Amintiri de primăvară românească
în fir alb de puritate și roșu drag!
Mărțișorul este un mic obiect de
podoabă legat de un șnur împletit dintr-un fir alb și unul roșu, care apare în
tradiția românilor și a unor populații învecinate. Femeile și fetele primesc
mărțișoare și le poartă pe durata lunii martie, ca semn al sosirii primăverii.
Împreună cu mărțișorul se oferă
adesea și flori timpurii de primăvară, cea mai reprezentativă fiind ghiocelul.
Voinicul care a eliberat Soarele
Un mit povestește cum Soarele a
coborât pe Pământ în chip de fată preafrumoasă. Dar un zmeu a furat-o și a
închis-o în palatul lui. Atunci păsările au încetat să cânte, copiii au uitat
de joacă și veselie, și lumea întreagă a căzut în mâhnire. Văzând ce se
întâmplă fără Soare, un tânăr curajos a pornit spre palatul zmeului să
elibereze preafrumoasa fată. A căutat palatul un an încheiat, iar când l-a
găsit, a chemat zmeul la luptă dreaptă. Tânărul a învins creatura și a eliberat
fata. Aceasta s-a ridicat înapoi pe Cer și iarăși a luminat întregul pământ. A
venit primăvara, oamenii și-au recăpătat veselia, dar tânărul luptător zăcea în
palatul zmeului după luptele grele pe care le avuse. Sângele cald i s-a scurs
pe zăpadă, până când l-a lăsat pe tânăr fără suflare. În locurile în care
zăpada s-a topit, au răsărit ghiocei — vestitori ai primăverii. Se zice că de
atunci lumea cinstește memoria tânărului curajos legând cu o ață două flori:
una albă, alta roșie. Culoarea roșie simbolizează dragostea către frumos și
amintește de curajul tânărului, iar cea albă este a ghiocelului, prima floare a
primăverii.
Istoric
Originile sărbătorii mărțișorului
nu sunt cunoscute exact, dar prezența sa atât Români cât și la Bulgari (sub
numele de Martenița) este considerată ca fiind datorată substratului comun
Daco-Tracic, anterior romanizării la primii și slavizării la ultimii, deși
legendele populare îi dau alte origini, care, la Bulgari, sunt legate de
întemeierea primului lor hanat la Dunăre, în anul 681. Se mai consideră
deasemenea că sărbătoarea mărțișorului a apărut pe vremea Imperiului Roman,
când Anul Nou era sărbătorit în prima zi a primăverii, în luna lui Marte.
Acesta nu era numai zeul războiului, ci și al fertilității și vegetației.
Această dualitate este remarcată în culorile mărțișorului, albul însemnând
pace, iar roșu — război. Anul Nou a fost sărbătorit pe 1 martie până la începutul
secolului al XVIII-lea.
Cercetări arheologice efectuate
în România, la Schela Cladovei, au scos la iveală amulete asemănătoare cu
mărțișorul datând de acum cca. 8 000 ani. Amuletele formate din pietricele
vopsite în alb și roșu erau purtate la gât. Documentar, mărțișorul a fost
atestat pentru prima oară într-o lucrare de-a lui Iordache Golescu.
Folcloristul Simion Florea Marian presupune că în Moldova și Bucovina
mărțișorul era compus dintr-o monedă de aur sau de argint, prinsă cu ață albă-roșie,
și era purtat de copii în jurul gâtului[5]. Fetele adolescente purtau și ele
mărțișor la gât în primele 12 zile ale lui martie, pentru ca mai apoi să îl
prindă în păr și să-l păstreze până la sosirea primilor cocori și înflorirea
arborilor. La acel moment, fetele își scoteau mărțișorul și-l atârnau de
creanga unui copac, iar moneda o dădeau pe caș. Aceste „ritualuri” asigurau un
an productiv.
În prezent
În prezent, mărțișorul este
purtat întreaga lună martie, după care este prins de ramurile unui pom
fructifer. Se crede că aceasta va aduce belșug în casele oamenilor. Se zice că
dacă cineva își pune o dorință în timp ce atârnă mărțișorul de pom, aceasta se
va împlini numaidecât. La începutul lui aprilie, într-o mare parte a satelor României
și Moldovei, pomii sunt împodobiți de mărțișoare.
În unele județe ale României,
mărțișorul este purtat doar primele două săptămâni. În localitățile
transilvănene mărțișoarele sunt atârnate de uși, ferestre, de coarnele
animalelor domestice, întrucât se consideră că astfel se pot speria duhurile
rele. În județul Bihor se crede că dacă oamenii se spală cu apa de ploaie
căzută pe 1 martie, vor deveni mai frumoși și mai sănătoși. În Banat fetele se
spală cu zăpadă pentru ca să fie iubite. Tot aici, fetele sunt cele care oferă
mărțișoare băieților (in mod tradițional mărțișoarele sunt făcute de ele
însele). În Dobrogea mărțișoarele sunt purtate până la sosirea cocorilor, apoi
aruncate în aer pentru ca fericirea să fie mare și înaripată.În zona Moldovei
pe 1 martie se oferă mărțișoare băieților de către fete, aceștia oferind la
rândul lor fetelor mărțișoare de 8 martie (o mică diferență față de restul
țării).
Sărbătoarea mărțișorului se poate
întâlni în zona Balcanilor la Aromâni și Megleno-Români, precum și la Bulgari
care o numesc Martenița (Мартеница), și deasemenea în Macedonia și Albania.
Iubito,
dragostea este ca Pământul
este atât de mare
încât ca să o vezi ar trebui să te îndepărtezi de ea
să te înalţi deasupra ta şi
deasupra ei
să ajungi pe Lună
Şi atunci o vei putea vedea învăluită într-o aură
galben verzuie
nespus de dulce
ca un suflet imens
Dar nu vei putea niciodată să te înalţi
deasupra ta şi deasupra ei
să ieşi din sfera ei
de gravitaţie
Dacă te culci pe pământ
Şi-ţi desfaci larg braţele
ca şi cum ai lua pământul în braţe
atunci eşti răstignit pe ea ca şi cum
ai fi Iisus Christos care s-a întors şi şi-a luat crucea în
braţe
Mergând în iad
cântând în gura mare
cu crucea în braţe.
Dacă te culci pe faţa ei
cum te-ai culca pe
pământ
şi-ţi desfaci larg braţele
cu privirea pierdută în
înaltul cerului
Iisus se mai răstigneşte încă o dată prin tine
Atunci îl vezi pe Dumnezeu
Cum te priveşte blând cu o melancolie nesfârşită
aşa cum este răstignit pe cer
şi cum vine
Fiind atât de aproape de ea
lipit de ea tot timpul
neputând s-o cuprinzi cu privirea
nu vei cunoaşte dragostea niciodată
Numai gravitaţie ei
ne pătrunde dulce
ca nişte raze aurii
Ţipătoare
Ea ne hrăneşte
făcând seminţele să încolţească
si spicele de grâu şi tulpinile porumbilor să pornească
înalte înspre Dumnezeu
ne dăruieşte apa fragedă
rece şi înmiresmată
mirosind a fragi
a izvoarelor
care sunt mâinile ei întinse către noi să ne mângâie
Ea ne dăruieşte dimineţile
dulci şi fragede ca roua
cântecul ciocârliilor şi marea aurie de cântece a greierilor
care sunt fraţii noştri născuţi din ea şi hrăniţi de ea
Noi suntem ca ea
căci din ea ne-am născut
şi în ea ne vom întoarce
la început
Ea se întinde înlăuntrul nostru la nesfârşit
Şi dinăuntru nostru se înalţă
în afara noastră la nesfârşit
Noi nu putem să fim în afara ei
Şi nici gândi şi iubi în afara ei,
plini de ea fiind până în adâncul nostru.
Aşa cum Dumnezeu a făcut cerurile şi pământul
Ea a fost făcută de Dumnezeu
înainte de a face pământul şi cerurile
căci ce este Dumnezeu
decât Dragoste
Şi dacă ea este
Dumnezeu
atunci ea a făcut cerurile şi pământul
De aceea noi suntem fraţi cu pământul
pe care-l sărutăm toată viaţa cu tălpile noastre
când mergem desculţi
iar cerul ne mângâie tot timpul cu aerul lui luminos
şi înmiresmat
mirosind a cântece de privighetori
beat
Ne naştem din ea
Ne hrănim din ea
Trăim în ea
Apoi când obosim
Coborâm și ne
odihnim în ea.
odihnim în ea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu