Cine
a construit podul de piatra de peste Dunare ?
Toată lumea a
învăţat la şcoală (atât în clasele
primare, cât şi în liceu), la capitolul
antichitatea românilor, că în răstimpul 103-105
arhitectul Apollodor din Damasc a construit un
pod peste Dunăre, graţie căruia Traian a reuşit să-şi treacă armatele în Dacia şi să o
transforme în provincie romană ! Faină chestia, mai ales că este vorba de o
minune a antichităţii în această parte a
lumii, fiind considerat cel mai lung pod din Imperiul Roman !
Numai că.
informaţia nu prea pare în regulă, mai ales că nici nu are "acte" ! O să mă întrebaţi:
"Cum
adică nu pare în regulă ?"
Foarte simplu. Pentru construcţia acestui pod de
către romani nu există nici un document. Nici măcar unul ! Nici de factură
folclorică, nici epigrafică şi nici
literară !
Apoi trebuie să vă atrag atenţia că istoria este o materie
de studiu logică. Ori, această acţiune de construire a podului de la Drobeta de
către Traian, prin intermediul arhitectului
Apollodor din Damasc, este absolut ilogică ! Să vorbim întâi despre documente.
Este cunoscut faptul că monumentul triumfal ridicat
de Traian în urma victoriei împotriva dacilor şi cunoscut sub numele de Columna
lui Traian, este o cronică în piatră care relatează pas cu pas cucerirea
Daciei. Pe un asemenea monument, mai ales că este construit de acelaşi arhitect
care se presupune că a ridicat şi Podul de la Drobeta, Apollodor din Damasc,
este practic imposibil să nu apară o asemenea realizare ! Fie si numai pentru
satisfacerea orgoliului împărătesc şi a celui ce l-a construit., fără a mai
pune la socoteală faptul că fără existenţa acestui pod poate că Dacia nu ar fi
putut fi ocupată. Cu toate acestea dacă întrebăm documentele în legătură cu
acest pod, ele tac, nu există dovezi
literare sau epigrafice care să ateste construcţia podului de către romani !
Există însă în folclorul aromân o baladă populară care vorbeşte despre
construcţia acestui pod.
O sa vă spun imediat despre ce este vorba. Până
atunci însă să vorbim puţin despre logica acestei afirmaţii tratată de specialişti
ca "bătută în cuie".
De ce ?
1. În primul rând este absolut ilogic ca romanii să
fi putut construi podul de la Drobeta într-un răstimp atât de scurt (numai 2
ani) în condiţiile în care unul dintre maluri se afla încă în stăpânirea
dacilor !
2. În al doilea rând este absolut ilogic ca Decebal, pentru care libertatea poporului său
era mai presus de orice altceva să stea
cu mâinile în sân şi să privească cum se construieşte un pod care punea în pericol însăşi existenţa statului dac !
3. În al treilea rând afirmaţia este ilogică
întrucât cercetări efectuate de către ingineri au pus în evidenţă faptul că, cu
tehnica actuală şi pe vreme de pace, sunt necesari cca. 5 ani pentru
finalizarea unei asemenea construcţii !
Atunci era război! Iar Traian nu
era un copil care se juca de-a
războiul să nu-şi dea seama că-şi decimează armata în van urmărind finalizarea acestui proiect. Tocmai
de aceea pe Columnă armata romană trece
PE UN POD DE VASE !
Acestea fiind spuse să vedem, totuşi, ce este
cu Podul "buclucaş". Cine a
construit podul de piatră de peste
Dunăre ? Mi se pare mult mai verosimil şi mai
logic din punct de vedere istoric ca Podul de la Drobeta să fi fost
construit cu ceva timp înaintea războaielor daco-romane, pe timp de
pace, climat mult mai propice pentru realizarea unei asemenea construcţii.
Cine şi de ce să
fi construit această
"perlă" a ultimei provincii cucerite de romani?
Dacii stăpâneau, înainte vreme, ambele maluri ale
Dunării. Prin urmare este verosimil
faptul ca Podul să fi fost construit de ei! Faptul apare cu totul logic după
ce-l citim pe Strabon: "Burebista
stăpâneşte peste tot teritoriul de pe ambele maluri ale Dunării".
Acelaşi autor ne spune: "(Burebista) trecea fluviul când dorea.",
însă Dacia nu era putere navală la acea vreme! Dacă iarna Dunărea putea fi
traversată pe gheaţă, cum se întâmplă în cazul atacului lui Decebal în Moesia, care
era modalitatea de a trece Dunărea, vara, decât. pe un pod! Aceasta având în
vedere că Burebista, cum spuneam, nu
dispunea de o flotă din care să facă pod de
vase. Mai mult pentru această afirmaţie există chiar şi documentaţie! O
baladă populară aromână, intitulată "Puntea din artă" ne vorbeşte,
valorificând probabil o legendă mai veche, despre trei meşteri constructori
iscusiţi care au lucrat la construcţia unui pod peste Dunăre vreme de şase ani!
A se observa că cifra concordă cu cercetările
moderne.
Având în vedere că Burebista stăpânea peste ambele
maluri ale Dunării este de la sine înţeleasă necesitatea geo-strategică a construirii
acestui pod peste care Burebista "trecea fluviul când dorea".
Necesitate care se impunea având în vedere faptul că
Imperiul Roman încerca să-şi extindă dominaţia în sudul Dunării! Prin urmare, este logic şi de bun simţ să
conchidem că, Burebista este constructorul podului de la Drobeta. Apollodor doar
a refăcut partea de lemnărie a podului pentru ca Traian să poată avea o cale
mai facilă pentru a jefui Dacia de toate bogăţiile ei!
Dar ce se întâmplase cu podul înn ajunul ocupaţiei romane ?
Decebal, strateg vestit, surprins de atacul
romanilor, distruge lemnăria podului. Faptul pare a fi atestat de bucăţile de
bârne arse aflate la fata locului. Deci, pentru a frâna în oarecare măsură
invazia romană, Decebal, din necesităţi de strategie militară, distruge opera înaintaşului său,
Burebista. Aceasta va fi refăcută de un alt DAC, de această dată împărat al Bizanţului,
anume CONSTANTIN CEL MARE, născut în oraşul Niş, aflat azi în Serbia!
Când vom
înceta a mai ridica elogii cuceritorilor şi vom trece sub semnul ignoranţei
realizările strămoşilor noştri ?
Sursa: Prof. Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu