joi, 15 mai 2025

Christian W. Schenk - „Nădejdea Phoenixului II” de Pavel Rătundeanu-Ferghete

 



„Nădejdea Phoenixului II” de Pavel Rătundeanu-Ferghete

                                              Christian W. Schenk

 

În peisajul poeziei române contemporane, Nădejdea Phoenixului II de Pavel Rătundeanu-Ferghete se înfățișează ca un monument viu, copleșitor prin sinceritate, devotament, oralitate și mitologie personală. Poezia sa este una a revărsării – nu doar a sentimentelor, ci și a unei concepții ontologice și teologice despre lume, printr-un discurs etic și popular care își revendică radicalitatea tocmai din simplitatea morală a omului de la sat. Rătundeanu-Ferghete este mai puțin un poet în accepțiunea estetică a postmodernismului și mai mult un mărturisitor de vocație, un „neoprooroc rural” înrădăcinat în matricea mioritică a nației.

Fost medic veterinar, născut în Cluj, Rătundeanu scrie din și pentru sat, asumându-și un rol pe care altădată îl aveau dascălul, preotul sau chiar povestitorul bătrân: acela de păstrător al memoriei colective. Nu este o întâmplare că versurile sale invocă nume precum Avram Iancu, Eminescu, Ștefan cel Mare, Iisus sau Zamolxis – ele nu sunt simple figuri simbolice, ci repere vii într-o gândire care leagă transcendentul de biografia neamului și de propria existență domestică. Trăind în două regimuri sociale (comunism și democrație), poetul nu refuză modernitatea, dar o filtrează prin lentila unei conștiințe tradiționale. Nu găsim la el nostalgia anacronică a trecutului, ci o înrădăcinare vitală, activă, într-o etică a pământului, a muncii, a jertfei, a familiei și a iubirii conjugale. Moartea soției Vica, evocat cu durere, este un simbol al pierderii Raiului intim, dar și al transformării iubirii într-un canon poetic: „Sfințire de a candida la fericire”.

Volumul nu este doar o colecție de poezii, ci o epopee existențială a binelui ca vocație divină. Poetul reinterpretează etica creștină prin filtre populare și filosofice, creând o formă de „evanghelie rurală” în care muncitorul cinstit, țăranul și iubitorul devin figuri christice. El face apel la un tip de teologie morală, în care Dumnezeu nu e doar un concept, ci o realitate imanentă în viața zilnică: „Dumnezeu e mereu și mereu întrupat în mine, ca să dea primăvară a tuturor”. În această viziune, „binele” este un „bonus de viață”, iar iubirea devine instrumentul sacru prin care omul accede la dreptul la înviere. Acestea nu sunt simple metafore, ci o formă de cateheză poetică – cuvântul devine act liturgic, cu versul drept potir și metafora drept mir.

Rătundeanu scrie într-un registru polifonic, sincretic, amestecând proverbe, zicători, imnuri religioase, litanii populare și haiku-uri morale. Este un poet care trăiește în limbă, iar limba în el este viu folclor. Se remarcă o oralitate expresivă care evocă pe alocuri Psalmi, pe alocuri Arghezi, pe alocuri Blaga, dar și o poezie populară a secolului XIX, cu accente cosmogonice de sorginte zamolxiană.

Construcțiile sale sunt ample, parabolice, redundante voit – dar această redundanță este stilistică, nu retorică: ea e menită să adâncească ideea și să-i dea consistență afectivă. Poemele sunt adesea declamații, imnuri, rugăciuni, profeții sau ode cu tentă sapiențială. De aceea, lectura trebuie făcută nu cu ochiul critic al poeticii moderne, ci cu auzul duhovnicesc al celor care încă mai cred că versul poate fi un act de mântuire.

E imposibil să nu simțim în versurile lui Rătundeanu ecouri eminesciene, atât în raportarea la neam, cât și în concepția despre iubire ca mântuire. Totuși, spre deosebire de Eminescu, care mistifică iubirea în ideal, Rătundeanu o concretizează în viața de cuplu, în muncă, în trăirea cotidiană. Nu este o iubire diafană, ci una trudnică, vegetală, uneori chiar agricolă.

Pe linia lui Nichita Stănescu, Rătundeanu preia ideea că „iubirea este tot ce rămâne”, dar o duce înspre un pragmatism rural în care erosul e legat de ogor și de pâine. Ca și Ion Alexandru, poetul dezvoltă un cult național sacralizat, o liturghie poetică în care România e o ființă mistică, născătoare și răbdătoare, „România profundă și mare”. În paralel cu latura mistică și memorială, poetul are și o voce critică, satirică, uneori pamfletară – îndreptată împotriva clasei politice, a decadenței morale sau a „românilor defăimători”. În aceste versuri întâlnim o conștiință socială acută, înfuriată, dar niciodată disperată. El păstrează mereu nădejdea că „binele prinde stelele la plug” și că iubirea va învinge. Poezia este aici și armă, și leac.

Această dimensiune ne aduce aminte de Geo Bogza, de Adrian Păunescu, dar și de marii satiriști moraliști ai literaturii române, precum Nicolae Steinhardt în jurnalul său monahal sau Mircea Dinescu în perioada de glorie a „României literare”.

Pierderile biografice sunt un motor poetic. Moartea soției, singurătatea, marginalizarea, exilul simbolic din cetatea literară – toate devin combustibil spiritual. Poezia lui Rătundeanu este și o formă de terapie spirituală, un exercițiu de rezistență identitară. Nu suferința în sine îl definește pe poet, ci modul în care o transfigurează în nădejde și lumină. Aceasta este, poate, esența „phoenixului” din titlu: o viață renăscută prin focul cuvântulu!

„Nădejdea Phoenixului II” nu este o simplă carte de poezie, ci un testament al unui om care scrie nu pentru glorie, ci dintr-o datorie interioară. Pavel Rătundeanu-Ferghete este un „necanonizat” al literaturii noastre – un poet cu vocație misionară, un țăran-psalmist, un argat al cuvântului care nu stă în academii, ci în ogorul limbii.

Volumul este o pledoarie pentru frumusețea nealterată a rostirii românești, pentru credința simplă și profundă, pentru iubirea ca mod de ființare. Într-o lume în care totul e negociabil, poezia lui vine ca o sfințenie nesupusă la schimb.

Astfel, Pavel Rătundeanu-Ferghete nu e doar un poet. E o voce. O voce care ne strigă din adâncul unei Românii care încă mai speră – și care, prin el, învie.

 

 

Dr. Christian W. Schenk Kastanienstr. 16 56154 Boppard









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu