pus pe ideile specifice Şcolii de la Frankfurt, de tip
economic, pe reprimările de tip psihologic, formulate în epocă de către Freud.
În acest fel, Adorno a redefinit credinţele tradiţionale americane asupra
rolurilor de gen şi asupra moralităţii sexuale, numindu-le „prejudecăţi“,
pe care le-a comparat, voit şi speculativ, cu tradiţiile care au condus la apariţia
fascismului în Europa. Tema este amplă şi merită o abordare separată.
Herbert Marcuse, un alt reprezentant al Şcolii de la
Frankfurt, a publicat Eros şi civilizaţie (1955), volum în care a pus în
evidenţă faptul că civilizaţia vestică era intrinsec represivă, întrucât
renunţa la fericire pentru progresul social. Marcuse avansa astfel ideea de
„perversitate polimorfă“, concept creat tot de Freud, care fixa ideea
plăcerilor sexuale în afara normelor tradiţionale. Volumul Eros şi civilizaţie
va avea o mare influenţă în punerea pe roate a revoluţiei sexuale din anii ’60.
Printre altele, Marcuse este şi cel care va răspunde lui Horkheimer la
întrebarea: „Cine vor fi noii lideri ai revoluţiei marxiste, în locul clasei
muncitoare?“ Răspunsul lui: „O coaliţie cu rol de victimă, formată din
minorităţi - negri, femei şi homosexuali, frustraţi“. Mişcările sociale din
anii ’60 (asemenea celor din ziua de astăzi) - mişcarea de emancipare a
negrilor, feminismul, drepturile homosexualilor, „eliberarea“ sexuală -
i-au oferit lui Marcuse o ocazie unică, ocazie ce a constat în faptul că
ideile Şcolii de la Frankfurt s-au răspândit extrem de rapid în
universităţile americane şi în cele din Europa. În acest fel marxismul
cultural a devenit, încet-încet, normă în societate.
Zece ani mai târziu, în 1965, anul de vârf al
mişcărilor sociale, Marcuse a publicat volumul Toleranţa represivă, în care
îşi lansează noua teorie, conform căreia tolerarea tradiţională în societatea
americană, occidentală, în ansamblu, a tuturor valorilor şi ideilor însemna,
de fapt, reprimarea ideilor „corecte“. Pentru un succes garantat, Herbert
Marcuse lansează termenul de „toleranţă eliberatoare“, prin care a propus
tolerarea oricărei idei aparţinând stângii şi intoleranţă la ideile dreptei (conservatoare).
Formulată mai simplu, printr-o frază intrată în limbajul politic românesc,
„cine nu e cu mine este împotriva mea“, această idee devine trăsătura
fundamentală a celor ce venerează azi corectitudinea politică şi se cred
„soldaţii“ credincioşi ai partidului plesnit serios de ceea ce am numit
marxism cultural.
Ce este însă acest „marş lung“, ce se ascunde sub
această denumire? Ce alte valori aduce el pentru masele largi? Cum reuşeşte să
domine această contra-cultură? Prin ce idei, prin ce forme manifeste?
Selectând, iată ce spun chiar absolvenţii Şcolii de la
Frankfurt:
- Max Horkheimer: „Marx a înţeles total greşit!
Muncitorii nu sunt în stare să se supună avangardei revoluţiei comuniste. Hai
să traducem marxismul în termeni culturali. Capitalismul poate fi distrus dacă
se distruge scutul său de protecţie, creştinismul.“
- György Lukács: „Văd distrugerea revoluţionară a
societăţilor, ca singură soluţie. O răsturnare globală a valorilor nu poate
avea loc fără anihilarea vechilor valori.“
Charle Reich: „Va veni o revoluţie ce nu va fi ca
revoluţiile din trecut, va porni de la individ, de la cultură, şi va schimba
structura sa politică în actul său final.“
Prin urmare, sintetizând, putem spune că marximul
cultural ar fi acel tip de activitate desfăşurată în societate, care distruge
cultura tradiţională, reperele ei (vezi activitatea celor ce se numesc vârfuri
ale culturii româneşti de astăzi, vezi conţinutul principalelor reviste de
cultură, inclusiv a celor subvenţionate de către stat, pe bani publici etc.),
în aşa mod, încât oamenii se întorc instinctiv către guvern, ca spre unica
alternativă la sprijinul pe care l-ar fi avut în societatea de tip capitalist,
locul unde principala valoare, ce l-ar fi putut proteja, era familia. Această
activitate s-a făcut prin artă, prin muzică, prin literatură, prin introducerea
în creierul oamenilor a unor idei, a unor concepte, care i-au făcut pe
trăitorii acelor vremuri şi a celor contemporani, să fie pregătiţi pentru
filosofia colectivismului, care i-au făcut să se întoarcă spre stat, ca
singurul lor tătic care le rezolvă tot. Distrugerea ideii de familie (sub
pretextul că familia de tip tradiţional bărbat-femeie, tată-mamă, este
nesustenabilă), a ideii de proprietate şi distrugerea proprietăţii ca
realitate (reamintim naţionalizările şi colectivizările forţate în statele
din fostul grup comunist), distrugerea religiei, distrugerea ideii de naţiune
sunt paşii pe care trebuie să îi facă masele largi în cadrul acelui „marş
lung“. Pentru aceasta, prin toate mijloacele, Occidentul, inclusiv SUA,
trebuia discreditat.
- Herbert Marcuse: „Occidentul este vinovat de crime
genocidare împotriva oricărei civilizaţii şi oricărei culturi pe care le-a
întâlnit. America şi civilizaţia occidentală sunt cele mai mari depozitare de
nepotism, xenofobism, rasism, fascism, nazism, anti-semitism. Societatea
americană este opresivă, rea şi nedemnă de loialitate.“
În concluzie, prin intermediul diverselor producţii
culturale, prin cinematografie, prin televiziune, prin mass-media etc., se
modelează minţile oamenilor. Prin anii ’60, a apărut în SUA, şi nu doar acolo,
secularismul militant, o formă de luptă anti-creştină, anti-Dumnezeu,
anti-tradiţional. Parţial, revoluţia sexuală are de a face cu el şi chiar cu
modul în care trăiesc în zilele noastre oamenii. Tot în aceeaşi perioadă,
Biserica se retrage din cultură, renunţă la rugăciune în şcoli şi pe marile
platouri de filmare. În acest context, apar primele filme horor, primele filme
porno, cu vizionare nerestricţionată. În cadrul acestor producţii culturale,
ce devin de mare circulaţie într-o unitate scurtă de timp, un loc aparte îl
ocupă androginismul. Conform DEX, androgin înseamnă:
- a avea stamină şi pistil în aceeaşi inflorescenţă;
floare care are atât androceu, cât şi gineceu;
- afi atât mascul, cât şi femelă, adică a fi
hermafrodit. Din perspectiva marxismului cultural, înseamnă a face şi pe tata
şi pe mama, la fel de bine, în cadrul unei familii, înseamnă a inversa, cu
uşurinţă, oricând rolurile, prin invalidare. De exemplu, dacă se repetă
obsesiv: „Nu mai suport casa asta! Tata este un şarlatan, mama o
schizofrenică“, la scurt timp va apărea pesimismul de tip cultural, faţă de
familia tradiţională ce duce, în ultimă instanţă, la apariţia vinovatului fără
vină, într-un divorţ motivat, înţeles şi justificat. Cei care câştigă sunt
avocaţii, tribunalele, agenţiile de tot felul etc.
Androginismul, împins, la fel de voit şi speculativ,
în faţă, înseamnă promovarea libertinajului, a plăcerii carnale, nu a
libertăţii, a iubirii sau dragostei de oameni.
În filmele de astăzi, în literatură, în revistele de
cultură din lume, dar şi în cele de la noi, chiar şi în revistele subvenţionate
de către stat, din bani publici (aşa cum am mai spus), deşi subtil,
androginismul este promovat excesiv, la cel mai înalt nivel de către nume ce se
vor a fi noile modele pentru generaţiile viitoare. Ca să înţelegem mai bine, ca
un film să aibă succes, o carte să se vândă în tiraje ameţitoare sau să aibă o
cronică favorabilă, trebuie să conţină măcar unul din următoarele elemente:
personajele, cel puţin unul dintre ele, divorţate; femeia trebuie portretizată
ca fiind dominantă, violentă, în competiţie cu bărbatul; masculul, paradoxal,
trebuie feminizat, indiferent, supersensibil, afemeiat; familia are unul dintre
parteneri homosexual, bisexual, lesbian sau feminist; personajele au o tentă
de schizofrenie şi îşi schimbă între ei rolurile. În aceste condiţii, căsătoria
între persoane de acelaşi sex, chiar dacă nu are echilibru, este acceptată şi,
de foarte multe ori, promovată. Prin urmare, aducând în prim-plan
androginismul, în viaţa de toate zilele, prin intermediul media şi diverselor
canale de comunicare, el devine şi legitim, şi normal, sub pretextul că
valorile creştine nu funcţionează. În acest fel se şi subvenţionează, se şi
promovează disfuncţionalismul. De bună seamă, este evident faptul că tot ce
este anormal într-o societate de tip tradiţional, devine normal, valorile sunt
răsturnate, iar războiul cultural este în plină desfăşurare. Anti-cultura
capătă valoare! Pe scurt, prin intermediul marxismului cultural, în forma sa
manifestă, statul de tip socialist, apoi cel comunist, se instalează subtil şi
ne domină pe nesimţite. Altfel formulat, marxismul cultural, noul flagel al
lumii contemporane, face posibilă funcţionarea societăţilor de tip socialist,
societăţi ale căror carenţe, în cel mai fericit caz, vor sfârşi în anarhie sau
totalitarisme ce vor mutila fiinţa umană. În varianta pesimistă, vor arde
violent, la propriu, tot, folosind impulsurile şi pornirile noastre necontrolate
şi anti-cultura, ca valoare.
Problema se complică mai ales atunci când este
promovată societatea deschisă, societate în care individul ar trebui să aibă
parte, în mod real, de întreaga atenție a statului, societate în care,
indivizii ei sunt egali în fața legii, iar legea trebuie să aibă, în primul
rând, caracter nediscriminatoriu, și valorile sunt inversate. Nu de puține ori,
tocmai aici, în acest tip de societate, ideile marxiste sunt pe buzele tuturor
frustraților, tocmai aici dominant este bullying-ul și cultura anulării, „cancel
culture”. Asupra acestui concept vom reveni.
Meditând, pe îndelete, la cele scrise acum, şi asupra
vremurilor pe care le-am trăit, meditând şi la spusele mai marilor vremurilor
de după 1989 („proprietatea e un moft” - Ion
Iliescu, „sunt liber cugetător”, „La ce bun creştinismul, când în cei
peste două mii de ani, nu a adus nimic?! sunt liber cugetător” - tot Iliescu,
dar şi ceilalţi ce au urmat după el; „decât într-o familie, mai bine la casa de
nebuni, doar acolo lumea e în rândul lumii!” Curvele, la curve… Şi curve,
berechet! Trebuie menționat că termenul folosit anterior nu face trimitere la
prostituate/prostituție, ci la cei/cele cu multe fețe, la cei/cele ce consideră
omul doar ca pion bun de sacrificat la nevoie, pentru binele și propășirea
personală. Nu mai adaug și celebra expresie „pe cele mai înalte culmi” că pute
a hoit, nu pionul, ci cel ce îl manevrează și îl folosește ca pe un obiect
inert. Jenant! Ba mai mult!... Convingerea că totul se plătește îmi dă putere
și mă face să aștept vremea vămuirilor. Sigur va veni! Nimeni nu scapă! Până și
diavolul a fost izbit de toate stâncile muntelui ce, până nu de mult, îi fusese
dat în stăpânire, ca heruvim, dar tu, un fiște cine, acolo, chircit sub Muntele
Venus. Regretabil e că, uneori, pentru faptele tale plătesc și copiii și
familia ta. ...Mitocani la mitocani! Şi mitocani, „câtă frunză, câtă iarbă” -
trec la cele trecute ororile din temnițele regimului totalitar de tip
„luminat”, trec și domnia lui Dej şi a lui Ceauşescu, trec chiar și anii în
care am tot rătăcit după marea lovitură de stat etc., îmi dau seama cam prin ce
ne-au purtat paşii, cam ce gust au avut societăţile sub cupola cărora am trudit
şi încă mai oftăm. Cei care am trudit, ceilalți... Mă rog, fiecare cu ale sale.
Pe de altă parte, trebuie să vă asigur de faptul că nu
mi-am propus să acuz și să critic pe cineva sau ceva anume. Am trecut doar în
revistă, studii, analize, cărți, fapte și, desigur, am sugerat experiențe prin
care am trecut toți cei din centrul și estul Europei, în marea încercare de
anulare a individului și de scoatere a sa din lume, într-un lung experiment
istoric. Totuși, trebuie să amintesc faptul că lipsa de măsură, ce pleacă
dintr-un simplu sindrom de supraevaluare, duce, cu siguranță, la un comportament
bipolar, într-o primă fază, cu pusee schizoidale. După, schizofrenia în toată
splendoarea. Și la nivel de individ, extrapolând, și la nivel social. Apoi,
Dumnezeu cu mila!
După acest „Dumnezeu cu mila!”, mă întreb retoric:
poate omul evita răul creionat în acest material, răul din el, răul instalat în
semenul său, răul manifest la nivelul lumii?
Optimiștii, cu îndoiala de rigoare, ar afirma de
dragul de a spune ceva: „probabil!”. Un pesimist realist, înfipt în realitățile
vremurilor, precum subsemnatul, ar răspunde mai răspicat („cu simț de
răspundere”, vorba unei individe, un fel de Ana Pauker în miniatură), „da”, cu
condiția să nu se fi născut. Mă rog, adăugați și voi ceva!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu