DAN BOTTA – Chipul valah al Frumuseții Carpatine
„Dan Botta
a fost o candelă de nețărmurită
strajă a
românismului și a țelurilor lui înalte!”
(Mircea Vulcănescu)
FRUMOSUL trebuie să rămână mereu frumos, pentru a-l trăi
în plenitudinea Frumuseții!
Trebuie să trăiești permanent FRUMOSUL, doar cu
frumusețea ta lăuntrică!
Să-l simți, să-l
porți, să-l vibrezi, să-l cânți, să-l iubești, să-l trăiești și să-l dărui,
pentru a te ridica la frumusețea FRUMOSULUI divin!
Frumusețea rară a lui Dan Botta venea de undeva din
vechea aristocrație princiară thraco-daco-getă, care s-a prelins limpede,
cutremurător înspre voievozii Botha din Ținutul Chioarului.
Frumusețea lui Dan Botta reflecta efigia
acestui Neam primordial, ales de Creator, în care s-a răsfrânt divinul FRUMOS
în toată splendoarea lui sublimă: în ipostaza REGILOR, a PROFEȚILOR încununați
de Zamolxe, Apollo, Ioan Botezătorul, Iisus Hristos, Fecioara Maria, Apostolii,
Sfinții Părinți, în cea a FILOSOFILOR, a POEȚILOR, a TEOLOGILOR, a ARTIȘTILOR
etc.
Părea o frumusețe hollyoodeană, dar era mai
presus de ea, fiindcă era princiară prin excelență, fiind o revărsare a
spiritului și deopotrivă a firii în care sălășluiește un mare caracter.
Conu
Alexandru Paleologu, care era la fel un aristocrat prin arbore, spirit și
fire (am avut bucuria să-l cunosc personal după 1990) era însoțit de poetul
Ștefan Baciu, când l-a întâlnit pe frumosul carpatin pe Calea Victoriei în anul
1938, și a rămas înmărmurit la apariția acelui frumos bărbat de legendă. „Am văzut atunci un domn extrem de elegant,
de o mare distincție, înalt și cu prestanță, cu trenciul aruncat pe umăr – care
s-a oprit cu noi și a stat de vorbă, un domn blond, cu ochii limpezi, clari, care
m-a fascinat, n-aș spune prin frumusețe, deși cuvântul exact este frumusețea
lui - , dar nu era o frumusețe de tipul comun, obișnuit - , nu, repet, avea o
prezență fizică, o privire plină de omenitate, cordială, avea ceva regal în el,
o natură princiară.
Nu a vorbit
foarte mult, dar era fascinant acest personagiu... El ce spunea, spunea atât de
frumos, pe un ton atât de cordial, cu un surâs atât de cald – părerile lui
aveau o asemenea coerență, o asemenea fluiditate, o asemenea perfectă relație
unele cu altele – că nu făcea decât să
ofere lumii o imagine intelectuală a propriei lui frumuseți interioare și
exterioare, adică genul de frumusețe
care se găsește în marile poeme.”
(Alexandru Paleologu, Cuvânt înainte,
în Dan Botta, Limite și Alte Eseuri,
Ed. Crater, București-1996)
Prietenul său, Mircea Eliade, care era și el
o frumusețe carpatină, ne oferă un alt portret. „Dan Botta era extraordinar
de curtenitor, de o frapantă eleganță, dezinvolt, de o înaltă prestanță, cu un
aer impecabil -, pe care îl depășea prin persoana și prin prezența lui.” (Limite..., op. cit.)
„În
lumea aceasta și în viața noastră, mărturisește maestrul Dorel Vișan, există multă frumusețe, oriunde
te-ai întoarce. Din păcate, însă,
cu fiecare clipă constatăm tot mai mult
că nu mai avem timp să o privim...” (Dorel Vișan, CINE-I PĂZEȘTE PE PAZNICI? Gânduri de zi și de noapte, Ed. Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2019, p.
200)
Mircea Vulcănescu l-a considerat un poet eleat, care aparținea ca spirit de
școala filosofică din Eleea, ilustră
prin Parmenide, Zenon, Melissos, ce susțineau absolutismul identității, unitatea.
Dan Botta nu a fost un poet în adevăratul
sens al slovei elevate, precum fratele său Emil ori marii clasici sau Poeții
Crucii, ci a fost un creator de rară eseistică, cu o concepție originală, o
adevărată filosofie a artei și a istoriei, lin curgătoare într-o formă
incantorie, muzicală.
În eseurile sale filosofice Dan Botta, vine
ca un urmaș legitim al marelui istoric Vasile
Pârvan, cu același mod de împletire a eseului, a prozei de idei brodată pe
frumusețea formulării eufonice, împletind harul care îi dă măiestria artistică
cu nuanța morală, tradițională, exprimându-și astfel, clar, constant și plenar
concepția sa despre Univers și Om.
O altă aură strălucitoare a chipului lui Dan
Botta, o aflăm zugrăvită de prietenul său, marele filosof, eseist și poet, apoi
și martir Mircea Vulcănescu.
„Ceea
ce m-a impresionat mai mult la Dan Botta, n-a fost nici extrem de serioasa lui cultură clasică, pe care n-am mai întâlnit-o la
nici un om din generația mea. (Numai el citise în textul original pe
Platon, pe Plotin și frecventase îndelung tragicii și istricii greci (de fapt
traci n.a.) în texte, pe Virgiliu, pe
Catul, pe Augustin, pe Villon sau pe Dante.)
Nu mă
impresiona, spun, erudiția lui
strălucită, făcută nu din lucruri învățate, ci din prietenia din toate
zilele cu aștrii, nici felul în care frecventarea continuă a izvoarelor dădea
convorbirii cu el bogăția și rezonanța pe care nu le-au avut convorbirile cu
cei ce trăiesc în tovărășia izvoarelor de a doua mână.
Nu mă impresiona
nici vecinica lui tovărășie cu dicționarele de rădăcini greco-romane, care
dădeau convorbirilor cu el un miez pe care nu-l găseai la nimeni altul din
oamenii generației mele (generație de
titrați prin excelență n.a.); ceea ce mă impresiona la el era unitatea de
expresie în care-și construise ființa, stilul vieții.” (Mircea
Vulcănescu, Dan Botta, în Chipuri spirituale, 2, Ed. Eminescu, București-1995)
Eseurile filosofice ale lui Dan Botta sunt
un susur de melopee în care se revarsă cristalin armonii șoptitoare de izvoare
albastre cu unduiri albe, verzi, roșiatice, serafice de azur.
În „Frumosul
Românesc”, eseistul pleacă de la geometria ornamentală a vaselor de
ceramică dacice în care surprinde permanența motivelor preistorice.
„Thracia
de peste două mii de ani, Thracia istorică și Thracia preistoriei se ascund în
simpla geometrie a vasului. Frumosul românesc apare aici ca o idee transmisă de
Thracia, ca suflul aceluiași suflet, al unei aceleiași Psyche...
În domeniul
actelor majore, al fervorii, al marii puteri spirituale – singura care se
ridică la creație –, aceste caractere ale sufletului colectiv se prefac în
virtuți cardinale...
Insensibilitatea
la tristețile vieții devine un principiu superior de armonie, de pace, de
integrare în cosmos: ataraxia marii înțelepciuni, sentimentul singurătății
sufletului pe un plan aproape muzical (liturgic
aș spune n.a.), unde totul – bucurie și
durere (suferință n.a.) – se desface
indiferent, monoton, egal sieși.
Nici indiferent, nici monoton, ci acceptarea
suferinței ca virtute, creativ, spiritual, mistic, ascetic, isihast, jertelnic
pentru a atinge iubirea care te înalță nemurii, învierii transcendente.
Thracia
posedă sentimentul acestui frumos absolut, abstract, eroic, martiric... Întâia Scrisoare a lui Eminescu este o
altă imagine a cosmosului dionysian, ca o icoană a frumosului românesc...
Thracii adorau un singur zeu, a cărui puritate, a cărui generalitate, a cărui
perfecțiune răspundeau puterii lor spirituale. Thracii hiperboreeni – cei de pe
meleagurile noastre – îl numiseră Zalmoxis.
Grecii îl numeau Dionysos, zeul de Nysa sau Zeus de Nysa... Ceva din nimbul
thracic se răsfrânge asupră-i...
Trece pe aici sufletul pasionat al lui
Eminescu. Era fatal ca Eminescu, în care au vibrat chemările cele mai grave ale
acestui pământ, să fi intuit în poezia sa concepția Thraciei sublime.” (Limite..., op.
cit., p. 36-37)
În Oceanografia lui Dan Botta pentru
FRUMOSUL, divin ori valah, I. L. Caragiale nu avea loc...
Dan Botta – expresie a dacoromânismului
integral, suveran avea un cult pentru Everestul liricii universale – Eminescu,
pentru Thracia, Dacia Mare, Vlaho-România.
„Nu
știu dacă alt om din generația mea (mărturisea M. Vulcănescu), a avut și are despre român o concepție așa de înaltă, de totală și intransigentă ca el.”(Dan Botta în Chipuri..., op.cit.)
Naționalismul său creștin nu putea ocoli
istoria Neamului. În anul 1941, a alcătuit un studiu (rămas în manuscris),
intitulat Gesta Dei per Vallachos, în care consemna următorul plan:
1. Transmisiunea
lui Io (dinastia
pelasgo-geto-divină IO – Zamolxe – Burebista – Deceneu – Decebal – Regalian – Asan,
urmată de Basarabi și Mușatini n.a.) către
Ioniță Caloian (1197-1207, țarul vlaho-bulgar). În clipa aceea imperiul de Constantinopol și-a pierdut sensul. A și
fost cucerit imediat de cruciați. Numai
Ioniță reprezintă regnul. Celălalt este imperium cosmopolitan. Când s-a
restaurat de Paleologii din Nikeia, a rămas un lucru național grecesc (de
fapt thrac, dac n.a.), altceva.
2. Trufia
Cruciaților și pieirea lor când au spus lui Ioniță să se adreseze lor ca o
slugă stăpânului: dar pieirea lor pentru a fi dat o lovitură de moarte lucrului
valah, pentru a fi încercat în numele Crucii și pentru Creștinătate pieirea
Imperiului valah.
3. Scrisorile
Papei către Regele Ungariei, una după alta, din ce în ce mai stăruitoare, să
grăbească cruciada împotriva lui Ioan Asan II (1218-1241, al cărui imperiu
stăpânea „toate teritoriile grecești,
albaneze și sârbești, de la Adrianopol până la Dyrrhach.”) (pisania bisericii „Celor Patruzeci de Mucenici” din orașul Târnovo). Și tocmai când totul era gata, vin Tătarii
care cruță Valahia și dărâmă pe Unguri.
4. „Nu adăusături, nu
prădători, ci înmulțitori, ci lățitori”, așa spunea Cantemir în Chronic: Se ilustrează cu imensul avânt
cultural pe care l-au dat românii: Corvinii, Matei acum, Nicolae Valahul,
Cantemirii, Moghilă, Spătarul, tipăriturile pentru tot Răsăritul, Academiile –
Moscopolea. Apoi românii macedoneni. Ctitoriile: Athosul, daniile. Un râu de
aur curgea. Averi domnești fantastice. Impunerea de la 6-24 boi. Cf. Zane. Asta
era sărăcia.
5. Apoi
martirii Doja Dacul, Horia rex Daciae, Avram Iancu în fruntea domnilor, cu
capete tăiate de turci: alte jertfe.
6. Inochentie Micu
și superbele sale cuvinte din Iorga.
7. Apoi
visătorii:cei care voiau imperiul, de la Despot la Cantacuzini, la Fanarioți,
la Vasile Lupu.
8. Apoi valul de
umanitate franceză, statul laic, Tudor, 1848 cu o singură lucire mistică –
Avram Iancu.
9. Apoi războaiele
de la 1877.
10. Apoi
reluarea unei tradiții de cruciadă în 1916.
11. Apoi cum
funcționează Nemesis* pentru hubris** în privința lui Hitler.
Tragedia umană – sensul bătăliei de la Nicopole.
* Nemesis – în mitologia greacă, zeiță a
răzbunării și a dreptății.
** Hubris – în grecește, trufie – cauza
dezlănțuirii dezastrelor în tragediile antice. Autorul se referă la Hitler,
care cuprins de hubris își propusese să obțină supremația asupra întregii lumi.
Dan Botta (Botha) s-a născut la Adjud, în 26 Septembrie, Ziua
mutării Sf. Ap. Ev. Ioan, în anul 1907, în familia medicului Theodor Botha, un
zelos luptător pentru drepturile românilor ardeleni, silit de autoritățile
habsburgice să se refugieze la Adjud și a Aglaei Franceschi, fiica lui
Francesco Maria Franceschi din Luri-Corsica, exilat în Moldova în anul 1872.
Dan
și fratele său Emil sunt
descendenții uneia dintre vechile familii nobiliare din Ardealul de Nord.
Principele Christofor Bathori a conferit Diploma de noblețe străbunilor săi,
Martin și Mihail Botha, cu titlul de voievozi
ai Cetății și ținutul Chioarului cu localitățile Valea Babei, Copalnic-Mănăștur
și Cernești în Maramureșul de Nord, pe care le stăpâneau de mai mult timp, în
anul 1579. Diploma se află la Arhiva
de la Baia Mare.
În vremea primului război mondial, tatăl său
conducea Spitalul Militar nr. 3 de pe frontul de la Adjud, iar Dan îl ajuta în
postura de cercetaș. După studiile secundare de la Focșani, a urmat Colegiul
Național Sf. Sava, apoi studiile
universitare, obținând 3 licențe: litere, specialitatea greacă și latină,
drept și Institutul de Educație Fizică.
S-a prezentat la un concurs pentru un post
în diplomație (nu a avut șansa prietenului său Mircea Eliade, n.a.), fiindcă
grafia numelui Botha, l-a exclus de
la examen ca fiind străin.
După moartea tatălui său în anul 1921, mama
Aglaia devine directoarea orfelinatului de pe lângă Seminarul din Câmpulung
Muscel, iar Dan cu sprijinul lui Mihail Manoilescu ajunge cercetător la Oficiul
de Studii al Ministerului de Finanțe, perioadă care îl lansează activități
publicistice la revistele Calendarul,
L-Independence Roumaine, Rampa, România Literară, Artă și Tehnică, Gândirea.
A făcut o călătorie în Franța, la invitația
poetului Fernand Gregh, apoi vizitează Italia și Grecia. În anul 1931, la
Editura „Luceafărul”, i-a apărut
primul volum de versuri, prefațat de Ion Barbu, intitulat Eulalii.
MUGE-ADÂNC UN CERB ÎN
CODRU
„Muge-adânc un cerb în codru ./ Codrul fremătă adânc,/ De
vânt crengile se frâng,/ Muge-adânc un cerb în codru./ Muge-adânc și
nu e modru/ Gândurile să-mi înfrâng.// Muge codrul singuratic./ Echo duce
tânga-i lung,/ Glas de bucium lung-prelung;/ Peste codrul singuratic/ Cade
viforul tomnatic,/ Nu pot jalea să-mi alung.// Muge-un cerb. Diana Doamna/ Lui
din ceruri se întristă,/ Plânge-n nori cantr-o batistă./ Muge cerbul. Nicicând
toamna/ N-a mai fost atât de tristă.” (Dan Botta, Din Antologia „Acești mari poeți mici” de Mihai
Rădulescu)
În vara anului 1932, alături de prietenii
săi scriitori și artiști Mircea Eliade,
Mircea Vulcănescu, Petru Comarnescu, Floria Capsali, Mac
Constantinescu ș.a. au fondat
cenaclul „Criterion”, inițiind o serie de simpozioane.
Dan Botta a conferențiat fulminant,
electrizând publicul la Radio și în alte locații despre: Frumosul românesc, Iisus în concepția tragică, Fântânile mistice ale
Luceafărului, Geniul dacic în lume, Pârvan și contemplația istorică, Limitele
artei lui Brâncuși, Conceptele Mediteranei etc.
În perioada 1934-1935, în excepționala
revistă Gândirea, i-a apărut eseul filosofic, Charmion sau despre muzică, iar în 1936, Editura „Cartea Românescă” i-a publicat volumul
de eseuri Limite, în paralel cu
operele dramatice: Comedia Fantasmelor,
Alkestis, Scenariu pentru un film romantic Sărmanul Dionis, apoi în 1941,
alături de Octavian Tăslăoanu și Emil Giurgiuca au fondat revista Dacia,
în care a publicat articolele: Legea
Românească, Libertatea Românească, Basarabii – sensul unei marii tradiții etc.
Din anul 1943, împreună cu Mircea Vulcănescu, N. Georgescu-Roegen,
Mitu Georgescu, C. Moisil, sunt cooptați în Comitetul de Redacție și
Administrație al Enciclopediei României, sub președenția lui D. Gusti, pentru
alcătuirea Enciclopediei Române. Dan Botta, devine director general și și-a pus
amprenta pe volumele I-V, ultimul volum a fost topit de regimul comunist.
Începând cu anul 1944, s-a ocupat vreme de 14 ani, cu elaborarea unui vast studiu
filologic asupra genezei limbii române
ca sinteză thraco-româno-bizantină, însumând peste 1200 de pagini, rămase în manuscris.
În aceeași vreme a mai scris poeme, sonete,
precum Cununa Ariadnei, drame, ca Deliana și Soarele și Luna, publicate
postum în Scrieri.
Interzis un deceniu de regimul comunist,
abia în 1955, i s-a permis anumite contracte pentru traduceri: drama Regele Ioan, de W. Shakespeare, Francois Villon, Oedip Rege de Sofocle, Troienele de Euripide, Edgar Poe ș.a.
În 26 Septembrie 1957, Dan Botta a împinit
vârsta de aur – 50 de ani și se afla în plină forță spirituală de creație
creștin-ortodoxă. Avea atâta vitalitate și energie spirituală, încât Șerban
Cioculescu l-a asemuit cu PLOPUL. „După fiecare înfrângere a răului, își recâștiga tinerețea și
entuziasmul, fervoarea pentru idee și poezie, care-l influențau și-i împrumutau
o înfățișare adolescentină.” (Șerban Cioculescu, Ianuarie 1958)
La 13 Ianuarie 1958, Dan Botta a urcat la
ceruri alături de străbunii neamului valah.
Frumusețea lui
Dan Botta era o sublimă antiteză clasic-romantic, o polaritate între apollinic
și dionisiac, o simfonie între echilibru și simetrie, o armonie între
dialectică și slovă, o antinomie între real și miracol, o diafană vibrație
între freamăt și adiere, între soare și ploaie.
Un freamăt a
fost sângele său și un fior a fost frumusețea sa spirituală, care au crescut
din țâțânele pământului regal valah, ca un alt cosmic Copac.
COPACUL
„Neclintit, puternic și dumnezeiesc,/ În râvna spre
lumină și-n răbdarea mea,/ Stăpân despotic pe bucata de pământ ce o umbresc,/
Dornic mă înalț/ Și cresc și cresc,/ Sub sori de foc ca sub furtuna grea...//
Și-ncăpățânat, și-ursuz și crunt/ Pe asprul, pe avarul piept de stâncă, unde
sunt,/ Cu trunchiu-mi uriaș și vifore și fulgere înfrunt.../ Și-n războirea
asta zilnică, mocnită, fără pace,/ Ce mă învolbură până-n adânc - și-mi place,/
Eu cresc tot mai puternic,/ Cresc mereu așa:/ Sălbatic, tânăr, lacom, beat de
seva mea...// Călit la soare și mușcat de geruri,/ Eu,/ Singuratic, dârz,
crescut ca din bazalt,/ Simt furnicând prin trunchiu-mi seva - și tresalt.../
Și ca dintr-un adânc, vrăjit izvor,/ Îndărătnic, nud, biruitor,/ M-avânt, ca-n
vis, înalt, tot mai înalt,/ Căci nepătrunsul rost și-adâncul dor al meu,/ E să
mă-nalț spre cer, să cresc, să cresc mereu...” (Aron Cotruș, Opere 2, Poezii, Academia Română, Fundația
Națională Pentru Știință și Artă, Institutul de Istorie ș Teorie Literară „G.
Călinescu”, București – 2002)
GHEORGHE CONSTANTIN
NISTOROIU
19 Noiembrie 2023
+ Sf. Mc. Varlaam
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu