vineri, 23 mai 2025

Ionel BOTA - Despre arta poeziei

 



Despre arta poeziei.

Un nou volum al echinoxistului Ion Cristofor

Ionel BOTA

 

 

De curând o nouă bucurie se adaugă cotidianului meu, o carte de poeme nu doar interesante ca exprimare a unui eu auctorial pentru care, între meditație și reflecție, căutarea sensului devine atribut al instanței imaginarului autarhic, dar ele, poemele, consacră și o emblematizare a unui ludic în descendența blagiană a conceptualizării resorbțiilor realului. Într-un nimb eminamente auroral se situează, așadar, poezia lui Ion Cristofor iar cartea lui cea nouă, Peștele de sticlă (Cluj-Napoca, Napoca Star, 2024, 82 p.) învederează un mod de existență și o opțiune a relației cu lumea într-o elaborare a incomprehensibilului secondând imaginativul și de-fragmentarea alterității în nuanțe supervizând crispări ale interiorității „lecturii” Lumii.

 

Așadar, poetul este un hermeneut lucid, emoțiile, sensibilitatea sa, gesticulațiile-i temperamentale sunt articulate în revelații unde realul ține de geometriile mișcătoare ale trecutului-memorie („Să privești la versurile scrise de tine în/tinerețe/E ca și când ți-ai admira/propriul cap/ghilotinat/și pus într-un borcan cu alcool/pe masa de scris.”) și un fel de idealism antropomorfic amintește întotdeauna de o retorică a generațiilor echinoxiste.

 

Conversația cu realul se petrece într-un bosaj anti-oniric, eul aduce elogii profesorilor de tragice melancolii („Profesorul meu de poezie/Charles Bujovski”; „dascălul nostru de melancolie/Konstantinos P. Kavafis”), o lumină misterioasă glorifică primejdii. Dar, cumva în replică, plusul de profunzime consacră lumen-ul între combustiile propriului eu tentacular, cosmogonii austere ale datului conspiră în vortexuri spirituale într-un foarte neliniștit(or) „album de istorie”, în absența lui Blaise Pascal, desigur, cum piatra (da, și nichitastănesciană, și docliniană) își poate „autodevora” în componente vizuale însăși materialitatea: „Astăzi mi-au dat întâlnire alunii din deal,/teii și tufele galbene vizitate de toamnă,/de veverița ce țopăia pe ramuri/tot mai îngrijorată de goana norilor pe cer.//Șarpele foșnea prin iarba uscată/și o familie de pietre de pe vârful dealului/cu fruntea pe umărul meu au plâns/îndelung.//Pietrele au jelit în umbra unui tei./O, tristețea de-a nu se fi născut/din pântecul unei femei.” (O familie de pietre, p. 53).

Scenografia acestei poezii este alcătuită, în fapt, din „erezii” blând-firave ca adiționări futile la forările eului în magma persuasivului, mai cu seamă în parafrazări ale spectacularului. Katharsisul e un bun colectiv, vrea să sugereze, ca într-o justiție simbolică, eul liric. Vibrațiile umanului depresiv, urcate pe piedestalul poemului, la Ion Cristofor, devin la un moment dat extincție a spectrului impresiv („În sufrageria mătușii/pe o dantelă făcută de mâna ei/un pește de sticlă roșie/ascultă mereu/aceleași știri de la televizor/cu politicienii ce ne promit/marea cu sarea.//Luată de val/mătușa mea crede și ea că într-o zi/peștele va începe să înoate.”) în vreme ce un fel de metafizică a organicității poeziei conduce profunzimea ideatică spre suprateme ale sinelui existențial. În acest siaj al presupuselor dislocări de imaginar chiar anume recluziuni în memorial și cognoscibil se fortifică din infuzii spirituale, inițiaticul e consacrare a elegiei ființei, în vreme ce ființialul cenzurează vertijul traumelor ontologice. O intenție de grilă arhetipală fluctuează între a bruia esteticul calm și a remite ostentativ nevoia explorării parabolei decadenței la altă cotă a intimizărilor tragice. Eul decantează atitudini, rezonează afectiv sub presiunile metaforicului imagistic, agonalul contaminează alte escaladări egotice, joncționările real-tragic capătă îmblânziri auto-ironice: „Locuiești/într-un oraș canibal/în care străzile se înghit una pe alta/în cimitirele sufocate de betoane/morții se devoră-n tăcere unii pe ceilalți//iar banii din buzunarul tău/sunt devorați de băncile/ce se înmulțesc ca ciupercile după ploaie.// Doar negustorii prosperă în temple/în timp de Iisus/sângerează tăcut pe o cruxce de lemn/de la periferia orașului.” (Un oraș canibal, p. 36) În corpusul poemelor, versurile au și certă valoare epistemică, nici măcar fantaziile, majoritatea cu iz tragic („piciorul de lemn al bunicului/întors din război/dă în fiecare primăvară lăstari.”), acolo unde funcționează, nu sunt fără substanță, avem un fel de apoftegmă a aforismului de tip heraclitean, deși de-mi-tizarea e la ea acasă. Eul liric idealizează mai puțin, mai degrabă există reverberări în subminarea registrului de narațiuni despre lume și om; în fond, operează cu înverșunare un sacrificial al destrupării care sporește eului auctorial nota personală emoționantă.

 

Verigile sorții îmbină realitatea mediată de radiografia extinsă a de-retorizării, lăuntricul sufletului asumând buna reconstruire a lumii. Lumea cea nouă, ivire numai din întemeieri poematice: „În aceeași clipă cineva moare/în aceeași clipă cineva învie./În aceeași clipă cineva umblă pe ape/Și cineva se îneacă.//Tu nu știi să umbli pe valuri/și din păcate/nu te-ai străduit deloc să înveți/ în vremea copilăriei/când credeai că poți să oprești curgerea/fluviului/doar închizând ochii.//Roșii se ivesc macii în crăpăturile zidurilor/cu noroi rândunicile își repară cuiburile/sub streașina bisericii/poeții astupă cu hârtiile lor/gura infernului.” (Cineva umblă pe ape, p. 73).

O memorie senzorială retrezește dansul dialectic de odinioară ascuns între dogme („Pe caietul de școlar/al fiilor tăi/istoria e doar o pată de sânge.//Pe cealaltă parte a hârtiei/Dumnezeu tace/ca și când n-ar exista.”), melancoliile, unde apar ele în textura poematică, au puncte de „rupere” într-o matrice, totuși, armonizantă. Conjuncțiile ființial-destin, spirit-trup, vizionarism-ardere trebuie înțelese ca vectori ai temporalității iar poetul se insinuează ca maestru părtaș la un agapé victorian. Dar inciziile eului pe suprafața epitomei vieții ca imagine vin dinspre o conștiință ultragiată, pentru care orice resuscitări înseamnă alte și alte experimente, copleșitoare, despre mântuirea mai cu seamă prin cuvânt („Atât de târziu/un fâlfâit de lilieci/sapă o peșteră în rugăciunile celor săraci/a celor ce cred că Dumnezeu/a inventat paradisul doar pentru proști și/poeți.”) asumate cu sentimentul tragicului. Arhaizantă, adică temeinică, poate fi dragostea, sinele viază într-o montură apoftegmatică, himerele stranietății se iscă dintr-un thanatic volburos cum morbidețea o anti-euforie și o deznădejde („Când eram tânăr i-am strigat morții/care a luat-o pe mama/ești o curvă/dar moartea s-a mulțumit să surâdă/și să-mi dăruiască un trandafir.”), mituri fals-exorcizante delimitând paradoxul atâtor „disperări”. Lumea incertitudinilor, cea mai grozavă dintre disperări: „Soarele bate o sabie pe nicovală/vântul modelează din plastilină albastră/un nor/cât despre prietenul tău/viermele/doar el singurul este nemuritor.//Prin vitralii se aude un cor de copii/ca îngerii cântă copiii ăștia în cor/o trupă de copii orbi/cu voci în formare/se aude ușor.//Și iată cum lin/pe marile fluvii/revin versetele scrise./Și mâna palidă ce deschide masivul op/ușoară-i/ca o petală de trandafir/uscată între filele unei cărți/cu cerneala proaspătă încă.//Abia scoasă de sub teasc suferința/și cuiele ruginite din palmă.//Peste toate ninge ușor/cu visele visate într-o altă viață/cât despre tovarășul tău,/viermele,/ el singurul este nemuritor.//Cântă copiii și părintele-n cor/„În zadar se tulbură tot pământeanu...”/sub vântul ce modelează un nor.” (O după-amiază cu câteva cuie în palmă, p. 67-68).

 

Poezia lui Ion Cristofor înseamnă lirism de rectitudine estetic-morală, produs al ritualurilor unui eu nonconformist, anticonvențional, în care translarea prin vizorul prezenteismului înspre amintirea-memorie estompează una din fisurile ontologice cu o inovare tentantă: topos-ul realităților sociale ca metafizică a destrămării, golire de speranță. O singură perspectivă, fără de familie tipologică: magnanimă, insidioasă, relicvariu al memoriei Lumii, Poesia...

Un festin literar. Lirica lui Claudiu Komartin și poemul dislocării cotidianului Sunt arderi nebănuite în creuzetul poeziei noastre contemporane, se scrie remarcabil, cei buni se distanțează de pluton, iau poziție pe piedestalul axiologiei, diletantismul și numeroșii săi ipochimeni stau pe loc și, din când în când, mai aruncă peste bord serii din lestul cu veleitari și grafomani, semn că nici aici nu se mai navighează clandestin. Un autor care a câștigat în anii din urmă destul prestigiu cu autenticitatea unui anume sistem de gândire în scrierea poeziei revine, uneori, în aceste vremuri cumplite de nesiguranță existențială, cu volume în care cu prisosință distingi argumente febrile, între parabolă și charismă, ale unui meliorist incurabil. În lirica lui Claudiu Komartin întâlnești, în fapt, reala forță evocatoare a unui text, intuiești o literatură a predicatului, în care cuvântul, de pildă, solidarizează, te învață în primul rând pe tine, cititorule, să fii tu însuți și astfel absolutizează prestigiul omului.

 

Chiar și noul construct, chit că e lectura mea de-acum la o a doua ediție a op-ului Autoportret în flama de sudură (Bistrița, Casa de Editură Max Blecher, 2023, 86 p.), adeverește cum intelectualul de anvergură trebuie să fie un eminent al eticii, în vremurile de acum intelectualul veritabil fiind un mărturisitor. În această ritmică febrilă, structurarea cărții are o flexibilitate a ei, Tatăl și Fiul exonerează un „succesor” sonor dar sunt oponenții suprarealului, eul sceptic-ironic excedează o hermeneutică psihanalitică. Volumul, par exemple, poate fi contrapus unui posibil dialog polemic eu-realitate, însă natura funestă a umanului nu poate disloca rigiditatea cotidiană („scrisul nu ajută la nimic, ai avut încă o dată dreptate, mamă//gloria nu ajută la nimic, cu atât mai puțin ție, zbârcitule/care nu-ți mai încapi în piele de atâtea premii și de tumori//anchetele nu ajută la nimic, inocentelor ce n-ați bănuit/nimic până în clipa fatală despre care scriu bocind/de trei săptămâni încoace toate curvele unei națiuni eșuate//lanternele nu ajută la nimic, întunericul e deplin//ceea ce credeai că știi nu ajută la nimic, sforile au fost tăiate/și acum plutești în derivă, așteptând ca totul să devină/în sfârșit limpede și definitiv//militantismul nu ajută la nimic, ocupanți ai cafenelor/de pe malul stâng al autodistrugerii//pagaia ruptă a lui Pațaichin nu e decât încă o dovadă că/pagaia se poate rupe când îți e lumea mai dragă//drogurile nu ajută la nimic, decât dacă le iei de la cine trebuie//„obținerea universalului prin idiomatic” e o idioțenie/pentru bătrâni intelectuali libidinoși!//spitalele nu sunt decât o ruletă rusească pe care o joci/legat la ochi ca nenorocitul de Feodor în fața unui/pluton de execuție sarcastic și mult prea precis//încrederea în tine nu ajută la nimic, decât în filmele cu ilegaliști//înotăm livizi și cu mintea vraiște-n secularul crah,/ în Valahia se alege praful până și de praf.”), astfel că același eu se dedică fervorii detectivistice ca să „afle” interpretarea unui soi de spiritualism apocaliptic („Ultima industrie de succes rămâne cea producătoare de/spaimă”) și limbajul acestei poezii nu este deloc narcisist/narcisiac și deloc extingibil unor rezonanțe presupus ermetice. Mai degrabă „presupunerile” trebuie să determine o cauză a prudențelor cititorului, dincolo de alte „cauze” de a insinua imagine simbolică poeticității eufoniilor cuvânt-semn-re-ferent ontologic.

 

Claudiu Komartin își complinește voința unor metamorfozări în de-semnificări brutale, eul poemelor sale este unul care „vizionează” realul în sens repulsiv (propedeutica așa-zicând spirituală a promoției douămiiste, care nu-l „fascinează” altminteri); dar este poetul un autor de texte hermetice? Cum edificiul poematic nu este verbal ci pliere de cuvinte-cheie, ocultare de voie a câmpului semantic, rod al gândirii endofasice, viața și omul dobândesc număr (intuiție pitagoreică?) așezare într-o serie de reordonări, ambiția unui edificiu interior, densitatea informațională a discursului liric având un rol mereu refondant: „A venit frigul și lumina supurează/la ziuă pe trunchiuri în disprețul rapsozilor./S-a făcut coajă, dar parcă tot mai doare -/dedesubt zvâcnește cumpătat, în timp ce/pe trotuare e zbenguială de frunze/amestecate cu gunoaie, ăsta-i orașul și știm/că nu e altfel nici la sat.//O să treacă și echinocțiul de toamnă: iar suntem/buni de plată. Emanuel începe să distingă/în silueta aplecată deasupra căruțului/o ființă înaltă și tehuie, căreia-i/intră vântul pe sub cămașă,/care îl mângâie răcoros și-i trage pătura/până sub bărbie.//Apoi anul va fi tot mai mult în scădere,/și ziua va descrește și ea, înăcrindu-ne/gesturile ca pe lapte – râvnite de nori răpănoși,/toate-ale noastre mai dragi se vor trage-n/spatele draperiilor, unde așteaptă/balansoarul, tigrul cu mustăți de focă,/ florile uscate din glastre.” (Strofe, p. 63).

Retorta unui alchimist sadea pare mai cu seamă a aduna sunete și foneme, un ludic combinatoriu evită enunțuri aleatorii, sentimentul artei este aici întrebuințare fortuită. Un singur imbold manierist depistăm: excentricul decide unicitatea experienței interioare, din efluviile atâtor elanuri emană un duh pernicios, sinteza contrariilor poate isca „obiecte ireale” dar nu perceptivul întreține imaginarul ca reprezentare a realului sedimentată în memoria ființărilor foculare. Mai ales de-ritmarea aceasta pune limite inițiaticului într-o lume (nouă!) care duhnește a decadență, a deconstrucție („nu/am/vrut/să/fac/din/viața/mea/o/operă/de/artă//eu/am/vrut/să/fac/din/viața/mea/un/joc/pe/calculator”) și un fel de dispariție elocutorie cristalizează rigorile unei prozodii de-canoniza(n)te dar nimic nu împiedică această coerență estetică, alt specific axiologic definind poezia lui Claudiu Komartin, lumea, așadar, nefiind decât mithos-ul primitiv reiterat incontinuu ca sens plural de spiritual și profan. Experiența imaginativă integrează, astfel, un exultum de metafizică și metafore în conexiune cu orizontul lucrurilor: „în timp ce îi spun cu accentul meu de estic perfid/Hier bei euch ist Frühling geworden,/însă ochelarii de soare al Brunhildei/de pe banca din fața mea/nu le divulgau nici forma, nici culoarea irisului,/nici scânteia pe care i-o ghiceam în privire/ și despre care un medieval susținea că e/ semn cert al fărâmei de divinitate/din noi,/la fel de personală și de inconfundabilă ca/amprenta/sau ca furtuna de linii din palmă,/iar lumina îi încâlcea părul,/ îi ronțăia lobii urechilor,/ prelingându-se pe fâșia gaza a culoarului dintre noi -/ metroul a intrat în tunel/ și un curent i-a ridicat în aer o șuviță blonzie,/ gulerul paltonului,/ viața de iubită secretă a unui spion rus -/ metroul a intrat în tunel /și mi-am ținut respirația câteva zeci de secunde/știind că mereu intrăm/și ieșim de acolo.” (Aș fi vrut să o privesc în ochi/, p. 13).

 

Poezie a spațiilor simbolice și nu a gesturilor simbolice, lirica lui Claudiu Komartin are mereu tendința de a blura efectul magic. Eul auctorial extirpă din fluxul reprezentărilor nuanțările unui posibil rictus arhetipal, spațializarea se referă la maxima cuprindere spirituală. Cenzurarea spontaneității (universul, armonia numerică) indică asertiv o dinamică de efect, lirismul limbajului anagogic dublează sintaxa elocinței („pe ei cine îi va ține minte?/cine va adeveri înfiriparea de gesturi mărunte,/ drumul fiecăruia către casă, noapte de noapte,/pașii nesiguri, mestecenii costelivi/lângă care au alunecat/fără zgomot, obosiți să mai lupte, să cheme,/să prelungească o viață de om/învelită spre ziuă în giulgiu de rouă? - și mâinile lor/au tremurat, cum termură mâinile/mele acum, amândouă.”), realul străveziu dar pur în redare, în reprezentare, e supus exhortațiilor. Fragment cu fragment realul evidențiază un hieratism asociat „heraldicii” poematice. În secțiunea de final, poemul regăsit, Claudiu Komartin evocă degringolada din intermundii, denunță „monstruozitatea” convenționalului, insinuează transmutări interioare câtă vreme nici metafizica obiectului ideal nu mai postulează succesivități și nici frenezia deconstructivistă nu mai îngăduire nici măcar „un ultim reproș obosit”: „Mi-ați adus o tristețe”, a spus înclinând capul/cerșetorul mărunțel ce căuta printre hainele tatălui meu mort./Ultimii saci erau plini de mirosul cămășilor lui,/dintr-unul atârna o mânecă,/din altul un chipiu vechi, de sub care/privirea lui albastră și luminoasă îmi făcea/un ultim reproș obosit.// „Mi-ați adus o tristețe” - /și a continuat să-și facă de lucru/în jurul tomberonului, încurcat./Mă ocolea. Se uita undeva departe./Și am rămas acolo un timp, participând la o-ntâmplare/la care nici unul din noi nu voia să ia parte,/la ceva ce nu eram încă pregătit să accepe.//I-am căutat în ochi licărul viu.//Am amețit, m-am sprijinit de un ciob de faianță./Soarele cobora lent, ștergând orice distanță,/și am compătimit în tăcere, os lângă os./El. Eu. Al nimănui fiu.” (Ultimii saci, p. 79).

 

Volumul întreține mitul unui poet neînregimentat, cu o pasiune inertă pentru melancolii liricoidale dar devotat ritualului tragic al poeziei în marea dramă a timpului istoric. Un rebel al rafinamentului artistic total în literatura română contemporană, un poet...

 

Ionel BOTA

 









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu