marți, 23 mai 2017

Calea ferată Oravița – Anina




“Semmeringul Bănățean”,
preferatul turiștilor în lunile călduroase.
De Adriana Mîț - Mai 21, 2017

Cât de spectaculoasă este calea ferată Oravița – Anina

Prima și cea mai spectaculoasă cale ferată montană din România, supranumită și “Semmeringul Bănățean”, devine un adevărat punct de atracție în lunile călduroase. Numărul turiștilor crește de la an la an. Calea ferată Oravița – Anina, din județul Caraș-Severin, este una dintre atracțiile turistice pe care cei care ajung în Banatul Montan nu trebuie să le rateze. Deși “Semmeringul Bănățean” are doar 34 de kilometri, traseul este parcurs în aproximativ două ore, dar călătorii n-au cum să se plictisească. În județul Caraș-Severin, la o distanță de aproximativ 140 de kilometri de Timișoara, se află un mic colț de rai, care poate fi admirat din tren. O călătorie în timp, pe cea mai veche cale ferată din sud-estul Europei costă doar 20 de lei, dus-întors, iar peisajul din această zonă din Banatul Montan este de vis. Mai ales în lunile călduroase, când totul înverzește. Ioan Fofiu, șeful Departamentului Mersul Trenurilor din cadrul CFR Timișoara, ne-a declarat că anul trecut, peste 3.500 de turiști s-au plimbat pe “Semmeringul Bănățean”. Cei mai mulți dintre călători au preferat să viziteze calea ferată Oravița – Anina din primăvară până în toamnă, iar numărul lor este în creștere. “Pe anul trecut, pe o pereche de trenuri pe zi, dus-întors, am avut un trafic de 3.500 de călători. Preponderent în perioada 1 aprilie – 30 septembrie, unde erau aproape 3.000 de călători. Deci, în proporție de 80% în această perioadă de primăvară – vară, spre toamnă”, a explicat Ioan Fofiu.


14 tuneluri, unele fiind printre cele mai vechi din Europa, zece viaducte, tăieturi în Munții Aninei pe lungime de 21 de kilometri, adică peste două treimi din întregul traseu. Așa poate fi descrisă, în câteva cuvinte, calea ferată Oravița – Anina, al cărei traseu este de-a dreptul spectaculos. Cea mai veche cale ferată montană de pe teritoriul actual al României a împlinit, în 2013, 150 de ani. Cei 34 de kilometri pot fi parcurși în aproximativ două ore, și asta datorită traseului dificil, viteza medie fiind de doar 17 km/h. Traseul este supranumit și “Semmeringul Bănățean” datorită asemănării cu calea ferată “Semmering” din Austria. În acest moment, pe linia Oravița – Anina circulă un singur tren format dintr-o locomotivă diesel electric românească, construită special pentru această cale ferată, și două vagoane necompartimentate, cu aproximativ 100 de locuri, dotate cu bănci de lemn, realizate în anul 1914. Cele două vagoane au fost recondiționate de mai multe ori, însă interiorul și carcasa nu au fost schimbate. În anii precedenți, CFR a încercat de mai multe ori să scape de calea ferată Oravița – Anina, pe care a scos-o la licitație, dar, de fiecare dată, nu a fost găsită nicio companie privată interesată de ea. Segmentul de cale ferată Oravița – Anina a fost construit în perioada 1860 – 1863, fiind un rezultat al exploatărilor miniere din Banatul de Sud. Concret, exploatarea cărbunelui a creat necesitatea transportului către Dunăre, unde urma să fie încărcat în vagoane. Astfel, linia făcea parte din “Drumul cărbunelui”, Anina-Oravița-Baziaș. La Baziaș, cărbunele din zăcământul de huilă superioară din Anina era încărcat în șlepuri pentru a aproviziona mari furnale din Europa centrală. Calea ferată Oravița – Anina a fost dată în funcțiune la data de 15 decembrie 1863 pentru transportul de mărfuri și la 4 aprilie 1869 pentru cel de persoane. Interesant este faptul că cele 14 tunele ale liniei au fost săpate cu dalta și cu târnăcopul, pentru că dinamita nu era inventată acum 150 de ani. Cel mai înalt viaduct al căii ferate este Jitin, de 37 de metri, considerat o adevărată operă de artă, iar cel mai lung tunel de pe traseu este Gârliște – 660 de metri. Construcția “Semmeringului Bănățean” a costat în total cinci milioane de guldeni. Linia nu a fost niciodată electrificată, acesta fiind motivul pentru care și în momentul de față circulă o locomotivă diesel.


Cum circulă trenurile Reprezentanții CFR Călători anunță pe site-ul instituției că pe calea ferată Oravița – Anina tariful de călătorie este unic. Astfel, pentru o călătorie la clasa a 2-a, de la Oravița la Anina și înapoi, turiștii trebuie să scoată din buzunar 20 de lei, la care se adaugă tariful de rezervare a locului, în valoare de 3,90 lei. Această rezervare este obligatorie în sezonul estival, asta pentru că nu puțini sunt cei curioși să se plimbe pe “Semmeringul Bănățean”, însă trenul este format doar din două vagoane. Trenul pleacă zilnic de la Oraviţa la ora 11.15 şi ajunge la Anina la 13.05. Acelaşi tren se întoarce cu călătorii la ora 13.30 din Anina şi soseşte la Oraviţa la 15.20.


Citeste mai mult pe: 
http://www.pressalert.ro/2017/05/semmeringul-banatean-preferatul-turistilor-lunile-calduroase-cat-de-spectaculoasa-este-calea-ferata-oravita-anina-foto/











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu