GRIJA ZILEI
Parintele Arsenie Boca
Grija zilei
de mâine este o grija presanta. Când conducea pe israeliteni în pustie,
Dumnezeu nu le îngaduia asigurarea zilei de mâine: mana se strica.
Pâinea cea de toate zilele o cerem pentru astazi. Asa suntem sfatuiti, chiar nevrând, sa traim prin credinta.
Sfintii pustnici au trait numai în conditia credintei. Ei au crezut cuvântului lui Iisus, având mai întâi grija de mântuire si pe al doilea plan grija vietii. De aceea crinii au ajuns pâna la stralucirile lumii divine.
Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 75
Dragii mei
enoriași!
Nu ne furați sfinții! Acest apel era scris pe o pancartă a
credincioșilor participanți la pelerinajul de la moaștele Sfintei Cuvioasa
Parascheva de la Iași din 14 octombrie, anul acesta. M-a cutremurat, așa cum
m-a cutremurat strigătul tinerilor de la Revoluție, din Timișoara: ,,Vom muri
și vom fi liberi!” Asemenea apeluri
vizează substraturi profunde ale conștiinței, ale mentalității noastre de
creștini și de români. În momentele de referință ale vieții, răzbate la
suprafață strigătul disperat al unei generații, al unor mase de oameni,
moștenitoare ale unor tradiții și credințe străvechi.
Pelerinajul
la moaștele Sfintei Cuvioasei Parascheva de la Iași ridică o serie de probleme,
atât pentru autorități, cât și pentru credincioșii de rând. Vom încerca să le
analizăm, cu slabele noastre puteri.
Autoritățile
politice și administrative, care au gestionat situația de la Iași au avut în
vedere evitarea unor aglomerații masive de oameni veniți din cele mai diverse
zone ale țării, iar uneori și din străinătate, care ar fi putut duce la o
adevărată explozie a pandemiei. Nimeni nu contestă acest lucru, iar cei ce au
luat măsuri privind organizarea pelerinajului, cu siguranță că au fost oameni
de bună credință. Au scăpat însă din vedere un lucru esențial: colaborarea cu
autoritățile religioase, cu Mitropolia Moldovei, care ar fi avut un cuvânt greu
de spus și ar fi putut să ajute la găsirea unor soluții mult mai eficiente,
care să împace și legea și pelerinii.
Din câte am înțeles din presă, nu a existat nici un fel de colaborare în acest
sens. Mitropolia pur și simplu nu a fost băgată în seamă. Păcat! Poliția,
jandarmii și preoții din municipiul și din județul Iași ar fi putut gestiona
situația, ar fi putut organiza corespunzător pelerinajul, astfel încât să se
păstreze distanța corespunzătoare între pelerini, să se poarte mască, să se
facă dezinfectarea imediată a raclei după fiecare pelerin. Se putea prelungi
programul la mai multe zile. Se instalau stații de amplificare și video în mai
multe locuri din apropierea catedralei pentru transmiterea slujbei. Alte măsuri
specifice puteau fi luate acolo, la fața locului, de oameni care aveau
experiența anuală a acestor pelerinaje și știau unde și cum trebuie să
intervină. Printr-o bună colaborare a autorităților politice, administrative și
bisericești se puteau găsi soluții, care să mulțumească pe toată lumea.
O bună
parte din vină revine și pelerinilor. Nu cred că au fost pelerini adevărați cei
care forțau cordoanele organelor de ordine, cei care strigau nu tocmai ortodox.
În asemenea cazuri sunt infiltrate adesea și grupuri de diversiune, care
urmăresc scopuri politice, discreditarea unor partide, căderea unor miniștri
și unor guverne etc. Este păcat ca o
manifestare pur religioasă să fie transformată într-o manifestare politică!
Scriu aceste rânduri cu durere pentru creștinii adevărați, care au mers la Iași
cu toată sinceritatea unei credințe adevărate să se întâlnească cu Sfânta lor,
cu Sfânta Moldovei. De sute de ani, din vremea lui Vasile Lupu, așa s-a
pomenit, așa s-a obișnuit. Toate generațiile de creștini de atunci încoace au
procedat așa. Au așteptat un an întreg, au înscris pe răbojul sufletului toate
necazurile, toate nevoile și aspirațiile lor, ca să i le destăinuie Sfintei de
ziua ei. Dacă nu ar fi simțit nici o binefacere, nici o împlinire, nu s-ar mai
fi dus în anii următori, dar au fost și sunt oameni, care au mers la Sfântă
zeci de ani la rând. Pelerinajul din 14 Octombrie a devenit pentru mulți o
necesitate astringentă. Așa cum abia aștepți să te întâlnești cu cineva drag,
fie că e părinte, fie copil, fie frate, soră, prieten etc. după mulți-mulți ani
de despărțire, așa simt acești oameni povara dorului de ,,Sfântulița” lor.
Lângă lacra ei cu moaște și-au plâns durerile, și-au destăinuit secretele, și-au
înălțat rugăciunile. Pe ea au rugat-o să
le dea sănătate lor și celor dragi aflați în suferință, să îndepărteze de la
unii patima beției, a fumatului, a desfrâului și altele asemenea. Pe ea au
rugat-o să le dea pace și liniște în casă, înțelegere între soți, părinți și
copii. Pe ea au rugat-o să le ocrotească pe cei dragi plecați să-și câștige o
pâine printre străini. Pe ea au rugat-o să mijlocească la Dumnezeu pentru
sufletele celor plecați în veșnicie nespovediți, neîmpărtășiți și nepregătiți.
Sfântulița le-a fost mamă, soră, prietenă. Acum, în vreme de grea încercare,
când auzim zi de zi de cifre imense de infectați, de spitalizați, de morți,
când vedem cum sunt duși cei morți de covid cu mașina poliției până la cimitir
și nu mai au parte nici de o înmormântare creștinească, acum nevoia de
ocrotirea Sfintei este mai puternică decât oricând. Au rugat-o când a fost
secetă, când au fost epidemii de ciumă, de holeră, când au fost războaie, când
au fost cutremure, cum să n-o roage și acum? Se duceau la Iași peste o sută de
mii, dar nu erau toți cei care o cinsteau și o venerau pe Sfântuliță. Alături
de aceștia erau și milioanele de creștini ortodocși, care participau în ziua ei
la slujbele ce se oficiau în cinstea ei în toate bisericile ortodoxe, erau
miile de familii, care aveau praznicul casei de ziua Sfintei Parascheva,
localitățile care aveau nedei în această zi. Erau alături de aceștia miile de
femei și bărbați, care poartă numele Sfintei sau derivate ale numelui ei.
Sfinții fac parte din ceata prietenilor lui Dumnezeu, dar fac parte și din
viața noastră. Credința noastră în Dumnezeu și-n sfinții Lui ne este reazim în
viață, ne dă încredere în viitor, putere
de a suporta mai ușor greutățile și necazurile în viață. Cu Dumnezeu și cu
sfinții Lui alături nu mai suntem singuri, indiferent cât ar fi bolile de
periculoase, vrăjmașii de puternici, necazurile de mari. Cele ce par cu
neputință la oameni sunt cu putință la Dumnezeu și la sfinți.
Conducătorii
noștri, fie că sunt români sau străini, fie că sunt creștini ortodocși sau de
alte confesiuni, trebuie să înțeleagă aceste aspecte. Ele fac parte din
psihologia poporului român, din sufletul lui. Nimeni nu are dreptul să intre
încălțat în sufletul unui popor. Cei ce fac legile, ordonanțele și ale reglementări
legislative trebuie să ia în calcul aceste realități spirituale și faptul că
oamenii sunt oameni, ci nu roboței și marionete.
Lozinca
,,Nu
ne furați sfinții!” nu este numai a pelerinilor de la Iași din zilele
trecute, ci este strigătul de disperare al unui neam întreg, al poporului
român, creștin-ortodox din tată-n fiu.
*
Suflet
călător(V). Moartea este prilej de meditație a celor rămași în
viață. Ei cugetă asupra vieții și asupra morții, asupra rostului existenței
omenești pe acest. Altfel spus, este momentul prielnic de a ne pune întrebările
fundamentale, care au frământat lumea în toate timpurile și în toate locurile
unde au existat comunități umane. Într-un bocet din Mărășești întâlnim versuri
tulburătoare, care privesc condiția umană: ,,Omu-n
lume-i ca o floare,/Când îi vine ceasul,moare./ Floarea tot mai înflorește,/Iar
omul putrezește./Vine moartea-ntr-un clipit/Ca să-l ia de pe pământ,/Lasă masă,
lasă casă,/Lasă viața frumoasă./C-așa-i viața omului/Ca și frunza codrului;/ O
bate ploaia și vântul,/S-amestecă cu pământul./O suflă vântul pe toată,/Parcă n-a fost niciodată./Lasă casă,
lasă masă,/Lasă viața frumoasă/De bea paharul de moarte,/Atunci le uită pe
toate./C-așa-i viața trecătoare,/Unul naște, altul moare./Stai, soare, nu te
grăbi,/Pânʼ cutare s-o găti/Ci podoabe de mătasă,/C-acu pleacă de acasă,/Cu
podoabe de argint,/Că pleacă de pe pământ./Pământu-i veșmânt uscat,/Ai trecut
și te-a uitat./Te-ai stins ca o lumânare/Într-un răsărit de soare./Ai trecut
cum trece bruma,/Te-ai dus pentru totdeauna!”
Cel ce moare are de făcut un drum lung prin lumea de
dincolo, până ajunge la Domnul Hristos: ,,Să
se ducă la Hristos,/C-acolo-i locul frumos./Acolo-s mesele-ntinsă/Și făcliile
aprinsă”. Plecarea însă e definitivă, pentru totdeauna: ,,Lunca-i luncă,/Iarba-i verde,/Cutare nu se
mai vede,/Nici acu și niciodată,/Nici cât o fi lumea toată!”/
Despărțirea e sfâșietoare însă, nu numai pentru cei
rămași, ci și pentru cel care pleacă. Convingerea că cel mort continuă să
trăiască prin sufletul său este puternică, incontestabilă. Au loc dialoguri
între cei vii și sufletul celui răposat:
,,Plecași, cutare, plecași,/Oile cui le lăsași?/ Le lăsași la copilași./Pe lume
cât ai trăit,/De ele tot ai văzut,/De-adăpat le-ai adăpat,/De mâncare tu le-ai
dat./ ,,- De-adăpat cinʼle-adăpa?” ,,- Copilașii când or vrea!/De mâncare ei
le-or da,/De-o putea, de n-or putea!”/,,Oilor, oițelor,/Voi lâna să v-o
cerniți,/Jumătate s-o-negriți,/Pe cutare să-l jeliți!”.
Mortul pleacă în lumea de dincolo, dar dorul, grijile și
legătura cu lumea de aici rămân puternice. ,,Ră
jale-am prăvit,/De m-am despărțit/De-ale mele vaci/Și de-al meu grajd!/Cine
mâncare le-o da?/Cine le-o mai adăpa? Cine grij-o mai avea/De turmița mea de
oi/Care-o pășteam prin zăvoi?/ Cine-acu le-o mai păștea?/Cine le-o mai
adăpa?/Că eu nu le-oi mai putea,/Nici acu și niciodată,/Nici cât o fi lumea
toată!”
Ar fi o soluție de atenuare a acestor griji prin
înmormântarea ,,lângă casă”, ,,în grădină”, ,,lângă stână”, oricum, cât mai
aproape de familie, de vite, de locurile dragi: ,,Și noi, dragă, te-om rugare/Cu rugare mare,/Cu rugare tare,/Ca să mi
te-ngroape/Lângă noi, aproape,/Să-ți facă groapa sub scară,/Să fii tot cu noi
pe-afară./Să-ți facă groapa-n obor,/Si fii tot cu noi la zbor./Să-ți facă
groapa-n grădină,/Să fii tot cu noi la cină./Să-ți facă groapa-n luncă,/Să fii
tot cu noi la muncă./Să-ți facă groapa-n zăvoi,/Să fii tot cu noi la oi!” Este și dorința ciobanului mioritic de a fi
îngropat ,,în dosul stânii/Ca să-mi aud
câinii.” Lucrul acesta este foarte interesant. Spunem aceasta, gândindu-ne
la momârlanii de peste munți, dintre Petroșani și Hațeg, populație străveche,
foarte probabil dacică, care-și îngroapă morții în curte, în grădină, până
astăzi. E foarte posibil ca și dacii să fi avut acest obicei, în ideea că
astfel sufletele celor decedați nu se vor supăra pe cei rămași, nu se vor
transforma în strigoi sau moroi și nu le vor face rău. Îngropându-i în curte,
lângă casă, în grădină, morții vor continua să facă parte din familie, legătura
dragostei va străbate perdeaua morții și va uni cele două tărâmuri ale
existenței. În felul acesta despărțirea nu mai era atât de dureroasă, de
apăsătoare.
Despărțirea de cel răposat nu o resimt și nu o exprimă
numai oamenii, ci și animalele, pomii, florile etc.: ,,Scoală, Angelică, scoală,/De mai ieși în prag afară,/Să vezi vitele
cum zbiară/Și nu zbiară după fân,/Zbiară dup-a lor stăpân./Iar, Angelică, iar,
Ia mai ieși în prag afară,/Să vezi pomii cum te plângu!/Plânge-mă, să faceți
lac,/Că eu n-am ce să vă fac!”
*
Cuvinte duhovnicești. Din
scrierile Sfântului Tihon de Zagorsk am
selectat pentru azi un fragment intitulat Oaia
rătăcită. Iată-l:
Vezi că o mioară care s-a rătăcit de turma ei aleargă, zbiară și le
caută pe celelalte, până când iarăși le găsește. Asemenea i se cuvine să facă
și creștinului aceluia care din nevrednicie și neascultare s-a depărtat de
turma oilor lui Hristos: să caute, să ceară, să bată și să plângă, până când se
va alătura acestora din nou; și, dimpreună cu David să-I ceară Lui, rugându-se
stăruitor: „Rătăcit-am ca o oaie pierdută, caută pe robul Tău” (Ps. CXVIII, 176). Se depărtează de
turma lui Hristos tot nelegiuitul, desfrânatul, preacurvarul, tâlharul, furul, șperțarul,
cămătarul, necăjitorul, vicleanul, clevetitorul, bețivul, iubitorul de plăceri
trupești, vorbitorul de rău, mâniosul și alții asemenea lor; fiecare dintre
aceștia este o oaie pierdută, care s-a rătăcit de turma lui Hristos. Căci oile
lui Hristos ascultă de glasul Lui, după cum El Însuși zice nouă: „Oile Mele
ascultă de glasul Meu” (Ioan, X, 3).
Și chiar de socotesc unii că aceia se găsesc și ei în turma Mântuitorului, prin
firea lor sunt străini de aceasta și vor rămâne străini de Hristos Însuși și de
viața veșnica până când nu se vor întoarce cu adevărat, unindu-se cu turma Lui.
Întâmplarea și cugetarea aceasta te povățuiește să te cercetezi pe tine,
căutând dacă nu cumva, din nepăsare, te-ai rătăcit și tu de turma lui Hristos.
Și dacă vei zări în conștiința ta această pustiire, nu zăbovi să te întorci
prin pocăință, lacrimi și suspine, până când mai este încă vreme și mai sunt
deschise porțile binecuvântatului sălaș al oilor lui Hristos, în care intrăm
prin pocăința și credința cea adevărată”.
*
Cele zece porunci ale poporului român. Circulă
pe internet în ultima vreme un material cules dintr-un ziar datat 5 octombrie
1930 cu acest titlu. Îl redăm, fiind important:
1. Daţi
copiilor voştri nume românesc!
2. Păstraţi-vă
graiul, portul şi obiceiurile cele vechi româneşti, pentru că acestea sunt
temeliile întregii naţii româneşti şi stabilesc identitatea noastră ca indivizi
ai unei naţii.
3. Limba
românească este o moştenire din bătrâni şi totodată o avere care nu trebuie să
se piardă niciodată, stă la baza înţelepciunii şi culturii populare.
4. Adunaţi
toate scrierile precum şi toate poeziile, cântecele, chiuiturile, basmele şi
proverbele româneşti, ca nu cumva să se piardă, daţi-le de la gură la gură ca
să le ştie fiecare; folclorul este o comoară de înţelepciune, de experienţă
umană.
5. Păstraţi-vă
legea ortodoxă, bisericile, precum şi toate lucrurile din vechime; nimic
altceva nu a păstrat până acum morala necesară civilizaţiei adevărate.
6. Nu
uitaţi la orice pas sau lucrare, că sunteţi Români. Cumpăraţi tot ce vă trebuie
numai de la Români si cereţi-le să producă mai bine.
7. Fiţi
mândri dacă sunteţi în stare de a învăţa pe alţii a vorbi limba cea frumoasă
românească şi să puteţi transmite folclorul.
8. Fiţi mândri
de poporul românesc, de moșii și strămoșii voștri, pentru că el este unicul
care a luptat cu toate liftele păgâne pentru a păstra graiul românesc, moștenit
din vechime, cultura românească, care a dat lumii atâtea genii.
9. Ajutoraţi
totul ce simte adevărat româneşte şi respectă tradiţiile si cultura românească.
10.
Ca buni români nu uitaţi niciodată de
Dumnezeu, pentru că numai prin credinţa în El s-a păstrat binele întregii
Românii Mari de azi(1930)”.
*
In memoriam: Acad. Ștefan Pascu(II). ,,Domnul Ilarie Hinoveanu, directorul Editurii
,,Scrisul Românesc”, a fost de acord ca Domnul Acad. Ștefan Pascu să-mi facă
referatul și l-a încredințat pe redactorul Rusu-Șirianu să facă formalitățile
și să trimită cartea la Cluj.
A urmat o perioadă stupidă. De la
Craiova mă mințeau că vor trimite cartea, că au trimis-o, că au uitat, că iar o
vor trimite. Bazându-mă pe afirmațiile oltenilor, îl deranjam pe Domnul Pascu
mereu cu telefoane, ca să-l întreb dacă a primit, sau când să mă duc să-mi dea
referatul. La un moment dat, bietul om, luat de avalanșa multiplelor sale
obligații, a avut impresia că chiar a primit manuscrisul. Altă perioadă de
drumuri la Cluj, de situații penibile, când nu știa cum să se scuze că a
rătăcit manuscrisul, că nu l-a găsit etc.
La simpozionul de la Severin din 5-7
decembrie(1980), am aflat că Domnul Acad. Ștefan Pascu are serioase necazuri.
Ginerele său a fugit în Anglia și acum face ,,zgomot” pe acolo ca să i se dea
voie și soției să plece. Din această cauză, Domnul Pascu a căzut în
desuetudine. Cu toate acestea, nu va putea fi înlocuit de un altul. Chiar la
Congresul Istoricilor din vară se zice că a fost foarte amărât. L-au scos și
din Comisia Internațională de Istorie. Păcat.
La 16 ianuarie 1981, Rusu-Șirianu a
recunoscut că e ,,un mare-mare mincinos”. Nu trimisese cartea, dar m-a asigurat
– a câta oară! - că o va trimite. Abia
la 22 februarie, Domnul Pascu mi-a confirmat că a primit-o.
La 6 aprilie m-am dus din nou la
Cluj. Domnul Ștefan Pascu locuia pe strada Brașov nr. 18. Avea o vilă mică, frumoasă, destul
de cochetă, gard de fier solid, cu bordură de ciment, grădiniță cu flori, curte
asfaltată, mașină în garaj. Întrevederea cu Domnul Pascu a durat vreo două ore.
Nu știu ce să cred: ori așa face cu toți cei care-l vizitează, ori are o stimă
deosebită pentru mine. Spun aceasta, gândindu-mă cu câtă greutate îmi rup eu
din timp pentru a discuta cu cineva și încă un timp atât de îndelungat. M-a
întrebat cu toată bunăvoința de preocupările mele, de proiecte și realizări. A privit cu toată seriozitatea proiectul cu
etnoistoria românilor. A încercat de vreo 5-6 ori până a reușit să prindă la
telefon pe directorul Muzeului de Etnografie și Folclor din localitate,
scriitorul Tiberiu Utan. I-a spus că va veni la dumnealui un ,,coleg de-al meu
oltean, care ar dori să studieze inventarul arhivei de folclor”. A încercat iarăși de câteva ori
să-l găsească pe Domnul Ion Taloș, directorul de la Centrul de Studii
Folclorice și Etnografice din Cluj, dar nu l-a găsit. A apreciat articolele
mele cu cronografele, Transilvania și Ioan Alecsandri, pe care i le trimisesem
mai înainte. Spre nenorocul meu, lucrarea cu Nicolae Iorga e într-o situație
critică. Deși în urmă cu câteva zile, dumnealui îmi spusese că referatul și
prefața sunt gata, cu o zi înainte, nefiind dumnealui acasă, doamna a
împachetat toate cărțile, dosarele și hârtiile în lăzi, astfel încât în
dimineața zilei respective, deși a căutat ,,aproape o oră”, i-a fost imposibil
să găsească lucrarea mea. A stat mult pe gânduri, căutând o soluție, singura
valabilă fiind aceea de a mai face un drum la Cluj. La un moment dat, s-a
oferit să mi-o trimită prin poștă, dar mi-am dat seama că aș profita prea mult
de bunăvoința acestui om. N-am stabilit ziua când mă voi duce din nou, dar, în
orice caz, după 8 mai. Mi-era teamă, totuși, să nu se fi pierdut
manuscrisul. Prea mult s-a interesat
dacă eu sau editura mai avem vreun exemplar.
Am vorbit de congresul din
vară(Congresul internațional de Istoria Științei). Dânsul va conduce o secție.
Am vorbit despre Bibliografia istorică a României. Pentru perioada 1900
– 1944 nu s-a realizat încă o bibliografie completă, ci doar încercări mărunte,
sporadice. Apreciază revista ,,Biserica Ortodoxă Română” și ,,Mitropolia
Ardealului”.
*
Limba română. Redăm mai
jos poezia cu acest titlu semnată de poetul George Sion (1822-1892), care, în
ciuda timpului, a rămas tot de actualitate:
*
File de jurnal- 2 aug.
1982(IV). ,,Șoferului M. din Bobaița inginerul i-a dat să cosească
prin pomii fermei, ca să-i facă lui D. I. fânul pe care i-l furase mai înainte. Fiindcă
tot fânul bun fusese cosit deja la vremea lui, M. n-a avut altceva de cosit
decât mărăcinișuri. Când s-a dus să-și ia fânul, D., împreună cu G. I.,
secretarul organizației de partid pe întreprindere, în loc să ia fânul ce îl
cosise M., au luat porșorii lui P. S. Acesta era fân bun, cosit la timp și
chichit în porșori. Când s-au dus
duminică la stațiune, la ședință, D. i-a spus lui P.: ,,Măi P., s-a întâmplat,
am greșit și ți-am luat fânul tău, dar nu le mai spune ăstora la ședință. Mâine
îmi vine copilul, sparg claia și-ți dau fânul!” P. a tăcut. După ședință, D. i-a oferit lui P.
tot fân de proastă calitate, mărăcinișuri, invitându-l totodată să ia și fânul
ce i-l lăsase M., până nu putrezește pe câmp. S-a declanșat o ceartă cum rar se
poate vedea.
Curea Gheorghe, vecinul meu, își
construiește bunar. Au săpat opt metri, dar apa abia se prelinge pe pereți. Au
început să-l zidească acum. S-a terminat
secerișul și în satul nostru abia ieri, deși Mehedințiul a anunțat campania
încheiată de acum 2-3 săptămâni. Așa se obișnuiește! Azi-noapte a dat un potop
foarte puternic. Ne-a omorât patru rațe, care erau prin curte. A fost, totuși,
ploaie curată. Ieri am fost la Băile Herculane și am luat pe mama și pe
bunică-mea. Șezuseră acolo patru zile. Se simt bine.
Am auzit că sâmbăta trecută L. S.
venea de la Severin acasă, încărcat cu tot felul de cumpărături. Tatăl său o
bătuse pe G., nevastă-sa, și-i dăduse drumul. Pe S. nu a vrut să-l primească
acasă. Fuseseră în ceartă mai demult. S.
a dat cu piatra și i-a frânt lui taică-său clavicula de la umărul drept. Curgea
sângele șiroaie. A dat vecinul lor, C. I., telefon după salvare. L-au internat
imediat.”
*
Ajutoare și donații. În această perioadă, parohia noastră a
primit câteva ajutoare și donații, astfel: Domnul Dr. Luca Dorin din
București: 1.000 lei; Doamna Elisabeta Leferenz din Nürnberg (Germania):
încă 240 lei; Doamna Trocan Maria din Lugoj, fiică a satului Bârda: 200
lei; Doamna Ing. Doina Teșilă din Tr. Severin, fiică a satului Malovăț, Domnul
Rolea Ion din Tr. Severin, fiu al satului Bârda și Doamna Pleșu
Adriana-Mirela din Bocșa(CS): câte 100
lei; Doamna Bobăiceanu Floreta din Tr. Severin, fiică a satului Malovăț, Doamna
Deatcu Viorica din Tr. Severin și Domnul Gheorghe… din Tr. Severin:
câte 50 lei;
Doamna Haidamac Miroana din Malovăț a mai achitat
150 lei pentru contribuția de cult, totalizând până acum 220 lei. Domnul Ivașcu Vasile din
Bârda a mai adăugat 50 lei pentru contribuția de cult, totalizând până
acum 300 lei.
Dumnezeu să le răsplătească
tuturor!
*
Publicații. În această perioadă,
preotul Dvs. a reușit să mai publice câteva materiale, astfel: Cântece din
Mehedinți(I), în ,,Datina”, Tr. Severin, an. XXX(2020), nr. 7516(18-19
ian.), p. 14; Bogați și săraci, în ,,Datina”, Tr. Severin, an.
XXX(2020), nr. 7521(25-26 ian.), p. 14; Cântece din Mehedinți(II), în
,,Datina”, Tr. Severin, an. XXX(2020), nr. 7670(29-30 aug.), p. 18; Cântece
din Mehedinți(III), în ,,Datina”, Tr. Severin, an. XXX(2020), nr. 7665(22-23
aug.), p. 18; Cântece din Mehedinți(IV), în ,,Datina”, Tr. Severin, an.
XXX(2020), nr. 7675(5-6 sept.), p. 18; Cântece din Mehedinți (V), în ,,Datina”,
Tr. Severin, an. XXX(2020), nr. 7680(12-13 sept.), p. 18; Scrisoare
pastorală” – 429, pe blogul Domnului Ben Todică, directorul postului de
radio în limba română din Sydney(Australia), 19 sept. 2020(http://bentodica.blogspot.com);
Cântece din Mehedinți(VI), în ,,Datina”, Tr. Severin, an. XXX(2020), nr.
7685(19-20 sept.), p. 18; Cântece din Mehedinți(VII), în ,,Datina”, Tr.
Severin, an. XXX(2020), nr. 7690(26-27 sept.), p. 18; Cântece din Mehedinți(VIII),
în ,,Datina”, Tr. Severin, an. XXX(2020), nr. 7695(3-4 oct.), p. 18; ,,Scrisoare
pastorală” – 430, în ,,Logos și agape”, Timișoara, 5 oct. 2020, ediție on-line(http://www.logossiagape.ro); în ,,Armonii culturale”, Adjud(VN), 5 oct.
2020, ediție on-line(http://armoniiculturale.ro/
category/scrisoare-pastorala); în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia
Mare(MM), 6 oct. 2020, ediție on-line(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); In memoriam:
Acad. Ștefan Pascu(I), în ,,Națiunea”, București, 8 oct. 2020, ediție
on-line(https://ziarulnatiunea.
ro/category/firea-romanilor); Curățirea și primenirea trupului, în
,,Națiunea”, București, 8 oct. 2020, ediție on-line(https://ziarulnatiunea.ro/category/religiespiritualitate);
Ultimul salut, în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXII(2020), nr.
1049(8 oct.), p. 12; Nimic fără Dumnezeu, în ,,Națiunea”, București, 8
oct. 2020, ediție on-line(https://ziarulnatiunea.ro/category/ religiespiritualitate); Rugă la
vreme de primejdie, în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an.
XXII(2020), nr. 1050(15 oct.), p. 12.
Parohia
noastră a publicat cartea regretatei Prof. Sofia Dobrescu, La suprème
Justice și în limba franceză. Întreg tirajul a fost cumpărat de Doamna
Dr. Ionescu Mihaela – Aritina din Curtea de Argeș, fiica autoarei. O sută
de exemplare din această carte, împreună cu altă sută din cealaltă carte în
limba franceză, Notes, vor fi trimise de preotul Dvs., la solicitarea
Doamnei Doctor, la o sută de biblioteci naționale și universitare din lumea
întreagă, ca donație. Amintim că din ediția în limba engleză a acestor cărți au
fost deja trimise exemplare la alte o sută de asemenea biblioteci. Numele
regretatei Prof. Sofia Dobrescu ajunge astfel în biblioteci în care poate nu a
existat vreodată o carte semnată de un român. Toate cheltuielile poștale sunt
suportate de Doamna Doctor. Așa recunoștință față de mamă mai rar se poate întâlni
în ziua de azi. Cinste Doamnei Doctor Mihaela-Aritina Ionescu!
*
Lucrări în parohie. Domnul
Costinel Ștefu, tânăr enoriaș al parohiei noastre, a comandat o troiță din
lemn sculptat. Sculptura a realizat-o Pr. Bârdeanu din Jud. Caraș-Severin.
Troița a fost instalată în centrul satului Malovăț. Slujba de sfințire am
oficiat-o duminică, 11 Oct., împreună cu Părintele Pr. Pandeia din Corzu, socrul Domnului Ștefu Costinel.
Troița și instalarea ei au costat 5.500 lei. Toată cheltuiala a fost
suportată de familia Ștefu. Dumnezeu
să-i răsplătească jertfa și Sfânta Cruce să-i ocrotească familia.
*
Zâmbete. Dintre
glumele care circulau prin anii ʼ80
spicuim câteva: ►Lui Bulă i-au degerat
mâinile. A căutat prea mult mâncare în frigider; ►,,- Care este deosebirea
dintre măcelăria dinainte şi cea actuală?”
,,- Înainte scria pe firmă: ,,La Matache măcelaru” şi înăuntru era
carne. Acum, pe firmă scrie ,,Carne” şi-năuntru e Matache măcelaru'; ►Un ascultător întreabă la
radio Erevan dacă cei care au inventat comunismul erau oameni de ştiinţă.
Răspunsul vine prompt: ,,Nu, căci dacă erau oameni de ştiinţă, l-ar fi
încercat mai întâi pe animale!” ► ,,- Ce e mic, negru şi bate la
uşă?” ,,- Viitorul!” ►Pesimistul spune: ,,- Mai
rău nu se poate!” Optimistul spune: ,,-
Ba se poate!” ► Pesimistul spune: ,,- O să ajungem cu toţii să cerşim!” Optimistul spune: ,,- De la cine?”
*
Cununii. În ziua
de 4 Oct. am oficiat Taina Sfintei Cununii pentru Domnul Răducăniță Valentin – Mirel din Cornea(CS) și Doamna Luca Mihaela din Malovăț.
Dumnezeu să le ajute!
*
Program. În luna
noiembrie avem următorul program de slujbe: 1 Nov.(Bârda); 7 Nov.(Malovăț-Bârda);
8 Nov.(Malovăț); 14 Nov.(Malovăț-Bârda); 15 Nov.(Bârda); 21 Nov.(pomeniri dimineața, la Bârda; slujbă la Malovăț); 22 Nov.(Malovăț); 28 Nov.(Malovăț-Bârda); 29
Nov.(Bârda); 30 Nov.(slujbă la
Bârda; pomeniri la Malovăț, la 12.30). În restul timpului, la orice oră din zi
sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la telefon: 0724.
99. 80. 86, ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda@gmail.com. Sănătate, pace și bucurii să vă dea
Dumnezeu!
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu