marți, 21 noiembrie 2023

Virginia Paraschiv - Povestea unei doamne - VIOLA

 



Povestea unei doamne

 

Mihaly Pap semnează un volum inedit (Editura Napoca Star, Cluj Napoca, 2023), sub titlul Viola, un nume, un nume de botez feminin, cu semnificație misterioasă, florală,(toporaș , gracil și de o frumusețe diafană). Un alt sens expresiv, acustic , venit din străvechimea Europei Centrale a instrumentului de coarde , cu acorduri pline și profunde, viola. Se spune că numele poate exprima predestinarea sufletului omenesc. În Cazul Violei, personajul volumului de care facem vorbire, nimic nu e mai adevărat decât predestinarea prin denumirea onomastică. Esența Violei este constituită din grație și eleganță, o primă trăsătură, dar și din gravitatea trăirilor și a zestrei sale sufletești. Destinul Violei este tragic, se petrece în solitudine și în tăcere. Viola nu se exteriorizează, din înțelepciune, nu din orgoliu. Nicio clipă ea nu se erijează în victimă, la ce bun, într-o epocă în care reprimarea suferinței era o trăsătură normativă a societății? Trăirile ei se află sub protecția supremă a credinței creștine fervente. Viola nu se resemnează, liniștea ei este în armonie cu universul pe care ea vrea să-l înțeleagă și să-l înfrunte. Viola este stăpână, în primul rând asupra ei înseși, și, prin urmare, stăpână asupra circumstanțelor care o învăluie uneori sumbru, ca un destin irevocabil, fatum.

Natura compoziției este și aceasta atipică, în acord cu personajul cel dintâi, Viola. Durata narativă a acțiunii, este impresionantă. Relatarea este discontinuă, cu episoade izvorâte din memoria spontană a autorului. În fapt, trăsătura fundamentală a narațiunii este aceea de evocare, de extragere dintr-un timp străvechi, a frânturilor dintr-o viață de om, selectate pentru valoarea de simbol a acestora în profunzimea configurării unui personaj emblemă. Rătăcirea zbuciumată a naratorului în vreascurile memoriei, pentru a le readuce în lumina cunoașterii, este săvârșită cu un autocontrol dramatic, pentru ca nu cumva, prin vorbe, detalii, nesăbuite, să aducă atingere asupra portretului de o minunată curățeniei și puritate. Viola și-a construit singură, după conceptul ei și după acumularea succesivă a experiențelor de viață, după ecourile unei educații rafinate, în alt mediu decât cel rural, românesc, o supraviețuire cu noimă - judecată dreaptă, echilibrul înțelepciunii, temeritatea mândriei, voință și stăpânire de sine. Tragedia existențială individuală în tragedia unui popor osândit la o istorie continuă a supunerii față de roiuri veninoase și barbare de stăpânitori, culminând cu oroarea roșie a bolșevicilor și a comunismului care a nenorocit ființa națională , aceea românească în cel mai înalt grad. Viola este o femeie a timpului său care a învățat-o să-și păstreze cuibul familiei, cu strășnicie și înfruntând năpastă după năpastă . Vremelnic a avut iluzia că bunul simț și cumințenia ei, vor ajuta la menținerea în siguranță a căminului pentru care trudea cu toată forța și voința unui ”toporaș” silit mereu să se ferească de călcătura aspră și barbară a unui trecător mânat de griji și de necazuri. Viola se metamorfozează văzând cu ochii, din efemeridă aproape invizibilă, în femeia cu inteligență și responsabilitate față îndatoririle biblice de soție și de mamă. Cum a reușit, numai ea și Bunul Dumnezeu mai știe. Autorul Volumului Viola este prudent, nu se erijează în narator omniscient, lasă episoadele să iasă singure în spațiul scriiturii sale. Iar cititorul are șansa să se pronunțe cu de la sine putere asupra Violei, model de supremație a spiritului, asupra strivitoarei realități.

Dacă este să ne pronunțăm asupra speciei profesate de autor, aici ne aflăm într-o dilemă de sorginte categorială. Înșiruirea de episoade, în aparență disparate și izvorâte din timpi diferiți, așadar cu recurs la memoria spontană, ne trimite la specia memorialistică. O specie în care autorul este un experimentat măiestru. Narațiunea, cu fizionomie obiectivă a narațiunii, durata timpilor de evocare, dimensiunea existențial profundă a personajului princeps, contextul social-istoric, definit cu precizie în fond și în detaliu, ne trimite la specia romanului. Un roman semi biografic cu inserții de adevăr și ficțiune. Cititorul nu le poate distinge și evalua disociat. palpitante și emoționale. Linia continuă, este Viola. Noi înșine, ca lectori, avem șansa să reconstituim un personaj, un model fabulos de măreție și demnitate. Să reconstituim și să aducem pe Viola lângă noi, să ne însoțească în înălțările noastre. Dar mai ales să ne vegheze în ispita căderilor noastre, când frica și lașitatea ne bântuie malefic. Prin tăria cu care își înfruntă destinul, prin dreaptă și înțeleaptă reflexivitate, dar și prin acțiune, prin feminitatea și grația sa, prin umorul ei subtil, Viola se face iubită și prețuită... Viola, Povestea unei doamne. Doamna Viola.

Virginia Paraschiv










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu