MEDALION EMIL GAVRIȘ
„Muzica este o lege morală, ea dă suflet
universului, aripi gândirii, avânt închipuirii, farmec tinereții, viață și
veselie tuturor lucrurilor, ea este esența ordinii, înălțând sufletul către tot
ce este bun, drept și frumos.”
Platon
Maestru al muzicii populare
românești, interpret român de muzică populară, născut la 28 martie 1915 în
localitatea Chelința-Maramureș -era fiul învățătorului Augustin Gavriș de la
care învață a mânui vioara. Studiază apoi la Liceul „Mihai Eminescu” din Satu
Mare, la Cluj urmează Facultatea de Drept și la București își ia doctoratul.
Cea mai cunoscută activitate a
maestrului a fost cea de solist de muzică populară, culegător de folclor
muzical, interpret unic în felul lui, conducător de orchestră și nu în ultimul
rând violonist de excepție. A fost muzicolog renumit de talie națională și
internațională.
Emil Gavriș a reprezentat cu
cinste acea ramură a creației
tradiționale românești care a fost și este folclorul muzical; cultura populară,
înțelepciunea omului din popor reflectată în naivitatea și grația poeziei
populare, apoi interpretarea muzicală a acesteia. Astfel „folclorul este o
arhivă vie a popoarelor” care a stat la baza culturii noastre naționale
moderne.
De obicei un om merge la un
spectacol de muzică pentru a se relaxa, pentru a auzi lucruri frumoase, se duce
să mai uite de griji și de necazuri. Așa am participat și eu la câteva spectacole
de muzică populară la Căminul Cultural
din Ulmeni -jud Maramureș (azi Centrul de Cultură și Artă)- spectacole
conduse de dirijorul Emil Gavriș; eram o copiliță de vreo zece-doisprezece ani
când, într-o duminică ne vizitează celebrul cântăreț acasă la Ulmeni unde tatăl
meu era șef de gară și era apropiat de cântăreții de muzică populară pe care
atunci îi puteai asculta doar la radio sau în spectacol. Înainte de programul
artistic venise la noi, a servit un „șpriț” cu tatăl meu (era prin 56, cred) au
„pus țara la cale” discutând ce se mai întâmplă prin capitală; după care ne-a
invitat pe toată familia la programul artistic. Binențeles că am mers cu toții.
Copil fiind, mi-au plăcut cuvintele cântecelor care erau șugubețe, lumea
zâmbea, era veselă, m-a supărat sonorizarea
care pentru sala din Ulmeni și pentru o asemenea orchestră erau prea
puternice. Am văzut pentru prima oară un taraf adevărat cu lăutari
instrumentiști valoroși -Emil Gavrișînsuși fiind un bun violonist și dirijor de
orchestră.
A fost o personalitate puternică a
timpului care a activat alături de alți
muzicieni bine cunoscuși în epocă: dirijorul Ionel Budișteanu, Alexandru
Grozuță, Maria Lătărețu, Angela Moldovan, Fărămiță Lambru, Romina Puceanu, Gabi
Lunca, Ana Pop Corondan etc. Muzica lăutărească de atunci avea ca și modele,
exemple de excepție pe Maria Tănase și Ioana Radu. Iar Emil Gavriș era din
Chelința-Maramureș și a reprezentat cu cinste zona natală, a Codrului și a
Chioarului.
Era o muzică cu un puternic caracter
popular-inspirată din poezia și gândirea omului simplu din popor. Se știe că
Emil Gavriș a cules folclor muzical, l-a prelucrat și apoi l-a interpretat.
Dacă ai merge la origini, ai putea constata că această legătură cu trecutul se
întinde spre zeci și sute de ani. Exemplific această idee făcând o paralelă
între prima poezie de dragoste din literatura română scrisă de Miron Costin cu titlul: „Într-o
grădină” și cântecul „Mă dusei într-o grădină” cules și interpretat de Emil
Gavriș. Iată vechea formă populară: „Într-o grădină/Lâng-o tulpină/Zării o
floare/Ca o lumină./S-o iau se- strică/S-o las, mi-e frică/Că vine altul și
mi-o ridică.”
Aproape aceleași cuvinte, motivul e
același, le regăsim și-n cântecul de pe vremea îndrăgitului căntăreț: „Foaie
verde de sulfină/Mă dusei într-o grădină/ Și aflai o ruje plină/ Ruje plină cu
flori multe/ Și mai mari și mai mărunte/ Dar n-avui nici-un folos /Că n-avea
nici un miros/ Mă dusei mai încolea/ Și aflai o viorea/ Viorică-n tufă ascunsă/
Și de soare nepătrunsă/ Mă plecai și o rupsei/ Și acasă o dusei/ Și-n grădină o
pusei/ În grădină sub fereastră/ Să vină mirosu-n casă/ La mândruța mea
frumoasă!”
Era o melodie de suflet; sunt de
fapt cântecele tinereții noastre, ele vor dăinui în veșnicie și mai ales
datorită profesionalismului interpreților de cântec în cazul acesta talentatul
Emil Gavriș. La căminele culturale din
anii 70-90 era o activitate intensă, un
schimb de experiență valoros care ne ținea aproape de folclorul autentic.
În ceea ce privește cântecul de petrecere
Emil Gavriș nu e mai prejos decât Gică Petrescu ale cărui cântece poartă
specificul peisajului bucureștean, pe când cântecele interpretate de Emil
Gavriș au pecetea muzicii populare ardelenești. Exemplu elocvent sunt
versurile: „Nu-ți mai face sânge rău, măi vere/ Dă-i cu șprițul pân-la ziuă/ Pe
șoseaua gâtului/ C-a s-ajungă până-n suflet/ Să nu mai știu de supărare/ Să-ți
fie bine/ Și cât o fi noaptea de mare/ S-oții c-un cântec și-un chiuit/” etc.
Unele cântece se mai cântă și acum la mese
festive în zona Codrului , pe la Cluj, ca exemplu cântecul:„Vine ploaia de la
Cluj”:
„Spune,
mândro adevărat/ Mă iubești sau m-ai uitat/Refren:Aoleu, ce ploaie vine de la
Cluj!
Spune,
mândro, spune drept/ Cine te-o mai strâns la piept -bis
Spune,
mândro, adevărat, adevărat/ Cu cine te-ai mai țucat -bis
Spune,
mândro, mă iubești/ Ori numa- mă necăjești? bis
Spune.
Mândro, poți, nu poți/ Nu mă mai ținea la porți!/ Să mă latre câinii toți/
Aoleu, ce ploaie vine de la Cluj!
Prin acest cântec ne întoarcem la
tradiție și la bunul simț al omului din popor.
Imaginea artistului Emil Gavriș e
vie în memoria chelințanilor -dovadă că la inaugurarea Căminului Cultural din
Chelința care poatră numele îndrăgitului
căntăreț din dată de 7 ianuarie 2014 a fost prezent un mare număr de oameni
care au asistat și au apreciat
manifestările artistice prilejuite de acest eveniment inaugural. S-a păstrat un moment de reculegere în amintirea marelui
interpret de muzică populară dispărut. A fost vizitată și camera muzeu care
găzduieste o patre din arhiva personală a interpretului chelințan.
Au evoluat artistic un număr
impresionant de tineri interpreți de muzică populară contemporană. Continuatori
și mesageri ai folclorului autentic codrenesc sunt în zilele noastre dna.
Angela Vălean din Tohat și mai tânăra dșoară. Andreea Roxana Botiș. Au fost
prezenți elevi din zona Codru-Chioar: licee din Baia Mare, Satu Mare, Târgu
Lăpuș, Sălsig, Iadăra, Ulmeni etc. Moderatorul Octavian Butuza -„muncitorul cu
microfonul”- zicea că acest festival „EMIL GAVRIȘ” s-ar putea să devină o
tradiție-deoarece la 28 martie 1915 venea pe lume un om care a devenit emblema
acestei localități, Emil Gavriș a fost nu numai un cântăreț de seamă ci și un
bun folclorist și instrumentist-ambasador al culturii populare muzicale peste
hotare.
La Chelința a fost de fapt ,un
festival concurs de muzică populară codrenească în timpul căruia s-a făcut o selecție a concurenților pe categorii
de vârstă: 8-12 ani, 12-15 ani, 16-30 plus instrumentiștii solo sau în
formație. Din juriu au făcut parte: Dna. Dăncuș-dir. al Ansamblului Transilvania, un nepot de-al
compozitorului Emil Gavriș-Mihai Gavriș-stabilit la București, îndrăgita
căntăreață Angela Buciu care-a contribuit la pregătirea artistico-muzicală a
profesorilor prezenți, dar și a multor concurenți, dna.Gina Călăuz-menegerul
Primăriei Ulmeni-sufletul, animatoarea și organizatoarea spectacolului-concurs,
președintele juriului fiind taragotistul Dumitru Fărcaș-venit tocmai de la
Cluj, așaptea persoană a juriului era „vocea sălii”, și nu în ultimul rând din
juriu mai făcea parte dna. Leontina Dorca -animatoarea grupului folcloric
„Cununița” din Satu-Mare –dânsa fiind originară din Remeți pe Someș- sat vecin
cu Chelința.
„Vinovatul întâmplării” a fost
Lucian Morar -primarul orașului Ulmeni- originar din Chelința. În cuvântul său
dl. primar Lucian Morar mulțumește juriului pentru prezență, concurenților
pentru străduință și spectatorilor pentru „viitoarele aplauze”.
Începe spectacolul festival cu
prezentarea celor mai frumoase cântece populare codrenești de către elevi din
gimnaziu, liceeni și instrumentiști. Astfel localitatea Chelința este din nou
(ca-n vremile trecute) centrul culturii și promovării muzicii populare. Astfel
elevul Carmen Oșan din Codru-Bârsău- solist vocal cântă o doină: Codrule, nu
mă-ntreba/ Ce-am pierdut n-oi mai afla/ C-am pierdut într-o grădină/ Pă badea
de la inimă/ sau: „Dragi mi-s mie horile/ Ca la feciori-fetile/ Drag mi-i mie
și bădița/ Când îmi dă mie gurița/ Și în casă și afară/ Codrenii-s foc și
pară”/; sau: „Faceți oleacă de loc/ Să v-arăt cum știu să joc/ Cu cojoc și
pindileu/ Cum se joacă-n satul meu/”.
Cântecele „cu noduri „-ca-n
Maramureș au fost interpretate de mai mulți concurenți-„Săracu omu cu dor/ Cum
plânge sara-n odor” etc.
Aplauze numeroase au însoțit
evoluția concurenților.
La sfârșitul spectacolului-festival
juriul se retrage pentru deliberare, se stabilesc premiile pe categorii de
vârstă și după valoarea prestației fiecăruia. Sunt premiați și felicitați de
către Primăria Ulmeni prin prezența dl.
primar Lucian Morar și a managerului
primăriei dna. Gina Călăuz o mulțime de eleve de la Chelința, Motiș, Satu Mare,
Bârsău, Baia Mare, Vălenii Șomcutei,Șomcuta Mare etc. Remarcăm prezența elevei
Andreea Botiș din Ulmeni care a luat premiul I la secțiunea interpretare.
Pentru un artist-fie și el artist
popular, cea mai mare recompensă e aceea
să știe că publicul îl apreciază pentru interpretarea cântecelor care ating
sufletele a sute și mii de ascultători iar dacă acestea sunt păstrate-ntr-o
arhivă muzicală cu atât mai bine se vor conserva în timp și nu vor fi date
uitării.
Trebuie să ne cunoaștem trecutul,
trecutul istoric, trecutul muzical, sentimentele semenilor noștri exprimate
prin muzică: dacă nu-l cunoaștem , riscăm să nu știm cine suntem, de unde venim
și încotro ne îndreptăm. Melodiile interpretate de Emil Gavriș dăinuie în
memoria colectivă. Cu această ocazie salutăm inițiativa Preotului Stavrofor
Radu Botiș care în cadrul Asociației Creștin Umanitară „Ars Vivat”la Ulmeni, cu
ajutorul financiar al ing. Ioan Mătieş, primar al comunei Mireşu Mare a editat
un CD la Electrecord cuprinzînd 26 din cele mai cunoscute melodii interpretate de Emil Gavriș cu scopul precis
asumat de a nu se pierde „flori de cântec românesc”. Celebrul cântec „Câtu-i
Maramureșu” a fost lansat de Emil Gavriș -îmi permit să-l redau:„ Câtu-i
Maramureșu / Nu-i fecior ca eu și tu/
Nici oraș ca Sighetu/ Cîte flori pe Iza-n sus/ Toate cu mândra le-am
pus/ Câte le-am pus până-n prânz/ Toate-s mândre și s-au prins/ Cîte le-am pus
până-n cină/ S-au uscat la rădăcină/ Câte le-am pus până-n zori/ Toate-s mândre
și cu flori.”/ bis
Ansamblul de cântece redate
publicului prin CD cu titlul „Mândru fecior din Chelința” redate chelințanilor
de „chelințanul” preot Radu Botiș sunt următoarele: „Eu-s ciobanul muntelui”,
„După mure”, „Cântec din Rășinari”, „Cântec satiric din Bihor”, „Mocăncuța”,„
Ia mai zi măi, din vioară!”, „Doina din Chelința”, „Cântec de pe Someș”,
„Cine-o făcut crâșma-n drum”, „Vine
ploaia de la Cluj”, „Pavele, Pavele”, „Câtu-i Maramureșu”, „Dragă mi-i lelița-n
joc”, „Jocul bătrânilor din Chelința ”etc.
Sperăm să devină un obicei și o tradiție acest
festival; aducem omagiile noastre organizatorilor care au reușit să realizeze
un spectacol minunat într-o zi de sărbătoare.
OLIMPIA MUREȘAN- L.S.R.-FILIALA MARAMUREȘ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu