duminică, 11 mai 2025

Mihai Caba - Poetul filosof Lucian Blaga - 130 de ani de la naşterea sa

 



Poetul filosof Lucian Blaga - 130 de ani de la naşterea sa

Mihai Caba

11 Mai 2025

 

„Destinul omului este creaţia. Poetul este nu atât un mânuitor, cât un mântuitor al cuvintelor. El scoate cuvintele din starea lor naturală şi le aduce  în starea de graţie” (Lucian Blaga)

 

Recunoscut de către istoriografia românească de a fi fost poet, dramaturg, filozof, eseist, jurnalist, traducător, profesor universitar, academician şi diplomat român, Lucian Blaga este considerat fără rezerve cea mai importantă personalitate românească a primei jumătăţi a secolului al XX-lea, în care s-a impus cu o operă de mare întindere şi de largă cuprindere în cele peste 10.000 titluri de poezie, teatru, proză, eseistică, filosofie, memorialistică, aforisme şi traduceri, reuşind să reflecteze într-un limbaj propriu inconfundabil epoca în care a trăit şi a creat, cum şi tendinţele acesteia  de a raporta omul trăitor la universul înconjurător.

 

Este suficient să facem cunoscute, fie şi doar câteva dintre acestea, aprecierile exprimate de ilustre personalităţi ale culturii noastre, care s-au aplecat cu profundă înţelegere şi minuţiozitate critică asupra  valoroasei sale opere, pentru a-i sublinia personalitatea de primă mărirâme a celui ce a fost, Lucian Blaga.

 

Iată, cum l-a „văzut”eruditul Nicolae Iorga, în 1919,  pe tânărul poet  Lucian Blaga:

 

 „Poeziile lui Blaga sunt bucãţi de suflet, prinse sincer în fiecare clipã si redate de o superioarã muzicalitate în versuri care, frânte cum sunt, se mlãdie împreunã cu mişcãrile sufleteşti înseşi. Aceastã formã elasticã permite a se reda si cele mai delicate nuanţe ale cugetãrii si cele mai fine acte ale simţirii. E şi filosofie înãuntru, o melancolicã, dar nu deprimantã filosofie, care leagã împreunã toate aspectele dinafarã ale naturii şi, înlãuntru, toate mişcãrile prin care şi noi îi rãspundem.”

 

Trei ani mai târziu, în 1922, tânărul poet Lucian Blaga a intrat şi în atenţia apreciatului critic literar al timpului şi faimosului director al revistei „Sburătorul”, Eugen Lovinescu, care a notat cu un acelaşi impecabil discernământ critic:

 

„Lucian Blaga este poate cel mai original creator de imagini pe care l-a cunoscut literatura românã pânã acum: imagini neaşteptate şi profund poetice. Pentru a reda impresia liniştei, el cel dintâi a auzit zgomotul razelor de lunã bãtând în geamuri. Imaginea nu este unul din elementele poeziei lui Lucian Blaga, ci pare poezia lui însãşi. Din poezia lui Blaga reiese o bucurie de a trãi, un optimism, nu conceptual, ci pur senzorial; senzaţia proaspãtã întreţine mulţumirea vieţii. Gãsim deci în poet şi o unitate sufleteascã şi o oarecare atitudine."

 

Însă, pentru o mai adâncă edificare asupra personalităţii şi operei lui Lucian Blaga se impune , desigur, să  „dăm cuvântul” şi lui George Călinescu, considerat indubitabil „părintele criticii literare româneşti”, autorul monumentalei sale „Istorii a literaturii române de la origini şi până în prezent”, Ed. Fundaţiilor regale, 1941. Răsfoind-o cu interes, vom avea surpriza „aşezării” analizei critice a operei lui Lucian Blaga în două capitole  distincte ale Istoriei, fiind separate în cronologia lor.

 

Primul este – „Ortodoxiștii”. Momentul 1926 - , destinat poeziei şi dramaturgiei blagiene, cuprinzând nu mai puţin de cinci pagini (792-797)  de aprecieri critice ale poeziei sale, cu exemplificări versificate din volumele de poezie, Poemele Luminii, Paşii profetulu, Lauda somnuluii, cum şi replici din piesele de teatru. Zamolxe, Tulburarea apelor, Meşterul Manole, din care extragem concluzii critice definitorii:

 

„De la început poetul se revela un pateist bucolic, indiscutabil mai realizat în momentele în care spiritul stabileşte printr´un simţ legătura cu Universul şi trăieşte în umbra lui. El pune ureche pe sol ca să audă inima pământului.”

 

„Valoarea poetică a misterului (Zamolxe) stă în aceeaşi ascuţime a contactului cu în evocarea a tot ce e voluptate la suprafaţa pământului.”

 

„Meşterul Manole este e o dramă de idei în atmosferă mitică, în care se repetă dar pirandelismul din Zamolxe, conflictul între adevăr şi ficţiune.”

 

Al doilea este – „Noua generație”. Momentul 1933 - destinat filosofiei şi filosofilor, pornit de la ideea că „între filosofie şi literatură este o strânsă legătură, evidenţiată în primele două decenii ale secolului al XX-lea, când apar întâile adevărate sisteme”. În cuprinsul acestui capitol George Călinescu îşi plasează analiza critică a lucrărilor filosofice blagiene, întinsă de-a lungul celor două pagini (864-866 ) , din care desprindem  „esenţa” câtorva dintre aprecierile exigentului autor:

 

„Lucian Blaga este cel dintâiu care a încercat să ridice un sistem filosofic integral, cu ziduri, cu o cupolă şi să dea acestei filosofii o aplicare la realităţile naţionale, […] E adevărat că orice sistem impune în definitiv prin imaginaţie, însă, poezia metafizicianului (L.Blaga n.n.) aparţine sentimentului logic. […] Mai sunt la filosof şi aspecte care depăşesc încadraea etnicului. Astfel, estetica sa e o curată metafizică şi metafora, în loc să fie un accident ornamental, e o modalitate substanţială de a percepe Universul.”

 

În privinţa scrierilor filosofice ale lui Lucian Blaga se va pronunţa maii târziu şi Mircea Eliade, ilustrul gânditor român, filosof şi istoric al religiilor, afirmând cu destulă tărie: „Lucian Blaga rămâne singurul filosof român având desăvărşit un foarte complex filosofic incluzând o înaltă personalitate metafizică, o nouă teorie a cunoaşterii şi o detaliată morfologie a culturii. În această ambiţioasă construcţie Blaga a utilizat mituri, simboluri şi tradiţii populare româneşti, religioase şi laice. Pentru prima dată moştenirea autohtonă a României a găsit fericite expresii filosofice”.

 

Asupra conceperii şi structurii sistemului  său filozofic, însuşi Lucian Blaga se va confesa în cadrul unui interviu acordat ăn 1935: „Sistemul meu de gândire l-am conceput pe trilogii. Prima trilogie (Trilogia Cunoașterii) a și apărut. O a doua trilogie va cuprinde problemele culturii. O alta va fi consacrată fenomenelor de filozofie biologică, alta de etică și sociologie,iar ultima va fi o încoronare metafizică a sistemului”:

 

 - într-adevăr, după părerile autorizate ale biografilor, exegeţilor şi criticilor săi, prin Trilogia cunoaşterii, Trilogia culturii, Trilogia valorilor şi Trilogia cosmologică, „Lucian Blaga a creat un sistem filosofic monumental, de o inimitabilă arhitectură, ce îşi păstrează nealterată uimitoarea lui autonomie”.

 

Pentru a înţelege, însă, mai bine şi mai edificator, modalitatea formării distinctei sale personalităţi, una dintre cele mai interesante, complexe şi originale ale culturii şi literaturii interbelice româneşti, a sosit momentul unei introspecţii în biografia lui Lucian Blaga, pe care o putem întreprinde lesne, punând „cap la cap” iscoditoarele eseuri ale numeroşilor săi biografi şi exegeţi.

 

Potrivit acestora, aflăm că Lucian Blaga s-a născut la 9 mai 1895, în localitatea Lancrăm din apropierea Sebeşlui, aferentă comitatului Sibiu, fiind al 9-lea copil, mezinul  familiei preotului ortodox Isidor Blaga – tatăl şi al Anei (n. Moga) – mama; familie aflată sub semnul tradiţiei ecleziastice, din partea tatălui, împărtăşită şi de obârşia macedoromână a mamei sale. Prenumele de Lucian, primit la botez, s-a datorat ideii tatălui său de a-şi numii copiii săi „cu nume care să înceapă cu litera L”

 

Despre Lancrăm, satul său natal, rămas definitiv în sufletul său, viitorul poett, Lucian Blaga îl va prinde metaforic într-o poezie, intitulată semnificativ, „9 mai 1895”: „Sat al meu, ce porţi în nume/ sunetele lacrimei […] Spre tine, bine m-a-ndrumat/ din străfund de veac, / în tine  cine m-a chemat / fie binecuvântat,/ sat de lacrimi fără leac”.

 

„Tăcut ca o lebădă” în primii patru ani ai copilăriei , după cum va mărturisi în poezia „Autoportret”, absenţa cuvântului din această primă perioadă a vieţii va fi compensată, la vârsta matură, de forţa cuvântului scris, după cum se destăinuie în poezia „Biografie”: „Cu cuvinte stinse în gură/ am cântat și mai cânt marea trecere,/ somnul lumii, îngerii de ceară./ De pe-un umăr pe altul/ tăcând îmi trec steaua ca o povară.”

 

La vremea învăţăturii, în 1902, este înscris în clasa I-a primară la şcoala germană din Sebeş. La absolvire, în 1906, devine elev al Şcoalelor Centrale Române greco-ortodoxe din Braşov, acolo unde era profesor unchiul său, Iosif Blaga, doctor în filosofie. Ca licean, până la absolvirea din 1914, pe lângă obiectele aferente, este atras îndeosebi de poezie, dar şi de teme filosofice, studiind filozofii indieni şi europeni. Drept urmare, în 1910, debutează cu poezia „Pe ţărm”, apărută în ziarul arădean Tribuna, pe care a semnat-o cu Ion Albu, iar în 1914 debutează şi în filosofie cu studiul „Reflecţii asupra intuiţiei lui Bergson”(apreciat scriitor şi filosof francez), publicat tot la Arad în ziarul Românul, semnând cu acelaşi pseudonim, Ion Albu. În consecinţă, este ales preşedinte al Societăţii literare din liceu. Din nefericire, în 1908, tatăl său, preotul Isidor Blaga, a trecut la cele veşnice, iar mama sa s-a mutat, în 1909, la Sebeş.

 

Ca absolvent de liceu, aflat în preajma Primului Război, în 1914, cu intenţia de „a scăpa de chemarea în armata austro-ungară”, se înscrie la Institutul Pedagogic-Teologic  de la Sibiu, pe care îl va absolvi, cu licenţă în teologie, în 1917. Rămas impresionat de cultura capitalei imperiale, în urma unei vizite făcute în vara lui 1916 la Viena, decide să-şi continuie aici studiile, devenind din 1917 student al Facultăţii de Filosofie a Universităţii vieneze, fiind interesat de prelegerile profesorului Daussen despre filosofia indiană, dar şi de lucrările filosofice ale lui Conta, Schopenhauer, Bergson ş.a.

 

Student la Viena, Lucian Blaga ţine şi o strânsă legătură cu ziarele şi revistele culturale româneşti, unde continuă să publice poezii şi eseuri filosofice, fapt concretizat în 1919 cu debutul său editorial, mai întâi la Sibiu, cu placheta de versuri Poemele luminii, reeditată imediat la Bucureşti, la Cartea Româneasă, urmat apoi de culegerea de aforisme Pietre pentru templul meu, ambele fiind primite elogios de critica literară. În 1920, în urma susţinerii tezei: Kultur und Erchenntins (Cultură şi cunoaştere), obţine titlul de doctor în filosofie Pe timpul studenţiei vieneze o cunoaşte pe Cornelia Brediceanu, „fiica politicianului bănăţean Coriolan Brediceanu”, cu care se va căsători, pe 16 decembrie 1920, la Cluj, acolo unde se stabileşte şi are „o prolifică activitate literară, îndeosebi la revista Gîndirea”, dar şi publicistică, prin editarea volumului de poezie: Paşii profetului (1921), a piesei de teatru: Zamolxe şi a studiului de filosofie a culturii: Cultură şi cunoştinţă (1922), cum şi a dramei: Tulburarea apelor (1923). Tot pe atunci îi apar în revista „Die Bruke” de la Cernăuţi primele traduceri de poezie în limba germană.

 

Prima sa lucrare dramatică „Zamolxe” a primit Premiul Adamachi al Academiei Române, pentru debut, fiind premiată în acelaşi timp şi de către Universitatea din Cluj.

 

Între anii 1924-1926, se mută la Lugoj şi locuieşte în casa părinţilor soţiei, având aici condiţii excelente de trai şi de creaţie, reuşind în acest răstimp să scrie şi să publice volumele: În marea trecere, Filosofia stilului, Fenomenul originar, Feţele unui veac şi piesele de teatru: Daria  şi Fapta, ce îî vor aduce o binemeritată consacrare literară.  Tot o dată, îndeplineşte şi postul de redactor al ziarelor Voinţa şi Patria, dar şi pe cel al numirii sale ca membru al comitetului de redacţie al prestigioasei reviste „Cultura”.

 

Consacrarea sa literar-filosofică avea să se constituie curând şi într-o vizată  „trambulină” spre diplomaţie, începută la 1 noiembrie 1926, când este numit ataşat de presă la Legaţia Română de la Varşovia. În această nouă postură editează volumul Ferestre colorate. Peste un an, la 1 noiembrie 1927, este transferat la Legaţia Română de la Praga. Este anul când concepe şi editează drama în 5 acte, Meşterul Manole”, piesă în care, Lucian Blaga, pornind de la mitul şi balada Meşterului Manole, relevă  „condiţia tragică a creatorului de valori durabile, aflat în luptă cu propriul său destin”. Drama va vedea în premieră „luminile rampei” în 1929, la Teatrul Naţional din Bucureşti, a cărei direcţie  Lucian.Blaga o va refuza (!) în 1930.

 

Prodigioasa sa activitate diplomatică va continua ca ataşat şi consilier de presă în Elveţia, la Berna (1926-1936) şi la Viena (1936-1937). În Guvernul lui Octavian Goga va fi numit subsecretar de stat la Ministerul de Externe (1937-38), iar în Guvernul lui Nicolae Iorga va fi numit ministru plenipotenţiar de stat în Portugalia (1938-39). Îşi încheie misiunea diplomatică „după instaurarea dictaturii regale a lui Carol al II-lea”, fiindu-i respinsă filosofia sa germanofilă şi mistică, „inacceptabilă regimului carlist”.

 

Este perioada în care au fost editate volumele: Lauda somnului - poezii (1929), Daimonion şi piesa Cruciada copiilor (1930), Eomul dogmatic - eseuri filosofice (1931), La cumpăna apelor - poezii şi Cunoaşterea luciferică - eseuri filosofice (1933), piesa Avram Iancu şi Cenzura transcedentă - eseuri (1934), Spaţiul mioritic şi Orizont şi stil - eseuri filosofice (1936). La curţile dorului – poezii (1938).

 

Aferente acestei perioade diplomatice sunt şi importantele momente biografice, precum: naşterea fiicei sale Dorli, la 2 mai 1930, în Elveţia, cu prenumele derivat de la simbolul „dor” al poeziei poetului,  decesul mamei sale, Ana Blaga,la Sibiu (1933), devine membru al Societăţii Astra şi i se decernează Marele Premiu Hamangiu al Academiei Române (1935), primirea în Academia Română, la numai 42 de ani, ca membru titular, în urma discursului de recepţie Elogiu satului românesc (5 iunie 1937), din care extragem eşantionul esenţial, de înaltă simţire sufletească: „A trăi la sat înseamnă a trăi în zarişte cosmică şi în conştiinţa unui destin emanat din veşnicie”.

 

Revenit definitiv în ţară la 1 aprilie 1939, Lucian Blaga devine profesor de filosofie a culturii la Universitatea din Cluj, refugiată temporar la Sibiu şi Timişoara din cauza războiului. Adâncindu-se în fundamentarea concepţiei sale filosofice, în 1940, editează Diferenţialele divine, primul volum din Trilogia cosmologică, netermonată. În anii următori lucrează intens la definitivarea conceptului său filosofic, structurat şi editat în „Trilogia cunoaşterii” (1943), „Trilogia culturii” (1944), „Trilogia valorilor” (1945).

 

În paralel, se preocupă de editarea integrală a Poeziilor şi a Operei dramatice. Între anii 1943-1944, înfiinţează la Sibiu revista de filozofie Saecullum, iar în 1944 termină şi editează piesa „Arca lui Noe”. După sfârşitul războiului, în 1946, Universitatea se reîntoarce la Cluj, iar Lucian Blaga revine la catedra universitară, unde va funcţiona ca profesor până la reforma învăţământului din 1948, intronată de noul regim politic al României. Ca urmare a „reformării” este îndepărtat „cu brutalitate” de la catedră, împreună cu alţi universitari, deveniţi „indezirabili”,  în viziunea  politică a timpului..

 

De aici încep pentru Lucian Blaga „ani lungi de persecuţie din partea regimului comunist instalat după război în România”. Exclus din Academie şi fără drept de a mai publica, în răstimpul celor zece ani până la pensionarea din 1959, aflat permanent în „vizorul” vigilentei Securităţii, Lucian Blaga este trecut pe linie „moartă”,, îndeplinind diverse posturi pentru a-şi câştiga existenţa, între care: cercetător la Institutul de Istorie, bibliotecar-şef şi director adjunct la Biblioteca Academiei, filiala Cluj, cercetător (cu jumătate de normă)  la secţia de istorie literară şi folclor a Academiei, filiala Cluj.

 

Deprimat şi zdruncinat sufleteşte, se dedică cu totul traducerilor, reuşind în această perioadă nefastă să finalizeze excelent traducerea piesei Faust de Goethe, Poeziile multor poeţi germani, cum şi primul volum din Opere ale iluministului german G.E. Lessing. Scrie şi multe poezii personale, care îi vor apare postum. Lasă în manuscris romanul „Luntrea lui Caron”, conceput a fi o frescă a vieţii sale, în cuprinsul căruia „îşi imaginează propria înmormântare”. După pensionare, în 1960, se preocupă „cu grăbire” să-şi reorganizeze poeziile pe criteriul Nebănuitelor trepte, grupându-le în patru mari cicluri: Vărsta de fier, Corăbii cu cenuşă, Cântecul focului, Ce aude unicornul. La fel şi cu restul operei sale, pe care, simţindu-şi sfârşitul aproape, ar fi dorit „s-o lase într-o ordine deplină”.  Din păcate, dezgustat de viaţă şi umilit până şi de noua conducere a Uniunii Scriitorilor, o boală nemilosă avea să-l cuprindă curând, astfel că pe 30 noiembrie 1960 Lucian Blaga este internat la Clinica Medicală din Cluj pentru îngrijire şi tratament. După trei luni de  repetate investigaţii medicale diagnosticul bolii sale este unul definitiv şi nemilos: „neoplasm vertebral”. Ultimile zile ale vieţii sale de spital, petrecute sub efectul morfinei şi penicilinei greu de procurat, dar şi cu „supravegherea îndelungată şi  desnădăjduită la căpătâi a soţiei sale Cornelia”, au fost cumplite, fără ca „miracolul” aşteptat asupra vieţii poetului luminii şi iubirii să-şi facă simţită apariţia...

 

Atras de „luntraşul Caron”, Lucian Blaga a trecut Styx-ul la orele 4:30 ale dimineţii de 6 mai 1961, „sub privirile înrourate de lacrimi ale Corneliei”, aşa cum a notat ulterior poetul Teohar Mihadaş. Respectându-i-se dorinţa, a fost înmormântat în cimitirul  bisericii din Lancrăm-ul natal, în ziua de 9 mai, când ar fi împlinit 66 de ani...

 

Precum a şi meditat-o profund în poezia sa, aşa s-a şi petrecut „marea trecere” a poetului Lucian Blaga la cele veşnice ale Împărăţiei Luminii Cereşti: „încă un an, o zi, un ceas/ şi drumuri toate s-au retras/ de sub picioare, de sub pas,/ încă un an, şi-un vis, şi-un somn / şi-oi fi pe sub pământuri domn / al oaselor ce drepte dorm.” (De profundis).

 

Ne-a lăsat, în schimb, nouă, celor ce vom fi rămas, o operă literară de mare înălţare sufletească, din care desprindem generosul său îndemn de a trăi intens în aspiraţii nelimitate spre absolutul luminii solare, exponentul primordial al vitalităţii noastre: „şi-n pieptu-mi larg credinţa mea o sorb puternică din soare.” (Dar munţii - unde-s?).

 

Citindu-i şi recitindu-i poezia poetului luminii, al iubirii, al pământului, al corolei de minuni a lumii, cum mai este denumit metaforic Lucian Blaga, nu ne rămâne decât să fim părtaşi aprecierii de esenţă exprimate de prestigiosul critic literar, Tudor Vianu: „Şi dacã poezia sa nu cucereşte prin senzualitatea ei, ea vorbeşte puternic printr-o substanţã fãcutã din cele mai înalte nelinişti din câte pot atinge sufletul omenesc”.

 

 Şi cât adevăr, şi câtă profunzime, incubă această afirmaţie definitorie...! Îmbinând miraculos şi spectaculos poeziai cu filozofia,, Lucian Blaga îşi deszvăluie, în integrabilitatea monumentalei sale opere, individualizatul său crez artistic; „Câteodată, datoria noastră în faţa unui adevărat mister nu e să-l lămurim, ci să-l adâncim aşa de mult, încât să-l prefacem într-un mister şi mai mare.”  Acesta transpare chiar la debutul său editorial, din 1919, cu  „Poemele luminii”, în prima poezie din cuprins, reprezentând o meditaţie filosofică asupra cunoaşterii misterelor lumii, străbătută de un lirism „ce potenţează misterul, relevându-l prin trăiri interioare, imaginaţie şi poetică”: „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii/ şi nu ucid/ cu mintea tainele, ce le întâlnesc/ în calea mea/ în flori, în ochi, pe buze ori morminte […] eu cu lumina mea sporesc a lumii taină /.../ şi tot ce-i neînţeles/ se schimbă-n neînţelesuri şi mai mari/ sub ochii mei/ căci eu iubesc/ şi flori şi ochi şi buze şi morminte”.

 

Fără exagerare, potrivit sublinierii numeroşilor critici literari şi exegeţi blagieni, „fiecare cuvănt al fiecărui vers din poezie, luat separat, reflectă ideea cunoaşterii paradisiace şi luciferice a misterelor universului - corola de minuni a lumii - numai prin iubire, singura modalitate a ocrotirii - nu strivesc, nu ucid - şi păstrării pe mai departe a echilibrului spiritual existenţial, pornind de la - eul poetic - lumina mea, sporind a lumii taină - şi până la - lumina altora”.

 

Se adevereşte, dară, fără o altă argumentaţie, că Lucian Blaga şi-a dobândit destinul de a fi fost „un poet, mântuitor al cuvintelor, aduse în starea de graţie”.

 

După sfârşitul său, în perioada  de „tristă amintire”, posteritatea poetului – filosof Lucian Blaga a fost una înttunecată,  pe considerentul „scriitorului interzis”, scos din manualele şcolare şi cursurile universitare, din bibliotecile publice. Cu foarte mare greutate, în 1962, fiica sa Dorli reuşeşte să-i publice poeziile postume şi volumul Hronicul şi cântecul vârstelor, rămas în manuscris.

 

 

 

Izbăvirea a venit după ´89. o dată cu sfârşitul „epocii luminoase” a vechiului regim „inchizitorial”, când posteritatea lui Lucian Blaga şi-a recăpâtat adevărata sa strălucire: reprimirea în Academia Română, editarea romanului autobiografic Luntrea lui Caron şi a celor 12 volume ale Operei integrale, îngrijite de Dorli Blaga, În semn de adâncă preţuire numele de Lucian Blaga a devenit strălucitoare efigie a unor prestigioase instituţii, precum Biblioteca Centrală Universitară din Cluj-Napoca, Universitatea din Sibiu, Liceul teoretic din Constanţa, dar şi singurul liceu românesc de la Tiraspol, din Transnistria. Numeroase oraşe ale României au adoptat în denumirea unor străzi prestigiosul său nume. De asemenea, Banca Naţională a României a emis două bancnote, prima în 1998, cu valoarea de 5000 lei, având portretul poetului „la bătrâeţe” şi a doua, în 2006, cu valoarea de 200 lei, având portertul poetului „din tinereţe”.

 

Numele lui Lucian Blaga este cinstit şi în Republica Moldova: bustul său în bronz  aflându-se, din 1992, pe Aleea Clasicilor din Parcul Ştefan cel Mare de la Chişinău, iar Poşta moldovenească a emis, în 1998, o marcă poştală cu portretul său.

 

De semnalat este şi faptul dezvăluit abia după ´89, cel al nominalizării poetului-filosof, Lucian Blaga, în vederea acordării Premiului Nobel pentru literatură în 1956, la iniţiativa lui Mircea Eliade şi la propunerea făcută de Rosa del Conte, filologă italiană şi de Basil Munteanu, critic literar român, aflaţi cu toţii în exil. Înştiinţate la acea vreme, autorităţile comuniste româneşti au tăinuit „faptul” cum nu se poate mai bine.

 

În 1995, la Centenarul Lucian Blaga şi la insistenţa fiicei poetului, Dorli Blaga, s-a hotărât transformarea casei natale în muzeu memorial. După trei ani de renovări, adaptări şi înzestrări, în 1998, a fost inaugurată Casa memorială Lucian Blaga de la Lancrăm. Cuprinzând o bogată colecţie muzeală de: manuscrise, vechi documente, corespondenţă, volume cu semnătură personală, fotografii, mobilier ţărănesc de epocă, obiecte personale şi tablouri achiziţionate în perioada activităţii diplomatice, Muzeul Lucian Blaga de la Lancrăm a devenit de      Casa memorială de la Lancrăm atunci  pentro orice vizitator ,un loc de sfinţenie şi închinăciune”, asemeni Ipoteştiului, Hermeziului, Mirceştiului, Humuleştiului, Hordoului şi al altor altare culturale ale neamului românesc.

 

În perioada liceeană, fiind un subiect „tabu”, cu poezia lui Lucian Blaga m-am „întâlnit” destul de târziu, dar o dată aflată, ca iubitor de poezie, mi s-a lipit de suflet, îmbogăţindu-mi repertoriul „recitativ”, şi de acolo o scot uneori ca un balsam.









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu